Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple introduceert nieuwe iMacs en verlaagt prijzen

Door Thuy Tran, woensdag 5 februari 2003 00:41
Bron: Yahoo!, submitter: M2XzeeD, views: 773

Goed nieuws voor de mensen die een iMac of eMac overwegen, want Apple heeft zowel de iMac als eMac flink in prijs verlaagd, zo meldt Yahoo. Tevens heeft Apple ook de configuraties van de iMac's onder handen genomen. Zo heeft het nieuwe 17" breedbeeld model nu een 1GHz PowerPC G4-processor onder de motorkap, en draait het geheel op een 133MHz FSB. Meegeleverd met een 4x SuperDrive (DVD-R/CD-RW) moet hij nu $1.799 kosten. Het nieuwe 15" model heeft nu een 800MHz G4-processor en moet voor $1.299 over de toonbank gaan. Verder zit er bij elke nieuwe iMac standaard het iLife softwarepakket. De eMac's beginnen nu bij $999, wat ook de prijs is waar ze lange tijd bij Apple naar hebben gestreefd. De reden voor deze zet van Apple is simpel:

Apple iMac detail "The announcements this morning are all about making the products more affordable and more capable," Greg Joswiak, Apple's vice president of Hardware Product Marketing. "What we tried to do was simplify the line around our two best selling configurations -- far and away the 17-inch SuperDrive iMac was the number one selling configuration," said Joswiak. "Our next best-selling configuration was the 15-inch Combo Drive iMac. Part of what we tried to offer our customers is a simplified product line."
Volgende 01:33 Sony introduceert drie nieuwe Cyber-Shot camera's
Vorige 23:46 DALnet wil af van filetraders
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Goed nieuws of blijk van slecht nieuws (voor Apple dan..)? Ze zullen i.i.g. redelijk marginaal blijven. Verkoopcijfers niet gehaald?
[trouwens volgens mij is de sleutel naar World Domination het beschikbaar maken en stellen van OS- voor de PC.]

Dit was wel te verwachten aangezien de prijs toch wel behoorlijk aan de hoge kant lag en eigenlijk nog steeds licht.
¤/$ 1800 is gewoon veel voor een 1GHz PowerPC.
Zeker als je voor diezelfde prijs een beduidend beter presterende pc kunt kopen.

Daarom denk ik dat de prijsverlaging de verkoopcijfers geen enorme boost gaat geven.
Aangezien de meeste mensen een mac aanschaffen omdat ze hier gewend zijn mee te werken of omdat ie beter geschikt is voor hun vorm van gebruik (grafische vormgeving e.d.).

De gewone consument zal waarschijnlijk niet zo gauw overstappen naar het macintosch platform.

die cpu is niet langzamer, maar anders.
Een PoewerPC G4 is een echte hardloper hoor....
Bovendien maken ze niet zo veel hitte als de pentium-kookplaten en PowerPC heeft geen last van foutjes die vanuit het verleden moeten worden doorgevoerd om maar een beetje compatible te blijven.

Maar je hebt gelijk: apple is wel erg duur, en is dat ook altijd geweest. En dat is jammer want ik zou veel liever een mac dan een pc hebben.


Stabieler :? :?

Ten tijde van OS 8 vs win98 was dat misschien zo, maar uit recente ervaring kan ik melden dat OS 9.1 zo brak als WinME is, terwijl OS X en Win2K/XP elkaar nauwelijks ontlopen.

De tijd dat een Mac beduidend stabieler was dan een PC is lang voorbij- een Mac kies je omwille van de gebruiksgemak en algehele look&feel.

En daar zijn sommigen voor bereid te betalen

Mac zijn inderdaad duurder dan PC's, maar het eigenlijke probleem is dat PC's op dit moment veel te goedkoop zijn.
Op korte termijn aardig voor de consument maar vroeg of laat wordt de definitieve rekening gepresenteerd.

BTW Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat OSX in ieder geval een heel stuk stabieler is dan Win2K, met WinXP heb ik geen ervaring.

Niet echt een goeie vergelijking om puur op megahertzen te vergelijken, je moet eerst kijken naar prestaties in de zelfde toepassingen. Verder heeft een g4 ook andere features ingebouwd dan een P4.

De snelheid die een auto op een circuit neerzet is ook niet alleen afhankelijk van het aantal PKs, maar zeker ook van de wegligging

MacMall (Krantje dat ik hier in Chicago in de bus kreeg deze week)

Dual Processor G4 die op 1000Mhz staat te tikken met 768MB aan DDR Ram met verder er alles op en er aan koop je al vanaf 2494 dollar.
887Mhz versie = 1694 dollar
1.25Ghz versie = 3294 dollar

Ik ben niet zo gek op een mac maar die G4 processor is wel erg leuk met een Velocity Vector Engine aan boord heb ik me laten vertellen. Met een juiste compiler kun je software echt laten vliegen. Ga er een beetje linux op draaien dan zal deze doos best grappig zijn en er zijn niet veel PC's die dezelfde Bang for the Buck zullen geven.

De snelheid van een processor hangt niet af van het aantal Mhz dat ie kan draaien. Het ligt aan 10 ander factoren zoals:
- Aanvoer van data (bus snelheid en breedte)
- pipelines in de processor
- stroomlijnen van instructies (hardware matig of software matig door de compiler)
- lengte van instructies (muls op een processor)
- Cache L1,L2 en L3
etc,etc we kunnen door als dat moet...
Maar om door te gaan word de snelheid van het systeem niet alleen bepaald door de snelheid van de processor. Het is alleen een leuke marketing tool die Mhz en Ghz. Je kunt met 250 Mhz al snel 700 dollar verdienen terwijl bijna niet veranderd. Iedereen kijkt na die domme Mhz maar weet niet waar ze over lullen. TikTikTik weet waar je het over hebt als je appels met peren gaat vergelijken. Maar ja wat is het verschil tussen appels en peren:
Peren zijn lekker en appels wel :+

Maar ja de meeste mensen moeten spelletjes spelen voordat ze 2500 euro neer leggen voor een systeem en ja zoveel games zijn er niet voor de Apple. Voor mensen die hele dagen moeten PhotoShoppen kun je gewoon niet beter krijgen voor het geld en zeker niet in PC land

Je hebt gelijk dat je Mhz'n niet kunt vergelijken vandaar dat een AMD processor ook veel lager geklokked is dan de, in snelheid, equivalente Intel processor maar een Mac is kan de PC echt niet meer bijbenen op het gebied waar de Mac juist voor wordt ingezet; juist het grafische werk:

http://www.digitalvideoediting.com/cgi-bin/getframeletter.cgi?/2002/07 _jul/features/cw_macvspc2.htm

Maar in 1 ding geef ik je zondermeer gelijk. Een G4 is een workstation en heeft scsi schijven aanboord, wil je een PC workstation zoals de W6000 van Compaq/HP dan mag je daar ook wel de nodige euro's voor neer tellen en zul je het echt niet meer redden met 1000 euro. Photoshop op een Mac draait echt niet sneller meer als op de snelste PC, sterker nog het is precies andersom (zie bijvoorbeeld bovenstaande link). Maar feit is; wil je compatibel blijven in de grafische industrie en werk je veel met quark, photoshop of illustrator... Mac is wat je moet hebben al is het maar om je bestanden fatsoenlijk uit te kunnen wisselen met je drukker

De meeste G4's komen standaard toch echt met IDE disks.
Je vergelijking met PCworkstations vind ik wel een goeie. Apple's zijn geen spelletjes bakken. Of ze zijn er voor de sier en voor de simpelere taken als surfen en tikken [de iMacs] of voor produktie werk [de G4 towers]..

MacMall (Krantje dat ik hier in Chicago in de bus kreeg deze week)

Dual Processor G4 die op 1000Mhz staat te tikken met 768MB aan DDR Ram met verder er alles op en er aan koop je al vanaf 2494 dollar.
887Mhz versie = 1694 dollar
1.25Ghz versie = 3294 dollar
Heb je toch een 'nieuw' krantje met oude machines en prijzen, het is nog veel leuker geworden!

1799 pleuro's voor een computer met 17" TFT scherm en DVD brander: DUUUUR?

Een kleine twee jaar geleden had je voor dat bedrag alleen een 17" TFT scherm kunnen kopen!!

laatst ook al gezegd in mijn beleving:

macs gaan langer mee. omdat:
extra system load van updates en upgrades van applicaties is vaak marginaal... als ik nu een mac koop weet ik dat ik nog zeker 4 a 5 photoshop versies omhoog prima kan draaien....pc upgrades vragen meteen erg veel system load extra...
total costs in the long run: same of minder vergeleken met een pc
pc moet gewoon eerder ge-upgrade worden in mijn ervaring...
Bovendien:
Als je de bundelverkoop van applicaties met het os in mac os x vergelijkt met win-xp komt os-x in t voordeel uit ;)
dus voor de thuisgebruiker zeker leuk....
photo en video apps zijn op de mac beter dan pc....
total cost os + multimedia is op de mac lager
zie hier uw verschil!!!

(edit: os x is gratis bij een nieuwe mac. winxp home is vaak gratis bij de pc. wil je een beetje meer dan moet je winxp pro erbij nemen: een (paar) honderd euro bovenop de kosten van de pc hardware om t zelfde te kunnen netwerken als op de mac)

Hulde voor deze inzichten. Je moet trouwens ook eens kijken voor hoeveel je een Mac kan verkopen als hij drie jaar oud is, in vergelijking met een PC. Restwaarde van een Mac na drie jaar is percentueel een stuk hoger dan dat van een PC.

Voor de goede orde, ben zelf in het bezit van Mac en PC.

photo en video apps zijn op de mac beter dan pc....
eeeeeuuuuuuhm, sorry hoor, maar voor de pc zijn betere en meer video apps te krijgen dan voor de mac.
video apps die op beide platformen worden uitgebracht worden op de pc ook altijd eerder geupdate, met uitzondering van enkele Media 100 oplossingen.

sorry hoor, maar is dit flamebait of weet je echt niet waar je het over hebt?

En nee ik ga dit niet onderbouwen, is al vaak genoeg gebeurd

En laatst kregen we het nieuws dat na de 15" TFT ook de 17"TFT iMAC uit productie was genomen. :?

Klopt dus geen bal van.

Way to go Apple!

(nu nog een iBook G4, en wel gaan weer spaargeld uitgeven)

Eeuh jij snapt het niet helemaal.

De 15" versie wordt juist uit de productie gehaald en ze gaan zich richten op de grotere monitoren. De 17" is er al vanaf het begin, wij hebben er hiero 1 staan namelijk (al vanaf het begin).

Niets voor mij zo'n mac, maar ja... sommige mensen zweren erbij :P

Ik vind het een prachtige maatregel, maar Apple's blijven meer en meer terrein verliezen. Uit eigen ervaring weet ik dat steeds meer drukkers, reclamebureau's en DTP'ers PC's gebruiken.

Zonder direct een oordeel te vellen over wat nu beter is: een Apple is en blijft duurder. Software is een leuk argument, maar voor thuisgebruik natuurlijk niet ;) !

Zonder direct een oordeel te vellen over wat nu beter is: een Apple is en blijft duurder. Software is een leuk argument, maar voor thuisgebruik natuurlijk niet
Nee, daar is het design weer een leuk argument :P

Hangt er vanaf wie er het eerste wil overstappen. De drukker of de DTP-er. Als de drukker MAc blijft gebruiken en de DTP-er gaat over op windows dan krijgt hij een toeslag voor conversie van de bestanden. Gaat de drukker als eerste over dan trekt hij een groot aantal DTP-ers mee omdat de stap om over te stappen dan veel kleiner is voor hun.

Apple heeft superieur kleurbeheer (colorsync) gebaseerd op industrie standaard icc profielen, PC's daarintegen zijn als het op kleurweergave aankomt om te huilen...
Geen enkele serieuze DTP of drukomgeving werkt alleen op pc's. (wij hebben welgeteld één PC, om te telebankieren, en dat ding werkt voor geen meter.)
En dat ze duur zijn vind ik een slap argument, alsof je ook alleen maar goedkope auto's koopt.
(Ja, maar die KIA is veeel goedkoper dan die BMW, en ze gaan allebij 180 Kmph...)
Het gaat om het totaal, en dan vindt ik PC echt mijlenver achter lopen hoor...

Zonder direct een oordeel te vellen over wat nu beter is: een Apple is en blijft duurder. Software is een leuk argument, maar voor thuisgebruik natuurlijk niet
Klinkt toch als een oordeel. Als ik kijk wat mn vader met zn pc doet, of wil doen, en hoe vaak ik problemen moet oplossen en hem helpen, dan zie ik dat voor hem een iMac veel beter zou zijn. Muziek beheren, foto's beheren, allemaal stukken gemakkelijker op een mac.

Het kan wel op een pc, maar lastig. Mn vriendin had eerst een pc, en kon daar ook mp3's mee opnemen en afspelen (ik had real jukebox geinstalleerd toen)
Maar ze deed het niet. Nu heeft ze een iBook, en ze is constant bezig met muziek. Gewoon omdat het leuk is en handig werkt.
Ik ken mensen die een pc met DVD brander hebben, en mensen die een mac met DVD brander hebben. Mensen met DVD brander hebben nog geen enkele dvd-video gemaakt, die met een mac wel. Waarom? Op een pc kan het wel, maar het is zo omslachtig dat de lol er snel af is. De pc was goedkoper ja, maar als je er dan niks mee doet is het minder zn geld waard dan de mac.

Ja, realjukebox.. geen wonder.
Maar ok. point taken, Apple komt met iTunes en iMovie/DVD.. Redelijk volwassen pakketen. MS komt met troep als moviemaker en mediaplayer.
Ben benieuwd wat er gebeurt als MS ook komt met kwalitatief vergelijkbare pakketjes als apple nu doet..

Mijn pa werkt ook op een pc. Hij heeft nooit problemen, en komt bijna overal zonder hulp zelf wel uit. Daarnaast heeft de pa van een vriend van me al z'n hele leven macs. Die heeft vaak problemen, en die vriend van me moet hem toch regelmatig helpen.

Dat verschilt gewoon per persoon. De ene is wat handiger met wat voor computer dan ook, dan de ander.

Iedereen moet gewoon voor zichzelf bepalen, wat voor computer nou het beste bij hem past. Voor de een zal dat zonder twijfel een x86-pc zijn, en voor de ander dus een Mac.

kzelf vind het erg mooi, dat Apple flink in de prijzen aan het snijden is. Misschien is het over een tijd zo voor mij financieel wel haalbaar om een Mac naast m'n x86-pc's te zetten. Maar in ieder geval nooit als vervanger voor mijn x86-pc's, omdat ik op mijn werk met x86-pc's en servers werk.

[quote]Zonder direct een oordeel te vellen over wat nu beter is: een Apple is en blijft duurder [quote]
Tjah ik kan het tegendeel "bewijzen" :D Ik had laatst een klant (werk bij apple dealer) een architektenbureau die kwamen ook nieuwe macs kopen, nou bleek dat voor hun de mac 5 keer minder duur was als de pc voor hun. En dan nog wat , de prijzen van veel software pakketten zijn tegenwoordig gelijk voor mac en pc, verschil is dat iedereen met een pc dat via kazaa download en kopieert. Leuk en het is voordeliger dus illegaal. Ander punt, heeft hier iemand regelmatig een virus op de mac? ik heb in mijn hele 18 jarige leventje wel 1'tje meegemaakt en geeneens zelf gehad maar iemand in mijn omgeving, dat is op de pc wel anders.

Meer virussen op pc's dan op mac's?
Ik moet zeggen dat ik in mijn hele 22 jarige leven nog nooit bij iemand thuis een mac heb zien staan, dus ik ken ook niemand die een virus op een mac heeft gehad. Ikzelf heb nu 2 keer een zeer lastig virus op mijn pc gehad, maar beide keren was het mijn eigen schuld. lovers.scr openen is gewoon niet slim :).
Dus of je virussen krijgt, ligt niet (alleen) aan wat voor soort computer je gebruikt maar toch vooral aan de gebruiker. Ooit een computer nitwit met een mac gezien. I think not. Ergo minder kans op virussen.

Ooit een computer nitwit met een mac gezien.
Na mezelf weer bij elkaar geraapt te hebben na een good 'ol ROFLMAO wil ik even een kleine correctie toepassen op deze melding.

Ik heb op een hellupdesk gezeten en ik kan je vertellen dat er ook veel n00bs gebruik maken van de Mac. Heel veel.

Het is security through obscurity.

Ik kan uit ervarig vertellen dat er meer dan genoeg illegale software voor de Mac te krijgen is :)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 01:33 Sony introduceert drie nieuwe Cyber-Shot camera's
Vorige 23:46 DALnet wil af van filetraders
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011