Hoofdcategorieën

Lindows klaagt Microsoft aan wegens patent op "Windows"

Door Mark Timmer, dinsdag 31 december 2002 13:17
Bron: New York Times, submitter: Jimbolino, views: 1.148

Hoewel "Windows" een normaal Engels woord voor "ramen" is, heeft Microsoft toch een handelsmerk weten te verwerven op dit woord voor de alom bekende software Microsoft Windows. Niet iedereen is hier echter blij mee, zo bleek een tijdje geleden wel toen Lindows.com werd aangeklaagd wegens het gebruiken van een praktisch gelijke naam als Windows. Volgens Microsoft wordt hierdoor meegelift met de jarenlange inspanningen, die ervoor gezorgd hebben dat Windows op dit moment eerder geassocieerd wordt met software dan met glas. Lindows laat het hier niet bij zitten en vecht zelfs hard terug. In januari zal de rechtbank een 'summary judgment' uitspreken, wat inhoudt dat er wordt gekeken of de zaak wellicht zelfs zonder verhoren opgelost zou kunnen worden. Naar verwachting zal hier weinig uitkomen en in dat geval begint op 7 april een echte rechtszaak.

Het hoofdargument van Lindows houdt in dat er geen handelsmerk geregistreerd zou moeten kunnen worden op een doodnormaal woord uit de Engelse taal. Het woord "Windows" wordt door Lindows een algemene term genoemd, waarmee bedoeld wordt dat het een categorie van producten benoemt. Als de rechter het hiermee eens is dan zal dat nadelig voor Microsoft uitpakken, aangezien generieke termen niet geregistreerd kunnen worden. De softwaregigant is zelf echter van mening dat het een beschrijvende term betreft, aangezien het de mogelijkheid om programma's via vensters te besturen omschrijft.

Al eerder waren er problemen rond de registratie van Windows. Pas in 1995 kreeg Microsoft het voor elkaar dat het United States Patent and Trademark Office het handelsmerk goedkeurde. Twee jaar eerder werd dit verzoek nog afgekeurd, omdat het "een algemene benoeming van de goederen van de kandidaat" was en omdat er geen bewijs was voor een tweede betekenis. Daarnaast was het zo dat Borland International een klacht tegen Microsofts aanvraag indiende, aangezien dit bedrijf ook aanvragen voor handelsmerken op producten met het woord "windows" erin had lopen. Microsoft kocht deze aanvragen voor een miljoen dollar van Borland over en vernieuwde de eigen aanvragen op Windows. Nu werd er ineens wel overgegaan tot het registreren van het handelsmerk, zonder analyse of uitleg over waarom het argument van een algemene term nu ineens overboord gegooid was. Lindows.com denkt de komende rechtszaak goed te kunnen ondersteunen met verwijzingen naar deze in het verleden gedane uitspraken:

Microsoft WindowsThe historical record, according to Lindows.com, supports its countersuit against Microsoft. If Microsoft lost its trademark on Windows, what difference would it make now? Legally protected or not, the Microsoft Windows brand is firmly entrenched, a monopoly in people's minds, it seems.

Still, a loss of trademark would open the door to an uppity PC maker or AOL that wanted to use the Windows name. Imagine "H-P Windows," "I.B.M. Windows," "Dell Windows" or "AOL Windows." Most likely, Mr. Robertson [oprichter en directeur van Lindows.com] speculated, a big-brand alternative would be based on Linux, like Lindows.com. "It's not out of the realm of possibility at all," he said.

Lees het hele verhaal bij de New York Times.

Volgende 14:19
Vorige 12:15

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Leuk idee, maar meestal wint MS dit toch, die hebben gewoon meer geld, als het echt moeilijk wordt kopen ze Lindows gewoon... :(

Wat een onzin, lindows probeert mee te liften op een andermans product, aangezien ze door de magere resultaten van hun product nauwelijks in de media komen, proberen ze het maar op deze manier.

Daarnaast, waarom zou MS dit willen kopen? Immers als ze de rechtzaak verliezen, kan ik morgen een bedrijf beginnen met de naam blindows, moet MS dat dan ook maar gaan kopen?

Sjors, Lindows.com gebruikte de naam LindowsOS al voor ze op basis van GNU/Linux een verkoopbaar produkt ontwikkeld hadden. Het is dus niet zo dat Lindows.com plotseling besloten heeft om haar product maar LindowsOS te noemen.

De naam is zeker provocatief, maar dat zal ongetwijfeld de bedoeling geweest zijn. Lindows.com lift niet mee op de naam Windows, maar gebruikt haar variant om Microsoft te hekelen.

De rechtszaak is voor Lindows.com de enige manier om haar desktop operating system onder de aandacht te brengen in het eentonige landschap, waar mensen alleen maar meer Windows kunnen zien.

Ik zou niet zeggen dat Lindows.com een product met magere resultaten heeft gecreeerd. Het LindowsOS wordt met succes preinstalled geleverd op sub 300 Dollar systemen en met elke nieuwe release verbeterd de kwaliteit van het OS.

Lindows.com heeft ruim voldoende media exposure. Maar misschien zou je eens buiten de MS Windows gedomineerde media moeten kijken. Het lezen van bijvoorbeeld Computer Totaal of Windows Magazine zorgt er niet bepaald voor dat iemand een brede scope heeft op de computer wereld.

1) Lindows bestaat nog niet zo lang
2) Lindows is op de markt gezet als 'linux welke alle windows-software draait'. Dit is pas later komen te vervallen, toen de heren van codeweavers (wine) niet langer samen wilden werken
3) er is geen groter voorbeeld van 'een graantje mee willen pikken van andermans succes' dan lindows.

De _enige_ reden waarom iemand hier ooit van lindows gehoord heeft is juist omdat ze die naam gekozen hebben. Voor de rest is het gewoon 'just another linux distro'. De gehele media-exposure komt voort uit 2 feiten: 1) de naam en 2) het verleden van de oprichter.

Zeggen dat de naam toeval is en niet doelbewust gekozen, of zeggen dat de naam lindows.com niet gekozen is uit mediageilheid, getuigt imo van weinig inzicht..

Hezik, je hebt helemaal gelijk, maar je moet een ding niet vergeten. Ze hebben bij Lindows gelijk dat windows toch echt gewoon een engels woord voor een raampje is en dat een handelsmerk hierop dus rationeel gezien flauwekul is. Natuurlijk is het zo provocerend als de hel maar het getuigd ook van een niet al te groot inzicht van Microsoft. Als je je product, wat het dan ook zijn mag, uitbrengt met een gewoon woord als naam, dan vraag je volgen mij om problemen. |:(

Ja maar met je sampung zit de zaak wel om te draaien. Je moet niet vergeten dat andere bedrijven software ontwikkelen die draait onder windows, windows is geen OS dat is geschreven om bepaalde software te kunnen gebruiken. Lindows zorgt er alleen maar voor de deze veelvoorkomende software ook onder een ander besturingssyteem kan worden gebruikt.
En ik zij zelf ook al dat het naampje jatten is, daar heb je ook helemaal gelijk in, maar dat is wel door MS vergemakkelijkt!

Klopt florimon, en na lang denken heb ik nog een voorbeeldje gevonden van twee verschillende merken met twee gelijksoortige producten met een andere naam.
NL: Hyundai Matrix en Toyota Matrix. Matrix is een gewoon woord en het zijn beide auto's, precies hetzelfde idee dus. Alleen vliegen onze Japanse en Koreaanse vrienden elkaar niet in de haren. :)

het sampung voorbeeld klopt sowieso niet want samsung is nou eenmaal geen gewoon woord in de Nederlandse taal, voor het merk Samsung er mee kwam kenden wij het woord samsung nog niet. En het woord 'windows' bestond uiteraard al in de engelse taal voordat Microsoft het als merk kon registreren.

Het zou hetzelfde zijn als wanneer hier in Nederland iemand 'Deuren' zou kunnen registreren als een beschermde naam voor een nieuw operating system.

Ik zou de naam Windows of iets wat er op lijkt niet eens willen gebruiken voor een van mijn producten, als je het mij vraagt wordt het meer geassocieerd met instabiliteit en blauwe schermen. :o

Misschien wordt het door sommige mensen idd geassocieerd met instabiliteit. Dat wil ik niet uitsluiten, hoewel het een zeer klein percentage van de gebruikers zal bedragen.

Het 'probleem' is echter dat een gros van de mensen Windows ook associeert met 'het' operating system, de standaard, de onvervangbare grootheid. Lindows heeft om deze reden ook heel wat om tegenop te vechten en zal naar mijn verwachtingen (voor zover een mens in de toekomst kan kijken :P ) nooit Windows kunnen passeren, zo wel zal de Windows aanhang altijd blijven bestaan en zal Windows na haar virtueel uitsterven nog steeds een legende blijven. Maar dat zal hoe dan ook veel, heel veel jaren duren. Met name omdat 12 jarige kinderen momenteel les krijgen in Windows, en dat op school. Deze generatie zal eerst gepasseerd moeten zijn wil een ander OS een dergelijke positie überhaupt in KUNNEN nemen.

lijkt net op die rechtzaak van microsoft tegen de fabrikant van russiche windows bier, die zou ook meeliften op het succes van microsoft zeker :P

Ik ben geen MS fanatiekeling maar dit soort dingen vind ik gewoon onzin |:(
Waarom zou Lindows nou MS aanklagen over het feit dat MS het woord "Windows" gebruikt in de OS omgeving? is het niet zo dat MS het woord alleen gebruikt voor het benoemen van haar OS?
Tegenargument van MS kan zijn, dat het woord "Windows" alleen wordt gebruikt in de OS omgeving en dus daarmee alles ook dan mee is gedaan. Het lijkt mij sterk dat wanneer in een engels talige land, wanneer iemand vraagt dat zijn ramen/ruiten vervangen moet worden, dat vervolgens de klusjesman met "MS Windows XP Pro" aan komt lopen :? :P

En dat MS rijker dan lindows is, en de zaak langer kan volhouden (door financiele kracht) is hier niet de issue.

In januari zal de rechtbank een 'summary judgment' uitspreken, wat inhoudt dat er wordt gekeken of de zaak wellicht zelfs zonder verhoren opgelost zou kunnen worden. Naar verwachting zal hier weinig uitkomen en in dat geval begint op 7 april een echte rechtszaak.


De laatste tijd is het nix anders dan aanklagen. In mijn ogen is het nix anders dan proberen een vies spelletje te spelen. :r

Lees het artikel eens. Het gaat er niet om dat Microsoft de naam gebruikt voor hun OS. het gaat erom dat ze er een handelsmerk op hebben. LindowsOS vind dat nogal onzinnig omdat dit een gewoon engels woord is. En ik denk dat ze hiermee een goede kans maken.

Ik denk dat dit een goed initiatief is. Als ze dit winnen dan kan Microsoft niet meer doorgaan met onzinnige rechtzaken en dreigementen. Windows Commander heet tegenwoordig niet vor niets Total Commander. Dat komt dus omdat Microsoft een handelsmerk op de naam Windows heeft weten te bemachtigen (WinXXX mag blijkbaar nog wel). Als LindowsOS dit wint (en dat hoop ik), dan heeft Microsoft geen pot meer om op te staan om iedereen die Windows maar ergens voor gebruikt vor de rechter te slepen.

Als Lindows hier wat aan wil doen moeten ze degene die de aanvraag goedkeurt aanklagen niet degene die het vraagt!

By the way hoe kom je erbij dat MS de rechtzaak altijd begint ik bedoel 't is toch vaak de rest en niet MS...

Tegenargument van MS kan zijn, dat het woord "Windows" alleen wordt gebruikt in de OS omgeving en dus daarmee alles ook dan mee is gedaan.
Ik denk dat een mooi tegenargument hiervoor weer is dat je die versleep bare vierkanten met een balk erop geen ramen hoeft te noemen.
Dit is natuurlijk al lang ingesleten in de huidige manier van denken/spreken maar in wezen zijn het dus geen windows maar grafische vierkanten. Een betere naam kan ik ook niet verzinnen hoor, maar in het woordenboek staat onder Windows gewoon ramen en niet "de vierkanten met inhoud op je computer scherm". Dus volgens de taal heten die dingen geen Windows, en hoezeer men er ook aan gehecht is zal iedereen in een rechtszaak maar al te graag grijpen naar definities van een woord.

Heel misschien dat Microsoft dit over zichzelf heeft afgeroepen door eerst zelf Lindows aan te klagen over de naam die Lindows gebruikt? Ik vind het zelf niet meer dan verstandig van Lindows om, nu ze die rechtzaak een poosje terug gewonnen hebben, zelf een aanklacht in te dienen, waarmee ze wellicht kunnen voorkomen dat Microsoft alsnog weer een aanklacht indient wegens de gelijkende namen

haha.. euh.. hoe noemen ze dit? koekje van eigen deeg?

die lui bij lindows hebben iig wel lef.. das zeker..
ben errug benieuwd wat hieruit komt

Hebben ze lef? :)

IMO hebben ze eerder geld te veel! Ze kunnen dit dan wel als een commerciele stunt doen, maar veel vrienden maken ze hier niet mee. Laat ze eerst maar eens een marktaandeel krijgen...

Tegenwoordig lijkt het wel:
Hoe meer rechtzaken je hebt lopen tegen Microsoft hoe hipper je bent.

Rechtzaak in kwestie houdt in mijn ogen weinig steek. Lindows doet alsof Microsoft zo populair is geworden omdat mensen die op zoek zijn naar ramen ineens een besturingssysteem gaan kopen |:( |:(

In mijn ogen zouden al deze bedrijven die nu rechtzaken tegen Microsoft hebben lopen beter eens beginnen met zelf nieuwe dingen te ontwikkelen die beter zijn dan de producten van Microsoft. In plaats van te liggen zeuren over een naam of welke producten Microsoft in hun OS moet steken.


Ben ik niet met je eens. Windows IS op dit moment gewoon het beste besturingssysteem voor de massa vanwege gebruiksvriendelijkheid en ondersteuning. Linux heeft dit (helaas) nog steeds niet goed voor elkaar, mede doordat veel hardware leveranciers geen Linux ondersteunen.

In principe kan iedereen die geen kaas heeft gegeten van computers zonder problemen Windows installeren. Alles wat je moet doen staat uitgelegd en onder XP krijg je er zelfs nog een Merlijn de Tovenaar bij die je evt nog even uitlegt hoe je je muis moet besturen etc.... Linux installeren is de laatste tijd wel verbeterd maar als je onder Linux dingen wilt doen als herpartitioneren dan moet je eerst uitzoeken hoe dit moet, terwijl je in Windows haast niet hoeft te zoeken. Je gaat gewoon het startmenu in en je bent er. Onder linux staan er wel 300 programma's in het startmenu die ook nog eens erg veel op elkaar lijken. Daarnaast kun je op F1 drukken, je tikt "Partitioneren" in, je krijgt een hulpvenster met een link naar Disk Management en je bent er !

Ik hoop dat de kwaliteit in de vorm van gebruiksvriendelijkheid en (driver) support in de toekomst een stuk beter wordt. Dan overweeg ik om Linux als wekstation te gebruiken en niet alleen als Progress server op het werk (HP-UX).

IDD

een prima voorbeeldje ....
Mijn onboard promise 20276 RAID-controller onboard op mijn gigabyte plank. Voor windows zitten de drivers er standaard bij. Installeert super-makkelijk.

Dan aan de Linux begonnen (Gentoo 1.2)... Alhoewel ik behoorlijk veel kennis heb van linux-gebaseerde systemen heeft het me toch enkele dagen hoofdpijn gekost om mijn raid-controller aan de praat te krijgen. Iemand die iets minder van computers kent houdt er dan gewoon mee op

Tegenwoordig lijkt het wel:
Hoe meer rechtzaken je hebt lopen tegen Microsoft hoe hipper je bent.
Dit is niet zozeer een wedstrijd als wel een manier om 'hip' te zijn. Dit is gewoon de cliché "hoge bomen vangen veel wind".
En hoe achterhaald dit ook klinkt, het zal wellicht altijd blijven gelden.

Om eerlijk te zijn vraag ik me af waar Lindows het lef vandaan haalt om zoiets te doen. Lindows is nieuw, en gaat dan direct de strijdt met Windows aan. Nu gaat het weer om de naam. Die 2 kunnen elkaar alleen maar dwars zitten.

Niet onbegrijpelijk, maar toch weer redelijk overbodig IMHO van Lindows

Microsoft heeft Lindows aangeklaagd omdat de naam te veel lijkt op Windows, dus als verdediging doet Lindows dit. Het is zowieso onzin dat je een op een algemeen woord patent kan krijgen.

Probeer het zelf eens: Breng een computer op de markt en noem die 'Straat', en probeer op die naam patent aan te vragen. Je wordt hartelijk uitgelachen, de staat heeft ook geen zin in rechtzaken van jou over alle straten in Nederland.

Snappen jullie het allemaal niet ofzo PATENT kan je aanvragen maar het woord WINDOWS is een taal en MS-WINDOWS is een productgroep een BEDRIJFSWOORD!

Blauwe ramen om wel te verstaan :)

Het lijkt mij een prima ontwikkelling, naam vertroebeling van MS Windows. Dit kan betekenen dat een markt wordt geopend voor clones die kunnen meeliften op de door Microsoft opgezette naam. Komt er eindelijk andere serieuze concurrentie opzetten naast linux!

Daarentegen is AOL Windows weer een negatieve ontwikkeling, worst of both worlds ;)

Welke andere alternatieven naast Windows dan Unix-derivaten? Ik kan alleen denken aan OS/2 en IBM heeft duidelijk te kennen gegeven dat ze meer zien in een Unix-derivaat.

oke dan heet linux voortaan: windows voor freaks
en unix Windows for professionals
en OS/2 Windows for conservatives
ja dat scheelt een hoop in concurrentie ;)

oeps vergeten score er aan te geven
weet iemand hoe je reacties kunt verwijderen

het is natuurlijk erg flauw, maar het kost MS toch weer geld, waardoor ECHTE concurrentie (geen lindows dus ;) ) een kans krijgt, en dat is voor ons alleen maar goed.
Microsoft overleeft zo'n flauw speldenprikje als dit wel.

Jammer dat deze grapjes wel worden doorberekend op de productprijs en dus de consument hier weer de dupe van is.

Zolang de winstmarge zo ontzettend hoog is (80% oid?) op de besturingssystemen van Microsoft hoeven ze deze kosten nog niet door te rekenen. Doen ze dit wel dan zal hun markt positie verslechteren. Enerzijds naamsbekendheid van concurrenten en anderzijds een hogere prijs welke in het voordeel van de concurrent werkt.

Ik zie de uitkomst van al die kleine pogingen om tegen 'de grote jongen' in te gaan met interesse tegemoed. Hoe mooi en geintegreerd MS Windows ook is, een monopolist is slecht voor iedereen!

wees blij dat ze een monopolie hebben, anders krijg je dat gezeik net als met die console's.
ja sorry dat spel mag niet op de psx2 komen (oid) want dat wil gamecube niet.
echt belachelijk dat je zulke eisen krijgt opgelegd.

en zo belachelijk duur is zo'n os nou ook weer niet, je krijgt ze meestal toch gratis bij je nieuwe pc, en voor de gene die een pc zelf samen stellen ( de overgrote minderheid) koopt 85% het niet eens.

wel hypocriet allemaal, flamen op windows terwijl zeker 80% er niet eens voor betaald heeft.

en zo belachelijk duur is zo'n os nou ook weer niet, je krijgt ze meestal toch gratis bij je nieuwe pc
Whahaha, dat dacht jij zeker? :D

Krijgen doe je niets! Helemaal niets, ook geen OS bij een nieuwe computer. Het wordt er bijgeleverd en de prijs van ongeveer 300 euro is bij de prijs van het nieuwe systeem gerekend. Het lijkt alsof je hem krijgt, maar dat is dus echt niet zo. :)

Meestal is het overigens zo dat je een Compaq of HP niet zonder Windows kunt kopen. Dit i.v.m. licentievoorwaarden die Microsoft die bedrijven heeft opgelegd. :(

Ook Linux krijg je er niet bij. Er wordt, als je al de mogelijkheid hebt, een distributie geinstalleerd (suse, Red Hat, etc.) en daar moet je wel voor betalen. Ze gaan echt geen ISO's downloaden van internet en die leveren ;)

naar mijn weten, betalen de grote jongens 1euro oid als symbolish bedrag voor het nieuwste OS.
als je dan bijwijze van spreke win2k of winnt4 ofzo erop zou willen hebben, dan moet je wel de volle mep betalen.

ik dacht dat het zo werkte.

ps. ik heb het over consumtenten pc's nu
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:19
Vorige 12:15
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: