Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties, 1.774 views •
Bron: ZDNet, submitter: MasterPi

In een experiment om uit te zoeken of consoles als basis voor clusters met een groot rekenvermogen kunnen dienen, heeft het National Center for Supercomputing Applications (NCSA) een cluster in elkaar gezet van zeventig Playstation 2's, zo meldt ZDNet. Volgens het hoofd onderzoek, Daniel Reed, zijn de spelcomputers die voor zeer acceptabele prijzen over de toonbank gaan de eerste telgen in een nieuwe computergeneratie. Momenteel onderzoekt men het nut van PS2's in parallelle berekeningen en in het visualiseren van wetenschappelijke data, iets waar de grafische mogelijkheden van de gameconsoles goed voor geschikt zijn.

Playstation 2Het cluster van het NCSA is voor zijn werk gereed gemaakt door een standaard Linux-set met harde schijf en netwerkkaart toe te voegen, die door Sony zelf wordt verkocht. De zeventig consoles nemen de plaats in van een 24" rack. De NSCA is niet de enige die op dit moment bezig is met het bouwen van clusters uit consoles, mensen van de universiteit van Manchester zijn ook bezig met het verwerken van een Playstation 2 in een rekencluster.

Reacties (70)

Reactiefilter:-170068+157+218+32
Er zit toch normale PC hardware in een ps2 of vergis ik me nou?
Dan kun je toch net zo goed gewoon de hardware kopen in plaats van bekendheid te verwerven met dit soort acties :? Lijkt wel gewoon een publiciteitsstunt
You are mistaking with Xbox my dear
In een xbox zit normale hardware.

De PS2 heeft eigen, speciaal ontwikkelde CPU's en DSP's. Deze zijn echter met een Development kit (linux) wel te clusteren en te gebruiken.
De CPU van de PS2, genaamd Emotion Engine(EE) is een 128 bit (300 MHz) MIPS processor.
- 128-bit general purpose and SIMD registers and dual 64-bit integer units.
- 16 KB Instruction cache
- 32 KB Data cache
- 3,2 GB/s memory-bus
- 2 vector units (2 additional FPU)
The true power of the EE comes from its two vector units which are known as VU0 and VU1. These are referred to by Sony as two additional floating point units and aid the basic FPU in 3D T&L calculations.
De grafische processor van de PS2 de Graphics Syntesizer (GS) is een 150 Mhz parallele core.
- 16 pixel pipelines (2,4 gigapixels/s)
- 48 GB/s memory-bus van 2560-bit (geen typfout).
- 4 MB DRAM, embedded on die.
- 60 fps.

Memory 32 MB dual channel PC800 RDRAM

bron: Hardware Behind the Consoles
gewoon hardware kopen is duurder, bij gameconsoles wordt de hardware vaak onder de kostprijs verkocht
Het gaat erom dat de de ps2 goedkoper is dan als je de hardware los zou kopen....
DE ps2 is goedkoper omdat hij met verlies wordt verkocht.. (denkwijze "we verdienen het wel terug op de spelletjes/accesoires") maar aangezien de NCSA en andere cluster bouwers geen games gaan kopen of andere meuk kunnen ze nooit hun verlies per aan hun verkochte ps2 terrug verdienen..
Het enige wat het sony oplevert is naamsbekendheid.
die linuxs kit is anders ook niet bepaald goedkoop........
Nee zo'n € 330,- dat vind ik net een beetje te prijzig.
Tevens heb je ook nog een memory card nodig, die je alleen maar kan gebruiken voor Linux.
Laat ik nou net een spotje op de radio horen dat een PS2 bij wehkamp geen 269 Euro maar nog maar 199 Euro doet....
Kweenie wat die Linux-kit kost, maar ja, veel meer dan die 200 euro zal dat toch niet zijn.
Gewone PC hardware is duurder, dus koop een heleboel Playstations en je bent veel goedkoper uit voor dezelfde rekenkracht. En deze oplossing lijkt me ook legaal!
Lijkt me ook niet echt eerlijk voor de console makers, die verkopen namelijk vaak hun console onder de kostprijs, om uiteindelijk de winst bij de games te kunnen halen. Aangezien voor deze toepassing verder geen games gekocht worden kost de fabrikant dit alleen maar geld... :)
Daar gaat het niet echt om ;)

Waar dit onderzoek (denk ik) voornamelijk voor bedoeld is is om tekijken of je met playstations ook supercomputers kan maken. Mocht dit het geval zijn, dan zullen deze dingen als 'onderdeel voor een supercomputer' geclasificeerd worden, waardoor (amerikaanse) producenten hun producten niet zonder meer aan landen kunnen leveren die in de 'as van het kwaad' zitten.

Deze clusters kunnen namelijk prima gebruikt worden voor het onderzoek naar nucleaire explosies e.d. en dat willen de VS vermijden. (als je bijvoorbeeld een server uit de US laat komen, dan duurt dat vaak even, zo hadden wij ook een aantal servers die een week bij de douane bleef hangen omdat het gebruikt kon worden om een supercomputer mee te bouwen...)
Die landen smokkelen duizenden wapens binnen, maar kunnen geen PS2 gamecube xbox binnen halen.

En anders huren ze gewoon toch tijd bij IBM via een omweg.
Aangezien de Playstation uit Japan komt, kan de VS helemaal niets doen indien het geschikt is voor gebruik in een supercomputer. Het apparaat wordt dan ook niet vanuit de VS geexporteerd.
Jij bent paranoid.
Tja, maar dat is toch niet het probleem van de persoon die hebm koopt? Wat moet Sony dan doen? Een WARNING op de doos plakken dat je alleen een PlayStation mag kopen als je ook van plan bent om veel software er bij te kopen, omdat ze er anders verlies op maken?
Het is prima mogelijk om een artikel alleen aan particuliere consumenten ter verkoop aan te bieden.

Ok, je kan nog wel naar de speelgoedwinkel gaan en staan zwaaien met een pak geld en de mededeling dat je graag 100 consoles wilt hebben. Maar dat zal wel opvallen.

Verder kun je prima in de gebruiksvoorwaarden zetten, (je weet wel dat papiertje,pagina met kleine letters die je meestal niet leest) dat je artikel alleen maar particulier gebruikt mag worden.
Het kost ze alleen maar geld??? Ik denk dat de positieve publiciteit(zal waarschijnlijk in een heleboel kranten, computerbladen enz komen te staan) die ze ervoor terug krijgen ze veel meer waard is dan die paar honderd euro die ze nu mis lopen...
Er bestaat geen verband tussen handel en eerlijkheid.
Volgens mij is een PS2 makkelijker stapelen :+
Dan maar een gamecube eh :)
Als het gaat om rekenkracht in een cluster dan is een harddisk helemaal niet relevant.
Hmm, waarschijnlijk hebben ze deze speciaal ontwikkelde hardware dan ook ontwikkeld voor spellen (zoals CyberTijn zegt). Dan is het al helemaal vreemd dat ze deze consoles gebruiken. Alhoewel het dan voor visualisaties wel bruikbaar is.

Afin, het is slechts een test uiteraard, ik voorspel geen verrassend hoge uitkomst.
wel als je er een OS op wilt zetten en programma's zoals hier het geval is
Leuk om de PS2 op die manier te gebruiken, echter het is gemaakt als SPEL computer, juist, voor games en niet voor het doel wat men hier voor ogen heeft.
Door bepaalde onderdelen uit de PS2 weg te laten kan hij misschien voor zelfs minder geld prima functioneren bij het NCSA, maar is dan echter niet meer geschikt voor games.
Alleen in de xbox zit pc hardware. De Gamecube en PS2 maken allebei gebruik van speciaal voor de console gemaakte hardware.

De PS2 processor kan heel veel op gebied van multiple tasks en dat proberen ze te gebruiken. De xbox en gamecube zijn hier minder goed in en hebben alle power gewoon "open en blood" erop liggen. Dat maakt het voor gamecube en xbox makkelijker programeren.
"open en bloot" ;)
Het gaat hier natuurlijk niet om het misbruiken van de PS2. Ik bedoel maar dat de 70 PS2's gewoon voor een soort onderzoek worden gebruikt om meer te weten te komen over het bouwen van clusters met een bepaalde technologie, die toevallig in de PS2 zit en wat hem dus krachtig genoeg maakt om voor deze onderzoeken gebruikt te worden.
En sony draait echt geen verlies op dit soort zaken. Het is misschien wel zo dat de PS2 al onder de productie prijs zit, maar er worden er natuurlijk meer exemplaren gekocht dan alleen deze 70. Omdat een Playstation2 nou eenmaal een grote rekenkracht heeft is het wel eens interressant om er een cluster van te bouwen die veel rekenkracht kan leveren.
Sony merkt inderdaad helemaal niks van die 70 PS2's, maar ik denk wel dat er toch een gevaar in schuilt. Wat nou als blijkt de prijs/prestatie verhouding enorm gunstig zijn? Dan kan je echt wel verwachten dat anderen het voorbeeld zullen willen volgen en voordat je het weet zijn 70 PS2's 70.000 PS2's geworden en dan begint Sony het wel te voelen.
lekker wezen :Z tijdens de economieles? als de vraag zo hard stijgt, stijgt de prijs wel lekker mee hoor.
Volgens mij is het zo dat als de vraag zo gigantisch stijgt de kostprijs van je product behoorlijk omlaag gaat. Je kunt dan veel voordeliger grondstoffen inkopen. Echter als er schaarste ontstaat aan een van de grondstoffen of aan productie capiciteit dan zal de prijs tijdelijk stijgen en weer dalen als dit probleem is opgelost. Denk dus niet dat Sony er veel van zal voelen.
En btw goede reclame ze kunnen dan weer 70.000 bijtellen om te roepen: de meest verkochte gameconsole !
Volgens mij is het zo dat als de vraag zo gigantisch stijgt de kostprijs van je product behoorlijk omlaag gaat.
een bedrijf zal al heel snel met volledig bezette productiecapaciteiten te maken krijgen, hierdoor krikken ze de prijs omhoog
Het model van Sony is natuurlijk om aan de games te verdienen en dus hoeven ze niet een grote marge op de consoles te zetten. Hoe meer consoles, hoe meer content ze weg kunnen zetten.
Momenteel onderzoekt men het nut van PS2's in parallelle berekeningen en in het visualiseren van wetenschappelijke data, iets waar de grafische mogelijkheden van de gameconsoles goed voor geschikt zijn.
Alsof je met de 3D capaciteiten van een PS2 wetenschappelijke data kunt visualiseren... Het lijkt me sterk dat ze die 3D chips paralell kunnen laten rekenen. Ik denk dus dat ze het puur van de rekenkracht van de CPU moeten hebben en de visulatsatie gebeurt dan op een high-end 3D workstation met een professionele Open-GL kaart.
Ik denk dus dat ze het puur van de rekenkracht van de CPU moeten hebben en de visulatsatie gebeurt dan op een high-end 3D workstation met een professionele Open-GL kaart
Nee, dat is zoals het nu al gaat, maar ze zijn dus aan het onderzoeken of dat anders kan.
Waarom zou dat niet kunnen? Een 3dchip is niets anders dan een apparaat waar je geometrie, textures en shaders insteekt en aan de andere kant rolt er een plaatje uit.

Je zou je viewports bijv. in 70 stukjes kunnen hakken en elk stukje op een andere machine kunnen renderen of je kan, met een snelle netwerkverbinding, in de tijd waarin 1 ps2 1 plaatje rendered, er 70 kunnen renderen.

Met software renderers wordt het al tijden gedaan (http://www.mentalray.com , http://www.finalrender.com (stage-1)

Met hardware renderers wordt geexpirimenteerd (http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/opengl/distropengl/)

Ben erg benieuwd naar benchmarks van dit expiriment trouwens... :)
Als je een aantal PS2's in een cluster zet kan je dan nog games spelen? Zou wel leuk zijn iig :9
Spellen worden niet gemaakt voor een zwaardere console, dus tijdens het spelen zal dat weinig nut hebben.
;)
Op zich heel interessant om te onderzoeken; als je dit soort (goedkope) apparaten in een cluster kan zetten en er voor kan zorgen dat het niet uitmaakt of er een aantal kapot gaan heb je een raid array van processor en opslag capaciteit.

Zo zou computer capaciteit zo eenvoudig als lampen worden: als je er maar meer hebt heb altijd licht zolang er stroom is.
ik wil niet vervelend zijn hoor maar die koe is er al lang

kijk hier maar

[MIPS/PlayStation2]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True