Hoofdcategorieën
Device Settings

Geen onderzoek van NMa naar kartelvorming cd-branche

Door Tamara van Hal, woensdag 2 april 2003 08:05
Bron: nu.nl, submitter: T.T., views: 921

De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft besloten geen onderzoek te doen naar prijsafspraken in de cd-branche. Hoewel de muziekcd's in Nederland aanzienlijk duurder zijn dan in het buitenland, meent de NMa dat er geen illegale prijsafspraken zijn gemaakt door de platenmaatschappijen. In juni 2002 werd op verzoek van toenmalig minister Zalm van Financiën een onderzoek gestart naar aanleiding van de forse prijsstijging van cd's na de invoering van de euro.

Na dit eerste onderzoek heeft het NMa de conclusie getrokken dat er geen prijsafspraken zijn gemaakt, omdat uit het onderzoek is gebleken dat de prijs van audio-cd's per verkooppunt flink verschilt. Dit wijst erop dat er geen afspraken zijn gemaakt voor het kunstmatig hoog houden van de prijs. Voor het grote prijsverschil geeft de NMa dan ook andere redenen aan, zoals een beperkte markt waardoor de distributiekosten hoger zijn. Ook de smaak van de Nederlandse consument draagt bij aan de hoge prijs:

cd's De prijzen liggen in Nederland hoger omdat er veel verkooppunten zijn waarvan een groot deel in handen is van de kleinere detailhandel. Bovendien is de Nederlandse markt voor cd's beperkter dan elders, waardoor de distributiekosten hoger zijn en de schaalvoordelen kleiner. Tot slot kopen Nederlandse muziekliefhebbers meer dan gemiddeld internationale popmuziek. Dat is duurder dan binnenlandse cd's.
Volgende 10:47 Red Hat geeft versie 9 van zijn Linux-distributie vrij
Vorige 23:41 Windows XP update verbetert beveiliging Wi-Fi
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Goed, lijkt me duidelijk. De NMa heeft dus een flinke zak geld ontvangen van de platenmaatschappijen om het onderzoek niet door te laten gaan!
Gewoon ordinaire afkoping dus.

wel enigszins verdacht ja.

de productiekosten van een CD lagen een paar jaar geleden op 2,50 (In guldens!!) en dat was inclusief rechtenafdracht aan de artiest. Goed, laten we zeggen dat dat nu hetzelfde is in euro's (inflatie correctie en dergelijke)

ik neem even als voorbeeld Nieuw Zeeland, da's een land wat niet zo verschilt van Nederland, het moet zo'n beetje alles invoeren wat er bestaat, en ook daar is de markt vooral op internationale muziek gericht, en vrij klein, want zoveel inwoners heeft NZ niet. Daar kost een CD van een willekeurige populaire groep/artiest direct on release 20 dollar. Een NZ dollar is evenveel waard als een gulden dat was. Zien we de verschillen al?

je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat wat de NMa nu probeert te zeggen absoluut niet klopt. Als een rijk westers land zoals NZ dergelijke prijzen kan handhaven, waarom wij dan niet? Omdat er afspraken zijn gemaakt waar wij als concurent compleet de dupe van zijn.

En maar klagen dat mensen gaan downloaden met Kazaa, enzovoort. Tja... da's concurrentie he?

even een kleine correctie hierop, je vergelijking klopt niet helemaal, Nieuw-Zeeland is namelijk niet zo rijk als je zou verwachten het BNP (bruto nationaal product) ligt een stuk lager dan in Nederland, evenals het gemiddelde inkomen, dus dat verklaart ook al een gedeelte van de lagere prijs, maar dit verschil is geen 50% wat de prijs van de cd's wel is.

En ik snap het niet helemaal, de prijzen liggen per verkoop-punt flink lager wordt er gezegd, ik ken maar een paar winkels waar cd's goedkoper worden verkocht: media-markt, plato e.d. en die moeten het puur hebben van het op grote schaal inkopen en/of een vaste klantenkring. Alle grote landelijke ketens: Free-record-shop, Music-Store, Ear&Eye hanteren exact dezelfde prijzen :?

Nieuw Zeeland is vergelijkbaar in een hoop opzichten. Het BNP ligt welliswaar lager, het gemiddeld inkomen ook (hoewel ik daar veel meer zou verdienen dan wat ik hier doe) en de kosten zijn daar laag. Een huis kopen kost daar geen fuck, en zaken als je boodschappen, etc kosten daar in vergelijking tot Nederland ook veel en veel minder.

Daarnaast heeft NZ niet veel industrie, hun belangerijkste product is dacht ik schapen fokken, dat is allemaal van invloed op het BNP.

Ik wil hier wel even op inhaken. Zaken zoals Media Markt, Blokker en Kruidvat maken 0,0 winst op de verkoop van cd's. Ik heb zelf in een cd zaak gewerkt en de inkoop van een populaire (top 100)-cd was in die tijd rond de 26 gulden excl. btw.

Een Media Markt e.d. die dus cd's aanbiedt voor 14 a 15 euro maakt hier dus 0,0 winst op :r

Dit zijn voor hun alleen maar lokkertjes en ze moeten het van de verkoop van andere producten hebben. Op deze manier maken ze de markt kapot :'(

Dat neemt niet weg dat de platenmaatschappijen natuurlijk wel onderling afspraken kunnen hebben gemaakt over de prijzen die ze hanteren naar de winkeliers toe...

Als het in andere landen veel goedkoper kan, dan kan het bijna niet anders dat er hier in NL sprake is van kartelvorming.

Heb ook sterk het vermoeden dat de debielen van de NMA alleen ondezoek hebben gedaan naar prijsafspraken bij de verschillende verkoop punten. En een kleuter kan verzinnen dat dit niet zo is. Grootste boosdoeners zijn volgens mij de platen maatschapijen.

Laat maar kapot gaan. 15 euro is heel wat anders als 30 euro. Je maakt mij niet wijs dat een zaak als de Free Record Shop ongeveer 50% van de omzet als marge moet hebben. Als dat soort zaken over de kop gaan zal ik niet treuren.

[Edit] Zodra de platenbonzen afnemers beginnen te verliezen treed dan het marktsysteem weer in werking en zakken de prijzen vanzelf.
(Reactie was op Herrie@Work)

Ik weet eigenlijk niet waar de stelling 'in andere landen is het goedkoper' vandaan komt. In zowel Belgie, Nederland, Frankrijk, UK zijn de prijzen in de grote winkels ongeveer gelijk. Ook in de USA heb ik echt geen lagere prijzen gevonden (nu een jaar geleden). Alleen Duitsland komt voor mij goedkoper uit, maar dan alleen in sommige gevallen.

Men heeft het steeds over de platenmaatschappijen die teveel geld in hun zak steken, maar naar mijn mening zijn de grote ketens zoals FRS minstens evenveel debet aan de hoge prijzen. Hoe verklaar je anders dat een CD die in de FRS voor 20 euro te koop is bij mijn favoriete winkel in Antwerpen 4 euro goedkoper is? Je kan toch moeilijk beweren dat grote ketens tegen hogere prijzen inkopen?

Ik :'( heel erg hard met je mee hoor.... Ben jij muziekant ??? nee ... waarom is het dan zo belanrijk dat jij er (veel) op verdient ??? |:(

Prijzen in België en Nederland waren toch gelijk :+, en toch is die cd in België goedkoper........je spreekt jezelf wel een beetje tegen zeker als je weet dat de btw in belgië volgens mij op 21% ligt.

Moet je maar eens op Amazon snuffelen.. De meeste recente CD's gaan daar voor 15 dollar of zelfs minder over de toonbank....

Alleen al het feit dat de overgang van plaat naar cd vaak een stijging van 100% met zich meebracht (die nooit werd teruggebracht) en het feit dat de media industrie nu met de dvd hetzelfde probeert (dvd's zijn vaak meer dan 2-3x zo duur als een vhs band terwijl de kostprijs niet hoger ligt)
geeft aan dat dit allemaal onzin is..

Tja, met een jaarlijkse stijging van de winst moet men niet zo zeiken.

DE nma heeft gewoon geen zin om dit te doen, anders waren ze wel ff langsgegaan bij hun collegas van de FTC in de vs (die vonden gek genoeg wel prijsafspraken waarna de prijzen daalden)

Klopt niet, aangezien de gemiddelde rechtenafdracht ongeveer 1 euro voor de uitvoerende is, en 1 euro voor de schrijver. Doe alsjeblieft je huiswerk voordat je dit soort dingen post...(sorry maar hier word ik ERG moe van na al die jaren)

http://cgi.cnn.com/interactive/entertainment/0101/cd.price/frameset.ex clude.html

Yeah, right....

Geeft niks jongens en meisjes, gewoon bij play.com bestellen voor de helft van de prijs en gratis thuis gestuurd bovendien! (en nog buitengewoon goede service ook)

Wat een stelletje sukkels....

ehm dat zijn pond prijzen hoor, dus waarschijnlijk nog duurder

Ehhmm even ter vergelijking:
De nieuwe van Linkin Park (+dvd) bij Play.com: 10.99 Pond = 15,95 Euro
De nieuwe van Linkin Park (+dvd) bij de FreeRecord: 26,99 Euro!

Volgens mij zijn ze dus wel degelijk goedkoper daar in Engeland... :Y)

Nou, dat valt nog mee hoor. Bijvoorbeeld de nieuwe CD van Queens of the Stone Age, kost 12,99 in ponden. Dat is 19,01 Euro (zie www.gwk.nl) en hier betaal je er 22 euro voor. Dat scheelt 3 euro, maar dat is een van de duurste (al dan niet de duurste) CD's die ze daar hebben, vele kosten maar 7,99 of 10,99 dus dat scheelt echt aanzienlijk.

Volgens mij is er maar een reden waarom de prijzen hier hoger zijn en dat is omdat wij het toch wel betalen. Een uitspraak die ik nooit zal vergeten "We hebben de prijzen verhoogd omdat de markt het toelaat!"

Betalen wij? Volgens mij is Kazaa een NL initiatief...en volgens mij zijn er meerdere P2P file share tools die in NL ontstaan zijn.

Geeft maar even aan hoe goed de platenmaatschappijen zijn in het verzieken van hun eigen markt.

De CD verkoop gaat slecht en dat hebben ze aan zichzelf te danken. Zolang de platenmaatschappijen dit niet in zien, zullen prijzen blijven stijgen en hun afzet blijven dalen...

En dan nog zeuren de platenmaatschappijen dat ze niet genoeg verdienen.

Klopt, alle grote platenmaatschappijen draaien op het moment forse verliezen op de CD verkopen.

Als ze dan ook nog eens vertelde waar het dan wel goedkoop is, dan hebben wij nog wat aan dit onderzoek ook :)

Serieus, dat klopt dus echt niet, waarom liggen de prijzen van cd's dan toch nog zo dicht bij elkaar en is er niet een groot concern dat zijn cd's voor veel minder verkoopt. De cd verkoopwinkel verdienen het gewoon om minder omzet te maken. Download ze mensen!

En dan nog vraagt Den Haag zich af waarvoor de illegale kopieen zo lekker draaien....
Ze geven al aan dat het verschil tussen de duurste en de goedkoopste 14 euro is!

Je kan inderdaad zijn dat de grotere warenhuizen (lees Media Markt) op een goedkopere manier kan inkopen, zie de gemiddelde lagere prijzen daar.

Voor het grote prijsverschil geeft de NMa dan ook andere redenen aan, zoals een beperkte markt waardoor de distributiekosten hoger zijn. Ook de smaak van de Nederlandse consument draagt bij aan de hoge prijs
280miljoen inw. in Amerika, 16milj. in Nederland goh een beperkte markt ja logisch he...

En de smaak van de Nederlandse consument: ja hehe alles wat wij hollanders leuk vinden wordt duurder gemaakt... stom gedoe... geen prijs afspraken jaja... 't zal wel....

Zo'n vergelijking gaat natuurlijk niet op he ;)
Europa heeft tenslotte 2x zoveel inwoners als de VS dus zouden de cd's hier goedkoper moeten zijn
China heeft meer dan een miljard inwoners dus dan zouden cd's daar praktisch gratis moeten zijn (ik heb het hier ff over legale cd's he)

In de VS is de FTC gewoon veel krachtiger als de NMa op die gebieden, daarom vind men daar wel uit waarom de cd prijzen zulke absurde vormen hebben aangenomen

En tja, de cd verkopen (en dan voornamelijk singles) dalen eigenlijk al sinds het begin, en tja ik vind de verkopen nog meevallen als je kijkt naar de absurde prijsverhogingen tov vinyl..

Al dat gezeik van de indusrie over illegale kopieen is ook alleen maar een smoes om die woekerprijzen te rechtvaardigen (terwijl er geen causale relatie is tussen illegale kopietjes en teruglopende verkopen)

Misschien dat de NMa nu eens naar de dvd prijzen kan gaan kijken

Als er ergens op de wereld een land is waar de logistieke situatie gunstig is, dan is het Nederland wel. Alle steden liggen hier zo enorm dicht op elkaar. Met een paar uurtjes ben je van de ene kant van het land naar de andere gereden.

Ook binnen de steden is het verkeer goed geregeld. Hoewel mensen vaak klagen over drukte en file, zijn er tijdstippen waarop je prima alle winkels kan beladen. Dat wordt dan ook vaak vooral 's ochtends vroeg gedaan.

Dat heeft dus echt wel een gunstige invloed op de distributie kosten, dus dat het hier duurder zou zijn is echt onzin.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het in Nederland wat lastiger is omdat je zo veel verschhillende stromingen hebt met allemaal hun eigen aanhang, die dus ook allemaal hun eigen muzieksoort willen kopen in de CD winkel. Maar dat zal je in andere landen toch ook wel hebben, of is het daar minder?

Freerecord shop vind in niet echt een kleine detail handel, net als de v&d en die zijn echt belachelijk duur met hun cd's.
Ik weiger om cd's te kopen bij een grote winkelketen, want juist die zijn het duurste. Hier in Almere heb je het oortje, das een kleine handel (niet zozeer de winkel maar de winkelketen) en die zijn juist goedkoper dan de grote handels.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:47 Red Hat geeft versie 9 van zijn Linux-distributie vrij
Vorige 23:41 Windows XP update verbetert beveiliging Wi-Fi
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011