Hoofdcategorieën
Device Settings

Samsung 192T LCD-monitor bekeken door AnandTech

Door Hielko van der Hoorn, woensdag 18 juni 2003 13:46
Bron: AnandTech, submitter: mr_obb, views: 1.505

Bij AnandTech is een review verschenen over de in april aangekondigde 192T LCD-monitor van Samsung. Dit scherm is de opvolger van het populaire 191T-scherm en is qua specificaties grotendeels identiek. Het scherm is 19-inch groot en heeft een resolutie van 1280x1024. De gemiddelde responstijd van de pixels is 25ms, de helderheid is 250 cd per vierkante meter en de contrastratio is 500:1. Het grootste zichtbare verschil zit in de monitorvoet die een nieuw ontwerp heeft gekregen. Daarnaast blijkt de beeldkwaliteit licht verbeterd te zijn. De reviewer is dan ook positief over de monitor. Het enige minpuntje is het prijskaartje van 859 dollar, maar verwacht wordt dat deze de komende maanden zal zakken:

Looking at the features and capabilities of the 192T, we have to applaud Samsung one more time. We were very impressed with their adaptation of the 172T bezel and base, as well as the improvement in image quality. The advancements in cable management are excellent.

At $859 USD, the 192T is going to be a little pricey when it hits the streets. The almost identical Planar PX191 is available now for around $820 (the Dell 1900FP and Samsung 191T both retail around $800 as well). You pay a little more for the Samsung, but our expectations put all four monitors at about the same price within a few months. You may recall this same pattern occurred with the Samsung 191T and the Dell 1900FP.
Samsung SyncMaster192T
Volgende 14:24 WinFS-bestandssysteem besproken door Tom's Hardware
Vorige 13:22 Microsoft klaagt spammers aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Op een LAN had ik zo een 19 inch TFT gezien, en die lijkt veel groter dan een 19 CRT !
Gezichtsbedrog ?

Een 19" TFT = 19"
Een 19" CRT = +- 17 a 18"

De maten van een CRT zijn niet exact zoals het hoort.

Inderdaad, ik heb een 19" CRT en een 17" TFT.
Van de 19" beeldbuis in de CRT is maar 18" zichtbaar. Het beeld van de 17" TFT is exact even hoog als dat van de CRT, maar de CRT is ongveer een inch breder. Dit komt doordat de TFT een vaste resolutie van 1280*1024 heeft, en dat is dus een verhouding die niet 4:3 is.

plus het feit dat een tft altijd alle beschikbare ruimte gebruikt van het scherm en een crt niet.
Die moet je met de hand uitlijnen en zal ook eigenlijk nooit de totale opervlakte gebruiken die beschikbaar (zichtbaar).
Dus een 19" crt heeft een zichtbaar stuk van zeg 18,1", en dan nog de aftrek van het stuk wat niet gebruikt word, zeg totaal 0,5". Komt er dan op neer dat je van je 19" crt maar 17,5" zal gebruiken.
Bij een 17" tft gebruik je dus ook 17". Is minder, dus wel gezichtsbedrog, daar een crt erg dun is, lijkt hij groter.
edit:
Jij had het over een 19" tft, ja dan is hij beduidend groter ;)

Van een 19" CRT is een stuk minder zichtbaar (18" oid), ,van een 19" TFT is ook echt 19" tot op de pixel zichtbaar... ze zijn dus ook daadwerkelijk groter...

Bij een CRT wordt met de maat de buitenmaat van de monitor genomen (Dus inclusief de rand), bij TFT/LCD wordt de daadwerkelijke beelddiagonaal opgegeven. Daarom is een CRT netto ongeveer 2" kleiner dan een TFT

Bijna goed, bij een CRT wordt de diagonaal van de beeldbuis opgegeven, niet van de komplete monitor.

Nee, dat klopt bijna, maar niet helemaal..

de grootte van een CRT scherm, wordt gemeten over de diagonaal van de beeldbuis
Echter deel van die beeldbuis valt achter de rand, en is ook niet bruikbaar omdat het beeld daar teveel uit elkaar getrokken wordt.
Dat is vergelijkbaar bij een goedkopere breedbeeld TV, waarbij het beeld aan de zijkanten veel langer/breder is...

Damn: Domino was me voor.. Ik kan het niet, maar +1 voor je snelheid Domino.. ;)

Nee is geen gezichtbedrog, maar waar het door komt geen idee! :)

Ooooooh... zooo mooi :9~. heb zelf heel weing ervaring met LCD monitoren, maar op mijn werk hebben we toevallig die 1T en die vond ik al zo ontzettend vet... De bak waaraan ie hangt is een HPUX bak die vanalles beheert en met al die schermpjes is 19" geen overbodige luxe.... en als alles dan ook nog zo scherp is met heldere kleuren sta ik helemaal te bbzl'en.... Deze monitor hier is nog beter qua beeldkwaliteit (beetje dan) en ik vind dat voetje echt mooier nu. Alleen die prijs... ai ai ;(... voor mij niet weggelegd helaas....

* 786562 Jack

Ben benieuwd wat ie in Nederland gaat kosten.
Vaak zijn TFT's van dit formaat nog aanzienelijk duur.

Ik denk dat ik maar wacht met het aanschaffen van zo'n TFT, ze worden vast wel goedkoper en momenteel zijn ze mij nog niet goed genoeg om games op te spelen.

dat is onzin.
ik heb een 15 inch samsung (151T uit mn hoofd) en ik kan er perfect mee gamen.
UT2k3, battlefield, NFSHP2. geen ghosting perfect beeld.

dus dat je er niet op zou kunnen gamen is echt onzin.

idd ik wordt er gewoon spuugzat van mensen die stomme opmerkingen over tft's uitspugen

gamen gaat perfect met een goed scherm let op goed tuurlijk de goedkopere heb je eerder last van ghosting

maar spreek geen onzin voordat je zelf ervaring erin heb

* 786562 ViperTPR

Ik heb onlangs een Iiyama HM903DTA gekocht. Dat is het topmodel 19" CRT van Iiyama. Ik was er NIET tevreden over. Voor een topmodel vond ik hem niet scherp genoeg. Ik heb hem na een paar dagen omgeruild in de winkel voor een Iiyama AS4821DT (BK), een 19" TFT van Iiyama. En ik kan je zeggen, dat dat toch echt wel heeeeeel wat scherper is!!

Dus ik zou zeggen, ga naar de wc en hou op met zeiken op de verkeerde plaats over zaken die je niet goed hebt bekeken en waar je niet genoeg van af weet.

edit: was bedoelt als reactie op Syphera

Mooi design, en wat ik het belangrijkste vind van het design, is de rand om het scherm.. Die mag voor mij niet te breed zijn.. Hoe smaller die rand, hoe groter het beeld "lijkt"te zijn.. (puur optisch bedrog)

De voet ziet er op zich goed uit, en heeft een aarig draagvlak, wat de stabiliteit ten goede komt.

De contrast ratio van 500:1 is niet het allerhoogste, maar "well within desired parameters" ;)

Resolutie is ook goed, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever nog een stapje hoger hadden willen gaan..(1400:1050 oid is geloof ik wel een fijne res.)
Ik draai nu ook op 1280:1024 op mijn 21" CRT op het werk en kleiner hoeft van mij niet..

Als die prijs nu inderdaad een stukje gaat zakken, zou ik het een hele mooie vervanger vinden voor mijn 17" CRT monitor..

SyncMaster Is dat niet van NEC :? Of is dat samengegaan / overgenomen.. ?

SyncMaster Is dat niet van NEC Of is dat samengegaan / overgenomen.. ?
Je bedoelt zeer waarschijnlijk de Multisync monitoren van NEC, echt zo'n geweldige kreet van vroegâh ;)

Dat zeg ik, wat scheelt het nou :7

De voet is geweldig! Lekker zwaar en schermpje staat lekker stevig.
De TFT van de PC in de woonkamer bij ons is een kleiner broertje van deze maar wel met dezelfde voet.
Dit was (toen) de enige monitor die je plat kunt drukken (doen). Zo wordt het een nog kleiner pakje.
Spice-girl was niet gecharmeerd van een monitor in de woonkamer. Deze staat plat op de tv met een lange VGA-kabel. Wil je achter de monitor dan van de TV af open klappen op tafel zetten, voeding aansluiten, muis en keyboard uit de tafel en gassen maar.
Waar ik van te voren niet aan gedacht had was de kwaliteit van de connector die van de voeding de monitor in gaat. Dit plugje gaat er bij ons ongeveer 1x per dag in weer uit en ik moet zeggen: uitstekende kwaliteit. Niks dat het losser gaat zitten of zo nee hardstikke strak en nog altijd moeilijk er uit te trekken.
Er zit overigens ook nog een plaat bij om de monitor aan de muur (of plafond :*) ) te bevestigen.

Ik vind dat ze nu toch wel eens hoger mogen gaan met die resolutie op een 19". Ik heb zelf een 14,1" scherm in mijn notebook die op 1400x1050 draait fijne resolutie. Een 19" mag van mij toch wel 1600x1200 kunnen minimaal.

Je hebt helemaal gelijk, deze dingen horen gewoon 1600x1200 te hebben met een digitale DVI aansluiten, en niet alleen een alaloog DVI. Het enigste wat je nu hebt zijn grote pixels.

Helemaal mee eens, heb zelf sinds een week nu de 172T, en die draait ook 1280*1024 met dvi, die 192Tis dus nie echt bijzonder IMHO, vind 1600*1200 echt wel een must voor een 19" tft, die prijs vinnik wel meevallen, 17"versie was ook vrij prijzig nl, maar het design maakt alles goed, nog nooit zo'n elegant teeefteetje gezien :*)

Wat moet je in godsnaam met een 19" TFT (vergelijkbaar 20" CRT) op een resolutie van 1280x1024?! zit nu te werken op 15,4" 1920x1200 (laptop), heb je ondanks formaat toch nog genoeg ruimte op het scherm, maar ik begrijp niet waarom ze 19" TFT's maken met resoluties lager als 1200x1600 behalve voor slechtzienden 8-)

Ik denk niet dat ik alleen voor mezelf spreek dat 1280x1024 een perfecte resolutie is voor een 19" TFT. Niet te groot, niet te klein. Perfect gewoon. Als je zegt van niet heb je nog niet met zo'n TFT gewerkt. 1600x1200 is veel te klein, niet iedereen zit op 30 cm van zijn schermpje.

Een vergroting naar 1600x1200 is trouwens een verhoging van het aantal beeldpunten met 700000. Reken daar nog bij dat elk punt uit 3 subpixels bestaat.. Kortom: een moeilijkere fabricage en dus een hogere prijs, en niet iedereen gaat/kan die schermen kopen.

Over de 192T: de dunne rand van de 191T vind ik veel mooier en ook de voet vind ik persoonlijk beter. En als ik het goed begrijp is de pivot functie verdwenen. Geen verbetering dus..

Aangeraden resoluties op 20/21" A-Merk monitors is gewoonlijk 1600x1200, dit zou voor TFT monitors van 19" met een vergelijkbare opervlakte, maar wel een veel scherper beeld dus ook zo moeten zijn. Ik werk zeer vaak op verschillende (TFT/CRT) monitors en merk dat een hogere resolutie zoveel ruimte en daarmee bedieningsvoordeel geeft dat dit toch een overweging waard is. Bij een hogere resolutie is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om dichter bij het scherm te gaan zitten, en voor diegenen met slechtere ogen moet ik benadrukken dat een onscherp zicht altijd op den duur leidt tot problemen. Bij CRT monitors gaat de resolutie echter vaak niet hoger omdat het raster/ de focus eenvoudigweg niet scherper kan. Mijn persoonlijke ervaring is dan ook dat een resolutie van 1920x1200 zelfs bij 15,4" zeer goed werkbaar is op een TFT monitor (handig 2 A4-tjes leesbaar op 1 scherm). Mocht je toch grotere letters (en minder tekst) op je monitor willen hebben kun je natuurlijk zoals genoemd de lettergrootte gewoon vergroten.

Ik vind zelf ook dat 1600*1200 eigenlijk wel minimaal is voor een 19" TFT.
Ik werk zelf nu met een 17" CRT op 1600*1200 en wil echt niet meer kleiner.
Dus voordat ik een TFT ga halen moeten ze standaard wel 1600*1200 halen, en het liefste ook de 17" modellen.
Maar dit is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur

Verder lijkt het me een zeer strak schermpje, alleen die prijs is wat aan de hoge kant, zeker met mijn budget.

1280x1024 vind ik een prima resolutie om mee te werken op een 19"! Meer moet het niet zijn (dan heb ik het over office werkzaamheden).

Ik heb op mijn werk een 16"TFT van EIZO. Dit ding heeft ook een native resolutie van 1280x1024. Maar voor een 16"vind ik het dus veel en veel te klein worden... hierdoor moet ik dus die tft helemaal naar me toe trekken en houd ik zodanig bijna geen bureauruimte over... Het verlagen van de resolutie helpt niet echt, omdat door interpolatie alles wat vager en onscherper wordt.

ooit gedacht aan het windows font vergroten?
beetje idioot om de resolutie aan te passen als je het niet kan lezen (in de veronderstelling dat de icoontjes wel groot genoeg zijn)

Nee is geen gezichtbedrog, maar waar het door komt geen idee
Bij een 19" beeldbuis is de beeldbuis i.d.d. 19", alleen verdwijnt een stuk achter de plastic rand. Er worden electronen op de beeldpunten geschoten, waardoor ze een kleur krijgen. Om dit voor de gebruiker werkbaar te houden (zodat je er geen last van hebt) is een deel niet zichtbaar.

Dit is bij een TFT dus niet zo. Bij een 19" scherm is 19" zichtbaar.

Worden jullie niet gek van die hoge resoluties? Ik draai hier @ 1152x864 op een 17" crt. Als ik hoger ga wordt het allemaal zo irritant klein. Dat heb ik ook bij tft's. Daarom draai ik mijn 17" tft met aanbevolen 1280x1024 lekker op 1024x768.

* 786562 Repeat
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:24 WinFS-bestandssysteem besproken door Tom's Hardware
Vorige 13:22 Microsoft klaagt spammers aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011