Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft haalt Internet Explorer uit muziekkoppeling

Door Matthijs Abma, vrijdag 16 januari 2004 16:19
Bron: The Seattle Times, views: 11.980

Microsoft muziekkoppelingOp aandringen van de justitie in Washington heeft Microsoft besloten om de koppeling tussen Internet Explorer en de Windows XP-optie 'Shop for music online' te verbreken, zo meldt The Seattle Times. Als mensen muziek willen aanschaffen met behulp van de ingebouwde mogelijkheid van Windows XP dan ging dit voorheen altijd via Internet Explorer, ook al had de gebruiker bijvoorbeeld Opera of Mozilla als standaardbrowser ingesteld. Dit is in strijd met de eerder gedane uitspraken door rechtbanken in de Verenigde Staten. Ter verdediging voerde Microsoft het argument aan dat alleen Internet Explorer alle mogelijkheden van de muziekkoppeling ondersteunde. In februari of maart zal er een nieuwe versie van de muziekkoppeling uitkomen die wel goed samenwerkt met andere browsers.

Volgende 16:46 Minder verlies voor Sun in tweede fiscale kwartaal
Vorige 14:23 Amerika rolt groot kinderpornonetwerk op
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Dit is anders ook het geval bij MSN Messenger, als je op Postvak In klikt krijg je ook IE ipv bijvoorbeeld Mozilla.

Typo:
...ingebouwde mogelijkheid van Windos XP dan ging...

Mischien beetje off-topic:

Heeft iemand met Netscape het al eens geprobeerd?
Als ik namelijk in de executable van MSN Messenger (msnmsgr.exe) neus, kom ik wel degelijk een paar verwijzingen naar Netscape tegen :?

if (netscape) then
helft van handige features uitschakelen
else
onzinnig features allemaal aan

zoiets?

Dat is weer vaag, totdat ze de hotmail site verbouwd hebben werkte het gewoon met de default browser. En in mozilla werkt die site ook prima.

Ik ga even kijken of ik dat kan omzeilen...

Half offtopic:
En toch vind ik het rot dat er een paar sites zijn (anwb en een reisbureau site) die van die ugly oplossingen hebben gekozen die niet vriendelijk zijn tegen non-IE browsers.
De ANWB site gebruik ik voor routeplaning en verkeersinfo. Dat kan gewoon niet in Mozilla geopend worden (heb v1.5)
Die reis site zegt bij voorbaat dat ik het vast niet zou kunnen openen ...
Ik zie graag zat er in windows meer afhankelijkheden verdwijnen.

De routeplanner (en de rest van de ANWB site) doen het prima met mozilla (ik draai onder Linux). De truc is om gewoon de URL van de planner direkt te kiezen, dan omzeil je de browser check; dit werkt bij de meeste sites trouwens, wat maar weer aangeeft dat de meeste bouwers van sites ook de ... verstand hebben van hun werk.
Voor jou: http://route.anwb.nl/

En voor die sites die controleren of je wel via de homepage bent binnengekomen en je anders terugsturen, kun je nog de User Agent Switcher add-in voor Mozilla /Firebird installeren... Werkt trouwens ook goed voor sites die content leveren die niet door Netscape 4.x, maar wel door Mozilla wordt ondersteund. Veel sites detecteren namelijk niet Mozilla, maar een "niet-IE/Netscape6.x" browser. Webwereld is daar een goed voorbeeld van... Site werkt prima als je als user agent IE opgeeft, maar doe het niet en je komt op een irri afgeslankte site terecht....

Maar voor de statestieken is het beter als je de Indentieficatie laat staan op Mozilla of Opera.
anders zijn er weer nit wits die zeggen dat >95% IE gebruikt en het dus toch geen zin heeft om te werken aan andere brouwsers.

Het is ook niet goed of het deugd niet met wat Microsoft allemaal doet. :)

Inderdaad, dat klopt, dat is juist.

Als je belooft je eigen browser geen voorkeur te geven op je OS (want die koppeling moest los van de rechter), dan moet je dus ook zorgen dat wanneer je op willekeurig welke link klikt gewoon je default browser opent, en niet vast ingebakken IE.

Zo simpel is het.

En nog daarbij natuurlijk dat die andere browsers niet gekoppeld konden worden omdat Microsoft die informatie onvoldoende of zelfs helemaal niet beschikbaar stelt voor derden.

Als ik Hotmail open via MSN krijg ik ook nog steeds IE :(

er zijn alternatieven voor hotmail (ook voor msn als je toch bezig bent)

En ik wil de keuze hebben wat ik gebruilk !!

Ipv programma's die vol met gaten zitten door de strot gedrukt krijgen

Beetje naar is die opmerking wel, wel hun gratis email willen gebruiken, maar niet hun gratis browser.

Doe iets wel, of doe iets niet, maar zet ze niet aan de ene kant in de zeik, terwijl je ze aan de andere kant gebruikt..

"Beetje naar is die opmerking wel, wel hun gratis email willen gebruiken, maar niet hun gratis browser."

Beetje domme opmerking. Ik heb een dure Philips TV omdat ik veel met mijn TV doe. Maar ik heb een goedkope Daewoo videorecorder, want ik gebruik dat ding toch bijna niet.

Als mijn TV van Microsoft was geweest, had ik wel een Daewoo videorecorder aan kunnen sluiten, maar had bijvoorbeeld PDC niet gewerkt omdat Microsoft een eigen PDC 'standaard' had.

En dan had Microsoft nog de schuld gegeven aan Daewoo omdat ze geen Microsoft PDC ondersteunen. En aan mij ook, omdat ik geen Microsoft videorecorder heb gekocht.

Tja.. da's een redenering van nix natuurlijk....

De slager bij mij op de hoek heeft erg lekkere biefstuk, maar z'n gehakt vindt ik niet denderend... En toch ben ik niet gedwongen om ook zijn gehaktballen af te nemen!

Waarmee ik niet wil zeggen dat het een prut-slager is, maar zijn gehakt is niet naar mijn smaak... that's all...

Waarom moet het dan zo moelijk zijn om voor specifieke onderdelen te switchen?

Of koop jij soms wel al je boodschappen bij 1 en dezelfde supermarkt, en nooit ergens anders?

hmm, kwestie van je registry doorspitten en verwijzingen naar IE veranderen naar your weapon of choice...

@Dabien hieronder:
IE prettig werken? Hmm, ik weet niet hoor, ik krijg om de haverklap popups/popunders/popdowns/popopens op verschillende sites....

Iedere keer als ik een nieuw venster open in IE, moet die perse weer de _laatst bekeken_ pagina openen ipv m'n ingestelde standaard pagina about:blank... dat noem ik niet echt prettig werken...
Geen tabbed browsing out of the box, toch een zeer handige functie in andere browsers... en owja, IE is niet 100% CSS compliant/compatible.... M'n eigen website ziet er enigszins jammerlijk uit met IE... en ik heb geen zin om 20 hacks in m'n CSS te zetten zodat het er in IE ook fatsoenlijk uitziet.

Zelfs lynx doet het beter ;)

Ontopic:
Dat de website alleen maar in IE zou werken, geeft maar weer aan hoe broken IE is wat betreft "standaarden". Ik kom nog om de haverklap websites tegen met javascript die allemaal foutmeldingen geven (form elementen die niet bestaan, namen van functies die naar verkeerde dingen wijzen, blatante syntax errors waar IE niet over klaagt). Designed and implemented for Internet Explorer... maar ondertussen de website voor andere platformen ontoegankelijk makend. Tja, het is maar wat je wilt...

Developen voor de marktleider of gewoon de hele markt bedienen? Ik weet het wel.....

Wat een onzin, ik ben in al die jaren nog steeds geen browser tegengekomen, die even prettig werkt als IE. En ik heb er heel wat geprobeerd!

Dat kan, dat is jouw mening.

Als anderen het daar niet mee eens zijn zouden die echter wel de vrije keus moeten hebben om geen IE te gebruiken.

mogen ze ook gelijk even Windows Update ombouwen tot Mozilla/opera/etc compatible.

+1 to that! windowsupdate.com zou anders maar gewoon vervangen moeten worden als ze al die activex zooi niet om kunnen bouwen naar andere browsers. ik vind nog steeds dat windowsupdate gewoon een win32 appje had moeten zijn en geen website.

JA. Waarom zou dat niet kunnen, want je hoeft je updates niet eens perse met IE binnen te halen. Als je automatic updates aan hebt staan, zit er ergens een service die ze voor je download, niks geen IE. Dus waarom zou je vanuit een normaal programma dat niet ook kunnen doen?

Dit probleem is te omzeilen door enkele key's in het register aan te passen.
Maar dat maakt het nu net zo moeilijk. De ervaren Windows gebruiker ergert zich aan het werk dat er nodig is om windows naar eigen wens af te stellen. De concurrentie maakt zich druk omdat Microsoft eigen producten naar voor schuift.
En de kleine man... ja die werkt rustig met wat hij voor zich krijgt.
Deze koppeling wordt weggehaald. Wat houdt dat in? In het register komt nu "Default Browser" IPV "IExplorer" te staan. Mooi zo. Maar Microsoft mag (voorlopig) nog steeds zijn eigen browser meeleveren. Wat veranderd er dan? Een klein percentage gebruikers gaat zich niet meer ergeren aan het feit dat ze Mozilla (of iets dergelijks) willen zien opengaan ipv Internet explorer. De concurrentie is tevreden. En de kleine man.... die ziet weerom IE verschijnen. Want zijn Default Browser" is Internet Explorer.
Knap bedacht van justitie lijkt me.

Tenzij al die makers van alternatieve software OEMs gaan betrekken bij hun activiteiten. Als Dell en HP allemaal standaar dMozilla als browser gaan meeleveren met hun OEM Windows dan krijg je ineens een ander wereldbeeld. Maar ja, geen OEM die je zo ver krijgt want dan moeten ze gelijk Linux gaan leveren ipv Windows.

Misschien moeten we met z'n allen gewoon aandelen MS kopen en wachten ;)

van mij mogen ze internet explorer meeleveren (die is toch helemaal verweven met het OS; en zonder die browser is het ook moeilijk om met een clean-install een nieuwe te installeren (behalve van cd dan))

Wat ze inderdaar wel moeten doen is de mogelijkheid geven om de browser zelf (dus niet de IE core, want die heb je nodig voor explorer) te verwijderen, zonder alles te moeten gaan aanpassen in duistere bestandjes enzo; hetzelfde geldt voor Windows Messenger, terwijl iedereen nu gewoon MSN Messenger moet gebruiken en Windows Media Player mag van mijn part ook enkel een core achterlaten op mijn schijf.

In eerste instantie moeten ze het mogelijk maken dat iemand een ander programma gebruikt, en in tweede instantie moeten ze eigenlijk de core vervangbaar maken (liefst nog met een SDK) zodat projecten als Mozilla zelf een core kunnen schrijven om in explorer te gebruiken (of zodat we bv. Avant Browser met mozilla kunnen combineren o.i.d.)

Op zich is het dus niet slecht dat ze die programma's meeleveren, maar we moeten ze wel weg kunnen krijgen en de functionaliteit laten invullen door een ander programma.

Mooi dat Microsoft die koppeling loslaat.

Het probleem dat hier wordt aangesneden mbt tot de inbox van Hotmail en msn is enigzins niet terecht. Het is maar goed ook dat microsoft die koppeling in deze zaken hanteerd. Aangezien deze zaken niet met bv Opera of Mozzila te bekijken zijn.

Het zou natuurlijk helemaal top zijn als ze daar eens aan wat gingen doen. Dus hotmail niet IE only maken. Maar ik denk dat dat er nooit van komen zal... :Z

Het probleem dat hier wordt aangesneden mbt tot de inbox van Hotmail en msn is enigzins niet terecht. Het is maar goed ook dat microsoft die koppeling in deze zaken hanteerd. Aangezien deze zaken niet met bv Opera of Mozzila te bekijken zijn.

Ehm

ik heb 0,0 problemen met hotmail als ik dat via Mozilla Firebird 0.6.1+ bekijk? .... of zit je nu gewoon te flamebaiten/trollen?

Sterker nog, ik heb m'n standaard browser op firebird ingesteld staan, via de originele MSN messenger werd firebird opgestart zodra ik op een "you've got mail" pop-up klikte..... en met trillian ook.. Ik heb vast iets verkeerds gedaan dan dat Firebird goed als standaard browser is ingesteld en ook als zodanig is herkend door windows ;)

De mozilla browser werkt heel erg fijn. Goed dat ze die koppelingen naar IE weghalen want dat was niet zo fijn vooral als je een andere browser gebruikt zoals ik.

Maar dat ze daarvoor met de justitie moeten dringen vind ik onjuist. :?

De oplossing.... gebruik geen Hotmail en MSN! :-)

Als iedereen het zo erg vind om IE te gebruiken, waarom wordt dan het gros van de internetsite niet volgens de standaarden ontwikkeld. Veel internetsites werken alleen met IE en zelfs banken zoals bijvoorbeeld de Rabobank zeggen dat je de nieuwe IE moet downloaden als je probeert in te loggen via een andere browser.

Het is natuurlijk de macht van de meerderheid die MS zich heeft verworven, maar het is toch wel erg dat iedereen uiteindelijk zomaar toegeeft.

Sterker nog, ik ging even kijken naar dat adsl van kpn zonder ISP, moet ik IE gebruiken omdat te bekijken, dat vind ik geen fatsoenlijk internet aanbieden meer :(

Maar ff ontopic, ben blij dat ze van de rechter een bevel hebben gehad, want dat gekloot in mijn registry ging werd ook maar vervelend :D en veel dingen werken toch niet :(

Als iedereen het zo erg vind om IE te gebruiken,
Ik denk dat het bij 99% van de surfende populatie (iedereen behalve tweakers) niet draait om het al dan niet erg vinden. De meerderheid beseft niet eens dat er een alternatief mogelijk is. De lucht is blauw en onze internet-browser is Internet Explorer. :)
waarom wordt dan het gros van de internetsite niet volgens de standaarden ontwikkeld. Veel internetsites werken alleen met IE en zelfs banken zoals bijvoorbeeld de Rabobank zeggen dat je de nieuwe IE moet downloaden als je probeert in te loggen via een andere browser.
Veel banken denken dat de standaard Internet Explorer is. Ze zorgen dat hun systeem volledig compatibel is hiermee. Ze redeneren waarschijnlijk ook dat als iemand zo slim is om een ander browser te installeren/gebruiken, hij ook eenvoudig Internet Explorer terug kan installeren/gebruiken.

Eerlijk is het niet. Maar banken hebben ook geen zin om veel geld te spenderen aan software ontwikkeling om hun online-bankieren compatibel te maken met elke browser en elk OS. Iedereen weet toch dat banken gierig zijn? :)

Ik bekijk de rabobank site altijd met opera, ze adviseren misschien IE te gebruiken, maar het werkt gewoon wel hoor.

offtopic:
De rabobank site werkt ook gewoon met Mozilla/Firebird, maar dan moet je wel even de pop-up killer uitzetten :-)

<offtopic>
Met de IE spoof aan?
</offtopic>
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:46 Minder verlies voor Sun in tweede fiscale kwartaal
Vorige 14:23 Amerika rolt groot kinderpornonetwerk op
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011