Hoofdcategorieën
Device Settings

Xbox-hackers vragen steun van Europese Unie

Door Diederick Janse, zaterdag 8 maart 2003 15:42
Bron: ZDNet, submitter: ac41964, views: 972

Drie leden van het Xbox Linux Project hebben een open brief gestuurd aan de Europese Commissie, waarin zij vragen om een verruiming van het antitrustonderzoek dat tegen Microsoft loopt. De hackers beargumenteren dat MS illegaal bezig is door de Xbox te beveiligen tegen concurrende software zoals Linux. De directe aanleiding voor de brief zijn de rechtszaken die MS in Amerika voert tegen makers van mod-chips, die het draaien van andere applicaties op een Xbox mogelijk maken. Volgens de briefschrijvers is de Xbox in feite een standaard pc, waarop Microsoft helemaal geen beveiligingen zoals encryptie zou mogen aanbrengen. Microsoft heeft nog geen officiële reactie gevormd op het Linux Project en de brief die zij verstuurd hebben:

Xbox Linux Project vragen steun Europese CommissieNu dat MS actie voert tegen mod-chipbouwers vrezen de Xbox-hackers dat niemand nog Linux gaat kunnen draaien op de console. Voorlopig vinden alle juridische handelingen in de V.S. plaats, omdat dat land over een strengere wetgeving (DMCA) beschikt. Maar binnenkort komt er iets gelijkwaardigs naar Europa, de EUCD. "We zijn ook bezorgd dat wanneer de EUCD wordt bekrachtigd in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, waar wij het meeste werk uitvoeren, Microsoft dezelfde tactieken zal gebruiken om ons project te verpletteren en onze programmeurs persoonlijk aan te vallen."
Volgende 16:09 Neowin.net offline gehaald door conflict met Microsoft
Vorige 15:42 Leadtek WinFast A300 TD gesignaleerd
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Daar is de xbox nie voor gemaakt. Ze belasten het rechtssysteem voor hun hobby.

Juist oneigenlijk gebruik kan zelfs verboden zijn.

Flaimbait? Als oneigenlijk gebruik door de DMCA verboden is, wat zeg ik dan verkeerd? Als de DMCA het verbied is de kans klein dat de Europese Commissie de wens van wat hackers zal honoreren en daarmee MS tegen het zere been zal schoppen ook al is de DMCA hier niet van kracht. IMO staat dit echt helemaal los van de anti-trust zaak.

Uh-huh...een mes als schroevendraaier gebruiken is streng verboden: als je dat doet dan ben je een zware crimineel!

Juist oneigenlijk gebruik kan zelfs verboden zijn.
Kan, zou kunnen, hoeft niet....

En wat als jouw PC boer je nu eens verbied om andere hardware in je machiene te stoppen?
Of een beveiliging op je pc zet zodat je geen software meer kan draaien die niet op voorhand is goedgekeurd door hen.. een goedkeuring die conurrenten nooit zullen krijgen?

En wat als jouw PC boer je nu eens verbied om andere hardware in je machiene te stoppen?
De X-box wordt dan ook weer verkocht als game-console, en niet als een pc. Dus vind ik het niet meer dan normaal dat microsoft hiertegen gaat.
Voor zover ik weet is sony met zijn playstation ook niet zo dol op modchips waarmee je gekopieerde spellen kunt spelen.

Tis toch een beetje een appels met peren verhaal. Als iemand een PC wil, dan moet ie ook een PC kopen. Als je een xBox koopt weet je van tevoren waar het ding voor bedoeld is. Je zou een vergelijkbare rechtzaak tegen Nintendo kunnen starten maar dat doet niemand omdat vandaag de dag juist Microsoft bashing in de mode is (vaak terecht overigens, hier denk ik niet). Nintendo, hmmm, linux op de GBA, mun advokaat maar eens bellen :-)

Ach man. Voor één keer geef ik MS zelfs gelijk. Het gaat toch wel degelijk om een console? Als MS die wil beveiligen moeten zij dat weten. Aan de andere kant moeten ze niet de kleuter gaan uithangen door te staan zeuren over linux.

Nou..
Zo zouden ze ook resellers als Dell enzo kunnen verplichten hun PC's niet meer als PC's te verkopen maar als "Microsoft Windows Machines" ofzo en zorgen dat er alleen Windows op gedraaid kan worden. En anders.. mogen ze geen OEM-licenties meer verkopen en wordt het een enorm stuk duurder voor ze. Waar wou je de grens trekken tussen een PC en niet-PC?
Ze hebben er al voor gezorgd dat Dell geen PC's zonder OS meer verkoopt omdat ze dat piracygevoelig vonden. Onder dezelfde OEM-licentie-druk. Daar wordt dus zeker wel naar geluisterd.

Nou, wat zou daar erg aan zijn? Als Dell dat maar goed vermeldt in advertenties en bij de verkoop.
Wie een ander OS wil koopt ook maar een andere PC.

Ook Dell vond die zet van MS blijkbaar niet zo leuk en heeft toen voor de grote klanten de mogelijkheid open gelaten om Dell pc's niet OS-loos te kopen, maar wel met Freedos, apart op diskettes geleverd. De pc's waren dus niet os-loos en de grote klanten konden dus doen wat ze wilden.
http://www.freedos.org/

Dit kan dus echt NIET!
Omdat ik geen MS wil, mag ik geen DELL kopen van MS?
Sorry, iets hierin is ontzettend krom (ja, krommer dan de relativiteitstheorie van Einsteyn.. :()

Even de volgende opmerking. DELL heeft een tijdje systemen van Linux voorzien. Dit hebben ze teruggedraaid, omdat MS zat te dreigen bepaalde voordeeltjes terug te draaien (bevoordeeld nog wattees of zo).

Stel dat Mercedes een deal met Pioneer sluit, voortaan alleen nog maar Pioneer radios bij zijn autos levert en de aansluitingen zo maakt dat er ook alleen Pioneer radios in de auto aangesloten kunnen worden. Er komen dan twee vragen in je op:
1) Is dat redelijk?
2) Denk je dat het mag?
Over de eerste vraag bestaat geen wetgeving, maar over de tweede vraag bestaat wel degelijk wetgeving. Daarom hebben we in Nederland bijvoorbeeld een mededingingsautoriteit en aanverwante organisaties. IANAL, maar ik denk dat Mercedes er in Nederland niet mee weg zou komen.

Ik weet dat zou net nog niet hoor, neem bijvoorbeeld de nieuwe Mazda 6, voor zover ik weet kan je daar alleen maar de standaard radio's die mazda levert (panasonic-made) in inbouwen.

Das niet waar, in de meeste auto's die niet half weggeroest zijn zitten standaard stekkertjes, daar kun je dus zo een andere inbouwen, kep ut niet zo heel erg lang geleden nog gedaan. Mocht ut trouwens niet passen dan kun je verloopstekkertjes krijgen of zelf gaan klussen met een kniptangetje, ut juiste stekkertjes en bv wat kroonsteentjes.

Hey, in mijn roestbak uit '86 zitten die stekkertjes ook hoor ;)

Hallo, Fuse doelt niet echt op de stekker maar gewoon de manier waarop je dashboard gemaakt is.

Vaak zie je van die in het dashboard verwerkte radios, ipv van die openingen met standaard afmetingen waar je elke willekeurige radio (ff niet lettend op de aansluiting) kan inbouwen.

Zo hebben ze bij mijn vorige werkgever (autoverhuurbedrijf) een Ford Fiesta die een eigen radio heeft, verwerkt in dashboard. Deze is maar half zo hoog als de standaard radio die je bij bv. Halfords of weet ik waar koopt. Gaat je deze radio kapot, dan kun je lekker naar de dealer terug om daar zo'n dure radio van hem te kopen.

En hoe zinvol lijkt een verbod dat jou verbied om die auto te modden zodat wel elke radio erin past?!

ja hallo! Heb je een of andere dure bmw gekocht met standaard cd speler maar je wilt eigenlijk liever een mp3 speler. Ga je dan je hele dashboard aanpassen in je nieuwe auto? Ik denk dat je eerder al je mp3 collecties ga branden op audiocd ipv mp3 cd...

hallllo dan, we hebben het hier toch niet over auto's maar over een console?

microsoft maakt die dingen om spelletjes op te spelen.. niet om als webserver te gebruiken... als je een xbox koopt koop je een console om spellen op te spelen.. niet een geinige linux bak

Om het voorbeeld nog even verder te trekken: Mercedes maakt die auto's als personenauto's, maar als jij de achterbank eruit sloopt en er vracht in gaat vervoeren dan mag dat. Mercedes kan niet van je eisen dat je de auto in de oorspronkelijke staat laat, of dat je er geen vracht in mag vervoeren.

Sterker nog, als jij "vracht-mods" gaat verkopen en daarmee direct met de vrachtwagens van Mercedes gaat concurreren dan mag dat ook!

Bottom line is het zeer simpel: eenmaal gekocht is het apparaat van *jou* en niet van Mercedes of Microsoft. En als jij er Linux op wilt draaien, of er hele dagen met je soldeerbout in wil gaan zitten prutsen, dan moet je dat helemaal zelf weten.

er zijn dus blijkbaar mensen die wel een xdoos voor dit doel willen hebben...

je hebt wel gelijk dat microsoft hem als spelcomputer gemaakt heeft en niet als webserver.

Dat mag. Maar om Linux te kunnen draaien, heb je een modchip nodig, en dáár ligt nou net het probleem. Dat mag niet.

Modchips zijn onder de huidige wetgeving in Nederland niet verboden. Dus hier mag het wel, in de VS mag het dus niet als gevolg van de DMCA.

(is reactie op JanMaster)

uh niet om het 1 of ander, maar probeer jij in een neiuwe mercedes maar eens een radio te knallen, dat gaat je dus niet lukken haha

Op een dell pc kan je wel gewoon linux of een ander os installeren hoor... dus je vergelijking is neiot helemaal correct(je zou dus zelf wel een andere radio in je mercedes kunnen bouwen)

Als dat zo is dan gaat MS voortaan al zijn software op een console te plaatsen dan maken ze binnenkort alleen nog maar consoles en brengen gaan software apart uit brengen. Door dit soort methode moeten mensen dan een Console kopen die van MS is (of tenminste deelwijze) om de veelgevraagde MS software te draaien.

"Aan de andere kant moeten ze niet de kleuter gaan uithangen door te staan zeuren over linux."

Ik vermoed dat waar Microsoft met name moeite mee heeft is dat deze mod-chips in de meeste gevallen gebruikt worden om illegale games mee te spelen. Zoals het artikel al aangeeft heeft Microsoft nog niet echt op het linux aspect gereageerd.

Het is op zijn minst verdacht dat vrijwel alle mod-chips die te koop zijn hiervoor gebruikt kunnen worden terwijl het relatief eenvoudig zou zijn om een mod-chip te bakken die alleen maar met linux werkt en niet met illegale games. Je ziet ook in de advertenties voor deze mod-chips zelden linux en erg vaak backups of import staan.

Voorbeeld: http://easybuy2000.com/store/xbox/index.html "This chip will allow you to play all import games in US, JAP and PAL format on any XBOX system."

MS pretendeert niets anders dan een black box te verkopen, dus dit is onzin.

ze hebben ergens wel gelijk, tis een soort van "pc" dan moet je ook niet zwaar beveiligen tegen andere software, dat ze de spellen willen beveiliging snap ik nog wel maar denk dan alla nintendo stijl en prop ze op een eigen maat dvd, maarjah tis weer iets canhun hebben gelijk en zij hebben gelijk zucht... onzin allemaal

Het IS geen PC!!!

- Er zit een controller bij, geen toetsenbord en muis
- Je sluit hem aan op je TV
- Hij is voor games.

Nou dat ruikt aardig naar een console, dat het ding voor 90% bestaat uit PC onderdelen of aangepaste versies daarvan, doet daar geen reet aan af. Heel knap dat men het voor elkaar heeft gekregen om daar Linux op te kunnen draaien, maar ik vind het wel erg naïef, kinderachtig en eigenlijk te belachelijk voor woorden om MS aan te klagen omdat ze de antitrustwetgeving schenden. Meer zeg ik er niet over

Het is wel een PC, echter Microsoft heeft er wat aan "aangepast" zodat het niet een gewone PC is. Lees het artikel op Xbox-Linux eens goed.
http://xbox-linux.sourceforge.net/articles.php?aid=20030051051044

Ook al hadden ze het niet aangepast en er in plaats van die vage Celeron etc. gewoon standaard onderdelen in gedaan die je ook in de winkel kan kopen, dan was het strikt genomen inderdaad een PC geweest, maar - nogmaals - Microsoft verkoopt het ding als console, en daar gaat het om. Niet als minder, maar ook niet als MEER dan dat. Ze leveren er zelfs geen toetsenbord / muis / monitor bij. Games en films zijn op een TV goed te doen, maar daar houdt het wel mee op.

Artikel overtuigt niet...

Dat microsoft pc hardware gebruikt om hun console samen te stellen maakt het simpelweg nog geen PC.

Als ik een fiets van brommeronderdelen maak is het ook geen brommer om maar ff een zwaar brak -doch geldig- voorbeeld te noemen. Als ik geen 80 graden koorts had en m'n kop niet op ontploffen stond zou het vast eenvoudig zijn om met een beter voorbeeld op de proppen te komen.

Dat Microsoft dan beveiligingen op hun console aanbrengt moeten ze zelf weten. Sony doet het ook...

Je bedoelt: als jij bij een fietsenmaker een fiets koopt die voor 80% bestaat uit brommeronderdelen en dat je dan boos wordt omdat hij niet bromt

Moeilijk hé, lezen! De Xbox = een standard PC.. met wat beveiliging en wat andere connectors. Meer niet, zie het doel van dat ding, software verkopen en geld verdienen. Begrijp met niet verkeerd, van mij mogen ze. Maar laat hackers en tweakers dan ook toe op je platform. Als ik iets koop dan ben ik de eigenaar, niet microsoft. Dat wordt straks nog wat als Paladium mainstream wordt... Ben jij daar als rechten student daar ook voorstander van...?

Als ik een fiets van brommeronderdelen maak is het ook geen brommer om maar ff een zwaar brak -doch geldig- voorbeeld te noemen. Als ik geen 80 graden koorts had en m'n kop niet op ontploffen stond zou het vast eenvoudig zijn om met een beter voorbeeld op de proppen te komen.
Kan aan mij liggen hoor, maar als jij een fiets van brommeronderdelen maakt, en er vervolgens mee rondrijdt zonder helm, denk ik toch echt dat jij er een bekeuring voor 'kunt' krijgen......

Knappe babbel moet je dan hebben, tegen de agent die vindt, dat het een brommer is, ondanks dat je er op fietst.
"Het lijkt een brommer, het ziet eruit als een brommer.... dat jij het niet 'benut' als een brommer is voor mij geen argument...." zoiets zal de blauwbloes in kwestie toch echt aanvoeren... Om vervolgens nog steeds een gele slip uit te schrijven... :(

Dat Microsoft dan beveiligingen op hun console aanbrengt moeten ze zelf weten. Sony doet het ook...
Alleen kun je op een PS2 wel legaal Linux draaien i.t.t. de X-box ;)

Sterker nog, Sony doet zelfs actief mee met Linux op de PS2...

De beveiligingen waren dan ook bedoelt om het draaien van illegaal gekopieerde media tegen te gaan, niet om er geen andere OS'en op te kunnen draaien.

personal computer:
A computer built around a microprocessor for use by an individual, as in an office or at home or school.
Ja volgens de definitie is de XBox een PC maar volgens diezelfde definitie is een PS2 en een Gamecube dat ook.

Iedere console is een PC!

Ja, maar dat kan andersom OOK.

De Dreamcast had ook een toetsenbord & muis, en de SuperNES had ook een muis, net zoals de Playstation en de Saturn. Allemaal consoles. Dat zegt dus helemaal niks. In beide richtingen niet.

De controllers zijn gewoon USB controllers, waarvan de wiring ietwat veranderd is. Dat is ook waarom je de controller makkelijk kan ommodden naar een USB controller en wordt hij dan ook zo gedetecteerd.

Op de TV aangesloten? TV-out. Heeft 75% van de verkochte kaarten tegenwoordig.

Hij is voor games: dat is al helemaal een lomp argument. Dat er geen software voor IS die op andere markten is gericht betekend niet dat het daarom niet geschikt is daarvoor.

De XBOX *IS* een PC. Hardware-matig - software-matic, alles.

Jij je zin, maar hij wordt verkocht als console. En daar gaat het om. Nergens noemt Microsoft het een PC, wel dan?
Op de TV aangesloten? TV-out. Heeft 75% van de verkochte kaarten tegenwoordig.
Ja, voor (DVD/DivX) films. Met Linux kun je weinig meer dan office / beeldbewerking / programmeren en andere textbased dingen, en geloof me, dat wil je niet zien op een TV (tenzij je opgescheept wilt zitten met een jampotbril).

Wat ben jij naief zeg, het gaat Microsoft toch gewoon om nog een monopoly, nu toevallig in de game software. Laten we blij zijn met al die hack activiteiten. Dat microsoft het een console noemt zegt niets... }:O

Laten we blij zijn met al die hack activiteiten. Dat microsoft het een console noemt zegt niets...
Dat vind ik heel knap en heb er ook wel respect voor, maar vind het sneu dat ze tegen beter weten in beweren dat ze in hun rechtstaan en Microsoft weer als overtreder van vanallesennogwat aanwijzen.

- Trouwens, wat HEB ik eraan dat anderen een Xbox hacken? Het voegt niets toe (yea, goedkope server, met 64 MB RAM zeker)
- Wat kan mij het schelen wie of wat er een monopolie heeft zolang er goede spellen gemaakt worden, het geheel niet te duur wordt en Jim Idols niet wint?

Ja, zolang Jim Idols maar niet wint, vind ik het best.

Zo snel er slechts één keuze overblijft waaruit ik als consument kan kiezen en daar ziet het toch steeds meer naar uit als Microsoft hardware beveiliging introduceert.... dan ben ik blij dat er gehackt wordt, zie het als verzet tegen het monopolie van GROOTMACHT Micro$oft...

Zo snel er slechts één keuze overblijft waaruit ik als consument kan kiezen
Daar teken je voor als je de Xbox koopt, want het is onderhand bij iedereen wel bekend dat het ding beveiligd is.

Niet te duur wordt, waarom werden er ook al weer veel Games etc gekopieerd? Omdat het te duur IS, dus dat klopt niet, en als Microsoft een monopolie-positie krijgt dan wordt het duur, dat lijkt me toch al redelijk bewezen aangezien Microsoft een monopolie-positie heeft voor OSen voor de gewone thuisgebruiker, en windows is al helemaal duur.

waarom werden er ook al weer veel Games etc gekopieerd? Omdat het te duur IS
Je maakt me niet wijs dat er niet gekopieerd zou worden als de games de helft zouden kosten. Als het gratis kan (kopieren), vindt de gemiddelde Harrie ALLES te duur. Toch? Toch?

Duur? Windows XP NL zie ik nu te koop staan voor 200 Euro. Ik gebruik dat minimaal 4 uur per dag, 365 dagen per jaar, dat is dus 1460 uren per jaar. het gaat ongeveer 2 jaar mee, 2920 uren per 2 jaar.

200 euro / 2920 uren = 7 eurocent per uur.

Dat noem ik nu niet echt duur.

Neverwinter nights, Unreal Tournament 2k3, Quake3 ....uh-huh, allemaal textbased, en niet te spelen op linux...NOT!

Trouwens, als je bijvoorbeeld bezig bent met Maya en FilmGimp, en je bent bijvoorbeeld bezig met een filmpje maken dat specifiek op tv (PAL) afgespeeld wordt...dan komt een directe tv uitgang goed van pas, om je beeld te controleren.

Ja, zolang Jim Idols maar niet wint, vind ik het best.
I think you are lucky today: Jamai wint Idols finale B-) :*)

Met Linux kun je weinig meer dan office / beeldbewerking / programmeren en andere textbased dingen

In welk jaar leef jij? Wat doet de gemiddelde windows gebruiker met een pc >

office - kan onder linux
chatten - kan onder linux
surfen - kan onder linux
filesharing - " " "
mailen - " " "

de niet-gemiddelde gebruiker gaat wat verder met
films - kan onder linux
dvds - " " "
gaming - kan, ook sommige directx games dmv wine(x)

het enige waar ik windows nog voor opstart is een MMORPG die gebaseerd is op Direct3D (wat na de release van WineX 3.0 hopelijk niet meer hoeft).

verder doe ik _alles_ onder linux. dvds/divx onder tv-out, internet, et cetera..

Ooit gesurft of gemaild op een TV scherm? :)

/edit

Ik? Ik maak veel gebruik van de TV-out op mijn PC en weet dus best hoe een GUI eruit ziet op een TV scherm. Bagger.

Dreamweaver MX - kan niet onder linux
Flash MX - kan niet onder linux
Office XP - kan niet onder linux (heb ik nodig om compatible te zijn met klanten)
Photoshop - kan niet onder linux (heb ik nodig voor mijn grafimedia)
AUTOCAD - kan ook niet onder linux

Kortom, als je puur kijkt naar jezelf en je directe omgeving dan trek je jouw conclusie. Kijk je verder (zie in mijn reactie genoemde dingen) dan heb je wel degelijk dingen welke niet onder linux kunnen.

------------------------
Ik vind overigens dat je een X-Box koopt om spellen op te spelen. Je koopt 'm immers in een speelgoedwinkel/gameshop.

Naast dat vind ik ook dat wanneer je een X-Box koopt voor een ander doel (hem dus te verbouwen) je dat lekker zelf moet weten. Maar dan vind ik wel dat Microsoft alle recht heeft om jou buiten te sluiten van X-Box live en jou het leven minder makkelijk te maken. :) (klinkt echt erg). Zij hebben die x-box immers met verlies verkocht. Dan vind ik het logisch dat ze proberen om hem toch winstgevend te laten zijn door te stimuleren dat men de X-Box gebruikt om X-Box spellen te spelen.

ja en je pc koop je bij de ALDI ;)

Ik vind overigens dat je een X-Box koopt om spellen op te spelen. Je koopt 'm immers in een speelgoedwinkel/gameshop.

Naast dat vind ik ook dat wanneer je een X-Box koopt voor een ander doel (hem dus te verbouwen) je dat lekker zelf moet weten. Maar dan vind ik wel dat Microsoft alle recht heeft om jou buiten te sluiten van X-Box live en jou het leven minder makkelijk te maken. (klinkt echt erg). Zij hebben die x-box immers met verlies verkocht. Dan vind ik het logisch dat ze proberen om hem toch winstgevend te laten zijn door te stimuleren dat men de X-Box gebruikt om X-Box spellen te spelen.
Als je een pc koopt bij de supermarkt, beperkt dat ook je rechten qua gebruik? En de Aldi vraagt toch echt weinig voor een pc...

Als je hem wilt verbouwen, dan wordt je niet alleen buitengesloten door Microsoft, maar heb je ook nog eens kans op strafrechtelijke vervolging. Zeker als enkele nieuwe wetten worden aangenomen. Alleen al om die reden zijn de hackers bijna verplicht een beroep te doen op de EU.

Als je een produkt met verlies verkoopt, geeft je dat meer rechten? Ik dacht het niet. Zo mag de PTT bepaalde produkten niet met verlies verkopen. Daar steekt de Opta dan een stokje voor. Maar voor Microsoft gelden gelukkig andere regels...

Office XP - OpenOffice.org is compatible. Slaat je textjes zelfs netjes als OXP op, als je wilt. GIMP schijnt net zo goed te zijn als Photoshop. Dreamweaver nog niet voor Linux? Dat verbaast me eigenlijk.. Nee, inderdaad. Enkel voor MAC en WIN.

Niet zo rechtlijnig denken, joh.

Hoeveel van die proggies die je hierboven noemt draai je eigenlijk & zijn legaal? Alles? Dat is dan (in dollars) 399+499+479(XP standard)+609+3395= 5381 dollar!
+ 199 voor het OS (XP home goed genoeg? Anders doe er maar 100 dollar bij).
Zo, u draait dus voor 5680 dollar aan software. Met BTW en import dergelijke zal dat een slordige 7000 euro zijn aan software.

Die heeft u legaal? Zo ja: knappe jongen.
Zo nee: hackers zijn een gewenst goed.

Deze jongens reageren slechts op MS, die zonodig een paar van die freaks aan moeten klagen omdat ze ongeoorloofde dingen doen met hun Xboxje (lees artikel!)

Het is net alsof Braun mij aanklaagt omdat ik hun haarblazer gebruik om behang te strippen.. Vind je het gek dat ik dan naar mamma of pappa ren om te vragen of ze Braun even voor gek willen verklaren?

Hij zegt toch nergens dat hij het prive draait?

Op het werk heb je een reeele kans dat het allemaal legaalis hoor...

Het is wel degelijk een PC ik heb zelf een Xbox en fuck wat Microsoft zegt als ik iets koop draai ik het open om te zien wat er inzit }>

gewoone seagate 10 Gig HD verkleind moederboard met twee plastic bakjes die erbovenstaan een voor de cd DVD speler en een voor de harde schijf, wel aangepaste kabels om het wat compacter te maken maar ziet er erg PC achtig uit wel een mooi weggewerkte Nvidia X-chip op 450Mhz maar de rest is best shitzooi ik heb F1 2002 en als je dan gaat racen met regen paar auto's om je heen gaat het schokken? met 128 MB op 450Mhz zit er voor de rest dus volgens mij geen kut in :? , beetje zonde

en ik maak trouwens zelf wel uit wat ik in mijn apperaten inbouw :(

Als je vind dat de X-box een pc is, dan is een gamecube of een PS2 net zo goed een pc.

Waarom? Omdat bijv een Mac ook een pc is maar een andere architectuur gebruikt. Laat dit nou ook toevallig het verschil zijn met een X-box en een gamecube.
Microsoft is gewoon tot nu toe de enige die de intel architectuur gebruikt en in mijn opzicht gewoon slim. Dit maakt development gewoon sneller en makkelijker.

Een console is IMO een machine waarvan maar 1 model is, niet te up-graden is, allemaal even snel en dezelfde hardware gebruikt.
En dat is de X-box wel

'alles met een cpu' is wel een soort PC gewoon geblaat. En dan nog dat gezeur over dat M$ geen vreemde code toelaat op hun x-box. is toch logisch?

Kun je ook wel zeuren dat een geldautomaat alleen toestaat dat je er geld mee van jouw rekening haalt.

het is maar wat je als definitie van een PC ziet
een x86 cpu, ide hdd, ide dvd/cdrom, een windoos os, videokaart (of het nu tv dvi of crt out is maakt natuurlijk niks uit)

is dit je definitie van een pc dan is de xbox een pc er draait een gemodificeerde versie van win 2000 op zit een ide schijf + dvd in gewone Gforce kaart en usb (je kan er dus ook een toetsenbord op aansluiten!!!

PC is een duidelijk omschreven patent waar IBM per geassembleerde PC waar ook ter wereld en door wie dan ook een bedrag voor mag claimen.
Grote kloonbouwers als Dell, dragen jaarlijks een vast bedrag af. Kleine assemblage bedrijfjes worden vrij random aangeschreven door IBM.
Voor de X-Box hoeft gezien de sterk afwijkende architectuur niets betaald te worden.
Het is dus juridisch gezien geen PC.
Dat je technisch met aanpassingen ( daar gaat de claim van de hackers dan metten het riool in) een PC kunt maken zegt niks.
Ik zag laasts nog een integraalhelm die tot PC verbouwd was, men hoefde er bijna niets aan te doen. Alleen een Epiabordje erin en een voeding.

Kortom, die claim is leuk voor de lol maar heeft weinig kans.

PC is een duidelijk omschreven patent waar IBM per geassembleerde PC waar ook ter wereld en door wie dan ook een bedrag voor mag claimen.
Je zegt het zo stellig, dus laat ik je voorbeeld volgen en stellig zeggen dat dit pure onzin is. IBM vangt *niets* per PC. Waar heb je dit in vredesnaam vandaan?

Ah, ik heb je reply even gemist.
De stelligheid van mijn opmerking komt door het waarheidsgehalte.
Als je even de moeite neemt google te gebruiken dan vind je zo diverse links.
Lijkt me toch een prima plan voor je, eerst feiten veriefieren en dan pas roepen als je iets niet wilt geloven.
hier alvast een startpunt voor je:
http://www.heise.de/ct/english/96/05/014/

En dit is geen 1 april grap? ;-)

Vind er eigenlijk wel iest inzitten!! het is in mijn ogen niet echt een standaard computer, maar ik vind wel dat je zelf de keuze hebt wat voor software je op zo'n ding draait!!
(dit is natuurlijk alleen bij een console waarbij je software kunt installeren, dus niet vergelijkbaar met PS of GameCube)

Het is inderdaad geen standaard computer, maar een console. Op een Super Nintendo kon je ook nooit Sega spelletjes spelen, ik zie niet in waarom dat nu anders zou zijn.

Het is en blijft een standaard PC die gemod is... die hele console discussie is lekker theoretisch, maar denk ff na, al die "goedkope" hardware game platforms zijn op de markt gebracht om vooral de software te verkopen. Dus de fabrikanten hebben veel belang bij incompatible platform.

Vroeger was er een tijd dat de game platforms voorliepen op standaard PC hardware, die tijd is voorbij. Xbox is daar het perfect voorbeeld van, een PC die gemod wordt tot game "console" ;(

En toch zien X-Box spellen er verrekt goed uit. Kijk naar bijvoorbeeld naar Splinter Cell. Je zult wel een beer van een PC nodig hebben om dat op die kwaliteit te kunnen spelen!

De X-Box is een machine welke gebouwd is met bestaande kennis. Dat neemt niet weg dat deze speciaal is ontworpen en samengesteld door hele duur betaalde mensen. Het concept X-BOX en de bijbehoorende machine zijn bedacht door Microsoft. Wanneer jij iets uitvindt dan mag jij daar mee doen wat je wilt. Microsoft betaald Intel en NVidia immers ook gewoon geld voor het mogen verkopen van hun chips.

(dit is natuurlijk alleen bij een console waarbij je software kunt installeren, dus niet vergelijkbaar met PS of GameCube)
Alsjeblieft, GNU/Linux voor de Playstation 2: http://blackrhino.xrhino.com/

En weet je wat het leuke is? Sony heeft zelfs meegeholpen aan GNU/Linux op de PS2. Waarom moet Microsoft dan weer zo moeilijk doen?

Ik geef ze gelijk. Een Xbox is gewoon niet meer dan een normale computer, licht gewijzigd en niet volledig volgens de ATX-standaard.

Dit is ook al bewezen.. Denk maar aan de mensen die met weinig moeite Win2k erop zetten. En het besturingsysteem van de Xbox is eigenlijk niets meer dan een verkapte Win2k-versie.

Nou en? Zoals ik hierboven ook al zei is en blijft het een console, als dusdanig gemaakt, bedoeld en verkocht.
Dat de onderdelen gewoon aangepaste PC onderdelen zijn doet daar niets aan af. Ook al waren het onderdelen uit een vliegtuig, Microsoft verkoopt het ding als console en DUS kun je niet zeiken wanneer je er niet mee kan vliegen.

Daar heb je gelijk in. Maar M$ moet dan wel consequent zijn, en zorgen dat je geen enkel ander OS kan installeren. Wat ze nu doen, is ervoor zorgen dat je Linux niet kan installeren. Win2k daarentegen gaat perfect.

Het ' zeik'-puntje is juist dat je (om de analogie te volgen) er van Microsoft zelfs geen vliegtuig van mag maken als je dat wilt.
Sterker nog, je bezit de hele X-box niet, je hebt alleen maar het recht gekocht om hem te gebruiken... (een beding dat overigens niet rechtsgeldig is in NL).

Ik begrijp de hackers wel een beetje want er is uieraard goud geld te verdienen met mod-chips. Maar de Xbox is ontworpen om games op te spelen en niet voor andere applicaties. Dat zou betekenen dat sony en nintendo ook hun consoles drastisch moeten aanpassen om er zo makkelijk andere applicaties op te krijgen.

Sony bevordert juist het gebruiken van Linux op hun Playstations! Ook extra hardware..

Sorry maar heeft Sony voor de PS2 net niet een Linux Kit geintroduceerd... Ze maken het tenminste mogelijk om andere OSen te ondersteunen.

Het is feit is nu eenmaal dat het monopolisch gedrag van Microsoft zich nu op de gamemarkt richt. Aangezien die M$ engineers niet een nieuw operating system hebben bedacht maar gewoon een Windows variant die op "bijzondere" hardware draait. Microsoft moet geld toeleggen op het Xbox hardware platform, maar hoopt dik te verdienen aan de software....

Het ergste is eigenlijk dat de games veel te duur zijn daardoor, je moet het ergens verdienen. Trouwens realiseer je dat een goede game al meer geld in het laatje brengt dan menig bioscoopfilm tegenwoordig.

Dus Microsoft is gewoon op zoek naar nog meer geld en verbreedt het product. Ik hoop dat de hackers van de XBoX gehoor krijgen bij de EU. Dan worden dit soort handelswijzen in iedergeval moeilijker.

Het is net zo irritant als de inktpatronen van HP, het principe is overigens niet anders. Goedkope (bijna gratis) hardware weggeven en dan geld verdienen op de sofware...

Nee, mijn slogan: "go hackers go....."

Sorry maar heeft Sony voor de PS2 net niet een Linux Kit geintroduceerd... Ze maken het tenminste mogelijk om andere OSen te ondersteunen.

koop dan een ps2

het xbox linux project zou er zelf niets aan verdienen, bij hun gaat het er net om om het mogelijk te maken om zonder hardware modifications linux te kunnen draaien op de xbox.

Zij hebben tot nu toe ook de meeste en belangrijkste ontdekkingen en onderzoek gedaan met betrekking tot "xbox hacking" en hebben enorm interesante artikels op hun website staan.

Ik begrijp de beschermende houding van MS wel maar men dient wel te begrijpen dat als de koop een maal gesloten is de XBOX een nieuwe eigenaar kent die ermee kan doen wat hij wil, ongeacht wat MS daarvan mag denken.

Als mijn auto man merk x perse wil uitvoeren met assesoires van merk y dan mag imo niemand zich daar mee bemoeien.

MS mag hun product beveiligen, dat is hu goed recht, maar bedrijven een hak probereb te zetten die een koper van een Xbox een andere keuze biedt kan niet. De keus is aan de klant, je moet niet een keuze proberen op te dringen.

MS doet dit al jarenlang zo hoor... Windows koop je ook maar je kan het alleen dan "gebruiken" maar de broncode enz. mag je niet zien. Precies hetzelfde wat ze ook met de x-box willen hebben

En terecht ook. Die mensen verdienen hun brood met het bouwen van software, en dat mag je gewoon juridisch beschermen met copyrights.

Dat er mensen zijn die uit puur hobbyisme aan Linux sleutelen mogen ze ook zelf weten, en dat ze uit idealisme de sourcecode vrijgeven is ook prima, maar dat betekent niet dat de hele wereld dat hoeft te doen.

En hetzelfde geldt voor de Xbox of elk stuk hardware wat ze maken.

De keus is idd aan de klant, maar die keus maak je al op het moment dat je een Xbox koopt. Je weet dat het een console is, waar alleen games op draaien. Ook al is het gebouwd op pc-hardware, je weet dat dit ding alleen games draait.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:09 Neowin.net offline gehaald door conflict met Microsoft
Vorige 15:42 Leadtek WinFast A300 TD gesignaleerd
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011