Hoofdcategorieën
Device Settings

Handhelds missen nog steeds killer-applicatie

Door Diederick Janse, vrijdag 25 april 2003 10:11
Bron: ZDNet, views: 1.959

Hoewel we de laatste tijd veel nieuwe productintroducties hebben gezien in de markt voor PDA's en de prijzen van de personal digital assistants drastisch gedaald zijn, is het aantal verkochte handheld's in het eerste kwartaal toch gedaald sinds vorig jaar, zo meldt ZDNet. Deze daling vond plaats in zowel de particuliere als de zakelijke markt en bedroeg in totaal 21 procent. Waar er vorig jaar nog 3.1 miljoen stuks verkocht werden, wisten fabrikanten er dit kwartaal nog 'slechts' 2.45 miljoen te verkopen. De oorzaak van de verslechterde verkopen ligt bij de economische recessie die wereldwijd van invloed is op verkopen van luxe artikelen.

IDC logoPDA's worden volgens analisten nog te veel beschouwd als producten die, hoewel van nut, niet van absolute noodzaak zijn voor bedrijven. Wanneer bedrijven moeten knippen in het budget, zijn producten als handheld's momenteel dan ook de eerste aankopen die weg bezuinigd worden. Volgens onderzoeksbureau IDC is dit euvel met name te wijten aan het gebrek aan een 'killer-applicatie' voor het PDA-platform. Zo'n applicatie, die het apparaat aanzien en bestaansrecht verleent, zou helpen om de verkopen weer te laten groeien.

Palm Tungsten THet rapport verschaft ons bovendien inzicht in de verdeling van de PDA-markt onder de actieve spelers. Palm is nog altijd marktleider met 36 procent van de markt in handen. HP herwint de tweede plaats op concurrent Sony met een marktaandeel van achttien procent, waar Sony zestien procent van de verkochte producten leverde. Dell maakte een sterke entree door van de elfde plaats te stijgen naar de vierde plaats, met een marktaandeel van 6.5 procent:

Dell Axim X5Toshiba vergrootte het aantal verscheepte eenheden met 306 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2002. HP dankte zijn winst volgens IDC aan de verkoop van zijn iPaq H1910. Het middensegment bleek sowieso de aantrekkelijkste markt, ook Dell scoorde hier goed met zijn Axim-apparaten. Palm scoorde echter vooral goed met zijn gunstig geprijsde Zire voor consumenten. Deze week presenteerde Palm de Zire 71, een instapmodel met camera.
Volgende 10:52 Sun werkt aan AMD64-port van Solaris operating systeem
Vorige 22:29 Siemens ontwikkelt chip voor Galileo
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Ik vind de PDA met navigatie best wel een killer!!! Kijk maar eens naar de prijs van een standaard navigatie met dezelfde kwaliteiten... Minimaal 3 keer zo duur!

De gemiddelde chauffeur, weet echt niet dat dat allemaal ook mogelijk is met een PDA... Dus dan mag t wel handig en goedkoop zijn, maar als bijna niemand ervan gehoord heeft schiet t nog niet op!

Dat de marketing niet goed is is wat anders dan dat het er niet is.

Ik krijg na het lezen van de thread de indruk, dat er genoeg applicaties zijn. Volgens mij kunnen we daarom twijfelen aan de inzichten van de analisten. Wat ik mij wel afvraag is of de PDA wel bestand is tegen intensief gebruik, voortdurend dragen in de binnenzak of broekzak, weersinvloeden, etc. De vroegere elektronische agenda's met toetsenbord hebben wegens lacunes op dat vlak een hoop mensen weggejaagd. Als PDA's voortdurend kapot blijven gaan, is dat voor bedrijven/particulieren een blijvende kostenpost. Dan wacht je nog even tot ze goedkoper worden...

Alleen heeft je PDA navigatie geen correctie door middel van het snelheids signaal van je auto, geen gyro's waardoor je ook geen correctie hebt in tunnels en dergelijke.
Een PDA nav is goedkoper dat is waar, maar qua absolute nauwkeurigheid is een zelfstandige nav unit beter.

Snelheid wordt gemeten aan de hand van GPS satellieten, zou niet weten waarom dit gecorrigeerd moet worden ? Sterker nog: de GPS meting is nauwkeuriger dan mijn snelheidsmeter !

En hoeveel afslagen heb jij gezien in tunnels ? :P

Tunnels met afslagen ben ik een paar keer tegen gekomen, in steden in het buitenland, precies daar waar ik graag een navigatie-systeem had willen hebben :)

ook in brussel zijn er verschillende afslagen in de tunnels. effe ter info :)

In zo'n situatie werkt ook een Navigator van bijv. VDO of Blaupunkt niet.
Die werken op exact dezelfde manier.
Wat de PDA routeplanner wel weet is dat die afslag er is in die tunnel en hij verteld je ook dat zodra je de tunnel in rijdt, je bijv. de linkerbaan moet aanhouden en de eerste of tweede afslag naar links moet nemen.
Zodra de GPS ontvanger weer signaal heeft zal deze de navigator bijwerken en weer real-time de positie doorgeven en de route daarop afstemmen.
Rij je in zo'n tunnel verkeerd dan kan je toch pas op z'n vroegst op het moment dat je uit de tunnel komt je route verder aanpassen. Keren kan namelijk NIET in een tunnel.
De snelheid wordt in de tunnel constant gehouden op de laatst gemeten snelheid. Hier kan een verschilletje in ontstaan, maar dat is totaal niet belangrijk.

Oftewel: Een PDA navigator werkt gewoon minstens evengoed als een gowone.

ja de GPS is nauwkeuriger, maar het snelheidssignaal en de gyro's worden ook gebruikt om kleinere koersveranderingen te corrigeren en om bijvoorbeeld correcties te maken voor achteruitrijden.

'vollledige' navigatiesystemen hebben niet voor niets gyroscopen ingebouwd en hebben ook niet voor niets het snelheidssignaal van je auto nodig. Daarbij komt dat het snelheidssignaal van je auto zowiezo al veel nauwkeuriger is dan de snelheidsmeter.

Inderdaad. In vliegtuigen willen we ook niet enkel op GPS navigeren. Want hoewel de nauwkeurigheid van GPS erg groot is, is de betrouwbaarheid nou niet bepaald wat we willen. Een inertial navigation system (gyroscopen en versnellingsmeters) en radioupdates zijn voorlopig onmisbaar.

Als je PDA met navigatie een killer vind, moet je zeker eens bij Garmin.com gaan kijken... Die gaan binnenkort een heel leuk apparaat introduceren:

http://www.garmin.com/products/iQue3600

Ik was al aan het kijken naar een vervanger voor mijn Palm Vx. Deze Garmin zou het wel eens kunnen worden. M'n huidige killer-app erop (PunchClock) en gaan.
Maar eerst ff navragen of het ding ook gewone gps coordinaten weergeeft, of er waterkaarten mogelijk zijn etc. zodat ik het ding ook op m'n bootje kan gebruiken... dan is tie zeker verkocht (en ik ook dus)

Ja, Garmin verkoopt op MapSource CDs waterkaarten, maar het is wel verschrikkelijk duur -- behalve als je gaat vergelijken met andere marine GPS systems, natuurlijk :)

http://www.garmin.com/cartography/ontheWater/ .

BTW, hier is wat je krijgt voor de regio "Nederland": de kust van het duitse ost-frysland t/m het nauw van Calais, zowel de franse als de engelse kant, en de meeste binnenwater van noord en west Nederland. Je koopt de CD (Atlantic, in dit geval, is heel Europa, Afrika, tot en met de westkust van India ongeveer) voor $266 inclusief 1 regio (Netherlands, zal je dus dan nemen), en voor nog eens $125 per keer kun je een extra regio bijkopen (in de vorm van unlock codes). Updates kosten ook $125 per keer per regio om te unlocken, maar de fysieke update CD krijg je dan gratis.

(noot: dit is zoals ik het begrijp van de website.Geen rechten aan te ontlenen &c.)

In hoeverre dit duurder/goedkoper is dan gewoon 'echte' waterkaarten huren/kopen en via de lat/long output je positie op de kaart bepalen zou 'k nie weten.

Nou zou ik schaamteloos reclame kunnen maken voor een product wat het bedrijf waar ik werk op de markt zal brengen, maar dat mag waarschijnlijk niet :P

Anyway, een handheld is meestal toch meer bedoelt als agenda, of iets om tijdelijk notities op te maken die je later op je echte computer kan verwerken. de interface is gewoon niet handig genoeg om erg uitgebreid mee te gaan werken met grote applicaties.
Je kan wel allerlei accesoires meeslepen zoals toetsenbordjes, maar als je teveel moet aansluiten om redelijk te kunnen werken is het idee van zo'n klein mogelijk apparaat ook weer teniet gedaan. Daarom zal je niet zo snel iemand een verslag zien schrijven op een handheld.

GPS op een PDA is wel leuk maar als je nou eens kijkt naar de prestaties tov een Becker of een VDO, dan is het echt een lachertje! Vooral de flexibiliteit van de GPS software laat nogal wat te wensen over. Wanneer je bijv. een afslag eerder neemt dan de route aangeeft, dient het systeem de route te herberekenen en daarin is een Becker of een VDO echt nog vele malen sneller.

Maar idd, het is leuk en ook functioneel en goedkoop, maar geen killer applicatie naar mijn mening!.

Jij heb dus volgens mij nooit met een PDA met navigatie software gereden.
Ik gebruik een IPAQ 3970 met TomTom Naqvigator 2 en deze berekend dus binnen een paar seconden een nieuwe route als dat nodig mocht zijn.

Sorry hoor, maar ik moet je toch echt HELEMAAL ongelijk geven (en ewf2003 gelijk). Ik spreek vanuit de praktijk en kan je garanderen dat een PocketPC met TomTom2 een heel stuk beter werkt dan veel systemen die fabrikant-af geleverd worden (VDO bijvoorbeeld). Ook het argument snelheidsmeter dat hier iets verder boven genoemd wordt is onzin: een GPS-meting is nauwkeuriger dan de meter van de auto zelf.

Helaas: nog even sparen en dan mag ik 'm ook zelf kopen ipv lenen... :(

VDO Dayton/Carin corrigeert idd niet echt snel moet ik zeggen, maar dat jij (en anderen) doen net alsof die GPS systemen met gyroscopen en snelheidsmeters onnauwkeuriger zijn. En daar zit jullie fout.

Die systemen worden gebruikt om de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid te vergroten.

Voorbeeld, jij met je PDA-GPS rijdt een tunnel in ... weg GPS signaal ... en je PDA kan hoogstens aangeven .. 1e of 2e afrit of zoiets. Terwijl de "complete" navigatie systemen een gyroscoop en snelheidsmeter hebben om op terug te vallen. Ze worden in dit geval gebruikt als backup.

Ook onderweg gebeurd het wel eens dat een signaal niet goed is of helemaal wegvalt (bij mij iig wel eens gebeurd met VDO Dayton .. dat zie je aan icoon in bovenhoek) .. Jij met je PDA staat dan met je bek vol tanden, terwijl ik met VDO Dayton lekker door kan rijden (wel iets onnauwkeuriger) .. totdat ik weer voldoende signaalsterkte heb.

Persoonlijk vind ik de PIM functionaliteit op de Palm al een killer-app, maar daar zijn veel mensen het niet mee eens (helaas).

Ik denk dat het pas killer wordt op het moment dat de koppeling met mobiele telefonie (GPRS/UMTS) zeer eenvoudig wordt en de kosten van mobiel internet gaan dalen. Bijna iedereen wil toch overal kunnen mailen en internetten? Ik wel tenminste :P

Daarnaast, in de zakelijke markt begint de PDA door te breken op het gebied van handheld databases. Momenteel zitten daar nog wat haken en ogen aan (performance/geheugen van de PDA, schokbestendigheid), maar zodra die opgelost zijn voorzie ik een geweldige groei in die hoek.
Ik weet dat thuiszorg organisaties al PDA's + bluetooth gebruiken, en ook bij Shell is een grootschalige pilot bezig.
Misschien moeten we de killer-app toch in de zakelijke markt zoeken.....

Persoonlijk vind ik de PIM functionaliteit op de Palm al een killer-app, maar daar zijn veel mensen het niet mee eens (helaas).
Dat was mijn eerste gedachte ook: de agenda op een PDA is toch wel redelijk een killer-app. Het probleem voor de PDA producenten is alleen, dat dat geen rechtvaardiging is voor alle multimedia, kleurenschermen etc. en dat is waar ze écht geld aan kunnen verdienen.
Hier op mijn werk begint het nu iedereen te dagen dat een PDA als agenda toch echt grote voordelen heeft (en ook geld bespaart). Mensen die bijvoorbeeld vier agenda's hebben - een eigen werkagenda, een bij de secretaresse, een voor privé etcetera - maken regelmatig dubbele afspraken (die dan weer afgezegd moeten worden). Die mensen zijn dolblij als hun secretaresse de afspraken in een of andere groupware app zetten (Exchange, GroupWise, Notes etc.). Ze hoeven dan alleen af en toe even hun PDA te syncen en dan klopt alles weer. Zeker nu dit ook draadloos kan wordt het steeds nuttiger voor mensen die veel "on the road" zijn.
Maar ja, wij denken dus nu aan het inzetten van Palm Zire's, die zijn maar ¤99 en echt ruim voldoende qua PIM functionaliteit... en dat is nou niet echt waar de fabrikanten veel aan gaan verdienen!

Daar zit inderdaad het probleem.

Sterker, ik wil helemaal geen palm of zo hebben. Waarom zou ik in hemelsnaam nog een aparaat meesjouwen? Want klein of licht zijn ze nou niet bepaald. (met name de Ipaqs niet)

Wat ik gebruik zijn de synchronisatie met mijn agenda en contacts op exchange/outlook. Dat zijn de killer applicaties voor zo'n aparaat. Daar zijn ze handig voor. De rest zijn alleen maar leuke gadgets maar niet voldoende om er 400 euro aan uit te geven.

Maar dat kan ook al met mijn huidige telefoon. En nog mooier met bv die Sony Ericsson R380.

Wat wil je verder nog van een handheld?
De markt is gewoon verzadigd.

PDA's niet klein en licht? Dan heb jij nog geen Palm M505 of M515 in je handen gehad. Die zijn kleiner en lichter dan jouw agenda (die volledig vervangen wordt + met een heleboel extra functies).

En of de markt verzadigd is? Denk het niet. Ik ben er meer van overtuigd dat de markt nog niet is opengebroken, en dat is iets heel anders!

Lijkt me dan ook handig om het IDC rapport te linken waar ZDNet zich op baseert:
1 Palm 881,709 36.0%
2 Hewlett-Packard 444,000 18.1%
3 Sony 400,000 16.3%
4 Dell 159,000 6.5%
5 Toshiba 87,322 3.6%
6 Casio 83,250 3.4%
7 Handspring 70,000 2.9%
8 Sharp 68,960 2.8%
9 RIM 51,000 2.1%
10 GSL 48,500 2.0%
Other 158,300 6.5%
Total 2,452,041 100%
Dat zijn dus de verkoopcijfers in het 1e kwartaal van 2003 en het percentage van de markt dat ze daarmee hebben.

Zo te zien blijft Palm OS nog redelijk bovenaan staan met zeker 55,2% market share (1+3+7). Je zou het bijna vergeten, want er worden zoveel Pocket PC's geintroduceerd dat die het nieuws bijvoorbeeld hier op T.net veel meer beheersen ;)


/edit: 3 en niet 2 idd ;)

Precies mijn gedachte, ik was een beetje bang dat 'PokkePC' :P toch wel ging overheersen. Deze cijfers geven -gelukkig- een heel ander beeld. Zal ook wel iets met het verschil in systeemeisen te maken hebben (Al gauw een factor 4 meer processorkracht en geheugen nodig, met bijbehorend batterijgebruik).

Waarom 2?

Dat zijn neem ik aan de Ipaqs. (of ook de Ipaqs)

Zal wel een typefoutje zijn, hij zal wel 1+3+7 bedoeld hebben :). Palm + Sony + Handspring.

Zolang de PDA's nog te duur zijn, gaat de gewone mensen niet gauw kopen ook al biedt de nieuwere PDA's nieuwe features... Ik denk dat als de PDA's in prijs verlaagd zijn, de mensen wel zullen overwegen om zo'n ding te gaan aanschaffen. Wel weet ik dat de sommige bedrijven de PDA's gebruiken. Mijn manager gebruikt PSION PDA om gegevens op te slaan voor thuis, zodat hij thuis nog even te kunnen werken waar hij mee bezig is op z'n werk.

Inderdaad, naviatie is ook geen killer app. Het wordt pas iets als je met een PDA een ander onmisbaar apparaat kan weggooien en bovendien goedkoper is dan dat andere apparaat. Je pc, of je telefoon ofzo.
Of je moet met je PDA een activiteit opeens vele malen efficienter kunnen doen tegen geringe meerkosten. Voorbeeld: een agendafunctie/mailfunctie van je PDA is ook geen killer-app. Een PDA is daar gewoon te duur voor.

Zolang dat niet gebeurd blijft een PDA een duur speelgoedje.

Een PDA komt pas echt goed tot zijn recht als het een remote groupware-client is, die constant up-to-date gehouden wordt. Je wilt je PDA pakken, en direct zien of je nog een afspraak hebt of dat er een mailtje binnen is gekomen. Je wilt dus een constante flat-fee verbinding met je werk hebben, en niet aan dure GSM telefoontikken vastzitten.

Een goede flatfee verbinding naar de buitenwereld is imho de ultime killerapp voor PDA's.

Zoiets zei ik 4 posts hierboven ook al :)
Inderdaad, je kan niet verwachten dat zo'n klein kastje bergen geheugen en een razendsnelle processor heeft, gecombineerd met een hi-res scherm en een lange battery-life. Niet op korte termijn ieg.
De kracht zit er dus in, dat zo'n ding op zeer eenvoudige wijze (lees: transparant!) contact kan maken met het grote netwerk en daar informatie kan ophalen, zoals mail, internet, maar ook toegang tot databases bijvoorbeeld (ordergegevens bij een distibuteur?).
Ik kan me niet voorstellen dat een doorbraak op dat gebied nog lang op zich laat wachten, zeker niet met de groei in de BlueTooth markt in gedachten.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:52 Sun werkt aan AMD64-port van Solaris operating systeem
Vorige 22:29 Siemens ontwikkelt chip voor Galileo
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011