Hoofdcategorieën
Device Settings

CWI leest vertrouwelijke mails van werkzoekende cliënten

Door Henk-Jan de Boer, vrijdag 7 november 2003 19:23
Bron: De Telegraaf, submitter: AnnePoes, views: 2.113

Werkzoekende mensen die bij het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) in hun zoektocht naar een baan gebruik maken van computers worden al maandenlang in de gaten gehouden, zo bericht De Telegraaf. Woordvoerder Crouwers van het CWI, dat ressorteert onder het Ministerie van Sociale Zaken, bevestigde tegenover de krant dat in alle 130 vestigingen een aparte ruimte is met een beeldscherm waarop precies in de gaten kan worden gehouden wat de cliënten uitvoeren op de computers. De pc's zijn bedoeld als ondersteuning bij het zoeken naar werk, maar volgens Crouwers wordt er nogal eens misbruik van de faciliteit gemaakt. Zo zouden mensen er privé e-mails mee sturen of zelfs pornosites bezoeken. De zegsman stelt dat er alleen maar hier en daar 'over de schouder' meegekeken wordt. Pas wanneer men vermoedt dat er bij herhaling misbruik wordt gemaakt, wordt de inhoud nagelezen en bekeken of het om correspondentie voor zakelijke of privédoeleinden gaat.

Posterdetail 1984Crouwers vindt de gang van zaken redelijk en zegt dat de cliënten er bovendien op gewezen worden. Werkzoekenden bij wie is meegekeken, ontkennen echter dat ze van te voren wisten van de controle. Lodewijk Asscher, verbonden aan het Instituut voor Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam, beschouwt het stiekem controleren van de inhoud van correspondentie een regelrechte schande en een schending van het briefgeheim. Volgens hem zouden de cliënten naar de rechter moeten stappen. Dat zou een interessante zaak opleveren. In de Wet bescherming persoonsgegevens die in 2001 in werking trad, staat een recht op vertrouwelijke communicatie opgenomen. Het is echter nog steeds niet duidelijk of e-mail daaronder valt. Deze zaak zou de rechter tot een invulling en afbakening van dat recht kunnen dwingen.

Volgende 20:47 FCC: kopieerbeveiliging in hardware
Vorige 17:43 FTC noemt Messenger Service "backdoor in Windows"
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Waarom is er voor dat plaatje gekozen bij de tekst? Ik zie eigenlijk het verband niet tussen een blauw gezicht met een jaartal daarboven en een tekst die over privacy-schending gaat...

een beetje tweaker kent big brother van het boek 1984 toch wel (schrijver george orwell) als je die niet kent moet je die nu meteen gaan halen in de bieb (of downloaden :P)

Dat gaat over het boek 1984.

1984 is een boek. Over een tijd/staat waarin iedereen constant in de gaten word gehouden door de overheid. Dit is vast een scan van de cover van de x-de druk.

Voor een korte samenvatting:
http://www.curtislibrary.com/openbook/synopsis.htm

Edit: Een korte waarschuwing, als je dit boek wil lezen lees dan de synopsis NIET! Dat maakt het lezen een stuk leuker.

is uit een bekend boek over 1984 waar alles door de staat gezien werd


ben het trouwens met ze eens

niet bekend met 1984 van George Orwell of het fenomeen van Big Brother?

<off topic>

Damn I am getting old... die jongen was toen nog niet eens geboren.... generation gap... Ik had het boek al gelezen in toen ie nog maar een stoute blik in z'n ouders ogen was...

<on topic>

Dubbel-tripel-quater-post

de allusie wordt gemaakt met de wereld van Big Brother (neen niet die stupid show maar de grote leider in het verhaal van Orwell)

Werkzoekenden bij wie is meegekeken, ontkennen echter dat ze van te voren wisten van de controle...
Ben ook eens meegeweest met m'n broertje naar zo'n CWI-centrum om werk voor 'm te zoeken, maar ik kon toch echt nergens, maar dan ook echt nergens een sticker, bord of ander soort melding zien waarop stond dat er "eventueel meegekeken" zou worden.

En zolang zo'n melding niet zichtbaar aanwezig is, vind ik het toch echt inbreuk op de privacy!

Het kan natuurlijk ook in de huisregels staan, deze hangen ze niet zo snel op (terwijl dat volgens mij wel verplicht is) en dan heeft iedereen ze moeten lezen. (zelfde dat in de huisregels van een kroeg staat dat je niet binnen mag met sportschoenen, als je gewijgerd wordt, maar de huisregels niet kent, kun je ze daarom vragen, staat het er niet in, mag je gewoon naar binnen :))

Als je overal waar je komt de huisregels zou moeten lezen/kennen heb je niet eens meer tijd om nog te werken...

Nee, dat je altijd de huisregels leest kan niet worden verwacht, zoiets belangrijks als dit moet duidelijk en expliciet worden vermeld.

waarom word het dan in bussen en trams apart aangegeven met een sticker op de deur???

Ik vind het een goede zaak, tot op zekere hoogte. Ben ook werkzoekend en telkens als ik bij het CWI ben valt me op dat zoveel mensen andere dingen op de PC's daar doen dan waar ze voor bedoeld zijn: surfen naar vacaturesites etc.

Wel vind ik dat ze duidelijker moeten neerzetten dat er meegekeken kan worden.

Doet me trouwens denken aan die landelijke banendag van een tijdje terug, was een stukje over op het nieuws. Zie je op een gegeven moment een gozer achter de PC zitten, vraagt de verslaggever "wat bent u aan het doen?". Antwoordt ie zeer ongeinteresseerd "ach een beetje m'n hotmail aan het chekken". Blijf dan gewoon weg bij het CWI...

Mwooaah ik vind dat ze ook de boel kunnen omdraaien.
Een goed firewall en een uitstekende proxy server kunnen in deze wonderen verrichten.
Het is op deze manier uitstekend mogelijk om bijvoorbeeld pornosites niet meer te kunnen zien.

Verder vind ik het probleem prive mail ook redelijk simpel op te lossen door iemend een bepaalde tijd achter de PC te laten zitten.
Bijvoorbeeld max 30 min.
Hiermee heb je het probleem prive mail niet helemaal uitgebannen maar kunnen ze ook niet eindeloos lang dingen doen die ze niet moeten doen.

Dan is het meegluren niet nodig en kan iedereen die het ding wil gebruiken om daadwerkelijk te zoeken naar een baan ook niet te missen.

Alleen al door deze aktie zou ik nooit meer in het CWI een mailtje naar een aanstaande werkgever sturen.
En ook niet meer internetten.
Straks komt er ineens zo'n ambtenaar naast je staan om je ff te wijzen op alle spelfouten in je brief.
Want dat had ie gezien in de kamera, Brrrrrr moet er niet aan denken.

Tja, dat is een beetje raar. 30 minuten, en als je dan nog geen werk gevonden hebt, heb je pech ofzo? :D

Gewoon een groot bord neerzetten dat je geen privacy hebt op die computers lijkt me beter :)

Antwoordt ie zeer ongeinteresseerd "ach een beetje m'n hotmail aan het chekken". Blijf dan gewoon weg bij het CWI...
Misschien is dat wel zijn mailadres, waarop hij mails ontvangt van sollicitaties die hij via die computer gedaan heeft.

Geloof het of niet, maar er zijn nog steeds mensen die geen computer hebben, of geen internet. (is ook wel een beetje duur om van een uitkering te gaan betalen!!)

maar er was toch ook een wet die inhield dat de werkgever de mail van zn werknemers mag bekijken?

in dit geval zijn de werkzoekenden werknemers van het cwi?

Indien men de gebruikers van te voren duidelijk aangeeft dat men dit doet. En men gaat achter de PC zitten. Wordt er van uit gegaan dat je akkoord bent met deze controle. En kan je er niets van zeggen.

Hebben ze dit echter niet duidelijk gemaakt dan is er een (groot) probleem. Wat ik er tot nu van heb gelezen, vinden ze zelf dat ze voldoende hebben geïnformeerd over deze controle.

Als iemand klaagt is het uiteindelijk de rechter die zal beoordelen of dit ook zo is.

Werkzoekenden zijn alleen ter bemiddeling ingeschreven bij het CWI. Hun uitkering krijgen ze van een uitkeringsinstantie. Van een werkgever/werknemer relatie is absoluut geen sprake.
Het enige waar het CWI zich op kan beroepen is het eigendomsrecht van die pc's met aansluiting.
Maar dan nog moeten ze waarschuwen, en dat gebeurt hier niet. (was er vandaag toevallig nog)

Men kan toch ook websites vastzetten, alleen diegene laten gebruiken die ook daadwerkelijk voor de werkzoekende nodig zijn??

Gewoon kwestie van rechten instellen en eff filteren die hap, beetje slap geouwehoer dus van CWI. :( |:(

Dat is toch ABSOLUUT niet van deze tijd als je bij een grote instelling zoals het CWi achter zo'n pc gewoon kan internetten :r ! Dus dichtgooien die hap en laten gebruiken wat er nodig is ...

Echt zo stom, heb je al die tijd om "mee te kijken" helemaal niet nodig. Kunnen ze tenminste hun tijd besteden aan het helpen van mensen aan een baan.

:D

Dat is niet echt handig. Wat als je een vacature ziet bij een bedrijf dat je niet kent.

Ik zou dan op zijn minst de website van de site bekijken om te zien wat ze daar overzichzelf zeggen en even Googlen op de naam van het bedrijf.

Een blacklist met pr0n sites etc. kan natuurlijk wel maar zal nooit volledig zijn. Oh en prostituee is een erkend beroep, hoe moet je daar dan voor solliciteren :+

En hoe ga je dat selecteren? Stel je voor dat iemand werk wil zoeken bij een pornosite? Mag dat niet? Makkelijker gezegd dan gedaan.

<rant>
Zit de IT vol mee, met mensen die in twee zinnetjes een oplossing aandragen waar de hele stand der techniek en een bedrijf met een paar duizend man in dienst nog geen werkende implementatie voor zouden kunnen leveren. Maar nee, die twee-zinnetjes mensen hebben visie, de mensen die aan de uitvoerbaarheid twijfelen zijn de stumperds.
</rant>

Gewoon effe filteren die hap... ;-)

Dichtzetten en filteren is een lapmiddel. Die pc's staan daar voor een doel, namelijk het ondersteunen van het zoeken van werk. Als mensen zo onfatsoenlijk zijn om de pc's voor totaal andere dingen te gebruiken, dan moet er wat aan dat gedrag gedaan worden, dat is namelijk het probleem...
Om even door te gaan op de wijze van Xenna... de IT zit vol mensen die gelijk een technische oplossing naar voren schuiven, terwijl er een probleem is wat niet van technische aard is.

Waar slaat het plaatje op? 1984??

1984 is een van de grote engelse literaire werken waarin een wereld word afgebeeld waarin Big Brother, de overheid, met camera's en microfoons constant de complete bevolking in de gaten en onder controle houd. Op straat, in de auto, in je huis, op je wc, in je slaapkamer...

Er is zelfs een gedachten politie, die verkeerd denkenden arresteert en martelt tot ze hun vergissing inzien en Big Brother’s leugens als absolute waarheid accepteren (zelfs als die van de ene dag op de andere het tegenovergestelde berichten).

Je moet het maar eens lezen, het is zeker de moeite waard (PS: voor mensen me boos gaan flamen dat ik ergens iets verkeerd heb gezegd, het is inmiddels al weer een paar jaartjes geleden dat ik het heb gelezen :) )

<Edit> Spelling </Edit>

Flamen? Pluimen! (ok overbodig misschien)

Als je de reakties had doorgelezen had je gezien dat hiermee het boek 1984 van George Orwell bedoeld wordt, waar het hele 'Big Brother' gebeuren voor het eerst uit de doeken is gedaan (plot: de Staat houdt de burgers nauwlettend in de gaten).

Goh, ze kunnen zich ook niet voor stellen dat het vreselijk irritant is als mensen letterlijk over hun rug meekijken?
Ik klik dan tenminste meestal m'n scherm weg als iemand meeloert. Bah.

Het zal wel weer zo'n geval zijn van "Ik vind het niet erg, dus dan vind vast niemand dat". Zo lame.

Tenzei ze duidelijk vermelden dat er wordt meegelezen (als iemand meekijkt is dat immers ook duidelijk). Als dat zo is, geloof ik niet dat er werkelijk ook porno wordt bekeken.

Hoe recht krom wordt en krom recht wordt.....

Die computers die bij het cwi staan opgesteld staan daar om de werkzoekenden de mogelijkheid te bieden naar werk te zoeken. Ze staan daar als vervanging van de aloude kaartenbak, de voordelen laten zich raden, het vacature-bestand is beter up to date en sneller te benaderen.

Daarbij is het ook nog eens zo dat aan de werkzoekenden geen kosten in rekening gebracht wordt om ze te gebruiken. Geld kost het natuurlijk wel, daar draait de samenleving voor op.

Het is dan ook niet onlogisch dat men liever niet ziet dat een vestiging van het cwi verandert in een free-for-all internet-café. Het is dus ook niet onlogisch dat men het gebruik controleert.

De manier waarop kun je wel vraagtekens bij zetten. Het zou logischer zijn als men die computers zodanig dichttimmerde dat alleen vacature-zoeksites bezocht kunnen worden. Ik kan mij levendig indenken dat iemand die bij ieder bezoek aan het cwi een aantal pornosites bezoekt zich nogal bekeken voelt met deze berichtgeving, aan de andere kant maakte hij gewoon misbruik van met algemene middelen betaalde voorzieningen.

Feitelijk werken mensen die zich aan dat soort misbruik schuldig maken, en dan nog eens het lef hebben om hoog van de toren te blazen als ze worden betrapt, in de hand dat op zeker moment het CWI deze serviceverlening gewoon stop zet, maar daar had Lodewijk Asscher natuurlijk nog niet over nagedacht.

Het CWI is namelijk helemaal niet verplicht om deze service aan te bieden. Een werkzoekende is wel verplicht om naar werk te zoeken, en als het CWI de werkzoekende behulpzaam is met het aanbieden van een computerplaats heeft de werkzoekende zich aan de regels van die computerplaats te houden.

Wie op een normale manier daarmee omgaat heeft volgens mij niets te vrezen, wie dat niet doet heeft zeer terecht wel te vrezen, en dient volgens mij nog eens zijn mond te houden ook. Doet mij denken aan de dief die protesteert omdat zijn daden op video vastgelegd worden, omdat dat een schending van zijn privacy zou zijn. Welke privacy?

Ik ben het helemaal met je eens. Toch zou een waarschuwingsbordje met een tekst als "In geval van misbruik kunnen wij uw internet gedrag observeren" wel zo netjes zijn.

Die advocaat wil denk ik alleen maar wat publiciteit. En privacy is nu eenmaal hot. Als ie nu eens zijn kostbare tijd zou besteden aan de wet verkeersgegevens telecom.. Dat is pas een inbreuk op de privacy. Of aan de kaak zou stellen hoe asociaal veel telefoontaps in nederland gedaan worden met apparatuur van een dubieus israelisch bedrijf, dat in de VS al niet meer terug hoeft te komen... dan hebben we het ergens over...

Op zich ben ik het wel eens met de stelling dat je niks te vrezen hebt als je niks verkeerd doet, ware het niet dat bij mensen die hun e-mail controleren via die computers, bijvoorbeeld in de hoop er een antwoord te vinden op een sollicitatie, er ook e-mail bekeken kan (en meestal zal) worden die anders privé is... En als het niet wordt aangegeven dat je gecontroleerd word, MAG die helemaal niet bekeken worden door anderen zonder jouw toestemming.

Ik ben zelf ook een paar keer bij het CWI geweest, en nergens, maar dan ook nergens heb ik ook maar iets gevonden waarop ze waarschuwen dat je wordt gecontroleerd.
Als ik dus m'n e-mail controleer die ik gebruik om te solliciteren, kunnen zij zien wat ik daarmee doe, ? Dat is volgens mij toch echt inbreuk op privacy en/of briefgeheim, aangezien echt nergens vermeld staat dat ze meekijken...
Ze doen het ook nog niet eens over je schouder, want dat zou wel erg duidelijk zijn, maar vanuit een apart kamertje..
Dat ze willen voorkomen dat het een soort internet café wordt, dat begrijp ik, maar dit is niet de oplossing.. Tenslotte stonden er in het pand waar ik heen ging toch maar 4 computers, en liep er constant personeel om je heen..

Persoonlijk vond ik het CWI toch al niet erg vriendelijk.. Ik werdt er als een klein kind behandeld, en je krijgt meer het idee dat je tegengewerkt word, dan dat ze d'r zijn om je te helpen.. Maargoed, misschien heb ik net de verkeerden getroffen ofzo.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat je niet op een vreemde computer zomaar je persoonlijke info moet gaan bekijken/versturen, maar ten eerste is niet iedereen zich van de problemen met veiligheid van e-mail e.d. bewust, en ten tweede, juist bij een instelling als het CWI zou je d'r van uit mogen gaan dat je persoonlijke informatie vertrouwelijk behandeld wordt.. zowel op papier als electronisch..

Wie op een normale manier daarmee omgaat heeft volgens mij niets te vrezen, wie dat niet doet heeft zeer terecht wel te vrezen, en dient volgens mij nog eens zijn mond te houden ook. Doet mij denken aan de dief die protesteert omdat zijn daden op video vastgelegd worden, omdat dat een schending van zijn privacy zou zijn. Welke privacy?
Helemaal mee eens!
Men vindt het tegenwoordig maar normaal om alles lekker naar zichzelf toe te redeneren en vooral alleen maar aan zichzelf te denken. Inderdaad: die PC's staan daar opgesteld om mensen de gelegenheid te geven om naar werk te zoeken. Zelfs zonder dat dit er expliciet bij gezegd word zou die normaal moeten zijn. Het is toch geen internet-café? Maar nee...net als op het werk wordt er vrolijk naar porno gesurfd en dan ineens de vermoorde onschuld spelen als blijkt dat je betrapt bent.
Een duidelijke waarschuwing zou misschien leuk zijn, maar het zou niet veel helpen. Mensen doen het toch en zelfs al staat er een groot bord voor hun knar, claimen ze toch dat ze het niet wisten. Of ze hebben er gewoon schijt aan...

Je hebt toch kindersloten, daar kun je in ieder geval wat pr0n sites mee afzetten.

En het is wel zielig dat mensen bij het CWI pr0n site bezoeken maar prive emails onderscheppen is toch echt wel strafbaar hoor.

En wat dat betreft denk ik wel dat het CWI niet de enige is dit dit soort dingen doet.
Ik hoor nl wel vaker dat mensen op hun werk te nauwlettend in de gaten gehouden worden. En de pest is dat je er niets van merkt todat het te laat is.

NOG MAAR EEN KEER:

Waarom is het internet op een computer van het CWI helemaal open!?????

Ik kan daar gewoon niet bij! En dan ben ik maar één van de:

(door Xenna)
twee-zinnetjes mensen hebben visie, de mensen die aan de uitvoerbaarheid twijfelen zijn de stumperds.

Dichttimmeren, filteren en gewoon laten gebruiken wat nodig is. Alsof je bij CWI ook gewoon even een printer kan toevoegen of de inbelinstellingen kan aanpassen! Is toch ook weggewerkt !??

Gewoon slap geouwehoer dus van CWI en dat moet de ICT afdeling daar dus EVEN JAH veranderen :Z
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:47 FCC: kopieerbeveiliging in hardware
Vorige 17:43 FTC noemt Messenger Service "backdoor in Windows"
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011