Hoofdcategorieën
Device Settings

Zes 17-inch LCD-schermen vergeleken @ THG

Door Ralph Smeets, vrijdag 13 december 2002 21:27
Bron: Tom's Hardware Guide, submitter: Scalle--, views: 2.413

Tom's Hardware Guide heeft zes verschillende 17" LCD-monitoren uitgetest en een uitgebreid rapport op hun website neergezet. Van alle zes de schermen wordt gekeken of ze geen strepen trekken, hoeveel kleuren ze kunnen weergeven, hoe helder en kleurecht ze zijn, of ze bruikbaar zijn om spelletjes op te spelen, hoe gebruikersvriendelijk de instellingen zijn en naar het ontwerp van de monitor zelf.

De nieuwe Iiyama AS4314UT komt als beste uit de bus. Dit komt vooral door het gebruikte TFT-scherm dat een schakeltijd heeft van maar 20ms. Hierdoor kan het scherm maar liefst 50 beeldjes per seconden weergeven en is er geen streepvorming. Ook het spelen van games is goed te doen op deze monitor. Wil je echter een kleurecht scherm, dan kun je beter uitkijken naar de Sony S71. Helaas is deze laatste met een schakeltijd van 40ms niet geschikt om te gamen en ook onder Windows applicaties is er streepvorming zichtbaar.

Iiyama AS4314UT
Volgende 08:00 Displays met elektronische inkt gedemonstreerd
Vorige 21:05 Toshiba kondigt plannen voor nieuwe fabrieken aan
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Erg jammer dat ze samsung schermen niet hebben getest.

En Hercules

Laten die nou al eerder getest zijn door THG :)
Dit is part 3 van de 17" TFT tests, de je hebt ook deel 1 en deel 2 :+

Samsung heeft net een nieuwe lijn uit. Iedereen zit met smart te w88 op en goeie test van de nieuwe superstrakke slimline 172T. Dat is wat anders dan een ouwe test aanhalen hoor.

Een vorige test 15"s was Samsung zo dom om geen tft uit te lenen aan THG voor een test. Misschien staat Tom er niet zo om te springen om Samsung er als beste uit te laten komen.
[edit]even anders verwoord omdat sommige mensen schijnen te denken dat elke negatieve opmerking een trol of flame is. Ik wilde alleen even mijn teleurstelling laten blijken. Hetzelfde als toen ik eergisteren de test op thg las.

en dan met zo'n smartass opmerking komen van 'dit is part 3'. Alsof ik die 1e 2 niet gelezen heb.

uhh die schermen zijn wel getest aleen al een tijdje terug..
kijk hier maar eens
http://www6.tomshardware.com/display/20020709/index.html

Dat is waar, dan hou ik het bij: "Jammer dat er geen vergelijking is gemaakt met de eerder geteste schermen".

Als je van gamen houd maar ook van lekker relaxed surven, knutselen met software en een opgeruimt bereau houd is de keus heel moeilijk tussen een CRT of TFT vindt ik. Maar de prestaties van TFT gaan al vooruit gelukkig. De volgende die ik neem wordt wel een TFT denk ik :)

Vind het echt belachelijk van die merken dat ze schermen met refreshrates van 40ms verkopen voor 600+ euro

Heb 2 weken geleden een Lite On 17" TFT gekocht voor 500 euro, en die heeft een 20ms refresh. Doet zeker niet onder voor alle Sony's, Iiyama's, Philipsen etc. Integendeel zelfs...

Lite On 17" TFT gekocht voor 500 euro, en die heeft een 20ms refresh. Doet zeker niet onder voor alle Sony's, Iiyama's, Philipsen etc. Integendeel zelfs...
Helemaal mee eens, ik heb 'm ook. Is misschien estetisch niet helemaal top maar de prestaties zijn zonder meer indrukwekkend. Begrijp niet dat ze dit scherm niet meegenomen hebben in hun tests.

Ik heb het verschil gezien! Die iiyama heeft perfect beeld (ik heb er zelf 1 gekocht). Op het werk staat zo'n liteon, maar daar kan ik echt niet met hetzelfde genot naar kijken als de iiyama. Een wereld van verschil voor de kenner.

Op het werk staat zo'n liteon, maar daar kan ik echt niet met hetzelfde genot naar kijken als de iiyama. Een wereld van verschil voor de kenner.
Als ik je nu kon modden had je direct een -1 flamebait gekregen, arrogant figuur. :(

Heb je bijvoorbeeld wel eens gekeken hoe de instellingen van dat scherm staan? Op donkere plekken zal je al gauw het contrast en de brightness naar beneden moeten zetten en dan heb je al gauw het idee dat het er allemaal maar "zo zo" uit ziet.

Maar goed, ieder z'n menig uiteraard. :)

Ga nu aub niet beweren dat die lite-on, beter beeld geeft dan de TFT topmodellen van dezer dagen(alleen omdat je hem zelf hebt).
Dat is dan net zoiets als beweren dat je GeForce 2 scherper 2D beeld heeft, dan een Matrox G450.

Je kan er best tevreden mee zijn, maar op een aantal punten moet die gewoon z'n meerdere erkennen in schermen van Samsung, Iiyama enz

(Reactie op imotep)

Ga nu aub niet beweren dat die lite-on, beter beeld geeft dan de TFT topmodellen van dezer dagen(alleen omdat je hem zelf hebt).
Ik heb ze beiden, smartass. Jij ook? Zodat je 1 en ander kan toelichten etc.
Je kan er best tevreden mee zijn, maar op een aantal punten moet die gewoon z'n meerdere erkennen in schermen van Samsung, Iiyama enz
Like i said, onderbouw dat dan eens ipv loos met conclusies te strooien. Ik kan ze beiden vergelijken en kan derhalve ook de verschillen zien. En die verschillen zijn minimaal. Heb je trouwens enig idee wie de fabrikant van die LiteOn panelen is? Nee? :D
{reactie op Mark Lafrijsen)

en die heeft een 20ms refresh
Weet je heel zeker dat dit niet alleen de responsetijd is om de pixel aan of uit te zetten ? Dit vermelden ze vaak zo dat het lijkt dat het de aan + uit tijd lijkt, leuke marketingtruc. Als dit laatste het geval is heb je toch een >=40ms monitor.
Edit: typefout hersteld.

Ik was al helemaal blij met je post, een 20ms scherm voor < 500 ¤. Je hebt je alleen verrekend.

http://shop.mijnwinkel.nl/data/v4995/objects/c170/load.html?name=TFT%2 017%22

responstijd 40ms (rise: 15ms - fall: 25ms)

Hmmmz... Apart idd... Dan heb ik iig niet gemerkt dat die refresh 40ms is... Heb niets kunnen ontdekken wat op ghosting lijkt, niet in games, films of wat dan ook...

En ik dacht dat je daar bij 40ms toch nog wel redelijk wat last van had...

Maar een pixel gaat in een frame OF aan OF uit, niet beide.
dus je moet de grootste van de 2 pakken voor de responsetijd.

voor mij persoonlijk is liyama een overall topper , in crt & crt schermen .

Een vriend van me heeft zich onlangs een 19 " liyama monitor gekocht en dit beestje is TOP ,er wordt ook gebruik gemaak van de steundraden zoals bij sony .
In mn vorig werk zat ik op een repair center waar we ook schermen herstelden van sony en ik heb nog niet veel sony schermen zo'n kwaliteit zien geven (voor die prijs) .
Ook de xtra's zijn enorm , er zitten kleien speakertjes in (handig voor lan-party) , usb hubje , dual aansluiting ( 2 pc's ) .

My vote go's 2 Liyama ;)

er wordt ook gebruik gemaak van de steundraden zoals bij sony .
Uhm, dit geldt voor ELK Trinitron (by Sony tm) scherm, het hele Trinitron concept is daarop gebaseerd!
edit:
[quote]
in crt & crt schermen ...
[/quote]

Ik ga er van uit dat je het hier over een CRT scherm hebt anders lullen we beiden uit ons nek daar TFT-schermen niets met draden te maken hebben. :D

Ik ga er van uit dat je het hier over een CRT scherm hebt anders lullen we beiden uit ons nek daar TFT-schermen niets met draden te maken hebben. :D

En hoe wilde je hem aan gaan sluiten dan? :+

zal me benieuwen wat nu de prijzen gaan doen, ze zijn ten opzichte van januari structureel ietwat gezakt, blijkbaar moet eerst de 15inch eruit

blijkbaar moet eerst de 15inch eruit
Nou nee, de meeste winst wordt gemaakt op de 15 inch schermen. Deze schermpjes (bijna gelijk aan 17 inch CRT) zullen nog wel een tijdje geproduceerd worden.

Je ziet zelfs dat de 17 inch schermen in rap tempo (o.a. kwa prijs) ingelopen worden door de 18 inch versies en dat juist die prijzen tov 17 inch sterk dalen.

Erg mooi dat de refreshrate alweer dermate snel daalt dat het ook voor de heel veel eisende gebruiker.

Erg mooi dat de refreshrate alweer dermate snel daalt dat het ook voor de heel veel eisende gebruiker
De veeleisende gebruiker :?

De refreshrate gaat in dat geval alleen op voor gamers en voor niemand anders. DVD's afspelen gaat allang goed maar dat is idd niet een eis van een "veel eisende gebruiker". So what's your point :?

Ligt het aan mij, of is het engels in de review niet helemaal correct. Het lijkt wel vertaald te zijn (wat zijn "Baffels" of een "screen surrounds"?) .

baffels == perplex

Tuurlijk goed dat het allemaal sneller en sneller gaat, maar om nou te zeggen dat bv. die sony met 40ms niet geschikt is om mee te gamen vind ik dikke vette onzin. Ik speel UT2003 en de laatste nfsp op een AOC met 50ms en er is geen streepje te vinden!!!

Ps: Nee ik heb geen bril nodig :P ;)

De steeds goedkopere 17' tft's maken het wel steeds aantrekkelijker om over te stappen op tft. Die 15" tft's doen het hem voor mij niet tegenover een 19" crt, maar dit wordt al interesanter :)

D'r heeft iemand niet goed opgelet. Die Iiyama heeft een responstijd van 25ms en geen 20.

http://www.iiyama.nl/1024x768/files/AS4314UT(BK).pdf

Is maar net of je horizontaal kijkt of verticaal. Om marketing redenen willen ze het kleinste getal wel eens noemen. Maar je hebt gelijkt, de eigenlijke response time is gewoon 25ms. Zonder meer zat voor games, en dus ook geen wezelijk bezwaar. (ik kan het weten ;)) En bij snelle bewegingen niet van CRT te onderscheiden.
Het scherm heeft echter wel de neiging om op een scherm vol kleine lettertjes niet helemaal lekker te focussen zodat er een aantal niet goed komen te liggen. Dit is handmatig aan te passen en dus geen ramp maar wel ongemakkelijk. En dan die mindere kleurechtheid. Dat zie je eigenljik alleen bij grijstinten, een donker kamertje in een 1th person shooter oid. En dan moet je er op letten, anders zie je het niet :).
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:00 Displays met elektronische inkt gedemonstreerd
Vorige 21:05 Toshiba kondigt plannen voor nieuwe fabrieken aan
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011