Hoofdcategorieën
Device Settings

Scholen krijgen in 2004 te weinig geld voor goed internet

Door Gabi Gaasenbeek, vrijdag 20 juni 2003 22:03
Bron: Kennisland, views: 715

Alle scholen maken op dit moment gebruik van Kennisnet en internet op basis van een centraal contract. Aan het eind van dit jaar loopt dit af en moeten de scholen zelf voor toegang tot Kennisnet en internet zorgen. Hiervoor wordt door het ministerie van OC&W per school een ict-budget verstrekt. In totaal is er 45 miljoen euro uitgetrokken voor het hele land. Stichting Nederland Kennisland heeft een onderzoek gedaan naar de kosten die gemaakt zullen moeten worden om elke school van een aansluiting op Kennisnet en internet te voorzien. Vijftien providers hebben meegewerkt aan deze marktverkenning. Het blijkt dat dit budget onvoldoende zal zijn, er is 65 miljoen euro nodig. Voor de scholen die buiten de regio's met adsl of kabelinternet vallen zal nog meer geld nodig zijn. In totaal komen de kosten uit op 79 miljoen euro, aldus Kennisland:

Kennisnet (klein)Er moeten additionele maatregelen genomen worden voor scholen in minder rendabele gebieden. Het streven moet zijn om deze groep op termijn zo klein mogelijk te maken. Voor deze scholen is een apart fonds nodig van ca. ¤ 14 miljoen per jaar (met een bandbreedte van ¤ 11 tot ¤ 17 miljoen). Op termijn zal dit bedrag kunnen dalen.
Volgende 00:36 Open sourcevoorstander zegt bewijs tegen SCO te hebben
Vorige 21:33 Onderzoek: internet voor MKB belangrijker dan telefoon
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Het voordeel voor de scholen daarbij wel
dat men niet meer gebonden is aan kennisnet omdat het "goedkoper is"

men kan nu makkelijker over stappen op een provider die betere service verleent etc.

makkelijk zou ik niet zeggen.
ISP vinden het niet zo pretig als je ineens 60-70 computers (zoals bij ons, yup hele grote baisschool) aan een normaal lijntje hangt.
sterker nog er staat meestal in het contrackt dat het gewoon niet mag, en anders komen ze wel met de fair use policy aan.
dat is de reden dat kennisnet een stuk duurder is. omdat het bij hun wel mag

Bovendien moet er dan wel een andere / meerdere aanbieders zijn. Wij hebben sinds een jaar of wat een nieuw schoolgebouw en zijn de enige in de hele gemeente en wijde omtrek met een glasvezelverbinding. Voor de rest zijn we blij dat we hier eindelijk ADSL hebben voor H-T-K-gebruik...

ISP vinden het niet zo pretig als je ineens 60-70 computers (zoals bij ons, yup hele grote baisschool) aan een normaal lijntje hangt.

Dat kan een ISP denk ik niet zoveel schelen aangezien jij toch een beperkte bandbreedte hebt. Dat het dan bij jou sloom is merkt die ISP niet :P
Als jij je abbonementsgeld maar betaalt ;)

Ik zelf gebruik kennisnet en dat werk heel goed.
oa een postvak van 10 mb
ik hoop wel dat onze school dat blijft gebruiken

is het nodig om alle scholen internettoegang te geven? zoveel beter wordt de les er ook niet van of de hoeveelheid extra stof wat een leerling krijgt. internet is niet heilig.

Daar ben ik het idd mee eens. Ik heb het lager en middel baar onderwijs ook zonder kennisnet doorgebracht en heb het ook niet gemist. Ik vind dat men thuis beter voor internet kan zorgen. Op school word er in ieder geval ook alleen maar door leerlingen mee gespeeld (door de meeste dan he }>). De effectiviteit is gewoon te laag.

Wat een onzin zeg. Ik heb het lager en middelbaar onderwijs nog meegemaakt met minimaal gebruik van een rekenmachine. Mijn broertje en zusje zijn niet langer in staat te hoofdrekenen en zonder z'n grafische poespas japanner kan de gemiddelde VWO'er geeneens meer een functie-onderzoekje doen... Onderwijs verandert, niet altijd ten goed, en soms wordt technologie onmisbaar. In het geval van KennisNet is het een onmisbare bron van informatie geworden. Als kinderen op jonge leeftijd al leren efficiënt te zoeken op het Internet, scheelt dat op latere leeftijd stukken (bijvoorbeeld als je een boekverslag moet hebben waarvan de kans groot is dat je docent het nog niet heeft gezien :))

Ja, en mijn opa heeft in zijn leven maar een paar dagen op school gezeten, ook hij heeft een goed leven gehad en heeft het niet gemist.

Maar alle gekheid op even op een stokje, tijden veranderen he en als je wilt dat volwassenen starks geen digibeten zijn, kun je kinderen beter zo snel mogelijk met alles laten kennismaken (dus ook kennis en internet).

Ik zie op het werk nog steeds mensen van een jaar of 30 die niet weten waar de anykey zit, na enige bijscholing is dat wel verholpen, maar het zegt wel veel.

Aangezien computers steeds belangrijker worden (of je het nou wilt of niet), kun je mensen dus beter al vroeg laten kennismaken met pc's en alles daaromheen, zodat het normaal is om er mee te werken en er weinig of geen angst is met de computer te werken.

Ja hallo vertel even wat is een anykey?

BTW ik ben ook al ver in de dertig :+

nou veel scholen werken met internet.

basisschool - kennismaken met inet. mailen etc.
vo - verslagen etc

Voor de ICT'ers onder ons is het wel erg handig als er een breedband internet verbinding is, al was het maar voor Windows-Update.......

* 786562 Adm.Spock
* 786562 Adm.Spock

Het scheelt in ieder geval een hoop inbraken en vandalisme als er geen computers op school aanwezig zijn. :( Verder herinner ik me een engels onderzoek uit '98 waaruit bleek dat lagere scholen die computers gebruikten bij het lesgeven het gemiddeld slechter deden in de schooltests dan hun computerloze concullega's. Het is natuurlijk een ouder onderzoek, maar tegelijkertijd neem ik aan dat er in het engelse taalgebied veel meer op scholen toegesneden software is dan in Nederland.

Op onze school (MBO) hebben ze helemaal geen kennisnet. Maar gaat alles via een XS4ALL ADSL lijntje. (zakelijk)

25 Kb/s haal je wel, en dat is meer dan genoeg voor op school. :)

Wij hebben op school (kakschool ;) ) twee glasvezel kabel lopen die ons (zieligge VWOértjes ;) )van internet voorzien. Verbinding is vaak iets van 40MB p/sec als de mediatheek redelijk bezet is :P .

Ik vraag me af wat er dan met die verindingen gaat gebeuren omdat dit niet echt een normale internet verbinding is :?

BTW Ik heb wel eens een snelheid van 400MB p/sec gehad B-)

eeeuh..400mb/s is nog geeneens mogelijk

inderdaad, zelfs 400 MBit/sec is al moeilijk haalbaar :o

zou "Master Tweaker" niet gewoon kilobyte bedoelen? }>

hehe kakschool is eigenlijk vlaams voor kleuterschool :)

Het is niet zo verwonderlijk dat op scholen het internet 'rot' loopt. Omdat de 'snelle' internet verbinding van kennisnet via de glasvezel kabels naar een hub gaat die niet geschikt is voor zulke hoge snelheden.

Omdat scholen niet zoveel geld hebben om uit ge geven gaat een hoop van de snelheid verloren. Bij ons op school komt de internet verbinding door via een glasvezel hub (ofzoiets) daarna gaat het door een router naar een 10mbit hub en daar is het probleem.

De router schopt de verbinding door over de mail server en de andere verbinding gaat over het lan heen. En met 10mbit is dat dus een probleem omdat er geen hoge snelheid kan worden gehaald.

Tsja, goh, best wel onzin wat je hier zit uit te kramen. Kennisnet heeft een goed netwerk liggen, volledig geswitched.
Ik snap ook niet waar je dit vandaan hebt, want het is op geen enkel feit gebaseerd. (tenzij je bedoelt dat op de scholen het zooitje gehubt is, maar dat is aan de scholen).
Het enigste probleem aan het "kennisnet internet" was dat nlTree af en toe probleempjes had met goed afhandelen van internet aanvragen (wat afgeschoven werd op kennisnet door de mensen die aangesloten werden).

Ik kan me niet voorstellen dat al jullie workstations op een gigabit verbinding zitten. Dus lijkt me dat 400MB niet echt haalbaar is.

Hm. Ik vind dat er tot nu toe vrij negatief gedacht wordt over internet/kennisnet voor scholen. Ik denk dat het juist best wel handig kan zijn. Je kan online cursussen verzorgen voor leerlingen, lesmateriaal downloadbaar, discussiefora opzetten of online hulp aanbieden voor bepaalde vakken om maar een paar dingen te noemen.

Het moet natuurlijk wel goed geregeld worden. Dus strikt toezicht op 'onzingebruik' en er een serieus onderdeel van het schoolprogramma van maken waar kinderen ook echt wat aan hebben. Ik denk niet dat internet als vervanging gezien kan worden op het onderwijs, maar wel als goede aanvulling.

Ik vind dat er op scholen goed internet aanwezig moet zijn. Vooral vanwege verslagen en dergelijke, zommige informatie kun je nog eigenlijk alleen maar via internet verkrijgen, en als de hele mediatheek op een 56k modem zit, dan schiet dat niet op. Bij mij op school hebben we (tot het einde van het jaar, we krijgen een ander (goedkoper) abbo) nu 2 Mbit, dat is als je in je eentje zit te surfen (erg ruim) voldoende, maar als de hele mediatheek vol zit (46 P 4's) dan is het niet te harden, 56 K is nog sneller! ECHT WAAR!
Goed internet is dus erg belangrijk.

Sterker nog:
2*1024=2048 Kbit
2048/46 = 44,52...
dat delen door 8 geeft: 5,57KB p/s

Je bent daar dus (theoretisch) net zo snel als mijn 56k modempje :P

Niet als er allemaal andere rommel over het netwerk loopt de broadcasten :P.

Deze berekening gaat in de praktijk gelukkig niet op.
Feitelijk zit je een groot deel van je tijd bij normaal http gebruik te lezen.
Slechts als al die pc's downloaden oid mag je het zo delen.
Anders kunnen 46 pc's probleemloos op een 2Mb lijntje.
Zelfs het dubbele is haalbaar bij normaal gebruik!

ik beheer een netwerk waar zn 200 man per kantoor op 2Mbit zitten te internetten en dat werkt prima hoor

want niet iedereen surft en ze bezoeken veelal dezelfde pagina`s en via een "proxy" isa server loopt dat vrij rap

Ha, ja, maar als al die 46 PC's gezellig zitten te chatten of MP3's zitten te leechen, dan gaat het rap traag... Dus een goede proxy en VEEL sites blocken dan maar !!

En als reactie op denblom: bij ons op school, Dominicus College, Nijmegen, weten alle Nederlands docenten de boekvertslagen wel te vinden op internet hoor! Hebben we ook wel een redelijke afspraak voor. "Lenen" van de samenvatting mag wel, maar dan wel met bronvermelding, en op eigen risico.
Dus iedereen is gewaarschuwt, Docenten zijn up-to dater dan je denkt, hoewel ze waarschijnlijk bijna niet een Tweakers.net checken

[off-topic]En daarom google ik naar m'n samenvattingen, ipv de standaard sites te bezoeken ;)

Maarja, wat zou 't hun bouten? Die denken van "die struikelt toch wel bij 't mondeling".
[/off-topic]

Ik weet bdw niet wat voor lijn ze bij ons op school met Kennisnet hebben, maar de systeembeheerder zegt keileuk dat hij wel eens 2200 kb/s haalt.
Wel vreemd, kennisnet laat alleen de belangrijke sites met hoge snelheid door, de rest is gecapped heb ik begrepen...
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 00:36 Open sourcevoorstander zegt bewijs tegen SCO te hebben
Vorige 21:33 Onderzoek: internet voor MKB belangrijker dan telefoon
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011