Hoofdcategorieën
Device Settings

nVidia over nForce3 en energiegebruik toekomstige GPU's

Door Hielko van der Hoorn, donderdag 20 maart 2003 13:37
Bron: Ace's Hardware, submitter: T.T., views: 827

De mensen van Ace's Hardware hadden tijdens CeBIT de mogelijkheid gehad om met nVidia te babbelen en wisten op deze manier een tweetal interessante stukjes informatie te achterhalen. Het eerste brokje informatie gaat over de nForce-chipset. Het blijkt dat nVidia heeft overwogen om moederborden uit te rusten met een socket voor de videochip, maar dat bleek niet haalbaar te zijn. Moederborden hebben te weinig ruimte, het geheugen kan moeilijk dicht genoeg bij de chip geplaatst worden en het feit dat de meeste moederborden meestal slechts 4 layers dik zijn maakt het jammer genoeg onmogelijk.

nVidia Logo (graphics^n)Het tweede punt gaat over het energieverbruik van de toekomstige videokaarten. Als je dacht dat de 75W die de GeForce FX kan verbruiken veel is, dan heb je, je vergist. nVidia verwacht dat GPU's binnenkort een energieverbruik boven de 120W kunnen krijgen. Hoewel nVidia mogelijkheden zoals SOI heeft onderzocht om het energieverbruik omlaag te brengen zullen deze technieken niet in de nabije toekomst toegepast worden.

Volgende 13:59 Over zeven tot tien jaar tv-kijken per glasvezel in Amsterdam
Vorige 13:26 TI toont referentie design ultra-draadloze PDA
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

nVidia verwacht dat GPU's binnenkort een energieverbruik boven de 120W kunnen krijgen.
Sodeju! Dan mag je een beste voeding erop hebben zitten! 120 Watt is echt enorm veel voor een GPU! Weet iemand waarvoor al deze stroom nodig is?

de beeltjes op je scherm pompen :o

de beeltjes op je scherm pompen
Het zijn toch echt pixels die op het beeldscherm worden gepompt.

dat is dan weer lekker, heb je een P4 en zoon ding.... krijg je een beste stroomrekening, 24/7 aan laten staan.

Ach, misschien krijg je dan met kerst een bedanktkaartje van je energiemaatschappij... :)

Maar je hebt wel gelijk ja. Daarom is een tweede PC, speciaal voor het downloaden, wel interessant. Pas geleden heb ik ook een PC gebouwd gebaseerd op een Via Epia bordje. Voor het gamen heb ik mijn Athlon, maar voor het downloaden (24/7 aan) heb ik die Epia. Nou, ik kan wel zeggen dat het veel scheelt op je energierekening hoor.

Het zou fijner zijn als ze iedereen zo'n kaart met kerst kado zouden doen... Soort van verkapte sponsoring }>

Als ik nou een voeding koop van 450 watt en maar net aan 300 watt gebruik trekt die voeding dan nog steeds 450 waat uit de muur of is kan een voeding van 450 waat gewoon max 450 watt aan?

Dat is maximum natuurlijk! Waar zou die voeding anders met dat vermogen naartoe kunnen??? Die Wattage moet in ofwel hoge spanning/kleine stroom ofwel lage spanning/hoge stroom omgezet worden, dus die kan niet meer trekken dan nodig. (P = U*I)

Als jij 24/7 3D Mark laat draaien krijg je inderdaad een leuke stroomrekening, maar gelukkig gebruikt hij die 120W alleen op z'n piek en volgens mij draai je doorgaans spelletjes niet continu op het maximum van je videokaart aangezien spellen geen continue load veroorzaken. Je wil dat je videokaart aan de max kan voldoen, dus hij kan de minder zware delen met gemak aan. Vandaar dat hij doorgaans veel minder gebruikt.

Daarbij komt nog het feit dat je videokaart al dat 3D geweld in windows/Linux niet nodig heeft om ff je desktop weer te geven :)

s' Winters bespaar je het nog uit op je stookkosten maar in de ozmer gaat die airco toch echt staan loeien. Dus om de kosten te besparen toch maar naar het zwembad en een kleurtje krijgen?

zo'n chip op je moederbord zou wel ontzettend cool zijn!
Dan heb je een CPU en een CPU op je mobo.
Als die chip dan ook nog eens gebruik zou kunnen maken van je intern geheugen, kan je echt een dikke videokaart bouwen! Een kaart met 1024 MB enzo :9

En 120 Watt?!?! Hoe moet je dat ooit koel houden!?
Een Athlon TB is als nauwelijks onder de 45 graden te houden, en die is "maar" 80W ofzo.
Nee NVidia, ik denk niet dat dit een verstandige zet is, om zo je kaarten te bouwen. Ik zou maar iets langer onderzoeken naar nieuwe technieken en die-verkleining enzo... :X

En 120 Watt?!?! Hoe moet je dat ooit koel houden!?
Misschien dat nVidia een verbintenis sluit met Cryotech voor standaard stikstofkoeling ;)

Ze hebben het hier wel over de hele videokaart, dat is voor de nabije toekomst kan dat best wel eens bestaan uit een GPU, 256+MB geheugen, eventueel nog aparte mpeg2(4?) encoders/decoders, TV-out-in en firewire (DV).

Natuurlijk blijft het wel heel erg veel warmte, die toch je kast uitgevoerd zal moeten worden. Misschien dat het

Ik ga ervan uit dat in ieder geval 75% van het energieverbruik van een videokaart door de GPU zelf voor zijn rekening genomen wordt. Dus 75 tot 100W alleen voor de GPU. Dit is meer dan de heetste athlon of P4.

and de hand van je post kwam ik erachter waarom ze in hemelsnaam je GPU op het mobo kwijt willen..
ik wou nl eerst onnozel reageren dat je dan toch gewoon eenzelfde soort koeling op je GPU plaatst als dat op je CPU zit? (ja ik weet het dat gaat ten koste van al je PCI sloten, dat was het onnozele eraan)... maar als je dat ding op het mobo plaatst is er wel ruimte voor een koelkast op je GPU.
Ik vraag me alleen af of ATI het hier mee eens is, een 9700 heeft toch minder koeling nodig dan de FX ultra. om nog maar te zwijgen hoe ze dat denken te aanpakken in laptops.. :P wordt er dan een dynamo bijgeleverd dat als je beeld wil hebben je dan gewoon wat harder moet fietsen?

ze moeten gewoon de kaart andersom bouwen. Koeler aan de bovenkant, misschien zelfs 1 koelsysteem dan voor zowel cpu als video.

helemaal niet de kaart omdraaien, de fan/koeler staat juist naar beneden om daar koude lucht aan te zuigen, koudere lucht is zwaarder als warme lucht. maar wat ze wel zouden kunnen doen is een soort van koude lucht onder aanzuigen en dan de warme lucht aan de achterkant van de kaart wegblazen.

Als die chip dan ook nog eens gebruik zou kunnen maken van je intern geheugen, kan je echt een dikke videokaart bouwen! Een kaart met 1024 MB enzo
Waarom denk je dat er nu geen videokaarten op de consumentenmarkt (dus geen WildCats e.d.) zijn met meer dan 256 MB aan geheugen. Omdat het allereerst niet nodig is. Bij de meeste games zijn de textures simpelweg niet groot genoeg om een dergelijke hoeveelheid geheugen te rechtvaardigen. Ten tweede is het geheugen dat op je videokaart geprikt zit over het algemeen aanzienlijk beter, dus kortere latencies, hogere bandbreedtes. Kijk maar eens naar de Radeon 9800 Pro: 340 MHz DDR-2 met een 256 bit brede bus. (PC2100/ 2700/ 3200 maakt gebruik van een 64 bit brede bus). Kortom een bandbreedte van (340E6*2*256)/ (8*1024*1024*1024) ~=20 GByte/sec tegenover ~= 3,2 GByte/sec voor PC3200 (what's in a name). Kortom, dat zou hardstikke onbetaalbaar worden om "fatsoenlijk" geheugen te gaan gebruiken. Shared memory is vaak als een aanhangwagen achter een Ferrari.

Vaak zit je natuurlijk nog met die irritante AGP bus. Het gaat hier om GPU's die je in een socket op je moederbord plaatst. Om die GPU's compatible te houden voor gebruik in normale videokaarten zullen ze toch met de chipset moeten communiceren via een AGP bus protocol. Nog een extra bottleneck voor je geheugen (langere latencies + lagere bandbreedte). Een IGP van de huidige nForce 2 chipset zit in principe ingebakken in de Northbridge en hoeft dus niet een AGP bus protocol te hanteren om te kunnen communiceren met de northbridge en kan sneller met het geheugen communiceren. Dit afgezien van de dual-channel geheugen controller die zelfs voor een videokaart een redelijke bandbreedte levert voor een low/ mid-end videokaart.

[Reactie op Plague] Over een tijdje heb je i.d.d. DDR-2 voor je moederbordje, maar wat heb je dan misschien wel niet voor je videokaart? DDR-3? Videokaartgeheugen voor de high-end kaarten is de laatste jaren altijd sneller geweest dan high-end systeemgeheugen[/reactie]

Maar je hebt na een tijd toch ook snel geheugen? Over een jaartje word DDR|| al op de markt gebracht voor op mobotjes. Dus waarom zouden we niet snel geheugen op ons mobotje prikken?
Dan kan je je systeem echt extreem overclocken, omdat dan je geheugen overclocken niet alleen gewoon sneller is, maar je videokaart word daar ook een stuk sneller van.
AMD heeft al een Northbrigde op de Athlon64/Opteron. What's next? Een videokaart ingebakken?
Ik denk het wel. Laptops etc. worden steeds kleiner. Ergens moet ruimte bespaard worden. Dat wordt op de GPU denk ik.
Zie de Centrino, die heeft ook al WiFi etc. onboard. Allemaal ruimte besparend.

Ik denk echt dat ooit alles onboard zal zijn. Dan misschien wel, zoals een processor, uit zijn socket haalbaar.
Consoles en PC's gaan naar elkaar toe groeien tot een multimedia doos. Boven heb je je PC, beneden kan je draadloos gamen op de TV en in de studeerkamer kan je internetten. Dat allemaal op de zelfde PC gelijktijdig. Dat is de toekomst volgens mij. :)

Ik denk echt dat ooit alles onboard zal zijn. Dan misschien wel, zoals een processor, uit zijn socket haalbaar.
Ik denk dat dit niet voor de nabije toekomst is: want ik denk dat ze niet zo'n hoge yields halen bij het zodanig verkleinen van al deze dingen, dus zal het toch voordeliger blijven om gewoon nog met extra kaarten te werken.
Dit is mss toch voor de verre toekomst (in pc-termen dan), wanneer men het 0.065µ-proces goed onder de knie heeft bv.

Alleen het nadeel is wel dat het geheugen niet zo snel aanspreekbaar is als direct op de videokaart zoals een losse videokaart.

120W???? Dat ligt al ver boven het gebruik van een gemiddelde (onoverclockte) hedendaagse CPU!

Hoe wil nVidia die ooit gaan koelen? standaard 3 pci slots innemen? Speciale stellages om de kaart in op te hangen?

Ik zie het al voor me:
This card is compatible with the following standardized water cooling units:
...
Of natuurlijk een Zalman achtige oplossing met dubbele heatpipe en 4 fans of zo

ze zuipen tegenwoordig al energie genoeg en die koeling maakt ook een lawaai van hier tot Tokoyo (bij de nieuwste nvidia dan)...
Dat wordt nog lekker met die 120W binnenkort...
Is een enorm energiegebruik niet een beetje een teken van een argitectuur die een beetje brak is?

;) Standaard met waterkoeling ! ;)

Dat is inderdaad geen gek idee.
Alleen fanatieke gamers hebben zo'n kaart nodig en als je dan een waterkoeling erbij krijgt :)

dat snap ik ook niet echt...waarom 120 watt ?? iedereen wilt zo weinig mogelijk watts verbruiken en nvidia wil dat juist omhoog gooien :P hahaha beetje rare theorie...

En hoezo geen ruimte op de moederborden ?? je kan er toch wel een plekje voor vrij maken tussen al die ongeorganiseerde rotzooi die ze overal neer pleuren op dat ding ???

en verder lees ik nix over nForce3 ???

Nvdia zegt dat ZIJ zoveel wattage nodig hebben. Ati gebruikt toch beduidend minder? Of hadden ze alleen stillere koelers? Als dit waar is lijkt het me dat Ati de komende tijd de winnaar is, totdat Nvdia weer op een wat realistischer ontwikkelpad komt. Wel jammer want ze hebben een hele goede naam natuurlijk, maar sinds de FX5800 zijn er veel mensen die zich verbazen over de wel erg duidelijke gebreken.

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. 120W is erg veel, en hooguit bij de meest extreme kaarten (ze gaan toch niet onboard) nodig.
Gelukkig heeft niet elke PC dat nodig, want door al dat energie verbruik zijn we al voor 2040 door onze voorraad olie etc.
brr, maar goed dat mijn PC niet richting de halve kilowatt gaat...

offtopic:
Om een beetje leuk met die kaarten te werken moet je verplicht in de koelcel van je lokale slager gaan zitten of er zelf eentje aanschaffen...

ffe bij 2dehands.nl plaatsen :
Gezocht koelcel minimaal plaats voor 1 persoon en een berg computer zooi... Pas op de koelcel moet in staat zijn mijn grafische kaart tot een aangename temperatuur te verlage anders heeft reageren geen zin

Zelfs de snelste P4 komt nu niet boven de 80 watt uit, en het lijkt me sterk dat videokaarten dat in de toekomst wel gaan doen. Al was het alleen maar omdat je dat (met lucht) nooit koel houdt.
Zo'n 120watt kaart zal in de toekomst in ieder geval niet in mijn systeem terug te vinden zijn :P
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:59 Over zeven tot tien jaar tv-kijken per glasvezel in Amsterdam
Vorige 13:26 TI toont referentie design ultra-draadloze PDA
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011