Hoofdcategorieën

Meer details over Intel Prescott Socket 775-platform

Door Wouter Tinus, donderdag 13 november 2003 22:35
Bron: The Inquirer, views: 3.176

The Inquirer heeft meer informatie verzameld over het Socket T-platform dat Intel volgend jaar zal introduceren. Eerder werd aangenomen dat de nieuwe LGA-behuizing met 775 pinnen pas ingezet zou worden zodra de core in de tweede helft van het jaar 3,8GHz zou bereiken, maar verschillende bronnen zouden er nu op wijzen dat moederborden en processors met het nieuwe socket al maanden eerder beschikbaar zullen zijn. Samen met het socket zelf worden ook de eisen aan de (ruimte voor de) koeler veranderd. Intel stelt bijvoorbeeld dat de bevestigingclips onderdeel van de heatsink moeten zijn, dat de snelheid van de ventilator regelbaar moet zijn, en dat de lucht alle kanten op moet stromen. Verder moet de bouwer van het systeem ervoor zorgen dat de temperatuur in de directe omgeving van de heatsink niet hoger dan 38 graden wordt.

De overstap naar het nieuwe socket stelt niet alleen hogere eisen aan de koeling van de processor, maar brengt ook andere complicaties met zich mee. De Grantsdale-chipset voor het Socket T-platform is voorzien van een PCI Express x16 slot om een videokaart in te steken. Volgens de specificaties moet deze gleuf 75 Watt kunnen leveren aan de GPU, het drievoudige van wat met een standaard AGP-poort mogelijk is. Volgens The Inquirer zullen we daarom begin volgend jaar de eerste voedingen zien verschijnen met een extra 12V-rail. Om de veranderingen makkelijker te maken heeft Intel met BTX een nieuwe standaard om kasten en moederborden in te richten neergelegd. Halverwege 2004 worden de eerste BTX-producten verwacht, maar het zal naar verwachting nog tot 2007 duren voor ATX helemaal is verdwenen.

BTX moederbord schema
Volgende 23:14
Vorige 21:52

Reacties

«  1  2  »

Temperatuur rond de heatsink niet hoger dan 38 graden Celsius? Dat betekent dat je dit speelgoed nooit in huis kunt gebruiken. Wat te denken bij een hele warme zomer.

Dit bevestigd mij min of meer dat de warmte uitstoot van deze proccesor hoog zal liggen als deze proccesor het verschil tussen 38 graden en de temperatuur van de heatsink nodig heeft om koel te blijven.

Er is zo gok ik minimaal 60 EFFECTIEVE CFM nodig die de kast in moet blazen om 38C te halen bij prescott (denk ook aan de voeding die heter is).

Zelfs bij dure serverkasten voor onder andere dual Xeon Prescott zitten default iets van 2 fans van 8x8 CM in om lucht in te blazen. Daar moeten dan 2 fans in komen van zeker elk 50 CFM.

Bij zo'n enorm sterke luchtinblaas capaciteit is uitblazen natuurlijk wel een stuk simpeler. Een gat erin zagen is bij wijze van spreke al heel effectief.

Als de handige tweaker daar dan een paar buizen op weet aan te sluiten, dan heb je gelijk een centrale verwarming, genoeg om een heel huis warm te houden in de winter.

Zo niet dan zal gedurende het hele jaar het raam wijd open moeten staan, anders gaat snel in die kamer de temperatuur al snel boven de 30 komen.

Dat betekent dan weer dat je 60 CFM fan niet mag haperen.

Dat wordt dus weer fiks investeren in nieuwe fans worden. Om te voorkomen dat die een soort van oorverdovend brommergeluid maken, zullen dus fans gekocht moeten worden met een er laag aantal decibels per CFM.

Na dagenlang zoeken op internet heb ik te weten 1 zo'n soort tabel pas gevonden.

Daar kwam overigens tot mijn verrassing de spotgoedkope kogelgelagerde blacknoise enorm goed uit met zijn S series. Maar zelfs de geluidsarme S3 fan van noise blocker produceren maar 65M^3 per uur, dus dat wordt echt minimaal een S4 en die kan je toch wel horen als die voorin in je PC zit rechtstreeks.

bijna net zo goed is de panaflo van panasonic (onverkrijgbaar in nederland). YS-tech idemdito (maar die hebben niet echt veel 8x8 fans die zo'n enorme CFM leveren) en als ze dat doen is het al snel 32dB, wat je natuurlijk zonder afscherming van de kast zelf niet rechtstreeks in je oren wil horen.

Kortom dat gaat voor de gemiddelde gebruiker een ramp worden.

Ik ben benieuwd zo dadelijk is mijn pc een stroomzuiger van 500 wat.
En daar zit ik niet op te wachten, vooruitgang ok maar denk eens aan het milieu en aan mijn portemonnee, Maar als het zo moet gaat sander mooi naar een ahtlon 64 FX
Ook al is het dan met een BTX standaard.

Dat is iets wat WIJ kunnen bepalen. Wij zijn tenslotten degenen die met onze portomonee aan de fabrikanten laten zien wat we willen hebben. Als wij met z'n allen dit soort dingen links laten liggen en massaal kiezen voor stroomzuinige alternatieven in plaats van de brute kracht, dan volgt de rest vanzelf. Maar zolang we dat niet doen verandert er niks.
Ben het verder helemaal met je eens. De stroom consumptie van computer neemt belachelijke vormen aan. En al helemaal als kijkt naar waar het voor wordt gebruikt. Dat kan best een tandje minder en een tandje zuiniger.

massaal kiezen voor stroomzuinige alternatieven in plaats van de brute kracht,
volgens mij doet de athlon64 niks onder in brute kracht in vergelijking met de prescott.

Ik weet het niet heel zeker hoor, maar volgens mij is er nog niet zo heel veel bekend over de prestaties van de Prescott.

Of heb jij al benchmarks gezien van een FX tegen een Prescott?

http://www.tweakers.net/nieuws/28928/?highlight=prescott

het is wel een vroege sample.. maar laat wel zien dat de prescott niet zo boeiend is.

er zijn tegenstrijdige berichten. Japanse site claimt er 1 getest te hebben. Niet de eerste de beste. De clockrate maakt dan niet zo uit (want release versies hebben altijd een hogere clockrate als testversies voor de grote bedrijven hebben), maar als we kijken relatief t.o.v. de P4 op dezelfde snelheid dan valt op dat het ding nauwelijks verbeterd is behalve voor SSE2. 2x sneller daar.

Dat heeft enige logica hoor.

Echter dat staat in schril contrast tot anderen die beweren dat de L1 data cache van 8 naar 16 is opgekrikt en de tracecache van 12k naar 16k entries.

Alleen al deze 2 veranderingen zouden al direct *enorm* moeten uitmaken.

Het is moeilijk om te zeggen dat de japanse site maar wat verzonnen heeft en dat aan de andere kant de aangekondigde specificaties niet kloppen.

Logischer is dat intel dus zijn cpu in stapjes verbeterd heeft. Na de enorme klap van de A64, werkelijk op alle fronten sneller, terwijl bij het beter introduceren van de 64 bits software de echte grote klap van de A64 nog moet komen, zal intel wel weer back naar de design table gegaan zijn.

Dus dan komen al die wijzigingen weer in zicht. Het einde van het verhaal is dan dat je enorme delays krijgt bij het produceren, want ineens moet je je cpu ook enorm hoger clocken.

De A64 heeft namelijk meer als 1 genadeklap uitgedeeld. Zodra de software wat meer richting 64 bits gaat, gaan we voor practische toepassingen snelheden van een factor 1.5 tot 2.0 verschil zien van AMD versus INTEL, in het voordeel van de A64.

Al die prachtige verbeteringen in de P4 ten spijt, haal je natuurlijk van je levensdagen geen 50 tot 100% verbetering uit de verbeteringen totdusver voorgesteld.

Daar komt bij dat het 0.09 proces problemen gaf, terwijl ook AMD problemen heeft met 0.09 maar dan wel direct op 3Ghz uitkomt in 0.09.

Dus iets wat al 50% sneller is minimaal nu is dan ineens ook nog 50% hoger geclockt.

Als je goed kijkt in de tabel naar de latency tijden van de L1 en de L2 cache dan zie je heel duidelijk dat de L2 cache van de Opteron op dezelfde snelheid draait als bij de P4 Xeon.

Dat betekent in het kort dat de opteron in 0.09 en 3ghz op een vreselijk genadeloze manier richting P4 gaat uithalen.

Het resultaat is dus bijzonder simpel om te verklaren en dat is dat de prescott zoals hij gaat uitkomen heel zeker nog niet bekend is personen die niet onder NDA staan.

Het zou me overigens niet verbazen als intel met een x86-64 chip uitkomt.

Intel heeft in dat opzicht weinig keuze. Zelfs de windows AMD versie wordt voor developers al default met een compiler verscheept en die compiler is geniaal.

Zodra AMD dus de opteron/A64 massaal weet te produceren voor een acceptabele prijs, dan is intel dus gezien in dat opzicht en kan intel niet achterblijven met een 64 bits versie, want wat je ook vogelt in 32 bits, in veel applicaties racet 64 bits je natuurlijk altijd voorbij.

Na jaren van problemen met die P4, wordt het dus nu voor intel wel eens tijd om met een positieve verrassing te komen. Een x86-64 chip zou zo'n verrassing zijn.

Andere instructiesets als x86-64 en IA64 kunnen we wel vergeten. Dat gaat te duur worden voor microsoft om daar een apart OS voor te maken.

Wellicht is AMD gewoon met maar 1 jaar uitstel voor de opteron gewoon net op tijd erbij voor massale A64 verkoop en intel gewoon net iets te laat geweest met zijn x86-64 versie.

Extra redenen voor intel om dus zo'n processor te lanceren is dat x86-64 royalty vrij is voor intel, terwijl het wel x86 compatible is (op x86 verdient intel royalties van AMD voor elke x86 compatible chip).

Wat in dit circus wel erg irritant begint te worden, zowel bij intel maar met name AMD, is dat cpu's steeds vroeger gelanceerd worden, zeker 6 maanden voor ze in europa goed te koop zijn.

Waarom moeten ze gvd altijd weer iets nieuws (onzinnigs) bedenken!! :( :(
Ik heb net een superdure grote kast gekocht (Xaser III) omdat ik dacht daar nog wel een paar jaar mee door te kunnen. Maar nee hoor de grootmachten moeten het zakie weer helemaal andersom gooien.
Het mobo is precies het zelfde alleen dan omgekeerd. :( :(

maar het zal naar verwachting nog tot 2007 duren voor ATX helemaal is verdwenen.
2007-2003=4 jaar plezier van je nieuwe kast, op z'n minst, das toch zeker een paar jaar...

De tijden dat het zin had om een computer te upgraden zijn allang voorbij. Wat extra geheugen erbij prikken en een nieuwe harddisk, dat is het wel zo'n beetje. Je huidige AGP-videokaart wordt binnenkort vervangen door PCI Express, je huidige processor past niet op de moederborden die binnenkort in de winkel verschijnen en de toekomstige processoren passen niet op je huidige moederbord. Hetzelfde geldt - in beperkte mate - voor je kast, waar over 4 jaar geen nieuwe ATX-moederborden meer voor te leveren zijn.

Nieuwe techniek stelt nu eenmaal nieuwe eisen. Maar zeg nou zelf, loop jij nog steeds op dezelfde schoenen als 4 jaar geleden :)?

Nieuwe techniek stelt nu eenmaal nieuwe eisen. Maar zeg nou zelf, loop jij nog steeds op dezelfde schoenen als 4 jaar geleden ?
*wordrood* Wil je het echt weten?....... ;)

Ja ok. Maar wat zou het voor zin hebben om een mobo te spiegelen? Volgens mij helemaal niets.

er word meer veranerd dan enkelt de spiegeling.

lees dit verhaal maar eens:
http://www.tweakers.net/nieuws/28817/?highlight=btx

Eerst zien dan geloven. Want deze bron is niet meteen de meest betrouwbare.
Maar to-the-point.
Die extra pinnen zullen wel nodig zijn zeker.
Die 3,8GHz zegt nu eens helemaal niets over de prestaties. Met de P4 EE laat Intel duidelijk zien dat niet enkel de snelheid belangrijk is. Bij AMD weten ze dat blijkbaar al langer.
Dat BTX is werkelijk walgelijk. Sorry voor het woordgebruik maar dat is een grap die je een kwartier naast je stoel laat liggen van het lachen.
Noem het hoe je wil maar het is geldklopperij. Op zich is het niet meer dan een simpele spiegeling van ATX. Welliswaar met de cpu naar voren geschoven etc. Maar de ontwerpers hiervan hadden even een mirror-functie in hun tekenpakket kunnen gebruiken en het zou in mijn (peperdure) kast passen. Nu dus niet. En ivm met add-in kaarten enz. bullshit. Er is nog geen enkel PCI-express kaart op de markt. Dus die kunnen ook perfect aangepast worden tegen release. Wat betreft oude kaarten : nu kan er als je pc niet draait lekker veel stof in je koeler van graka enzo terecht komen. Want maak de kat wijs dat er geen AGP slot meer op komt. Van AT naar ATX is ISA in eerste instantie ook meegenomen. Tot aan (sommige) P4's.

Maar de ontwerpers hiervan hadden even een mirror-functie in hun tekenpakket kunnen gebruiken en het zou in mijn (peperdure) kast passen.
De BTX-specificatie schrijft onder andere voor dat er een ongehinderde luchtstroom van de voorkant van de pc over de CPU naar de achterkant van de kast moet zijn. Bovendien is ventilator middenvoor in de kast verplicht. Tenslotte is de gehele layout van een BTX-moederbord erop gericht alles in de stroomrichting van de luchtstroom te houden. Kijk maar naar het plaatje, dan zie je dat de DIMM's een kwartslag gedraaid zijn ten opzichte van wat je gewend bent bij ATX.

Ik vind het best logisch om dan maar gelijk ervoor te zorgen dat een BTX-bord niet in een ATX-kast valt. Een ATX-kast voldoet nou eenmaal niet aan de BTX-specificaties en zou je er toch een BTX-bord in kunnen steken, dan zouden de hardwarefabrikanten gagarandeerd een hoop defecten krijgen als gevolg van incompatibiliteit.

Het is vervelend voor ons tweakers, maar het voorkomt veel problemen bij 'foute' upgrades van ATX naar BTX.

Kijk maar naar het plaatje, dan zie je dat de DIMM's een kwartslag gedraaid zijn ten opzichte van wat je gewend bent bij ATX.

Veel (ATX) serverborden hebben al gekantelde DIMM sloten. En de ontwerpers kunnen vast wel iets bedenken waaroor er genoeg luchtstroom is.
Er zijn inmiddels ook kasten die een verwisselbare achterkant hebben waardoor het misschien ook mogelijk is om een BTX mobo in een kast te plaatsen. Kijk maar naar de Kingwin KT-424-BK-WM case review. Die heeft zo'n verwisselbare achterkant.

laten we hopen dat de temperatuur zich ook terug laat zien in prestatie ....
en de AMD XP's waren ook zeker wel 38 graden rond de sink dusjah het is niet het einde van de wereld

iNtel gebruikt een andere silicium samen stelling waardoor die van iNtels minder warm mogen worden

ongeveer 70 vs 90 graden keoling is voor AMD dus een kleiner probleem heeft wat meer temp marge.

iig bij de athlon XP.

Ik vind die BTX-toestanden maar belachelijk. Mochten ze er nu iets revolutionair van gemaakt hebben, ok. Maar zoals het nu is, is het gewoon een soort omgedraaide ATX. Je processor hangt nu toch ook al vlak naast de rand van je case waar je een fan kunt hangen? Same difference als je het mij vraagt..

Aangezien nieuwe CPU's/GPU's meer en meer warmte afgeven, kan het best wel eens zijn dat de mogelijke voordelen van die nieuwe lay-out teniet gedaan worden. En het eigenlijk allemaal een nutteloze (her-)uitvinding (van ATX) is.

Het is logisch dat door de vooruitgang pc's meer verbruiken (lees:warmer worden) en door nieuwe features een andere lay-out nodig is, maar dit...

het grote voordeel van een nieuwe standaard als BTX is dat je eisen kan stellen aan de koeling. Als je aan de bouwer van een kast als eis stelt dat het niet warmer wordt dan X graden, zal de maker van de kast wel wat leuke dingen uitvinden om dat op te lossen. Dat hij omgedraaid is zal zijn omdat je anders het verschil niet merkt tussen de 2, en maakt technisch idd geen bal uit.

Wat jij zegt over het stroomverbruik klopt niet helemaal. Op korte termijn lijkt dat altijd nodig, in de praktijk is het zo dat door nieuwe technieken juist het omgekeerde het geval is. Vroeger hadden ze voor een computer met de capaciteit van een rekenmachine nog X keer zoveel stroom nodig dan voor een moderne P4. Het stroomverbruik is, ondanks een gigantische toename in capaciteit, gigantisch gedaald!

Leuk plaatje! Is het gespiegeld of hebben we een nieuwe kast nodig?

Doordat je CPU dichterbij de zijkanten van de kast zitten kun je ook makkelijker je waterkoelingsslangen naar buiten brengen... Handig !
By the way, begrijp ik nu goed dat de CPU (+ koeler ) horizontaal gaan staan ipv van verticaal nu in een tower ?

Ronduit idioot dit. Nog een paar jaar verder en dan wat krijg je een boxed stikstof cooler???? Ik vind dit echt absurd, op het moment vind ik de cooling al belachelijk, en Intel vind het volstrekt normaal??? Ze gaan zelfs nog warmer worden?

JONGENS: ruim eerst dat warmte probleem maar eens op!!!

Het warmte probleem speelt eigenlijk alleen in de "top-desktop" processors. Zowel Intel als AMD hebben namelijk zuinigere processoren, die langzamer gaan.

Nu is dat langzamer relatief, want ze zijn nog steeds behoorlijk snel. Uiteindelijk zal het in de computer-industrie misschien net zo gaan als in de auto-industrie: als je in een ferrari wilt scheuren, moet je ook veel bezine inleveren. Als je een snelle PC wilt -> veel stroom.

Voor office gebruik (boodschappen-autootje) is een mobile variant van een CPU snel genoeg en veeel zuiniger

Ferrarie is duur maar dat houd niet in dat een goekoop autotje ook benzine kan slurpen alleen merken leveren ook grote types met dikke slurpende motoren dus
'n VR6 V8 vw audi
Auto en PC zijn niet te vergelijken.

'n P4EE is goed te gebruiken als je performance nodig heb Videoworkstation
En voor 'n deeltje van de massa met geld is dat totaal geen probleem.
Heavy users.

'n ferrarie is puur pats werk.

Voor velen is die performance wel belangrijk en dan is het een overweging of je die vermogen verbruik voor lief neemt of niet.
De Celleron Prescott zal wel wat minder trekken.

Maar een deel gaat toch voor de performance

AMD past ook al mobile features toe in zijn desktop CPU "Cool & Quiet" ofzoiets.

iNtel zal ook die kant op moeten gaan.

De mobile-variant van Intel wordt niet apart verkocht.
Daarnaast zijn het desktop's. Bedrijven zijn vaak grote afnemers van die apparaten.
Werd er in de laatste jaren minder verbruikt door het het gebruik van tft-schermen, stijgt het verbruik van de PC weer.
En ik weet niet of je in het verleden ooit in een ruimte bent geweest met veel pc's en 17" inch crt-schermen. Dat ruikt niet fris en er is altijd een rare warmte aanwezig. Een beetje IT-manager zal stroom-verbruik zeker in overweging nemen bij de aanschaf van nieuw apparatuur. Want het stroom verbruik wordt voor het grootste deel gewoon omgezet in warmte.
Ook lawaai van de ventilatoren is erg irritant voor werknemers is onlangs gebleken.

Jeetje, Intel moet het niet bonter maken... De memory industrie houdt ze al niet bij, de mobo fabrikanten al helemaal niet =\ Op die manier worden er van bijvoorbeeld DDRam modules straks veel te kleine oplagen gemaakt waardoor de prijzen hoog blijven, van welk soort Ram dan ook o.O En wat was er een paar weken terug nou aan mobo's met een i875 chipset en ondersteuning van 400 MHz Ram? Te weinig zullen wij als consumenten maar denken...

Dus als dit echt in de versnelling gaat zoals het er nu uit ziet, dan blijven straks van de verschillende fabrikanten alleen de sterksten over (lijkt wel prijzenoorlog bij de supermarkt ;) ), waardoor de prijzen nog hoger gehouden kunnen worden.

Koeling hoeft helemaal niet zo'n probleem te zijn.. Ik denk dat er door de ontwikkelaars van koelblokken, fans etc. te weinig wordt onderzocht.. Maar het is maar een vermoeden hoor :9
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 23:14
Vorige 21:52
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: