Hoofdcategorieën
Device Settings

Personeel KPN komt in actie tegen Opta

Door Henk-Jan de Boer, dinsdag 21 oktober 2003 23:06
Bron: Webwereld, views: 864

KPN logo (nieuw)Een aantal werknemers van KPN zal dinsdag een petitie aanbieden aan Frank de Grave, de voorzitter van de vaste Tweede Kamercommissie voor Economische Zaken. De werknemers zijn bang dat de rol van de OPTA te groot wordt na de aanstaande wijziging van de Telecommunicatiewet. De ondernemingsraad is bang dat de toezichthouder voor de telecomsector in de toekomst te vaag omlijnde bevoegdheden krijgt. Directe aanleiding voor het protest is volgens de actievoerders het feit dat KPN door de OPTA gedwongen wordt om belminuten onder de kostprijs te leveren aan concurrenten. De werknemers zijn bang dat dat op de lange duur de positie van KPN en daarmee hun arbeidsplaatsen in gevaar brengt. Daarom riep de ondernemingsraad op om protestkaarten in te sturen. Deze kaarten zullen dinsdag voor de behandeling van de wetswijziging in de Tweede Kamer worden aangeboden.

Volgende 00:02 Winnaars Duitse overklokwedstrijd bekendgemaakt
Vorige 22:52 Presentatie Microsoft Office 2003 door Bill Gates
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Dat de werknemers dat over hebben voor het bedrijf, ik kan me namelijk de situatie van een paar jaar geleden herrineren dat het bedrijf bijna falliet ging..... (dat is overigens heel onwaarschijnlijk want dan legt de staat wel bij ook al mag dat niet van Europa want hun belang in KPN is hen ook geld waard uiteraard) dus waar moeten de werknemers nou banger voor zijn? Voor de eigen directie of de OPTA :+

Ik zou er iig niet willen werken

KPN is er onder andere weer bovenop gekomen dankzij loyale medewerkers, niet ondanks die medewerkers.

JA, en dus NIET door de directie...... daarom ook, waarom moeten zij nu WEER het vuile werk van de directie opknappen |:(

Beetje kortzichtig niet? Zonder directie was het nooit gelukt om vers geld van de banken te krijgen. In dat geval was KPN vast en zeker over de kop gegaan. De directie mag dan misschien wel overbetaald zijn maar zonder directie is een bedrijf stuurloos in een dergelijke fase.

daarom ook, waarom moeten zij nu WEER het vuile werk van de directie opknappen
Natuurlijk zit de directie achterover in hun stoeltje te wachten tot een stelletje nit-wits uit de Tweede Kamer besloten heeft over hun lot... NOT!
Denk toch eens na man: Natuurlijk lobbiet de directie van de KPN aan alle kanten bij de Tweede Kamer om te voorkomen dat de OPTA straks feitelijk de baas is over de KPN. Het feit dat je dat niet leest in de kranten, hoort op de radio of ziet op tv wil niet zeggen dat de directie niets doet!

Voor de Nederlandse overheid moeten ze bang zijn, met hun veilingen.
Als er die UMTS veiling niet was geweest, belden we nu de hele dag voor ¤0,05 . Beetje verkapte belastingen...

Misschien heeft die bonus van 250 zilverlingen aan alle judassen die zijn overgebleven geholpen. Deze mensen sturen nu hun ex-collega's aan die voor minder salaris/arbeidsvoorwaarden werken bij onderaannemers.

(dat is overigens heel onwaarschijnlijk want dan legt de staat wel bij ook al mag dat niet van Europa want hun belang in KPN is hen ook geld waard uiteraard)
Zo hard zou ik dat niet durven maken; er zijn voorbeelden van het tegenovergestelde: kijk maar naar Fokker, en waarschijnlijk KLM ook. En DAF hebben ze ook niet gered toen die failliet gingen. En toen Philips in 1990/91 op het randje balanceerde zijn ze ook niet geholpen door de staat.

Ik ben benieuwd wat de KPN medewerkers denken te bereiken met deze actie, de OPTA is onafhankelijk, en de bevoegdheden die ze nu gaan krijgen zijn bedoeld om ze wat meer slagkracht te geven. Lijkt me dus een vrij kansloze actie.

ja daar zit um nou net de kneep. NEderland is altijd het raafste jongetje uit de klas. Men leert hier nix uit de eerder gemaakte vaudten.

als in frankrijk France Telecom slecht gaat pompt de overheid miljoenen in het bedrijf. Europa doet nix. In belgie heeft Sabena haar hele leven zonder winst te makenopoverheidssteun geleund tot het te gek werd.

In Nederland denken mesnchen in den haag dat we een klein landje zijn dat zonder DAF en Fokker kan. Dus worden die failliet verklaard. Hoogovens wordt zonder tegenslag aan de engelsen verkocht die op hun beurt wel het spelletje zo spelen dat alle negatieve invloeden onevenredig zwaar op Corus Nederland worden gelegd.

KLM wordt zomaar verkocht, onder valse voorwendselen. Schiphol blijft een papieren mainport, maar dat duurt geen 5 jaar.

Dus wie is de volgende? KPN gevolgd door DSM en Unilever. Oh jah Rotterdam wordt ook al niet zo behandeld als je een enorme banen/geld motor moet behandelen.

Rotterdam is/was de grootste haven en dat is niet aan de overheid te danken.

Wat een onzin zit je hier te vertellen. Wil je alle arbeidsplaatsen van in problemen verkerende grote en bekende bedrijfen stelselmatig omzetten in zwaar over betaalde Melkert banen?

Waar denk je dat dat geld daarvoor vandaan zou moeten komen? Dat geld is er niet zomaar, het komt van belasting betalende personen en bedrijven in Nederland. Ook door bedrijven en personen die zelf ook in zwaar weer zitten. Overheidsgeld pompen in een bedrijf dat zelfstandig niet levensvatbaar is kost per definitie elders in de maatschapij banen. Het is zelfs zo erg, dat het meer banen kost dan dat het opleverd omdat je gezonde bedrijven de nek omdraaid om een slecht functionerend bedrijf tijdelijk (en uit een publicitair oogpunt, vanwege de zichtbaarheid) op de been te houden.

Daar komt nog eens bij dat fokker keer op keer gesteund is, en toch is het over de kop gegaan. Een schoolvoorbeeld dus, dat je als overheid niet onrendabele bedrijven op de been moet proberen te houden. Dat er sprake kan zijn dat een concurerend bedrijf in een ander land wel steun krijgt is sneu. Maar wees gerust, daar drukken ze alleen een zwak bedrijf mee uit de markt en niet een gezond bedrijf. Ondertussen kost het Frankrijk als geheel meer banen dan ze redden en komt Nederland er op het geheel sterker uit. Wel sneu voor de mensen die het treft natuurlijk, maar dat geld voor een normaal failisement ook!

Dus die denkbeeldige pot met gratis geld waarmee je als overheid banen kan kopen is er gewoon niet!

Boner: helemaal mee eens!
Als het aan de Nederlandse staat ligt gaan alle grote bedrijven failliet of worden ze weggepest.

Vraag me nog steeds af waarom; de verzorgingsstaat moet toch door iemand of iets betaalt worden? Als iedereen met een uitkering thuis zit, wie betaalt dan nog de uitkeringen? Zo ver denken ze niet na, denk ik. Misschien worden onze politici wel omgekocht door franse, duitse of engelse bedrijven....

Kunnen we eindelijk goedkoop bellen komt die OPTA even zeiken dat KPN het niet mag doen. Je kan zo toch geen prijzenslag voeren als KPN zijnde omdat er altijd een ander orgaan gaat vertellen wat je wel of niet mag doen met je product en tegen welke prijs je dat product mag leveren.

Begrijp heus wel dat ze de concurrentie in leven moeten houden maar dit is gekkenwerk en kost KPN veel te veel geld en is niet eerlijk.

Jij bent een startend ondernemer op de telcom markt. Je koopt bij G1 b.v. belminuten in en gaat de markt op. je duikt 30% onder de prijs van de KPN.
KPN reageert door onder jouw prijs te gaan zitten en met een flinke dure advertentie campagne. Jij gaat na een tijdje failliet. KPN is weer monopolist en wij betalen weer mega ¤.

Vergelijking: dezelfde bestemming 10 jaar geleden KPN DFL 5,90 /min NU bel1601 1 ¤ cent/min oftewel DFL 0,022.

En hoeveel van die andere telecombedrijven zijn niet eigenlijk dochterbedrijven van andere grote buitenlandse Telco's?

Goed, Tele2 niet voor zo ver ik weet... maar zoals Vodafonde, Debitel, Orange,etc.?

Staan moederbedrijven achter die allemaal VEEL groter zijn dan KPN.

EDIT:

Wat dat betreft zijn er eigenlijk geen "startende" ondernemers in de telecom-wereld. (behalve dus een paar die wat goochelen met belminuten inkopen)..

Tele2 is onderdeel van een Zweedse multinational, die onder dezelfde naam opereert.

Glorfindel: precies, jij snapt het! De Opta doet maar al te graag alsof de concurrentie op de Telecom-markt in NL verstoord wordt door het 'reusachtig grote' KPN. Onzin! De concurrenten (British Telecom, Deutsche Telecom) zijn vele malen groter!

In de telecom-markt is het een slechts een kwestie van tijd voordat de kleintjes afvallen, en door het aanhoudende getreiter van de Opta zou KPN daar wel eens bij kunnen gaan horen....

Maar het is ook dankzij de Opta dat we kunnen line sharen zodat BBnet en deregelijke ook over het lijntje diensten kunnen leveren!
Zo zijn er meer zaken die voor goede dingen zorgen.
Bovendien zijn er vele mogelijkheden om de kost prijs te bepalen en daarna te zeggen dat je verlies moet maken.

Ik werk zelf bij KPN en kreeg inderdaad een een kaart binnen die ik moest ondertekenen en opsturen. Althans er werd gevraagt als ik dat wou doen ik heb het ook gedaan want de OPTA is gewoon niet eerlijk bezig.

Volgens mij grijpt de opta alleen in wanneer KPN weer eens misbruik maakt van zijn positie (en dat doen ze regelmatig), daarnaast wordt de opta daar dan gewoojn in gesteund door rechter.

Misschien is t ook niet "eerlijk" dat kpn bij zijn overgang naar zelfstandig bedrijf het vaste net meekreeg (en daar stevig misbruik van heeft gemaakt)

Hoe bedoel je "Weer eens"?

De KPN wordt tegengewerkt op vele fronten omdat een kleinere concurrent het niet eens is met één of andere actie. Sorry hoor maar vele kortingsacties zijn niet doorgegaan omdat dit niet mocht van de OPTA. Telefoonkosten mogen niet teveel omlaag van de OPTA omdat de concurrent het moeilijk zou kunnen krijgen.

Als de KPN ineens begint over klantenverlies door toedoen van de OPTA (want daer hebben wij het dan wel over) dan geeft niemand thuis. :{

De KPN komt vaak negatief in het nieuws en dat blijft hangen maar de oorzaak ligt vaak genoeg bij de OPTA omdat deze garant zou moeten staan voor eerlijkheid en openheid.

Sorry hoor maar we hebben het hier niet over eerlijkheid maar over tegenwerking die op jaarbasis een gigantisch verlies betekent. :{

Even kijken: tegenwerking bij verzorgen van ruimte voor colocaties voor concurenten, zeer hoge prijzen vragen aan concurenten zodat ze zelf weinig tot geen concurentie voor kpn kunnen vormen door de te krappe marges die overblijven, de concurentie omzeep helpen door gratis adsl aansluitingen aan te bieden waar niemand tegenop kan, geheime nummers toch niet geheim houden door erin te handelen, ongeoorloofd gezamelijk subsiedie op mobieltjes stoppen.
Moet ik nog even doorgaan? In aardig wat gevallen van hierboven vond de opta het niet nodig om op te treden wat KPN behoorlijk veel geld oplevert, in andere waarschijnlijk terecht wel. Het 'weer eens' gaat nmm dus zeker wel op en KPN jaagt met veel van de handelingen als hierboven staan beschreven ook de concurentie voor miljoenen de boot in.

Hoe bedoel je "Weer eens"?
Hoeveel citaten uit OPTA uitspraken zou je graag gepost willen hebben?

Kijk, op de korte termijn lijkt de opta heel erg gemeen tegen de KPN, maar als je de KPN de vrije hand geeft om door (tijdelijke) lage prijzen een concurrent kapot te maken dan betaal je daar als consument op de langer termijn de rekening voor.

De opta is open in zijn besluiten, daarnaast zijn ze gewoon aanvechtbaar via de rechter, dus als jij gelijk zou hebben dan zou de KPN geen last van de opta hoeven hebben omdat de rechter het dan ook "oneerlijk" zou vinden (maar ja, die laatste zit natuurlijk ook in het complot)

Tja, en verlies van KPN maakt mij niet uit als klant, als de concurrentie het schijnbaar goedkoper kan doen (en tja, kpn kan de prijzen van het onderhoud van het vaste net gewoon doorrekenen naar de concurrenten zolang men dat zelf ook in de prijzen naar de eigen klanten doorrekent)

KPN wil dus die prijzen doorrekenen naar de afnemer, maar dat mag dus niet van de heren (en dames) vand e OPTA. De concurent KAN het NIET goedkoeper zelf en gaat daarom maar zeuren bij een instantie die geen idee heeft van techniek en de kosten daarvan en al helemaal niet in investeren in de toekomst.

Wat denk je, dat de franse, duitse en engelse overheden hun nationale telco's net zo treiteren als NL doet met de Opta?? Dacht het toch niet, die laten dat wel uit hun hoofd en lachen zich suf om NL, dat weer eens vooraan staat om de europese regels uit te voeren, en al doende KPN in een achterstandspositie (tov de buitenlandse concurrentie) brengen......

Dit is idd een moeilijke. Ik weet zelf weinig van de situatie van KPN (ik geef t toe :) ), maar als het echt zo is dat KPN belminuten aan de concurrent moet leveren onder de kostprijs dan is dat natuurlijk absurd. Verder is het zo dat KPN ook de belminuten+de benodigde infrastructuur levert, dus waarom zouden ze daar geen geld mee mogen verdienen? Aan de andere kant is het ook weer zo dat KPN door hoge prijzen te vragen ervoor zorgt dat concurrenten hoge prijzen moeten vragen. Juist omdat de OPTA hier als scheidsrechter moet optreden moet het duidelijk zijn wat de OPTA wel of niet mag, anders is het voor niemand duidelijk (en zal KPN uiteindelijk de dupe worden).

"Verder is het zo dat KPN ook de belminuten+de benodigde infrastructuur levert.."

KPN is de enige die daar winst op kan maken. Dus kan KPN altijd goedkoper leveren dan de zgn concurrenten.
KPN heeft practisch gezien nog steeds een monopolie, terwijl het juist de bedoeling was dat de vrije markt haar werk zou doen.
Voor zover er concurrentie is, is het oneerlijke concurrentie.

Of dat absurd is hangt af van de definitie van kostprijs. Als je een deel van je medewerkers een jaarlijkse bonus van een zoveel miljoen geeft, valt dat dan onder kostprijs of onder graaigedrag van hebzuchtige managers?
De kern van dat deel van het conflict is dat de OPTA zegt dat KPN de dienst met een betaalde betrouwbaarheid moet leveren omdat de concurrentie een dienst met die betrouwbaarheid wil, terwijl KPN uitgaat van een hogere betrouwbaarheid. Die hogere betrouwbaarheid is duurder, en dus wil KPN dat duurdere tarief rekenen.
Verder is het zo dat de OPTA van mening is dat KPN als zij historisch efficient gewerkt zou hebben nu een bepaalde efficientie zou hebben die hoger is dan KPN daadwerkelijk heeft. De OPTA is van mening dat het KPN zijn eigen schuld is dat zij niet efficient zijn, en dat daarom de afnemers niet mogen belasten met de kosten van hun eigen inefficientie.

Daarnaast mag KPN wel degelijk verdienen aan hun netwerk. En wel X procent van het geinvesteerde vermogen per jaar. Alleen vindt KPN dat dat Y procent moet zijn.

Nalezen van de desbetreffende uitspraken kan op de OPTA website. Een toelichting van de OPTA voor degenen die niet geinteresseerd zijn in enige honderden pagina's ambtelijke taal is ook beschikbaar.

Dus het is tegenwoordig te taak van de OPTA om bedrijven extra geld af te persen als het bedrijf inefficient is? Dus in plaats van te helpen maken ze het alleen maar erger?

Nee, het is de taak van de opta om de concurrentie op telecomgebied te stimuleren.
Als KPN niet efficient is en de concurrent is dat wel dan kost dat kpn geld (en de concurrent natuurlijk niet).

Yep, vreemd genoeg kan de concurent al onder de prijs van de KPN zitten en toch ook winst maken :?
Ik denk dat de KPN helemaal niet verder omlaag wil omdat ze dan met hun eigen tarieven ook omlaag moeten om geen klanten te verliezen, Ik proef hier toch weer een vorm van macht....

De kostprijs van de OPTA is een hypothetische. Door voorbij te gaan aan investeringen uit het verleden is het wel erg makkelijk om tot een lagere berekening te komen.

Verder is het zo dat KPN geen verschillende tarieven kan toepassen op het netwerk. Het netwerk heeft een bepaalde kwaliteit en dat kost geld. Andere providers profiteren dus ook van deze kwaliteit. Ik bedoel een van de redenen dat UPC niet scoort met hun eigen telefoonnetwerk is dat de kwaliteit gewoon ondermaats is.

Ik zou wel eens willen weten of iedereen het er dan maar mee eens is dat de kwaliteit van het telefoonnet achteruit gaat?

OPTA is een goed orgaan dat verschillende zaken op een zeer correcte manier in de gaten houdt. Maar op deze manier kun je dus een bedrijf om zeep helpen. Nooit maar dan ook nooit mag een instantie verlangen -laat staan opleggen- dat iets aan kostprijs wordt geleverd. Een mooi staaltje van machtsmisbruik en een doorslag naar de verkeerde kant.
Beter was dan ook: verkoopprijs=kostprijs+risicopremie. Dan doe je zaken en ben je reeel bezig.
Maar goed, ook OPTA is op deze manier bezig zichzelf buitenspel te zetten.

Van de andere kant is dit weer heerlijke gratis publiciteit voor KPN. Dus een punt is al weer gescoord voor Scheepbouwer en zijn matrozen. B-)

kostprijs???
Ik zou wel eens willen weten wat nou de werkelijke kostprijs is van 1 minuut bellen!!!!!!!!!


Mogen we de bron weten van dat interview? Als je geen bron geeft, moet je post worden opgevat als fud.

Directe aanleiding voor het protest is volgens de actievoerders het feit dat KPN door de OPTA gedwongen wordt om belminuten onder de kostprijs te leveren aan concurrenten.
:?
Dit kan je toch niet afdwingen... of zit ik er helemaal naast?

Hoever reikt die macht van de Opta?
edit:
Typo's

Aangezien KPN een bedrijf is met een aanmerkelijke marktmacht (dat is een stapje lager dan een monopoliepositie) heeft de Opta (en de NMa) erg veel te zeggen over wat KPN al dan niet mag doen.

De macht is erg groot, er hoeft maar één telco te klagen en de OPTA staat alweer klaar met een onderzoek om polshoogte te nemen. Dit heeft ertoe geleid dat bepaalde systemen die door de KPN zijn ontwikkeld niet meer gebruikt mogen worden omdat de KPN daarmee een voordeel zou hebben boven de andere telco's.

De OPTA bepaald bijna wie wat waar doet en de manier waarop het gedaan moet worden. De OPTA zorgt echt niet alleen voor verbeteringen.

de overheid loopt weer is achter de feiten aan

al jaren geleden kwamen er rapporten uit over de KPN en zijn monopolie positie en hoe de burgers het beste te laten meevaren op de technologische vooruitgang.

Wat toen werd gesuggereerd was toch wel een goede oplossing geweest.

Het koper/glasnetwerk scheiden van de overige telecomdiensten, desnoods als overheidsbedrijf die het net exploiteerd...

Vind ik ook. Dit soort belangrijke netwerken moeten niet in commerciele handen zijn. Dit geldt ook voor Het Energienetwerk, railnetwerk en de Kabel zoals UPC en Casema die een monopolie positie hebben.

Het zijn wel de overheden die de kabelnetwerken verpatst hebben. En straks gaan we UMTS ook beschouwen als een verworvenheid :+ die uit de handen van de commercie gehaald moet worden. Krijgen de Telco's dan die absurde veilingbedragen ook weer terug??

Dit is de overheid van de liberale kapitalisten he? Vrije marktwerking voor alles. Dat is ook het bezwaarpunt van minister Brinkhorst.
Hij wil aan de ene kant het net niet opkopen, omdat deze regering niet terug wil naar af, maar aan de andere kant wil ook geen privaat monopolie van KPN, terwijl hij weet dat het voor een concurrent onbetaalbaar moet zijn om een eigen netwerk aan te leggen.

Om mr Brinkhorst maar even te quoten (van vanochtend in de Tweede Kamer): "Hiermee wil ik aangegeven dat 't een moeilijke kwestie is."

Dat is 't zeker :)

Goedzo KPN personeel ! Nobody fucks with Frank de Grave :+

Ik vind de acties van de opta vaak niet simpatiek. Ik heb een keer een uitzending van Nova gezien, waarin ze min of meer toegaven er alles aan te doen om KPN onder een bepaald marktaandeel te houden. Dit terwijl ze alleen moeten kijken of KPN geen monopolistentruucs uithaalt. Dat is ook nodig, anders zou KPN zich net als microsoft gaan gedragen.

Het probleem is alleen dat wanneer je een heel groot marktaandeel bijna alles als monopoly stunt wordt gezien. Als je 10% van de markt heb en je verlaagt je prijzen met 10% dan mag dat. Heb je 90% van de markt en je verlaagt je prijzen met 5%, dan mag dit ineens niet meer. Ook al doe je dit om je abonnee's blij te maken.

Heb je 90% van de markt en je verlaagt je prijzen met 5%, dan mag dit ineens niet meer. Ook al doe je dit om je abonnee's blij te maken.
Dat doe je dan ook niet om je abonnees blij te maken, maar om die 90% market share te behouden.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 00:02 Winnaars Duitse overklokwedstrijd bekendgemaakt
Vorige 22:52 Presentatie Microsoft Office 2003 door Bill Gates
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011