Hoofdcategorieën
Device Settings

Game-industrie komt met nieuw ratingsysteem

Door Harold van der Wal, zondag 29 juni 2003 18:21
Bron: Reuters, views: 1.948

Reuters schrijft dat de Entertainment Software Rating Board (ESRB), een organisatie die computerspellen in Noord-Amerika voorziet van een rating, zijn systeem gaat aanpassen. Symbolen die aangeven voor welke leeftijdsgroepen de inhoud van een spel geschikt is, komen prominenter op de verpakking te staan. Daarnaast worden aanstootgevende elementen in een spel gedetailleerder omschreven. De ESRB vindt dit nieuwe systeem meer bij deze tijd passen en hoopt dat overheden het niet zullen aangrijpen wetgeving rond geweld in games in te stellen.

ESRB RatingTot nu toe gaven de symbolen alleen een omschrijving aan van leeftijdsgroepen, zoals tieners en volwassenen. De symbolen voor 'adult' en 'mature' worden voortaan ook voorzien van een minimum leeftijd. De lijst van inhoudsomschrijvingen is flink uitgebreid. Zo worden vier soorten geweld onderscheiden: 'cartoon' en 'fantasy violence' voor niet-realistisch geweld en 'intense' en 'sexual violence' voor realistisch of seksueel geweld. De game-industrie is al lange tijd bezig een verbod op verkoop van gewelddadige games aan minderjarigen te voorkomen. Begin deze maand werd in een rechtszaak nog succes geboekt door de industrie.

Volgende 20:30 Internetadverteerders verzamelen steeds meer gegevens
Vorige 16:10 Thermaltake 480W Xaser Silent Purepower review
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Dacht dat het om AMD rating ging maar dat heb ik dus verkeerd gezien.

Rated M for Mature
- explicit showing of bodyparts eg. elbow, head, legs
- sexually arousing poses eg. lying in the sun tanning
- positive attitude towards terrorist eg. one of your allies is an arab
edit:
(deze is dus sarcastisch bedoeld, maar kan wel eens werkelijkheid worden met het huidige VS beleid in het achterhoofd)
Wat een onzin dit weer. Ipv dat ouders hun kinderen normaal opvoeden en ze hun normale normen en waarden leren (niet die van JPB, want die heeft ie niet), laten ze de kinderen alles zelf uitzoeken omdat ze zo nodig zelf beiden aan hun carriere moeten werken. Hierdoor krijg je gewoon deze zieke samenleving waar niemand meer normaal is en overal regeltjes, waarschuwingen voor moeten zijn.

En het ergste is nog dat deze mensen de fout niet bij henzelf zoeken maar dit weer uitbesteden en tevreden achteroverleunen als op alles waarschuwingen staat, terwijl dat voor de kootjes geen ene reet uitmaakt.

Zieke wereld :(

Op gathering.tweakers.net speelt zich *precies* hetzelfde af, maar dan in miniatuurvorm... ;(

Je hebt volkomen gelijk. Blijkbaar zijn er sommige mensen die graag hebben dat hun handje wordt vast gehouden bij alles wat ze doen *zucht*. Vroeger heette dit een dictatuur ... tegenwoordig heet het "preventie".
Is de vraag natuurlijk waar tegen ze je proberen te "beschermen". Ik knal al nazi's en space-scum omver van toen ik nog maar net kon lopen, maareuh *ik* ben het niet die op school heelder klassen afknalt hoor. Dat zijn die toffe mensen met zo van die leuke ouders die eens in de 10 jaar eens naar hun kinderen om kijken. Meestal dan nog degene die in zo een über-christelijk & conservatie redneck-filled shit-hole wonen. Amerikanen dus.
Bah.

edit: typo

Ik vind die ratings informatief ouders laten zien in een oog opslag of een film wel geschik is voor hun koters zonder die film zelf gezien te hebben of te beoordelen aan de omschrijving of cover.

Raten is dus handig voor ouders.

En over dat moorden op scholen. zijn er meerdere factoren verantwoordelijk voor.

A )Het makkelijk beschikbaar zijn van vuurwapens.
B )Ouders die meer bezig zijn met hun carrierre dan hun koters opvoeden.
C )Pesten op scholen terwijl daar de school geen reet tegen doet.

Aan B is er weinig te doen A is wel aan te pakken maar makkelijk zal dat niet zijn.
C is wat makkelijker om scholen erop te wijzen eikels van scholieren wat hard aan te pakken die mede scholieren terriseren en waakzaamheid tov zulke situaties.

En over de VS specifiek.
Tja de wapen wet daar & lobby zegt genoeg.
En ja hun school cultuur vooral op het platteland
Dat stimulleerd zulke voorvallen aanzienlijk.

imo is C vaak een gevolg van B

Natuurlijk zijn die ratings informatief, ik heb er helemaal niets tegen. Maar mensen onder de x-jaar gaan verbieden om die game te kopen gaat toch wel net iets te ver. Je hebt nu eenmaal mensen die snel volwassen zijn (of gewoon graag naar pr0n kijken .. zoals elke 12 year old :P ).
Ik kan mij voorstellen dat mensen met een bepaalde psychologische afwijking (schizofrenie of psychopathie bijvoorbeeld) beter uit de buurd van gewelddadige games en films worden gehouden, maar dit is toch helemaal te gek?
Moesten die columbine shooters wat meer ge-counterstrike'd hebben hadden ze het misschien helemaal niet gedaan? (Is natuurlijk pure speculatie, maar het is nu eenmaal goed om je eens te kunnen afreageren).

Ondanks dat we in Nederland en Duitsland niet zo'n wapenwet en wapenloby hebben kan je hier ook makkelijk genoeg aan wapens komen.

Moorden op scholen zijn bij ons immers op dezelfde wijze ook al voorgekomen.
En aangezien Nederland veel kleiner is, is het maar de vraag of het relatief gezien in de VS wel zoveel meer gebeurd dan hier.

En gewone moorden van criminelen komen in Amsterdam al meer voor dan in New York.

En wat betreft de ratings. Die extra ratings lijken vooral voor de tieners bedoeld. En ik vraag me af hoeveel ouders voor tieners games kopen en dan naar zo'n rating zouden kijken.

Voor ouders met jongere kinderen denk ik dat de huidige rating al afdoende is.

- positive attitude towards terrorist eg. one of your allies is an arab
Pardon? gaan we discrimiren op afkomst in ratings.

1. Het is een erg sarcastisch voorbeeld.
2. Weet je wat e.g. betekend? "Bijvoorbeeld"
3. Het was niet zijn idee om alle arabieren als terroristen te bestempelen, maar van een of andere chimp uit Texas.

Waar haal je die vreemde defenities voor Rated M for Mature vandaan? Ze staan niet in dat artikel vermeld, staan niet op http://www.esrb.com/esrbratings.asp en zijn ook niet met Google op te sporen.

Zelf verzonnen?

Zelf verzonnen ja :)

Sorry als je je aangesproken voelde B_MUerte_[TDS], ik gaf alleen maar wat stomzinnige typeringen aan voor uitgebreide ratings

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat kinderen zelf gaan selecteren hierop, maar dat het een steuntje is voor ouders om hun kinderen te beschermen.

Ik vind het een goede zaak; de overdosis aan geweld die kinderen te zien krijgen zorgt ervoor dat mensen denken dat geweld normaal is, terwijl dat absoluut niet het geval is. Wat dat betreft ios het ook jammer dat sex en geweld over één kam worden geschoren; sex is in principe positief, in tegenstelling tot geweld.

ik ben het echt helemaal met je eens,
zelf ben ik echt blij me de opvoeding die ik heb gehad, ik mocht me gang gaan van me ouders (ik mocht carmageddon en quake spelen) maar ze zeiden wel dat dit niet normaal is en dat het tot de computer beperkt blijft.

Ik ben zelf absoluut niet aggresief, ik houd absoluut niet van auto's of van wapens..

maar ik vond het wel leuk om die spellen te spelen, wat niet in het echt kan, kan daar dus wel :Y)

Dit wordt weer een geweldige manier van games promoten

Iedereen weet : hoe hoger de rating, hoe meer mensen het willen hebbe, hoe hoger de verkopen

Of niet natuurlijk :)

Kijk maar naar bioscoopfilms. Een heleboel films worden op het eind PG13 zodat het nog meer opbrengt dan dat het rated R is. Zijn we allemaal de pineut van.

Ja, maar een bioscoop kaartje kopen als je 12 bent voor een R-rated film, gaat niet door in de VS. Met al die studenten id pasjes.

Maar wie controleert er nou als een ventje van 8 een M-rated game koopt voor "z'n grote broer"? Of koopt de grote broer een M-rated game voor z'n kleine broertje??

Zonde van het geld, de middelen, de tijd en de games worden er weer duurder door... want dat systeem moet ergens van betaald worden, toch?

Prima! Dit kan mij niet ver genoeg gaan.
Nu kan het conservatieve, hypocriete en aar(t)schristelijke deel van Amerika niet meer zeiken over gewelddadige inhoud van games. Je weet nu wat je koopt.

<pre-emtive attack>
En wat betreft kinderen die stiekum games kopen en dan de doos weggooien... 45 euro, geloof je het zelf? En op het moment dat je dat 'zomaar even' kan kopen, ben je 15 of 16 en wel volwassen genoeg, vind ik. Tenzij je dealt in coke maar da's dan weer een hele andere discussie. :)
</pre-emptive attack>

Nu kan het conservatieve, hypocriete en aar(t)schristelijke deel van Amerika niet meer zeiken over gewelddadige inhoud van games.
Vooral hypocriet, amerikanen prediken hun "american dream" (het ideale wereldbeeld volgens amerikanen)...

- geen bloot/seks beleven/zien buiten je huwelijksrelatie
yeah right, zie succes van blootbladen en pornoindustrie (VHS + internet) , pornoindustrie is de enige industrie die onafhankelijk van de economie draait, crisis of geen crisis, de omzet daalt nooit...

- extreme vaderlandsliefde (bv gedoe rond de vlag)
er zijn weinig mensen die met alle plezier in het leger willen gaan, us army probeert met hun legergame jongeren in het leger te krijgen.

- geen geweld
amerikanen hebben hun basis-recht, recht op wapens dragen/bezit/gebruik, zodat er veel pistolen of zelfs geweren in gunracks in de huiskamers staan. Veel ouders leren ook hun kinderen "how to use a gun".

- ...

spelletjes hebben een sticker hebben ze nu hun zin ??? denk je echt dat men nu luisterd naar zon waarschuwing ??? (dat rijmt)

ik sluit me verder aan bij DarkVater als ouders hun kinderen normaal opvoeden en respect, normen en waarden leren is er niks aan de hand.

ik zie teveel kinderen met teveel geld op zak lopen dure telefoons en volgens mij zijn ze de hele dag alleen thuis omdat papa en mama keihard werken dat kind zwerft op lage leeftijden tot laat in de nacht op straat en waar maken ze zich zorgen om ???

juist dat het kind geen geweldadige spellen koopt |:(

ik zie teveel kinderen met teveel geld op zak lopen dure telefoons en volgens mij zijn ze de hele dag alleen thuis omdat papa en mama keihard werken dat kind zwerft op lage leeftijden tot laat in de nacht op straat en waar maken ze zich zorgen om ???

Er zijn ook veel ouders die hun verouderde toestellen aan hun kinderen geven. In Hong Kong is het de gewoonte om kapotte GSM's aan baby's te geven, speelgoedindustrie maakt verlies op fake-speelgoed-telefoons, kapotte GSM kost niks.

Ik hoop dat dit gaat aanslaan. Ik denk het persoonlijk niet. Net zoals in de tv gids, er wordt totaal niet naar gekeken. En ook in winkels kan iedereen alles gewoon kopen. Ik denk persoonlijk dat het de verantwoordelijkheid van ouders is om kinderen een bepaalde soort games te laten kopen

uit het originele artikel:
Patricia Vance, the head of the ESRB, told Reuters that a major goal of the revisions was to keep the rating system current with the aging gaming population.

"I think certainly one of our goals is to stay current," Vance said, as the age of the average gamer grows from the teens to the late 20s. "The system has to grow with that as well."
het is dus voor VOLWASSEN in de twintig. alsof die niet het gezonde verstand hebben om erover na te denken. waarom is de term 'volwassen' anders uitgevonden?

Ik zou liever hebben dat die organisaties de game echt spelen. Nu worden de ratings van films en games gebaseerd op een samenvatting over de inhoud (die de maker van het spel schrijft) en een paar schreenshot.

Warcraft3 is een spel dat op die manier genaaid is. Het kreeg in Japan (of een van die oosterse landen) de M rating mee, en mocht niet verkocht worden aan mensen <18. (iemand blote orcs rond zien lopen?)

Nu gaan ze in de US ook al verkoopbeperkingen opleggen aan games, tewijl degene die ze stellen het geld en het verstand niet hebben om de games daarwerkelijk te spelen. (ok, ze moeten de rating al klaar hebben voor de productie begint, en veel gamemakers sturen hun games niet de hele wereld over, zodat ze een week voor de release op Inet staan).

Ik vind dat de verantwoordlijkheid over dit soort dingen bij de ouders ligt, je gaat mij niet wijsmaken dat een stickertje met een pistoolsymbool op de verpakking van HL:CS de schietparty in colombia had kunnen voorkomen.
Rated M for Mature
- explicit showing of bodyparts eg. elbow, head, legs
- sexually arousing poses eg. lying in the sun tanning
- positive attitude towards terrorist eg. one of your allies is an arab
valt dit btw niet onder discriminatie/generalisatie???

edit: Dit is dus totaal niet sacrastisch bedoeld..
voorbeeldje van site: een RTS over de cival war krijgt de rating : everyone. C&C Generals (waarin je terrorist kan spelen en tegen de VS kan vechten) krijgt de rating : Teen.
dit terwijl er bij alle 2 al commentaar "violence" bij staat

Het voorbeeld is waarschijnlijk sarcastisch bedoeld...

Niet sarcastisch, ironisch! :o

en zo clichee dat het ondertussen sadistisch begint te worden

Dat systeem werkt toch alleen maar goed voor de kids? Ik vond het vroeger ook stoer dat ik toen carmaggedon speelde, een spel waar een leeftijdsgrens van 18 op stond.
Dat is net zoiets als de kijkwijzer, de kids kijken waar de meeste waarschuwings symbolen bij staan en dat is het interessantst om te bekijken. IMO heeft een uitbreiding van deze symbolen geen nut, het wordt er alleen maar interessanter van (wel goed voor de economie maargoed).

Verder ben ik het ook met Darkvater eens, ik wist ook wel dat het een spelletje was en niet iets wat je zelf ook buiten uit kunt proberen, dat heet opvoeding.

op zich is het wel logisch.... vroeger waren er bijna alleen maar games voor kinderen op de MSX/C64/AMIGA. Maar dat zelfde zooitje mensen die toen veel jonger was is gewoon door blijven gamen. Daarom gaan de wensen van de gamer ook mee. Ik vind het daarom helemaal geen slecht idee een rating systeem. De ouders kopen de games voor de kinderen. Niet de kinderen zelf. Als de ouders in de bart smit staan voor de kado's voor Kerst, dan weten ze nu welke games zijn gemaakt voor de doelgroep waarin hun kinderen zitten.

Niet dat het dan goed gaat... ik kan mij nog een diuscussie tussen een kereltje van 12 en zijn oma bedenken in de nes tijd. Kereltje wilde Chip 'n Dale rescue ranger (knabbel en babbel) en oma weigerde die te kopen. Iets over de chipp'n dales is niets veur oe.

Kijk dat soort oma's moet je meer hebben ik heb ook wel eens opa's carmagedon 2000 zien kopen voor hun kleinkinderen van 12/13 jaar... das dan wel weer ziek IMHO...
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:30 Internetadverteerders verzamelen steeds meer gegevens
Vorige 16:10 Thermaltake 480W Xaser Silent Purepower review
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011