Hoofdcategorieën

AMD wijzigt processorprijzen

Door Jack Leenders, maandag 27 oktober 2003 17:34
Bron: AMD, views: 960

AMD logo met drop shadow Ook AMD heeft een wijziging doorgevoerd in haar prijslijsten. Het opvallende hierbij is dat de wijziging in het desktopsegment alleen de Athlon XP-processors betreft. De Athlon 64- en Athlon 64 FX-processorprijzen bleven ongemoeid. Het Franse PC Inpact zette oude en nieuwe prijzen (stuksprijzen in dollars, bij afname van minimaal duizend stuks) naast elkaar, wat het volgende tabelletje oplevert:

Athlon XPPrijs oudPrijs nuVerschil
3200+$464$325-30%
3000+$265$203-25%
2800+$180$140-22%
2700+$137$117-15%
2600+$103$103-
2500+$89$89-
2400+$84$79-6%
2200+$74$71-4%
2100+$74$66-11%
2000+$66$66-

Daarnaast werden er volgens Heise ook nog prijsaanpassingen doorgevoerd in de Opteron-, Athlon MP-, en Low Voltage Athlon XP-M-series. De Athlon XP-M 'desktop replacement'-reeks werd uitgebreid met een 3000+. Hieronder de tabel voor de Opteron-reeks:

OpteronPrijs oudPrijs nuVerschil
846 (2,0 GHz)$3199$2149-33%
844 (1,8 GHz)$2149$1299-40%
842 (1,6 GHz)$1299$999-23%
840 (1,4 GHz)$749$749-
246 (2,0 GHz)$794$794-
244 (1,8 GHz)$690$455-34%
242 (1,6 GHz)$455$316-31%
240 (1,4 GHz)$256$198-23%
146 (2,0 GHz)$669$438-35%
144 (1,8 GHz)$438$292-33%
142 (1,6 GHz)$292$229-22%
140 (1,4 GHz)$229$187-18%
Volgende 17:58
Vorige 17:10

Reacties

«  1  2  »


tuurlijk wel, die dingen worden door importeurs per grote aantallen ingekocht. Winkels kunnen dus weer goedkoper bij de importeur kopen, en wij goedkoper bij de winkel, supermooi toch :D

Wat betreft de stap van importeur naar winkel heb je gelijk, maar waarom heb ik zo'n voorgevoel dat een hoop winkels de prijzen gewoon zullen laten zoals ze zijn? De meeste klanten zullen hier immers niet van op de hoogte zijn.

Nee, winkels kennen inderdaad het principe van concurrentie niet nee :+

Prijzen per 1000 stuks, dus voor de consument zal er niet echt veel schelen. Of zie ik dat verkeerd
ja dat zie je verkeerd. Ga maar eens naar de prijzen in de pricewatch kijken. De opterons zijn nu al aan het dalen. Meestal de gewone dt-cpus ook al.

Bovendien liggen de prijzen uit de pricewatch (dus incl 19% BTW) nu al onder deze nieuwe prijzen. (vgl 2600+ $105 p1000 ex vat tegen ¤105 incl BTW 2800+ $140 tegen ¤149).

Ra ra hoe kan dat? Klantgebonden speciale contracten, lekken naar de retailmarkt, 'grijs circuit'. (al tig x uitgelegd, ga maar zoeken)

Kurgan en Nelske: de winkels die jullie bedoelen verkopen niet eens losse cpu's. Bij webwinkels werkt de markt bijzonder goed en snel. getuige ^ (hoe kunnen ze anders nu al goedkoper aangeboden worden?)

$105 = ¤90 op dit moment.

Met BTW erbij kom je dan op ¤105.

of je moet er 1000 kope :Y)

Beetje raar, waarom verkopen ze nog XP2000's als deze even veel kosten als XP2100's??? :? :?

Verder is het wel opvallend dat dit net na de prijsverlaging van Intel komt, het leuke neveneffect van concurentie misschien :)

De 2000+ heeft de Thoroughbred of Thorton core, de 2100+ alleen de Thoroughbred(-B). De Thorton core zit niet op de 2100+ (maar wel op de 2200+ en 2400+).

Btw, aan deze lijst te zien is de 2600+ Tbred-B dus even duur als de 2600+ Barton? (Volgens mij is in de praktijk de Barton iets duuder; pricewatch klopt niet als je de link volgt)

Volgens mij wordt de 2600+ nu alleen nog maar in Barton vorm geproduceerd en dan zal de prijs daarvan sterker dalen (aangezien er nog een behoorlijke vraag is naar thoroughbred 2600+ ivm mobo-compatibiliteit etc.

Had de xp2000+ ook niet een palomino core??? }:O

Yep, maar da's ondertussen al vroegah ;)

De Palomino wordt al een behoorlijke poos niet meer gemaakt. Dus de kans dat je die nog ergens tegenkomt in de winkels is niet erg groot.

Wat mij persoonlijk tegen valt is dat een aantal groothandels de 2600+ Barton nog niet eens in hun prijslijsten hebben staan, maar nog steeds de oude Thouroghbreds. overigens zijn de Bartons niet per definitie duurder, want de groothandelsprijs van de XP2500+ ligt heel netjes tussen die van de 2400+ en de 2600+ Thouroughbreds is. En dat terwijl de XP2500+ uitsluitend als Barton verkrijgbaar is ........

Dat de retailmarkt de Barton vanweg zijn dubbele cache hoger in schaalt is wat anders. Grappig genoeg vergeten ze blijkbaar dat de Barton op een veel lagere klok lopen en niet in alle gevallen sneller zijn dan hun Thouroughbred met gelijke rating. De verschilen zijn marginaal

Sommige mensen hebben nog een ouder moederbord waar ze een nieuwe cpu op willen hebben.
De 2000+ is meestal de bovengrens vanwege de oudere core.

het zijn alleen voorraad restpartijen. Ze worden niet meer gemaakt. Zeg maar bodemprijs.

btw: dit is geen neveneffect van concurrentie, ... het is pure concurrentie.

30 % van het topmodel er af vind ik nogal wat :). Ook vreemd dat een 2100+ nu net zo duur is als 2000+ :P.

Tuurlijk maakt dat uit, relatief gezien zal het misschien geen 30% schelen, maar als elke toeleverancier daalt zal de eindprijs ook wel dalen. Natuurlijk moet eerst de stock uitverkocht worden, dus je zal het niet meteen merken.

[edit: sorry dit was een reactie op neus]

Zozo, gaan we Microsoft achterna?
Maar je ziet wel dat AMD altijd al snel tegen de bodemprijs zit...

Wat heeft Microsoft hiermee te maken?

Bedoel je Intel? :+

Volgens heise zijn ook andere modellen in prijs verlaagd; Opteron modellen werden tot 40% goedkoper. Ook werden Low Voltage Athlon XP-M processors goedkoper.

Model - Oude prijs (US $) - nieuwe prijs (US $) - percentage verschil
Opteron (Sledgehammer, 0,13 µm, 1 MByte L2-Cache, Sockel-940)
846 (2,0 GHz) 3199 2149 33
844 (1,8 GHz) 2149 1299 40
842 (1,6 GHz) 1299 999 23
840 (1,4 GHz) 749 749 --

246 (2,0 GHz) 794 794 --
244 (1,8 GHz) 690 455 34
242 (1,6 GHz) 455 316 31
240 (1,4 GHz) 256 198 23

146 (2,0 GHz) 669 438 35
144 (1,8 GHz) 438 292 33
142 (1,6 GHz) 292 229 22
140 (1,4 GHz) 229 187 18

Low Voltage Athlon XP-M (Model 10)
2000+ (1,67 GHz) 112 97 13
1900+ (1,6 GHz) 105 89 15

Low Voltage Athlon XP-M (Model 8)
1800+ (1,5 GHz) 97 80 18
1700+ (1,47 GHz) 80 71 11
1600+ (1,4 GHz) 71 57 20
1500+ (1,3 GHz) 57 --- --

en hoe lang duurt het totdat we het hier in holland merken?

Ik denk dat de verkopers eerst nog de procs tegen de oude prijs verkopen en zodra ze een hele partij nieuwe en goedkopere procs inkopen, je het prijsverschil gaat merken.Wrom zouden ze die eerder gekochte procs tegen een goedkopere prijs verkopen en zow verlies maken?Ik denk dat ze dat niet gaan doen. ;)

Dat hangt onder andere af van de voorraad die nog bij de shops en leveranciers licht.

De vooraden werden al klein gehouden merkte ik, vandaar dat sommige modellen slecht verkrijgbaar waren. Omdat deze verlaging eraan zat te komen.

Meestal duurt het een aantal weken voordat de verlaging doorgevoerd wordt. (weekje of 2 a 3 denk ik)

edit: paar seconden later dan pascaltv zie ik :)

En hoelang duurt het voor we het buiten holland en dus in de rest van Nederland merken. Hier in Fryslân loopt men nog wel eens achter, niet eens qua technologie, maar wel qua bedragen.

AMD verlaagd dus wel zn workstation en server procs. Intel zal er dan dus ook verstandig aan moeten doen om de prijs van de XEON procs te verlagen.

Nee hoor, in de consumenten markt reageren Intel en AMD inderdaad snel op elkaar, in de servermarkt niet zo omdat prijzen daar niet het belangrijkste zijn.

Dat zijn de OEM's en welke CPU's zij in de servers gebruiken, de meeste bedrijven stellen immers zelf geen servers samen maar kopen een complete server + contract bij een leverancier. Of daar nou een Xeon inzit of een Athlon dat maakt ze weinig uit. Of de gebruiker moet speciale eisen hebben en dan kijken ze wel welke CPU ze nodig hebben.

Pas als Intel of AMD (in mindere mate) merken dat de verkopen minder worden omdat de ander goedkoper is zullen ze de prijzen verlagen, niet omdat de concurent dat doet.

Wat ik nou vreemd vind:
3200+ $464
(dit is ongeveer ¤ 397)

en in de pricewatch staat
AMD Athlon XP 3200+ (2,20GHz, 400MHz FSB, Boxed) ¤ 358
De bovenste prijs is per 1000 (en voor de verlaging), de onderste prijs is per stuk en nu (dus er van uitgaande dat dit ook nog voor de verlaging is)

Dus als je er 1000 processorenkoopt kan je beter retail kopen. :s, dan ben je ¤40,00 per processor goedkoper uit..

Kan iemand mij dit uitleggen?

En dan niet aankomen dat er per 10.000 ingekocht is. ;)

Hierboven staan de 'officiële' AMD-prijzen. In de praktijk wordt er echter aan bepaalde distribiteurs/groothandels veel korting gegeven.

daarnaast worden CPU prijzen ook door winkels gebruikt al lokkertje.
mensen beginnen met het zoeken waar ze goedkoopt hun CPU kunnen krijgen, en dan kopen ze de rest van hun systeem ook bij die winkel.
teminste dat is het idee.
dus op de verkoop van CPU's zijn winkels bereid verlies te lijden.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:58
Vorige 17:10
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: