Hoofdcategorieën
Device Settings

Intel brengt volgend jaar Pentium 4 3,40GHz Northwood uit

Door Jan Laros, donderdag 28 november 2002 15:00
Bron: X-Bit Labs, views: 501

X-Bit Labs zegt van bronnen te hebben vernomen dat Intel de Northwood verder kan uitmelken dan verwacht. Zo zou er in 2003 een Pentium 4 op 3,40GHz moeten worden gelanceerd. Eerder werd duidelijk dat het de bedoeling was van Intel om de Northwood 'slechts' tot 3,20GHz te duwen. Nu is dus besloten om de succesvolle 0,13 micron technologie langer te gebruiken. Men denkt bij Intel hiermee de Athlon 64 in de loop van 2003 goed te kunnen bestrijden, want de nieuwe Prescott core staat gepland voor het vierde kwartaal van dat jaar. Bovendien moet de introductie van de 800MHz FSB voor Northwood processors bijdragen aan het succes in de strijd met AMD. Duidelijk mag zijn dat alle Pentium 4 processors die na de 3,06GHz versie uit worden gebracht zullen beschikken over de HyperThreading technologie. Met de introductie van de Prescott core zal er waarschijnlijk overgeschakeld worden op HyperThreading II. X-Bit Labs stelt dat er bij AMD nog een aantal onduidelijkheden zijn met betrekking tot de toekomstige chips van het bedrijf:

Pentium 4 HT HyperThreading logo (klein) As a result of the amazing core-clocks Intel's CPUs can achieve, the company does not need to force the 90 nanometer technology to come earlier than in the fourth quarter next year. The Pentium 4 3.20GHz accompanied by a bunch of chips with 800MHz Quad Pumped Bus and the Hyper-Threading technology enabled will meet any requirements the users may have in the second quarter, while in the third quarter the company will launch the 3.40GHz device to compete with the faster Athlon 64 CPUs. Currently there are a lot of uncertainties with the forthcoming x86-64 processors, as well as the Athlon XP 'Barton' parts, therefore, Intel has all the reasons to think that with more powerful Pentium 4 chips they will be able to successfully compete and outperform the rivals in performance.

Bij de mannen van The Inquirer is een stukje verschenen waarin gesteld wordt dat de Intel Pentium 4 3,06GHz met HTT enabled inmiddels twee weken offcieel gelanceerd is, maar dat de verkrijgbaarheid nog steeds ruimschoots te wensen over laat. Dit zagen we eerder bij AMD dat de nieuwste Athlon XP processors ook onder de aandacht bracht door middel van een zogenaamde paper launch.

Volgende 15:25 Review van Philips JackRabbit32 CD-Rewriter
Vorige 14:07 TDK CyClone 48x16x48x externe CDRW review
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Toch wel gek eigenlijk. Een paar jaar geleden leek de stap van 400 naar 800 nog gigantisch, bijna onmogelijk voor te stellen. Als ik nu lees over een stap van 3.06 naar 3.4 gig heeft dat op de een of andere manier minder impact. (Stap van 100 naar 200 Mhz, leek bij destijds trouwens nog groter)

ja, duh! Van 100 naar 200mhz is 100% sneller. Van 3.06Ghz naar 3.4 is 11% winst. |:(
Het is ook een veel kleinere stap dus...

Er komt eerst een 3.20GHz. Dus niet van 3.06GHz naar 3.40GHz. Het blijft stappen van 200Mhz en nog niet van 400.
The Pentium 4 3.20GHz accompanied by a bunch of chips with 800MHz Quad Pumped Bus and the Hyper-Threading technology enabled will meet any requirements the users may have in the second quarter, while in the third quarter the company will launch the 3.40GHz device to compete with the faster Athlon 64 CPUs

400, 533 en over een poosje 800.
Het is dus niet van 400 naar 800 :Y)

Toch wel gek eigenlijk. Een paar jaar geleden leek de stap van 400 naar 800 nog gigantisch, bijna onmogelijk voor te stellen. Als ik nu lees over een stap van 3.06 naar 3.4 gig heeft dat op de een of andere manier minder impact. (Stap van 100 naar 200 Mhz, leek bij destijds trouwens nog groter)
Die was ook groter, je moet altijd naar de relatieve toename kijken. Van 100 naar 200 MHz is een toename van 100%, terwijl van van 3,06 naar 3,4 GHz slechts een toename van 12% is :z

[edit]
Ehm, zoals dusktilldawn ook al zei dus :+

* 786562 mars,

En dan te bedenken dat ze in de laboratoria al 10Ghz modellen hebben werken. Daarbij is wel een veel kleinere schaal van torretjes vereist maar tegen die tijd kunnen de machines het ook makkelijk en relatief goedkoop uitspugen.

En zolang er nog genoeg mensen zijn die snellere CPU's willen (blijven) kopen dan worden ze ook gemaakt. En een stukje prestige speelt ook wel mee lijkt me zo.

Modellen?
Denk eerder 'n gestripte ALU logic eenheid die ze tot het uiterste gepushed hebben en das net wel/niet een CPU iig totaal niet vergelijkbaar met 'n Northwood.

800MHz FSB pfff..
800MHz CPU @ KMK ;)

Nee ik snap al die heftige dingen niet meer zo erg goed. Ik ben een intenzieve computer gebruiker (werk/prive) en toch heb ik nog niet eens een 2GHz ding nodig, ik vraag me dus ook af welke consument hoger dan een 2 nodig heeft...

Op office gebied.. alleen een server en een Video of 3D workstation? Die draaien nu ook meestal prima maar toch vind ik het weer knap van intel..

Maar ik blijf nog wel even flink op men 800 MHz laptop verder typen. no problems

Voor hardcore gamers is dit een leuk speeltje, maar voor de rest heb je helemaal gelijk :)

Voor hardcore gamers is dit een leuk speeltje, maar voor de rest heb je helemaal gelijk
Alleen om mee op te scheppen ja... Je haalt misschien meer fps, maar dat kan een menselijk oog toch niet zien, ik bedoel: wat boeit 800 fps als 50 voldoende is...

Nou ik ben best wel een hardcore gamer (UT2003 Warcraft3 Morrowind enz.). En ik heb die 3Ghz of meer ook niet nodig. Ik zit nog steeds met een Celeron 1200@1560Mhz te spelen. En alles draait hier voldoende.

Als wil UT2003 nog wel eens haperen maar dat is alleen op drukke momenten en het is niet lastig.

Ik heb zelf ervaring met nogal wat CAD werk en 3D modeling, dan is meer cpu kracht en geheugenbandbreedte toch wel heel lekker. Je moet niet vergeten dat het werken opzich wel goed gaat op een 800 mhz cpu maar zodra je gaat renderen (kijk naar DivX) dan is sneller zeker beter.

Ook vanuit het standpunt van een werkgever is sneller beter, je werknemer hoeft immer minder lang niks te doen.

640kB should be enough for anyone.........

Ik wacht wel eens 15 tot 30 minuten op een C++-compile. Met hyperthreading op 3.4Ghz is dat max 5 minuten schat ik zo. Snellere comps blijven nodig... ik wil graag naar onder de 1 minuut :)


Als ik mijn pc weer ga upgraden pak ik nog steeds een AMD. AMD zal ongetwijfeld achterlopen wanneer de eerste Hammers uit komen. Maar de proc's op dat momen zullen zo snel zijn dat je die snelheid helemaal niet nodig hebt eigelijk.

En Intel liep ook achter op AMD toen de eerste P4's uit kwamen ;) Dus wie weet komt AMD wel terug door nieuwe technieken in de Hammer te bouwen en daardoor z'n snelheid op te kunenn krikken zodat ie weer gelijk staat of sneller is als Intel.

Daar gaat AMD
Als je wist waneer ie uitgebracht wordt dan zou je anders denken, ze zetten er niet duidelijk bij dat ie pas in de derde kwartaal van 2003 komt.
while in the third quarter the company will launch the 3.40GHz device

Hopen dat er dan ook een 3400+ Hammer is... maar dat zal wel niet :/

Het maakt wel degelijk wat uit. De meeste tweakers onder ons gebruiken meerdere taken tegelijk. Denk maar aan Gamen en mp3 tegelijk luisteren. Daarbij komt ook nog kijken dat de meeste games van tegewoordig ook heel zwaar worden. BV Battlefield1942. Ook het encoden van Dvix en anders mpeg streams zijn zwaar. Ik heb echt geen zin om met een Athlon 800 een dikke DVD te rippen op 640x480

Tja, het is maar wat voor mogelijkheden je hebt...

ook op een p]I[-450 gaat het, en of je nu 8 of 16 uur ervoor kwijt bent :'(
je gaat toch andere dingen doen ==> :Z

Ik heb nog 1 vraagje over de HT technologie, Heb je dr ook een OS voor nodig dat 2 cpu's ondersteund? of ,omdat het een virtuele 2e is, hoeft dat niet?

Ik denkt het niet want het is Hardware matig ingebakken. Maar wil jij as tweaker dan Win98 of XPHome gebruiken?? Als je dat nog gebruikt dan zou ik eens snel naar Win2kprof of WinXPprof upgraden.

Het OS moet inderdaad een dual-cpu configuratie ondersteunen.

Je hebt een OS nodig dat twee logische cores kan zien. Windows XP Home en Pro kunnen dat beide en ondersteunen HT. Dat is iets anders als twee fysieke cores kunnen zien.

Het wordt steeds gekker...800Mhz FSB. Ik heb nu een PIII 866 mhz, bijna net zo snel dus :+
En dan te bedenken dat ik deze week een P4 2.53 ghz heb besteld en dat er over een jaar alweer een 3,40 is... :7

Zou de 845PE chipset, ook van de volle 800 mhz
kunnen gebruiken. Misshien met het flashen van de bois ofzo

Nee, beetje zonde van HyperThreading technologie
als je win 98 of ME gebruikt

Ik weet niet...

n'beetje fotosjoppen, daarbij een cedeetje branden, nog ff met wavelab een soundfile bewerken, een mailtje beantwoorden en nog iets op internet opzoeken...

doe ik allemaal graag teglelijk terwijl ik met ultradev een pagina aan het bouwen ben, access open moet hebben en nog ff in illustrator het logot'je moet bewerken...

en ik heb het nog niet eens over videobewerking gehad...

mij lijkt een snelle computer wel net zo handig.... 8-)

[standaard antwoord]Snellere CPU is een snellere }:O
[/standaard antwoord]

Intel is weer bezig met het uitmelken van z'n processoren. Nu AMD moeite heeft bij te blijven met intel kunnen ze weer wat gas teruggaan nemen en meer gaan verdienen door snelheden langer op te voeren en langer te wachten met nieuwe technologie. Dat levert meer geld op.

Uiteraard vind ik sneller altijd beter, maar ik ga met toch i.d.d. serieus afvragen waarom ik nog sneller dan 2ghz moet kopen als ik niet game (dus voor m'n werk)

een snellere CPU kan ook voor je werk heel prettig zijn. Niet voor de dagelijkse dingen, maar ik zal een paar voorbeelden noemen.

-Vorige week een CorelDraw bestand dat vrij zwaar was omgezet naar pdf (Acrobat distiller). 1 pagina duurde 1:15 uur. (P3/866)
- Gisteren een pdf in Photoshop geopend. Hij moet dan de vectoren omzetten in pixels. Ik wilde het Photoshop-bestand op 600dpi hebebn (bestandsgrootte 132Mb). Dit duurde ook ruim een uur.

In beide gevallen was ik met een nieuwe P4 in een kwart van die tijd klaar geweest, omdat dit puur processor-werk is. Het is dat ik deze bewerkingen niet zo vaak hoef te doen, anders ging ik toch even bij de baas aankloppen. Die verspilde tijd is namelijk ook duur.

Intel is misschien bezig met uitmelken zoals hierboven geroepen wordt, maar er is toch geen noodzaak om het sneller uit te brengen?? Met de XP (ook een uitgemolken proc trouwens) heeft AMD Intel een tijdje kunnen opjagen qua snelheid, maar dat is er nu ook niet meer bij. Ze hoeven dus niet.

het feit dat er nu al bekend is dat die uitgebracht gaat worden, betekent dus wel dat ie al op een plank klaar ligt op uitgebracht te worden. Mocht de hammer snel komen en boven verwachting presteren, dan zal Intel wel meteen de 3,4 en misschien ook nog wel een 3,6 of 3,8 uitbrengen.

Er is tenslotte een demo geweest van een P4 die op luchtkoeling op 4Ghz draaide een tijdje terug al, dus hij kan nog verder schalen als het moet. Prescott verschuiven naar het laatste kwartaal is alleen maar slim, als het niet nodig is om om .09 te gaan, wat waarschijnlijk een hoop kosten met zich meebrengt voor het verbouwen van machines enzo.

/edit
reactie op hieronder
Stukjes van de inquirer zijn niet altijd even accuraat :) echter hier in UK gezocht op diverse websites, overal wordt januari aangegeven voor de 3,06 HTT northwood. (en dan ook nog unconfirmed) 2.8 is wel overal goed verkrijgbaar. de AMD 2600+ en 2700+ zijn hier trouwens ook bijna niet te krijgen, de 2800+ wordt niet eens gelist met een prijs (is dus gewoon niet te krijgen) Lijkt er dus inderdaad op dat de top procs van beide firma's nog steeds een paper launch zijn. weet iemand nog wanneer de 2800+ was aangekondigd?
/edit

Ik denk niet dat Intel deze processors op een plank klaar heeft liggen hoor. Ik heb onderin nog wat aan het artikel toegevoegd en in het artikel van The Inquirer dat je daar kunt vinden, is te lezen dat Intel momenteel dezelfde stunt als AMD uit lijkt te halen. Men presenteert met veel bombarie een nieuwe chip die vervolgens amper verkrijgbaar is. AMD flikte dit vooral met de 2700+ en de 2800+.

Bovendien is de 3,06GHz voorzien van HTT. Dit nieuw technische snufje is mijns inziens vooral een reden geweest voor Intel om de processor zo snel mogelijk 'op de markt' te brengen. Om zo te voorkomen dat AMD met een nieuwtje als bijvoorbeeld de 333MHz FSB van de Athlon XP weer wat marktaandeel zou wegsnoepen van Intel.

Nu Intel aankondigt de FSB van de Northwood naar 800MHz te verhogen, heeft AMD weer gereageerd met de bekendmaking van de naam Athlon 64, technische details van de Opteron, 400MHz FSB van de Barton, etc.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de strijd die men genereert tussen het Hammer platform en de Itaniums. Daarbij komt dat Intel de Prescott core in ontwikkeling heeft en dat men door steeds minieme technische details prijs te geven er ook weer marketingtechnisch op vooruit gaat. Dit alles is hetgeen waar wij ons op spitsen als nieuws- en leergierige tweakers, maar we vergeten dat de processors eerst gelanceerd moeten worden, voordat ze succesvol kunnen zijn. Beschikbaarheid is dus van levensbelang.
De twee grootheden zijn elkaar aan het opjagen met nieuwe technieken, maar vergeten bijna om de spulletjes te leveren.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:25 Review van Philips JackRabbit32 CD-Rewriter
Vorige 14:07 TDK CyClone 48x16x48x externe CDRW review
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011