Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft demonstreert Longhorn komende maandag

Door Jan Laros, zaterdag 25 oktober 2003 12:01
Bron: The Inquirer, views: 999

Het was al eerder bekend en nu bevestigt The Inquirer het nog eens: Microsoft zal komende maandag een werkende versie van het nieuwe Longhorn OS demonstreren aan ontwikkelaars die ermee moeten gaan werken. Hoewel het besturingssysteem pas in 2006 op de markt zal komen, zijn de verwachtingen nu al hoog gespannen. Die release is volgens The Inquirer voor sommige developers een teleurstelling, omdat een aantal van hen twee jaar geleden al riep op Longhorn te willen overstappen. Ze zullen dus nog even moeten wachten op het nieuwe project van Microsoft dat naar eigen zeggen net zoveel kost als het planten van de eerste man op de maan:

Longhorn logo The software, which Bill Gates told us a few days ago would cost as much as the first attempt to put a man on the moon, is supposed to be a completely redesigned OS with support for PCI Express and a flashy 3D interface.

The firm will demonstrate the software at the Professional Developers Conference in LA, and it is expected to give some technical details that software programmers will need to know.
Volgende 12:24 Google wil aandelen uitgeven via internet
Vorige 11:37 Eerste ALi M1683-moederbord gesignaleerd
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

"eigen zeggen net zoveel kost als het planten van de eerste man op de maan"
Daar zullen ze wel geen inflatiecorrectie op hebben toegepast.
Heb zo`n idee dat NASA meer kwijt was.

Ik denk dat je gelijk hebt.
Een man op de maan zetten koste toen ongeveer 25 miljard dollar.
Wat kun je tegenwoordig daar nu voor doen :+ .
edit:
Volgens dezeConsumer Price Index calculator is er tussen 1965 (halverwege het maan programma) en 1999 een inflatie geweest van 428.9%
Met inflatie correctie kom je dus op mininaal 132 miljard dollar.
Ik denk dat zelf Bill niet zoveel geld te besteden heeft aan

En dan nog is het de vraag, wat neem je als kosten voor die man op de maan? Alleen zuiver de kosten voor die ene lancering, etc., of ook alle ontwikkelingskosten die eraan vooraf gingen.

Ik vind 25 Miljard trouwens wel een beetje erg veel voor die tijd.

Let wel dat het belang erin toen nog erg groot was(Koude oorlog, 'eerder dan de russen', defensie/ruimtevaartbudget was enorm), en vergeet niet bijna de hele bevolking was geinteresseerd in de Nasa/ruimtereizen (dat is tegenwoordig wel anders).
Dus dan gaat 25 miljard zo wel even over de balk.

als we nu eens rekenen wat de chineesjes kwijt waren om hun taikonaut van de aarde te laten verdwijnen en dit ruwweg met een factor 2.5 verhogen, dan moet bill nog eens spreken :-)

ik wil uhm wel :D longhorn dan.. al denk ik dat ik me wel eerst een goede video kaart ga kopen.. 128 mb.. of 256 ;)

Een videokaart is niet zo belangrijk om een OS goed te kunnen draaien. Dat hangt meestal af van de performance van andere componenten zoals bijv. je Hard Disk, CPU & Geheugen.

Een videokaart is belangrijker voor games.

and a flashy 3D interface
Een videokaart zou dus wel eens toch redelijk belangrijk kunnen worden in Longhorn.

correctie. dat WAS zo. MS wil na de "mooie" 2D effecten uit XP nu 3D effecten in Longhorn stoppen.
Minumeisen? 5GHz of meer????? Radeon 9800pro of meer???? Ik begrijp het niet van Microsoft. Het oog wil ook wat. OK . Maar het oog van wie? Jan met de pet die zijn mailtjes gaat nakijken en wat surft? Ik denk dat iedere power user liever wat meer kloktikken en GPU power voor zijn apps bewaart. Of ben ik de enige die zo denkt?

Hoewel ik er ook zo over denk, heet dat nu eenmaal vooruitgang. Het is nooit anders geweest en zal nooit anders worden ook.
Over 10 jaar kan je je niet voorstellen dat we ooit hebben kunnen werken met dat platte 2d gebeuren van Windows XP...
Denk maar eens terug aan Windows 1.x of Windows 2.x. Daar was ook niet mee te werken als we er nu op terug kijken. Maar toen was het al een hele vooruitgang...

Nee, Longhorn wordt geen half of heel 3D OS. MS wil de moderne videokaarten van tegenwoordig meer gaan gebruiken tijdens het werken met het OS. Je videokaart komt momenteel pas echt in actie wanneer je bijv. aan het gamen bent, gedurende de overige tijd zit het ding voor een groot deel uit z'n neus te eten. Kortom, indien goed toegepast door MS zal deze benadering juist de andere PC onderdelen gaan ontzien i.p.v. extra belasten.

[Reactie op Spaceboy]De andere onderdelen van je PC ontzien wil volgens mij zeggen een zo klein mogelijke belasting. Zolang je graka en CPU uit hun neus zitten te eten zoals je het noemt is je stroomverbruik en warmteontwikkeling stukken lager. Voor thuisgebruik geen punt maar voor bedrijven met 1000 pc's wel.
Als Longhorn zo ontwikkeld is dat wanneer je een aplicatie start alle effecten naar "optimale prestaties" worden gereduceerd valt het allemaal nog wel mee. Maar als ik op mijn ene scherm aan een 3D ontwerp zit te werken en op mijn andere heb ik wat werkbalken, een editor en eventueel een zoom-schermpje staan wil ik niet dat die achtergrond nog eens 3D wordt afgebeeld. Want dan gaan de prestaties van mijn videokaart niet meer optimaal voor scherm 1 dienen.

edit [/] reactie op :

IK moet zeggen dat ik als eerste op windows XP al die extra effects uitzet. De performance die je verliest door die effect is bizar. Volgens mij is het een overbodige belasting van het systeem waar ik niet lekkerder van ga werken.

Ik zal wel ouderwets zijn maar 256 kleuren en een snelle gui hoort meer tot mijn wensen dan 32 bits fading en iconen is 16 miljoen kleuren.

Een mooi voorbeeld is de AS/400 die nog steeds met een command line werkt. Ik ben daar 10x sneller mee dan met de GUI die men ook mee levert :-)

Met de 'flashy 3d-interface' waarover werd gesproken in het artikel denk ik dat de videokaart wel van belang gaat zijn ;)

Oh ja: nog zo`n grap je hebt een 128mb videokaart nodig enkel om tekst te kunnen verwerken.
Ik begrijp de noodzaak van vooruitgang wel, maar dit is een beetje te gortig

Oh ja: nog zo`n grap je hebt een 128mb videokaart nodig enkel om tekst te kunnen verwerken.
Ik begrijp de noodzaak van vooruitgang wel, maar dit is een beetje te gortig
Bron?
Het lijkt me iig stug. Maarja, ik zit helemaal niet te wachten op een flashy 3d interface. Door juist die nieuwe look van XP heb ik het maar bij 2000 gehouden (Ja, ik weet dat je ook traditional view kan inschakelen, maar toen ik de meuk kocht nog niet :) )

128 mb videokaart is nu al redelijk standaard, zeker voor de wat nieuwere videokaarten. dit OS komt pas in 2006 op de markt, dan zitten we vast al met 1 gb aan videogeheugen.
lijkt nu dus misschien wel overdreven, maar bijna 3 jaar is lang in computerland....

Wat een onzin. Ik zou graag willen weten waar je dit vandaan haalt. Uit je duim waarschijnlijk.

Ik heb een alpha versie uit kunnen proberen op een PC met een 64MB videokaart en het werkte toch echt.

Toch opmerkelijk dat Microsoft er zoveel tijd overheen laat gaan voor ze met een nieuw besturingssysteem komen. Tot nu toe was dat, dacht ik, steeds zo'n drie jaar maximaal. Nu dus een jaar of vijf.

Zou het betekenen dat ze wat mee aandacht hebben gekregen voor de kwaliteit i.p.v alleen maar te kijken naar wat commercieel het beste is?

Hoe 3D is een 'flashy 3D interface' ?

Hoe 3D? Er is een tijdje geleden sprake geweest det Direct X 9 noodzakelijk zou zijn om Longhorn te gebruiken.

Misschien dat ze met een 3D bureablad oid gaan werken? Dat belangrijke of veel gebruikte iconen vooraan staan en minder belangrijke en minder gebruikte iconen achteraan?
Ik kan verder niet veel bedenken, ze zouden toch niet elke user aan 3D-toepassingen willen helpen oid? :+

Ik vraag me sowieso af of er tegen die tijd niet een nieuwe DirectX (bijv 10 of misschien wel 11 wie weet?)is uitgekomen ivm met PCI Express en nieuwe graphic methodes.


Trouwens alles wat Longhorn gaat moeten kunnen zit al een tijdje in OSX. Dus wil je longhorn voor zijn en blijven, dan zou ik dringend eens gaan switchen, je kan niet eeuwig achterblijven.

Zolang een semi-3D interface alleen maar indruk maakt op de buurman en mijn werkgenot/effectiviteit niet verbeterd, zie je mij niet switchen. Er zijn nog genoeg punten waarop ze de huidige operating systems op kunnen verbeteren en glimmende widgets en draaiende vensters staan niet hoog. En ga me nu niet vertellen dat een 3D tekenlaag noodzakelijk is voor zaken als Apple's Rendezvous... :)

completely redesigned OS with support for PCI Express and a flashy 3D interface.

toch heb ik da zo'n idee dat een goede videokaar wel heel erg belangrijk word.

denk het ook, 128 mb of 256 mb word dan toch wel aangeraden.. :7

Ik betwijfel of je veel (texture) geheugen nodig hebt...

Ik had gelezen op winbeta.org dat MS tegen een lichte kostprijs binnen een paar maanden de build die op de PDC geshowed zal worden te downloaden zal zijn (om de bugs eruit te halen). Ook las ik net dat de build vannacht al gelekt zou zijn (4051) op www.wininformant.com (Paul Thurrot's site, en dat is wel een betrouwbare bron)

[edit]Deze build bevat trouwens niet de Aero UI.

Longhorn build 4056 is al een tijdje van Overnet af te halen :)

Lijkt me erg stug als Winbeta nu in rep en roer is omdat build 4051 net uit is. Winbeta is er in veel gevallen erg snel bij.

Beetje Wacken Open Air logo. :+

Ja dat vond ik ook al...
Het straalt iets duivels (hoorntjes) of boers/rednecks(een koe!) uit.. Of desnoods een onderzetter of een logo van een Mexicaans restaurant.

Maar het ziet er te el cheapo uit voor een besturingssysteem IMO! Een pinguin is toch classier dan een koe :-)

Het is toch alleen maar een codenaam 'longhorn', bij de uiteindelijke release zal er ongetwijfeld door de marketingafdeling een passend logo gemaakt worden en een commercieel aantrekkelijke naam.

Ik hoorde dat in Windows Longhorn ook veel meer aandacht besteed zou worden aan de intergratie van games...

Dus als je een game in je pc stopt dat je gelijk kan spelen (Console achtig iets) ... Is daar al iets over gezegd, of zou dat ook maandag komen ?

Dat is toch een taak van de spellenmakers, lijkt me. Als je zou willen zou je al meer dan vijf jaar een game kunnen maken die door middel van autorun gelijk opstart wanneer je hem in de DVD/CD-rom stopt.
(het zou me ook weinig verbazen als dit idee niet origineel was)

edit: en uberhaupt integratie van games in het systeem?? Dat wil ik niet eens, games zijn er voor als je je even verveelt, maar als je serieus aan het werk bent en ze draaien niet moeten ze zich niet met systeem bemoeien ..

zoiets las ik ook in de PU, maar het lijkt me lastig te intergreren, je zit toch altijd met verschillende hardware

De 1e keer dat zo'n game opstart kan die toch een INI file schrijven van je systeeminstellingen?? Of desnoods bij elke start van het spel... Waarom kun je wel een volledige linux distro vanaf cd starten (knoppix) maar geen "simpel" spel..

Nadeel is natuurlijk wel de beperking van de bandbreedte die een CDROM biedt. Een harde schijf is vele malen sneller.

Met het integreren van games wordt bedoelt dat er een speciaal stukje in het OS komt voor de games. Zoals je nu een speciaal stukje hebt voor systeem-configuratie (control pannel) komt er ook een stukje voor games. Hier uit kunnen games met 1 druk op de knop worden geupdate, kan worden gekeken hoeveel mensen er online spelen etcetera (een beetje wat gamespy arcade nu is dus). Door dit te doen komt er natuurlijk ook een strengere controle op het al dan niet illegaal zijn van spellen. Het is echter de vraag of iedereen hier op zit te wachten....

Zou Microsoft Apple's OS X voorbijgaan met Longhorn? In tussentijd zitten ze bij Apple natuurlijk ook niet stil.....

lol, dat is nu al onmogelijk.

Volgens mij zijn ze Apple al jaren voorbij..... ten tijde van windows 3.1 was nog apple mischien nog redelijk op gelijk nivo, maar daarna? Ontwikkelingen als tweede muisknop, en je menu netjes bij je venster houden ipv irritant boven aan je scherm? Het gaat allemaal maar moeizaam :)

Elke keer als ik gedwongen achter zo'n Apple moet zitten om problemen op te lossen, prijs ik mezelf heel gelukkig dat ik een echte computer op me buro heb staan.

LOL :) En iedere keer als ik in de BMW van mijn buurman rijdt, dan realiseer ik me weer hoe blij ik ben dat ik zelf een Opel Kadett bezit (da's tenminste een echte auto)...

Mijn opel corsa is ook niks mis mee.... maar een dikke BMW zit toch ook niet verkeerd, wel lastiger parkeren :+

Een echte computer crasht volgens mij nooit en is zo beveiligd dat je niet om de haverklap wordt gewaarschuwd voor nieuwe fouten die er voor kunnen zorgen dat iemand je computer overneemt.

Hoe kan jij nu gedwongen worden om achter een Apple te gaan ztten om problemen op te lossen.

Wie gaat er nu aan een Windonees vragen effe naar zijn Mac te kijken. Je vraagt toch ook niet aan de postbode om naar je electriciteitsleidingen te kijken.

Trouwens ik kan me voorstellen dat je blij bent van terug achter je overgewardeerde calculator te gaan zitten daar kan je tenminste uren bezig zijn met je problemen.

Moeilijk om te zeggen, zo niet onmogelijk.

Volgens mij is de manier van werken ook totaal verschillend:
MS brengt om de ~3 jaar een 'compleet' nieuw (dat vinden ze zelf dan) OS uit, met nieuwe features. Daarbij komt dat ze dagelijks/wekelijks updates uitbrengen: bugs, lekken etc.

Apple daarentegen heeft volgens mij meer het idee van het doorgaan met een bepaald OS en deze telkens echt upgraden en dus bijv. van 10.1 > 10.2 > 10.3 etc. te gaan en dan telkens nieuwe features erin te stoppen zonder te zeggen dat ze een nieuw OS hebben gemaakt (alhoewel ze nu dan toch Panther uitbrengen).

Maar meer op jouw reactie: LongHorn komt dus pas over 3 (ja drie, III) jaar uit. Dat is in computerland een eeuwigheid. Ze moeten wel heel erg revolutionaire dingen erin stoppen wil het over 3 jaar nog 'speciaal' zijn. MS die nieuwe features stopt in een OS d.m.v. updates gebeurt niet zo vaak, zo niet nooit volgens mij, dus het zal niet echt gebeuren.

Ik denk dat Mac OSX beter is dan Windows (qua functionaliteit, veiligheid en GUI): ik zou het ook zeker gebruiken als het beschikbaar zou zijn voor regular PC's.

Komt nog bij dat het geen concurrenten zijn... (De OS'en dan). De een is voor PC's de ander voor Apple's.
De vraag is dus zoiets als: zal de Yamaha R8 beter zijn dan de Ferrari 365 Fiorano?

Appels ende peren.

MS die nieuwe features stopt in een OS d.m.v. updates gebeurt niet zo vaak, zo niet nooit volgens mij, dus het zal niet echt gebeuren.
Microsoft zet Java weer terug in Windows XP via SP1
Set Program Access and Defaults
SP1 puts you in the driver's seat when it comes to selecting the Web browser, e-mail client, instant messaging program, media player, and Java engine to use. This service pack contains a new mechanism, Set Program Access and Defaults, that lets you choose to display or hide access to Internet Explorer, Outlook Express, Windows Media Player, Windows Messenger, and Microsoft Java Virtual Machine (VM). You can make third-party programs the default choice in their place.
Bron

Zijn 2 "nieuwe" features door middel van een update, toch?

Die release is volgens The Inquirer voor sommige developers een teleurstelling, omdat een aantal van hen twee jaar geleden al riep op Longhorn te willen overstappen.
Wat een onzin: ik kan nu ook al roepen dat ik over wil stappen op het besturingssysteem wat Microsoft over 6 jaar op de markt gaat brengen...
Klinkt meer als interessant doen van wat "wannabe's" dan daadwerkelijk weten waar ze het over hebben. Zelfs nu zijn namelijk de specificaties van Longhorn nog niet allemaal bekend, laat staan duidelijk. Dus hoe was dat 2 jaar geleden???

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze al presentaties oid hadden gehouden voor zakelijke gebruikers en softwaredevelopers om te laten zien wat je met Longhorn kon ofzo (?) :?
Correct me if I am wrong :P

Klopt wat je zegt. Heb 6 maanden geleden al een presentatie gehad.

2 jaar geleden had het over 3 jaar moeten uitkomen, volgend jaar dus :p

[disclaimer]bij benadering[/disclaimer]

mensen die allemaal zitten te k*nkeren over de 3d interface.. lees die review van tweakers.net nog eens over:

http://www.tweakers.net/reviews/385

daar staat precies in uitgelegd dat er 3 interfaces zijn waaruit je kan kiezen:
- een win2000 achtige omgeving
- een winXP achtige omgeving
- aero, waarschijnlijk een 3D omgeving, maar beelden zijn er nog niet (in ieder geval niet ten tijde van de t.net review)

en nou wil ik d'r nix meer over horen ! :P

k*nkeren? Volgens mij is iedereen gewoon benieuwd ernaar!
Hoe het werkt, hoe het eruit ziet, of het handig is etc..
In die review is er nou ook niet veel informatie over te vinden.

heb je hem al gelezen ? paar quotes:
Om goed om te gaan met de verschillen in hardware tussen de kopers van Longhorn heeft Microsoft besloten om de eye candy in drie lagen te stoppen. Laag 0 is de meest eenvoudige laag en deze wordt gebruikt om de interface van Windows 2000 te emuleren. De twee overgebleven lagen hebben - hoe verrassend - de codenamen laag 1 en laag 2 gekregen. Laag 1 is de laag die gebruikt kan worden op elke computer die de benodigde minimum hardware heeft om Longhorn te draaien. De grafische prestaties van de DCE zullen in deze mode vergelijkbaar zijn met Windows XP. Het zal er echter niet hetzelfde uitzien. Het komt er op neer dat deze laag een versimpelde versie zal gaan zijn van laag 2. Deze laag maakt heeft de codenaam Aero gekregen. Waarover meer op pagina vier.
en
Microsoft verwacht dat deze graphics allemaal prima zullen werken op de pc's van 2005. Voor laptops zal het mogelijk zijn om terug te schakelen naar de eenvoudigere laag 1 om energie te besparen. Al dit moois op het scherm toveren kost dus nogal wat computerkracht. Om dit allemaal goed te laten verlopen heeft Microsoft besloten dat de meest uitgebreide laag 2 alleen beschikbaar is voor gebruikers die een stabiele driver geïnstalleerd hebben. Tweakers die graag de nieuwste bèta-versies draaien zullen dit dus niet meer kunnen doen als ze gebruik willen maken van laag 2.

Om dit allemaal goed te laten verlopen heeft Microsoft besloten dat de meest uitgebreide laag 2 alleen beschikbaar is voor gebruikers die een stabiele driver geïnstalleerd hebben.
Dus MS dwingt drivermakers een dure WHQL test te laten doen..
yuk..

Dus....? Er staat toch niets over die 3d interface?
Ja mooie graphix, je kan kiezen... Dat kon ik ook nog wel raden.
Code naam Aero...
Maar hoe ziet het eruit en hoe werkt het in de praktijk? Geen info...
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:24 Google wil aandelen uitgeven via internet
Vorige 11:37 Eerste ALi M1683-moederbord gesignaleerd
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011