Hoofdcategorieën
Device Settings

Sony introduceert DRU500A en DRX500UL DVD-branders

Door Martin Sturm, donderdag 17 oktober 2002 15:12
Submitter: Yagermeister, views: 1.140

Hardware.info meldt dat Sony een tweetal nieuwe DVD-branders op de Nederlandse markt zal brengen. De eerder aangekondigde DRU500A en de DRX500UL zijn technisch gezien identiek. Het enige verschil is dat de 'A' voorzien is van een IDE-aansluiting en dus ontworpen is om te worden ingebouwd in een computer, terwijl de 'UL' een externe variant betreft, voorzien van USB 2.0 en IEEE 1394.

Een bijzondere eigenschap is dat deze branders in staat zijn om vrijwel alle populaire DVD formaten te branden. In de standaarden chaos waarin we ons op dit moment bevinden is dit een aangename feature. De branders zijn in staat DVD-R en DVD-RW te branden, maar ook DVD+R en DVD+RW. Uiteraard kan men met de DRX500 serie ook CD-R's en CD-RW schijven branden. De branders moeten eind deze maand leverbaar zijn voor een prijs van ¤ 399,- voor de interne en ¤ 599,- voor de externe speler.

Sony DRU500
Volgende 20:04 Philips sluit componentenafdeling in Amerika
Vorige 14:45 VIA introduceert binnenkort KT400A-chipset?
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Wat Sony nu heeft gedaan was eigenlijk wel te verwachten ==> Een DVD-brander die alle formaten aankan. Een logisch gevolg van het feit dat er nog steeds geen standaard gekozen is !!!

<Edit>
Wat ik echter super loos vind, is dat meerdere grote ondernemingen (Sony, Philips, e.d.) erg veel geld investeren in een eigen formaat terwijl dit niet erg lucratief is. Ik bedoel, als een ander formaat als standaard gekozen wordt gaan alle andere bedrijven voor veel knaken het schip in !!!

Dat die bedrijven nog steeds niet samen investeren en daarna samen cashen is mij een groot raadsel.
</Edit>

De eventuele winsten van een eigen standaard zijn echter GIGANTISCH: licenties moeten betalen voor het systeem van de concurent of licenties ontvangen van de concurent voor jouw systeem. En denk daarbij aan honderden miljoenen per jaar...

Dat heet ondernemen: Risico's durven nemen... :)

Okay, mee eens. Maar vooral met het huidige economsche klimaat lijkt het me niet erg praktisch om hieraan mee te doen. Het is een relatieve risicovolle langere termijn-investering. Of het aan het einde lucratief is moet dan maar blijken --> Voor de consument iig niet.

Er gaan immers veel knaken verloren door investeringen in standaarden waar verder (bijna) niets mee gedaan wordt. Daarnaast moeten deze investeringen ook weer terug verdiend worden --> Duurdere producten dan noodzakelijk !

Okay, mee eens. Maar vooral met het huidige economsche klimaat lijkt het me niet erg praktisch om hieraan mee te doen. Het is een relatieve risicovolle langere termijn-investering. Of het aan het einde lucratief is moet dan maar blijken --> Voor de consument iig niet.
Juist wel om in moeilijke tijden te blijven inoveren. Dat heet ondernemen. Juist nu investeren en oogsten wanneer de markt aantrekt.

En ondernemen = risico nemen.

En het is WEL lucratief voor de consument... Stel dat 1 standaard ontwikkelt wordt, door 1 of meerdere bedrijven, dan bepalen zij ook de prijs -> is hogere prijs, want geen concurrentie..

Je wilt dus juist concurrentie en dat er uiteindelijk (liefst zo snel mogelijk) 1 standaard overblijft.

Stel dat 1 standaard ontwikkelt wordt, door 1 of meerdere bedrijven, dan bepalen zij ook de prijs -> is hogere prijs, want geen concurrentie..

Dat gebeurd in zekere zin toch wel. Op het moment dat er een standaard gekozen word moet er constant geld afgedragen worden aan het bedrijf dat er patent op heeft. Dit bedrijf bepaald hoeveel dit en bepaald daardoor ook de prijs.

Ik ben het met je eens dat concurrentie goed kan zijn m.b.t. de prijs. Echter concurrentie waardoor 5x het wiel wordt uitgevonden lijkt me wat zonde en overbodig.

idealer zou zijn wanneer er samen geinvesteerd wordt en geinnoveerd wordt, en er vervolgens concurrentie plaats vindt op de markt m.b.t. de prijs, garantie e.d.

Frodo - Roeleerd, wat je daar net beschrijft wordt al in de electronica markt toegepast. Als voorbeeld wil ik hier het JEDEC noemen. JEDEC standaarden zijn patent "vrij" en een lid mag er gebruik van maken. Een van de redenen waarom we nu allemaal aan de (DDR) SDRAM zijn.

Het is wel slim om te doen inderdaad, wat jammer is is dat ze hiermee de termijn verlengen dat er een standaard komt...

Grote bedrijven willen dat hun standaard standaard wordt want dan draaien ze vette winst, juist daarom wil niemand nu opgeven omdat ze dan en aan ontwikkeling en aan rechten op de standaard kopen veel geld kwijt zijn...

Weten we de snelheden trouwens van dit lompe dingeke :)?

Iets sneller als de snelste snelheid NU waarschijnlijk.
Lomp dingeke? Net zo groot als de gewone CD-fikker anders past ie niet :)

USB versie weet ik niet maar ik verw8 niet veel groter.
Uiterlijk zal hij er iets gelikter uitzien.

Yups, meer specificaties staan hier (o.a. 2,4x +RW / 4x +RW/ 24x CD-RW)

Voor de snelheid van 4x dvd burnen is het een mooi prijsje ik denk dat ik deze ga aanschaffen vooral omdat hij alles fikt

Congrats Sony. Eindelijk een multi format brander op de markt. Maar wel even afwachten hoe hij in RL presteerd ...

Ik ga deze brander ook kopen zodra hij beschikbaar is (week 44 volgens opus). Ik gooi dan zowel brander als cdrom drive eruit. Dan heb ik gewoon 1 drive die alles kan, ruimt lekker op. On the fly copien maken ik vrijwel nooitt en voor die ene keer maak ik dan wel een image op de hdd :)

Cdr doet deze drive trouwens op 24x en cdrw op 10x wat voor mij meer dan voeldoende is, heb nu namelijk een 12x plextor geval. dvd beschrijft hij idd met 4x wat betekent dat je een dvd van 4.7 gb heb volgeschreven in zon 15 a 20 minuten erg netjes vind ik :)

Je cd-romspeler er uit gooien is misschien een wat voorbarige zet.
De branders hebben een veel grotere kop nodig omdat ze een krachtigere laser gebruiken voor dat branden. Hierdoor ontstaat meer mechanische slijtage dan bij een cd/dvd-rom.
Als je veel gebruik vd leesfunctie maakt is dat wel een beetje zonde. Kun je 'm na ongeveer een jaar wel weer weggooien.

Hmm waarom zijn er dan ook al combi drives te koop? Klinkt beetje als fabeltje in mijn oren ;)

Zon ding heeft toch 100000 branduren ofzo (ik verzin maar wat) en volgens mij komt dat overeen met flink wat jaar.

Dat is zeker geen fabeltje heb het al meerdere keren gelezen ook op HW sites maar weet niet precies meer waar.

maar ja als jij het een fabeltje vind gebruik jij toch lekker een DVD brander voor alles.

BTW. hebben ze nu brand uren of lees uren of uren dat ze aanstaan?

dvd beschrijft hij idd met 4x wat betekent dat je een dvd van 4.7 gb heb volgeschreven in zon 15 a 20 minuten
n00b opmerking wellicht, maar mijn 4X CD RW brander deed er ongeveer zo lang over om een 700MB CDtje te branden. Is er zo'n groot verschil in techniek tussen CDs en DVDs branden dat hij 4,7GB in dezelfde tijd op een schijfje zet? :?

Ja, een hogere datadichtheid, dus per omwenteling meer data geschreven.

Het is dat ik alleen DVD-R nodig heb, maar anders zou ik wel balen. De prijs is zeer netjes, zeker voor een 4 speed. Ik was evenveel kwijt voor m'n 2 speed Pioneer A04 ...

Nu is het punt aangekomen dat ik een dvd brander ga kopen. Kan mn phillips 3610 naar het museum

Ik zou eerst wat reviews afwachten. er staat wel zo mooi dat ie met alles compatible is, maar de Pioneer A03/A04 had nogal wat issues met bepaalde merken DVDschijfjes..

Laat die dingen maar lekker populair worden. Des te goedkoper de grotere branders (voor TV) worden. Ik vind het trouwens nog rap gaan met die prijzen van de DVD branders. Had wel verwacht dat ze langer heeeeel duur zouden blijven.

Ik loop volgens mij een beetje achter op the betekenis van de afkortingen.

Wat is het verschil tussen DVD-R(W) en DVD+R(W)?


Sorry, maar ik kan het zo snel niet vinden. Heb je misschien ook een directe link? (of een hele korte uitleg)

Today does it exist three competing DVD recording standards:

DVD-R and DVD-RW
DVD-R/W was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.
DVD-R is a none rewriteable format and it is compatible with about 85% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 65% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD-R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by DVDForum.

DVD+R and DVD+RW
DVD+R/W has some better features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing.
DVD+R is a none rewritable format and it is compatible with about 85% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 70% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD+R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by the DVD+RW Alliance.

DVD-RAM
DVD-RAM has the best recording features but it is not compatible with most DVD-ROM drives and DVD-Video players. Think more of it as a removable hard disk. This format is supported by DVDForum.


Bij deze dan

Ik wacht nog wel even op de nieuwe NEC writer.... Die doet ook alle DVD formaten, maar ook de DVD+R op 4 speed :)
Daarnaast zou dat ding zeer goedkoop gaan worden... als ik de prijzen (in zweedse kronen) mag geloven zou die 325 euro moeten kosten :)

Url voor de compleetheid http://www.nec.se/templates/NEC_ProductCategory.asp?id=2878&item=4260

Overzicht van de drie beschikbare modellen die via internet te bestellen zijn

Sony DRU500A
CDR
CDRW
CD Audio
DVDAud? DVD-R
DVD-RW
DVD+RW
DVD+R VCD
SVCD
MP3
DATA CDR
CDRW
CD Audio
DVDAud? DVD-R
DVD-RW
DVD+RW
DVD+R VCD
SVCD
MP3
DATA EIDE
2.4xDVD+R/W, 4xDVD-R, 2xDVD-RW, 24xCDR, 10xCDRW $299

Pioneer DVR-A05
CDR
CDRW
CD Audio
DVDAud? DVD-R
DVD-RW
VCD
SVCD
MP3
DATA CDR
CDRW
CD Audio
DVDAud? DVD-R
DVD-RW
DVD+RW
DVD+R VCD
SVCD
MP3
DATA EIDE
4xDVD-R, 2xDVD-RW, 16xCDR, 8xCDRW $299

NEC ND-1100
CDR
CDRW
CD Audio
DVDAud? DVD-R
DVD-RW
DVD+RW
DVD+R VCD
SVCD
MP3
DATA CDR
CDRW
CD Audio
DVDAud? DVD-R
DVD-RW
DVD+RW
DVD+R VCD
SVCD
MP3
DATA EIDE
4xDVD+R, 2.4xDVD+RW, 4xDVD-R, 2xDVD-RW, 16xCDR, 10xCDRW $299

Zit alleen een verschil in de cd-r brandsnelheid, qua prijs zijn ze momenteel gelijk.
Toch heb ik zelf meer vertrouwen in de sony dvd-branders dan die van NEC. Sony heeft naar mijn mening de laatste tijd een aantal mooie en goede producten op de markt gezet (niet altijd de snelste maar altijd van goede kwaliteit)

Leuk zo'n rijtje met schrijftechnieken, maar wat heb je er aan als ze gewoon het zelfde zijn (copy paste)... Behalve de laatste regel dan.

1 Ding weet ik zeker de Pioneer DVR-A05 is geen multi DVD brander, deze kan alleen DVD-R/W aan. En hoort dan ook niet in dit rijtje thuis...

Voor de rest vind ik je conclusie ook een beetje kort door de bocht.

"Zit alleen een verschil in de cd-r brandsnelheid" :?

Is het niet VEEL interressanter dat die van Sony DVD-R 4x kan en DVD+R/W 'slechts' 2,4x? Terwijl die van NEC zowel DVD-R als DVD+R op de volle 4x speed kan branden (en hem dus beterbestand maakt voor de toekomst). Persoonlijk vind ik het niet zo'n ramp dat de NEC CD-R speed lager ligt dan die van Sony
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:04 Philips sluit componentenafdeling in Amerika
Vorige 14:45 VIA introduceert binnenkort KT400A-chipset?
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011