Hoofdcategorieën
Device Settings

Vanaf april 2004 DVD+R DL-media en -spelers in winkels

Door David Menting, woensdag 5 november 2003 13:14
Bron: The Register, submitter: IceEyz, views: 1.690

Goed nieuws voor degenen die zelfs de 4,7GB die op de huidige DVD+Rs niet genoeg vinden. Op de site van The Register lezen we dat leden van DVD+RW Alliance als alles meezit in April 2004 tweelaags-DVD+Rs op de markt gaan brengen. De schijven hebben een capaciteit van 8,5GB, genoeg voor ruim vier uur film in dvd-kwaliteit. Uiteraard hebben de nieuwe DVD+Rs, die de naam DVD+R DL dragen, dezelfde afmetingen als traditionele dvd's. De schijfjes kunnen gewoon afgespeeld worden met bestaande dvd-apparatuur, en zullen in eerste instantie op maximaal 2,4x gebrand kunnen worden. De ontwikkeling van de DVD+R DL zal het DVD+R-formaat een nog sterkere positie geven ten opzichte van DVD-R:

DVD+RW logoFortunately, the question of which format to go for is becoming made less relevant thanks to the growing number of DVD burners that support both media formats. The DVD+RW Alliance claims that next year pure-play DVD+R/+RW drives will outsell DVD-R/-RW units four to one. Also, dual-mode drives will also outsell single-format drives.
Volgende 13:49 Microprose: 'Game over'
Vorige 10:46 SiS zal I/O-componenten leveren voor Xbox 2
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

maareuh kun je dit wel op een gewone brander DVD+ branden?? het is mij namelijk nog steeds niet duidelijk of dat kan. Moet je dan je firmware upgraden ofzo??
In ieder geval is het DVD+R DL formaat in mijn ogen een goede vooruitgang, alleen een ramp voor de filmindustrie...

maareuh kun je dit wel op een gewone brander DVD+ branden??
Nee dat kun je niet. Er zullen nieuwe apparaten voor op de markt gebracht worden dacht ik.

Heb ik daar dan ook een speciale brander voor nodig, of kan dat ook met bijv de nec1300 ?
edit:
oops, sorry voor dubbelpost

2x zoveel opslag capaciteit en zeker 4x zo duur ;)

de materiaalkosten zullen niet veel meer zijn.
De productie-kosten zullen mogelijk wel 2x zo hoog zijn, omdat er 2 lagen aangebracht moeten worden.
en de toeslag voor de filmmaatschappijen zal minimaal 2x zoveel bedragen, daar die (volgens hun) per MB opslag berekend worden.

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat kan, duikeend.
Vette pech dus voor de mensen die onlangs een DVD-brander hebben aangeschaft.

Trouwens, strax als Blue Ray branders beschikbaar worden moet men wéér upgraden... ik voorzie goede tijden voor de fabrikanten ;(

Ik voorzie het feit dat Blue Ray het niet gaat redden. het DVDforum heeft de techniek al verworpen en de filmindustrie zit niet echt te wachten om weer de boel op te waarderen. Het DVDforum is zelf namelijk ook bezig om een nieuwe standard te maken die gewoon de rode laser zal gebruiken. Persoonlijk denk ik dat het eerder een soort van het de bekendheid gaat krijgen die DCC heeft gehad oplopend tot misschien MD gehalte, maar als de filmindustrie niet overstag gaat kan het al heel snel afgelopen zijn met Blue Ray

In het verleden is al vaak genoeg gebleken dat de consument behoefte heeft aan steeds meer opslagcapaciteit. Deze trend zal zich zeker doorzetten, wat de blue ray disc (of hoe je 'm ook noemen wilt) onmisbaar maakt. Blue ray zal dus zeker niet sneuvelen, tenzij de techniek wordt ingehaald voordat deze de consument bereikt (purple ray disc :P misschien ?).

Volgens mij is blue-ray het maximum wat haalbaar is optisch/natuurkundig gezien. Wil je dan nog meer zul je een hele andere techniek moeten hebben, niet gebaseerd op ronde schijfjes die lichtweerkaatsen..

hoezo? SVHS is ook beter dan VHS maar alsof er in de videotheek SVHS banden te huur zijn, of in de winkel voorbespeelde SVHS banden te koop zijn. In dat opzicht moet je het bekijken, kwaliteit die erop komt zal misschien wel beter zijn hoor, maar iedereen heeft al net een DVD speler/brander gekocht en gaat nu niet ineens weer omswitchen hoor! Die Dual layer DVD's zullen nog wel slagen, aangezien ze op normale DVD spelers afgespeeld kunnen worden, alleen een andere recorder nodig en dat valt op zich nog mee.

Wat dacht je van ultravoilet, röntgen of gamma... alleen heeft dit een wat negatieve lading onder de bevolking. Bovendien geeft het weer nieuwe problemen bij scattering -> afscherming, gezien gamma/röntgen niet tegenhouden wordt door een kunstoffen/dun metalen behuizing.

Trouwens, strax als Blue Ray branders beschikbaar worden moet men wéér upgraden... ik voorzie goede tijden voor de fabrikanten

Waarom zou je moeten upgraden, *niemand* heeft blue-ray spullen, terwijl iedereen al DVD spelers heeft, en steeds meer mensen DVD branders.

En op een CD past nog steeds een boel data, als dat niet voldoende is, dan kan je een DVD overwegen. Maar wanneer past het niet meer op een DVD (DL)? Over wat voor data heb je het dan.

Enkele DVD films, enkele tientallen divx-en, enkele duizende mp3's. De markt voor (of vraag naar) grotere media wordt alleen maar kleiner.

Ja, wat normale data betreft heb je wel gelijk. Echter is het al jaren de bedoeling dat men iets op de markt brengt wat snel genoeg is en genoeg opslag heeft voor HD-TV. Want laten we eerlijk zijn, zoveel dvd-spelers die dvd-mp3 slikken zijn er niet. Het gaat puur om films. Het zal misschien wel een jaartje of 2 a 3 duren, maar op den duur zal dvd niet meer voldoen.

Je zegt het zelf al, op den duur zal de DVD niet meer voldoen.
Maar tot die tijd zal de DVD techniek tot op het bot uitgemolken worden. Deze DL is daar een goed voorbeeld van.

Vette pech voor diegenen die onlangs een DVD-brander hebben aangeschaft.
Jij doet zeker tien jaar met je processor en moederbord? Dit heet vooruitgang. Als je DL nodig hebt, koop je gewoon een DL-brander en geef je de oude aan je broertje.

Heb net een NEC1300 gekocht. Als de techniek voldoende goedkoop is, dan upgrade ik gewoon. Net als mijn grafische kaart, geluidskaart, processor, moederbord, monitor, muis, etc etc.

Dus Geen PECH, maar JOEPIE! :*)


Photoshop CS draait niet meer zo goed op mijn 486. ;)

Je upgrade iets als je merkt dat het te langzaam gaat, of dat iets veel beter kan. Blijkbaar gebruik je de computer het meest voor tekstverwerking, dan hoef je ook niet te upgraden. ;)

"nieuwere software wordt alleen maar nog sneller en geheugenzuiniger."

"Ja dat zal wel !!!" dacht ik toen.

Totdat:"Maar misschien heeft het er iets mee te maken dat ik Linux gebruik"
Dan:"Aaaaaaah. Super :)"

Nee, is niet mogelijk, --> er staat ook in de titel dat er tevens nieuwe spelers op de markt komen.

Maar, er komt toch alweer een opvolger aan voor de DVD? BlueRay Disc. Die beginnen met 27GB per layer.
Dit is typisch weer de zoveelste tussenstap om meer geld te halen uit de portemonnees van de consument.

[edit] Aiie, Hazuki was me net voor.

Hoezo een tussenstap?

Jij kijkt nu naar iets specifieks voor jou, de data opslagcapaciteit blijkbaar.

Voor heel veel mensen (inclusief mij en bv. ook rinkelk hieronder) is dit een uitkomst!

Tuurlijk, blueray is met zijn opslagcapaciteit een uitkomst voor mensen die veel data opslag nodig hebben.

Echter, de standalone dvd-spelers ondersteunen een geheel nieuw formaat als blue-ray niet maar ze ondersteunen de nieuwe dual-layer schijfjes die je straks kunt branden wel!

Dit is dus puur een verbetering van de huidige mogelijkheid om zelf dvd's te branden, geen tussenstap.

Wat een onzin zeg, dat dit een tussen stap is naar blue ray..

Dit is net een hele goede stap doordat ze zelf zeggen dat ze compartible zijn met de normale Dual layer dingen. Dat je daar dus 8.4G op kunt branden die standalone spelers kunnen lezen dat is gewoon een enorme stap vooruit...

voor iedereen een blue ray in de kamer heeft staan... Dat duurt jaren.. Want de DVD standaard kan nog perfect met de huidige standaard van TV's.

Will blue ray echt zin hebben in de huiskamer, dus echt als vervangen van de DVD (blue ray spelers moeten dus absoluut wel alle gewone dvd's kunnen lezen!) dan moeten we allemaal ook over op HDTV..

hmm eymey was me net voor met bijna de zelfde tekst :)

Hmm nog maar ff wachten met het kopen van een DivXviD speler totdat die ook dubbellaags DVD's ondersteunen

Daar hoef je niet op te wachten: DivXviD spelers (philips heeft er tegenwoordig ook al een in zijn assortiment) ondersteunen ook de gewone DVD-ROM (koopfilm), en die zijn standaard al dubbellaags. Niet de media maar de data is daarvoor anders, dus zal dat gewoon werken.

Er zijn idd nieuwe branders voor nodig
zie http://www.tweakers.net/nieuws/29068/?highlight=dual+layer+dvd

Persoonlijk zit ik echt niet te wachten op blue-ray, Moet ik namelijk ook weer een standalone-player kopen en zijn mn discs bij vrienden niet afspeelbaar (die nu wel een dvd-speler hebben) en dus is dit voor mij een hele mooie ontwikkeling

Maar, er komt toch alweer een opvolger aan voor de DVD? BlueRay Disc. Die beginnen met 27GB per layer.
Dit is typisch weer de zoveelste tussenstap om meer geld te halen uit de portemonnees van de consument.
Je denkt toch niet dat mensen die net al hun video's door DVD's hebben vervangen ook nog eens een keer gaan overstappen op BlueRay? Ik in ieder geval niet, heb net een beetje een DVD-verzameling staan. De BlueRay-spelers zullen dus wel DVD-compatible moeten zijn wil het aanslaan.

Ik dacht dat Blue Ray wel downwards compatible was, net als Super Audio CD dat met CD is.

Maar het gaat nu veel te snel achter elkaar allemaal.
De consument zit er echt niet op te wachten om elk jaar weer een andere standaard aan te schaffen.
En al helemaal niet met de huidige economische toestanden.

BlueRay is geloof ik alang al in de diepvries gelegd als vervanger van de bestaande DVD

Maar mocht dat zo zijn, sony blijft het wel gebruiken, zeker in de psp en misschien, wie zal het zegge ook in de ps3. Wat het minder waarschijnlijk maakt, gezien de populariteit van het playstation merk, dat de standaard een stille dood sterft.

Nee dat is de FDM-Rom, waar op een kant 127Gb kwijt kon

4 uur film op 8,4 GB :?

Ik dacht dat er veel meer op kon.
Op de huidige DVD-tjes die ik bij de videotheek haal staat al meer. Als voorbeeld "Lord of the Rings: Two Towers": deze film duurt ± 175 minuten.
Volgens bovenstaand verhaal moet de DVD dan over een opslag beschikken van zo'n 6 GB en die zijn er naar mijn weten niet.

Of zie ik het hier volledig verkeerd?

die wat je bij de videotheek haalt zijn dual layer geperst en dus 8.4 GB

:? en het artikel hierboven geeft aan dat die schijfjes nieuw zijn en pas (als het mee zit) in april 2004 op de markt komen, Yeah right |:(

Ze komen dan dus pas voor de consument op de markt, maar zijn waarschijnlijk al lang en breed vooradig.

volgens mij lees je niet goed.

Direct toen de DVD op de markt kwam met voorbespeelde Films waren deze te krijgen in twee uit voeringen single layer en dual layer.
Het is al heel lang zo dat voorbespeelde DVD dual layer zijn. Sinds enige tijd is het mogelijk om single layer recordebles DVD te krijgen en dus volgend jaar is het ook mogelijk om dual layer recordebles te krijgen

bij mijn weten kunnen ze allang dual-layer dvd's persen, dit zal bij LOTR dus wel het geval zijn. Het branden hiervan kan/kon echter nog niet...

Ja je ziet het volledig verkeerd. De DVD-tjes die jij huurt zijn geen DVD-/+R(W) (tenminste dat mag ik hopen) maar DVD 9 schijfjes waar dus z'n 9GB aan data op kan. Met die dual layer zou het dus mogelijk zijn een orginele DVD's te kopieren zonder het video gedeelte (al te veel) te downsampelen.

Ja, dat zie je verkeerd

De huidige dvd's die bij de videotheek liggen, zijn over het algemeen groter dan 8,4GB
Als je van die dvd's alle extra's en alle ander audio talen en ondertitels weglaat,
kun je dat comprimeren naar 3 a 4GB voor een film van 2 uur.
Zo kom je dus aan 4 uur op +/- 8GB

p.s.
Dual layer dvd's bestaan in de videotheek al vanaf het moment dat ze uitkwamen.
pak maar is een dvd hoes uit de videotheek en kijk op de achterkant.
Dan zie je de regel:
deze dvd bestaat uit 2 lagen, de dvd kan eventueel even schokken bij de overgang naar de 2e laag.

Het enige wat hier nieuw aan is, is dat het nu voor de consument aanwezig is (april 2004)

<edit> stukje toegevoegd

Waarom krijg ik een dubbelpost, terwijl ronny
boven mij later reageert, hetzelfde schrijft als ik en hij heeft score 2

Jawel hoor, dual layer dvd's zijn er al jaren, dat zijn de dvd's die je in de videotheek haalt. Alleen worden ze in de fabriek geperst. Dat is een heel ander proces dan het schrijven in een dvd writer; het schrijven stelt veel hogere eisen aan het materiaal.

Hier zit ik op te wachten , kan je makkelijker dvd backuppen van je eigen collectie zonder dat van 4.7 GB maar 4.3GB bruikbaar is dus veel films niet zonder gedoe kan backuppen.

En lees ik het goed ? :D

De schijfjes kunnen gewoon afgespeeld worden met bestaande dvd-apparatuur, en zullen in eerste instantie op maximaal 2,4x gebrand kunnen worden.

Alleen zal wel een prijsje aan hangen. ;(

<edit>
Dat is jammer van de video 9.1Gb DVD's.... zal dat met een flash van je brander, met overburn dan wel lukken ?? B-)
</edit>

Heeft iemand uberhaupt een idee waarom er maar 4.3 op een 4.7 schijfje past? kon het niet vinden bij google/got/cdfreaks

Dat komt doordat ze het aantal bytes delen door duizend ipv 1024. Dus als je 4.700.000.000 / 1024*1024*1024 ~ 4.377 GB werkelijk.

Simpel en verneukeratief !! maw 7% aftrekken van wat je ziet

Die videotheek dvd's zijn over het algemeen 9,1GB

Nee, DVD9 is formatted ook gewoon precies 8,5GB, net zoals deze schijven...

Dat zou heel gunstig zijn. }>
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:49 Microprose: 'Game over'
Vorige 10:46 SiS zal I/O-componenten leveren voor Xbox 2
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011