Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft UK: 'Internet Explorer veiligste browser'

Door Harm Hilvers, woensdag 11 februari 2004 15:55
Bron: ZDNet, submitter: Frash, views: 13.374

Internet Explorer-logoAfgelopen week heeft Microsoft een patch beschikbaar gesteld waarmee een aantal securitybugs in Internet Explorer is opgelost. Volgens Stuart Okin, chief security officer bij Microsoft UK, is Internet Explorer sindsdien één van de meest veilige browsers die verkrijgbaar is. Deze opmerking is ironisch, gezien de hoeveelheid patches die er uit zijn gebracht om lekken in de browser te dichten. De genoemde patch heeft onder andere de manier waarop de browser omgaat met bepaalde URL's aangepast. Microsoft wilde zo voorkomen dat er misbruik gemaakt zou worden. Okin benadrukt echter dat de strijd nog niet ten einde is en dat nieuwe patches noodzakelijk zullen blijven; niet alleen voor Internet Explorer, maar ook voor software van concurrenten. Verder geeft hij aan dat Microsoft nog meer tijd en energie moet en zal gaan steken in veiligheid, niet alleen voor Internet Explorer, maar voor alle Microsoft-technologie en -producten.

Volgende 16:16 Ondertitels.nl afgesloten na actie FIOD-ECD
Vorige 15:47 Meer Athlon 64-scores met bèta Windows XP 64-bit Edition
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Al noemen ze het de meest veilige browser, de beste blijft voor mij FireFox of Opera!

Al noemen ze het de meest veilige browser...
Ze noemen het niet de veiligste browser, maar één van de meest veilige browsers...

Dus, als je de 100 veiligste browsers pakt, is IE daar één van. :z

Ik vraag me trouwens af hoe ze veiligheid kunnen meten :? Als ze het meten aan de hand van de op dat moment openstaande security bugs, dan is het natuurlijk makkelijk om even zo'n uitspraak er tussendoor te fietsen als je net een aantal bugs hebt opgelost.

Marketing-praat, wie is er niet groot mee geworden?

terwijl ze het op andere plekken juist meten door het totale aantal bugs / security meldingen... windows is veiliger dan linux omdat er minder security bulletins zijn over windows.

windows is veiliger dan linux omdat er minder security bulletins zijn over windows.
Ik hoop echt dat dat een vlaag van sarcasme was, want zo'n domme reactie zie je niet vaak.... |:(

Weer eens een typische vertaalfout:
Microsoft has said the update means that Internet Explorer is now safer than any of the other browsers on the market
Wel DE veiligste dus ;)

zolang activeX aan staat in IE zal het nooit een echt veilige browser worden, je kan gewoon veel te veel met een klein activeX scriptje

maar toch een goed streven dat ze nu (eindelijk) de bugs hebben opgelost

Mja.. kijk zolang het gros van de websites ActiveX gebruikt ga je dat natuurlijk niet uitzetten want dat is superirritant. Als een browser het doelwit is van allerlei onderzoek naar veiligheidslekken, kun je daar als maker van die browser natuurlijk enorm je voordeel mee doen. Door patches uit te brengen die al die lekken dichten. Handig toch? En volgens mij is dat op dit moment precies wat Microsoft aan het doen is...

Gelukkig gebruikt het gros van de websites geen ActiveX©. De enige die ik ken is eigenlijk Windows©Update :+

Edit: oja, en de pagina's van menschen die andere menschen willen irriteren met virussen. Echt waar, ik heb nog geen nuttige en broodnodige toepassing gezien voor ActiveX behalve WU dus.

Gelukkig maar, anders kwam ik niet ver met m'n Firebird.

Ik kom ActiveX ook niet zo veel tegen, alleen godbeterehet Postbank internet bankieren vereist het, en uitgerekend voor de security module nog wel... |:(

Dat is niet waar. mijnpostbank.nl gebruikt java. Ik kom er met Firefox 0.8 en mozilla 1.6 gewoon op. En ik zie dan dat de java runtime gaat werken. Je hebt dus iets in je java niet goed staan :)

Leuke timing in het licht van zware patches voor windows en het onlangs gegeven advies om maar niet meer op links te klikken.

Dat is nou net waarom ie zo veilig is, omdat je niet op links mag klikken :)

Helemaal mee eens ... zolang je er niet mee surft. :9

En zelfs daar zijn patches voor (zie Windows update: Critical patch voor IE, "even if you don't use IE to surf the web") :D

Het is ook niet zo moeilijk om een product dat al jaren stilstaat in zijn ontwikkeling en veel zaken niet of half ondersteunt veiliger te maken |:(

Hahahahahahaha !! :D

Wat een goede grap !! Ze hebben wel humor die Microsoft gasten...

Volgens mij was het met IE mogelijk om een CD-speler open en dicht te doen, programma's uit te voeren, beveiligde verbindingen te spoofen, waarmee je met javascript bijna alles kunt.... never ending story...

*zucht* :+

100% gelijk. Dit lijkt mij eerder een wanhoopsdaad zeg maar, alsof ze IE willen redden van de "dood", want de laatste tijd wordt er nogal veel overgestapt naar Mozilla, Opera, e.d. (en terecht!). ;)

IDD, ik ben één van deze overstappers. Het probleem met Microsoft is dat ze een product willen maken dat alles tegelijk is voor iedereen, en dat werkt gewoon niet. In het engels is daar een mooie uitdrukking voor: "Jack of all trades, master of none." Oftewel: een programma dat alles kan, maar niets echt goed. Waarom moet een browser ook een e-mail client, mediaplayer, imageviewer etc. zijn? Meer functies betekent automatisch meer complexiteit = meer bugs en security holes.

Ik gebruik nu sinds een maand Firebird en dat bevalt me veel beter, Firebird is sneller dan IE en ik heb veel minder last van popups. Bijkomend voordeel is dat hackers minder aandacht besteden aan een minder gebruikte browser... :)

want de laatste tijd wordt er nogal veel overgestapt naar Mozilla, Opera, e.d.
Denk je dit zelf nou echt? Dit gebeurt misschien veel onder tweakers (toch gebruikt hier ongeveer 70% van de mensen nog IE6), maar het grote gros van de normale gebruikers gebruikt echt nog gewoon IE5/6. Ik denk dat van alle internet gebruikers misschien 3 tot 4% nog maar van Mozilla/firebird gehoord hebben. En nog een kleiner deel zal deze gebruiken.

Ik denk (hoop) dat er verandering in komt. Ten eerste, je moet nooit uitgaan van hit-statistieken omdat de betere browsers juist trucjes als spoofing moeten gebruiken om bij veel sites uberhaupt binnen te kunnen komen! Ten tweede, er wordt onder de tweakers veel meer over alternatieven gepraat dan een jaar of twee geleden.

En last but not least, het lijkt er op dat Opera straks de dominante browser is op mobiel gebied - dus als iedereen straks bekend is met hoe goed dat programmatje paginas doorgeeft op zo'n klein schermpje op hun Nokia zullen ze vast wel een veel kleiner drempel over moeten stappen om het eventjes thuis op de PC uit te proberen!

Ik ben zelf Opera fan, maar ik hoop eerlijk dat er een algemener uitbreiding aan browser bekendheid komt (goh, bestaat er iets anders dan IE?!?) - want laten we eerlijk zijn: een beetje variatie is goed voor innovatie *en* voor content dat zich meer aan de algemene standaards houdt!

Dat veranderd ook snel. Mijn oom is gewoon een noob, maar die vroeg laatst aan mij als hij ook mozilla kon installeren en wat de nadelen ervan zijn. Oftewel het komt langzaam ook in het gewone publiek

Volgens mij was het met IE mogelijk om een CD-speler open en dicht te doen, programma's uit te voeren, beveiligde verbindingen te spoofen, waarmee je met javascript bijna alles kunt....
Je zegt het zelf al meteen goed :+

Ach, hij heeft ergens vast wel gelijk. In vergelijking met IE is Mozilla vast zo lek als een mandje, maar die gaten komen niet aan het licht omdat niemand zin heeft om hacks te bedenken voor een browser met een marktaandeel van 2% ;)

Ik snap niet waarom jij een +1 inzichtvol krijgt. Tenslotte is er een hele community die Mozilla ondersteunt en bugvrij maakt. Zeker gezien de source code zelf te checken valt.

Ik heb bijvoorbeeld met mijn Mozilla Firebird helemaal geen problemen gehad met die url spoofing.
Beetje een troll opmerking van jou dus!

Temidden van al het (voorspelbare) boe-geroep richting Microsoft is het wel eens leuk om een andere geluid te laten horen, nietwaar?

Wat mij irriteert is dat het kennelijk leuk en cool is om tegen het 'establishment' te schoppen, ook al gaat het jezelf niet aan. Want wie is hier nou OOIT gehackt, gecrackt, geneukt of gemolesteerd doordat er een lek in Internet Exporer zat? Ik zit iedere dag op internet, en mij is het nooit overkomen. Als IE echt zo slecht zou zijn als men schetst, dan zou GoT wel overlopen van topics als "Help ik ben gehackt!" en "Iemand anders bestuurt mijn PC en ik kan er niets tegen doen!".

Zie jij die topics? Ik ook niet.

De enige gebruikers die wel last zouden kunnen hebben van aanvallen, zijn bedrijven. Maar we weten allemaal hoe laks en lui systeembeheerders zijn met het toepassen van patches, dus als er stront aan de knikker komt dan ligt daar altijd de fout, niet bij Microsoft.

Bedoel je dingen zoals dit: http://www.tweakers.net/nieuws/30588
waarbij postbank gebruikers mbv de url hack naar een fake internet bankieren site gestuurd werden?

Die dingen gebeuren dus WEL.
Sorry, jongens, dat ik een browser gebruik dat maar door 2% van de internet gebruikers gebruikt wordt.
Sorry dat ik een computer expert ben, die weet dat je beter deze browser kunt gebruiken, ipv de browser die door de "computer gebruikers" als enig bestaande browser bekend staat.


Heb jij weleens geld terug gehad omdat Windows fouten bevat?
Dat heb ik wel gehad met mijn magnetron en het gasfornuis dat een beschadiging had.

Maar voor mijn bsod's en andere vastlopers/security issues/etc. van windows niet.

Dus hoezo, verplicht een deugdelijk product af te leveren? Iedereen schijnt maar te accepteren dat alles wat je koopt goed moet zijn, behalve windows (en andere software met bugs).

Ik heb altijd nog meer vertrouwen in een groot bedrijf waarvan ik software heb gekocht (waardoor ze verplicht zijn een deugdelijk product af te leveren) dan een groepje flierefluiters die naast het spelen van Magic the Gathering nog wat programmeren aan een browser...
Even een lijntje naar de muziekindustrie trekken - je denkt dat er betere muziek komt van een groepje tieners dat voor een grote platenmaatschappij een beetje geil voor de camera staat te dansen voor de zoveelste 13-in-een-dozijn hit dan van mensen die voor hun lol muziek maken?

Grappig. :)

Van MS verwacht je wel dat ze een deugdelijk product afleveren, maar ze leveren alleen maar iets af waarmee de meeste consumenten tevreden zijn (net als de 13-in-een-dozijn liedjes dus). En als consumenten een browser willen die ze niet hoeven te installeren, die HTML code verkeerd interpreteert, transparante PNG files niet goed kan weergeven en VBscript standaard aan heeft staan (wat leuk, de cd-speler gaat open! :+), dan krijgt de consument dat. De consument vraagt om goedkope troep, de consument krijgt goedkope troep. Simple as that.

Ik heb altijd nog meer vertrouwen in een groot bedrijf waarvan ik software heb gekocht (waardoor ze verplicht zijn een deugdelijk product af te leveren)
Dat zijn ze helemaal niet.

Ten eerste koop je de software niet, je betaald voor een licentie. Je hebt dus een gebruiksrecht gekocht, niet het product zelf. (en dan gelden meteen al heel andere regels)
Ten tweede moet je voor de gein de EULA van een willekeurig MS product eens doorlezen.

Ik heb altijd nog meer vertrouwen in een groot bedrijf waarvan ik software heb gekocht (waardoor ze verplicht zijn een deugdelijk product af te leveren) dan een groepje flierefluiters die naast het spelen van Magic the Gathering nog wat programmeren aan een browser...
Ik vind deze post een behoorlijke belediging voor de open source community, waarbij het bovendien ontbreekt aan argumenten.

Geregeld kun je lezen over de superioriteit van Open Source produkten. Bijvoorbeeld Samba. Recentelijk is naar voren gekomen dat de niewste versie-reeks, 3.x, sneller is dan Windows 2003 server. MySQL, een open source database server, zet indrukwekkende prestaties neer. Alleen professionele en zeer dure paketten zoals Oracle, kunnen MySQL verslaan. En zo kan ik nog wel even door gaan. Je kunt van de mensen die deze software maken vinden wat je wilt, maar door hun af te schilderen als "flierefluiters die naar het spelen van Magic the Gathering nog wat programmeren" doe je ze tekort.

Onder deze programmeurs bevinden zich individuen die Microsoft maar graag in dienst zou willen hebben.


O, maar dat zeg ik ook niet, hoor.
En ik ben ook hypocriet, want behalve Linux en Novell software, maak ik ook gebruik van software van Microsoft.
Maar om nu direct te zeggen dat OMDAT microsoft zo groot is en hun software door de meesten gebruikt wordt, al het andere dan gelijk maar slecht zal zijn, komt er bij mij niet in. Hier eindigt mijn betoog.

mmmm, ik vat de opmerking van 'der vati" helemaal niet op als een Troll. (tuurlijk, ben met je eens dat je het ook anders kan formuleren).

Open-source programmeurs afschilderen als flierefluiters, zonder daar zinnige argumenten bij te noemen, lijkt mij een troll die vergelijkbaar is met "Micro$oft zuigt".

Ben ik met je eens, dat was ook niet mijn opmerking, vandaar tussen haakjes mijn opmerking dat je het ook anders kan formuleren.

Het ging erom dat ik het eens ben met zijn mening dat iedereen er maar automatisch vanuit gaat dat opensource per definitie superieur/beter/bugvrijer is. En daar ben ik het niet mee eens.

Errug jammer, dat je voor je mening een "troll" of in mijn geval "flamebait" gewaardeerd krijgt. Net als de anderen in dit draadje die er een gelijke mening op na houden. --zucht--

[aan musiman]Hoeveel BSOD's heb jij in het verleden op een systeem gehad waar alleen Microsoft software op draaide? Dus een kale installatie, met een officepakket, en nog wat tooltjes. Ik niet 1 hoor, en heb toch aardig wat PCtjes thuis en op werk gehad, opgezet, onderhouden, verbouwd.
Tuurlijk.. zodra een gebruiker gaat lopen klooien met allerlei andere pakketten, hacks, cracks, zooi, spellen installeren/verwijderen.. Dan moet het toch ergens een keer fout gaan.. of dit nu door een fout in Windows komt, of door een ga(a)r(e) (de)installatie-pakket van een andere provider... dat word een beetje moeilijk te bewijzen.

Denk nogsteeds dat software (en hardware ook trouwens) dat op een OS/systeem moet draaien, moet voldoen aan de eisen van dat OS.. en niet andersom.
Neemt niet weg dat er genoeg fouten zitten in de software van MS, maar ben over het algemeen toch redelijk tevreden over de software.

gelukkig dat je ironisch erbij vermeld want we hadden het echt niet begrepen, ;) ;) ;) ;)
IE en MS OS systems zijn toch wel de veiligste ter wereld (sic) verklaar mij anders waarom zoveel MS zoveel gebrukers heeft :+ :+

Met een gewonnen veldslag win je nog geen oorlog :p Volgens mij heeft Microsoft-UK hier een aantal dingen door elkaar gehaald, of draait hier gewoon een PR-machine...

Helaas... Ik heb niet echt iets tegen Microsoft persoonlijk, maar het is gewoon jammer om dit soort kortzichtige berichten te lezen. Zelf vind ik een browser niet veilig als je (of een beginner) er dialers mee op kan lopen door een pagina te bekijken. Niet voor niets raad ik mensen Mozilla Firebird aan.

klinkt imo toch een beetje als: "nieuwe IEX, wast nu witter dan wit!"

echt slecht is IE niet, maar veilig? het blijft een gigantische open deur, dus ik zal hem maar niet intrappen.

Ja, als de nieuwe versie zonder embedded stuff is (wegens patent) en je ook al niet meer op linkjes mag klikken (ander patent? en niet veilig), allicht!

Maar wat kan je er dan wel nog mee?

Nu nog voor de titel meest 'open standaarden'-compatible browser :+

[teacher-mode] Internet Explorer veiligste browser [/teacher-mode] :P

Hij is wel echt slecht :)
Laat ze eens een patch uitbrengen voor die ongelovelijk slechte PNG support, voor de meeste andere dingen kan ik wil work-arounds vinden maar hoe een semi-transparant png als background image is te gebruiken....

Het is gewoon onmogelijk, foreground images wil wel, background niet

Back on topic:
Goed nieuws voor de mensen die IE gebruiken, ik zelf ben te lui om deze patch te downen ^_^, lang leve FireFox
(Waarom is daar geen nieuws over gepost, deze heeft immers naast een name change ook version 0.8 bereikt)

Is wel vermeld in de Meuk-tracker: hier

http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html

voila :) PNG alpha blending support in IE

Buiten dat dit een hack is is het in sommige gevallen buggy.

Vorig jaar had ik in m'n eindwerk veel transparante png support, waar je hier nog een kleine vergelijking van kan vinden tussen IE en mozilla. IE laadde de website maakte de image transparant en dan begonnen ze één voor één te verdwijnen :P

Gewoon in-browser full PNG & CSS 2 support mag je de dag van vandaag toch verwachten van je browser neem ik aan.

Trouwens ze zeggen dat de concurrency patches ed blijft uitbrengen, k'heb mozilla nog nooit een patch weten uitbrengen, enkel nieuwe versie's, af en toe zullen die wel gepaard gaan met security fixes maar dingen zo critical als IE vind je volgens mij niet vaak :)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:16 Ondertitels.nl afgesloten na actie FIOD-ECD
Vorige 15:47 Meer Athlon 64-scores met bèta Windows XP 64-bit Edition
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011