Hoofdcategorieën
Device Settings

MSI moederbord voor 3,06GHz Pentium 4 en 32-bit RIMM

Door Jan Laros, maandag 23 september 2002 20:22
Bron: x-bit labs, submitter: Wouter Tinus, views: 1.112

Bij x-bit labs weet men te melden dat MSI op de proppen zal komen met een moederbord dat al ondersteuning zal bieden voor verschillende toekomstige technieken. Het gaat om de 850E Max plank en deze zal onder andere 32-bit RIMM modules slikken. Ondanks het feit dat Samsung momenteel de enige geheugenfabrikant is die dit soort memory produceert, biedt deze feature toch een aantal voordelen ten opzichte van 16-bit modules. Zo hoeft het 32-bit geheugen niet in paartjes geplaatst te worden, is het veel beter overklokbaar door de verbeterde packaging die betere koeling mogelijk maakt en bovenal is het goedkoper dan twee modules 16-bit geheugen.

MSI logo (klein)Het op de i850E chipset gebaseerde 850E Max moederbord biedt bovendien support voor de aankomende Pentium 4 chipjes op een snelheid van 3,06GHz. In het onderstaande lijstje met specificaties staat ook dat processors met geactiveerde Hyper-Threading technologie ondersteund worden. Dit is de nieuwe techniek die Intel binnenkort in haar nieuwe processors wil gaan activeren en waar in deze review meer over wordt uigelegd. Tevens zal de inmiddels bekende Blue Tooth techniek van MSI optioneel zijn:

  • Supports Socket 478 Pentium 4 / Celeron processors with 400/533MHz FSB with 3.06GHz clock-speed and above;
  • Can take advantage of the CPUs with the Hyper-Threading technology enabled; i
  • 850E chipset, equipped with ICH4 I/O Controller;
  • 2 232-pin RIMM slots for up to 2GB of PC3200 or PC4200 RDRAM (533MHz FSB) or PC3200 RDRAM (400MHz FSB);
  • 5 PCI slots, 1 CNR slot and 1 AGP 4x slot;
  • 2-channel ATA-100/66/33 integrated controller;
  • 4 USB 2.0 ports;
  • Optional 10/100/1000Mbit/s Ethernet adapter;
  • Additional MSI’s features like D-Bracket 2 (optional), Live Update 2, Fuzzy Logic 4 and so on;
  • PC 2 PC Bluetooth solution that allows to communicate with another computer or different mobile devices;
  • ATX Form Factor.
Volgende 20:37 HP introduceert Compaq Evo mobile workstation
Vorige 20:04 Google lanceert verbeterde nieuwsdienst
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ziet er goed uit maar wat moet je nog met dat CNR slot ?

Zo'n moederbord wordt echt niet enkel voor Nederland geproduceerd, er is dus maar een model voor de gehele wereld. In Nederland is CNR misschien geen succes, maar er zijn ongetwijfeld regio's waar die CNR kaarten niet aan te slepen zijn.

Idd, een erg bekend product met CNR is bijvoorbeeld ((nouja, misschien niet hier zo bekend, maar wel in andere landen) de SoundMAX series. Dit zijn audio devcies gebaseerd op een CNR 'interface'. Je kan dus wel degelijk wat met een CNR slot.

Klopt, het schijnt in Azië heel populair te zijn.

En waarom mag joost weten, een CNR kaartje is niet persee goedkoper dan een PCI kaart en een CNR kaart zorgt ngo voor een hogere CPU belasting ook. Doe mij maar een extra PCI slopt ipv CNR.

en wie zei nou dat Rimm door was??

ik heb nu een P4T533 met 32bit rimm, zo te zien zal m'n mobo ook compatible zijn met de nieuwe P4.

Is wel goed nieuws alleen waarom geen ata-133
geeft uiteraard niet veel snelheidswinst maar wordt toch zon beetje gemeengoed (en leuk voor de maxtor fans)

Heel simpel. Omdat Intel geen ATA133 in haar chipset ondersteunt. ATA133 ondersteuning is dan wel mogelijk maar uitsluitend d.m.v. een extra chip van bv Promise of Highpoint.

Heb je ata 133 nodig dan?
zelfs die maxtor schijven die het ondersteuen zullen die snelheid nooit halen.

Wees blij dat ze het er niet op hebben gedaan. Was het moederbord misschien nog wel duurder geworden?!

Het blijft gewoon beter en beter gaan met MSI. Ik ben altijd een Asus-fanaat geweest, maar ik weet toch dat m'n volgende bordje er 1 van MSI gaat zijn.

Ze hebben ongelofelijk veel opties (onboard lan, onboard bluetooth + usb-bluetooth adapter) Vooral dat bluetooth is handig, zelfs als je geen bluetooth apparaten hebt. Je krijg namelijk buiten de antenne voor op het mobo aan te sluiten ook nog een USB-bluetooth-adapter. Die hoef je maar in een andere pc van je te steken en je hebt een simpel wireless LAN (veel trager dan echte WLAN, maar toch leuk meegenomen in de prijs van het mobo)

Alleen is het spijtig, zoals reeds gezegd, dat ze geen ATA-133 gebruiken in dat bordje. Misschien maar een beetje snelheids-winst ... maar het wordt toch al een beetje standaard hè. Wat me ook opvalt is dat ook zij nog geen serial ATA op het bordje integreren. Het wordt namelijk eens tijd dat de moederbord-fabrikanten de hardware-fabrikanten een beetje gaan pushen richting serial ATA.

Wat me ook opvalt is dat ook zij nog geen serial ATA op het bordje integreren. Het wordt namelijk eens tijd dat de moederbord-fabrikanten de hardware-fabrikanten een beetje gaan pushen richting serial ATA.

Daar zijn fabrikanten als ASUS en MSI beide al mee bezig. Hun nieuwste KT400 borden, de A7V8X en de KT4 Ultra, zijn er beide in uitvoeringen met S-ATA.

Jammer genoeg wordt de USB-Bluetooth adapter niet meegeleverd als je het bord koopt. MSI stuurt het alleen mee aan de reviewers van het bord. Vandaar dat je het in elke test ziet, maar als je het zelf wil gebruiken moet je het erbij kopen (ongeveer 80 euro)

Lijkt me logisch dat een full spec board naar de reviewers gaat. Doet elke fabrikant. Daarnaast lijkt het me ook zeer logisch dat je voor bepaalde dingen extra moet betalen... er zijn namelijk ook extra kosten aan gemaakt.

Nou ik ga toch echt ff wachten op de nieuwe SIS 658 chipset volgens mij gaat dat een rete snel bord worden. Intels 850 chipset is er een waar al 2 jaar geen verandering aan is gedaan (behalve comp. gemaakt voor 1066 RIMM. De 658 van SIS met hun MULTIol bridge techniek (1GB bandbreedte tussen north en south) SIS nieuwe SIS963 southbridge, ata 133, onboard lan en 5.1 sound, 6 USB2.0 en 6x PCI.
En dat alles voor een aangename prijs verwacht ik.

Ze stonden met hun 645DX chips ook in de top en waren in veel gevallen nog sneller dan de I850 chips met pc 800 RIMM. Nee deze jongen wacht nog even :*)

ja iets klopt er niet,want er wordt namelijk gemeld dat de southbridge een ICH4 is.
nu is het zo dat de ICH4 wel ata133 ondersteund,dus zou het een typfout zijn,moet haast wel want op zo'n modern mobo kunnen ze niet meer de oude ICH2 chipset erop plakken.
ook werd eerder gemeld dat de 850E niet goed zou samen gaan met de ICH4,maar dat hebben ze toch weten op te lossen,de gigabyte ga-8IHXP heeft al zo'n combinatie.

we wachten maar af..

Daar vergis je je. ATA133 wordt niet door intel erkend, dus dat zit echt op geen enkele chip van het merk.

Het enige grote verschil tussen ICH2 en ICH4 is USB2.0 ondersteuning. Verder alleen een paar bugfixes geloof ik.

Edit: Houz74, ook ICH5 krijgt volgens mij geen ATA133. Intel doet er gewoon niet aan mee. Ze maken bij ICH5 gelijk de overstap naar S-ATA.
En ondersteuning voor ATA133 schijven is dus ook niet volledig - de schijven groter dan 138(zoiets?)Gb voldoen immers niet aan de ATA100 adresruimte eisen.

De ICH4 ondersteund alleen ATA-133 schijven op ATA-100 snelheid. Volgens mij moeten we op de ICH5 wachten voor echte ATA-133.

Volgens mij heb je ook Kingston RIMM van 32 BIT
bij 4,2 gig

En is samsung dus niet de enige met zulk geheugen. Of vergis ik me nou ?

Samsung is de enige geheugenfabrikant die 32 Bit RDRAM maakt, dat betekent dat een module-fabrikant als Kingston idd 32 bit RDRAM-modules op de markt kan brengen, maar deze zullen dan dus voorzien zijn van Samsung chippies.

Ik dacht dus dat HT in de chipset ondersteund moest worden. Wil dit nu zeggen dat de i850 in principe HT-enabled procs aankan, en dat dat dus niet alleen voor deze MSI geldt, maar voor alle i850 borden, na firmware upgrade?

Zou wel cool zijn :9

edit: ja ok... meer vermogen - maar dat wordt dus alleen meer ground-pins ofzo. Als de chipset maar HT ondersteunt, dan modden we de sockets wel }>

* 786562 John_Glenn

Was dit maar waar, de nieuwe processoren schijnen ook meer vermogen nodig te hebben. Ik zie in de toekomst al weer lijsten verschijnen met welke moederborden wel en welke niet met dit type CPU werken. Net als toen met de P3 Coppemine.

Dit mobo mist iets vind ik, zeker omdat dit een high end mobo is : AGP 8X.

AGP8 stelt bijna niets voor, verschil tussen AGP8 en 4 met een Radeon9700 is niet eens 100 3dmarks.... trek je eigen conclusie

je hebt gelijk hoor john_glenn,het staat zo op de site van intel,hoe kan dat dan dat de mobo fabrikanten met zo'n ICH4 dan ata133 erbij zetten??
kijk hier maar eens:

http://www.hardware.info/reviews.php?id=295&page=1

daar staan een paar mobo's met een ICH4 en waar duidelijk bij staat dat ata133 standaard is:

"De GA-8IEXP heeft allereerst de beschikking over drie DIMM-sloten en de volle 6 PCI-sloten. Naast de standaard chipset functionaliteit zoals een Ultra ATA/133 controller en een zesvoudige USB 2.0 controller, heeft het Gigabyte moederbord nog vele extra's aan boord"

Mmmkay... weet je gelijk wat je aan Hardwareinfo.net hebt... ;(

Voor serieuzere besprekingen - met wat meer diepgang enzo - moet je toch naar anandtech, ace's hw of xbitlabs bijvoorbeeld.

Hier staat t dacht ik wel goed...

Helemaal mee eens. Plus nog een goede tip: Laat je mening/kennis over een product niet afhangen van 1 reviewer/site.
Zeker voordat je tot aanschaf van een MB over gaat wil je toch wel 2 of 3 reviews gelezen hebben.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:37 HP introduceert Compaq Evo mobile workstation
Vorige 20:04 Google lanceert verbeterde nieuwsdienst
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011