Hoofdcategorieën
Device Settings

Ernstige fout in Microsoft Passport-service ontdekt

Door Diederick Janse, donderdag 8 mei 2003 14:47
Bron: News.com, submitter: T.T., views: 1.204

Een Pakistaanse beveiligingsadviseur heeft gisteravond op de beveiligingslijst 'Full Disclosure' informatie vrijgegeven over een ernstige beveiligingsfout in Microsoft's Passport-service. De fout in de beveiliging bestaat al lange tijd en heeft tot gevolg dat onbekenden het wachtwoord van een willekeurig account kunnen resetten. Hierdoor komt de persoonlijke informatie die in het Passport-account te vinden is vrij, waaronder creditcard-nummers. Het gemak waarmee accounts gereset kunnen worden en het belang van de informatie die in Passport accounts opgeslagen wordt, maakt de fout tot een kritiek probleem. Nog geen vier uur nadat de informatie vrijgegeven was, had Microsoft de mogelijkheid om wachtwoorden te resetten centraal geblokkeerd, om misbruik te voorkomen. Wachtwoorden konden gereset worden door de URL aan te passen die gebruikt wordt om een wachtwoord reset op te vragen:

Microsoft Passport logoThe flaw allowed a single Web address--or URL--to be used to request a password reset from the Passport servers. The URL contains the e-mail address of the account to be changed and the address where the attacker would like to have the reset message sent. By entering the single line into a Web browser an attacker can cause the Passport servers to return a link that allows an account's password to be reset. By following the link returned in the message, the attacker can change the password for the victim's account.
Volgende 15:13 Athlon Low-Voltage XP-M 1700+ vs. Pentium-M 1,60GHz
Vorige 14:16 nVidia GeForce FX-familie van Leadtek getest
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »


misschien dat dit de reden is dat MSN de laatste 4 dagen aardig zat te fucken

Dit lijkt me toch niet zo moeilijk om optelossen. Je stuurt alleen emails met passwords naar mensen die het account hebben aangemaakt en dus hun email hebben ingevuld. Daarnaast kun je nog andere checks invoeren zoals naw gegevens invullen een extra code die je nodig hebt bij een reset. Het is nooit 100% veilig maar dit lijkt me een goed begin.

Of denk ik nu te simpel :?

Op zich wel netjes dat microsoft het binnen 4 uur opgelost heeft, voor het zelfde geld hebben ze zoiets van; we wachten wel tot morgen ochtend. Ben alleen wel benieuwd hoeveel creditcard info ze nu hebben weten te bemachtigen...

Ze hebben het nog niet opgelost. alleen de mogelijkheid om te resetten centraal geblokkeerd.

Ze hebben niets opgelost, ze hebben het systeem 'op slot' gedraaid. Legitieme gebruikers kunnen dus ook hun password niet meer resetten totdat MS een echte oplossing heeft.

gebruikers konden het wachtwoord nog nooit een reset commando geven, wel wijzigen. De support van .Net passport die resette het wachtwoord.

Opgelost zou ik het niet noemen, ze hebben de boel gewoon geblokkeerd. Ik moet je wel gelijk geven dat het bewonderenswaardig is dat MS zo snel reageert.

Al een gelukt dat ze de mogenlijkdeid hebben om de boel te blokkeren, nu kunnen ze iets rustiger (lees: grondiger) aan een oplossing werken

EDIT: ben precies niet de enige die er zo over denkt

REACTIE op player-x: als je leest wat er staat dan zie je dat MS reageerde 4 uur nadat het probleem bekent is gemaakt, dus je vergelijking gaat niet op

De fout in de beveiliging bestaat al lange tijd en heeft tot gevolg dat onbekenden het wachtwoord van een willekeurig account kunnen resetten

bewonderenswaardig kan ik dit nu ook weer niet noemen eerder lui

zo iets als hhmm water staat wel hoog aan de dijk moeten we maar eens rustig over na gaan denken hoe dit is op te lossen gaat wel goed zo

hey het water stroomt er over heen moeten we als de wiedde weer zand zakken gaan plaatsen HELP gooi de sluizen open

lijkt meer op wat er gebeurd is

Snell opgelost? Niet dus, de ontdekker had al tien mailtjes gestuurd en toen was er nog niet gereageerd... :)

Hij had dan wel 10 mailtjes gestuurd naar allemaal adressen, niet eentje daarvan was naar secure@microsoft.com - hét adres om bugs en aanverwanten te melden.

Het lijkt mij dat als je 10 mailtjes stuurt ze intern niet zomaar zeggen van: ¨mailtje hoort niet bij deze afdeling, laten we het maar weggooien¨
The security consultant also said that he had repeatedly sent e-mail warnings to Microsoft's abuse and security addresses at Hotmail.com to no avail.
Ik vraag me dan af waar die abuse en security adressen dan voor zijn bij hotmail? Als ik een security fout vind bij een site dan stuur je toch de berichten daarover naar de betreffende beheerder(s) en niet naar het grote moederbedrijf wat erachter zit :?

Het is niet eens opgelost... ze hebben het gewoon uit gezet, niemand kan nu zijn password meer resetten totdat het daadwerkelijk is opgelost ;)

Je bent gewoon dom dat je credit card gegevens in je .NET passpoort zet.

Goed dat ze toch redelijk snel reageren op zoiets, wat je eigenlijk toch wel mag verwachten.

Maar toch niet echt slim ;)

Dat is het punt nu. Het lek is al op 12 April voor het eerst gemeld. Nu 08Mei doen ze er 'iets' aan. We zetten de feature gewoon uit.

Overigens vraag ik me af of iemand het artiekel enigzins heeft gelezen daar men allemaal over een toch belangerijk punt heenleest. 'De fout in de beveiliging bestaat al lange tijd' een lange tijd is een rekbaar begrip maar 4 uur is voor een bug geen lange tijd mijninziens ?

Dit is meer dan 25 dagen om een probleem op te lossen dan wel een workaround te regelen. Dat is veeeeeeeeeeeeeeel te traag als je bedenkt dat er creditcard gegevens enz enz opgeslagen wordt. M$ zegt security hoog in het vaandel te hebben maar dit incident getuigt er niet echt van. :(

Opmerking over tijdspanne aangepast met link naar header text van artiekel

The Register komt nu met het nieuws dat het Microsoft in theorie 2.300.000.000.000 dollar kan gaan kosten. Ze hebben na het vorige grote lek een verdrag met de FTC gesloten waar een boete van 11.500 dollar per incident in afgesproken wordt, en dit zijn incidentjes die gevolgen hadden kunnen hebben voor alle 200.000.000 hotmatil-sukkels.

"Auw." zeg je dan.

Dit is echt een grove fout in het PassPort. Ben benieuwd wanneer ze dit oplossen. }>

How would you like to be hacked today?

Wachtwoorden konden gereset worden door de URL aan te passen die gebruikt wordt om een wachtwoord reset op te vragen:

Ik mag toch wel aannemen dat MS dit soort dingen zelf ook probeerd voor ze iets public maken, het aanpassen van een URL om uit te testen of iets kan doet volgens mij iedereen wel een keer.

En vooral de mensen die zelf actief met bijvoorbeeld ASP of PHP bezig zijn weten meestal wel wat ze moeten proberen om er resultaat uit te halen, met deze ontdekking als gevolg.

Echt nalatig van MS dat ze dit niet getest hebben, het is netjes dat het binnen 4 uur is opgelost maar deze feature, je kan het geen bug noemen, had er nooit in mogen zitten.

Het is eigenlijk weer dezelfde fout als die gemaakt was toen je een willekeurig hotmail bericht kon lezen door de URL aan te passen. Dat was eigenlijk net zo'n stomme fout, maar toch iets minder 'kritiek' dan deze.

Dat ze het zelf uittesten, is logisch. Dat er vervolgens fouten uitkomen die men niet heeft gezien in de tests, ook. Dit systeem wordt zo massaal gebruikt, dat het onmogelijk is om dit soort praktijken te voorkomen. Het zal dan ook nooit perfect worden (zoals geen enkel systeem met zoveel gebruikers). Het perfect veilige & stabiele systeem blijft een utopie.

haha, dat klopt.. Maar deze fout is wel HEEL dom. Kom op zeg, dit is echt te triviaal voor woorden. Is nogal een pruts programmeur geweest die dit gebouwd heeft..

Overigens ging deze bug al maanden rond over Internet, heb er een paar weken geleden al e.e.a. over gehoord, boeide me toen niet zo, Hotmail kan mij redelijk gestolen worden. Nam verder aan dat als iedere jandoedel wist hoe je bij hotmail het account van je ex kon resetten dat er dan ook al wel iemand dat probleem bij MS gemeld heeft.

Echt _enorm_ slecht dat dit niet eerder opgelost is, echt ongeloofelijk dit :roll: Je haalt zo'n adres toch gewoon uit de accounts DB? Toch niet uit een URL :? Ik mag hopen dat er nu iemand ontslagen wordt bij MS ;)

Je haalt zo'n adres toch gewoon uit de accounts DB? Toch niet uit een URL Ik mag hopen dat er nu iemand ontslagen wordt bij MS

Natuurlijk wordt de info uit een database gehaald, daar ligt de oorzaak van het probleem ook helemaal niet.

Het is (was) mogelijk om in de URL een of andere query in te typen die ervoor zorgde dat je als gebruiker data uit de database kon halen.

Daarom vind ik het ook zo'n domme bug, iedereen die een beetje actief is met scripttalen weet dat dat de meest voorkomende fout is, dat het aanpassen van een URL ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd i.p.v. dat de hacker/cracker een mooie foutmelding tegenkomt.

Hotmail kan mij redelijk gestolen worden.

Misschien, maar het gaat niet om hotmail.. Het gaat om passport, iets wat ik ook moest aanmaken omdat ik anders bij microsoft onze licenties niet beheren.
Wat we ook moesten aanmaken omdat we MSDN lid zijn, er staan toch een boel gegevens in zo'n account.

Daarbij word passport verkocht als een eenmalig en veilig account om al je gegevens in te bewaren zodat je op verschillende websites niet steeds op nieuw je gegevens hoeft in te vullen (inclusief creditcard gegevens).

Misschien dat dit jouw niet boeit, maar mij wel.
Helaas heb ik zo'n passport account nodig (al staat er weinig bijzonders in) dus ben ik hier niet blij mee.

Het perfect veilige & stabiele systeem blijft een utopie.
Dat kan wel zo zijn, maar dit is al de tweede keer dat er een ernstig security probleem is met Microsofts Passport service. Dat is gewoon een uiterst slechte score voor een project dat nog niet zo oud is maar welke security als allerhoogste prioriteit hoort te hebben.

Bovendien is dit type fout (niet checken op input-waarde maar de gegevens uit de URL meteen doorspelen aan een database query) een typische beginnersfout. Dat geeft aan dat de code (of dit gedeelte althans) niet door een competente programmeur geschreven is en niet door competente mensen is gecontroleerd op security issues. Het is gewoon slecht dat Microsoft zulke programmeurs op zo'n security-gevoelig project zet.

En natuurlijk, mensen zijn en blijven mensen, en fouten worden gemaakt... Maar als je de resources van Microsoft hebt en zo'n security-gevoelig project begint, dan heb je ook de plicht om de code te laten auditen door grote hoeveelheden ingenieurs, iets wat blijkbaar dus niet of niet afdoende is gebeurd.

Dit systeem wordt zo massaal gebruikt, dat het onmogelijk is om dit soort praktijken te voorkomen.

Deze issue is voor webdevelopers echt een standaard iets dat je altijd hoort te checken! De fout komt zeer vaak voor, o.a. op www.times.com was een tijd geleden hetzelfde mogelijk, maar dat dit nooi gecheckt is door Ms, is erg nalatig. Ikzelf check altijd dubbel, aan een geencrypted userid en aan de sessieid, kan nooit misgaan dacht ik als je dan iets in de URL veranderd...

Dit is absoluut WEL een bug. Het is onzin dit af te doen met 'feature' of 'niet zo erg' (wat je daarmee suggereert). Sterker nog, elke programmeerfout is in principe een bug en dit daarmee dus ook.

Het is idd een beetje jammer dat juist op dit soort punten fouten gemaakt worden, maar de fouten die ermee gemaakt worden zijn niet altijd triviaal te zien of te vinden.

Dit is geen bug. Een bug is als hij het wachtwoord niet reset. Dit is een feature omdat de functionaliteit op een andere manier oneigenlijk gebruikt kan worden. Dit is een missende beveiliging, maar geen bug.

Echt nalatig van MS dat ze dit niet getest hebben, het is netjes dat het binnen 4 uur is opgelost maar deze feature, je kan het geen bug noemen, had er nooit in mogen zitten
wat je zegt klopt niet,ze hebben het nl nog niet opgelost,maar ze hebben de mogelijkheid globaal afgesloten,en ze zullen nu op zoek zijn naar de oplossing,tis wel weer eens wat anders om te lezen dat microsoft meteen reageerd

Echt nalatig van MS dat ze dit niet getest hebben, het is netjes dat het binnen 4 uur is opgelost maar deze feature, je kan het geen bug noemen, had er nooit in mogen zitten.
het centraal blokkeren van password resets noem ik niet echt een oplossing hoor, dan kan dus niemand zijn paswoord resetten.
edit:
floeps dubbelpost] dacht dat ik alle reacties op die post al gezien had :S

Ik had het vanmorgen al gelezen.

Zie hier voor meer informatie :

http://lists.netsys.com/pipermail/full-disclosure/2003-May/009593.html
Hotmail & Passport (.NET Accounts) Vulnerability

There is a very serious and stupid vulnerability or badcoding in Hotmail / Passports (.NET Accounts)

I tried sending emails several times to Hotmail / Passport contact addresses, but always met with the NLP bots.

I guess I don't need to go in details of how cruical and important Hotmail / Passports .NET Account passport is to anyone.

You name it and they have it, E-Commerce, Credit Card processing, Personal Emails, Privacy Issues, Corporate Espionage, maybe stalkers and what not.

It is so simple that it is funny.

Wat moet ik me bij een "NLP bot" voorstellen?

Heeft hij nou 10 mails gestuurd, die door die bots nooit bij Microsoft zijn aangekomen?

Dat is natuurlijk wel belangrijk om te weten, als je wilt beoordelen of Microsoft adequaat heeft gereageerd.

In mijn ogen ronduit belachelijk. Ik kan best begrip op brengen voor programmeerfouten die soms zelfs security problemen met zich mee brengen. Echter voor Passport is overduidelijk dat security hier een hoofdrol moet spelen in de ontwikkeling, maar dit blijft bij grote commerciele bedrijven (waaronder Microsoft) altijd een probleem lijkt het.

Dat het ook nog eens voor de eindgebruiker doorzichtig genoeg is zodat die kan zien dat het aanpassen van een URL genoeg is om een password-reset aan te vragen maakt het helemaal een beschamende bug. Er is blijkbaar geen in-house hacker aan de slag geweest om de security van Passport te testen, anders komt zoiets wel naar boven.

Ik heb het volledige bericht gezelen en wat daar bij stond wordt je niet zo blij. Dat de ontdekker al meerdere mails zonder enige reactie had gestuurd naar Hotmail om hun te attenderen op het "probleem" en dat er pas werd ingerepen nadat het publiekelijk bekend werd gemaakt

Dan moet je wel even eerlijk blijven:
The security consultant also said that he had repeatedly sent e-mail warnings to Microsoft's abuse and security addresses at Hotmail.com to no avail. However, he didn't send an e-mail to Microsoft's standard security contact point, secure@microsoft.com.
Het was handiger geweest als hij ook een mailtje naar secure@ms had gestuurd. Anderzijds zou iedereen binnen MS zulke mail moeten doorsturen naar dat adres. Negeren omdat het eigenlijk ergens anders heen moet is hier duidelijk geen optie.

Dit ben ik volstrekt met je oneens.
De beste man had kontakt proberen te leggen dat dit niet naar het juiste adres is gegaan is dan jammer.
Als er zo'n bericht komt waarvandaan dan ook reageer je onmiddelijk.
Ook al is dit op het verkeerde adres dan hadden de jongens en meisjes van hotmail dit direkt moeten doorspelen naar het adres dat je noemt.
Zeker als je zo hoog opgeeft over je eigen sequrety poitiek.

Al met al vind ik jouw reden om niet te reageren alleen maar aangeven dat de cursus in sequrity die velen bij MS krijgen nog niet overal is aangeslagen.

Als je eens bedenkt hoeveel mailtjes ze daar per dag (of misschien beter gezegd per uur) binnenkrijgen, zelfs buiten alle spam om, dan vind ik dat ze best snel gereageerd hebben.

In mijn ervaring zijn er maar weinig grote bedrijven die binnen een paar uur op je e-mail reageren, laat staan dat ze dan al aktie hebben ondernomen.

Bovendien moet iedere melding die ze krijgen eerst geannaliseerd worden op juistheid. Er zit daar echt niet iemand achter een pctje die bij elke e-mail die binnenkomt gelijk maar even een deel van het systeem platgooit.

In mijn ervaring zijn er maar weinig grote bedrijven die binnen een paar uur op je e-mail reageren, laat staan dat ze dan al aktie hebben ondernomen.
Microsoft is het IT bedrijf dat veruit het meeste geld van alle IT bedrijven verdient. Je zou verwachten dat Microsoft dus het geld heeft om het beter te doen dan alle andere bedrijven, om meer mensen aan te nemen om alle mail goed af te handelen.

Jij zegt hier dus eigenlijk letterlijk dat Microsoft een bedrijf is als elk ander.

Well, de ene keer zegt Microsoft dat ze het beste bedrijf zijn dat er is, maar als ze een fout maken, zijn ze ineens een bedrijf als elk ander.

Dat heeft een term: 'hypocriet'.

Laat Bill Gates eens iets minder geld in zijn eigen zak stoppen en een fatsoenlijke helpdesk opzetten. Het zou tijd worden...

Toen de mail eindelijk bij de juiste persoon aan kwam was er binnen 4 uur gereageerd. Sja, maar het heeft 30 dagen geduurd voordat die mail ueberhaupt bij de juiste persoon aan kwam. Die 4 uur is dus doodgewoon bullshit, het was in feite 724 uur voordat ze reageerden omdat ze doodgewoon vet onderbezet waren op de mail-adressen die gebruikt werden. Daar is geen enkele reden toe, want Microsoft verdient geld zat.

Bedenk wel dat, zoals het er nu naar uitziet, Microsoft onze toekomst gaat bepalen. Ik vind dat je best kritisch mag zijn op een bedrijf dat de pretenties heeft om de toekomst van de hele wereld te bepalen.

Bedenk wel dat, zoals het er nu naar uitziet, Microsoft onze toekomst gaat bepalen. Ik vind dat je best kritisch mag zijn op een bedrijf dat de pretenties heeft om de toekomst van de hele wereld te bepalen.
Precies.. nu even omschakelen naar paranoia modus.

Dit lek komt precies op het door MS bepaalde moment naar buiten dat palladium gepresenteerd wordt op winHEC. Zodra palladium geimplementeerd wordt zal passport zowiezo drastisch van structuur moeten gaan veranderen om 'trusted' te worden.

De wereld is op dit moment goed doordrongen van het feit dat passport erg onveilig is.

Ik voorspel dat MS zeer binnenkort komt met een nieuw palladium passport systeem dat ze als veilig gaan verkopen en dat de wereld het gaat slikken..

komt dus best goed uit voor MS...

[/paranoia] :)

Waar op de hotmail website kan je vinden dat security issues naar secure@microsoft.com moeten worden gestuurd? Wat er het dichtst bij komt als ik rond kijk via "all about hotmaiul" en "contact us" op die site is abuse@hotmail.com. Standaard zou je denken dat er ook een adres postmaster@hotmail.com zal bestaan, ook iets wat toch te proberen is als je iets wilt melden over problemen met een mail-dienst. En inderdaad, binnen de organisatie hoort men dan te weten aan wie een mail doorgestuurd moet worden over zo iets, dat is niet de schuld van de ontdekker van dit gat.

Moet Microsoft Password service niet gewoon Microsoft Passport service zijn?

[edit]
de titel is aangepast, maar de inhoud van t bericht nog niet...

Sinds dit lek niet meer. Nu kun je gewoon zeggen "Ik wil het wachtwoord van die-en-die-account" en Microsoft Password Service geeft je het password.

Netjes toch?

In het originele bericht wordt ook gesproken over de Passport-service en niet over de Password-service, dus ik heb het toch maar wel aangepast. Ik heb trouwens ook nog nooit van de Password-service gehoord, dus het lijkt me sowieso logischer. :)

Ik dacht dat Microsoft de nadruk meer wilde leggen op veiligheid en beveiliging?
:+
Waarom dan zulke stomme fouten maken?
:7

Omdat het nog steeds mensen zijn die het programmeren...
Een vliegtuig stort niet altijd neer vanwege gebrekkig materiaal hoor! :Z
(dan nog is het de fout von de onderhoudsmonteurs eigenlijk)

Natuurlijk zijn het gewoon mensen, maar wel mensen waar MS grote ophef over heeft gemaakt toen ze allemaal extra training over security kregen.
Dat heeft dus niet overal geholpen.

Als je een wordprocessor maakt huur je een paar programmeurs in. Als je een "secure application" maakt huur je security experts in. Gezien de aard van de fout is dat niet gebeurd. Het lijkt me namelijk een designfout. Sommige zaken regel je niet simpel via een header, daar heb je andere middelen voor.

Waarschijnlijk heeft dit verhaal nog wel consequenties. De laatste zin uit de link in het artikel:
" The engineer believed Microsoft would rally the security teams to handle the vulnerability, as the issue had enormous implications for customers. "

Als ik het verhaal en de reacties door lees is er maar een reden om een password account te nemen en die te gebruiken voor gevoelige gegevens en dat is het kopen van software bij MS. Gezien bovenstaande is er de eerstkomende jaren geen reden om voor andere toepassingen terug te grijpen op passport.

Eigenlijk is het een groot "cutting edge" experiment. Of eigenlijk "bleeding edge", voor de klanten...

Het bewijst maar weer eens dat "trust" betekent dat je je veiligheid uitlevert.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:13 Athlon Low-Voltage XP-M 1700+ vs. Pentium-M 1,60GHz
Vorige 14:16 nVidia GeForce FX-familie van Leadtek getest
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011