Hoofdcategorieën
Device Settings

OPTA hoofdthema in telecomwetdiscussie Tweede Kamer

Door Henk-Jan de Boer, zondag 19 oktober 2003 22:18
Bron: De Telegraaf, views: 796

De toekomstige rol van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) is een van de belangrijkste onderwerpen in de behandeling van de nieuwe telecomwet. Deze behandeling van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer vindt waarschijnlijk aanstaande dinsdag en woensdag plaats. De toezichthouder voor de telecommarkt moet volgens alle politieke partijen meer bevoegdheden krijgen. Men is het er alleen nog niet over eens welke bevoegdheden dat zijn en hoe uitgebreid deze moeten worden. Volgens het wetsvoorstel zou de OPTA forse boetes op mogen gaan leggen van maximaal 10 procent van de omzet. Verder moeten zaken in de toekomst veel sneller afgehandeld worden. Een manier om die doorloopsnelheid van geschillen te vergroten, is de beperking van de mogelijkheden om in beroep te gaan tegen beslissingen van de OPTA.

Glasvezel (vaste net) monopolie - OPTA (kleiner)GroenLinks-Kamerlid Vendrik vindt het een goede zaak als de telecomwaakhond ruimere bevoegdheden krijgt. Toch denkt hij dat met die maatregelen het probleem van het monopolie in de markt niet opgelost zal worden. Hij vindt de macht van KPN te groot en stelt daarom voor dat de Staat het vaste net terugkoopt. CDA en PvdA zien daar geen heil in. PvdA-Kamerlid Van Dam hoopt dat de OPTA na de invoering van de nieuwe wet eindelijk iets aan de tarieven van onder andere KPN kan gaan doen. Tot nu toe ontbraken daar de bevoegdheden voor. Volgens KPN-directeur Scheepbouwer redt de OPTA het echter niet met alleen meer bevoegdheden:

Opta logoKPN-directeur A. Scheepbouwer sneerde tijdens de hoorzitting van de wet al naar de Opta dat hij absoluut niet bang is voor de toezichthouder. "Waarom winnen wij zoveel zaken van de Opta? Omdat ze niet goed nadenken vooraf. De Opta moet zijn huiswerk wat beter doen!"
Volgende 23:43 PowerMac G5 cluster veel minder krachtig dan verwacht
Vorige 20:08 BBned niet blij met 'spontane' ADSL-acties KPN
Advertentie

Reacties

«  1  2  »


Scheepbouwer heeft wel gelijk, die gasten hebben tijden liggen slapen van de OPTA en tegelijk maar zakken vullen, van wie zijn geld denk jij? Juist onze belasting centjes. Laten ze zich in Den Haag eerst maar een druk gaan maken om geld terug te vangen van bedrijven uit de omvangrijke bouw fraude zaken, dat heeft jou en ik en iedereen hier veel meer gekost dan die paar cent op de telefoon rekening. Daarnaast mocht KPN niet verder zakken met de tarieven van de OPTA toch? Omdat er dan minder "bandbreedte" over zou blijven voor de concurentie, zo zou KPN de concurentie dood kunnen concureren. Wat zeuren ze nu dan in Den Haag over de tarieven verlagen? Men mag daar ook wel eens beter hun huiswerk gaan doen ipv de grote massa naar de mond te praten. Echt geef eens wat minder gas met je heilige koe op de snelweg dan verdien je die paar cent met bakken vol veel sneller terug wedden?

Het wordt tijd dat de OPTA eens wat gaat doen aan de echte monopolie misbruik. Zoals het feit dat je niet meer van de KPN af komt als je ze eenmaal in huis hebt (voorbeeld: Overstappen van KPN ADSL duurt een maand of 2.....)

Das natuurlijk ongefundeerd en crap wat je zegt.

Uh, nee hoor. Hij heeft wel gelijk, het overstappen van bv KPN naar BBned neemt soms wel tot 6 weken in beslag, dus 6 weken geen adsl.
Terwijl het meestal anders om veel korter is, en het technisch in no-time gedaan kan worden.

Ja, maar das al 2 weken minder dat scheelt nogal en aan de andere kant, voor de administratie van opzeggingen heb je ook mensen nodig en dat kost geld, economische afweging van KPN zou je zeggen niet goed te praten maar toch. Ook zou ik het verhaal van de "andere" (KPN) partij in deze wel eens willen horen hoe dat nou komt dan,

En hoe weet je dat dit niet door BBNed komt? En kom alsjeblieft niet met een verhaal dat die aardige BBNed werknemer je dat over de telefoon vertelde. Als het aan mijn organisatie zou liggen dat alles zo langzaam gaat geef ik ook liever die andere partij, die toch al een voorkeur geniet als zwart schaap, de schuld.

Waarom zou BBNed zijn klanten laten wachten? Het is toch in hun voordeel hun klanten zo snel mogelijk aangesloten te hebben?

BBnet klaagt zelf over de lange omzet tijden bij KPN. lijkt me sterk dat als ze er iets aan konden doen ze dat niet al lang gedaan hadden.

OPTA ziet er op toe dat de KPN geen misbruik maakt van haar bezit van de telefooncentrales en de bekabeling. De snelheid waarmee van ADSL provider geswitched kan worden zal OPTA een biet wezen, zolang bv een move van BBned naar Versatel even lang duurt.

Ook bij een wijziging van Versatel naar BBNed zal evenlang duren. Ook hiervoor moet er, naast alle administratieve rompslomp, in de telefooncentrale worden geplugged. Dus ook hier komt KPN weer kijken.

Ik wil hier niet mee aangeven dat het hierdoor aan KPN zou liggen, maar meer dat het niet gek is dat het zo 'lang' duurt...

Begin dit jaar was er een partij die bij de Opta een klacht indiende over de koppelverkoop van ADSL en telefoonabonnementen. Ik heb daar zelf niks meer van gehoord. Dus nog altijd heb ik dat telefoonlijntje dat ik nooit gebruik en waar ik wel voor betaal.

Ja.. ik snap dat adsl over de telefoonlijn gaat, dus die bijdehandte opmerking slik je maar weer in. Maar als ik niet gebruik maak van de telefoon, dan ben ik ervan overtuigd dat de kosten omlaag kunnen. Zoniet.. kom maar op met die berekening.

De koppelverkoop bestaat in theorie ook niet meer. KPN biedt de ISP's adsl pakketten voor een aansluiting met of zonder telefoonabonnement.

Het laat zich raden dat de ISP veel meer betaald voor adsl zonder telefoonlijn waardoor zij niet concurrerende prijzen zouden moeten hanteren.

De mogelijkheid bestaat dus wel, maar vind maar eens een provider die het je aan wilt bieden.

Belangrijke infrastructuur als internet, telefonie, rails, elektrische energie, water, gas en snelwegen moeten in handen van de overheid zijn. Dan zijn we van de problemen met een economische reden af.

Helemaal mee eens, kijk maar naar Amerika daar zijn ze de privatiseringen al aan het terug draaien, heel erg is het in de energie sector. Daarnaast mogen wij niet klagen, de kwaliteit van het KPN netwerk is wel heel goed te noemen.

In Amerika worden geen privatiseringen teruggedraaid. En om te bepalen hoe erg een situatie is, moet je die volgens mij ook wel kennen.

Wanneer de infrastructuur en de dienst hierover (b.v. de kabels en de telefoondienst) goed gescheiden worden is dit geen probleem. Net als bij de spoorwegen gebeurd kan de overheid een sturende rol blijven spelen in de infrastructuur, terwijl in de markt meer concurrentie onderstaat tussen de verschillende aanbieders.
Hierdoor worden het algemeen nut (beschikbaarheid infrastructuur) gediend en blijven de prijzen laag (veel aanbieders, dus gezonde concurrentie).

Lijkt mij niet zo'n goed idee. Bij de spoorwegen is het railnet in belabberde staat geweest omdat er teveel op bezuinigd was, en bij het communicatienet is de verouderingstijd nog veel kleiner.
Als de overheid geen toegevoegde waarde ziet in verbetering van deze infrastructuur, zal zij de centjes snel even in andere zaken stoppen die politiek meer opleveren. En ineens hebben we tekort en lopen we achteraan.

hmmm, dat lost dan mischien wel de problemen met economische redenen op.

Maar om het voorbeeld rails te nemen... dat werkt toch ook niet echt lekker...
En er is geen 1 voorbeeld in europa waar ze het monopolie probleem echt hebben opgelost...
Weet niet wat de beste oplossing is, maar voel heel weinig voor een infrastructuur-operator

Als telefoon/internet netwerken in de handen van de overheid zijn denk ik wel dat technische innovaties langer op zich laten wachten. Een 8(down)mbit/1(up)mbit ADSL abbo hoef je dan niet te verwachten omdat het simpel weg onnodig is, en als de overheid het niet nodig vindt komt het er niet.

Fantastich idee hoor laat ze maar een boetes van 10%van de omzet betalen. Nou nou poe poe daar doe je ze echt pijn mee. Maar wie denk je dat die 10% nou uiteindelijk moeten ophoesten??

Maar wie denk je dat die 10% nou uiteindelijk moeten ophoesten??
De gebruikers die niet via de monopolist zijn aangesloten.

Door die hoge boetes (betaal jij met een glimlach 10% van je jaarinkomen aan één boete?) wordt het voor een eventuele concurrent aantrekkelijker om met een concurrerend product te komen.

En deze boetes en gedwongen prijsverhogingen van KPN moeten het voor een concurrent uiteindelijk mogelijk maken om een telecomnet te gaan aanleggen/telecomproducten te gaan aanbieden.

ach monopolie. Ik ken een software fabrikant die 80% winst maakt en een marktaandeel heeft van 95% en daar word ook niet tegen opgetreden.

Dus is dit een wasse neus. Nee als men echt vind dat monoploie posities slecht zijn voor de consument moeten ze volgens mij ergens anders beginnen

Je hebt gelijk maar in telecom land heb je nog versatel, BBNED babyXL etc. Hoe zit dat in software land?

Het liefst zou ik idd belangrijke infrastructuur in de handen zien van de overheid. Maar wie gaat dat terug kopen allemaal betalen, je praat dan over tientallen miljarden. Daar heeft de overheid helemaal geen geld voor, ook moet de overheid de organisatie rond die infrastructuur overnemen (beheer etc.). Misschien iets voor betere tijden :)

Het vaste net in handen van de overheid is GEEN goed idee. Denk je echt dat die miljoenen, misschien zelfs miljarden, gaan investeren in verbeteringen en nieuwe diensten?

Ja en nee, gek genoeg. Hoewel de drive naar vernieuwing wat lager zou zijn, heeft de overheid wel de middellen om te zorgen dat ten minste iedereen (binnen de marges van technische haalbaarheid) er gebruik van zou kunnen maken.

Bekijk het eens van de andere kant.
De opta bezorgd de KPN alleen maar kosten (die wij alleen maar op het bordje krijgen)

De opta zorgt ervoor dat kpn een bepaalde prijs moet rekenen aan de vijf retailers van het vaste net. Volgens KPN is dit onder de kostprijs. Met andere worden, de investeringen die in het net worden gedaan volgen niet terug , of pas na een te lange periode.. Kpn is hierdoor niet bereid op nieuwe investeringen te gaan doen. De staat is voor 20% aandeelhouder en is naar mijn mening niet de geen die mag afdwingen het netwerk te moeten verkopen. De positie van KPN is nou eenmaal zou gegroeid. Net als van MS.

Een goede leiding (waar scheepbouwer best goed in zal zijn) kan de kwaliteit van het product van kpn ook goed opwerken. Hij zit er nog maar net.

Een telecom netwerk hoort geen commerciëel product te zijn, maar een voorziening van een land. Daarom zou het vaste net zeker weer in handen van de staat moeten zijn, die het op non-profit basis verhuurt. Dan kan de opta opgeheven worden (besparingen!), is er een transparante markt (goed voor consument), zijn de voorzieningen in Nederland gegarandeerd (net kan niet in handen vallen van buitenlands bedrijf). Privatisering van PTT had nooit moeten gebeuren: voor de consument is het niet beter geworden, en de werknemers zijn er op achteruit gegaan.

PvDA, CDA en VVD hebben een plaat voor hun hoofd. De discussie over staatsbedrijven is voor hun taboe. Ze blijven heilig geloven in 'de markt', ook al is het nog zo'n grote rotzooi. Machthebbers met een beetje verstand zouden de NS, openbaar vervoer, energiebedrijven, gem. woningbedrijven, PTT, kabel etc.. al lang hebben terug gevorderd omdat het in al die sectoren sinds privatisering voor de consument én werknemers een hel is geworden,.

Sommigen denken hier dat de overheid wakker is geworden, ik denk van niet. Als ze wakker zouden zijn geworden, pakken ze het goed aan. Maar dit wordt het zoveelste flut compromis met opta en KPN.


Ter herinnering ten tijde van de privatisering van KPN heeft KPN de infrastructuur erbij "gekregen". Dus dat wij (de consument) er zelf voor hebben gezorgt dat KPN een monopoly-positie heeft kregen is uit de lucht gegrepen.

En als alternatieve aanbieder is het verrekte lastig je in een markt werken waar een bedrijf alle touwtjes(lees infrastructuur) in handen heeft. Om klanten te trekken moet je beduidend onder de prijs van KPN gaan zitten waardoor de winstmarge erg beperkt is, waardoor investeringen minder snel gerealiseerd kunnen worden.

IMHO was het veel beter geweest als de infrastructuur in handen van de staat of staatsbedrijf was gebleven en dat bedrijven op huurbasis gebruik hiervan kan maken of als de infrastructuur toch van de hand gedaan moet worden dan via een veiling waardoor ook bedrijven als bijvoorbeeld Versatel delen van de infrastrucuur in handen hadden kunnen krijgen.

OPTA is een kreupele organisatie die niet eens wat kan/wil doen aan het KPN monopolie in de regio's die geen ADSL/kabel kunnen krijgen!
Dus ja er moet wat veranderen!
En KPN is momenteel nogsteeds monopolist in deze regio's en rekent daarom ook voor een 56k modem 300 tot 2000 keer meer dan voor een gelijkwaardige ADSL verbinding(uitgaande van de recente snelheidsverhoging op ADSL)
Dat kan en mag gewoon niet door de beugel kunnen!!!!
En daarom trek ik mij persoonlijk ook niets maar dan ook totaal nul aan van telecomwet en hebbik een wireless antenne van +54dB met 500mW booster om iig via emmen/Stadskanaal/Groningen nog wat illi te kunnen webben :)
Maar ideaal is het dus niet met al die blaadjes regen hagel mist en andere shit die m'n link verkloot.
Ik baal dus goed van KPN ook omdat ze mij een baan hebben geweigerd bdw notabene omdat ik niet allochtoon was :r :r :r
Mag ik dan nu een Emmertje :)
En een lading explosieven om dat walgelijke KPN pand aan de teleport chirurgisch te verwijderen en er een symbolisch graf der monopolisten van te maken... of zoals beter en economisch inpasbaar leg er de verbreding van de A10 overheen :)))

Aan de moderatie te zien wordt er op deze site niet echt gelezen of er lezen mensen met aandelen KPN !?, ik dacht toch een duidelijk motief te hebben om te reageren en een sterk anti OPTA te uitten :) zie ook http://www.tweakers.net/nieuws/29275
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 23:43 PowerMac G5 cluster veel minder krachtig dan verwacht
Vorige 20:08 BBned niet blij met 'spontane' ADSL-acties KPN
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011