Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 24.315 •
Bron: FiringSquad

De mannen van FiringSquad hebben een review gepubliceerd over de Friendtech DreamX-1480 Xbox. Dit is een niet allerdaagse Xbox die is uitgerust met 128MB geheugen en een 1,48GHz Tualatin Celeron-processor. De standaard Xbox heeft slechts 64MB geheugen en een 733MHz processor aan boord. Dankzij de extra processorkracht zouden vertragingen in de gameplay tot het verleden moeten behoren. Tevens wordt de Xbox geleverd met een speciale BIOS-chip waardoor het apparaat ook ingezet kan worden als media center.

Xbox (logo, wit)Het blijkt dat de snellere processor in sommige games merkbare prestatieverbeteringen neerzet. Wanneer je de Xbox bijvoorbeeld gebruikt als Xbox-LAN server is het verschil merkbaar. Ook in games als Halo en MotoGP heeft de betere processor een aanzienlijk hogere framerate tot gevolg. Desondanks is het niet alles goud dat blinkt. Sommige games gaan uit van een constante processorsnelheid bij het Xbox-platform. Wanneer de snelheid verdubbeld wordt gaat de gameplay eveneens tweemaal zo snel waardoor het spel onspeelbaar wordt.

Een ander probleem is dat de snellere processor ervoor zorgt dat het apparaat niet zonder problemen door de Xbox Live anti-cheat detectie heen komt. Tevens zorgt de snellere processor voor problemen met de synchronisatie tussen het beeld en geluid bij het afspelen van MPEG2-bestanden. De reviewer concludeert dan ook dat de DreamX-1480 geen vervanger kan zijn van de standaard Xbox, maar wel een aantrekkelijk product voor de echte liefhebber om te gebruiken als tweede systeem:

Due to compatibility issues, however, there is no way the DreamX could be your only Xbox unit - it'd have to be a second system. In that regard, the DreamX-1480 is a luxury item like the Neo Geo consoles of the past. People would spend $600 on a system and then $100-200 for a game. There was no question that the Neo Geo was a poor value, however the die-hard enthusiasts didn't care. Likewise, the DreamX offers an ideal platform for the games that run correctly. Just as FiringSquad wouldn't recommend the Neo Geo over the Super Nintendo and Genesis of the era, we're not going to recommend the DreamX over the regular Xbox or PS2. It's only a secondary unit.
Friendtech DreamX-1480 Xbox (witte achtergrond)

Reacties (36)

er zit toch een soort speed schakelaar op die boX.
als je em dan gewoon op langzaam zet, heb je toch helemaal geen problemen meet met die gameplay, en mpeg2 enzo?
of zie ik het nu te simpel?
Ja, want dan is de processorsnelheid nog steeds niet exact gelijk aan de originele waarde (740vs733mhz) en is de processor ook nog steeds sneller dankzij o.a. 2x zoveel cache geheugen. Hierdoor blijkt deze switch weinig effect te hebben.
Een verschil van 740 met 733 is maar 7 MHz wat <1% verschil is. Dit merk je echt niet hoor en het is nog steeds een celeron dus volgens mij niet meer cache en zelfs dan is er gebleken dat meer cache geen heel grote invloeden heeft op de prestatie. Ben je niet in de war met het werkgeheugen wat verdubbelt is trouwens? wat zelfs nog minder effect heeft omdat de spellen ontworpen zijn om binnen die limiet te blijven van 64MB en het daarom exact gelijk doen met 128MB. Ik betwijfel uberhaupt of het mogelijk is om de hd als swap drive te gebruiken in de xbox. Die schakelaar is dus wel degelijk effectief!
Een cache verdubbeling heeft zeker wel grote invloeden op de prestaties. Misschien niet een verdubbeling van 512kb naar 1MB zoals je ziet bij de huidige high-end processors, maar als je het hebt over 256kb maakt het flink uit. Daarnaast is het verschil tussen 740 en 733 inderdaad maar 7mhz, maar als dat zorgt voor een syncronisatie verschil die elke seconde oploopt met 1% oid (het verschil in kloksnelheid) dan heb je binnen een minuut een programma dat vreemd doet.

Die schakelaar is dus zeker niet effectief, iets dat je ook had geweten als je de moeite had genomen de review te lezen.
Een verschil van 740 met 733 is maar 7 MHz wat <1% verschil is. Dit merk je echt niet hoor.
De kracht van de console is juist dat iedereen exact gelijke hardware heeft, waardoor je je games zeer sterk kunt optimaliseren. Deze speciale XBoX wijkt hiervan af.

Het zou me niets verwonderen als sommige spellen exact geoptimalisserd zijn om goed te lopen met de originele 733 MHz processor, met juist een specifieke hoeveelheid cache. De Celeron proc wijkt af, en dus lopen die games op die processor niet goed.

Dit kwam vroeger zeer veel voor op de computer. Men kan zich zeker nog spellen herrinneren die gemaakt zijn in bijvoorbeeld 1995, of nog daarvoor, die waren geoptimaliseerd voor een bepaald soort systeem. Ik noem bijvoorbeeld Star Trek: A Final Unity.

Dit spel heeft een systeemeis van een 486/dx25, en een aanbevolen systeem zijnde een 486/dx66. Tot en met de Pentium 90 was bekend bij het spel; dit spel loopt goed vanaf een dx25 tot en met een Pentium 90. Op de P90 wordt de snelheid nog begrensd. Run je het op een P100/P120, dan worden de "battle-sequences" sneller, en op een P166 is het al niet meer goed speelbaar. Omdat het spel de kloksnelheid van een proc >P90 nier herkent, wordt er geen snelheidsbegrenzing meer toegepast.

Het kan best zijn dat precies zo'n euvel optreedt met erg geoptimalisserde XBoX spellen die uitgaan van een bepaalde cache/kloksnelheid.

Edit: Grrr... Hielko's post is korter en dus 1 minuut eerder :(

Maar de mijne geeft lekker meer uitleg :+
lees de post ipv bullcrap uit te kraaien "en is de processor ook nog steeds sneller dankzij o.a. 2x zoveel cache geheugen"
Mag dan wel een traag systeem zijn, maar om het ding als mediacenter te gebruiken is een modchip alleen al genoeg. Die kan je ook nog eens uitzetten voor Live! en daarna weer aan om singleplayer te fraggen ;)

Wel is de case mooi, ga ik misschien ook ooit nog eens doen, mijn Xbox spuiten. Van de zomer maar weer eens...iemand nog tips voor type verf?
Of je gebruikt de Open Source variant van Xbox Live!, hoef je helemaal never nooit niet terug naar je originele BIOS. Scheelt weer solderen :Y)
Of je gebruikt een solderless chip, scheelt naar't schijnt ook in solderen. ;)
Of je neemt geen modchip maar laat een tsop doen :) scheelt je nog meer geld en loopt iets betrouwbaarder.
Aan dat extra geheugen heb je bij het gamen ook helemaal geen drol omdat de games daar toch geen gebruik van maken. De extra snelle processor kan ook problemen leveren omdat games vaak voor de originele snelheid van de xbox worden geprogrammeerd (en dus niet proc speed onafhankelijk).
edit:
overbodig? Wat is hier overbodig aan? Dit is gebaseerd op feiten en previews van de xbox 2. Niet geen onzin dus!
Zou een beetje dom zijn als de spellen niet compatibel zouden zijn met een snellere proc.
Want dan zouden die spellen dus ook niet gespeeld kunnen worden op een eventuele opvolger van de X-box met een snellere processor er in.

-edit:WTF is hier nou off-topic aan!!!
Dat blijkt toch overduidelijk zo te zijn als je de resultaten van deze review leest. Wellicht zou dat probleem opgelost kunnen worden om de Xbox 2 uit te rusten met een zogenamde compability modus waarbij de kloksnelheid op 733mhz komt te liggen of dat er gewoon zoveel procent van de tijd de processor bezet gehouden wordt. Maar netjes is idd anders.
Bij Microsoft zullen ze wel een emulator of ander stuk software gebruiken om de game alsnog goed te kunnen draaien. Anders kunnen ze die backward compatible ook wel op hun buik schrijven...
Omdat alle miljoenen XBoxen identiek zijn hoef je met dat soort zaken juist geen rekening te houden. :)
En echte insiders hebben al door dat de XBox2 al weer niet compatible zal zijn of dat het XBox avontuur bij de XBox1 ophoudt. :X
Dit is gewoon een handig ding voor de mensen die er linux op draaien en er nog andere dingen mee doen dan gewoon Xbox spellen spelen, anders zie ik er niet echt het nut van in.
ik weet niet maar voor $500 + ik weet niet wat voor extra kosten voor europa is dit minder interresant voor een beetje linux bak is dit net weer iets te duur.
Wel eens gekeken wat een NeoGeo tegenwoordig nog kost ?

"Just as FiringSquad wouldn't recommend the Neo Geo over the Super Nintendo and Genesis of the era, we're not going to recommend the DreamX over the regular Xbox or PS2. It's only a secondary unit."

Dat zal dan wel de reden zijn dat de NeoGeo games nog steeds gemaakt en verkocht worden, en bovendien in speelhallen staan. Omdat ze niet te verkiezen zijn boven de SNES en Genesis.
Volgens mij worden SNES en Genesis games niet meer gemaakt.

Ik weet het, volledig off-topic. Vindt het gewoon een onterechte opmerking.
De NEOGEO arcade machines waren bijna gelijk aan een NEOGEO home console dus voor SNK (nu Playmore) was het weinig moeite. Door het lage aantal spellen wat verkocht werd en de extreem dure cartridges waren ze ook niet goedkoop. De CD-versies waren wel normaal geprijsd.

Maar deze reviewer heeft nooit een NEOGEO gehad want anders zou hij wel beter hebben geweten. De kwaliteit van NEOGEO spellen was vrijwel uitstekend terwijl die op den duur bij de SNES eerder uitzondering dan regel was.
Leuk en aardig maar waar koop je zn ding ? :?
het is toch al erg lang mogelijk er een 1.4 gig celeron in te dumpen?

zover ik heb gehoord is de koeling in de XBOX nogal slecht en ok het is een celeron maar kan de xbox die extra warmte aan?

verder vind ik dit niet echt veel nut hebben want de voordelen zijn beperkt en de nadelen zijn er ook.
daarnaast het kost veel geld en de spellen zijn gmeaakt om het met die 733mhz cpu te doen.
dus neh niet echt nut
het is toch al erg lang mogelijk er een 1.4 gig celeron in te dumpen?
Ja maar niet iedereen durft het aan om zelf zo'n ding er in te bouwen. Op deze manier kan je hem dus zo kopen, heb je nog garantie ook (bij die shop dan, bij Microsoft niet veel gok ik zo :)).
Sommige games gaan uit van een constante processorsnelheid bij het Xbox-platform. Wanneer de snelheid verdubbeld wordt gaat de gameplay eveneens tweemaal zo snel waardoor het spel onspeelbaar wordt.
Ik dacht dat we dit soort praktijken al sinds de opkomst van de 10 MHz AT al niet meer tegenkwamen |:(

Kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat er niet een multimedia timer (resolutie 1ms of beter) in die XBox zit (het is tenslotte bijna een normale PC waarin tegenwoordig via de processor zogenaamde 'performance counters' gebruikt kunnen worden die op microseconde of beter lopen).

Is dus ongelooflijk ondoordacht van makers van spellen als ze vervolgens nog van snelheid veranderen op een andere processor (nog maar eens |:().

(MS zou maar een officiele upgrade van de XBox uitbrengen, kun je meteen je spel gaan patchen en gezichtsverlies lijden)
Jij begrijpt blijkbaar niet het verschil tussen het ontwikkelen van een console game en een pc game. En van de voordelen van een console is nu juist dat je het spel volledig op de hardware kunt optimaliseren, zonder rekening te hoeven houden met mogelijk afwijkende snelheden.
Het is technisch gezien alleen maar nadelig als je in een spel rekening moet houden met verscheidene configuraties dus het is helemaal niet ondoordacht om dit bij een console dan ook niet te doen, juist omdat een console altijd exact hetzelfde is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013