Hoofdcategorieën

Nieuwe nVidia 3DMark03 cheat ontdekt

Door Hielko van der Hoorn, vrijdag 6 juni 2003 14:44
Bron: The Tech Report, submitter: warp, views: 3.879

De mannen van The Tech Report berichten dat nVidia, naast de onlangs ontdekte driver-modificaties voor 3DMark, meer trucjes uithaalt om de benchmark score op een oneerlijke wijze omhoog te krikken. Het blijkt dat wanneer 3Dmark.exe wordt hernoemd naar 3Dmurk.exe de score bij het gebruik van 8x anisotropic filtering aanzienlijk daalt. Op 1024x768x32 neemt de totale score af met 734 punten van 4029 punten naar 3295 punten. In het verleden gebruikte ATi eenzelfde techniek om Quake III scores omhoog te peppen:

Futuremark logoIn a funny twist of fate, I got a tip earlier this week about NVIDIA's Detonator FX drivers. The allegation: if you rename 3DMark03.exe to something else and run the benchmark with anisotropic filtering enabled in the drivers, test scores drop. In other words, NVIDIA appears to be using the same lame technique ATI did way back when: keying on the program's filename in order to trigger benchmark "optimizations." In this case, those optimizations appear to be a lower quality form of texture filtering than the anisotropic filtering method selected in the driver control panel. Many review sites like us benchmark cards with anisotropic filtering and edge antialiasing turned on, so these things do matter.

Keep in mind, now, that this goes beyond the eight specific Detonator FX "cheats" FutureMark identified in its audit report. This is in addition to all of those things, and this one works with the latest release version of 3DMark, build 330. It appears NVIDIA has taken yet another measure, which FutureMark didn't catch in its audit, in order to boost scores in 3DMark03.
Volgende 15:28
Vorige 14:26

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Waar gaat die heen met die videokaart wereld dan ?????? :|
op deze manier worden die xabre kaarten nog een van de beteren :D :D
(als daar niet mee gesjoemeld is ...)

Daar gaan we weer. NVidia zet hiermee haar eigen imago op het spel en maakt gelijk van 3DMark een nutteloze benchmark.... Way to go nVidia!!! Idioten....

3d mark heeft van zichzelf een nutteloze benchmark gemaakt aangezien het veel te weinig aspecten van een videokaart test, en aangezien een CPU ook nog een grote vinger in de pap heeft bij het spellen van spelen, terwijl 3dmark 2003 alleen de videokaart test. madonion ( of futuremark nu) heeft van zijn benchmarkprogramma een veredelde screensaver gemaakt die mensen met minder verstand van pc's doet kwijlen, maar niet goed laat nadenken over hun aankoop.

btw wel erg stom van Nvidia. ze hadden kunnen weten dat men achter de truukjes zou komen.

Opzich heb je gelijk dat 3Dmark2K3 een beperkte bench is die een vertekend beeld kan geven van de realworld prestaties van een kaart. MAAR cheaten blijft cheaten.

En deze is wel heel doorzichtig en gaat nV nog jaren achtervolgen net zoals ATi's Quake cheat ze nog steeds achtervolgt.

Het lijkt erop dat nV zich erg bewust is van de beperkte kwaliteiten van de Fx serie qua rauwe performance, en dat terwijl ze net leuk in nieuws waren mbt Doom3 dat zo lekker loopt door dat shaduw geintje..

En deze is wel heel doorzichtig en gaat nV nog jaren achtervolgen net zoals ATi's Quake cheat ze nog steeds achtervolgt.
Ik was het eigenlijk al weer vergeten...

Tenslotte gaat het toch om kaarten die veel te duur waren/zijn en ik doodsimpel niet zal kopen totdat de prijs rond de 150 euro komt te liggen. Tegen die tijd zijn de *echte* kinderziektes ook wel bekend en geloof me, de kinderziektes in die kaarten zijn vast een stuk erger dan dit gecheat.

Storm in een glas water vind ik het.

Niet dat het netjes is, maar de gevolgen bij het grote publiek en een groot gedeelte van de 'tweakers' (namelijk degene die niet het geld hebben om 'power user' of 'early adopter' te zijn) zijn zo beperkt dat het over het geheel gezien toch niets uitmaakt voor ATI of nVidia.

Heeft ATI minder verkocht door die 'cheat'? Echt niet. En zo ja, dan zal het maar 0,0001% minder zijn geweest.

En dan nog, dan hebben ze gecheat, naar welke andere kaartbouwer wou je dan lopen? It's a dirty job, but somebody's gotta do it.

Maar hoe denk je dat nV aan zijn status is gekomen nu? Waarom is het gros van de kaartjes van zo rond 150,- door nV gemaakt.

Ik denk juist dat nV door te laten zien dat ze voor een langere periode de performance kroon konden vasthouden, ze een imago hebben opgebouwd dat ervoor zorgt dat ze dé leverancier van midden segment kaartjes werden..

Nu ATi langzij komt, met het gevaar dat ATi's 9x00 serie de default kaart van de OEMs gaat worden, heeft nV dus een serieus probleem. ATi's ster rijst snel. En zolang duurt het niet dat het publiek door heeft : Radeon == performance.. Terwijl nu het magische woord geForce nog werkt.. en in dat imago zit dus de cash.. [denk ik]

je "test" een videokaart NIET alleen met 3dMark natuurlijk. Iedereen weet dat en in ook elke review word naast 3DMark ook games e.d. getest. En 3DMark kan niet elk afzonderlijk aspect van elke videokaart (van elke fabrikant) in zijn benchmark zetten. De benchmark is trouwens gemaakt in overeenstemming met oa MS, de videokaartfabrikanten en de gameindustie. Dus jouw opmerking dat 3DMark een nutteloze benchmark is geworden klopt voor geen meter.

Ook jouw opmerking dat het stom van Nvidia was, omdat ze toch wel achter de truukjes komen..... Ehm hallo? Het is stom dat Nvidia dit UBERHAUPT doet.

Met 3DMark wordt tegenwoordig alleen nog getest wat de videokaartenfabrikanten willen laten testen, omdat zij betalen. Verder zorgt MS er wel voor dat de nieuste snufjes DirectX worden getest, en geen OpenGL. De gameindustrie zorgt vervolgens nog voor de reclame voor hun games.

Nee 3DMark hoeft eigenlijk niet meer voor mij :|
Neem dan een zooi games en benchmark die met een standaardresolutie/standaardinstellingen. Dat lijkt mij een stuk betrouwbaarder.

DELL is geen videokaartenfabrikant
Microsoft is geen videokaartenfabrikant
AMD is geen videokaartenfabrikant
Intel is geen videokaartenfabrikant
Creative is geen videokaartenfabrikant
ExtremeTech is geen videokaartenfabrikant
Beyond3D is geen videokaartenfabrikant

Maar ja, bovenstaande bedrijven spannen natuurlijk allemaal met ATI samen tegen Nvidia he?

Creative is eigenaar van de Wildcat serie van videokaarten

Maar ja, bovenstaande bedrijven spannen natuurlijk allemaal met ATI samen tegen Nvidia he?
Dat wil nVidia ons doen geloven ja, maar dat slaat natuurlijk nergens op :z

de wildcat's zijn dan ook geen GAME 3d kaarten....

Intel is dus wel een videokaartfabrikant. Kijk maar eens wat er in veel OEM moederborden (Compaq bijvoorbeeld) geintegreerd is. OK, zit welliswaar in de chipset, maar toch...

Ok ok...
Dus in 3DMark wordt getest wat Intel en Creative willen dat er getest wordt?

Denk niet dat veel mensen het daar mee eens zijn. :)

Ik ben het met je eens dat 3DMark sowieso een dubieuze benchmark was.
Echter het feit dat ze, zoals jij zegt, voornamlijk de videokaart testen en minder de invloed van de CPU, vind ik alleen maar positief.
Het is ook een benchmark om je videokaart aan de tand te voelen, het zou opzich de kracht van je videokaart moeten meten, zodat je gebaseerd op een resultaat een videokaart aan kan schaffen.
Als je ook de CPU er bij gaat testen kunnen er hele vertekende uitkomsten optreden.

Dat nVidia optimaliseert voor 3Dmark kan me nog het minste schelen. Het feit dat het de consument belazerd vind ik erger. Kijk je naar 3Dmark dan beloven ze heel wat... wat ze er niet bij zeggen is dat de real-life performance zo'n 20 tot 30% lager kan liggen.

Het is 1) niet goed voor de consument, 2) niet goed voor Futuremark (die kan 3Dmark in de prullenbak gooien... niemand die ze nog serieus neemt) en 3) niet goed voor nVidia zelf, dit kan en zal waarschijnlijk hun imago flink schaden.

Als je dan ook nog kijkt dat ze hoog van de toren stonden te blazen toen ATi het Quake/Quacke geintje uithaalden.... en nu PRECIES hetzelfde doen. Ach ja ik kan ze echt niet meer serieus nemen. nVidia is in mijn ogen gewoon en slechte verliezer.

Ik heb daar voor een stage opdracht een tijdje geleden een onderzoekje in gedaan, en kwam tot de simpele conclusie dat je CPU, Geheugen en je driver heel veel met de uitslag van een dergelijke benchmark kunnen doen, het kan soms zelfs 200% veranderen als je hier en daar wat aanpast...
lekkere betrouwbare benchmark-tool heb je dan...

om er ff wat dieper op in te gaan, het geheugen (type en hoeveelheid tot een 256mb en +) en de driver gaven de grootste veschillen, niet de cpu.
Bij tnt2 gebazeerde kaarten deden nieuwe drivers het 't beste, bij de GeForce serie (2) deden de wat oudere versie het beter.
Is toch behoorlijk raar, of nie?

(en ja, gaat behoorlijk wat tijd inzitten, steeds maar wat veranderen en nog eens benchen met 3Dmark2001... was trouwens al meer dan een jaar geleden...)

dat de cpu niet zoveel uitmaakt maakt ontzettend veel sense toch ? tis puur een grafisch festijn.. gewoon een filmpie realtime renderen.. geen game logic of zo verder..

Het is ook een benchmark om je videokaart aan de tand te voelen, het zou opzich de kracht van je videokaart moeten meten, zodat je gebaseerd op een resultaat een videokaart aan kan schaffen.
Omdat het makkelijk is om de performance van je nieuwe videokaart in combinatie met je bestaande systeem te toetsen aan je oude videokaart, wilt nog niet zeggen dat 3dmarks een bench specifiek voor 3d kaarten is.

Zover ik had begrepen was het juist een game performance benchmark voor het hele systeem. Dus de uiteindelijke uitslag wordt bepaald door zowel de gpu alsmede de rest van het systeem. Waarom zouden ze immers de audio tests ook meenemen in resultaten?

Klein stukje van de site van futuremark:
The high quality game tests, image quality tests, sound tests and others give you an extremely accurate overview of your system’s current gaming performance. Benchmarking has never been so good!


Het is gewoon een feit; Misschien dat je het je niet meer kan herinneren maar de drivers die Ati destijds maakte voor haar videokaarten detecteerden simpelweg of Quake 3 werd uitgevoerd, omdat dat destijds een toonaangevende benchmark was voor nieuwe videokaarten. Vervolgens zorgde de driver ervoor dat de texturekwaliteit verlaagd werd om er zo wat meer frames per seconde uit te persen.

Ik denk dan ook niet dat sprake is van een troll, aangezien het toch echt om de feiten gaat...

zo ver ik weet (en gelezen heb) ging het om "maar" 5 textures. En verder had t iets te maken met de toen nieuwe core ofzo. M.a.w. het vette cheaten valt wel mee. Ook toevallig was dat kyle van [h]ardcop met het nieuws kwam, nieuws dat rechtstreeks uit de hoge hoed van Nvidia kwam. Als je nu weer ziet hoe kyle reageerde op het 3Dmark gebeuren frons ik mijn wenkbrauwen ;)

Ik had in de vorige draad over die 'fenomeen' al opgemerkt dat de tool nutteloos zou worden.

Vraagje.. wat is nou wel een goede benchmarking tool voor 3d video kaarten ?

Futuremark... ze kunnen zich beter FutureCHEAT gaan noemen..

Wie neemt op deze manier de testen nog serieus??

dit heeft niets met futuremark te maken, nvidia past de drivers aan met cheat, futuremark niet...

Humm, futuremark heeft laatst teruggetrokken dat dit "cheats" zijn. Het heten nu application specific optimalisations. (die evengoed niet zijn toegestaan).

leuk_he: Eh, op deze 'cheat' heeft Futuremark anders nog geen officiele reaktie gegeven. Deze cheat is net ontdekt en werkt ook met de 'anti-cheat' build 330 patch van Futuremark.

application specific optimalisations
Deze defenitie is iets gecompliceerder, maar komt op hetzelfde neer :Y)

zou quake ook sneller gaan draaien als ik die rename naar: 3dmark.exe :+

is eigenlijk wel een testje waard zou ik zeggen :)
we weten namelijk niet wat er juist gebeurd

Alles draait sneller als je de anisotropic filtering lager zet, en dat is wat er gebeurt.

nV zou slimmer zijn door gewoon open kaart te spelen en een soort performance driver uit te brengen die wat consessies doet aan beeld kwaliteit maar supersnel is, en een normale detonator...

[edit: lol @ Dope-E hieronder.. same thought at the same time :P ]

nV zou slimmer zijn door gewoon open kaart te spelen en een soort performance driver uit te brengen die wat consessies doet aan beeld kwaliteit maar supersnel is
Nóg meer concessies?

Maar je kan ook gewoon die Detonators aan de kant gooien, de Omega drivers installeren en je 3dmark.exe renamen naar 3dKrom.exe

ik vraag me af of door al die optimalisatie cheats de drivers niet trager zijn..
er wordt blijkbaar toch heel wat vergeleken om dan de optimalisaties te starten in de drivers..

Blijkbaar niet :D
Maar serieus, het testen op de bestandsnaam van de uitgevoerde executable is natuurlijk een fluitje van een cent. Om er vervolgens voor te zorgen dat in dat geval andere "instellingen" worden gebruikt, kan ook nooit heel moeilijk zijn. Immers, m.b.v control panel en alle andere instellingen heb je deze functionaliteit allemaal al nodig. Het enige nieuwe is het feit dat het ditmaal niet door de user wordt ingesteld, maar automatisch wanneer "3DMark.exe" herkend wordt.

Iedereen gelijk de executeables van alle spellen renamen naar 3Dmark.exe :+

Nou dit is nog niet eens zo'n slecht idee. Je performance zou wel eens omhoog kunnen gaan.... alleen denk ik dat je een karrevracht aan renderfouten op je scherm gepresenteerd krijgt, plus waarschijnlijk een kwaliteits drop.

Je kan ook gewoon Anisotropic Filtering uitzetten in je control panel. Iets makkelijker! ;)

Schandalig dat je als consument zo in de maling genomen wordt.

Ik vraag me trouwens af op dit soort praktijken strafbaar zijn? Het is een vorm van misleiding.

Het is maar wat je overhebt, als bedrijf zijnde, om je naam op de één of andere manier hoog te houden. Al is dat nou kunstmatig of natuurlijk. nVidia kiest dus voor kunstmatig.

Tja nu ging het terug goed tss beiden bedrijven. Nu komt dit weer uit. Zal Nvidia het ooit leren. Wat heb je aan al die cheats. Vroeger was het normaal om te kijken naar benchmarks als je een nieuw videokaart kocht. Nu id het één en al valse info die men krijgt. Waar zijn ze in godsnaam mee bezig. Zien ze nt dat ze zo alles kapot maken.

Zal mij benieuwen hoe ze zich hier nou weer uit gaan lullen...gezien de 'gezamelijke 'statement van afgelopen week.

Och, als je die clipping planes een application specific optimization kan noemen, dan valt dit zonder twijfel ook onder die noemer.

werkt dit ook met ATI kaarten??.

Nee, werkt niet

Nu nog een wallhack voor cs en de drivers zijn compleet :p :+ :7 }>
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:28
Vorige 14:26
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: