Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 1.384 •
Bron: C|Net, submitter: Longbeard

C|Net schrijft dat het patent op het LZW-algoritme in de VS 20 juni aanstaande verloopt. Het compressie-algoritme, genoemd naar de bedenkers Lempel, Ziv en Welch, vormt de basis van het voor afbeeldingen veelgebruikte GIF-formaat. In landen als Groot-BritanniŰ, Duitsland, Canada en Japan duurt het nog een jaar voordat het patent verloopt, maar ook daar zal het algoritme binnen afzienbare tijd rechtenvrij zijn. Unisys, nu nog eigenaar van het patent, zegt geen plannen te hebben een verlenging van het patent aan te vragen.

Het verstrijken van het patent heeft mogelijk negatieve gevolgen voor de populariteit van het betrekkelijk nieuwe PNG-formaat. De belangrijkste reden dat dit formaat ontwikkeld is, is dat er behoefte bestond aan een rechtenvrij alternatief voor GIF. Zo kreeg PNG de geuzennaam 'Png-Not-Gif' toebedeeld. PNG heeft weliswaar een aantal voordelen ten opzichte van GIF, maar het laatstgenoemde formaat is nog altijd meer ingeburgerd onder internetgebruikers en ontwikkelaars. Inmiddels ondersteunen de grote browsers het formaat wel, wat enkele jaren geleden nog niet het geval was:

Unisys logo (in GIF-formaat, ironisch genoeg)But Unisys credited its exertion of the LZW patent with the creation of the PNG format, and whatever improvements the newer technology brought to bear. "We haven't evaluated the new recommendation for PNG, and it remains to be seen whether the new version will have an effect on the use of GIF images. (...) If so, the patent situation will have achieved its purpose, which is to advance technological innovation. So we applaud that."

Reacties (38)

Reactiefilter:-138038+136+210+32
png is nog steeds beter dan gif dus ik zou niet weten waarom de overstap weer terug zou worden gemaakt
geanimeerde PNG, MNG, is nog nauwelijks bekend en niet ondersteund door de browsers. Dus wil je bewegend iets zonder gelijk gebruik te hoeven maken van flash, zit je aan GIF vast.
En dan nog es te bedenken dat mozilla ondersteuning voor MNG er uit gooit... :(

Jammer...

src: http://www.mozilla.org/status/2003-06-06.html
Voor zover ik begrepen heb is dit alleen maar een tijdelijk probleem. MNG zal eerst nietmeer standaard met Moz mee geleverd worden maar er is een XPI te installeren om dezelfde functionaliteit weer trug te krijgen. In een nog niet vast gestelde release zal het later waarschijnlijk weer standaard ondersteund worden.
Met SVG kan je ook prima animeren, maar ook dit formaat moet nog wat meer ondersteuning krijgen.
IE ondersteund nog geen transparante png's daarom gebruiken nog veel mensen gif's
En zo te zien zal het nog zo blijfen tot longhorn omdat Microsoft heeft gezegt IE alleen met de besturingssysteem te verbeteren.
Helaas ondersteund IE geen semi transparantie zoals je zou verwachten dat ie het in 1 keer zou moeten kunnen...

via een MS only filter is het echter wel mogelijk, de "AlphaImageLoader"

meer info:
http://www.alistapart.com/stories/pngopacity/
Hier staat een betere oplossing:
http://redvip.homelinux.net/varios/explorer-png-en.html
(vanaf de blinkende New)

Dat werkt namelijk in alle browsers, aangezien de IE-fix alleen op IE wordt toegepast.
Ja zoals :murb: al zegt, is het te emuleren onder windows met IE only filters... heb ik ook gedaan op mijn site en die ziet er nu dus ongeveer hetzelfde uit onder Mozilla en IE (Opera dan weer niet :()

Ik denk dat als er in IE eindelijk eens fatsoenlijke PNG ondersteuning komt het snel genoeg ingeburgerd wordt. Voor webdesigners is het namelijk een hele uitkomst, die een scale aan nieuw designmogelijkheden opent :)
prcs,
voor mij
PNG - plaatjes
JPEG - foto's
SVG - echte kwaliteit art work!!


BAN GIF ( wie richt een actie comitee op :) )
Dit is erg jammer, PNG (Portable Network Graphic) is naar mijn mening het beste formaat als je grotere afbeeldingen zonder kwaliteitsverlies wilt opslaan, ook kleine bestanden zijn goed. Ik dacht dat het met PNG wel lekker zat sinds het ook standaard in MSPaint van Windows XP zit.
Blijf allemaal aub PNG gebruiken! PNG is op alle fronten beter (meerdere kleuren transparant, betere compressie etc). Nu moet alleen MS het nog fatsoenlijk implementeren.
Wat moet ik mij bij meerdere kleuren transparant bedenken? Er is toch maar 1 "transparant"?
Meerdere transparantieniveaus zorgen voor het vloeiender overlopen van verschillende afbeeldingen.
Het gaat hierbij om half-transparant etc. Eigenlijk hetzelfde als wat in Windows 2K/XP zit, daar kan je ook het transparantieniveau instellen van 0% - 100% bij bepaalde programma's (of via bepaalde tools)
PNG ondersteunt ook gedeeltelijk transparante kleuren, oftewel een beetje doorzichtig, hiermee kun je dus een afbeelding maken die op alle achtergronden mooi geantialiased is, maar helaas wordt deze functie nog niet ondersteund in Internet Explorer.
In moz en Opera wel, hier een testpagina waarop je het effect van gedeeltelijke transparantie goed kan zien:
http://entropymine.com/jason/testbed/pngtrans/
Ik denk dat 'ie bedoelt dat PNG een 8-bit transparant-laag heeft. Je kan dus mooie transparant overgangen maken.

Terwijl GIF dus maar een 1-bit (dus OF aan, OF uit - geen gradaties) heeft.
Transparant gradaties... dus je kunt per pixel de hoeveelheid transparantie instellen ipv. dat een bepaalde kleur als transparant moet worden gezien (zoals het in GIF wordt gebruikt)
Ik denk dat Skin alpha channels bedoelt; dat je dus meerdere transparantieniveau's hebt....

Laat GIF asjeblieft doodgaan en vergeten worden.... Wie wil die beperking van 256 kleuren?! :?
Het patent loopt alleen in de VS af, al loopt het zeer binnenkort overal af.

PNG is in vrijwel alle opzichten superieur aan GIF. PNG is ook redelijk ingeburgerd nu. Echter, de adoptie van de animatie variant van PNG (MNG) zal wel een stuk trager gaan nu animated GIFs weer vrij gebruikt kunnen worden. Bovendien is MNG op sommige punten iets minders als animated GIFs.
Persoonlijk gebruik ik het meeste GIF en JPEG.
Als ik een tranparant plaatje wil gebruiken, gebruik ik GIF, of als het een klein plaatje is. Als het al wat groter is en niet transparant hoeft te zijn gebruik ik JPEG.

Erg handig van PNG is dat het alles biedt wat GIF biedt (qua kwaliteit en filesize) en dat het meer kleuren ondersteund dan GIF. Je wordt niet geforceerd tot een bepaald palette. Nadeel is wel dat nog een hoop programma's er problemen mee hebben. Het lijkt programma's als Flash, Internet Explorer e.d. meer moeite te kosten om met een PNG te werken dan met een simpel GIFje of JPGtje.
ff op een rijtje zetten:

GIF
* platform-onafhankelijk
* 87a en 89a
87a: interlacing, multiple files
89a: transparantie, animatie, text comments
* interlacing (beeld wordt niet van boven naar beneden opgebouwd, maar van scherp naar onscherp)
* gevoelig voor transportfouten
* max 256 kleuren (verschillende soorten kleurtabellen mogelijk)
* transparantie: geen echte alfa, enkel aan of uit (1 bit)
* lossy (indien meer dan 256 kleuren)

PNG
* platform-onafhankelijk
* betere interlacing dan gif
* betere compressie dan gif (tot 25%)
* lossless
* geen animatie mogelijk (MNG wel, maar die heeft bijna nog geen ondersteuning)
* volledige alfa transparantie
* 24 bit kleuren
> * max 256 kleuren (verschillende soorten kleurtabellen mogelijk)
> * lossy (indien meer dan 256 kleuren)

Dat klinkt erg tegenstrijdig.

PNG ondersteund trouwens ook 48-bits en 64-bits kleuren dacht ik.
Het is zo dat er in 1 plaatje niet meer als 256 kleuren zitten.
Echter die 256 in het eind resultaat kunnen volgens mij gewoon gekozen worden uit de 15.6 miljoen beschikbare kleuren.
maar als je plaatje dus veel meer dan die 256 kleuren gebruikt ziet dat er niet meer uit met GIF
Dat is niet helemaal waar. Theoretisch kan een gifje uit meerdere plaatjes bestaan (zoals ook in animated gifs) en elk plaatje kan dan z'n eigen palet meekrijgen.
Inderdaad 48 of 64 bits is ook mogelijk. Png kan 8 of 16 bits per kanaal aan bij RGB of RGBA kanalen. Of natuurlijk 8 bit palet.

De gebruikte compressie is trouwens LZ77 in combinatie met een aantal mogelijke filters. Bedacht door dezelfde Lempel en Ziv voordat LZW bedacht werd als verbetering op LZ78.
Dat het patent op LZW afloopt, zal inderdaad een voordeel voor GIF zijn en dus gelijk een nadeel voor PNG.
Aan de andere kant is er ook weer het goede nieuws (niet op t.net gezien, maar kan het hebben gemist) dat PNG (2e editie) officieel gesupport gaat worden door het W3C (http://www.w3.org). Blijvende ondersteuning vanuit het W3C is denk ik juist toch wel weer goed voor PNG.
Zag het vandaag ineens staan op W3.org, vandaar. (Weet ook niet het verschil tussen 1e en 2e editie, of dat dit in feite gewoon hetzelfde is. Maar punt blijft dat het toch een beetje exta support is.)

(* 786562 beesting
Ik denk niet dat er een groot nadeel komt voor PNG... de meeste mensen die met GIF werken hebben niet/nauwelijks still gestaan bij het patent op GIF (hell de meeste thuisgebruikers hebben een illegale versie van een beeldbewerkingspakket, why bother about the GIF license).

PNG heeft veel voordelen op GIF, waarvan de hoeveelheid kleuren waarschijnlijk het belangrijkste is... (eindelijk transparency zonder matte/half flatten te gebruiken).

Wat PNG nodig heeft is volledige ondersteuning van IE, maar om een of andere reden blijft MS de boot afhouden, 't is jammer, transparent PNG's zijn op die manier nog niet echt te gebruiken... :'(
Als je zo'n pakket koopt dan heeft de maker van dat pakket al betaald voor een licentie op de GIF techniek hoor. Dat hoef je zelf niet te kopen. Je mag dan heus wel zelf gif's opslaan.
Het probleem ligt niet bij de gebruiker, maar bij de software-ontwikkelaars. Het is vrijwel onmogelijk om in open-source projecten gebruik te maken van spul waar licenties voor betaald worden en dus is er vrijwel geen open-source software die gif ondersteund. (of je wordt verwezen naar een stokoude versie uit de tijd dat nog geen licentie nodig was)

Ook voor overige software wordt het aantrekkelijker om gif te gebruiken omdat je van het hele licentie-gezeik af bent.
* 786562 E-mail
Zeer waarschijnlijk dat de GD-lib nu weer GIF gaat ondersteunen :*)
Nee hoor, GIF is - zoals gezegd wordt - nog steeds patenthoudend. Je kan natuurlijk wel aangepaste GD-libs downloaden:
http://www.rime.com.au/gd/
In AustraliŰ mag dat, maar in Nederland...
In Nederland ook, alleen moet je niet zelf de code gaan gebruiken en verspreiden.
Belangrijk voordeel: LZW-compressed TIF meer verspreid? (mijn omnipage wil b.v. alleen ongecomprimeerd tif). Scheelt alweer in ruimte en werk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013