Hoofdcategorieën

Microsoft: gaten dichten in Windows 95/98 onhaalbaar

Door Harold van der Wal, zondag 17 november 2002 18:43
Bron: Planet Multimedia, submitter: Gover, views: 1.076

Planet Multimedia bericht over de vele gaten in Windows 95 en 98, die voor het grootste deel niet meer gedicht zullen worden. Topman Craig Mundie van Microsoft vindt dat gebruikers maar moeten overstappen op Windows XP, omdat het veilig maken van de twee oudere besturingssystemen te veel werk is voor het bedrijf. Hij zei dit donderdag tijdens de presentatie van een rapport in Silicon Valley. Daar sprak hij ook over Longhorn, de opvolger van XP, die nog een aantal jaren op zich laat wachten.

MicrosoftVolgens Mundie gebruikt de grootste groep van de 400 miljoen Windows-gebruikers nog steeds de versie uit 1995. Systemen die zijn ontworpen tussen 1991 en 1993 en twee jaar later in gebruik zijn genomen, zijn verouderd maar nog wel veel gebruikt. Nieuwe systemen, zoals XP, worden nog maar weinig gebruikt, terwijl die veel veiliger zijn. De topman wijst er op dat een betere veiligheid geld kost en dat een veilig systeem ieders eigen verantwoordelijkheid is.

Volgende 20:22
Vorige 18:15

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  »


imho was het dus echt niet bills bedoeling om een brak OS te maken.
Het is eerder zo dat er fouten gevonden zijn, en dat is vervelend oke, maar het is niet vreemd wat ze hier stellen.

Trek maar eens de vergelijking met linux.
Daar worden ook hele nieuwe kernels gemaakt, en voor te oude kernels wordt gewoon support stop gezet.
Updaten is daar gratis, dus dat scheelt dan weer iets.
Maar het principe is hetzelfde...

Voor Linux 2.0 zijn er zelfs toen 2.4 al uit was nog enkele updates uitgekomen om erg belangrijke (veiligheids)bugs op te lossen, puur en alleen omdat er nog zat servers zijn die perfect draaien met een 2.0.36 kerneltje

Hardware-ondersteuning voor de oude versies wordt natuurlijk kort na de introductie van een nieuwe kernel stopgezet.

Ik vind dat je de vergelijk met de Linux-kernel niet echt kan maken. Het is wederom appels met peren vergelijken.

Windows 95 bv. is een totaal pakket. Browser, mail, etc zijn allemaal onderdeel van het systeem. Het fixen van Windows moet dus gebeuren over de gehele linie. Zowel de 'kernel' als de browser of outlook express. behoren tot de onderdelen van het complete systeem. Die dus continu geupdate zouden moeten worden. Daarnaast is Windows 9x zo brak dat ik me inderdaad kan voorstellen dat MS het liefste iedereen naar de veel stabielere Win2k code base jaagt.

Wat betreft de Linux-kernel. De Linux kernel is een onderdeel van het complete systeem. Ik vind dat je beter vergelijkingen kan gaan maken met een complete distro. Voor Redhat 4.0, komen daar ook nog updates voor uit ? Ja ok.. Een nieuwe kernel kan je compilen maar dat doet niet iedere leek. Ook speelt mee dat Linux veel meer onderverdeelt wordt. 'Linux' of een complete distro, zijn meer een verzamelingen van allemaal kleine onderlinge modules/pakketten die bij elkaar zijn samengevoegd. Onderhoud kan dus inderdaad veel makkelijk en is dus langer mogelijk.

Voor Redhat 4.0, komen daar ook nog updates voor uit ?
Ja, je kan gratis updaten naar Redhat 8. Als ze bij MS de upgrade licenties wat goedkoper zouden maken zouden ze van mij de support op oude versies mogen laten vallen, maar in dit geval is het IMHO een erg goede manier om nog meer licenties voor XP te verkopen.

Als Microsoft IE niet zo gigantisch in het systeem zou hebben verweven dat de WinXP en de Win9x versies compleet anders zijn, dan hadden ze nu er ook niet mee gezeten dat ze een update voor meerdere besturingssystemen moeten maken. Een algemene IE update zou genoeg zijn. Want zeg nou zelf, de meeste security leaks op het consumenten platform zitten toch wel in IE.

Ja maar die 400 miljoen gebruikers die windows 95 hebben, hebben ook over het algemeen oude systemen en die kunnen dat niet aan..

En dat kan met linux wel omdat alle onderdelen apart kunt installeren, daarmee bedoel ik het grafische gedeelte en de browser en mailclient etc.

Dus Microsoft (en niet bill gates) forceren bedrijven niet alleen nieuwe software te kopen maar ook nieuwe computers en dat vind ik ziek.

Laat het upgraden van hardware nu ook net goed zijn voor de economie.

Krijgen anderen dan MS gelijk ook een impuls die leidt tot stijging van de omzetten.

Correctie kernel 2.0.40-rc6 ligt al klaar. Er wordt dus nog steeds aan een zeer oude kernel gewerkt ondanks dat 2.2 & 2.4 al uit zijn. Ook wordt er veelal nog aan security updates gedaan aan software die niet helemaal meer van deze tijd is. Kortom M$ met $2 Miljard winst per kwartaal moet er wel wat voor security af kunnen voor deze OS'en. ipv het brakke XP te verkopen voor veel geld omdat Windows 95 toevallig slecht geprogrameerd is in 1995. Veel mensen waaronder mijzelf is nog zeer tevreden over dit OS omdat het snel en simpel is zonder alle IE & multimedia shit die ik niet wil gebruiken omdat het bagger traag is. Zelfs al was de update gratis je hebt een athlon 2000+ nodig om het lekker te laten draaien zonder een lange koffie break tussen elke toets aanslag.

Laat het upgraden van hardware nu ook net goed zijn voor de economie

Mits het zo slecht gaat met een bedrijf, dat het gewoonweg het geld niet heeft om al hun 95/98 systeempjes te updaten.. Dan zit het nogsteeds met een brak systeem, waar geen support / updates meer voor is/zijn.

Trek maar eens de vergelijking met linux.
Daar worden ook hele nieuwe kernels gemaakt, en voor te oude kernels wordt gewoon support stop gezet.
Updaten is daar gratis, dus dat scheelt dan weer iets.
Maar het principe is hetzelfde...
De klok horen slaan maar geen benul hebben waar de klepel is, komt dat jouw bekent voor?

Check www.kernel.org
de 7 jaar oude 2.0 kernel wordt nog steeds gemaintained. Er zit alleen niet zoveel bugs meer in dus er wordt niet vaak gereleased. (wel ontbrekende features , maar als je die nodig hebt, dan moet je naar eenhogere versie)
Zelfde voor de 2.2 kernel, waar Alan cox redelijk recent een release van gedaan heeft.

imho was het dus echt niet bills bedoeling om een brak OS te maken.
Win9x is zoals dat heet 'flawed-by-design' het hele ontwerp van het besturings systeem is niet bedoelt voor waar het nu voor gebruikt word.
Een security model ontbreekt gewoon, processen worden niet fatsoenlijk van elkaar afgeschermd, etc.
Win9x is ontworpen voor stand-alone gebruik, het hele internet gebeuren is er later bij in gehacked, het is gewoon niet ontworpen voor een multi-user netwerk omgeving.

Wat erg jammer is, is dat je dezelfde fouten terug ziet. Alle windows XP gebruikers die ik ken werken standaard met administrator rechten. De windows setup zou, juist omdat het gericht is op thuisgebruikers, de gebruiker moeten dwingen een user account aan te maken en het gebruik van administrator mode voor dagelijks gebruik zo onaantrekkelijk mogelijk moeten maken, b.v. door in administrator mode de nieuwe 'mooie' themes uit te zetten en alles met de standaard win32 look te laten draaien. etc.

Erg jammer.

Wordt best vervelend, alleen een User account.
moet je eerst inlogge op de admin. om een progje te installen of iets anders te wijzigen...
Je zou wel de rechten beter moeten kunnen beheren...

Vervelende is zelfs dat M$ ook niet begrijpt hoe een multiuser omgeving werkt. Gloednieuwe spelen als Age of Mytholgy werken alleen als je als administraor bent ingelogd. Fijn he..... :+

moet je eerst inlogge op de admin. om een progje te installen of iets anders te wijzigen...

Ach boeie, je moet toch herstarten na een installatie. En wat kost dat nou voor tijd? Win+Q en je switcht zo.

Jahoor. We gaan nog meer van onze vrijheid weggeven. Ik maak toch zeker zelf wel uit of ik in admin cq. user-mode wil draaien. Da's toch mijn verantwoording ?

Nee, we gaan de admin-rechten lekker onaantrekkelijk maken en BILL ons laten vertellen wat wel en niet kan.. |:(

Jongens, gebruik eerst ff je verstand voor je iets onzinnigs wil zeggen :+

Gelukkig voor jou is er MSWin (XP of welke dan ook), want bij linux wordt je vrijwel gedwongen om als user in te loggen, en niet als root.
Het kan wel, maar is heeel moeilijk, en dus heb je bij winXP eigenlijk meer vrijheid.
Dus blijf bij windows, zou ik in jouw geval zeggen.
Daar kan je nl. vanalles zonder verstand van zaken te hebben. :*)

Inderdaad is het JOUW verantwoording maar daarom heb ik er geen problemen mee als Microsoft het onaantrekkelijk maakt om als Admin te werken. Of een waarschuwing geven, zoals in sommige Linux distro's een rode achtergrond.

Waarom denk je dat Linux zo ongevoelig is voor viri?
Omdat bijna niemand als root werkt, en daardoor kan een programma niet ongewild jouw hele systeem verknallen.

En dat moeten Windows gebruikers ook eens leren, werken als een user. Wil je want veranderen aan je systeem dan log je in als admin (en met windowsxp blijven je user progjes gewoon door draaien)

Mensen zoals jij roepen bij mij een Aaaaargh reactie op! :)

over die rechten zooi

moet je voor de lol eens proberen om bij win2k de hele schijf alleen toegankelijk te maken voor administrator (of iemand die admin is) en dan de local security settings aan te passn.
dan kom je erachter dan je fijn everyone toegang moet geven aan %systemroot% om uberhaupt bij die settings te komen.

ik vind dat debiel. (ik VIND dat, niet dat het debiel is ofzo, dat kan ik pas zeggen als er een poll over is geweest)

zorg nou eens eindelijk er een keer voor dat alles apart wordt gehouden, en dat users ook dingen kunnen installeren, zonder dat het hele systeem openstaat.

maargoed, genoeg over windows gezeken, de meeste mensen draaien het, en ikzelf werk er ook mee, alleen omdat er onder linux nog niet echt de spellen draaien die ik wil spelen. (begint wel te komen, dus binnenkort ook thuis maar linux)

moet je eerst inlogge op de admin. om een progje te installen of iets anders te wijzigen...
Denk dat heel veel bedrijven hier heel erg blij mee zouden zijn. Alleen installeren onder admin-mode.

Aan de andere kant.... Zou helemaal te gek zijn als een admin rechten kan toekennen aan een normale user, om bepaalde programma's wel te laten installeren.
Nu moet je een user allerlei rechten ontnemen, om de gebruiker geen gekke dingen te laten doen op een station. en vaak zoveel dat de handinge handelingen niet meer kunnen. Noem maar een update voor een programmaatje als Acrobat Reader. ok.. het is dan wel weer een volledige install, maar zoiets kunnen toekennen aan een normale gebruiker zou niet gek zijn. Toch?

en niet te vergeten een nieuw systeem.

Vind het belachelijk dat ze zomaar er vanuit gaan dat iedereen een nieuw systeem moet/kan kopen, voor een betere beveiliging.

Veel mensen, bedrijfen en scholen, hebben echt niet zomaar geld om een hoop high-end pctjes aan te schaffen voor winxp, omdat het veiliger zou zijn.

Misschien niet helemaal. Ten tijde van de release van Windows 95 was er nog geen sprake van het Internet in de vorm waarin we het nu kennen, en een simpele en consistente UI was belangrijker dan beveiliging.

Maar dat gaat over het OS. Voor de ontwikkeling van Internet-specifieke applicaties zoals Internet Explorer en Outlook (Express) mochten ze van mij idd wel wat extra veiligheids-experts ingehuurd hebben ja...

Geen internet zoals we dat nu kennen? Gek dat ik toen al een webpagina had, al zo'n 3 jaar een email adres etcetc.
Er is meer zooi bijgekomen, sommige dingen leuk, andere dingen onzinnig, maar feit is dat toen al bv Unix systemen een veel betere opzet hadden, en gelukkig hebben ze bij linux naar het juiste voorbeeld gekeken.

Een simpele en consistente UI is, lijkt me, in de ogen van MS nog steeds belangrijker dan beveiliging, kijk maar naar wat er veranderd is sinds win95.
Daarmee bedoel ik niet dat XP niet veiliger is dan win95, maar dat de UI er veel meer op vooruit is gegaan (laten we zeggen: dat daar meer aan gesleuteld is) dan de veiligheids aspecten: nog altijd geen behoorlijke rechten op files (lees/schrijfrechten, per user/groep/all etc...) maar misschien ben ik teveel met Unix verwend.

*zucht*

met 'internet zoals we dat nu kennen' bedoel ik *natuurlijk* dat >75% van de mensen in NL op internet zitten en internet niet meer alleen voor nerds en academici is.

Windows 95 en 98 zijn ook nooit gemaakt om 'veilige' OSsen te zijn. Security moet je niet toevoegen als afterthought, maar vanaf het begin meenemen in je design. Dat is bij Win95 nooit gebeurd, omdat de prioriteiten (terecht, op dat moment), heel anders lagen, nl op het vervangen van DOS, zonder te verliezen aan backwards compatibility, het maken van een goede GUI, ontwikkelen van APIs voor ontwikkelaars, etc. Niet meer dan logisch dus dat ze dit zeggen, want het is gewoon onmogelijk om nu later nog security features toe te voegen aan een OS dat nooit bedoeld is voor multi-user functionaliteit! Het lijkt me ook niet meer dan normaal om zo langszamerhand eens te gaan upgraden, Win95 is nu bijna 8 jaar oud, de meeste apps ondersteunen het toch niet meer.

En terecht ... we kunnen wel weer gaan zeuren dat Windows 95 niet wordt onderhouden ... maar 7 (!) jaar na uitgave wordt het toch welleens tijd voor iets beters zeg ...

Vergeet niet dat onze vrienden van Apple ook na opdracht van Steve Jobs alleen nog maar ontwikkelen aan OS X ... zie dit bericht ...

Als je een OS wilt zonder (of met heel weinig) gaten kun je ook Windows 2000 kopen ... dat is ook al nagenoeg 3 jaar uit ... ik snap eigenlijk niet dat hier nog over wordt gepraat ...

Mag ik dan over 2 jaar van W2K ook verwachten dat de gaten niet meer gedicht worden?

W2K is dan even oud als W98 (en dan heb ik het nog niet eens over de SE versie).

IDD, dat is gewoon even dom als dat Volkswagen nog alle Sciroco's gaat terugroepen omdat er kans is dat er een bouwfout in is... Bij ons op school gebruiken ze nog steeds Windows 95. OK, de bakken zijn Cellie 450's, dus XP is wel overkill, maar stap dan over op 98 of 2000!

Ik denk ook dat de meeste mensen ook geen internet op hun pre-1994 computer dus ook pre-pentium hebben. Misschien een router, maar dan zet je er dus ook Linux op!

Inderdaad ben ik het met die stelling over veiligheid eens! Op een bouwplaats draag je toch ook een helm, in je auto draag je toch ook gewoon een gordel. Zo vind het ik het ook dat die mensen gewoon firewalls moeten installeren en moeten gaan upgraden naar 98SE.

Wat ik ook zonde vind is dat mensen nog steeds roepen dat Windows XP gewoon hard zuigt! Ik gebruik het al vanaf RC2 en kei veel vrienden van mij ook en die hebben er NOOIT last van gehad. Alleen de leken krijgen XP niet al te makkelijk geinstalleerd, maar die krijgen 98 ook niet geinstalleerd, want die is naar mijn mening minder gebruiksvriendelijk.

Heb je enig idee hoeveel geld het kost voor een bedrijf (in jouw geval een school) om een licentie te kopen voor het gehele computerpark.
Dit overstappen doe je dus niet zomaar.

Voor een bedrijf wel, voor scholen zijn die supergoedkoop...dus voor scholen kan ik het niet begrijpen :s

Wat dacht j van het herschrijven van al het curses-matriaal, als je alleen al kijk naar de vele kleine verschillen tussen w95 en win98, laast staan de verschillen tuusen w95 en xp. en nu zullen de leerlingen wel snel gewend zijn, maar de docenten zijn voor het grootste deel nog beizg met het bijkomen van de grote dos/wp5.1->win95/office97-migratie van 4 jaar geleden ;)

Celly 450 bestaat niet. Alleen de 433, 466 en 300@450
Maar op een p2-300 met 256Mb ram en een beetje snelle HD Draait WinXP al prima hoor.

Ja, maar ik wil ook nog applicaties draaien...
;)

Bij ons op school gebruiken ze nog steeds Windows 95. OK, de bakken zijn Cellie 450's, dus XP is wel overkill, maar stap dan over op 98 of 2000!


Lees het bericht ff goed. Windows 98 wordt dus ook NIET meer geupdate.

Dat systeem is net 4 jaar oud.
Daarnaast moet niet alleen de consument zorgen dat de pc voldoende beveiligd is, een maker van een softwarepakket of dienstleverancier (wat microsoft eigenlijk is) moet er zorg voor dragen dat deze goed functioneert. Als er beveiligingslekken in zitten functioneert de software dus niet goed

NOFI, maar dit is typisch een reactie van een thuisgebruiker. Als je een systeembeheerder o.i.d. bent op een grote onderneming heb je te maken met veel legacy-applicaties die allemaal moeten blijven draaien. Als je dan over wilt stappen naar een nieuw besturingssysteem is dat wel even iets meer werk dan de gemiddelde gebruiker die thuis z'n pctje formatteert. Denk aan migratietrajecten, gebruikerscursussen, uitgebreid testen .. tegen de tijd dat je zo'n fase voorbijbent staat Bill alweer klaar met Windows 2005.

7 jaar?
W98SE is zelfs nu nog gewoon te koop, voor de koper is het volstrekt onbelangrijk wanneer het OS ontworpen is als 'ie met z'n pinpas bij de kassa staat.

W98SE is zelfs nu nog gewoon te koop

Je moet niet iets uit je mouw schudden tijdens een posting ... Windows 98 is officieel 'discontinued' (en al een tijdje hoor) ... Als je het nog ergens ziet staan dan is het geen official supplier ...

um waar komen al die pakketjes dan vandaan ?

op mijn stage (automatiseerder voor kappers)
leverden we nog wekelijks een tiental nieuwe 98 clienten uit. elk met een officieel microsoft pakketje en zegeltje

ik kan ze nog gewoon bij de officiele groothandel inkopen hoor.......

Dat kan jij wel zeggen met je vet belegde westerse boterham.Iedere 1 a 2 jaar de nieuwste Pentium cq
AMD in huis.
Er zijn ook mensen op deze aardbol die niet de nieuwste hardware kunnen betalen om het nieuwste
OS van M$ op te zetten. Het zal een beetje lekker
worden als M$ gaat bepalen wat de wereld op zijn desktop heeft staan.
Er staat toch geen uiterste houdbaarheidsdatum op
een doos met b.v. win98. Laat ze dan ook maar zorgen dat die gaten gedicht worden. Win95/98 is voor
een heleboel mensen nog steeds geschikt om op te
internetten en Office te draaien.

Niemand verplicht jou om een nieuwe computer te kopen, niemand verplicht Microsoft om een besturingssysteem meer dan 7 jaar (Win95) cq 4 jaar (Win98) te onderhouden. Dat ze het zo lang hebben volgehouden vind ik al knap, gezien de reeks os's die ze daarna uitgebracht hebben (in grote lijnen: ME, 2000 en XP).

Het kost bakken vol geld om nieuwe os's te ontwikkelen, en dan wil je ook nog dat ze ALLE Windows versies blijven updaten? En dan natuurlijk ook nog klagen over een te hoge aanschafprijs..... Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat kortzichtig vind.

Whahaha.... [quote] ..het kost bakken vol met . [/qoute]

Duh, ze kunnen makkelijk een paar bakken uitgeven als het met vrachtwagens tegelijk binnenkomt ! :+

"Niemand verplicht jou om een nieuwe computer te kopen, niemand verplicht Microsoft.."

Maar MS verplicht mij wel om over te stappen op XP?

"Microsoft vindt dat gebruikers maar moeten overstappen op Windows XP.."

kost bakken geld om een nieuw os te maken?

Je noemt ME wat een win98 dat een nieuw smoeltje en alle updates standaard erin is, en 2k wat een opgeknapte nt4 is.
Vooral bij ME leken de verschillen me erg miniem.

Maar win98 is op dit moment nog wel 1 van de meest gebruikte OS'en

En terecht ... we kunnen wel weer gaan zeuren dat Windows 95 niet wordt onderhouden ... maar 7 (!) jaar na uitgave wordt het toch welleens tijd voor iets beters zeg ...
IRIX 6.5 is ook al vreselijk oud. er komen 3 maandelijks bugfixes voor uit. Sun released nog steeds maintainance releases voor solaris 2.6 en 7 (94 en 96).

Microsoft is gewoon te beroerd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen wanproduct.

Dat is misschien niet helemaal een eerlijke vergelijking, voor een server-os is waarschijnlijk ook veel meer betaald...

Door een bedrijf dat waarschijnlijk toch wel X maal zoveel KAN betalen dan een normale particulier. Dit is gewoon de kleintjes naaien zoals altijd gebeurd. Je wordt tegenwoordig automatisch Windows gebruiker bij de aanschaf van een PC en ik zie niet iedereen zomaar even van Windows '95/'98 overspringen naar XP. Zou ik persoonlijk ook niet aanraden maar goed, das een persoonlijke kwestie. Maar goed, steeds meer mensen gaan hierom dus illigale kopietjes pakken daar legaal software kopen toch geen enkele zekerheid oplevert. Succes MS

De winstmarge op 'windows' is 86%. Meer dan 4/5de van wat je Microsoft betaald voor een licentie is *pure* winst. Je klonenboer op de hoek moet het doen met marges van 3 to 10 procent.

(Ze moeten pas sinds kort dit soort cijfers publiceren. Een van de goeie resultaten van Enron en Worldcom..)

hoezo serverOS ?

Weet je wel wat irix en solaris zijn ?
Zowel irix als solaris zijn gewoon unix.

Niks serverOS.
gewoon *OS*.

solaris8 was zelfs *gratis*.
Blijft sun ook supporten en maintainen.

Ik gebruik bewust nog win 95 op mijn nieuwste pc (athlon xp) omdat het KLEIN, SNEL, en voor mij heel belangrijk: Deze versie nog vrij is van domme onhandige onnodige, slecht werkende, systeem destabiliserende, systeem onvelig makende extra's die de marketing afdeling van Micro$oft heeft toegevoegd om op onrechtmatige wijze de concurentie af te maken, zoals de verplichte Internet Exploder shell in 98+, het achtelijke net niet html help systeem, etc, etc. In win XP heeft ook de Marketing afdeling de Mediaplayer en de desktop verkracht!

Gelukkig is Linux er bijna klaar voor om mijn desktop te vervangen en kan ik weer kiezen hoe mijn gui, media player, filemanager, etc er uitzien en daar gaat geen marketing afdeling over!!

m.a.w XP kernel is heel veel beter dan 95 kernel, maar de marketing afdeling heeft van XP een gedrocht gemaakt waarbij illegaal geldverdienen en de klanten een poot uitdraaien de enige prioriteit is geweest! (en dan heb ik het nog niet gehad over de *ZEER* irritante meedenk software die M$ tegenwoordig overal in bouwd en vooral tegen werkt!!! (&*^!@#^&!)

Kick Bill !

bla bla,

je kan wel roepen dat win95/98 oud is en dat je een prutser bent als je niet allang win2000/xp draait,

maar laten we welwezen,
het is dieptriest dat microsoft na 8 jaar nog zoveel gaten in dat os heeft zitten dat ze maar uit pure ellende de handdoek in de ring gooien.
daarboven op komt ze het ook niet slecht uit,
want met deze marketing truuk hopen ze tegelijkertijd de verkoop van win2000/xp omhoog te schroeven.

iemand trok de vergelijking met een auto,
komt er dus eigenlijk op neer dat ze zeggen dat je wellicht een ongeluk kan krijgen vanwege de ondeugdelijkheid van de constructie maar dat ze geen trek hebben om dat te fixen want dat is toch wel weer duur en als je er toch in blijft rijden en je krijgt een ongeluk dan is het je eigenschuld, had je maar het laatste model moeten kopen.

iemand de film "fightclub" gezien?
i was a recall coordinator, my job was to apply the formula.
A new car build my company drives somewhere travelling at 60 miles an hours,
The rear differential lockes up.
The car crashes and burns with everybody trapped inside.
Now, should we initiate a recall?
A - take the number of vehicals in the field
B - multiply it by the propable rate of failure
C - then multiply the result by the avararage out of court settlements.
A times B times C equals X
if X is less than the cost of the recall,
we don't do it.

[vrouw:]Are there a lot of these kinds of accidents?
You wouldnt believe!

[vrouw:]Which company do you work for?
A major one.

lijkt me allemaal gemakkelijk op te lossen

gewoon gratis win xp update voor de mensen met slechte win 95/98 os'en :+

En terecht ... we kunnen wel weer gaan zeuren dat Windows 95 niet wordt onderhouden ... maar 7 (!) jaar na uitgave wordt het toch welleens tijd voor iets beters zeg ...
Inderdaad...

Ik vraag me af wanneer Microsoft inderdaad met iets beters komt.

Win98se is nog altijd stukken sneller dan Windows XP, heeft lagere systeemeisen en ondersteund al mijn hardware, ook de oudere.

Microsoft heeft nog geen beter product op de markt...

En die gaten? Als Microsoft ze niet kan dichten doen Norton Antivirus en ZoneAlarm dat wel. Stelletje prutsers, daar bij Microsoft.

Het enige waarom Windows XP als 'beter' wordt gezien is omdat de veiligheidsgaten daarin gewoon nog niet bekend zijn. Windows XP zit ook nog vol beveiligingsgaten, waarvan we de meeste nog niet kennen.

Waar Windows XP WEL voor ligt op Windows 98 is het inbouwen van allerlei copyright, anti-kopieer en licentie geneuzel. Sja, ik kom niet onder de indruk vandaan dat daar nog VEEL MEER beveiligingsgaten in zitten dan in het toaal van Windows '95, '98, '98se en ME.

In ieder geval zijn de beveiligingsgaten van die laatste te plakken met allerlei externe softwarepakketten.
edit:
Sterker nog: Windows XP maakt het makkelijker om systemen te hacken! Het schiet me te binnen dat Microsoft in Windows XP raw sockets heeft ingebouwd. Geen gedoe meer met mijn OS eerst om moeten bouwen voordat ik kan beginnen met hackprogramma's te schrijven, het kan nu al standaard out of the box!

En NOG beter! Voor mijn hackprogramma'tjes hoef ik geen uitgebreid installatieprogramma en handleiding te schrijven, want met Windows XP hoeft niets meer gedistribueerd te worden. Mijn hackprogramma loopt bij _iedereen_ met Windows XP out of the box!

Wow, als ik hacker was, zou ik Microsoft een donatie doen!

En gelijk heeft Mundie.
Mensen moeten maar eens leren met de tijd mee te gaan.
Een auto van deze tijd is toch ook veel veiliger dan een auto van 10 jaar geleden.
En daar gaat een autofabrikant toch ook geen miljarden in investeren om die 10 jaar oude auto's veiliger te maken.
Het is maar wat je wilt als klant.
Veiliger rijden/surfen.

Autofabrikanten halen massaal hele series terug als er onveiligheden in zitten.

Maar je vergelijking loopt krom, de econmische leeftijd van een auto is sowieso groter dan van een pc. Wat nog niet betekend dat W98SE (amper 3 jaar oud) maar aan z'n lot overgelaten hoeft te worden, ik heb nog W98SE licenties liggen die minder dan 2 jaar geleden zijn gekocht, weggegooid geld volgens Mundie?

Dat is wel erg naief om dat te zeggen. Een autofabrikant neemt absoluut geen hele serie terug naar de fabriek. Hooguit vervangen ze wat (Zoals toyota bij alle yarissen zojuist de remleiding heeft omgelegd). Denk maar niet dat ze 15 jaar oude wagens op gaan roepen om te vervangen.

En je licenties heb je wel wat aan. Die kun je als basis voor het upgraden naar nieuwe software geburiken :D

Met hele series bedoel ik bepaalde batch-series niet de complete modellenlijn (als in: alle Yaris modellen).
B.v. Toyota Yaris gebouwd in 1999 met een chassisnr, tussen de ### en ### dan praat je ook over duizenden exemplaren.

Een autofabrikant roept wel degelijk autos met mogelijke constructiefouten terug ongeacht leeftijd. De claims (en anti-reclame) die ze krijgen bij excessen willen ze maar wat graag vermijden.

Ja, maar als je met die auto bij de garage komt gaan ze ook niet zeggen "Owh, zo oud? Nou, dan helpen we je niet meer hoor! Loop maar ff mee, dan kun je hier een nieuwe uitzoeken."

nooit Fight Club gezien zeker?
Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one.

Het lijkt me ook niet dat bugfixes voor de 9x/Me reeks nog economisch interessant is voor Microsoft, de verkoop is immers al stopgezet en support voor 95 zeker al.
Ik denk dat veel mensen toch nog bij 98 blijven aangezien het denk ik voldoet aan hun eisen, daarnaast is 98 nog steeds beter geschikt voor gamers (alhoewel XP vaak ook niet slecht is). Ik denk dat de huis- tuin- en keukengebruikers ook niet echt zo zitten te hameren op veiligheid, velen zullen nog net zo snel een virus kunnen krijgen (nofi)
En machtsvertoon? Lijkt me niet zo ... 'tis gewoon wat elk ander bedrijf waarschijnlijk ook zou doen.

'tis gewoon wat elk ander bedrijf waarschijnlijk ook zou doen.
:( Fout, IBM, Sun en al dat soort grote spelers bieden nog onderhoud voor hun oude versies, continous bugfixes, patches etc.
En MS is groter en heeft meer geld en om alleen de security fixes releasen moet toch wel kunnen. Sigh ....

Oh, ja... Is IBM nog steeds bug fixes aan het maken voor OS/2?

Ik kan me vergissen, maar als ik de info op www.mensys.nl goed heb gelezen, wordt OS/2 nog steeds voorzien van (betaalde) support, waaronder updates en bugfixes.

Betaalde support is niet gelijk aan de support waar we hier over praten betreffende Windows 9x. Dus er zit wel een verschil in. Maar je hebt gelijk, er wordt dus nog steeds aan bugfixing gedaan voor OS/2. Helaas geeft Microsoft deze mogelijkheid dus niet. Echt goed vergelijken kan je het dan ook niet.

Betaalde support is niet gelijk aan de support waar we hier over praten betreffende Windows 9x
dan hebben we het even niet over os/2 maar over solaris;

http://soldc.sun.com
http://www.sun.com/bigadmin/

een keer raden wat 'patches' betekent ..
en nog een keer raden wat ze kosten.

en niet gaan miepen dat solaris een duur server OS is want solaris9 kost 199 dollar en solaris8 was *gratis*.

securityfixes gratis aanbieden is niet meer dan redelijk.
ookal is het systeem oud.. het is gewoon inherent aan OS software verkopen en ronduit ranzig van microsoft dat ze hun handen van een product aftrekken als ze niks meer verkopen of iets hebben wat meer centjes opbrengt.

Het lijkt me ook niet dat bugfixes voor de 9x/Me reeks nog economisch interessant is voor Microsoft, de verkoop is immers al stopgezet en support voor 95 zeker al.
http://www.tweakers.net/pricewatch/19802
http://www.tweakers.net/pricewatch/25828

En dat zijn alleen maar de non-upgrade versies.
ik zag ze laatst liggen in een winkel.. zag geen sticker met

WAARSCHUWING:
helaas is dit wanproduct vol met gaten die nooit meer zullen worden gefixed.

Mwa, ik ben ook geen fan van Microsoft, maar 95 is natuurlijk wel in een tijd gebouwd dat Internet nog niet zo 'groot' was.

Mensen moeten idd maar overstappen naar 2k ofzo, want die 95-kernel is toch veel te lame...

Mwa, ik ben ook geen fan van Microsoft, maar 95 is natuurlijk wel in een tijd gebouwd dat Internet nog niet zo 'groot' was
Eventjes dit weerleggen met een feit...

Internet was midden in de hype van het groter worden toen Windows '95 uit kwam. Maar Bill Gates geloofde niet dat het internet ooit wat zou worden. En dus zat er een halvegare internet ondersteuning in Windows '95. Het was gewoon puur toeval dat de TCP/IP stack van Windows '95 het ook voor internetverkeer deed.

Pas in Windows '98se (met IE 4) is Microsoft's inhaalslag vruchten af gaan werpen.

Voordat IE 4 er was heeft Microsoft er alles aan gedaan om de concurrentie af te remmen. Met IE 4 hadden ze het pleit gewonnen, want ze bakten het gewoon in het OS in.

Nu 7 jaar later zijn de rechtszaken eindelijk zo ver dat beslist is dat Microsoft toen fout zat. Maar ja, de concurrentie is nu dood en Microsoft zit op de troon.

Waarom denk je dat Microsoft zoveel rechtszaken tegen zich heeeft lopen? Het is naief om te denken dat nou eenmaal 'hoge bomen veel wind vangen'. Als je last hebt van een hoge boom hak je hem om. Stel je voor dat hij tijdens een storm op je huis omvalt...

Microsoft is waarschijnlijk het machtigste bedrijf op deze wereld. Denk je dat ze die macht alleen maar gebruiken om mee te pronken?

Gek he dat mensen met kritiek zo genadeloos "gemod" worden. De meeste "inzichtvolle" zijn die van mensen die het er wel mee eens zijn. Wat word er hier voor spelletje gespeelt :? :r

Off-topic.

Wat voor spelletje het mod-spelletje is?

De trek naar het midden. Je uit alleen maar meningen waar het grote gros zich in kan vinden (dus saai en niet controversieel) en je krijgt van de massa meer punten.

Het mod systeem faalt, maar ik zit hier op Tweakers voor de posts van degenen die wel kritiek durven uiten.

De teneur is inderdaad dat in MS threads alle (vaak) terechte kritiek op de beleidsvoering van MS als MS bashing wordt gezien.

On-topic

Dat je na 7 jaar geen nieuwe features meer in een oud OS stopt vind ik billijk, maar dat je kritieke bugs niet verhelpt, is immoreel. Je kan van mensen niet verwachten dat ze zondermeer the latest and greatest kunnen kopen (de ping moet er ook zijn). Dus MS laat hun grootste userbase aan beveiligingsgaten blootgesteld staan.

MS maakt zich indirect schuldig aan het verslechteren van de security op netwerken waar oudere Windows-clients aanhangen. Dit is geen thumbs up.

Headertje toegevoegd...

Ergens hebben ze natuurlijk een punt (hoe lang kun je die oude software blijven onderhouden?) maar dit ruikt wel weer heel erg naar "dan moet je maar de nieuwste/duurste software kopen"... terwijl de vorige niet in de verste verte bugvrij is geweest. Moet ik dan maar aannemen dat een bedrijf met zo'n trackrecord het met XP wél voor elkaar heeft?!


hmm... destijds was win95 een hele vooruitgang op win3.11 hoor.. over 7 jaar lach je ook om winxp..

Je hebt veel support gehad op zowel Win95 als 98. Denk dat dat belangrijk is. Niet de winst van de maker.

. . .en dat een veilig systeem ieders eigen verantwoordelijkheid is
Dus omdat MS een onveilig product verkocht heeft is het nu ineens de verantwoordelijkheid van de koper?

don't think so Jim . . .

W98 is nog steeds een van de meest gebruikte desktopsystemen en omdat MS liever XP bij de mensen ziet worden de W98 fouten niet meer allemaal gerepareerd?
Imo hadden ze initieel een goed & veilig product op de markt moeten zetten.


Dat geven ze niet toe, lijkt me. Ze geven alleen toe dat ze niet 'verder gaan met het verbeteren' van deze OS'ses.. klinkt toch iets anders/beter uit de mond van een topman aldaar.

Mundie heeft gelijk. Het is echt idioot om nog zoveel tijd te investeren in een OS van 4+ jaar geleden. Simpel. Bovendien hebben we genoeg gratis support gehad voor de prijs die het stuk software heeft gekost. Doet geen enkele fabrikant ze na. Tenminste, niet op dat niveau voor zo'n grote en diverse doelgroep.

Wat een stom geblaat zeg. Als ik met mijn 5 jr oude wagen naar de garage ga, hebben ze nog steeds onderdelen voor me bak hoor....

Gratis support ? Ben je dom ofzo, dat hebben ze lekker doorberekent in de verkoop-prijs. Waar denk je dat ze jaarlijks die VETTE winsten vandaan halen ?
Doen weinig bedrijven ze nou. hoe kan dat nou, en ze doen zoveel "gratis" :? Nee vriend, je spreekt jezelf tegen.

Inderdaad , op hun "niveau" doen weinig ze het na. Ms PR afdeling is een der beste ter wereld, dat bewijst een x-aantal reacties hierzo ook al weer.

Laat ze geloven dat we fantastisch zijn, veel gratis weggeven en ze toch zonder al te veel problemen hun rekening plukken. Wat me bijzonder tegen de borst stuit is dat hun winstmarge met zo'n verschikkelijk grote omzet VET VEEL te hoog is. 't is nog net geen 50% netto, zal wel komen omdat ze "nog" wat dingen "gratis" doen . . . .

Als we het toch met auto's vergelijken, vind ik het meer dan redelijk dat ze ook na 7 a 8 jr nog support bieden. Tenslotte kan je met auto OOK dan nog veilig rijden . . . .

Desnoods vraag je er een redelijke vergoeding voor, maar dan heb je iig nog de keus !

http://nu.nl/news.jsp?n=78782&c=50

lees dat maar, en zie dan dat het geen 50% is maar soms wel 85% is.
«  1  2  3  4  5  6  7  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:22
Vorige 18:15
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: