Hoofdcategorieën
Device Settings

Over zeven tot tien jaar tv-kijken per glasvezel in Amsterdam

Door Jeroen P Hira, donderdag 20 maart 2003 13:59
Bron: ZDNet.nl, submitter: Chatslet, views: 1.695

ZDNet.nl bericht dat Amsterdam binnen zeven tot tien jaar televisiekijken via glasvezelkabel mogelijk wil gaan maken. Hierdoor is het mogelijk om buitenlandse zenders via streaming video op de pc te bekijken, iets wat een groot deel van de Amsterdamse bevolking wel zal kunnen waarderen. Het abonnement zal naar alle waarschijnlijk rond de vijftig euro per maand gaan kosten en de aanleg van het netwerk zal over anderhalf jaar moeten gaan beginnen. Ondanks het feit dat het succes van het project niet gegarandeerd is, zal Amsterdam ongeveer negentig miljoen euro - dertig procent van het totaal - in het project investeren. Het succes hangt voornamelijk af van de televisiezenders, die voorlopig niet de bandbreedte hebben om duizenden kijkers tegelijk te bedienen.

Glasvezel / fibreglass
Volgende 14:35 "NV35 tweemaal zo snel als GeForce FX 5800"
Vorige 13:37 nVidia over nForce3 en energiegebruik toekomstige GPU's
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Hmmm nog meer redenen om in Amsterdam te gaan wonen :P dat is wel leuk lijkt mij...alleen is dat dan gelijk voor i-net enz dat abbonement of is dat ALLEEN voor streaming televisie ??? En de televisie zenders ligt het aan :P tsja das wel logisch als je kijkt wat een GARE kanalen nederland alleen maar heeft...

Wel cool, ik vind het alleen jammer dat dit soort projecten alleen maar gebeuren in de echt grote steden (A'dam, R'dam, Utrecht, enz)...

Nu nog internet via deze lijn, en het is al helemaal mooi :D

Heb je gelijk in (over grote steden), maar wat heb je nou aan buitenlandse tv programma's op je pc?! Ook al zou het op tv zijn, wat heb je er dan aan? |:(

Heb je gelijk in (over grote steden), maar wat heb je nou aan buitenlandse tv programma's op je pc?! Ook al zou het op tv zijn, wat heb je er dan aan?
Nou, ik kom oorspronkelijk uit Italië, en de zenders daar zenden 24 uur per dag... 's nachts worden er vaak oudere (italiaanse) films uitgezonden die ik best met een softwarematige VCR zou willen opnemen om ze dan op dvd te branden... :) nu zou ik daarvoor een dure satellietschotel moeten kopen, en een tv kaart voor in de pc. Straks hoeft dat niet meer, als ik het goed begrijp...

wel een beetje logisch denk ik
grote steden zijn het meest multicultureel en kunnen dus wellicht veel zenders aanbieden voor meerdere doelgroepen tegelijk. de respons op dergelijke projercten is hoger in de grote steden.

als je zoiets in bv. Lutjebroek zou doen om maar wat te noemen zou het zowiezo helemaal niet rendabel zijn.. al is het in dit geval helemaal niet.

pas als het in de grote stad een succes zou zijn, zou je het kunnen uitbreiden naar kleinere steden

Daar zeg je me wat, maar de gemaleerde gemeenschap in Amsterdam zie ik met alle respect niet almas op nieuwerwetse middelen overgaan.

De meeste hebben voldoende aan hun schoteltje en om Amerika maar weer eens aan te halen is het ook niet echt nodig.
Daar heb je de beschikking over honderden kanalen, gewoon op de kabel, ik zie dus geen reden om dit nu in te voeren dan wel in de toekomst.

Nu nog internet via deze lijn, en het is al helemaal mooi

Dat zijn ze ook van plan... zie: http://www.tweakers.net/nieuws/20583

Glasvezel biedt natuurlijk sowieso veel mogelijkheden. Ik denk trouwens dat die prijs alleen voor het TV-kijken geldt. I-net providers zullen weer bandbreedte moeten huren van de exploitant van die glasvezelkabel. Lijkt me niet gezien de huidige breedband i-net abbo's (behalve op universiteiten dan) dat je voor die 50 euro per maand ook een i-netverbinding hebt. Je hebt bij UPC voor die 30 euro per maand (of wat er ook wordt betaald voor TV) ook geen Chello aansluiting.

Fibre to the home is de toekomst. De bandbreedte die daardoor gecre-eerd wordt kan voor alle huidige data toepassingen en alle toekomstige technieken gebruikt worden. Nu kan er TV, radio, telefonie, internet overheen, wie weet wat er in de toekomst voor technieken zijn. Nu heeft elke techniek nog een eigen kabel (m.u.v. kabelinernet ;)) - in de toekomst hoeft heb je gas/water/licht/fiber

Bij glasvezel heb je een max aan data door de aansurende apperateur of niet?
Adsl wordt van tel- naar tel-centrale ook met glasvezel gedaan of niet?

Wel een interesant onderwerp, Iemand met veel ervaring? moet ik me voor stellen dat er 1 draadje van 0,1 mm door A'dam heen loopt?

78

Het succes hangt voornamelijk af van de televisiezenders, die voorlopig niet de bandbreedte hebben om duizenden kijkers tegelijk te bedienen.

Het lijkt me toch dat je ook niet per kijker een stream gaat leveren, zeker niet zolang tv een passief medium is.

Ik denk dat er mee wordt bedoeld dat de huidige voorzieningen van de tv-maatschappijen er niet geschikt voor zijn om een stream aan te bieden die door duizenden kijkers tegelijk kan worden bekeken. Daarvoor is meer bandbreedte nodig, en die bandbreedte wil de stad Amsterdam dus nu gaan leveren.

Dat moet je inderdaad gewoon met multicast doen, unicast is onzin voor TV.

goh, da's wel een accurate voorspelling zeg: 7-10 jaar :p

maarre, streaming news kan je al krijgen op bijv. www.dsltv.nl , kunnen ze niet beter daar wat geld in stoppen ipv weer belachelijk veel geld in een nieuwe netwerk steken?

Da's zeker 'accuraat'! En dan nog weten te voorspellen dat het zo'n 50 euro gaat kosten :) Ik ben zeer benieuwd..

#$^#$ dubbelpost :(

enkel zichtbaar met een nederlands ip adres ,buh , egoïsten !!! :p

Moet je een vpn verbinding met iemand in a-dam opzetten. Heeft een vriend van me ook gedaan. Die kan met een ip van Nieuw Zeeland online :) Das pas neet! :7

Ben benieuwd hoe de kwaliteit zal zijn, met dsl-tv krijg je nu al een vrij goed beeld en dat met mn basic adsl abbo :)

Let wel dat je voor een HD-TV resolutie ongeveer 155Mb/s (ongecodeerd) nodig hebt wil je streaming kunnen gebruiken. Dat trek je dus echt niet met dsl. Met betere codecs zal dat nog wel beter worden maar in ieder geval heb je zeer hoge snelheden nodig voor goede kwaliteit.

Vraag me af waar die glasvezel kabel voor dient die hier momenteel langs m'n voordeur wordt gelegd (Arnhem-Noord). Kun je ook leuke dingen mee doen :)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:35 "NV35 tweemaal zo snel als GeForce FX 5800"
Vorige 13:37 nVidia over nForce3 en energiegebruik toekomstige GPU's
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011