Hoofdcategorieën
Device Settings

NASA: "PowerPoint maakt informatie minder puntig"

Door Remy Bergsma, zondag 14 december 2003 23:34
Bron: New York Times, submitter: Robin.v, views: 1.211

The New York Times bericht dat het rapport dat het Columbia Accident Investigation Board van NASA over het ongeluk heeft uitgebracht, naar voren brengt dat PowerPoint aan te wijzen is als een van de ongebruikelijke oorzaken van het ongeluk. Het blijkt dat NASA te afhankelijk is geworden van presentaties en uitleg via PowerPoint waardoor het te onduidelijk en te ingewikkeld is om een helder beeld van zaken te krijgen. Ook kan het belang van een bepaalde noodsituatie door het gebruik van PowerPoint-presentaties uit het oog verloren worden terwijl dat met een andere rapportage-vorm niet het geval zou zijn. Uit een onderzoek van Edward Tufte blijkt dat informatie die via PowerPoint aan een publiek beschikbaar gemaakt wordt, zo misvormd wordt dat de eigenlijke inhoud verloren gaat. Zo is er niet genoeg relevante informatie in de kleine slides te stoppen waardoor belangrijke punten verloren gaan, wat ook blijkt uit grafieken die maar een beperkt aantal factoren kunnen tonen. Microsoft spreekt dit echter tegen:

PowerpointMicrosoft officials, of course, beg to differ. Simon Marks, the product manager for PowerPoint, counters that Tufte is a fan of ''information density,'' shoving tons of data at an audience. You could do that with PowerPoint, he says, but it's a matter of choice.

''If people were told they were going to have to sit through an incredibly dense presentation,'' he adds, ''they wouldn't want it.'' And PowerPoint still has fans in the highest corridors of power: Colin Powell used a slideware presentation in February when he made his case to the United Nations that Iraq possessed weapons of mass destruction.
Volgende 00:02 Universele waterblokken van PolarFLO nader bekeken
Vorige 19:58 Nietsverhullend aktenkoffertje voor pc-snobs
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

WOW !!!! Dit is wel ernsitg zeg ................... dit is echt erg voor het imago denk ik zo of niet :?

Als NASA iets beweert over zo'n product :? ........... Wel lachen eigenlijk :+ :P

Volgens mij zegt het meer iets over de techneuten als over Powerpoint.

Kortgezegd : afwijkingen in de cijfers door Powerpoint? aha, right...

Powerpoint = presentatie
access of excel voor berekeningen?

Kortom, ze hebben gewoon mensen in dienst die hun vak niet verstaan... Het bericht zegt dus meer over NASA als over Powerpoint...

Gaat dit nou om PowerPoint of slideshow-programmatuur in het algemeen :? Het laatste lijkt mij logisch, maar ze doen net alsof PP het enige programma in zijn soort is ofzo.

dat zal te maken hebben dat bij de meeste mensen powerpoint sysnoniem is voor slideshow. Hoe vaak komt het niet voor dat je gevraagd wordt een powerpoint-presentatie te houden? (en dan bedoelen ze eigenlijk nooit een presentatie over powerpoint ;) )

De titel van de orginele tekst is:

* PowerPoint Makes You Dumb ! *

Een aantal punten worden aangekaard waarvan sommige gelden voor slideshow-programmatuur in het algemeen. Enkele zijn echter eerder specifiek voor het programma van Micrsoft.
low resolution
geldt ook voor andere slideshow-programmatuur
PowerPoint also encourages users to rely on bulleted lists, a ''faux analytical'' technique,
specifiek zwak punt van powerpoint

bulleted lists is ook niet iets alleen van powerpoint. Dat is iets van alle slideshow programma's.

Overigens is het ook meer een kwestie welk soort template NASA gebruikt.

Verder is het is algemeen aanvaard dat presentaties in de "powerpoint stijl" veel beter zijn dan een overload aan informatie die die Tuft blijkbaar voorstaat.

Het rapport van NASA geeft trouwens helemaal niet powerpoint te schuld. Het zegt dat de presentatie onduidelijk was en dat daardoor niet voldoende gerealiseerd werd dat het om een zeer ernstige levensbedreigende situatie ging.

Dat betekent dus gewoon dat de persoon die de presentatie heeft gemaakt fout zat.
Juist de aanduiding dat het om een zeer ernstige levensbedreigende situatie gaat, is iets dat je in een groot lettertype op een slide moet zetten.
Daar heb je geen pen en papier voor nodig op klein lettertype om zoveel mogelijk extra informatie bij te vermelden.

Als het nodig is om grote hoeveelheden zeer gedetailleerde informatie weer te geven dan moet je geen slide programma gebruiken.
Net zoals je geen dia projector moet gebruiken om een film te laten zien.

Geef dan iedereen in de zaal een uitgeprint rapport met al die details, en geef in een presentatie de belangrijkste conclusies van het rapport weer.

DAT is waar die programma's voor bedoeld zijn. Dat iemand bij NASA niet weet hoe hij iets moet presenteren is niet de schuld van Microsoft of Powerpoint. Dat is de schuld van NASA.
(Maar wijzen naar een ander is natuurlijk veel handiger)

bulleted lists is ook niet iets alleen van powerpoint. Dat is iets van alle slideshow programma's.
Nee, het gaat over "encouraging". Bulleted lists is dus specifiek voor powerpoint. Of andere slideshow programma's dat nu wel of niet ook doen, doet niet terzake. Powerpoint stuurt de gebruiker ten onrechte.
Verder is het is algemeen aanvaard dat presentaties in de "powerpoint stijl" veel beter zijn dan een overload aan informatie die die Tuft blijkbaar voorstaat.
Dat is inderdaad algemeen aanvaard, maar TEN ONRECHTE dus. De sales en marketing afdeling van microsoft heeft goed werk gedaan door die aanvaarding af te dwingen, maar het is dus ongewenst.
Het rapport van NASA geeft trouwens helemaal niet powerpoint te schuld
?

** Powerpoint maakt je Dom ** Lijkt me een niet te misinterpreteren titelkeuze.
Dat iemand bij NASA niet weet hoe hij iets moet presenteren is niet de schuld van Microsoft of Powerpoint. Dat is de schuld van NASA.
Zoals zovaak hebben een aantal mensen zich laten misleiden tot gebruik van een product van microsoft terwijl het niet verstandig blijkt.

Ik ben het met je eens dat het de schuld van NASA zelf is. Ik denk ook dat NASA dat zelf ook vindt en dat het maatregelen zal treffen.

* 786562 Gotty
Openoffice.org heeft een gratis alternatief voor powerpoint. Omdat het opensource is kan NASA deze zelf aan hun eisen aanpassen.

Ga eens een willekeurige cursus/workshop whatever volgens over het geven van presentaties.

Bv over het geven van presentaties zonder gebruik van een computer. Dus bv lezingen m.b.v dia's of video's of overhead sheats. Overal kom je precies dezelfde aspecten tegen die je ook gebruikt bij het maken van presentaties met powerpoint.
Overal zal je verteld worden dat je grote lettertypes moet gebruiken. Dat je maar een beperkt aantal regels moet gebruiken. Dat je zaken puntsgewijs moet aangeven.

Dat zijn geen zaken die Microsoft heeft verzonnen. Dat zijn zaken die al jarenlang gemeengoed waren lang voordat Powerpoint bestond.
Microsoft heeft die bestaande kennis vervolgens verwerkt in Powerpoint, en het pakket stimuleert inderdaad nu mensen op die manier een presentatie te maken.

De titel "Powerpoint maakt je dom" komt niet van NASA af. Dat komt van de NY Times.
En aangezien jij dat door de presentatie van het artikel van de NY Times niet in de gaten had, moeten we misschien wel concluderen: "Internet Explorer / Netscape maakt je dom"

Microsoft heeft nog niet iemand aangeraden een rapport in Powerpoint te maken. Voor rapporten heeft Microsoft een tekstverwerker in de vorm van Word, en voor presentaties Powerpoint.
Vervolgens heeft dus iemand bij NASA een rapport in powerpoint proberen te maken. Leg mij eens uit waarom dat de schuld van MS is.

Dat openoffice argument is wel het domste wat ik in deze hele thread ben tegengekomen. Bij de openoffice tegenhanger van Powerpoint zouden precies dezelfde punten van kritiek hebben geklonken.

Het gaat namelijk niet om Powerpoint zelf. Het gaat er om dat je geen slide programma moet gebruiken wanneer je een tesktverwerker nodig hebt.
Dat geldt net zo hard voor StarOffice, de Wordperfect Suite, OpenOffice als voor Microsoft Office.

Even een reactie op mjtdevries:
Het gaat namelijk niet om Powerpoint zelf. Het gaat er om dat je geen slide programma moet gebruiken wanneer je een tesktverwerker nodig hebt.
Dat heeft er dus niks mee te maken. Powerpoint kan dus gewoon niet complexe stof verwerken. En dat stof complex is betekent niet dat het meteen in rapport vorm moet. Een belangrijk feit is dat hoe ingewikkelder de theorie is, hoe ingewikkelder ook een presentatie moet zijn om nog iets van de essentie over te brengen. Binnen een bedrijf zoals NASA werken genoeg knappen koppen die wel gewend (en vereist) zijn om een zekere informatie dichtheid en compexiteit te verwerken. Probleem met Powerpoint is dat dat programma eigenlijk amper informatiedichtheid aan kan, tenzij je heel omslachtig te werk gaat. Je wordt met dit programma (en dat is zeker eigen aan powerpoint en ook word) in een soort model geduwd met submodelltjes waarbij het moeilijk is om buiten dat model iets te doen. Voorbeeld daarvan is wat Grotty aanhaalde over het AANMOEDIGEN (specifiek powerpoint eigen: lees wat hij schrijft mjtdevries!) van het gebruik van een bulleted list. Of als je met powerpoint dus grafiekjes gaat maken over complexe data dan wordt je geforceerd om of een grafiek te maken met een enorm verlies aan informatie of heel veel grafieken met per grafiek heel weinig informatie. Beide ongewenst. Mijn ervaring (voornamelijk technische presentaties) is dat powerpoint (en dat geld eigenlijk voor bijna alle microsoft software) een ongelooflijk klote programma is, waartoe je toch tot op zekere maat toe gedwongen bent puur en alleen om praktische en/of beleidsmatige redenen. En nu even kort door de bocht: Je zou kunnen zeggen allebei een gevolg van het enorme markt aandeel van MSOffice. Of het dan meteen deels Microsofts schuld is? Vind ik wel.
Dat openoffice argument is wel het domste wat ik in deze hele thread ben tegengekomen. Bij de openoffice tegenhanger van Powerpoint zouden precies dezelfde punten van kritiek hebben geklonken.
Je hebt duidelijk niet goed begrepen wat Gotty zegt. Aangezien het niet zo ingewikkeld is vind ik dat eigenlijk pas echt dom.

Pfff. Gelukkig dat de meeste tweakers wel snappen waar het over gaat. Maar voor jou ga ik nog een poging doen het uit te leggen.

Voor ga eerst even dat die pdf file even bekijken waar verderop naar verwezen word. Dan begrijp je wat sneller wat er aan de hand is.

Powerpoint verwerkt geen stof. De persoon die een presentatie maakt verwerkt stof. En die persoon is verantwoordelijk hoe de presentatie er uit ziet.
Als jij je informatie niet zodanig kan verwerken zodat ie in een normale presentatie geplaatst kan worden dan ligt dat aan jou en niet aan het programma.
Als jij merkt dat je presentatie of rapportage onleesbaar wordt in het programma dat je gebruikt, dan moet je een ander programma kiezen of de opmaak veranderen. Dat is jouw verantwoordelijkheid.
Jij bent degene die een presentatie maakt. Of een presentatie wel of niet goed overkomt bij de luistereraar ligt aan jou en niet aan de tools die je er voor gebruikt.

Wellicht zijn de mensen bij NASA gewend meer informatie dichtheid en complexiteit te verwerken dan jij gewend bent. (zo bijzonder zijn de mensen bij NASA echter niet hoor)
Maar feit is dat ze daar in dit geval in gefaald hebben. Feit is dat het helemaal niet vreemd is dat ze daar in gefaald hebben omdat onderzoek al jarenlang bewezen heeft dat het faalt als je op hun manier te werk gaat.
En ja, dat geldt ook voor mensen in hun werkgebied. Dat is niets nieuws, het is informatie die al jaren bekend is.

Ik wordt door powerpoint nooit in een model geduwd en het is al helemaal niet moeilijk om buiten dat model iets te doen.
Het is zo dat standaard het programma standaard een slide met bullets maakt. Maar met 1 muisklik is dat over. Wat nou moeilijk om zonder bullets te werken? Wat nou moeilijk om buiten dat model te komen?

Als ik een grafiek in PP wil zetten dan kopieer ik er gewoon een grafiek in, met het grafiek programma van mijn keuze. En iedereen die ik ken doet datzelfde. Wat nou moeilijk? Wat nou verlies aan informatie?

Als laatste nog een persoonlijk advies wat hoogstwaarschijnlijk over zal komen als een flame, maar wat ik heel serieus bedoel:
Als jij zoveel moeite hebt om een technische presentatie in PP te zetten, dan moet je je serieus gaan afvragen of je wel een behoorlijk verhaal hebt, of dat het rammelt.
Bij een goed verhaal, (en daarbij maakt het niet uit of het technisch is of niet) moet je altijd de hoofdzaken kunnen benoemen. Die zet je dan op die bullets. Dat mag nooit een probleem geven of geforceerd overkomen. Dan is er echt iets mis met je verhaal.
Het is niet veel anders dan een hoofdstuk en paragraaf indeling van een rapport. Heb je daar ook problemen mee?

Pfff. Gelukkig dat de meeste tweakers wel snappen waar het over gaat. Maar voor jou ga ik nog een poging doen het uit te leggen.
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Dat iemand het niet met je eens is betekent niet automatisch dat ie niet begrijpt wat je bedoelt.

Je verkondigt in mijn ogen een naïeve versimpeling van de werkelijkheid door te zeggen dat de software geen invloed heeft op de kwaliteit van een presentatie. Dat is mijn mening. Verder quote je een paar keer zinnen en haal je ze uit hun context met irrelevant en beledigend commentaar. Hiermee ga je een stap verder dan gewoon scherp commentaar geven en geef je aanleiding voor een flame-discussie. Ik ontken ook niet dat NASA zelf fouten heeft gemaakt, noch doet het artikel dat.

Als de software zoveel invloed op jouw presentatie heeft dan heb je blijkbaar je verhaal niet klaar voordat je het in powerpoint zet.
Zorg dat je eerst weet wat voor verhaal je wilt houden en zet het dan pas in PP en je bent ook daar van af.
Maar zoals ik al eerder zei snap ik totaal niet waarom je vindt dat PP je zo beinvloed aangezien het pakket je helemaal niet in een jasje dwingt. (Tenzij je het moeten uitvoeren van 1 muisklik al dwingend vind)

Vervolgens kan ik je alleen maar opnieuw aanraden die pdf te lezen.
Daar staat namelijk een totaal ander verhaal in dan het beeld dat jij schets en wat bij de NY Times geclaimed wordt.

Knullig om uberhaupt PowerPoint te gebruiken als het niet aan de vereisten van NASA voldoet. De software is as-is, NASA kan niet meer eisen dan er aangeboden is...

het is niet dat ze er meer eisen aan stellen, ze zeggen alleen dat ze het altijd gebruiken en op zo'n manier dat informatie niet overgebracht wordt, maar wel leuke plaatjes. Hierdoor zijn er allerlei onnodige fouten gemaakt en steken ze het snel op powerpoint... Ze moeten dan of gewoon niet zoiets gebruiken of er voor zorgen dat de informatie wel duidelijk overgebracht wordt...

het is eersder knullig om iemand een presentatie te laten geven die daar niet toe in staat is.

Powerpoint is zo simpel als wat, en niets anders dan een serie plaatjes die voorbij komt. Als je niet in staat bent om die plaatjes zo op te leveren dat je er iets op de goede manier mee duidelijk kunt maken, moet je powerpoint niet gebruiken. (bovendien moet je wel een enorme prutser zijn als je iets in powerpoint niet zo kunt krijgen als je wilt.)

And PowerPoint still has fans in the highest corridors of power: Colin Powell used a slideware presentation in February when he made his case to the United Nations that Iraq possessed weapons of mass destruction.
En in dat geval "ontbraken" er ook hier-en-daar wat feiten en waarheden :P :+

Zelfs in de ruimte geeft Microsoft problemen...
[/inkopmodus]

Ik vind het wel heel erg flauw dat de NASA de schuld in de schoenen van de presentatiesoftware schuift. De wijze waarop je iets presenteerd ligt volkomen aan de manier waarop jij als presentator de informatie naar voren brengt. Dat kan op een sheet net zo volledig of onvolledig als op elke andere manier. Beetje laf dus imho.

Hoeveel geld denk je dat NASA kwijt is aan Office licenties?
En daarnaast trekt Microsoft het helemaal op zichzelf, terwijl als ze een beetje slim nadenken ze zouden weten dat Powerpoint zo vaak wordt gebruikt omdat je van niks "iets" kunt maken. En dat misschien wel de kracht is erachter.

En het enige wat NASA zegt is:
Als we zo doorgaan met Powerpoint presentaties, dan komt dadelijk alles uit de lucht lazeren.

Microsoft moet gewoon eens accepteren dat ze gewoon niet de hele markt kunnen bedienen. Nu de IT-zeepbel is geklapt, wordt het ook duidelijker dat de "Microsoft-standaard" gewoon niet altijd werkt. Net zo goed als we 10-tallen verschillende typen auto's hebben, omdat er niet 1 is die perfect is voor iedereen. (Anders had iedereen nu in een vrachtwagen gereden die van 0 naar 100 in 3,9 seconden deed en 1 op 20 reed.)

En het enige wat NASA zegt is:
Als we zo doorgaan met Powerpoint presentaties, dan komt dadelijk alles uit de lucht lazeren.
Ja dat wel, maar heb je wel gelezen waarom ze dat zeggen? Omdat de informatie die in de presentaties staan verkeerd opgevat kunnen worden.

Wat dat betreft maakt het dus echt geen poepie uit of de presentatie nu gemaakt is op een spreadsheet of in Powerpoint.

Tuft klaagt over de lage resolutie van PP waardoor zo weinig data per slide weergegeven kan worden. Tuft heeft volgens mij helemaal niet begrepen waar een presentatie voor dient. Een presentatie is om een korte uitleg te geven over een onderwerp, niet om een heel rapport erin te stoppen.

Microsoft heeft voor een keertje echt niks verkeerd gedaan. Dat PP zo weinig info per slide kan bevatten ligt trouwens niet aan PP, maar aan onze ogen. Je kan veel meer dan 40 woorden op een slide zetten waarvan Tuft dus het tegendeel beweert, maar hij vergeet dat als je 100 woorden projecteert op een muur van 2x2 dan nog kunnen de mensen het echt niet beter tot zich nemen.

Natuurlijk heb je ook dat mensen een PP-slideshow doormailen en dat de ontvanger dat dan "leest". Tja, wat mij betreft is dat een verkeerde toepassing van PP. Dat is hetzelfde als alleen de spreadsheets te lezen van een college en niet naar de college zelf gaan. Je zal dan altijd wel ergens info missen of verkeerd opvatten.

Maar dan is het toch aan NASA om een ander softwarepakket te kiezen? Of dient MS te zeggen dat ze waarschijnlijk niet aan de NASA eisen kunnen voldoen?

Wat is begrijp is dat Nasa klaagt over het feit dat mensen veel te veel gewent zijn geraakt aan de MS-Standaarden. Ik zou dan zeggen, vooruit Nasa, geeft je personeel eens een cursus in presentatoin-x of y

ben ik het totaal niet mee eens. PP is gruwelijk beperkt en men gaat er automatisch vanuit dat je PP gebruikt.
Ik snap volledig waar NASA mee zit. zodra je ietwat technische informatie kwijt wilt in je presentaties kun je het vergeten omdat je dit niet fatsoenlijk kwijt kunt in PP. (denk bijv. aan het ontbreken van een formule editor of een algebraische editor). ik heb van ellende mn laatste presentatie gemaakt in Flash. Dit vanwege dat het universeler is dan PP. iedereen heeft wel een flash plugin en als dit niet het geval is de exe wilt anders wel. verder werk je met flash ook een stuk controlerender dan PP.

In PP kun je gewoon formules schrijven, aangezien office een formule editor (object) heeft.

Je kunt idd formules maken met behulp van de Equation editor van office. Weet niet of je dat al veel gedaan hebt, maar in mijn afstudeer voordracht moest ik toch behoorlijk wat wiskundige modellen verwerken. Allereerst is het vrij moeilijk om wat details te wijzigen (waarvan kleur er 1 is). Verder ben ik echt een kwartier bezig om 1 wiskundig model neer te zetten in die equation editor.

Uiteindelijk heb ik ook maar geen powerpoint meer gebruikt voor mijn presentatie, maar heb ik mijn presentatie volledig in LaTeX geschreven. Voordeel hiervan is dat formules er echt zeer strak uitzien. Verder heb je met het pakket prosper (http://prosper.sf.net) voor latex de mogelijkheid om zeer mooie sheets te maken waardoor je powerpoint-alike sheets kunt maken met de kracht van LaTeX.

De NASA schuift toch niet de schuld in de schoenen van de presentatiesoftware? Ze zeggen dat het gebruiken van Powerpoint een van de oorzaken is, maar beseffen wel degelijk dat ze zelf voor die software gekozen hebben. Conclusie zal dus hoogstwaarschijnlijk zijn dat ze geen presentatiesoftware meer gaan gebruiken, of op een heel andere manier. Ik begrijp overigens heel goed wat ze bedoelen, een Powerpoint presentatie ziet er vaak erg mooi en goed verzorgd uit, maar je aandacht wordt daardoor meer naar de vormgeving en plaatjes getrokken dan naar de echte informatie. Een aantal filtstiftstrepen zien er misschien slordig uit, maar zeggen veel meer. Je kunt er als het ware de emotie uit aflezen, die bij de getypte letters en gecopieerde plaatjes verloren gaat.

Met goede presentatiesoftware (of Powerpoint hiertoe behoort laat ik even buiten beschouwing) kun je vast wel net zulke duidelijke plaatjes maken, maar dat kost veel meer tijd en kennis dan wat filtstiftstrepen. Dat wordt dus in de praktijk bijna nooit gedaan.

Wat een onzin, als je iets duidelijk wil maken aan je personeel en je doe het goed dan is de powerpoint presentatie een ondersteuning van je RAPPORT. Daar komt je informatie uit niet uit een presentatie (?)

Da's helemaal waar, maar de mensheid is lui van nature.
Waarom zou je een heel rapport doorwerken, als je denkt alles te kunnen halen uit de samenvattende slides??

(ie. Hoeveel mensen lazen alleen de samenvatting van een boek ipv het boek zelf toen ze nog op school zaten??? Idem dito met Slides)

Inderdaad, ik ben het helemaal met julie eens. Microsoft kan hier niks aan doen. Nasa kan beter gaan kijken wat voorn presentatie makers zij hebben want het is onzin om de software de schult te geven als de presentator niet gequalificeerd is.

Waarom komen ze er nu mee? Powerpoint is al 7jaar (als het niet langer is) hetzelfde product. Met hier en daar een wijziging van de programmatuur.

offtopic:
dmace99: een boek niet lezen omdat je deze ook in samenvattings vorm kan krijgen geld niet voor alle mensen. als je langzaam leest en je een boek snel uit moet hebben heb je geen keuze.

NASA heeft _engineers_ in dienst, en er zijn plenty engineers die erg goed in hun vak zijn maar domweg niet goed zijn in gelikte presentaties kunnen geven. Wat vind je belangrijker: dat een engineer goed is in engineering of in presenteren?

Wat je "offtopic" betreft, deze attitude heeft dus zeven levens gekost. Misschien was "dan maak ik tijd" een betere houding geweest...

ehm was een van de belangrijke taken van een engineer niet het goed kunnen overbrengen van informatie? ;)

Dat je powerpoint geen leuke tool vind, ok. Maar om nu de oorzaak van een ongeluk daarop te gooien vind ik wel heel erg ver gaan. Is toch een beetje guns don't kill people, people kill people of zo je wilt, als je technici van z'n niveau zijn dat dit de oorzaak is dan zou ik me meer zorgen maken over de technici

Dit is een tamelijk belachelijke klacht. Zijn ze bij de NASA niet meer in staat om informatie aan te bieden op papier? als een rapport? verslag? Ik neem toch niet aan dat al die afgestudeerde onderzoekers daar alleen nog maar in staat zijn om informatie in de vorm van een diashow met een opsomming van de belangrijkste hoofdpunten tot zich te nemen...

Ze zijn in princiepe wel in staat om eea op papier te zetten, maar dat doen ze dus niet.
Het management van NASA heeft kennelijk een voorkeur voor 'gelikte' presentaties, boven nauwkeurigheid vd informatie.
NASA bestaat tegenwoordig hoofdzakelijk uit managers; het echte werk wordt steeds meer uitbesteed.

Dit lijkt me niet iets van Powerpoint, maar van elk programma dat op dergelijke wijze iets presenteert.

Daarnaast is powerpoint maar een middel, en dat kun je aanpassen, maar ook ter oindersteuning van een rapport gebruiken.....

Belangrijkste blijft gewoon de gebruiker.. DIE bepaald wat en hoe er gepresentteerd wordt.... incluis de inhoud.... Dat doet een programma niet....

Wahaaah, inderdaad. Dat er dus blijkbaar prutsers bij de NASA ziten die gen goede presentaties kunnen maken, daar kan MS ook niet zoveel aan doen.

Ik bedoel: wie heeft dit bericht de wereld ingestuurd? Je maakt jezelf toch in een klap belachelijk met zo'n bericht. ook al hadden ze de beste presentatiesoftware gebruikt die er bestaat (En PPt is echt helemaal niet zo slecht) dan moet je nog nadenken wat het DOEL is van je presentatie en hoe je dat DOEL wil bereiken. Zoals andere tweakers al hebben opgemerkt. PPt is slechts een middel om presentaties te geven/informatie over te brengen. Misschien hadden ze het veel beter met andere middelen als trainingen, demo's of instructievideos kunnen werken. Nee hoor, het ligt aan PPt. :? |:(

Ik vind het vrij kort door de bocht om gelijk richting MS te wijzen, wat hier duidelijk wel gebeurd. De strekking van het verhaal is, dat dit SOORT presentaties te weinig inhoudelijke informatie geeft voor het doel dat hier bereikt dient te worden. Er had net zo goed een ander presentatie programma genoemd kunnen worden, zoals die van OpenOffice of Corel.

Wat de mensen van NASA waarschijnlijk bedoelen is, dat de manier waarop men MS PP gebruikt gewoon niet geschikt is om de vele informatie te presenteren die blijkbaar nodig is bij NASA.
Men is gewoon gewend geraakt beknopte sheets te maken terwijl het om heelveel belangrijke informatie gaat.

hmm 2e dubbelpost? :)

Zolang er maar geprinte handouts zijn kan ik powerpoint-presentaties prima gebruiken bij mijn studie, maar het bladert wel lastiger dan een gewoon boek. Je zit erg vast aan de chronologische volgorde van de slideshow.

Als het niet op één sheet past, dan zet je het toch op twee?

Waar ik me juist vaak aan erger is personen die zo vreselijk veel info op de sheets persen dat het bijna niet meer leesbaar is. (Liefst nog met de meest onzinnige en tijdrovende animaties erbij). Uitgebreid onderzoek heeft jaren geleden al uitgewezen dat je 10 tot 14 regels op een sheet moet zetten, maar ik kom maar weinig docenten tegen die niet schaamteloos het dubbele gebruiken.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 00:02 Universele waterblokken van PolarFLO nader bekeken
Vorige 19:58 Nietsverhullend aktenkoffertje voor pc-snobs
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011