Hoofdcategorieën
Device Settings

GameCube haalt vooraf vastgesteld verkoopdoel niet

Door Jeroen P Hira, donderdag 23 januari 2003 12:26
Bron: Reuters, views: 694

Nintendo heeft bekendgemaakt dat de GameCube niet geheel aan de verwachtingen heeft voldaan. De console zal naar verwachting het vooraf opgestelde verkoopdoel met ruim tien procent missen, voornamelijk door een slechte vraag en grote concurrentie van de PlayStation2. Daarnaast zal het aantal verkochte games ook achterblijven en niet de 55 miljoen stuks bereiken. In oktober verlaagde Nintendo al het verkoopdoel van twaalf naar tien miljoen stuks en dat blijkt nu dus ook niet behaald te zijn. Hierdoor is het bedrijf sterk verwikkeld in een strijd om de tweede plaats op de consolemarkt achter de Sony PlayStation2 met Microsofts Xbox en dat voorlopig wel blijven. Zeker omdat de Japanse thuismarkt nog altijd in een dip zit en maar niet wil aantrekken. Hierdoor zijn de kansen van Microsoft om definitief nummer twee op de consolemarkt groter geworden, aangezien zij juist redelijke resultaten heeft bereikt in Amerika en Europa :

Nintendo GameCube
Microsoft last week said its Xbox console gained market share and ranked as the No.2 machine in the U.S. and European game markets during the recent holiday season, with accumulated sales of Xbox topping eight million units worldwide.

Contrasting with Nintendo's bearish outlook, Sony said it had sold 8.5 million PlayStation 2s during the key November to December shopping season, up 24 percent from a year earlier.
Volgende 12:46 Internetfraude in 2002 toegenomen
Vorige 11:07 Apple hoopt Unix-ontwikkelaars te trekken met X11
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Zodra zelda en mario kart en dat soort spellen er komen denk ik dat het wel beter zal gaan.

Ik ken een paar mensen die pas een gc gaan kopen als mario kart er komt.
Dus waarom nintendo zo lang wacht met dit soort klassiekers weet ik niet.

Inderdaad zodra Zelda uit is koop ik ook een Cube! Ik wil die bonus disc :9~

Mie toe!! :9~ Het is alleen de vraag of die bonusdisc er wel komt. Dat moet namelijk nog worden bevestigd door Nintendo-Europa.

Als het 'verkoopdoel' niet is gehaald, gaat de prijs dan nog wat verder omlaag om de verkopen nog wat te stimuleren? Sure hope so :P GC+ Mario+mem-block+controller voor 199,- ??

Hoop wel dat er meer games uit zullen komen want dat is hard nodig

Die bonus cd die in America uitkwam bij Zelda als je 'em als pre-order bestelde wordt in Europa in de verkoop gegooid! Dus niks gratis spel helaas.... :(

Eigen schuld dikke bult?? (geen geldbult dus!)

Wordt hier bewezen dat de populariteit van een console recht evenredig is met hoe makkelijk games te kopieeren zijn?

Het wordt steeds lastiger dit te ontkennen!

Makaman

Niet mee eens - hoe verklaar je dan dat de PS2 zo vlot verkoopt?

Ik denk dat het eerder ligt aan marketing: voor PS2 en XBOX zie ik veel meer reclame dan voor GC. In de winkels worden de eerste twee IMHO ook meer gepusht.

Ook het feit dat de dingen in Japan voor geen meter verkopen heeft een zeer grote invloed op de verkoopcijfers, want Japan is voor GC een zeer belangrijke afzetmarkt.

Aaarrrggghhhh....

Wat weten jullie toch weinig voor je leeftijd.
Je koopt een modchip voor de PS2, bouwt 'm in (of laat dit doen) en voila. Geldt idem voor de Xbox.

Voor de GC ligt dit wat lastiger, tenzij je zelf een modchip in je (Waarschijnlijk ranzige) oventje bakt.

Makaman

PS2 verkoopt vlot omdat daar makkelijk spellen voor te downloaden zijn...
Xbox wordt lastiger maar kan ook nog..
voor de GC zijn er gewoon amper games online te vinden :Z

edit1: Makaman was me voor :)
edit2: Mantra was te laat }>

90% van de mensen die een console koopt gaan heus geen modchip inbouwen hoor :z

Denk dat het eerder door de slechte marketing komt en dat ze weing "nieuwe" klante aantrekken. Mensen die al jaren een Nintendo console hebben gaan heus wel een GC kopen hoor.

als ik deze bewering letterlijk moet nemen, verklaar jij dus de tegenvallende verkopen van de GC...
De console zal naar verwachting het vooraf opgestelde verkoopdoel met ruim tien procent missen
jij zegt, 90 % van de PS2 kopers zullen geen mod-chip in laten bouwen, 10 % dus wel, dat is nu net de 10 % die nintendo mist 8-)

Naar officiele schatting is ruim 80% van de PS1's gemod met een modchip in Nederland. B-)
Van de PS2 heb ik nog geen cijfers gezien, maar dat zal wel iets lager zijn omdat heel veel mensen hem primair als DVD speler gebruiken.

Het gaat juist zeer goed in japan volgens de verkooplijsten heb ik begrepen. Microsoft zat juist ver achter.

Het gaat juist zeer goed in japan volgens de verkooplijsten heb ik begrepen. Microsoft zat juist ver achter.

In japan zelf natuurlijk wel ... dat is een thuiswedstrijd voor Nintendo ... zo ook Amerika een thuiswedstrijd is voor de Xbox ...

Japan is ook het probleem niet ... Europa en Amerika des te meer ...

In Japan ligt de Gamecube ook ver achter op de PS2.
De XBox is idd in Japan een tragedie.

In Japan ligt de Gamecube ook ver achter op de PS2.
De XBox is idd in Japan een tragedie.
maar da's logisch, de PS2 was er dik een jaar voor de Cube uitkwam.

Ik denk dat de prijzen voor een spel er ook mee te maken hebben.

Voor de PC , waarvan er in elk huishouden er nu wel een staat, kan Jan en alleman zo een spel downloaden/kopieëren, kost helemaal niks.

Ga je een spel kopen voor de GameCube ben je al zo'n ¤ 60,- (?) kwijt! Da's Fl 132,-

Dan is voor de meesten de keuze (helaas) snel gemaakt. Sad but true...

Als je import haalt uit amerika, kosten games rond de ¤40. Kijk maar eens op www.dvdboxoffice.net, een amerikaanse gamcube hierheen halen kost daar ook rond de ¤190, dat is goedkoper dan de europese. Alles inclusief verzendkosten natuurlijk en let op de prijzen daar zijn canadese dollar!

Je vergeet alleen de invoer rechten en btw die je moet betalen. Dan wordt hij toch weer duurder.

Wordt bij de douane zeker tegengehouden, kost je dus BTW.
Ik zou er zowiezo nog ff over denken voordat je en Amerikaanse haalt. TV systeem is NTSC en geen PAL. (Meeste tv's kunnen dit inmiddels wel aan) Daarbij is de spanning in de US 100 volt en geen 220. En is de wisselspanning 60hz en geen 50hz.
Dus.... t kan wel, maar eerlijk gezegd al met al... zou ik t niet doen

De tegenvallende verkoop van de Gamecube komt door de heftige concurrentie van de XBox en de PS2. Voor deze 2 consoles betaal je minstens zoveel geld voor een game (voor de XBox zelfs nog meer) dus het feit dat de hoge kosten van games de verkoop van de GC specifiek belemmeren, lijkt me niet echt waar.

De PS2 heeft alleen een zeer sterke Platinum-reeks: iets oudere spellen voor weinig geld waarvan de kwaliteit echter top is (GT3, bijvoorbeeld).

Ik denk dat de Gamecube op dit moment nog te weinig 'killer apps' heeft: het aantal spellen die het écht de moeite waard maakt om een Gamecube te kopen is gewoon erg klein.

* 786562 MrTinux

wat beteft de prestaties ligt hij wel ver boven de PS maar de games heeft hij niet.
ik zou hem zeker kopen als hij games als streetfighter en mortal kombat zou hebben

Ik denk dat Nintendo er verstandig aan doet om net als Sega de hardware achter zich te laten, en zich alleen te richten op de software. Ze hebben een enorme catalogus aan hits en karakters die iedereen in de wereld kent.

De meeste mensen kopen maar 1 game console, en niet 2 of 3. De meeste kiezen de PlayStation, en de rest steeds vaker de XBox.

Als ze alleen gaan voor de software dan besparen ze een hoop geld, niet alleen waar het de ontwikkeling van hardware gaat, maar ook reclame e.d..

Wat mij betreft mogen ze doorgaan met hun portable consoles, want op dat gebied kan volgens mij toch niemand ze verslaan :)

Verder vraag ik mij af of veel mensen zo'n 'My First Sony' console in de kamer willen hebben. Hoe goed 'ie ook is.

Nintendo bestaat al zo lang, denk niet dat ze 123 zo ff de hele hardware stop zetten.
De meeste mensen kopen maar 1 game console, en niet 2 of 3. De meeste kiezen de PlayStation, en de rest steeds vaker de XBox.
In japan wordt juist alleen de PS2 + NGC veel verkocht dus deze stelling klopt niet (voor japan dan), en er zijn genoeg mensen met 2 consoles :?
Ik denk dat Nintendo er verstandig aan doet om net als Sega de hardware achter zich te laten, en zich alleen te richten op de software. Ze hebben een enorme catalogus aan hits en karakters die iedereen in de wereld kent.
Sega stopte met de hardware omdat het geld op was, wat kwam door de mindere verkoop van de dreamcast. En ik denk niet dat nintendo zin heeft in multi-console games. Want dan zullen ze of voor alle consoles 1 game moeten maken of moeten poorten, en bij nintendo staat kwalitiet bovenaan. Dus een software only nintendo zie je dus niet zo snel verschijnen.

Op de GameCube kan men toch geen DVD afspelen?

Daarom ga ik voor een Xbox (en natuurlijk van wege xbox-linux.sf.nl :)

Ja, ik weet dat men voor 150 pleuro's ook linux op de PS@ kan krijgen

Al zou je het willen, de DVD's krijg je er niet eens in :P

Linux voor 150 euro op de PS2 :? Volgens mij was dat 300 euro.

Op de GameCube kan men toch geen DVD afspelen?

Daarom ga ik voor een Xbox (en natuurlijk van wege xbox-linux.sf.nl

Ja, ik weet dat men voor 150 pleuro's ook linux op de PS@ kan krijgen
1. alle gamez voor de GC zijn op dvd dus je kan wel degelijk dvds afspelen (8cm dvd's ja je kan ze niet zomaar krijgen met films erop)
2. de panasonic GC die kan ook gewone dvd's afspelen.
3. ja linux daar koop je een Xbox voor ja. (sarcastisch bedoeld natuurlijk)
4. GC is in mijn ogen altijd nog meer voor de wat kleinere "kinderen" bedoelt, mijn broertje wilt iig nix anders meer.

en voor de mensen die zeggen dat er bijna geen xbox spellen te downloaden zijn: die zijn er dus wel, enigste nadeel wat er aan kleeft is dat je een dvd fikker moet hebben :)

owke GC importeren uit amerika (met canadese dollars (?) (is dat niet in canada dan?) is wel leuk maar goed je tv moet dan wel 60hz ondersteunen en steeds als je een spel wil hebben mote je ze uit amerik/canada bestellen (of bij de gamestore waar ze ze ook verkopen met dikke dikke meerprijs).

na dit alles wil ik even melden dat ik een playstation 2 heb :)

<edit1> 60 euro voor een spel valt wel mee vind ik, vroeger koste me een spel voor de sega 16-bit ook 150 gulden</edit1>

De console zal naar verwachting het vooraf opgestelde verkoopdoel met ruim tien procent missen, voornamelijk door een slechte vraag en grote concurrentie van de PlayStation2.
Ik vind deze zin een beetje nutteloos. Nog al wiedes als je een slechte vraag hebt, de verkoop ook tegenvalt (verschil :??)

En een grote concurrentie? PS2 is marktleider... dus ik mag idd verwachten dat je daar een grote concurrent aan hebt.

Maar ik denk dat een 'echtere' concurrent... waarmee ik bedoel waarmee ze aan 't stuivertje wisslen zijn betreffende de positie op de markt hier eerder de XBox is..
Volgens onderstaande link was de GC nog pos2.
http://www.tweakers.net/nieuws/24560

Maar:
Microsoft last week said its Xbox console gained market share and ranked as the No.2 machine in the U.S. and European game markets during the recent holiday season, with accumulated sales of Xbox topping eight million units worldwide.
Dan weet ik niet hoe groot de invloed is van japan (ongetwijfeld groot) is in de verkopen van de GC.. maar ik zie anders de XBox de wereldwijde positie van GC overnemen.
En door de populariteit van XBox live
http://www.tweakers.net/nieuws/24435
denk ik dat ze op iets langere termijn zelfs een bedreiging gaan vormen voor de PS2. (heeft de PS2 het online gamen al klaar?)
Vergeet niet dat de XBox betrekkelijk nieuw is op de console markt... en Microsoft nogal sterk is in marketing.

* 786562 mAdRaZ0r

De console zal naar verwachting het vooraf opgestelde verkoopdoel met ruim tien procent missen, voornamelijk door een slechte vraag en grote concurrentie van de PlayStation2.

Ik vind deze zin een beetje nutteloos. Nog al wiedes als je een slechte vraag hebt, de verkoop ook tegenvalt (verschil ?)

Niet helemaal waar. Als de vraag enorm hoog is, maar je niet kunt leveren door wat voor reden dan ook (natuurramp oid), kan de verkoop ook tegen vallen t.o.v. de eerdere verwachtingen.

De Xbox (1) zal never nooit niet de Playstation van plaats 1 verstoten. De userbase van de PSX/PS2 is zo groot, het spellenaanbod nog veel groter en de bekendheid is ook nog veel groter.

Het is al mogelijk om met een PS2 online te gamen, ik weet alleen niet of de netwerk adapters ook al gewoon in NL in de winkel liggen. Op GoT stond er al een thread over

De Xbox (1) zal never nooit niet de Playstation van plaats 1 verstoten. De userbase van de PSX/PS2 is zo groot, het spellenaanbod nog veel groter en de bekendheid is ook nog veel groter.
Mag ik je er even op wijzen dat Atari ook ooit eens op no1 heeft gestaan, en van zijn plaats is gestoten door Nintendo (en Sega)?

Mag ik je er even op wijzen dat Nintendo tot 1995/1996 no1 stond en van zijn plaats is verstoten door de Sony PSX 1?

Mag ik je dan vervolgens de vraag stellen waarom niet exact hetzelfde zou kunnen gebeuren in het Xbox - PS2 "conflict"?

Tussen haakjes: Ik ben niet perse voor de PS2 of de Xbox. Ik heb ze namelijk allebeide staan ;)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:46 Internetfraude in 2002 toegenomen
Vorige 11:07 Apple hoopt Unix-ontwikkelaars te trekken met X11
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011