Hoofdcategorieën
Device Settings

Symbian-fans ondertekenen petitie tegen Windows CE .Net

Door David Menting, dinsdag 7 oktober 2003 12:58
Bron: msmobiles.com, submitter: pven, views: 1.312

Niet iedereen is even blij met het feit dat Microsoft zijn gezicht op steeds meer plaatsen laat zien. Op msmobiles.com lezen we dat ruim 1800 aanhangers van Symbian OS, het OS dat tot nu toe op Psion-handhelds draaide, een petitie tegen Windows CE .Net hebben getekend. Symbian OS, dat gebaseerd is op EPOC OS, is bedacht door Psion, dat nu van plan is Microsofts OS te gaan leveren op hun nieuwe draadloze handheld: de NetBook Pro. Nu zelfs de geestesvader van het besturingssysteem voor zijn nieuwste apparaat een alternatief OS van Microsoft kiest, lijkt het einde van Symbian OS nabij:

Symbian logoIn other words: if Psion - the grounder and main owner of Symbian - is not selecting Symbian for its latest wireless device, then why it is pushing Symbian onto other vendors? It makes no sense! The only logical conclusion is that Symbian is not good enough, that Windows CE .NET is simply better.
Volgende 13:25 Microsoft verlengt Java-ondersteuning
Vorige 11:46 Corsair TwinX1024-4000Pro DDR500-geheugen getest
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

lijkt het einde van Symbian OS voorbij:
=> nabij?


Maar wel als je door die gang van zaken GEEN Peugeot meer kunt rijden en alleen nog maar Volkswagens kunt kopen.

Wat bedoel je nou? De fabrikant heeft er voor gekozen om een MS OS te gebruiken en dus niet Symbian of een ander mobiel OS, als je dat niet leuk vindt moet je of een ander product kiezen, of een manier zien te vinden waarop je wel Symbian of welk ander OS kan installeren en gebruiken.

De vergelijking tussen Peugeot en Volkswagen klopt niet, een betere vergelijking zou dan een Peugeot met een Volkswagen motor zijn. Je kan dat niet leuk vinden en perse een Peugeot motor willen hebben, maar je kan niet anders. Ze gaan echt niet omdat jij het graag wilt een andere motor inbouwen.

Net zomin de fabrikant van dit apparaat naar het protest zal luisteren, ze hebben goede redenen om voor MS te kiezen anders zouden ze het niet gekozen hebben. Of die reden nou technisch of financieel is maakt weinig uit.

Nee, maar misschien wel als jij Volkswagen hele toffe auto's lever, maar alleen met bont bekleding, terwijl jij voorzitten bent van bont-voor-dieren... :)

Mja... het is kiezen tussen de kleine markt van Symbian OS gebruikers, of de grote nieuwe markt van de Windows CE gebruikers. Ik kan de keuze ergens wel snappen, hoewel het jammer is.

Yep, het lijkt de ondergang van Symbian.

Ik vind die Windows CE best wel goed. En werkt in 1 keer met synchronisatie. Van Symbian weet ik het niet, maar lijkt mij wel een stuk moeilijker te gaan.

En als ze ipv Symbian nou Linux gaan gebruiker, blijft er toch concurrentie bestaan. Anders wordt MS weer de monopoliespeler en hebben ze weer een markt veroverd. Weet je gelijk ook weer dat de prijzen gaan stijgen. :(

Ik denk dat de markt voor Linux enabled devices niet bijster veel groter is als die voor Symbian devices.

Wellicht heb je gelijk, echter is eenvormigheid nooit goed, men heeft met desktop PCs aan der lijve ondervonden wat voor gevolgen dat kan hebben (virussen, wormen, monopolymisbruik, etc)
Enige gezonde concurrentie doet de markt goed, ik hoop echt niet dat MS straks ook in het kleine segment domineert.

is het iemand opgevallen dat nokia inmiddels een grote speler is op symbian-gebied en ook al enige tijd meer invloed heeft dan psion?

symbian ownership:
http://www.symbian.com/about/ownership.html

Ja, maar dat wil toch niet zeggen dat PSION verplicht is op elk stuk hardware dat ze leveren symbian te leveren.... ik vind het allemaal best wel logisch... :)

Zou erg jammer zijn, juist nu Symbian ook op GSM's gebruikt gaat worden....
Ik zou op mijn Nokia 3650 voor geen goud MS windows willen hebben!!! Voor op de CE versie zijn al virussen gevonden... Straks moet ik een virusscanner gaan draaien omdat mijn foon besmet kan worden tijdens een gesprek... (ff lekker doom scenario neer zetten :+)

Maar doordat Symbian op de meeste media gsm's gezet wordt, lijkt het me juist dat die markt ontzettend groeit... of heb ik het mis???

Opzich misschien een beetje overbodig om te zeggen maar als het markt aandeel van een OS zich uitbreid is het vaak ook zo dat het aantal virusen voor dat OS groeit...

Maar wel als je door die gang van zaken GEEN Peugeot meer kunt rijden en alleen nog maar Volkswages kunt kopen.
Wat Kama hier bedoelt is dat het veel logischer is om je stem te laten horen VOOR Peugeot i.p.v. TEGEN Volkswagen. Ik vind sowieso dat mensen veel energie steken in het ergens tegen zijn. Je moet natuurlijk wel kunnen zeggen dat je ergens tegen bent, maar het schiet een beetje door, de proporties zijn af en toe ver te zoeken.

Ach, de Nokia N-gage draait toch op Symbian.

Hebben ze toch nog overlevingskansen....of niet echt ?

Ik heb ook met verschillende psions gewerkt (3a, 5, 5MX) en vond het eigenlijk altijd goed werken voor was het te bieden had.

Ik weet niet wat die nieuwe NetBook in gaat houden, maar als het een palm look-&-feel-a-like is dan denk ik inderdaad niet dat epoc/symbian daar erg geschikt voor is. Ik heb er namelijk nog geen kleur/video ondersteuning in waar kunnen nemen.

Verder werkt psiwin2 op zich wel goed icm outlook, maar het converteren naar bijv. word bestanden vind ik een beetje onhandig werken.

EPOC is een goed besturingssysteem, maar Psion is denk ik niet groot genoeg meer om zijn eigen OS te hebben.

Er zit een grote alliantie achter Symbian. Nokia zit daar bijvoorbeeld ook in. Psion is dus niet de enige die het draagt.

CE.NET is wellicht marketingtechnisch het betere product, maar in een serieuze vergelijking wint Symbian gewoon.

Ik vind PocketPC ook bij lange na niet zo prettig werken als EPOC wat ik 5 jaar geleden al gebruikte.

Toevallig afgelopen zaterdag een discussie over gehad met iemand die bij een grote telefoonboer werkzaam is, ondanks dat ze geen SmartPhones in het hoofdassortiment hebben met Windows CE, vermoedde deze persoon dat het niet lang meer duurt of CE neemt de markt over, als het gaat om SmartPhone toepassingen..
Uiteindelijk is het gemak dat de mens blijkbaar overhaalt om iets wel of niet te doen.

Overigens las ik een interessante opinie op de Register over Windows-platform gerelateerde virus-zaken en overige OS-en en waarom het op een windowsplatform zoveel makkelijker is om een virus schade te laten aanrichten:
http://www.theregister.co.uk/content/56/33226.html

Echter, het blijft koffiedik kijken, en als Nokia aan de leiding kan gaan met Gameboyachtige mobieltjes, tja.. misschien dat de wereld er wel heel anders uit gaat zien 8-)
edit:
ok, gemak, misschien zou herkenning een beter woord zijn

Uiteindelijk is het gemak dat de mens blijkbaar overhaalt om iets wel of niet te
Eerder marketing. CE wint het niet bepaald op gebruiksgemak of stabiliteit.

Met het oog op standadisatie vind ik de invoering van CE .NET een goede ontwikkeling. Het is een gift from heaven voor .NET programmeurs (zoals ik :)) omdat je maakt het programma 1x en per verschillende handheld architechtuur hoef je het maar te hercomplimeren.

Anderzijts is het zo dat Microsoft een soort staat word die de westerse ICT wereld dicteerd. Ik weet niet of ik daarmee blij ben.

Voor Java-programmeurs geldt dat nog veel sterker. hercompileren is dan niet eens nodig, de JVM vangt dat wel op (is dat bij .Net trouwens ook niet zo?).

Een monocultuur is niet geod, behalve voor virusschrijvers die zo veel mogelijk schade aan willen richten. een aantal systemen naast elkaar die dezlfde open standaarden implementeren zijn beter, ook al omdat de concurrentie dan zal gaan om de kwaliteit van de software en niet die van de al dan niet goed geimplementeerde 'features' die in de press releases staan.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:25 Microsoft verlengt Java-ondersteuning
Vorige 11:46 Corsair TwinX1024-4000Pro DDR500-geheugen getest
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011