Hoofdcategorieën
Device Settings

Epson overweegt stappen tegen Consumentenbond

Door Harold van der Wal, zaterdag 12 juli 2003 11:28
Bron: Epson, submitter: om3ega, views: 4.053

Epson heeft, onder andere op zijn website, aangekondigd zich te beraden op juridische stappen tegen de Consumentenbond. De laatste kwam begin deze week met het advies geen printers van Epson te kopen. De inktpatronen voor het apparaat zouden een chip bevatten die de inkttoevoer vroegtijdig blokkeert en zo veel inkt ongebruikt laat. Met de inkt die overblijft zouden volgens de Consumentenbond nog 30 tot 100 pagina's kunnen worden afgedrukt. Epson neemt de beschuldigingen zeer serieus en noemt ze onjuist. Vandaag wordt in advertenties in de ochtendbladen uitgelegd waarom een inktrest nodig is.

Epson inktcartridgeVolgens het bedrijf vereist de Piëzo-techniek, die gebruikt wordt om te printen, dat er geen luchtbelletjes in de permanente printkop komen. Gebeurt dit wel, dan gaat deze kapot. Een bescherming hiertegen zou tien jaar geleden al in de eerste printers zijn ingebouwd en niets te maken hebben met de onlangs geïmplementeerde chip. De Consumentenbond is niet ingegaan op de technieken die bij het printen gebruikt worden. Ook wijst Epson erop dat er bij de verkoop van cartridges altijd een hoeveelheid te printen pagina's gegarandeerd wordt en dat consumenten ook kunnen kiezen voor compatible cartridges van andere fabrikanten.

Volgende 12:28 Half-Life wordt mogelijk verfilmd
Vorige 07:58 Software omzeilt beveiliging Epson-inktpatronen
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Voor de mensen die geen krant hebben: Op de voorpagina van het AD vandaag stond een grote advertentie die wijst naar een advertentie op pagina 5, waarin Epson dit dus uitlegt.
Erg nutteloos dat de consumentenbond dingen uitbrengt zonder te checken waarom.

(redacteur zijn cartridge is 'op', haalt hem uit de printer en schud er mee, hee er zit inkt in. Conclusie: Epson houd inkt achter :+)

Dat waarom was al bekend, maar ze stoppen veel te ruim van te voren: al voordat er nog maar de helft van de inkt op is. Niet nutteloos dus. Epson bedonderd de boel gewoon. Dat ze het al tien jaar toepassen zegt niets over dat het gerechtvaardigd is tegenover de klanten.

Het verhaal wordt steeds mooier. Nou al voordat de helft van de inkt op is...
Morgen wordt het zeker zo dat ze al stoppen als er nog driekwart over is?

Je wordt niet bedonderd. Je betaalt niet voor de reserve inkt!!

Lekker kankeren is makkelijk. Maar geef nou maar eens duidelijk aan waarom je je bedonderd voelt.
Je betaalt voor een cartridge waar je 1200 pagina's mee kan printen. Vervolgens krijg je ook een cartridge waar je 1200 pagina's mee kan printen. Daarnaast zit er echter nog wat reserve inkt in, waar je dus niet voor betaald hebt, maar wat je gratis krijgt.

Sorry, maar hoe kan je nu ooit iets gratis van een bedrijf krijgen. Niks mee dat een bedrijf geld vraagt voor dingen, maar een claim dat Epson er gratis meer inkt in doet is natuurlijk flauwekul.
Epson is geen liefdadigheid, en doet geen "gratis" inkt erin. Ook al zegt een advertentie van wel.

Je wordt niet bedonderd. Je betaalt niet voor de reserve inkt!!
Je wordt wel bedonderd. Printerinkt is de duurste vloeistof bij mensen in huis

En als je de aanbiedingen van het OfficeCenter koopt is printer weggooien en een hele nieuwe printer kopen goedkoper dan de lege cartridges vervangen. Het is misschien niet alleen Epson, de rest zit net zo goed fout.

Natuurlijk BS dat al die inkt `reserve' is, terwijl ze nauwkeurig kunnen meten hoeveel erin zit, en die inkt zo duur is.
En NEE je koopt niet een cartridge `waar je 1200 pagina's mee kunt printen' want dat slaat helemaal nergens op. Als ik toevallig alleen een beetje kleur in m'n briefhoofd heb zitten kan ik wel 50000 met een kleuren-cartridge doen. Is het dan reeel dat Epson de kraan dichtdraait na 1200 pagina's? Nee dus.

Vergeet niet dat ze een aantal pagina's garanderen. Als je elke keer een velletje print en dan de printer weer uit en aan zet, kost dat ook inkt, omde kop schoon te maken.
Voor die mensen moet er dus meer inkt in de cartridge zitten, om hetzelfde aantal pagina's te printen.
Als je dan als consumentenbond achter elkaar weet-ik-hoeveel pagina's print, dan houd je dus inderdaad meer inkt over na dat aantal pagina's.
Dit is een ontwerpkeuze van de fabrikant en ze doen niets anders dan wat ze zeggen te doen. Dat je met een HP-toner ruim 3300 pagina's kunt printen, terwijl er 2500 gegarandeerd worden door de fabrikant, wil niet zeggen dat de fabrikant die niet zo'n policy heeft, verkeerd bezig is.

Daarnaast... hoe zou jij het vinden als de printer echt doorgaat tot de inkt op is en halverwege de pagina trekt 'ie strepen en de kop komt droog te staan, zodat 'ie niets meer wil printen. Dat wil je als consument ook niet hebben. Persoonlijk vind ik deze ontwerpkeuze wel wat voor te zeggen hoor.

Je wordt wel bedonderd. Printerinkt is de duurste vloeistof bij mensen in huis
Dat is inderdaad waar. Een kilo inkt kost een stuk meer dan een kilo puur goud.

Even de laatste c't Magazin erbij gepakt (Duitse versie, nr. 14, blz. 121-129). Een citaat uit het uitgebreide artikel:
Alle Epson-Fotodrucker eignen sich nicht besonders für die Textausgabe, da kleine Buchstaten mit Fransigen Ränder aufs (Normal-)Papier kommen und die seitenpreise mit acht bis zehn Cent nicht Akzeptabel sind.
Alle niet-Epson-printers in het artikel (van Canon, HP en Lexmark) printen dezelfde tekst voor een prijs van 4 tot 6 cent per pagina.

Zonder een oordeel uit te spreken, constateer ik dat Epson bij zwarte tekst met afstand de kampioen is in de printkosten.

Je betaalt voor een cartridge waar je 1200 pagina's mee kan printen.
Fout. Je betaalt voor een cartridge met (als voorbeeld) een inhoud van 50 milliliter. Dan wil je niet dat Epson de boel regelrecht en keihard ligt te bedonderen en voor te liegen door te zeggen dat de cartridge leeg is, terwijl hij nog 10 milliliter inkt bevat.
Daarnaast zit er echter nog wat reserve inkt in, waar je dus niet voor betaald hebt, maar wat je gratis krijgt.
Waar zie je dat op de verpakking staan? Zolang het er niet op staat, mag je er vanuitgaan dat alle inkt bruikbaar is.

Sjonge sjonge sjonge wat een onzin. Waarom zou je Epson in deze in bescherming willen nemen. Ze belazeren de boel gewoon. Wij hebben dat op ons werk al regelmatig gecontroleerd en inderdaad bevonden dat de cardridges ruim eerder leeg "zijn" dan dat de inkt echt op is.

Jouw stelling beweerd dat als ik 1200 A4tjes afdruk met gecentreerd in het midden de woorden "BIJNA OP" dat m'n cardridge leeg is. Hahaha laat me niet lachen. Je koopt gewoon de inhoudt. En Epson dacht slim te zijn door eerder dan dat de inhoudt werkelijk op is de consument er toe doen te bewegen een nieuwe (dure) cardridge te kopen.

Uit ALLES blijkt dat Epson zich in het nou gedreven voelt. Er zijn sinds vorige week al 4 verschillende verklaringen hiervoor geweest waarvan de eerste was dat de cardridge gewoon leeg werd geprint wat later en nu zelfs geheel tegen gesproken wordt.

Nu beweren ze zelfs dat men de keuze heeft om cardridges van andere merken te kopen. Ja dank je de koekoek. Als je dat doet, zo staat in de handleiding, vervalt elke vorm van aanspraak op garantie bij enig defect ! Nee ze zijn goed op hun pik getrapt. En dat mag best wel eens !

reactie op TD-er:
Het is niet erg dat ze hun print koppen willen beschermen tegen het droog printen.
Maar volgens mij is het geen enkel probleem om er een vorm van niveau meter in te doen die zorgt dat de boel stop als er nog een halve ml inzit oid.
Daar zou ik als consument ook vrede mee hebben dat er dan gestopt wordt.
Maar nu stopt hij al met printen als er 10 - 50% rest inkt in zit, dit gaat mij echt te ver!
Ik koop een partij inkt!
dus als ze dan toch wat bij wiilen houden dat moeten ze de pixels gaan tellen dat is een betere indicatie over wel of niet leeg zijn!
Ik ken zat mensen die de mailtje die ze krijgen uit printen.
Dat zijn vaak maar een paar regels. Dan is het toch gewoon lullig dat ze na een aantal pagina's de kraan dicht draaien |:(

hoezo niet bedonderd worden? met die belachelijk dure inkt worden wij allemaal toch echt behoorlijk 'gelicht' dacht ik zo... en Epson doet daar zo te horen nog zelfs een schepje bovenop, ja dan moet je het niet gek vinden dat de Consumentenbond dit ff iets te ver vindt gaan.

Intjet-ink is geloof ik de duurste vloeistof hier op aarde... tuurlijk

beschermen tegen doorprinten? in deze tijd moet het toch echt mogelijk zijn om zo'n ding tot aan de laatste druppel leeg te maken. zo'n sensor kan echt wel gevoelig afgestelt worden... als je ronder rafels kan printen, dan moet het inschatten of het bakkie leeg is geen punt zijn.

nope, we worden hier voor de gek gehouden. Epson verdient zich gek met het oplichten van consumenten door dure inkt te verkopen. maar HP is net zo goed fout.

Je betaald voor een cartridge die X aantal pagina's op Y% dekking kan doen. Dat zijn standaard brieven die je zelf ook kan ophalen om te testen of je ook inderdaad zoveel pagina's er mee kan printen.

Als je naar de Epson site naar de consumables gaat dan zie je die getallen gewoon staan. Voor een C82 zwart cartrdige is het dus 1240 pagina's bij 5% dekking.
Op die manier kan je dan ook goed vergelijken met andere modellen en andere merken. Want een ander merk kon wel eens meer of minder inkt gebruiken voor precies dezelfde pagina. (bv omdat hun inkt dikker is en minder in het papier trekt) Aan het aantal ml heb je dan niets als vergelijking.

En als je alleen een beetje kleur in je briefhoofd hebt dan heb je dus gewoon minder dekking op de pagina en kan je dus meer dan 1240 pagina's printen. Vandaar dat de printerdriver dan ook geen pagina's telt, maar de hoeveelheid inkt die je verbruikt hebt. Aangezien de driver aan de printer moet vertellen waar en hoeveel inkt de printer op het papier moet plaatsen weet de driver dus heel nauwkeurig hoeveel inkt er verbruikt is.

Goed lezen is ook een vak he? Het gaat hier om de Epson fotoprinters (6 kleurenprinters). Die zijn inderdaad duurder voor het printen van text dan de normale 4 kleurenprinters van Epson. Het heten dan ook niet voor niets fotoprinters.

Maar dat inkt voor een consument duur is betekent niet dat het voor de fabrikant duur is. Het is algemeen bekend dat het niets met de kostprijs te maken heeft. Het kost de fabrikant geen zier.

BS van jou!
Nergens staat dat de Epson-chip "de kraan dichtdraait na 1200 pagina's". Als eigenaar van het eerste Stylus 800 model (momenteel een Stylus Color 680) kan ik je ook garanderen dat dat niet het geval is. Dat aantal pagina's is een ruwe schatting om aan te geven hoe lang je met een cartridge doet bij een bepaald gemiddelde aan inktgebruik per pagina, enz. enz.

Hou er wel rekening mee dat er bij een nieuwe printer halve inktcartridges worden geleverd. Een nieuwe printer kopen is dus niet voordeliger.
edit:
Was een reactie op burne

Het artikel op pagina 5 van het AD.

EPSON betreurt het feit dat de consumentenbond de afgelopen dagen het onrustmakende bericht heeft verspreid om producten van EPSON te boycotten. EPSON zou volgens de Consumentenbond moedwillig de inkttoevoer van haar cartridges, door middel van een ingebouwde chip, vroegtijdig lateb beëindigen. Hierdoor zou een aanzienlijk percentage van de inkten van de cartridges niet bruikbaar zijn.
In antwoord op deze berichtgeving meldt EPSON het volgende:

- In tegenstelling tot andere merken hoeft bij EPSON de printkop bij het verwisselen van de cartridge niet te worden vervangen. Daarom dienen EPSON printkoppen te allen tijde te worden voorzien van inkt. Een gegarandeerde inktrest in de cartridge is dus noodzakelijk;
- De gewraakte inktrestanten in de EPSON cartridges worden NIET doorberekend in de prijs. Als consument wordt u dus niet benadeeld;
- In alle EPSON cartridges blijven inktresten achter. Dit is bij EPSON printers essentieel voor de gegarandeerde kwaliteit en levensduur. De printtechnologie die EPSON gebruikt, de zogenaamde Pieze technologie, garandeert de beste printkwaliteit. De printkop zal kapot gaan wanneer de inkttoevoer niet constant is. Daarom zorgt EPSON er voor dat er altijd een restant inkt in de cartridge aanwezig blijft.
-EPSON maakt van deze zelfbeschermingsfunctie gebruik vanaf de introductie van de eerste inktjetprinters, tien jaar geleden. Dit heeft dus niets te maken met de recente introductie van de chip op de cartridge;
- EPSON hanteert wereldwijd een hoge kwaliteitsnorm. Al onze producten worden uitvoerig getest en voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. Voorop staat dat EPSON geen enkele consessie zal doen aangaande de hoge kwaliteitsnorm van al haar producten.

---
Nee, ik werk NIET bij EPSON!, Ik heb geen aandelen EPSON en ik gebruik een HP printer
;)

Blijft een feit dat ook Epson (net als alle andere printerfabrikanten) zijn geld uit de cartridges probeert te halen .... de opmerking dat het ter beveiliging van de permanente kop is klinkt mij dan ook als flauwekul in de oren. En dat met die "compatible cartridges" is idd zo, maar daarom verandert Epson ook steeds cartridges bij elk nieuw model.

Jij oordeelt heel snel.
En wat is er mis mee dat ze eerlijk verdienen aan inktpatronen.

Niks mis mee ik heb zelf ook een epson en ben er gelukkig mee.
En ik vind dat ze het correct doen en eerlijk.
Misschien dat het een ietsie pietsie beter kan verder niks, er is altijd wel overhead.

EN printekop met lucht waaorm niet, je wil toch in je motor/gasbrander geen lucht in de brandstof hebben

De consumenten bond vind ik helemaal geen goeie Organisatie, veel 'onderzokeen van hun hebben zoveel gaten als er in kaas zit.

Zo ook met die computer test van stroom verbruik.
Ze nemen niet een gelijk geconfigureerde pc's maar gewoon pc van om de 1000 E. |:(

Dat ze computers nemen van rond de 1000 euro vind ik juist ontzettend goed. De consument, en de consumentenbond is er voor de consument, heeft een bepaald budget en een nieuwe computer kost tegenwoordig om en nabij de 1000 euro. 999 euro is de prijs waar alle bouwers zich op richten als ze een consumentencomputer in elkaar zetten. Het is hierbij dus prima om hiervan de stroomverbruik en ook het lawaai te testen en daarnaast ook de snelheid van de computer.
Zo kan een gebruiker zelf bepalen welke combinatie voor hem de beste is.

Ten aanzien van de printers van Epson ben ik het met beide partijen eens. Prima als Epson de printkoppen wil beschermen door een resthoeveelheid inkt, maar kunnen ze dat dan liefst bazeren op mililiter ipv aantal geprinte pagina's?
In een auto zit toch ook een benzine meter en als die op rood gaat moet je tanken. Die gaat niet op rood als je 400 km gereden hebt!!

Als je weet hoeveel pagina's er geprint zijn weet je ook hoeveel inkt er gebruikt is. De driver weet immers of jij een brieft met 3,5% dekking hebt geprint of met 15% dekking.

Op precies dezelfde manier weet mijn auto op elk moment hoe zuinig ik gereden heb en hoeveel km ik nog kan rijden, zonder dat ie daarvoor het peil van de benzine in de tank meet.

Als je weet hoeveel pagina's er geprint zijn weet je ook hoeveel inkt er gebruikt is. De driver weet immers of jij een brieft met 3,5% dekking hebt geprint of met 15% dekking.
Tot je een keer een herinstallatie van je PC doet, of een nieuwe PC koopt.

Tot je een keer drivers update.

Tot je met 2 OS-en, en dus ook 2 drivers werkt.

Wat dan? Heeft Epson dan het recht om te zeggen "Wij verbieden jou een herinstallatie te doen, en als straf stoppen we met printen omdat we nu niet meer kunnen tellen hoeveel je geprint hebt en we er voor het gemak vanuit gaan dat je al genoeg geprint hebt!"?

Geen probleem.
10 jaar geleden hield de printer het bij, maar dan had je boekhoud problemen wanneer mensen zw/kleur/foto cartridges wisselden.
Daarom zit de teller sinds 2 jaar in de cartridge, dan kan je wisselen wat je wilt.
(En er blijft altijd inkt over).

reactie op mjtdevrie:
Als Epson het doen op de manier die jij beschrijft is het niet erg. het probleem is dat Epson heeft ingebouwd dat een pagine voor bv 10% gevult hoort te zijn en dus na x aantal pagina's de boel op is.
die auto waar jij het over hebt heeft ook een meter in de tank zitten dus dan kan je zelf ook controleren hoeveel er nog inzit.

dit doet mij een beetje denken over het duurder worden van benzine:
Man bij een verjaardagsfeestje:
Is de benzine duurder geworden de laatste jaren?? Daar heb ik nog nooit wat van gemerk ik tank nog altijd voor 25 Gulden (red. Euro) :+

Epson stopt niet na een aantal pagina's.

Ze geven die 1240 pagina's met 3,5% dekking omdat dat een snelle manier is om onderlinge vergelijkingen te maken met andere cartridges of andere merken.
Die 3,5% dekking komt van een gestandariseerde brief die alle fabrikanten gebruiken en die je ook zelf kan downloaden.

Maar als jij allemaal brieven met 2% dekking print dan kan je gewoon meer pagina's afdrukken.

Doordat de driver weet hoeveel dekking je print heeft (en dus de hoeveelheid inkt) weet ie daarmee hoeveel je gebruikt hebt en wanneer de inkt op is.
Ze hebben geen pagina teller. Het is een inktteller.

De consumenten bond vind ik helemaal geen goeie Organisatie, veel 'onderzokeen van hun hebben zoveel gaten als er in kaas zit.

over snel oordelen gesproken....

al ben'k met je eens dat veel 'onderzoeken' van hun nogal snel oordelen en veroordelen, zonder een duidelijke uitleg. Dwz, men beweert product A is de beste, onderbouwt dat met die vage en onduidelijke tabel met '+' en '-' en daar moet je dan uit op maken dat wat zij beweren klopt. En uiteraard kijkt men soms naar andere dingen dan alleen naar de kwaliteit, handleidingen worden altijd meegenomen als 'belangrijk' en 'gebruikersgemak' bijv. , maar ja, hoe meet je nu gebruikersgemak? En toch schijnt men in staat te zijn om daar een 'objectief' oordeel over te geven.....
Ik lees die onderzoeken van hun niet meer zo, op het internet staan veel betere reviews en gebruikers ervaringen, en dan zie je ook vaak dat die vaak nooit overeenkomen met de Consumentenbonds resultaten. Dat zegt wel iets over die onderzoeken van de consumentenbond.

Trouwens veel winkels en bedrijven beweren zowieso dat die consumentenbond onderzoeken verre van overtuigend zijn. Veelal hoor je dat winkels of bedrijven klagen over die tests. Ik had laatst onderhoud aan mijn combiketel, en die kwam dus in 1 van die testen d'r uit als 'matig'. Die monteur betitelde dat als absolute onzin, en dat juist de ketel die door cons. bond als 'beste' uit de bus kwam, alleen maar problemen had.....

je wil toch in je motor/gasbrander geen lucht in de brandstof hebben

Uhm liever wel dat brand wat beter :)

Niet als je al lucht in je brandstof hebt dat je het er later bij gevoegd wordt is heel anders

Even de analogie van de inkjet printers doorvoeren naar een auto? mag ik?

mooi

auto's zijn vanaf vandaag nog maar 1000 Euro, op elke hoek van de straat kan je er 1 kope. Gewoon fabrieks garantie. Betaald helpdesk bij problemen, dat wel... je moet ook gewoon een kwartier wachten voordat je een telefoon muts aan de lijn krijgt die je weer door moet verbinden met de goede afdeling. Maar goed, dat heb je er voor over. Die auto koste maar 1000 Euro. Je zou bij wijze van spreken elke maand een ander kunnen kope. Je krijgt er zelfs nog 40 liter benzine bij ook, kan je een rondje langs je maten rijden om je auto te showen.

Het eerste probleem doet zich echter voor wanneer je wil tanken. Er kan allen benzine in die compatibel is met je motor blok. En de keuze tussen diesel en euro lood vrij heb je dan niet meer. Een Peugeot 306 heeft zelfs andere benzine dan een Peugeot 305 of 206. Helaas kan je die niet op elke hoek van de straat kopen. Daar moet je soms wel 50 km voor omrijden... is toch weer 7 liter...

En omdat elk type benzine zo specialistisch is, moet je ook klauwen met geld dokken. Want ja, er moet uiteraard wel een installatie aangelegd worden en bevoorraad worden.Kortom een volle tank kost je ongeveer 1100 euro (tank helemaal aftoppen, heb je 45 liter).

Vind je het dan gek dat veel mensen hun auto weg gaan gooien. Of gaan klagen over het incompatibel zijn brandstof. Je wil ook overal kunnen tanken. Een vakantie tripje moet niet afhankelijk zijn van de juiste tankstations, bijvoorbeeld.

Kortom, ooit is er nog maar 1 soort printer inkt die in alle inkjets gebruikt kan worden. Ik denk alleen dat ik dat niet mee maak... ik ben al 29, per slot van rekening.

luchtbellen in de printkop schadelijk...?
als je een nieuwe patroon op de kop plaatst, zal er imho altijd wat lucht in de kop komen, mits je dit onder een bepaald vacuum doet. (koppen reinigen->lucht weg)
dus het plaatsen van nieuwe koppen is ook schadelijk. :+

onzin, als ik mn printer naar de klote wil helpen door de cartridge he-le-maal leeg te printen dan moet ik dat gewoon kunnen doen, of mag ik soms de motor van mijn auto niet opblazen omdat de fabrikant op de toerenteller bij 5000tpm het rode gedeelte heeft geplaatst?

epson is gewoon schofterig bezig met die chips en komen met het altijd slappe excuus

Op de meeste recente auto's zit inderdaad een toerenbegrenzer, maar dat terzijde.

Epson is niet schofterig bezig, ze maken printers van doorgaans goede kwaliteit. Halen redelijk veel afdrukken op een inkcartridge.
Bovendien lijkt het me onzin om als fabrikant zelf dure inkt te verspillen om niets. In dat geval hadden beter een paar ml minder inkt in de cartridges kunnen stoppen, dan op de verpakking staat aangegeven.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat de laatste restjes inkt wel degelijk een minder optimale samenstelling voor het printen hebben. Denk aan iets dikkere inkt, wat belletjes, en eventueel wat verklonteringen.

Ik zie niets in het advies een ander merk printer te kopen alleen omdat die alle inkt proberen op te printen, maar verder niet de goede Epson kwaliteit halen.

Als je er minder in doet dan dat je aangeeft op de verpakking ben je helemaal de lul als fabrikant!

Dan moet mijn epson stylus 660 al 10x dood zijn :?

Zodra epson zegt dat de inkt op is haal ik de cardridge uit de printer en druk ik hem er opnieuw in. Ik kan dan nog vrolijk aardig wat gratiz bladzijden printen.
Pas als er dan echt geen inkt meer uit komt vervang ik hem direct door een nieuwe cardridge.

Ik ben er dan ook van overtuigt dat een lucht belletje niet direct kwaad kan. Je moet de printer echter geen weken zonder inkt laten staan, dan kan de inkt opdrogen in de kop en heb je idd een probleem.

Zelfde geld voor namaak inkt... dat zou ook je koppen defect maken... Nau ik gebruik niet anders dan namaak inkt en mijn epson printer is toch al zo'n 3 a 4 jaar oud.

Maar het klopt dat de consumenten bond ook aardig knullig bezig is. Veel tests van hun slaan nergens op.

En wat is t toch vreemd dat een snelle pc meer stroom verbuikt dan een trage... Arghhh noob :)

De Epson 660 heeft een soort buffer van inkt, dus je kan nog wel printen maar het loopt langzaam op. En als het op is, moet je iets van 10 pagina's gewoon printen doen, met wat er op :+. Voordat erweer wat uitkomt .

Bij een vorige thread heeft iemand al aangegeven dat ie hetzelfde deed en daarmee wel zijn kop heeft gemold.

Je hebt tot nu toe geluk gehad, maar je loopt gewoon meer kans op een kapotte kop dan iemand die het niet doet.

Op dezelfde manier kunnen CPU's kapot gaan door overklokken. Maar het gebeurt lang niet bij iedereen.

Lijkt mij gewoon dat Epson de boel flest.
Ze geven als reden dat het voor de kwaliteit van de afdrukken is.... En hoe doen de andere fabrikanten als HP/Canon dat dan? Geven die niet op kwaliteit :? lijkt me sterk.

Maar aan de andere kant zijn ze wel vaak de goedkoopste, beetje raar......

hp heeft bijvoorbeeld z'n printkoppen in het patroon zelf zitten. daar boeit het dus niet als ze kapot gaan op het end, word toch vervangen

toch wel vreemd dat men dan de cartridges terug willen.... en weer hervullen en weer verkopen...

ik dacht trouwens altijd dat 'opdrogen' van de inkt (dus fysiek, dus niet 'leeg') erger was dan lucht....

HP wil die cartridges ook niet terug. De 3rd party leveranciers willen die cartridges hebben om ze zelf te kunnen bijvullen.

De enige reden voor HP om die dingen terug te willen is dat de 3rd party leveranciers ze dan niet kunnen krijgen.

Canon en HP gebruiken een andere technologie in hun koppen. Het kan dus heel goed zijn dat die minder last hebben van een lege inktkamer.

Zoals al gezegd, hp heeft de koppen in de cartridge zitten. Daarom zijn hp cartridges meestal duur, maar kunnen ze wel leeggeprint worden. Mijn xerox is een hybride. Ik kan zowel de inktpatronen als de koppen los vervangen. Dus ik kan mijn cartridges helemaal leegprinten en mocht er een kop kapot gaan, kan ik die zelf vervangen.

Maar goed, als je echt vaste printkoppen hebt, is het logisch dat ze meer moet beschermen.

Dan is Epson OF incompetent en hebben ze printers verkocht die ze moedwillig kapot laten gaan, OF Epson lult uit hun marketing nek.

De styles 800 van Epson die wij hadden print cartridges droog leeg.

Verzin zelf maar wat je er mee doet, ik koop wel een laserprinter (niet van Epson) want ik doe niet mee aan de printerinkt maffia. Of als je mazzel heb voert de Lidl jouw cartridges voor 6 euro per stuk.

inderdaad! Dus voordat Epson patronen met chip gebruikte, gingen de patronen schoon leeg-> lucht in de printkop->defecte printkop. zeggen ze zelf.
Epson vernielde dus voorheen met opzet de printkoppen, zodat ze deze meer konden verkopen?
:+
Dat piëzosysteem kan dus best wat lucht hebben!
dus ze lullen uit hun nek...

Jullie lullen zelf uit je nek.

Bij de oude modellen kreeg je ook een waarschuwing als de inkt bijna op was. En in de handleiding stond de waarschuwing dat je de cartridge moest vervangen voor ie helemaal stopte met printen omdat dat schade aan de printer kan veroorzaken.

En waarom klagen jullie zo, over reserve inkt die jullie gratis krijgen, om de levensduur van de printer beter te garanderen?

Ik heb nooit met die epson gehad dat hij doorprintte nadat de inkt echt op was, dus "blanco" printen. Dus de printer wist prima te voorkomen dat de printkop zonder inkt zat.

Wie lult er uit zijn nek?

En waarom klagen jullie zo, over reserve inkt die jullie gratis krijgen, om de levensduur van de printer beter te garanderen?
*zucht*

als je nou ook boven kijkt naar de commetaar hierop, dit hoef je niet nogmaals te posten :z

en printerinkt krijg je niet gratis, je betaalt gewoon voor elke mililiter

Ok een collega van mij heeft ook een epson fotoprinter en hadden hun inktpatroon volledig leeg geprint. En hij wilde hierna nog wat printen en had geen nieuwe patroon en gebruikte ook de schud methode! Todat hele patroon leeg was.. Toch vreemd dat hij enige tijd hierna de printer mee naar zijn werk nam en mij erna liet kijken. Resultaat kop volledig naar de frieten. Ik heb gebrobeerd met reinigings alcohol alles weer beetje op gang te krijgen maar helemaal goed kreeg ik het niet meer.

Dus wat hier gezegd wordt is gewoon grote flauwekul. Het is algemeen bekend dat drooge koppen slecht is en dat epson eriets aan doet om dit te verhelpen is aleen maar goed!

Ik zelf heb ook een Epson 895 fotoprinter en slikt T007 en T008 patronen en hier blijft ook een klein beetje instaan nog nieteens 25% wat beweerd wordt maar toch zeker genoeg om de kop nat te houden.

Ook haal ik altijd de aangewezen hoeveelheid foto's
op deze printer kun je een fotorol zetten en print elke keer evenveel foto's aangezien dan van kleurverschillen in de foto.

Ben ook uiterst tevreden met de kwaliteit die niet te onderschijden is van echte foto's en op speciaal papier tig jaar gegarandeerd op kleur blijft.

Wat wordt beweerd over epson printers is bullshit. Ik ben nog niet veel printers tegen gekomen die zelfde mogenlijkheden, kwaliteit, DUURBAARHEID, heeft.

En weer komt het neer op onkunde en gepruts van de consumentenbond.
Valt nog mee dat ze die inktpatronen niet alleen al afraden omdat er geen goede handleiding (weegfactor 80%) bij zit. ;)

ik merk inderdaad ook wel vaker dat de consumentenbond knullig onderzoek verricht, net zoals met de energiebehoefte test ook hier op de FP. Als ze degelijk vooronderzoek hadden gedaan was deze rel niet nodig geweest, scheelt weer een hoop moddergooien.

Helemaal mee eens.
Ik hoop dat Epson naar de rechter gaat (en wint).

Het imago kan wel geschaad zijn maar een goede aktie van Epson kan weer veel goed maken. Deze aktie kunnen ze dan betalen van de "miljoenen?" claim die de consumentenbond moet betalen.

Veel meer dan een rectificatie zal dr niet van komen... De consumentenbond is natuurlijk ook niet de meest vermogende bond die je je kan voorstellen ;)

Ook al zou Epson een eventuele rechtszaak tegen de Consumentenbond winnen, het imago is toch een beetje geschaadt door dit allemaal. Dat maak je niet ineens weer goed door een rechtzaak te winnen.
Mocht Epson in het gelijk worden gesteld dan is dit wel een kwalijke zaak voor de Consumentenbond en zullen mensen in de toekomst toch zich wat vaker achter hun oren krabben als ze weer met iets "bijzonders" naar buiten komen.
Maar daar hebben ze het dan wel eventueel zelf naar gemaakt.
Ben benieuwd...

Sterker nog, als ze een rechtzaak aanspannen tegen de consumentenbond zal dat, ongeacht de uitkomst, imho niet positief bijdragen aan hoe Epson bij de consument bekend staat. Zowiezo roept een rechtzaak vooral negatieve associaties op, en bovendien zal het in dit geval alleen maar meer, en vooral langduriger, de aandacht vestigen op deze kwestie. Mij lijkt het het beste voor Epson als deze hele kwestie zo snel en geruisloos mogelijk uit de publiciteit verdwijnt.

Waarom zou een rechtzaak alleen maar voor Epson negatief kunnen zijn?
Als ze winnen is EN de consument uitleggen waar die gratis reserve inkt voor bedoeld is, is het juist negatief voor de consumentenbond en een herstel van het imago voor Epson.

Ik denk dat Epson weinig kans heeft om die rechtszaak te winnen. De Consumentenbond stelt:
De inktpatronen voor het apparaat zouden een chip bevatten die de inkttoevoer vroegtijdig blokkeert en zo veel inkt ongebruikt laat. Met de inkt die overblijft zouden volgens de Consumentenbond nog 30 tot 100 pagina's kunnen worden afgedrukt.
Deze constatering is gewoon juist, ongeacht of het verstandig is om de inktpatroon helemaal leeg te printen. Vervolgens verbindt de Consumentenbond daar het advies aan om geen Epson te kopen. Dat is gewoon een mening en daar is niets onrechtmatigs aan. Daarom denk ik niet dat de Consumentenbond bang hoeft te zijn voor de rechter.

Laster is ook een mening, maar kan je wel degelijk voor veroordeeld worden.

Verder zeggen ze dat Epson moedwillig de zaak belazerd om mensen geld uit de zak te kloppen.

Dat is aantoonbaar onjuist en daarmee kunnen ze dus wel degelijk die rechtzaak winnen.

LOL
Het geruisloos voorbij laten gaan ??
Het is in ongeveer elke krant geweest die er in nederland wordt gemaakt.
Dat betekent dat miljoenen mensen het hebben gelezen en nu slecht denken over epson.
En dit door de consumenten bond en ook alleen omdat ze bij de consumenten bond geen technische personeel kunnen betalen die weet wat ze doen.
Dus gaan ze maar aankloten met lts'ers in het belang van ons.

Dit brengt het verkoop van epson zeer drastish omlaag hier in nederland dat wij als consument weer een print concurent verliezen ,en vervolgens vrolijk de prijzen van canon/hp omhoog zien lopen.

Ik moet in dit geval zeggen dat dit een ketting reactie zal geven hier in nederland wat alleen maar te nadele is van de echte consument.

Ik hoop echt dat epson wint en dat de consumenten bond zich maar gaat bezig houden met testen van baterijen ofzo want echt snugger zijn ze niet want elke test die zij niet juist uitvoeren (en dat zijn er nogal wat) gaat zwaar ten kosten van de echte consumenten omdat die dan een totaal verkeerd beeld krijgen van wat wel en niet goed is.

En buiten dat om Epson is wereldwijd bezig denk je nou serieus dat alleen het consumenten bond dit soort dingen testen ? Ik heb er namelijk verder nog geen enkel ander test gezien, gehoord of zefls geroken die ook maar een beetje weergeven wat de consumenten bond beweert.

Het komt erop neer dat zij vooral door krant publicaties bezig zijn met een zeer grootschalig vorm van SMAAD wat volgens ons rechtsystem VERBODEN is.

En buiten dat om Epson is wereldwijd bezig denk je nou serieus dat alleen het consumenten bond dit soort dingen testen ? Ik heb er namelijk verder nog geen enkel ander test gezien, gehoord of zefls geroken die ook maar een beetje weergeven wat de consumenten bond beweert.
Misschien maar eens overwegen om andere bladen te gaan lezen :)? Hier is in het verleden echt al heel wat over geschreven, vaak met dezelfde strekking van wat de Consumentenbond beweert.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:28 Half-Life wordt mogelijk verfilmd
Vorige 07:58 Software omzeilt beveiliging Epson-inktpatronen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011