Hoofdcategorieën
Device Settings

Nieuwe rechtszaak van Patriot kan miljarden opleveren

Door Tamara van Hal, woensdag 11 februari 2004 15:43
Bron: C|Net, views: 9.201

Tweakers.net maakte al eerder melding van de rechtszaken van Patriot tegen enkele Japanse bedrijven, die volgens het bedrijf een van zijn patenten hebben geschonden. Patentconsulent Richard Belgard zegt nu dat deze rechtzaken enkele miljarden kunnen opleveren, zo lezen we op C|Net. Patriot zegt dat Sony, Toshiba en andere Japanse fabrikanten zijn patent schenden door het verkopen van producten met Pentium-chips die op een snelheid lopen van 120MHz of hoger. Volgens Belgard is er voor ruim honderdvijftig miljard dollar aan halfgeleiders gefabriceerd met behulp van de gepatenteerde technologie.

vrouwe justitia (rechtszaak) Door alle media-aandacht voor de patentrechtszaken is het aandeel Patriot gestegen van zeven naar twaalf dollarcent. Als reactie op de claims van Patriot heeft Intel dit bedrijf aangeklaagd. Intel hoopt op een verklaring die zegt dat Intels intellectuele eigendom (de chips) niet in strijd zijn met Patriots patent. Eerder werd Intel zelf aangeklaagd door Intergraph, dat beweerde dat de Itanium en Pentium in strijd zijn met zijn patenten. Deze rechtszaken zijn toentertijd geschikt na een langdurig proces.

Volgende 15:47 Meer Athlon 64-scores met bèta Windows XP 64-bit Edition
Vorige 15:16 Rechtszaken iPod-accu: Apple onderzoekt kwestie
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

hmmm van 7 naar 12 dollarcent... die zijn dus bijna failliet en proberen er nu nog wat van te maken.. het bekende verhaal dus.. weer een sco kloon..maarja aan de andere kant..als ze al is eerder met intel geschikt hebben dan is er dus grond, anders schik je niet..

edit: typo

De waarde van een aandeel heeft weinig te maken met het al dan niet failliet zijn van een bedrijf. Aandelen geven aan wat een bedrijf (In de ogen van de belegger) waard is. Als ze 100 miljoen aandelen hebben, is het nog een flink bedrijf ook. En een bedrijf waarvan de aandelen 3000 Euro zijn hoeft geen groot bedrijf te zijn als het er maar 100 zijn.
Failliet ga je als je veel te veel schuldeisers hebt die NU hun geld willen hebben.

quote:/ De waarde van een aandeel heeft weinig te maken met het al dan niet failliet zijn van een bedrijf. Aandelen geven aan wat een bedrijf (In de ogen van de belegger) waard is. Als ze 100 miljoen aandelen hebben, is het nog een flink bedrijf ook. En een bedrijf waarvan de aandelen 3000 Euro zijn hoeft geen groot bedrijf te zijn als het er maar 100 zijn.
Failliet ga je als je veel te veel schuldeisers hebt die NU hun geld willen hebben. quote/

heb je helemaal gelijk in maar houd even het volgende in je achterhoofd: een bedrijf plaatst aandelen om zo vreemd kapitaal aan te trekken.. zij zullen dit dan ook op een voor hun aantrekkelijke koers doen.. een bellegger zal een aandeel van 7 cent niet zomaar kopen omdat over het algemeen zulke lage koersen niet veel goeds betekenen.. dus we kunnen redelijkerwijs aannemen dat de emmissiekoers aanmerkelijk hoger lag dan 7 cent.. het feit dat de koers zoveel beinvloed wordt door een rechtzaak bevestigd alleen maar dat het bedrijf (en de koers van haar aandelen) niet gebaseerd is op bedrijfsresultaten..

het feit dat de koers zoveel beinvloed wordt door een rechtzaak bevestigd alleen maar dat het bedrijf (en de koers van haar aandelen) niet gebaseerd is op bedrijfsresultaten.
Ik neem ook direkt aan dat het geen bloeiend bedrijf is. Maar als ze dat patent hebben en ze krijgen dat geld, dan is het dus wel degelijk het bedrijfsresultaat. Ze hebben het bedacht en krijgen nu betaald voor hun werk

"Ze hebben het bedacht en krijgen nu betaald voor hun werk". Dat is nogal een naieve kijk op de zaak. Bij de meeste patenten is het meer iets van "ze waren toevallig de eersten die zo slim waren om een voor de hand liggend ideetje te patenteren en maken er nu hardwerkende mensen het leven mee zuur". Patent krijg je al lang niet meer alleen op brilliante ideeen of zaken waar je heel lang en diep voor hebt hoeven nadenken. Patenten krijg je vooral als jouw duurbetaalde advocaat je simpele ideetje in hele lange volzinnen heeft aangemeld bij het patentburo waar onderbetaalde mensen zonder enige kennis van zaken er braaf een stempeltje op zetten.

Patenten zijn er toch om technologische vooruitgang te stimuleren, niet om tegen te gaan? Of ben ik nou gek?

Klopt helemaal...en als jij dus weet dat iedere gek jouw ideeen mag namaken ga je er dus niet mee de markt op. Dus wil je een patent

Dus klopt het helemaal niet. Want dan betekent het dus dat een patent er is om jouw idee/ontwerp/ontwikkeling te beschermen. En dat heeft niets te maken met het stimuleren van technologische vooruitgang.
edit:
hmmm, sommige mensen hebben een aparte manier van modden. Zou bijna stoppen met replies,... bijna :P

Patenten bieden inderdaad bescherming aan individuele uitvindingen. Dat is gewoon de strategie om vooruitgang te beschermen. Het idee is: als uitvindingen niet beschermd zouden worden, zou niemand nog moeite doen om er geld in te investeren. Dus patenten werken wel, alleen is het een probleem dat er veel patenten worden toegekend aan zaken die voor de hand liggend zijn...

ben ik het niet mee eens, stel ik vraag nu een patent aan op organsiche computer hardware, ik de kennis nog de middelen niet om hier aan te werken, maar het patent wel, dus mocht het ooit ontdekt worden, dan kan het niet verder ontwikkeld worden

Ja hoor, je kan je patent gewoon verkopen of verhuren aan mensne die dat geld wel hebben. Ze mogen het gewoon niet van je stelen. Het was immers JOUW idee

Dan kan het wel verder ontwikkeld worden, alleen zul je dan eerst geld moeten verdienen door je patent in licentie te geven :)

Was het trouwens niet zo dat om je patent goedgekeurd te krijgen, je niet alleen een idee moet kunnen laten zien maar ook een praktische toepassing?

(edit: had verkeerd gelezen -> Airliner wilde *zelf* verderwerken aan de uitvinding)

Dit patent wordt niet verleend. Simpel. Je kunt op geen enkele <B>concrete</B> manier aangeven hoe jouw technologie werkt.

Dat is het probleem met de huidige software patenten in de VS. Ze accepteren te makkelijk een patent, waardoor er rechtzaken gevoerd worden over zaken die te triviaal voor woorden zijnw.


Zie Fipo + aanhangsels... (hoogstwaarschijnlijk niet dus..)
Zie: http://investor.news.com/Engine?Account=cnet&PageName=QUOTE&Ticker=PTS C
Ook al hebben ze aardig wat verlies geleden afgelopen jaar, zegt het nog niks over de toekomst.
Capaciteit van 4.5 miljoen aandelen. Dan heb je toch nog een redelijk kapitaal denk ik..
Misschien is het maar een klein bedrijf waar 10-20 man werkt..(met blijkbaar 1 goed idee in het verleden :))

Resultaat over de laatste 5 maanden: http://chart.yahoo.com/c/2y/p/ptsc.ob.gif

Aanklagen door schending patenten is wel in de mode de laatste tijd. Als het terecht is heb ik geen probleem mee maar wat ik zie is dat het allemaal jaren na dato is en door bedrijven die op sterven na dood zijn dus wat mij betreft mosterd na de maaltijd. Hadden ze maar wat sneller moeten reageren.

Het gaat hier om het "High Performance Microprocessor Having Variable Speed System Clock"-patent. Dit is een manier om ervoor te zorgen dat de processor en het kristal voor de klok niet scheef gaan lopen. Deze techniek is nodig in vrijwel alle microprocessors met een frequentie boven de 110/120MHz.

* 786562 solatis
Ik wil NIKS meer met al die software patenten te maken hebben, ik word er zo ziek van... |:(

Het gaat hier dan ook om een hardware patent :)

Als ik even vlug door het patent kijk (zie link in artikel) an hebben ze er best wel over nagedacht hoe dat allemaal moest gaan lopen dus gezien de inhoud van het patent zouden ze wel eens gelijk kunnen gaan krijgen (hoewel ik de indruk heb dat de meeste van die rechtszaken zo'n vaart niet lopen.

De vraag is natuurlijk in hoeverre de gebruikte technieken ook echt lijken op hetgeen door het patent beschreven wordt. Weet iemand of ze dit systeem ook zelf hebben gebruikt? (datum patent 7 juni 1995)

Als ik het even vlug doorneem dan zie ik in het begin een paar keer de woorden "entire ring oscillator system clock" en verder voornamelijk een lijst van instructies, naast de terugblik op bestaande RISC/x86/motorla systemen. Er wordt niet ingegaan op een werkende oplossing van het systeem. De term 'werkende computer via electronica' lijkt me ook niet echt patenteerbaar

Maar precies wat Hornernt hierboven als zegt is dat ze een beetje laat zijn. Als ze hier eerder mee waren gekomen (8 jaar geleden) dan zou er vast wel een ander proces voor zijn gevonden. Nu na flink wat jaren en miljoenen processors geproduceerd te hebben komen ze hier ineens mee.

Mischien een extra wet op de patentwet: je kan bedrijven niet aanklagen voor het schenden van jou patent jaren nadat ze de eerste schending gedaan hebben.

Of iets in die aard. Want ik vind het echt schandalig dat ze hier nu pas mee afkomen, dat is echt gewoon wachten tot er genoeg (of een groot bedrijf) bedrijven (die waarschijnlijk geen idee hebben dat ze een patent schenden) het patent schenden, om dan hen allemaal aan te klagen en goed geld verdienen doordat ze al een paar jaar bezig zijn met het schenden van hun patent.

Natuurlijk als de schending door een of ander klein onbekend bedrijfje wordt gedaan kan het zijn dat het pas na enkele jaren uitkomt, dus daar moet er wel een uitzondering op komen. Maar in dit geval kan Patriot echt niet beweren dat ze het pas nu ontdekt hebben, ze werken zelf waarschijnlijk al jaren met computers die sneller dan 120Mhz gaan...

Zover ik weet kan (in Nederland) in dit soort gevallen zoiets als "gewoonterecht" van toepassing zijn. Ik weet niet precies hoe het zit.

Dit kan natuurlijk nooit, een bedrijf dat iets produceert _moet_ zelf een patentonderzoek uitvoeren.

Dan zou ik als patenthouder mezelf op de hoogte moeten houden van al mijn concurrenten en of zij eventueel mijn patent schenden. Die verantwoordelijkheid ligt bij de tweede producent.

Verjaring geldt voor zover ik weet alleen voor het strafrecht.
Een dergelijke zaak valt onder het burgerlijk recht, en daar moet je gewoon een rechtszaak aanspannen als je iemand geld wil aftroggelen.

Dit is toch niet te geloven? Ik word zo moe van dit soort acties. Wat ik niet snap is waarom ze alleen Japanse firma's aanklagen. Of is dit nog maar het begin? Waarom klagen ze Intel, AMD, Motorola enz. niet aan? Of moeten ze eerst wat verdienen aan andere bedrijven en doen ze dat daarna pas (if ever.)

Lees lees...
The selection of Japanese defendants for the first round of suits may have been deliberate, noted one source, because Japanese companies have historically shown a tendency to settle early. Patriot has not commented on this matter.
Gewoon ordinaire misbruik dus van de 'politeness' van Japanse bedrijven.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:47 Meer Athlon 64-scores met bèta Windows XP 64-bit Edition
Vorige 15:16 Rechtszaken iPod-accu: Apple onderzoekt kwestie
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011