Hoofdcategorieën

Disney test wegwerp-dvd's met levensduur van 48 uur

Door Harold van der Wal, dinsdag 9 september 2003 21:51
Bron: Heise, submitter: T.T., views: 1.507

Heise schrijft dat Disney vanaf vandaag dvd's gaat verkopen die na 48 uur niet meer af te spelen zijn. Het Amerikaanse bedrijf Flexplay levert de techniek, genaamd ez-D, voor de nieuwe manier van films verhuren. Flexplay heeft een dvd ontwikkeld waarbij de datalaag beschermd wordt door een tweede laag die langzaam reageert met zuurstof. Wanneer de dvd uit de verpakking wordt gehaald duurt het zo'n 48 uur voordat de rode leeskant van de schijf veranderd is in een zwarte onleesbare oppervlakte. De komende tijd wordt getest met de verkoop van de schijfjes in vier Amerikaanse steden. Prijs per stuk: een kleine zeven dollar.

Wegwerp-dvdDe techniek van wegwerp-dvd's bestaat al een tijdje. De onderneming SpectraDisc ontwikkelde in de jaren negentig schijfjes die onder invloed van de laser in cd- en dvd-spelers snel onleesbaar werden. In 2000 werd de oxiderende wegwerp-dvd gepresenteerd en Flexplay kocht begin dit jaar het bedrijf, waardoor het dus de technologie in handen kreeg. Een samenwerking met filmdistributeur Buena Vista, dochter van Disney, heeft nu geleid tot een testintroductie op de markt.

Het idee van wegwerp-dvd's zal zeker niet door de Amerikaanse videotheken met gejuich ontvangen worden. Omdat er geen systeem van registreren en terugbrengen meer is, zijn nu ook verkoopkanalen als gewone winkels en internetshops geschikt voor het uitlenen van films. Het te laat terugbrengen van films door klanten levert de videotheken tevens extra en niet onbelangrijke inkomsten op. Milieuorganisaties hebben intussen hun bezwaren tegen wegwerp-dvd's kenbaar gemaakt. Volgens hen zal het leiden tot extra vervuiling omdat de schijven bestaan uit metalen en niet-afbreekbaar plastic. Flexplay heeft een recyclingsprogramma aangekondigd, waarbij consumenten gebruikte dvd's weer kunnen inleveren.

Volgende 21:55
Vorige 20:56

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Alleen handig voor videotheken. Verder wordt het niks, net als met die video's die je maar 1 of 2 keer kon afspelen. Behalve als de prijs ongeveer gelijk is aan die van een dagfilm huren, want dan vervaagt de grens tussen verhuur en verkoop en dan is elk pompstation straks een soort videotheek.

Dus jij denkt nog een videotheek te kunnen runnen als je elke keer 7 Dollar aan Disney moet dokken?

Al zou dat ding 3 Euro kosten, ik denk dat op langere termijn hier een videotheek niet op zit te wachten. Immer, kan ik de videtheek net zo goed bij V&D kopen.

[edit]
Waarom is die reply van Florimon overbodig en die van mij 'inzichtvol'. Zo gek is die opmerking niet

Inderdaad. Videotheken zitten hier waarschijnlijk niet op te wachten. Wat ze namelijk ook mislopen, is de inkomsten van mensen die een film terug komen brengen, en die dan gelijk nog even weer een nieuwe film meenemen. Die 'return rentals' heb je dus niet meer als er niks teruggebracht hoeft te worden.

het is wel een oplossing tegen brakke dvd's ik heb vaak genoeg met gehuurde dvd's gehad dat ze blokken etc omdat er krassen op zitten

Videotheken kunnen op dit momeent zelf 1x de prijs voor een DVD neertellen, en die een groot aantal malen verhuren.
Ik denk niet dat ze snel zullen gaan overstappen op wegwerp-DVD's waar ze maar 1x winst op kunnen maken, lijkt me totaal niet winstgevend voor ze.

Bedenk wel dat een videotheek 'iets' meer voor een DVD betaalt als jij en ik.. de 'verkoop' DVDs mogen niet verhuurd worden, ik denk dat een verhuur DVD heel wat duurder is en dat de prijs van zo'n wegwerp DVD redelijk in de buurt komt van de kosten voor normale DVDs voor de verhuurbranche die na enige tijd ook vervangen moeten worden.

hmms das nogsteeds meer dan tijd genoeg om um te kopieren hoor.. iso trekken hoogstens 20 min :(
dus zie het nut niet.

Precies, ik zeg altijd: "Zo lang je het kan horen en/of zien, kan je het ook kopieren" :Z

De enige misschien-werkende technische oplossing die ik kan verzinnen is door iedereen een decrypt-implantaat te geven en dat de plaats waar de data gedecodeerd wordt (ergens in de hersenen) erg lastig te bereiken is, zodat de gedecodeerde data niet afgetapt kan worden met het doel deze te kopieëren.

En zelfs dat werkt niet... Tegen de tijd dat de technologie zover gevorderd is dat men dergelijke implantaten kan maken, is de technologie ook zover gevorderd dat je gemakkelijk de gedecodeerde data kan onderscheppen...

Daarnaast is zal de techniek van Disney geen lang leven beschoren zijn. Op korte termijn zullen films en andere te verhuren data toch via het netwerk verplaatst worden en niet meer via ouderwetse datadragers.

Ja maar dan maakt het niet uit of je een wegwerp dvd hebt waar je bijna 7 euro voor neer moet leggen of 1 dag een dvd huurt bij de videoboer voor 3,60 euro.

DvD -+R a2 euro erbij en klaar is kees

Dat klopt niet helemaal, bij de videotheek moet je het hoesje terugbrengen en bij die van 7 ¤ niet.

Wat heb ik aan het hoesje met een DVD die het niet doet?

Zoals S33kEr al zegt:
DvD -+R a2 euro erbij en klaar is kees
...

Het gaat er toch over dat je het alsnog kan kopieren?

daar doe je je kopie in natuurlijk
hoef je ook geen hoesje te printen

Dat zal wel een super-goedkoop hoesje zijn als het de bedoeling is dat je het na 48 uur weggooit...van vergelijkbare kwaliteit als een leeg hoesje kopen, en dan het hoesje van de videotheek scannen&printen.

Ik zie hier even de link met het kopieëren niet, ik zie zo 123 niet in de tekst staan dat het gedaan wordt om illegale kopieën tegen te gaan, het is meer een nieuwe vorm van "uitlenen".

Kopiëren kan je ook wel als je van een gewone videotheek huurt, dus ik zie hier het nut niet echt van in...

Wat je hier wel mee voorkomt is dat je tenminste niet meer zo'n gekraste DVD huurt van de videotheek, waarbij je hele DVD speler over de zeik gaat.

Goed, ik heb dus 48 uur de tijd om te rippen naar HD, moet wel lukken.
Overigens behoorlijk prijzig 7 dollar. Veel nieuwe DVD`s zijn al voor ¤15,- te krijgen, of gratis natuurlijk.

(halve dubbelpost ;)

Nah, je moet het zien als een huurvariant. En voor huren geld hetzelfde hoor, als je die niet binnen de tijd kijkt en terugbrengt krijg je nog een dikke boete ook. Dus zoveel is het ook weer niet anders of nadeliger.

als jou videotheek je 7euro/film aanrekent zou ik toch eens uitkijken naar een andere, je wordt namelijk opgelicht :+

Veel nieuwe DVD`s zijn al voor ¤15,- te krijgen, of gratis natuurlijk
Ja veel DVD's wel, maar heb je wel eens gekeken wat Disney nog steeds vraagt voor hun DVD's?
Nog steeds gemiddeld ¤30,- per film!

ja maar dat zijn ook echte 'Classics' :+

Maar wel slechte versies, niet eens anamorphic.. maar btw, de meeste disneys zijn geen 30 maar zo rond de 24 euro hoor..

Stel je koopt een DVD, en om een of andere plotse reden ligt het niet binnen je mogelijkheid om die film binnen de 48 uur te bekijken.

Wat dan? Geld foetsjie? |:(

Stom idee volgens mij, en zeer belastend voor het milieu! Dus dit is volgens mij een dikke (n)

Stel je huurt een DVD voor 48 uur, en om een of andere reden ligt het niet binnen je mogelijkheid om de film binnen de 48 uur te bekijken.

Wat dan? Geld foetsjie?
edit:
Oeps, niet goed gelezen, die 48 gaan pas in nadat je de verpakking open hebt gemaakt. Er even vanuit gaande dat je de verpakking pas opent als je de film ook echt gaat bekijken wordt het qua tijdsduur voor de 'huurder' dus beter.
maw: in vergelijking met huren verandert er helemaal niets. Dus wat dat betreft ook helemaal niets om je over op te winden imho.

Wat betreft het milieu en de volgende stap in de wegwerpmaatschappij ben ik het met je eens dat dit niet zo'n fantastisch iets is...

Volgens mij moet je dan die verpakking ook niet openmaken voor je 'm daadwerkelijk gaat afspelen. Zal er wel duidelijk op staan.

nee, je moet hem uit de verpakking halen, dus je laat hem er gewoon inzitten tot je hem kunt bekijken, dan haal je hem eruit, de klok start, je bekijkt hem en 48 uur later is hij onleesbaar.


edit: oops, dubbelpost

en als je nu een HELE lange film hebt?

Another 48 hours ofzoiets? :D

debby does usa? }>

Als je een dagfilm huurt en je hebt geen tijd om hem te bekijken, dan krijg je ook je geld niet terug. :)

Stel je koopt een DVD, en om een of andere plotse reden ligt het niet binnen je mogelijkheid om die film binnen de 48 uur te bekijken.

Wat dan? Geld foetsjie?
Neewoor, kijk maar:
Wanneer de dvd uit de verpakking wordt gehaald duurt het zo'n 48 uur voordat de rode leeskant van de schijf veranderd is in een zwarte onleesbare oppervlakte.
Zolang je 'm dus niet uit de verpakking haalt is er niks aan de hand :)

[edit] net te laat volgens mij.....

Als jij een film huurt en er niet aan toe komt om die te kijken, ben je ook je geld kwijt. :)

Edit: Ik moet sneller typen. :)

Je laatste punt alleen is al een reden om dit niet te doen, milieu...ben zelf helemaal geen folkert of zo, maar iets minder wegdonderen zou wel wenselijk zijn...

Ik ben ook mee eens dat zoiets schandalig is i.v.m. enorme hoeveelheid vervuiling, zinloze vervuiling.

We kunnen alleen maar hopen dat de overheid zo extreme wegwerp consumptie verbied.

Reken maar uit als het een beetje aanslaat in Nederland... 200.000 mensen die 20 van die dvd's per jaar kijkt is alweer 4 miljoen extra schijfjes plastic dat verbandt moet worden brrr

En dat te bedenken dat ik ook niet bepaald pro milieu ben en dit toch echt te ver vind gaan..
(nou ja ben wel erg pro milieu alleen de marnier waarop men milieu vriendelijk probeerd te zijn is vaak ontzettend vervuilend... denk daar maar is over na :) )

Ik vraag me inderdaad ook af wat ze hier mee proberen te bereiken. Het enige nut voor videotheken is inderdaad dat mensen niet kunnen verzuimen de DVD terug te brengen, want dat hoeft dus niet.

Okeej, maar houdt et ook effectief het kopieren tegen?
Kopieer et gewoon naar een DVD+/-R en voila dan gaat ie wel een heel stuk langer mee...? :Z

Zal ik maar vast beginnen dan:

Hoe lang gaat het duren voordat die DVD's ook weer gekopieerd gaan worden?

tsss... maak nou gewoon de gewone DVD's 7 dollar ofzo (productie van gewone dvd lijkt me nog goedkoper dan deze n.l...).


/edit: ok... ik was niet begonnen... meerdere denken er zo dus over... ;)

Volgens Henk-Jan (ja die van Idols) moet muziek net zo goedkoop worden als kraanwater. Dat zou ook voor films een goed idee zijn. De gedachte is dat het zo goedkoop moet worden dat je er niet eens over nadenkt dat het geld kost en dat je er dus lekker veel van gebruikt. Zoals met water dus. Ooit iemand wel eens illegaal water zien tappen voor een kopje thee?

Tsja, dat lijkt me ook weer enigszins overtrokken... Enne, stroom is qua prijs toch goed vergelijkbaar met dat waterverhaal, maar illegaal stroom aftappen gebeurt plenty... Hoeveel hennepkwekerijen draaien er op "legale" stroom? (Okee, die 2 officiële "apothekertelers" met hun ranzige kwaliteit wiet misschien :))
In boekenland heb je het concept van een "on-line boekenplank": je betaalt een x bedrag per maand en daarvoor mag je y aantal boeken op je boekenplank zetten die je een z aantal keer mag wisselen per maand. Zoiets zou voor muziek ook denkbaar zijn. Dan kan je popi-jopi collectie up-to-date blijven voor een laag bedrag, terwijl je je classic collectie nog steeds koopt op schijf. Is meteen een aansporing voor de platenindustrie om meer classics te maken en minder popi-jopi shit...
Maar goed, dit is wel heel erg off-topic, het gaat hier over rentals die binnen bepaalde tijd kapot gaan...

Ik denk dat ik het eens ben met de milieubeweging hier... Dit leidt tot een enorme toename in vervuiling, als het aanslaat... Dat recycle-programma van dat Flexplay is natuurlijk een dooie mus: hoeveel energie gaat het kosten om zo'n DVD weer om te kunnen zetten in een nieuwe DVD? En waarom zouden mensen het terugbrengen? Zonder "statiegeld" doen mensen dat alleen als ze erg begaan zijn met het milieu, of als ze zoveel DVD's huren dat ze het gaan voelen in de diftar op hun vuilniszakken, net als met scheiden van afval...

Ohja, en ik wil de onoplettende FRS-medewerker die alle DVD's uit hun hoesje in de la legt nog wel eens zien }>

Hoe lang gaat het duren voordat die DVD's ook weer gekopieerd gaan worden?
Net zolang als de film zelf duurt... gewoon in dvd speler zonder macrovision proppen en dan gewoon op een daar aangesloten dvd-recorder opnemen... je hebt dan misschien geen menu's en zo, maar de film heb je wel... op dvd!

Vanuit het mileu oogpunt vind ik die niet echt een heel goed initiatief. Elke keer als je een DVD huurt kun je hem weggooien.

Daarnaast vind ik 7 dollar duur voor een DVD te huren zeg maar.

Het gaat dus vermoedelijk om deze techniek?

milieu-activisteren protesteerden reeds: http://www.tweakzone.nl/nieuws/3710

Denk niet dat dit een groot succes wordt eerlijk gezegd... alhoewel videotheken nog steeds succesvol verhuren. Een dvd koop je volgens mij echter net voor de duurzaamheid en kwaliteit, als je dan wegwerpdvd's gaat kopen... lijkt me niet echt aan te slaan

Laagje folie overheen plakken? Ben benieuwd of dat werkt :)

Voor de rest vind ik initiatieven als deze verwerpelijk. Milieuvervuiling :r
En dan ook nog eens 7 dollar...

Zou een spuitbusje lak ook werken? :)

Ik neem aan dat de onderkant gewoon hetzelfde is als een normale DVD. De bovenkant wordt altijd van een laklaag voorzien, maar deze moet normaal gesproken ondoordringbaar zijn.

Misschien een tupperware doosje? Of invriezen?


Sterk water zetten?

Gewoon haarlak erop spuiten, dat is echt wel luchtdicht. Ik zat al te zoeken of iemand de lak optie al had genoemd want het kostte mij ongeveer 10 seconden om dat te bedenken, net als dat geintje met die zichzelf wissende videobanden.

Of het afsluiten van de disc (met folie of door te lamineren) werkt, zal afhangen van de hoeveelheid zuurstof die nodig is voor de reactie.

Als er zeer weinig zuurstof nodig is, dan kan de hoeveelheid lucht die bij lamineren of afplakken achterblijft al voldoende zijn. De disc weer afplakken in een zuurstofvrije omgeving zal niet echt haalbaar zijn...

Benieuwd hoe lang het duurt voordat op een of andere website experimenten verschijnen, net als toen met die maar beperkt afspeelbare videotapes }>

moet je een klein brandend kaarsje in de doosje erbij stoppen... die brand al de zuurstof op.... :7

}> daar wordt dat schijfje misschien ook wel zwart van

> De disc weer afplakken in een zuurstofvrije omgeving zal niet echt haalbaar zijn...

Ben je wel eens bij mij op de WC geweest?
Een uitermate geschikte cabine.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 21:55
Vorige 20:56
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: