Hoofdcategorieën
Device Settings

EU komt met wetten tegen muziek- en filmpiraterij

Door Kay Slagman, woensdag 30 oktober 2002 13:17
Bron: Zon Multimedia, submitter: Harm, views: 704

Europese CommissieDe Europese Commissie heeft nieuwe wetsvoorstellen opgesteld die de aanpak van muziek- en filmpiraterij in lidstaten van de EU beter op elkaar af moeten stemmen. Omdat de regelgeving op bepaalde punten binnen de EU nog van elkaar verschilt, kunnen piraten nog wel eens onder een straf uitkomen. De nieuwe wetten moeten een nauwe samenwerking mogelijk maken die geen hinder ondervindt van tijdrovende bureaucratische procedures. Daarnaast zullen opsporing, inbeslagneming en bewijsvoering op gelijke wijze moeten worden uitgevoerd. Vooral de landen Spanje, Italië en Griekenland zouden eruit springen met hoge piraterijcijfers. Naar schatting zijn 25-50% van de hier verkochte cd's illegaal. In totaal wordt er in de lidstaten van de Europese Unie zo'n 4,4 miljard dollar omgezet in de illegale handel, volgens bronnen binnen de EU.

Volgende 13:49 Review van flashcardreaders @ THG
Vorige 11:15 Office 11 alleen voor Windows 2000 en nieuwer - update
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Het wordt tijd dat we die EU-lidmaatschappen opzeggen. Kost alleen maar geld en de burger schiet er niks mee op, alleen het bedrijfsleven. Wij zitten ook weer met die fijne stinkeuro die we helemaal niet wilden.

Laat die EU maar eens beziggaan met het drastisch (minimaal 50%) verlagen van de mediaprijzen.

De euro heeft er wel voor gezorgd dat je tegenwoordig gewoon in duitsland je computeronderdelen kunt bestellen, vroeger was dat toch veel meer moeite.

Daarnaast gaat het niet om de normale burgers die een cd-tje kopieren maar mensen die miljoenen winst maken op illegale cd-perserij-en. Dat is echt jatwerk. Auto's zijn duur, maar daarom mag je die toch ook niet jatten (en omkatten)?
Daarnaast is de cd-business vaak een leuke bijverdienste voor criminelen die ook handelen in hard drugs en wapens. Dat soort mensen hoeven van mij niet zo nodig rond te lopen op straat.

Toch zit er een essentieel verschil tussen een auto stelen en op professionele wijze illegale cd's drukken, in het eerste geval ontstaat er aantoonbaar schade terwijl de inkomstenderving van de rechthebbende in het 2e geval niet alleen moeilijk aan te tonen is, maar zeer waarschijnlijk ook vele malen kleiner dan de rechthebbende de overheid voorhoudt (al die bedragen over gederfde inkomsten die de software industrie suggereert zijn vele malen te hoog)

Ik vind het idd wel jammer dan criminele organisaties geld verdiennen met illegaal cd persen, maar de overheid geeft daar weinig om neem ik aan, tenslotte houden de meeste europese overheden ook de meeste drugs in het illegale circuit (terwijl daar geen goede onderbouwing voor is), dat laatste levert de georganiseerde misdaad veel meer op

terwijl de inkomstenderving van de rechthebbende in het 2e geval niet alleen moeilijk aan te tonen is
Dat is heel makkelijk aan te tonen. Waar dit om gaat is CD's die op de markt komen alsof het echte CD's zijn. Mensen die deze CD's kopen denken dat ze een echte CD kopen, en dus gaat er een 1 op 1 relatie op voor inkomstenderving.

Dit is inderdaad heel wat anders dan downloaden, waar een deel van de downloaders de CD alsnog koopt en een deel de CD anders toch niet gekocht zou hebben.

Ja: het verschil is dat het ene diefstal is, het andere is schending van copright.

Maar om nou te zeggen dat het illegaal persen van cd's geen inkomstenderving betekent is dom.

Bullshit. Als je denkt dat je voor 5-10 euro een legale officiele CD kan kopen die in de winkel 20 euro kost ben je of wel heel naief of zo lomp als een varken misschien nog lomper zo mogelijk.

Aangezien de meeste illegalen dingen niet zo maar in je schoot komen vallen zullen ze er ook wel naar gezocht hebben en de winkel dus te duur gevonden hebben

Het wordt tijd dat we gewoon over het topic gaan posten in plaats van een beetje in de rondte te gillen wat we wel niet van de E.U. en de Euro vinden zonder dat we goed en wel beseffen waar we het over hebben.

en de burger schiet er niks mee op, alleen het bedrijfsleven
De in dat bedrijfsleven werkende burger schiet natuurlijk wel wat mee op. Als het beter gaat met het bedrijfleven in Nederland/Europa dan gaat het 'meestal' ook beter met de werknemers van dat bedrijf.

En vergeet de accijnzen niet :+

Ik de besluit vorming van de EU ronduit on-democratisch, de burger heeft nauwelijks invloed op de gang van zaken. Er zouden meer refferanda moeten komen of keuzes voor afgevaardigden.
Nu beslissen de EU functionarissen maar wat over uitbereiding etc. zonder dat stemgerechtigden daar invloed op kunnen uitoefenen.

Edit:
Nee ik heb de politiek niet zo gevolgd, ik zit in het buitenland. Maar de Tweede Kamer van recent noem ik nu ook niet echt repretatief voor maken van gezonde beslissingen. En de Ieren hebben mogen kiezen, ja net als de Denen. Heb jij ooit gekozen voor een EU ?
Het gaat mij niet om de regels van piraterij, die zijn in dit geval terecht. Diefstal mag niet.
Het gaat mij om het feit dat er gewoon te weinig directe invloed is van de burger. Tenminste dat idee heb ik.


" Dat is redelijk democratisch. Misschien ben je het er niet mee eens, maar blijkbaar is een groter deel van de bevolking het er wel mee eens."

Het overgrote deel van de bevolking stemde ook op Pim, dat zegt mij dus helemaal niets. De massa bezit niet het verstand.

Nu beslissen de EU functionarissen maar wat over uitbereiding etc. zonder dat stemgerechtigden daar invloed op kunnen uitoefenen.
Blijkbaar heb je de politiek de laatste tijd niet echt gevolgd. De Ieren hebben mogen stemmen over dit onderwerp, en in Nederland is het ook aan de orde geweest. Maar de grootste partijen (die we net gekozen hebben) hebben besloten dat we meedoen.

Dat is redelijk democratisch. Misschien ben je het er niet mee eens, maar blijkbaar is een groter deel van de bevolking het er wel mee eens.

De Ieren hebben gestemd over uitbreiding. Niet over Europese wetgeving. Dat is een verschil.

Overigens bestaat er een levensgroot democratisch gat in Europa. We kiezen het besluitnemende orgaan namelijk niet zelf als bevolking. Alleen het Europese Parlement (die geen beslissingsbevoegdheid heeft en dus louter budgetten goed of af kan keuren).

De Europese Commissie wordt gekozen door de regeringen van de deelnemende landen. Inviduele commissarissen kunnen niet naar huis gestuurd worden door het Europese Parlement. Alleen de hele commissie in 1 keer. Ook niet echt democratisch. Dit geheel in lijn met het Franse parlementaire stelsel.

Dank u.

Het overgrote deel van de bevolking stemde ook op Pim, dat zegt mij dus helemaal niets. De massa bezit niet het verstand.

Ehm,.. ik dacht toch dat zowel cda als vvd meer stemmen hebben gekregen dan de lpf. En je praat aan de ene kant over een democratie / refferenda, terwijl je vervolgens zegt dat de massa niet het verstand heeft? Dat slaat dus absoluut nergens op.

Ja maar die partijen deden het naar mijn mening niet zo slecht. Het is vooral aan de LPF te wijten dat dit kabinet uit elkaar ligt.

Wat dat tweede betreft ben ik het met je eens, hoewel die onverstandigheid van de massa misschien wel een reden is om de democratie wat aan banden te leggen.

Ik de besluit vorming van de EU ronduit on-democratisch, de burger heeft nauwelijks invloed op de gang van zaken. Er zouden meer refferanda moeten komen of keuzes voor afgevaardigden.
Nu beslissen de EU functionarissen maar wat over uitbereiding etc. zonder dat stemgerechtigden daar invloed op kunnen uitoefenen.
Ik zou zeggen, stem straks op D'66, die zijn ook voor referenda ;)
Maarre... tis natuurlijk kut voor alle eerlijke Tweakers die hier zitten, want die halen al hun software al legaal :P

Voor zover ik uit het artikel heb kunnen opmaken betreft dit alleen de georganiseerde misdaad, die de CD's in grote getalen perst, dus Jan Modaal hoeft zich hier dan niet al te druk om te maken hoor. :z

burger heeft niet: nauwelijks invloed

Maar: geen invloed, betekend: moderne dictatuur

Aan deze welbespraakte genuanceerde interventie zou ik enkel nog het volgende willen toevoegen :

betekent is met een t op het einde

:D

Het laatste deel van je post, daar zit het hem nou in: tenzij je je echt verdiept in EU wetgeving/regels etc, heb je geen recht om er iets over te zeggen.
Nu ben ik best geintereseerd in de politiek, maar ik weet weinig concreets over de EU wetgeving, terwijl ik wel zo ver ga om Copenhagen en Maastricht te lezen...dat doet meer dan 90% van de bevolking niet eens.

Daarom ben ik er ook tegen dat de gemiddelde burger zijn stem uit mag brengen op dat niveau. Laat dat maar over aan de zittende politici, want die (behoren wel te) weten wat dat inhoudt. Indirecte verkiezingen zijn gewoon veel practischer, omdat je dan de situatie krijgt waar mensen worden gekozen die verstand van zaken hebben, en niet zozeer omdat ze tv-charisma (een in deze situatie totaal nietszeggende eigenschap) hebben.

Zo nu moet je gaan uitkijken met het kopieren van muziek. Niet dat wij Tweakers ons daar iets van aan trekken.

Jah helemaal mee eens....
De reden dat we allemaal gezellig lopen te rippen en kopiëren is dat het orgineel 'te duur' is. Als de prijzen een heel stuk zouden zakken koop je natuurlijk liever de orginele cd/dvd/video. Ik koop soms iig wel orginele cd's maar alleen als ik ze HEEEL graag wil :P

Ik koop alle CD's & games legaal als ze gezakt zijn tot ongeveer de halve prijs, anders speel ik ze gewoon niet. Ik ben een hard-CS-addict. Battlefield 1942 kost 50 euro :( en Soldier of Fortune kost minder dan 20 euro... Iets oudere cd's kosten 10 euro en dat is wat betaalbaarder dan 20 euro...

Allemaal erg leuk die (internationale) regelgeving, maar hiermee wordt het probleem niet aangepakt...

Maar het maakt het probleem aan te pakken wel makkelijker. Dus indirect helpt het wel. En iedere lidstaat heeft een verpichting aan zichzelf om op de wetten die zij zichzelf in samenspraak met de andere EU staten stellen toezicht te houden dat zij worden nageleeft. (Rechtsstaat dus)
En als je als burger die illegale CD's koopt werk je ook mee aan het in stand houden van die illegale organisaties die naast CD's ook andere illegale dingen verhandelen. Of je moet echt niet weten dat het illegaal is. Dus niet alleen de overheden hebben verantwoordelijkheid maar jij als burger ook.

Been there done that got the t-shirt... en wij weer hogere prijzen betalen :r

Alhoewel op zich is er niks mis mee om dat aan te pakken, maar de reden waarom is zo hypocriet! Ze willen blijkbaar echt niet zien dat het kopieeren onder vrienden wel gewoon doorgaat en ze daar (naar hun mening) verlies op lopen.

Als de prijzen dalen hoef je ook niet naar goedkopere alternatieven te zoeken, of ben ik naief?

Ze kunnen beter eens ECHTE criminelen aanpakken dan op gekopieerde CDtjes waar ze zelf mede verantwoordelijk voor zijn jagen.

Pff snapt er dan bijna niemand dat dit helemaal niet gaat over de gewone gebruiker die ff een kopietje maakt voor z'n buurman? Dit gaat over de grote jongens, die niet denken in spindels van 100 cd's, maar in vrachtwagens vol cd-r's... die de kopieen verkopen enkel en alleen om er grof geld mee te verdienen.

Spindels van 100 cd's!! dan hoef ik mij helemaal niet druk te maken met mijn af-en-toe pakje van 10 stuks ;)

Maar het is inderdaad zo dat met deze grote illigale handel geld wordt verdient dat gebruikt wordt om andere illigale praktijken te bekostigen.
Ik zou mij niets verbazen als een een deel van het geld waarover Al Qaida beschikt(e) ook uit deze praktijken voortkwam.

Ik kan dan ook best begrijpen dat de Europeesche Unie hier maatregelen tegen neemt.

Ik vraag mij overigens af hoeveel mensen de "niet van echt te onderscheiden" of 1000 appz op een cd software kopen.
Met de grote beschikbaarheid van internet (in Europa) en allerlei P2P progs, moet de vraag naar dat soort spullen toch afnemen lijkt mij.

Spindels van 100 cd's!! dan hoef ik mij helemaal niet druk te maken met mijn af-en-toe pakje van 10 stuks ;)
:D nee das hooguit verdacht omdat het er zo weinig zijn :P
(naja ik bestel meestal 2 spindels van 100 en dan kan ik er weer een paar maanden tegen aan)

Je zou verwachten dat er idd steeds minder vraag naar komt omdat je het vrij makkelijk kan downloaden. Maar vergeet niet dat er nog steeds ontiechlijk veel mensen geen snelle verbinding hebben, en om nou de nieuwste photoshop met je modem te downloaden :Z daar wordt je ook niet blij van.

En sowieso, ik denk dat je je er nog weleens in kan vergissen hoeveel mensen zoiets toch zouden kopen. Het t.net publiek misschien niet, maar de gemiddelde gebruiker (waarvan er nog altijd veel en veel meer zijn dan van tweakers) hebben vaak helemaal geen zin om te zoeken. En als het je zo op de markt wordt aangeboden, reageer je ook heel anders en wordt het een impulsaankoop.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:49 Review van flashcardreaders @ THG
Vorige 11:15 Office 11 alleen voor Windows 2000 en nieuwer - update
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011