Hoofdcategorieën
Device Settings

Roundup van acht optische muizen

Door Jeroen P Hira, maandag 20 oktober 2003 23:21
Bron: Tom's Hardware Guide, submitter: T.T., views: 5.015

Tom's Hardware Guide heeft acht optische muizen met elkaar vergeleken. Van de acht muizen die aan bod komen zijn er drie van Microsoft: de Wireless Optical Mouse 2.0, de Wireless Intellimouse Explorer 2.0 en de Intellimouse Explorer 4.0. Verder komen er vier van Logitech aan de beurt: de Click! Optical Mouse, de Cordless Click! Optical Mouse, de MX310 Optical Mouse en de Cordless Click! Optical Mouse Plus. De Terratec Razer Boomslang 2100 maakt het octet vol. Een aantal zaken valt de reviewer op, zo maken alle muizen gebruik van een USB-aansluiting en blijken ze daar ook voor ontworpen te zijn. Uiteraard valt de horizontale scroll-mogelijkheid van Microsoft ook op. De uiteindelijke conclusie van de reviewer is als volgt:

For the models in this review, the Microsoft mice are not right for action games on account of the new scroll button. However, Microsoft's offerings are designed for desktop and Web applications, and more laid back games where quick-draw reflexes are not required, where the ergonomics of the Wireless Optical and Wireless Explorer are marvelous. The scroll button is even an advantage; there is a learning curve involved, however, as the lack of notches makes it hard to get used to.

For wider use which includes games, the Click! range is the best alternative. If your budget allows, you can have a wireless mouse with no lag and more features. Right-handers will fall for the very convenient Click! Plus. If you're really into precision and frag, what you need is a Logitech MX sensor and, with the MX310, you'll get a mouse which may be wired but has all the right equipment for response and precision. Lastly, the Terratec Razer Boomslang is a dated show-off item for extremists who claim that only a trackball and very-high speeds can help you win at Half Life.
Roundup acht optische muizen
Volgende 12:26 Sony Ericsson P900 smartphone onthuld
Vorige 23:02 Celeron op 0,09 micron klaar voor verkoop
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Tom's Hardware Guide heeft acht optische muizen met elkaar vergeleken. De acht muizen die aan bod komen zijn er drie van Microsoft: de Wireless Optical Mouse 2.0, de Wireless Intellimouse Explorer 2.0 en de Intellimouse Explorer 4.0. Verder komen er vijf van Logitech aan de beurt: de Click! Optical Mouse, de Cordless Click! Optical Mouse, de MX310 Optical Mouse en de Cordless Click! Optical Mouse Plus. De Terratec Razer Boomslang 2100 maakt het octet vol.
Hmm, volgens mij kom ik dan op 9 muizen:
3 MS
5 Logitech
1Terratec
-- +
9

/edit
Er zijn dus 4 muizen van Logitech onder de hand genomen

drie van Microsoft....vijf van Logitech....De Terratec Razer Boomslang 2100
Dat zijn er toch echt 9!
edit:
net te laat

Ik vind het overigens een beetje een kromme vergelijking. Als Logitech zoveel wordt gerepresenteerd, dan kan Logitech toch op ieder soort gebied (ergonomie, functionaliteit) een muis insturen? Dan is de concurrentie toch nergens? Niet echt eerlijk dus.

Die terratec muis wordt steeds populairder. Voordat terratec die boomslang opkocht was deze muis ook al redelijk popu maar ik merk een enorme stijging aan bekendheid de afgelopen tijd. Zijn er mensen die deze muis hebben en hoe werkt ie?

De Boomslang 2000 lijkt qua uiterlijk op de Boomslang 2100. Zie ook:
www.razerzone.com/MystifyRazerBoomSlang2100.JPG

De Boomslang 2000 is in ieder geval echt werelds. Kan m.i. geen muis tegen op. Zooo smoooth. Echt een gamers' muis. Werkt welliswaar met een balletje, maar feilloos en is echt suuuper precies (2000DPI, 6MIPS en 125polls/sec). Ligt ook prima in de hand.

Die terratec is geen optisch maar een balmuis. Dus de topic is eigenlijk verkeerd (moet 8 muizen of 7 optische en 1 ballmuis). Anyway ik heb die terratec boomslang 2100. Daarvoor had ik de Razer boomslang 2000 maar die was gewoon echt helemaal op. Het is eventjes wennen, maar zodra je ermee kunt omgaan is het hemels. Ik heb ook een aantal van mijn collega's kunnen overhalen en ook die willen niet meer anders. Hij is gewoon veel precieser dan andere muizen en het scrollwieltje heeft 2 tot 3 keer zoveel klikjes erin zitten wat ook die vee precieser maakt.

Het is toch wel een optische muis? hij heeft welliswaar een ball maar deze ball wordt toch optisch afgelezen.. net als het trackball effect??

Dat dacht ik iig altijd. Correct me if i'm wrong?! :Y)

Volgens mij is welke muis een kwestie van persoonlijke smaak, maar een kwestie die over het algemeen weinig toe doet. Je kunt over het algemeen wel met elke muis uit de voeten, maar je alleen bij je eigen bakkie, doet het type muis er echt toe. Of als je RSI/RMI of wat voor klachten dan ook hebt.

Wireless heeft voor mij persoonlijk te weinig voordelen. (batterijen vervangen, zware muis etc)
Voor mij niet te veel toeters bellen. (twee knoppen en scroll volstaan). Dus houd ik het bij een logitech optical Mouse. Maar had net zo goed een simpele muis van MS kunnen zijn.

Alleen de Apple muizen vallen af (die met een knop! :P)

Batterijen vervangen... kom op zeg, blijf bij de tijd.

Een beetje muis heeft oplaadbare batterijen en een craddle die de batterijen oplaad.

Mijn Logitech MX700 optische draadloze muis gaat elke nacht op z'n craddle, ik heb het ding nu al ruim een jaar en ik heb nog nooit batterijen vervangen.

Daarnaast is de muis erg precies en dankzij de Fast RF techniek nul komma nul aan haperingen. Zelfs in de meest hectische 3D games werkt deze muis perfect, zelfs de snelste bewegingen volgt 'ie zonder problemen.

De MX700 is inderdaad erg precies en snel, maar toch gooi ik em aan de kant, want hij is te zwaar voor snelle en preciese bewegingen die je bij hardcore gamen nodig hebt..
Wat mij betreft hadden ze em beter een batterij minder kunnen geven (met 2 batterijen gaat ie dik een week mee zonder opladen, wat natuurlijk zinloos is als je em gewoon in de cradle zet als je bij je pc wegloopt)

Dan ben ik benieuwd wat voor games jij speelt.

Voor de snelle fps vind ik hem absoluut ongeschikt; te zwaar, en wat mij betreft niet precies genoeg. daarnaast zit het optische oog op een zeer vreemd punt; onder het middelpunt op de achterste helft. Ook dit komt snelle precisie in fps als ut2003 en CS niet ten goede..
Leuk voor tactische fps als Americas army, of andere tragere fps ald Mohaa. Vooral in AA komen de knoppen goed van pas (denk unjam gun, toggle walk/sprint etc etc)

Ik dacht met de MX700 en preciese, snelle, maar ook practische allround game-muis te vinden. Niet dus !

Ben voor het snelle werk weer teruggegaan naar mn vertrouwde dual-optical. In mijn ervaring nog steeds de snelste en meest accurate optical muis.

Dit begint nu wel een beetje off topic te raken maar de MX700 is echt wel meer precies als de dual optical, niet veel maar wel meer precies. Wat betreft gewicht heb je gelijk, maar de MX500 is de met-draad broertje en is super licht.

Je vindt de dual optical gewoon lekkerder en daar valt niks tegen in te brengen, maar ga nu niet zeggen dat de dual optical ook meer precies is.

Praat jij uit ervaring ? een dual optical gehad ? Vast niet ..

En dan is CS ook nog een stuk trager dan UT...

Ik speel met een mx500, is het zelfde als de de MX 700 maar dan met draad.
Een goede muismat is belangrijk voor een optische muis. Relief in het oppervlak en kleurverschillen zijn aangrijppunten voor de optische sensoren.
Na aanschaf van de Everglide Optical Smoke

http://www.indiweb.de/en/shop/index.php3?warenkorb_id=349713&domain_id =1&als_liste=&tab_id=1&detail=true&produkt_id=118&kategorie_id0=1&kate gorie_id1=7

is de muis erg nauwkeurig en mijn aim drastisch verbeterd.

Ik heb een velletje wit papier gespannen over mijn (overigens waardeloze, handig als snijplankje) 'icemat' . Dit werkt fantastisch wanneer je regelmatig even een fris a4-tje neemt.

edit:
Een beetje muis heeft oplaadbare batterijen en een craddle die de batterijen oplaad.

Mijn Logitech MX700 optische draadloze muis gaat elke nacht op z'n craddle, ik heb het ding nu al ruim een jaar en ik heb nog nooit batterijen vervangen.
Tja, zoals ik al zei het is nogal persoonlijk...

een cordless muis, met cradle (alsnog een "cord") staat er een overbodige lader op je bureau. En als je je muis vergeet in de oplader te zetten...

ik heb nu al een jaar die mx700, en als ik tijd heb speel ik gemakkelijk 6 uur per dag fps games.
Heb hier ook die mx500 liggen, maar die vind ik te licht.
Voor snelle games: Red Faction, Chaser,...
trage: Tactical ops, Halo, BF42
Werkt perfect, beweeg muis wel met men vingers, pols ligt vast op bureau.
Maar na dag gamen is muis toch bijna plat tegenwoordig.

ik ben nu al verliefd op de nieuwe MX, moet ik hebben :D
dual optical mouseman is aan vervanging toe ;)

de hele wereldtop speelt met de MX300, en nu gaan ze naar de MX310 ;)

Afgezien van het totaal overbodige extra knopje bovenop is de 310 inderdaad een perfecte muis (IMHO): symmetrisch, snel, goed gewicht, goede vorm.

dat knopje is idd best kansloos.. maar ik muis lekkerder met de symmetrische MX300 die ik mn vriendin heb gegeven dan met mn eigen dual optical :D

die razor is bestwel kut een vriend van mij had zo'n unit, binnen 2 maanden kapot en echt niet zoveel beter dan m'n normale oude MS optical. kon eigenlijk geen verschil voelen behalve dat die iets lekkerder in de hand ligd


Jammer dat ze trouwens geen trackerballs hebben gereviewd, ik werk er nu al een paar jaar mee en wil echt nooit meeeeer iets anders ;)

Phew! Ik dacht dat 't aan mij lag.

De Boomslang is inderdaad gewoon de slechtste muis die ooit op mijn matje heeft gekroelt. Gi-gan-ti-sche linkermuisknop die je bij snelle bewegingen naar rechts per ongeluk met je duim indrukt, en bij snelle bewegingen naar voren met je handpalm. Is denk ik bedoeld voor motorisch gestoorde mensen die een knop kleiner dan vijftien vierkante centimeter niet kunnen raken. Heb ik met een stanleymes bijgesneden tot iets normaler formaat, maar dan heb je irritant scherpe randjes. Balletje. Geen 'ik leg hiero' lichtje meer in 't donker. Supernauwkeurig? Mijn donkere harige aars, hij is stomweg overgevoelig. Gamen wordt een zenuwachtige bezigheid. Kramp na een uurtje. De bedoeling is, je moet je pols op het matje houden, daarom is -ie zo plat (dat alles komt door die overgevoeligheid, 180 graden draaien is maar een paar centimeter), dus als je aan een laag buro zit heb je pijn in je pols door de hoek van je hand tov je arm.
Snipen in any game kun je wel shaken: Snelle kleine correcties zijn onmogelijk, want niemand kan correcties van een halve millimeter muisverplaatsing doen onder gamestress. Bovendien kan je niet in een horizontale rechte lijn want die pols op je matje werkt als een as waaromheen je muis draait. Ongevoeliger zetten werkt ook niet want dan kan je niet ver genoeg meer draaien zonder je pols te verplaatsen, en dan heb je in feite een te platte muis.
En wat doet die achterlijke sidebutton op de plek waar je duim zit?! Je duim, daarmee duw je de muis naar rechts. Daar hoort geen klikkerdeklikkerderotknop, want dat kost controle en nauwkeurigheid.
Valt het je niet op dat iedereen met een boomslang zegt 'Ja, je moet er even aan wennen...'? Als je elke ochtend consequent een deegroller in je poepgaatje probeert te proppen, dan went dat ook na een paar jaar. Waar je aan went is het werken met een klotemuis.

Hmm, het is bij die muis dus wel de bedoeling dat je overal je mousespeed aanpast zodat 180 omdraaien nog steeds dezelfde hoeveelheid beweging is. En dan heb je dus wel een gevoelige muis die lekker beweegt. En het model, tja das persoonlijk denk.

uuh.. ooit gehoord van de gevoeligheid naar beneden zetten? dat is toch niet moeilijk?

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar als je niet zelf de instellingen aan je eigen wensen aanpast, kun je beter die boomslang in die betreffende - er wordt een paar keer aan gerefereerd - slechtverlichte opening duwen, misschien helpt dat (er zit immers een lichtje in?). Dat, en een andere muis die je dan wel goed instelt, werkt vast prettiger.

de mx700 is wat te zwaar om echt te gaan gamen of om uberhaupt lang te gebruiken. bij RSI klachten moet je dat ding _niet_ gebruiken.. dat raadt onze arbodienst echt af.

De mx500 of 300 zijn dan beter opties.. de rest ken ik niet echt.

Helemaal mee oneens, ik game dagelijks 2-3 uur, plus dan nog normaal computeren. Ik als linkshandige, heb gezien de hoek van -25 graden waarmee ik hem vasthoud, ook maar geen enkele klacht over deze muis. Het gewicht is wat wennen zeker tijdens het quaken wat toch wel een van de snelste games is en waarbij er serieus vlug met de muis dient heen en weer gezwierd te worden. Maar eens je het gewicht gewend bent, zou ik dit zeker niet als negatief punt zien wat betreft rsi.

Ik vind de mx ergonomisch beter dan de intellimouse 2 en 3 van microsoft omdat ze in het midden hoger is. Dit geeft meer steun in het middel van je handpalm en mijn gevoel is dat mijn pezen bovenaan mijn hand nogal verkrampt geraken met een intellimouse omdat die niet hoog genoeg is en dus te weinig steun geeft.

Alles persoonlijk natuurlijk want niet iedere hand is even groot/lang. Bij mijn linkerhand in combinatie met de rechtse mx700 vind ik dat het steunpunt van de muis net komt waar mijn vingers beginnen. Hierdoor vallen als het ware mijn vingers over de muis tot aan de muisknoppen en moet ik ook minder moeite doen voor een klikbeweging.

Een muis MOET je gewoon in de winkel eens vasthouden. Zelfs links/rechts kan geen struikelblok zijn, alles hangt af van hou jij een muis vastneemt en hoe de vorm is van je hand.

Uiteraard valt de verticale scroll-wiel van Microsoft ook op.
Dat zal wel meevallen, bijna iedere muis heeft tegenwoordig een verticaal scrollwiel. :+ Een horizontaal scrollwiel zou wel opvallen trouwens. 8-)

Een horizontale scrollwheel? Dat ben ik van zo'n budget-merk (volgens mij Kensington) al tegengekomen, in 1999. Hielp niet echt. Ik heb overigens bij bepaalde apps (bijv. Photoshop) dat met ALT ingedrukt je ook horizontaal scrollt met een vertikaal wheel.

<quote> Uiteraard valt de verticale scroll-wiel van Microsoft ook op. </quote>

Wat is er zo bijzonder aan een vertikaal scrollwiel? Ik heb al jaren een muis met vertikaal scrollwiel.

Als je graag een lichte muis wil, dan kun je bij de Logitech muizen nog een gewichtje dat in je muis zit verwijderen. Alle Logitech muizen die ik tot nu toe heb gehad hadden er een.

Het gewichtje zit aan de bovenkant van je muis, vast met 1 schroefje.

Persoonlijk vind ik zo'n lichte muis erg fijn

Bij mij zat dat ding vast met 2 schroefjes (dual optical). Snap eigenlijk ook niet waarom ze dat gewicht erin stoppen. hoe lichter je muis gaat, hoe beter lijkt me, omdat je dan ook minder kracht hoeft te zetten om te bwegen => minder kans op RSI.
Ik zou wat dat betreft dus ook echt geen cordless willen. accu/batterijen weegt IMHO echt te veel.

Ben overigens nog best tevreden met mijn muisje, hoewel ik de mx500 er best leuk uit vind zien enzo.

Werd RSI niet met name veroorzaakt door (vaak herhaalde) kleine lichte bewegingen?

Repetitive Strain Injuries
Vrij vertaald betekend dit:
Herhalende Spanning Verwondingen

Zie http://www.backshop.nl/2002/NL/rsiindex.htm voor meer informatie.

nee das niet helemaal waar, het hangt natuurlijk van de persoon af
maar ik vind persoonlijk zware muizen prettiger omdat ze veel naukeuriger zijn

dat komt omdat als je een lichte muis maar een kleinstukje wil verplaatsen , dat je dan heel weinig kracht nodig hebt. en omdat een mens nu eenmaal niet een hele kleine kracht kan leveren, kan je met hele lichte muizen alleen maar secuur werken door met andere spieren het teveel aan kracht tegen te gaan.
dat zorgt er voor dat je heel verkrampt moet werken als je met een lichte muis muist en juist dat verkrampte is RSI opwekkend
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:26 Sony Ericsson P900 smartphone onthuld
Vorige 23:02 Celeron op 0,09 micron klaar voor verkoop
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011