Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 835 •
Bron: X-bit Labs, submitter: XWB

Bij X-bit Labs zijn details verschenen over ATi's nieuwe topmodel op grafisch gebied. De grafische chip met codenaam R360 wordt op dit moment geŽvalueerd door de kaartenbouwers, en als alles volgens planning verloopt zullen de eerste videokaarten op basis van de GPU in september in productie genomen worden. De meest sappige details rondom een nieuwe GPU zijn altijd de kloksnelheden van de core en het geheugen. De R360-core loopt op een snelheid van 450MHz, terwijl het 256-bits DDR-geheugen, dat in hoeveelheden van 128 of 256MB geleverd zal worden, op 750MHz zal werken. Het duurdere GDDR2-geheugen zal niet gebruikt worden, hoewel langzamere kaarten op basis van RV360 er wellicht wel mee uitgerust worden. Een nieuwe en snellere chip eist vaak ook meer van de koeling, maar ATi houdt hier gelukkig rekening mee:

ATi logo (klein, mooi met drop)ATI's new graphics monster will utilize a new type of VPU cooler, a more efficient one to cool down the powerful 0.15 micron R360 VPU running at astonishing 450MHz.. Other features of ATI graphics cards will remain untouched: the product will come equipped with D-Sub, DVI-I and TV-Out connectors.

Both versions of the R360 with either 128 or 256MB of DDR SDRAM memory will be clocked similarly and will score 6750 - 7000+ marks in the 3DMark03 benchmark, suggesting that R360 is something more than an overclocked R350 and we should expect architectural improvements as well.

Reacties (40)

Reactiefilter:-140040+130+213+31
Mooi man, eindelijk doom vloeiend spelen
Wie houdt het nog bij? 't zal ongetwijfeld razendsnel zijn, maar volgens mij is dit al de derde nieuwe ATI kaart dit jaar.
Als ATi rustig aan gaat doen eindigen ze strax net als 3DFX en dat zou toch zonde zijn ;)
Ik denk wel een stuk meer, neem bijvoorbeeld de Radeon 9800, 9800 Pro en SE en dan heb je ook nog de budgetmodellen zoals de Radeon 9200. Je hebt misschien gelijk als je drie totaal nieuwe kaarten bedoelt die niet gewoon zomaar opgevoerde of slomere versies zijn van andere kaarten.
Both versions of the R360 with either 128 or 256MB of DDR SDRAM memory will be clocked similarly and will score 6750 - 7000+ marks in the 3DMark03 benchmark, suggesting that R360 is something more than an overclocked R350 and we should expect architectural improvements as well.
Uiteraard leuk dat ze een aanduiding laten zien van hoe snel een kaart zal zijn in een testprogramma als 3DMark03, maar ietwat meer informatie over het volledige systeem zou alles wat realistischer kunnen maken. Want heb je voor die 6500 punten nou minimaal een P4 met 3 Ghz nodig? Of kom je er ook al in de buurt met een AMD Ahtlon XP 2000+?
Mooi dat het niet gewoon een overclockte 9800Pro is, maar dat er ook verbeteringen zijn in de architectuur :)

De koeling zal wel ongeveer hetzelfde zijn als bij de 9800Pro, misschien iets groter dan..
Hoe halen ze die snelheden met 0.15 micron????
Nvidia's kaarten hebben een super koeling nodig voor de zelfde prestaties en gebruiken 0.13 micron :?
Hoe halen ze die snelheden met 0.15 micron????
Nvidia's kaarten hebben een super koeling nodig voor de zelfde prestaties en gebruiken 0.13 micron
De 0.13 micron NV40, die we nog voor het einde van het jaar zullen zien (met kerst misschien), zal waarschijnlijk een corekloksnelheid van 600MHz - 700MHz krijgen en DDR-II geheugen van ver over de 1GHz. De lage prestaties van de NV30 werden oa veroorzaakt door de 128-bit bus. De core kreeg hierdoor niet voldoende bandbreedte.

Het verschil tussen het koellichaam ligt voor een deel aan de 0.13 micron die nVidia gebruikt. Ati heeft gekozen om 0.15 micron langer te gebruiken. Ati maakt dus gebruik van een process wat ze al onder de knie en geperfectioneert hebben. nVidia, aan de andere kant, heeft met de 0.13 micron NV30 zich helemaal opnieuw moeten orienteren.

Het 0.13 micron process hadden ze nog niet onder de knie, en dat is een van de redenen voor de gigantische hitteproductie van de NV30. nVidia heeft met de NV35 een draai van 180 graden gemaakt, de NV35 is namelijk stukken koeler dan de NV30.

nVidia zal hopelijk de mogelijk hebben om een koele NV40 op de markt brengen. Het 0.13 micron process hebben ze nu wel getuned, dus hitteproductie vormt geen obstakel meer.
(Ook als reactie op opmerking van "The Bumhunter") Nvidia's kaarten hebben een super koeling nodig voor de zelfde prestaties en gebruiken 0.13 micron

"silentsnow", je vergeet te noemen dat de RV350 uit ~75 miljoen transistors bestaat en de NV30 uit ~120 miljoen (de NV35 nog eens ~10 miljoen meer). Dit maakt nogal wat uit wat betreft warmte productie, ondanks het (nog niet geperfectioneerde) kleinere 0.13 micron productieproces "van nVidia".
Ik denk dat de ervaring met laptopchips een rol speelt. Ati heeft jaar en dag de zuinigste chips voor laptops gemaakt, die ervaring komt ook van pas om de racemonsters koel te houden.
ik houd dit tempo echt niet meer bij hoor....

ik heb net alle functionaliteit van m'n 8500 DV een beetje onder de knie :'(
ik houd dit tempo echt niet meer bij hoor....

ik heb net alle functionaliteit van m'n 8500 DV een beetje onder de knie :'(

Voor het geval het je nog niet duidelijk was, het is niet de bedoeling dat je steeds wanneer er een nieuwe videochip uitkomt je een kaart gebaseerd hierop koopt. Pas wanneer je weer aan een nieuwe kaart toebent (en als je geen die-hard gamer bent en ook geen overdreven budget hebt kan je nog wel een tijdje voort met die 8500) hoef je je weer te oriŽnteren op de videochipmarkt.

De lucky few die wťl om de 2 maanden een nieuwe kaart (kunnen) kopen moeten niet zeuren. Dat zijn luxeproblemen ;)
[quote]Hoe halen ze die snelheden met 0.15 micron????
Nvidia's kaarten hebben een super koeling nodig voor de zelfde prestaties en gebruiken 0.13 micron [/qoute]
Dat hangt nu eenmaal ook veel af van de processor layout (design) blijkbaar doet ATI dat nu beter dan nVidia
Ik heb een radeon 9700 non-pro op een 1,5GHZ @ 1,8GHZ P4tje, en ik haal in 3dmark03 ~4500 punten. Als ze werkelijk rond de 7000 punten halen, dan denk ik wel dat de rek eruit is, de R350 was al een grondige revisie van de R300 en nu nog wat verbeteringen + snellere klok, ik denk dat het hier wel bij blijft. Hoeveel stroom zuit dat ding nu wel niet? Mijn kast word al bijna 50C met dat ding erin...
Als ATi straks de R4xx introduceerd, gaat deze dan ook iets als (voorlopige) specificaties van directx 10 ondersteunen? want de R3xx is over een paar maanden al een jaar op de markt en sinds dien is er dus ook directx 9 support, mischien tijd voor iets nieuws? Nvidia voor blijven :Y)
De R3xx is DX9.0
De R4xx wordt DX9.1
De R500 wordt DX10
de DX9.1 specs zijn nooit (of nog niet) bepaald (in tegenstelling tot de DX8.1 specs, met PS 1.4). Alle extra features werden als optie gezien bij dx9.0.

De R420 zal PS/VS 3.0 hebben en normaalgezien enkele verbeteringen en nieuwe features hebben(tegenhanger van UltraShadow wordt gefluisterd en een andere geheugencontroller). Maar een opmerking bij de PS/VS 3.0, de implementatie zou comleet zijn maar minder goed als bv de PowerVR5.

Tijd voor een introductie van de PowerVR5! (van de Kyro kaarten)
Veel weet ik eigenlijk niet maar ik weet zeker dat:
1) Hij dit jaar nog wordt aan de pers voorgestelt
2) Hij PS/VS 3.0 heeft in hun meest complete vorm
3) Hij zal volledig in de traditie van PowerVR met nieuwe technieken komen waar nog nooit van gehoord is.
Lekker vloeiend Doom spelen...??? :?
tegen de tijd dat die uitkomt is Ati alweer 2 kaarten verder hoor...
Die komt het einde van het jaar uit hoor, waar ik benieuwd naar ben is namelijk hoe Max Payne 2 gaat draaien op zo'n kaart met bullet time... :D
Die ramsnelheid ligt toch wel een stuk onder mijn verwachting, ik verwachte eigenlijk iets rond de 800-900 Mhz, nVidia kan het (ook op 256bits) waarom ATi niet. Het lijkt erop dat ATi nVidia kan de kop indrukken en een product leveren dat een stuk (15% ofzo) sneller is, maar ze kiezen voor een grotere winstmarge.

PS. De R360 is voor ALLE DUIDELIJKHEID geen verandering of verbetering van de R3xx architectuur het is dezelfde core als de R350 maar een verhoging van de kloksnelheid. Dus GEEN VERBETERINGEN alleen een 'speedbump'.

/edit
X-Bit labs is bekend om het aandikken van hun artikels. Ze krijgen hier veel kritiek op, vooral op het uitvinden van 'nieuws' als er geen nieuws is.
Both versions of the R360 with either 128 or 256MB of DDR SDRAM memory will be clocked similarly and will score 6750 - 7000+ marks in the 3DMark03 benchmark, suggesting that R360 is something more than an overclocked R350 and we should expect architectural improvements as well.

Hoe verklaar je die relatief grote sprong in 3DMarks dan? Dat is met pure snelheidswinst namelijk niet te behalen, dus er moeten ook wel architecturele verbeteringen zijn doorgevoerd, zoals X-bit Labs als aangeeft.
vergeet niet dat dit de eerste speculaties zijn heh.
Tegen de tijd dat die kaart echt te koop is zal het misschien heel anders zijn als ze nu "verwachten".
Ze hebben altijd van die schitterende verwachtingen maar 9 van de 10 keer komen ze vergeleken met de eerste verwachtingen toch flink lager uit.

En die 7000 punten in 3dmark, waar zie jij op wat voor systeem dat gebaseerd is.
Misschien hebben ze dat wel gedaan op een fictief systeem wat over een half jaar op de markt zou "kunnen" zijn.

Gewoon lekker afwachten dan zien we het vanzelf wel.
Dit lijkt mij ook. Ik draai 5700 marks in 3d 3K met een connect3d 9800 pro. Een boost van 1000-1300 punten word niet gehaald uit een verhoging van de clocksnelheden van resp.70mhz en 120mhz (effectief op geheugen).
Toch ?
Neeh dat haal je idd niet. Maar de 9800 is ook sneller dan een 9700 vooral als je AA en AF gebruikt dan wordt het echt een verschil van 13% en meer op zelfde core speeds.
De 9700 is gemaakt van de R300 core, de 9800 van de R350 core. Je vergelijking gaat dus niet op.
De R360 is een geoptimaliseerde R350.
@ [X]Death996
En die 7000 punten in 3dmark, waar zie jij op wat voor systeem dat gebaseerd is.
Misschien hebben ze dat wel gedaan op een fictief systeem wat over een half jaar op de markt zou "kunnen" zijn.
3DMark test alleen de grafische kracht, dus het zou niet uit moeten maken wat voor processor en/of geheugen je gebruikt. Laatst deed Ace's Hardware een test met 3DMark 2003 waaruit duidelijk werd dat de kracht van de processor een vreemde invloed kan hebben op de uiteindelijke score. Een P-II 350MHz/Radeon 9700Pro scoorde beter dan een P4 2.8GHz/Radeon 9700Pro. De 3DMark 2003 score van videokaarten zoals de R360 zegt dus weinig, de prestatie in spellen zoals UT, Quake, Wolfenstein, Commanche, Battlefield zegt veel meer.
@ yakamitsu
Dit lijkt mij ook. Ik draai 5700 marks in 3d 3K met een connect3d 9800 pro. Een boost van 1000-1300 punten word niet gehaald uit een verhoging van de clocksnelheden van resp.70mhz en 120mhz (effectief op geheugen).
Toch ?
Wie weet brengt Ati wel zwaar geoptimaliseerde drivers uit die de prestatie van de R360 verbeteren. Met een verhoogde kloksnelheid van zowel de core als het geheugen, en nieuwe drivers is een redelijke 3DMark 2003 boost te verwachten. 6750 - 7000+ 3DMark 2003 punten is erg optimistisch, waarschijnlijk haal je die score alleen als je meest ideale opstelling en veel mazzel hebt.

Aanvankelijk werd gedacht dat de architectuur van de R360 identiek zou zijn aan de architectuur van de R350. Dit is precies wat nVidia doet met de NV36. De NV36 is niets anders dan een hoger geklokte NV35, althans volgens de geruchten. Beide fabrikanten gebruiken een oud product en tweaken het. Op deze hele goedkopw manier kunnen ze binnen korte tijd een nieuw product op de markt brengen waaraan ze flink kunnen verdienen.
Aanvankelijk werd gedacht dat de architectuur van de R360 identiek zou zijn aan de architectuur van de R350. Dit is precies wat nVidia doet met de NV36. De NV36 is niets anders dan een hoger geklokte NV35, althans volgens de geruchten. Beide fabrikanten gebruiken een oud product en tweaken het. Op deze hele goedkopw manier kunnen ze binnen korte tijd een nieuw product op de markt brengen waaraan ze flink kunnen verdienen.
Urhm... NV36 is de opvolger van NV31 en is dus absoluut geen 'hoger geklokte' NV35. NV36 is bedoeld voor de mainstream markt. NV36 wordt volgens de planning op 15 oktober geintroduceerd en is de tegenhanger van RV360.

NV38 is de speedbump/tweak versie van NV35 die hoogstwaarschijnlijk tegelijk gereleased gaat worden met Detonator 5.xx. En dat is ook sneller dan verwacht... want in november wordt NV40 gepresenteerd en wordt NV36-X gereleased. :7
Het gaat gewoon te hard! Duurde het nog een paar jaar nadat unreal tournament uitkwam voordat het spel 'vol open' kon worden gespeeld, nu is de hardware (waarschijnlijk?) al snel genoeg om alles uit superspel Doom3 te halen als het eenmaal uitkomt.

Nog even en nvidia en ati gaan zelf als bezetenen spellen ontwikkelen om hun eigen hardwareverkopen voort te trekken.
Toch niet hoor, HL2 spelen op zelfs deze radeon gaat niet lukken op 1600x1200. Op 1024x768 met alles op high en 4x AF en 2x FSAA zal waarschijnlijk net gaan, hoewel het moeilijk te zeggen is voor een spel dat nog niet uit is.
Wie speelt er uberhaupt op 1600*1200
en nog zoiets de engine van het spel past zich aan aan het systeem dus met die radeon kun je dat speel zeer goed spelen...
Wie speelt er uberhaupt op 1600*1200
Als ik op 1600x1200 kon spelen, dan zou ik dat zeker doen. Ik heb een Athlon XP 2100+ op een KT266A met 1GB geheugen en een GeForce 4 Ti 4600. Dit systeem trekt in de meeste spellen 1024x768, maar geen 1600x1200. Ik speel altijd op de hoogst mogelijke resolutie, maar dan moet het wel soepel draaien.

Kortom, als iedereen op 1600x1200 (afgezien van AA en AF) kon spelen, dan zouden een heleboel dat ook daadwerkelijk doen. Een hogere resolutie is immers meer kwaliteit. Spellen zoals Unreal Tournament 2003, Battlefield en Medal of Honor zijn spellen die er grafisch zeer mooi uitzien, en op een hogere resolutie is het nog mooier.
en nog zoiets de engine van het spel past zich aan aan het systeem
Dat is een loos argument. Dit komt neer op een spel die op een traag systeem gewoon overschakelt op een lage resolutie en low quality instellingen. Op een snel systeem kan een hogere resolutie worden gebruikt en high quality. Dit zijn instellingen die je bij elk spel kan instellen. Handmatig weliswaar, maar het is vrij simpel.
dus met die radeon kun je dat speel zeer goed spelen...
Je kan met elke videokaart Half Life 2 wel op 1600x1200 spelen. Het is alleen niet speelbaar ;) De R360 is een soort snelle R350, dus sneller dan de Radeon 9800 Pro. Als je met die Radeon 9800 Pro een spel zoals Half Life 2 net op 1024x768 kan spelen, dan zal je geen verschil merken als je met een R360 (Radeon 9900 ?) speelt.
Zitten we hier wat te zwijmelen over een spel dat nog niet uit is en maar wat te speculeren :P |:(

Heb de trailer van het spel gezien en lijkt me nou sterk dat hij zo ongelofelijk veel zou vragen van je systeem, zelfs al ziet het er nog zo goed uit.
We hebben het hier wel over dikke pc eeeh
radeon 9900 :9
Ik zelf speel nog op een gf 2 mx |:(

Oww over die resoluties ik heb ook wel eens geprobeert om op meer dan 1024*... te spelen maar dan wordt het me toch echt te klein ;(
Hoe kan het nou te klein worden. Speel je soms in een window ofzo? Het spel schaalt gewoon mee met de resolutie dus mannetjes worden echt niet kleiner als je je reso aanpast.

En over het 1600x1200 verhaal. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat niet de resolutie de beeldkwaliteit hoger maakt, maar de kwaliteit van de graphics zelf.
Laten ze liever aandacht besteden aan betere bewegingen en meer levensechte gelaat(suitdrukkingen).

Ik vind de huidige standaard resolutie eerst hoog zat vooral met goede AA is de kwaliteit bijna goed genoeg. Trouwens met standaar resolutie bedoel ik dan 1280x1024.
uhhmmm jawel word dan wel kleiner en nee speel niet in een window.

ik geef maar eens een voorbeeld als je je bureaublad op 1024.768 zet is alles wel degelijk kleiner dan op een lagere resolutie en dat is bij spelletjes ook zo

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Google Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013