Hoofdcategorieën
Device Settings

Deze week waarschijnlijk update voor MacOS X 'Jaguar'

Door Mark Timmer, dinsdag 17 september 2002 21:45
Bron: C|Net, views: 907

Bij C|Net lezen we dat Apple waarschijnlijk deze week al een update zal uitbrengen van Mac OS X 10.2, codenaam Jaguar, terwijl deze versie van het besturingssysteem nog niet eens een maand uit is. Naast bugfixes (waarvan er naar verluidt 31 van zullen zijn) zal de update ook uitbreidingen bevatten. Verbeteringen zijn onder andere te vinden op het gebied van compatibiliteit; cd's die op Windows-machines gebrand zijn zullen beter gelezen worden en nieuwe branders worden ondersteund. Verder zijn er nog wat aanpassingen wat de applicaties Apple's Final Cut Pro en Apple Mail betreft, en zijn er kernel panics verholpen die door iBooks veroorzaakt werden:

MacOS X 10.2 Jaguar box"Other enhancements are supposed to improve iMovie compatibility with Apple's Final Cut Pro and third-party hardware and software. Two e-mail bug fixes are addressed: One saves e-mail that could be permanently lost should the connection fail during transfer; the other resolves issues related to importing e-mail to Apple Mail from Eudora.

Glitches also fixed, according to the document, are problems waking up an iBook attached to an external monitor, slow-loading graphics on some Web pages and fatal crashes involving the Mac OS X kernel--also known as "kernel panics." Apple would not comment on the retracted support pages or imminent release of the 10.2.1 update. But sources familiar with the company's product strategy said the update would be available this week.
Volgende 22:19 Introductie Microsoft Tablet PC op 7 november
Vorige 21:38 ATi bekent AGP8x problemen Radeon 9700 Pro
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ook al test je het zo goed, er zullen altijd wel situaties zijn die je in eerste instantie niet kan inschatten. Waarschijnlijk met de uitbreidingen ook dat men toch graag dit OS op de markt willen brengen en sommige zaken nog niet af waren. Bij de een zijn deze zaken wat minder slecht voorbereid dan de ander.

Mooi ze zitten te minsten wel achter de bugs aan. Problemen zijn er altijd wel met een besturingssysteem geld voor alles eigenlijk. Het is niet meer zoals vroeger dat een besturings systeem op een paar diskkettes paste. Het wordt ingewikkelder met elke nieuwe release.


Deze update is dus absoluut niet vergelijkbaar met een SP die MS voor Windows uitbrengt, meer een combinatie van een aantal bugfixes zoals ook MS die via Windows Update aanbiedt.

Apple brengt erg vaak van dit soort update's uit, en die zijn absoluut niet misselijk kwa grootte, zo is de update van 10.1 naar 10.1.5 50MB groot, dus ongeveer de helft qua grootte vergeleken met SP1 voor Win2k.

Ik vind dat MS het absoluut niet slecht doet, ze brengen een patch over het algemeen redelijk snel uit, zeker als het BSOD's oplost, ze wachten iig niet totdat er 31 bugfixes zijn die BSOD achtige praktijken moeten oplossen zoals Apple nu wel doet.
edit:
Ik zeg toch ook niet dat Apple het slecht doet, ik reageer alleen maar op de zoveelste "aanval" op MS...

Je weet helemaal niet hoeveel ontwikkeltijd het heeft gekost om alle kernel-panic problemen te traceren/op te lossen.
Als ze daar bv 3 weken mee bezig zijn geweest (en dat kan zomaar) vind ik het best slim om dan nog een weekje te wachten om patches voor andere bugs die andere ontwikkelaars parallel hebben gemaakt in 1 keer mee te nemen.

Als je de feiten/achtergrond niet kent moet je ook geen uitspraken doen daaromtrend.

Ik denk dat MS het best goed doet hoor. XP is een volwassen OS. Maar even voor alle duidelijkheid, Apple wacht echt niet totdat er 31 bugfixes up de plank liggen om een update uit te brengen. Er was nauwelijks tijd om deze 31 bugfixes in een stabiele update te krijgen in enkele weken.

Vandaag ff met OS X zitten speleh op het werk en het ziet er wel errug strak uit...

Tja bugfixes zijn altijd goed, maar ze moeten nu niet elke week zware fixes gaan uitbrengen want dan wordt het gewoon irritant imho... Heb je net als systeembeheerder 20 pc's geupgrade kan je WEER beginnen...

Als je veel pc's moet upgraden heb je daar wel goeie netwerk tools voor hoor :)
Dus als die voor de mac niet beschikbaar zouden zijn hoor je geen mac te kiezen als je jezelf niet veel werk wilt bezorgen :)

Heb je net als systeembeheerder 20 pc's geupgrade kan je WEER beginnen...

Dan verveelt ie zich tenminste niet :+

Anyways, dit is wel een goede zaak, maar het is toch jammer dat er na een (betaalde :() update van het OS, weer vrij snel bugfixes uitkomen.

Als systeembeheerder is dat zo erg niet, maar probeer maar is aan een gebruiker uit te leggen dat je zijn iBook even nodig hebt, en dat 5x / maand...

die denkt ook dan van: "wat een prutser..."

Leg eerst maar eens uit waarom die updates steeds geinstalleerd moeten worden... Als je systeem toch stabiel draait dan maak je toch een inventaris en doe je dit in een bedrijfsvakantie ofzo?


Deze aanstaande update is een kleine update waarvoor men niet hoeft te betalen, die je dus gewoon kan downloaden vanaf internet.

Vergelijk het met de diverse update's van 10.1, er zijn in totaal 5 update's geweest die allemaal gratis zijn, wat ook niet anders kan.

Apple kan moeilijk voor elke bigfix geld gaan vragen dan hebben ze binnen de korste keren de hele Apple gemeenschap achter zich aan, nog een stapje erger als toen Apple besloot om iTools te renamen naar .Mac en er geld voor te gaan vragen.

Ik weet niet hoe dit eruit gaat komen, maar dit vond men op de Apple site gisteravond:

Enhancements Delivered with this update

Disc Burning Enhancements

* Improves compatibility of burned CDs with Microsoft Windows.
* Addresses a situation that could result in a failure when burning a disc using iTunes 3 and a high burn speed.
* Addresses an issue in which Disk Utility could inaccurately report "problems" when scanning a disc that was burned with iTunes or in the Finder.
* Adds support for various third-party disc burners, including: TDK VeloCD 241032FP and 241040F, MCE Technologies Lucid-24 24x10x24x Portable FireWire CDRW Drive, LaCie PocketCDRW 24x10x24 U&I, EZQuest Boa CDR/w 48x12x48 FireWire, Formac cdrw 40x10x40 and cdrw 48x10x40.
Digital Hub and Peripheral Device Enhancements

* Decreases the amount of time Final Cut Pro takes to open, and improves iMovie compatibility when a Sony DVMC-DA1 media converter is connected to the computer.
* Improves iMovie compatibility with Canopus ADVC-100 media converter.
* Improves compatibility with certain (SCSI-based) scanners.
* Improves compatibility of Image Capture with Epson DS (TWAIN).
* Improves results when scanning in grayscale or black-and-white with Image Capture and Epson UI.
* Enhances reliability when hot-swapping a FireWire-based camera on certain iMacs using Final Cut Pro.
* Addresses a potential issue in which a USB keyboard or mouse is not recognized or able to wake the computer after having been connected to or disconnected from an external USB hub while the computer is in sleep.
Networking and Mail Enhancements

* Addresses a situation in which certain Internet service providers (ISPs) may not accept outgoing email (SMTP) from computers using NAT and a ".local" hostname (which may be assigned by Rendezvous).
* Addresses a situation in which, if the connection fails when transferring email to your computer via your network or an Internet connection, all mail not transferred is lost.
* Improves Mac OS X Server performance in heavy AFP client load situations.
* Improves Mac OS X Server reliability when a Mac OS 9 client attempts a scheduled AFP connection.
* Resolves a potential issue in which Mail could fail to import mail messages from Eudora as expected.
Printing Enhancements

* Addresses a potential situation in which Print Center would unexpectedly quit when using St. Claire Software's Default Folder X.
* Improves compatibility with HP LaserJet 4V and HP LaserJet 4MV printers.
* Reduces occurrences of a potential "busy; source EIO (ATALK)" alert message when printing using AppleTalk via CUPS.
* Addresses an issue when printing via CUPS in which the second queued print job would automatically start if the first print job was stopped.
* Addresses a potential "error -1" message in Print Center when adding a third-party USB printer.
* Includes various other CUPS-related printing enhancements.
Other Enhancements

* Improves potential situations in which a Web page's graphics could take an unexpectedly long time to appear in a browser window.
* Improves compatibility with Microsoft Entourage.
* Reduces likelihood of a potential "ticking hard drive" symptom that could be caused by IOAudio errors regularly being written to the system.log file.
* Addresses a potential issue in which Mac Help may not be available following an erase-installation.
* Improves compatibility of the Universal Access Zoom feature with some iBook computers.
* Addresses a potential situation in which no video may appear after waking certain iBook computers that are connected to an external display or presentation device.
* Addresses a situation in which a Classic application may fail to produce sound after waking from sleep.
* Addresses a potential situation in which AppleTalk may not be available in the Classic environment after waking from sleep.
* Addresses various potential kernel panic situations.

Een link naar de betreffende webpagina was misschien handiger geweest...

Dit kwam uit een Knowledge Base document dat per ongeluk online was gezet door Apple, maar is inmiddels weer offline. Vandaar geen link.


En daar gaan we weer :)
WiFi software?? Hardware misschien. Deze is standaard NIET geconfigureerd. Dus security zet je zelf aan of uit. Klaar

Zo lek als een mandje is het ook weer niet hoor, een op UNIX gebaseerd OS heeft nou eenmaal continu updates/patches, omdat het altijd beter kan.
Neem bijvoorbeeld SUN met hun updates:
Sun Security Alerts
* Multiple Vulnerabilities in the Tooltalk Database Server (30 Aug 2002)
* The PHP on Sun/Cobalt Platforms Have Exploitable Vulnerabilities (28 Aug 2002)
* OpenSSH-2.9p2-12C4 May Allow root Exploit in Sun Cobalt RaQ 550 (27 Aug 2002)
* Sun Cobalt "mod_ssl" ("apache-openssl-1.3.x") May Allow Local Account Compromise (27 Aug 2002)
* Buffer Overflow in DNS Resolver Library (CA-2002-19) (26 Aug 2002)
* The Sun Crypto Accelerator 1000 Software is Vulnerable to OpenSSL Security Vulnerabilities (21 Aug 2002)
* Buffer Overflow in the ToolTalk Library (19 Aug 2002)
* Security Vulnerability in the Network Services Library, libnsl(3LIB) (19 Aug 2002)
* Security Vulnerabilities with the SNMP Protocol and Sun Products (15 Aug 2002)
* The OpenSSL on Sun/Cobalt Platforms Have Remotely Exploitable Vulnerabilities (14 Aug 2002)

Ze kunnen ook hun kop in het zand steken en zich schamen dat ze o.a. dit open hadden gelaten, maar ze laten juist zien dat ze constant bezig zijn met het OS naar een hoger niveau te brengen.

Worden bij Jaguar de kritieke bugfixes automatisch opgehaald en geinstalleerd indien mogelijk, zoals je bij *BSD kan laten doen? Of moet je hem dan alle updates automatisch laten installeren? (Of kan dit helemaal niet automatisch?)

Kan je zelf aangeven, eigelijk net als bij windows :)

Wat mij nu toch weer opvalt, is het feit dat er niemand iets (echt) negatiefs zegt over de updates.
Zodra Micro$oft een bugfix/patch uitbrengt zijn er altijd wel een hele reeks "oh ja, tuurlijk was het weer lek" en "het os wordt weer afgemaakt terwijl de klant het al heeft" opmerkingen.

Ik zie persoonlijk het verschil nit met dit! Hier werd bij de vorige versie zelfs BETAALD voor de bugfixes...wie is er dan vies commercieel?

Hier ben ik het niet mee eens, ten 1e, de vorige "update" waar je over spreekt was van MacOS X 10.1 naar 10.2.... dit was geen bugfix meer, dit was een compleet nieuw OS, ik draai het zelf, en het scheelt zo ontzettend veel...

2e, apple is hier met de kippen bij, en maakt een simpel te installeren bugfix, waarmee je ineens alles fixt, en dat ook nog binnen een maand. Met microsoft moet je eerst 7 maanden wachten op je service packje nummer 1, en in de tussentijd sta je daar vrolijk met je o zo fantastische windows update 19 patches installeren.

(de meeste fixes hiervan zijn niet noodzakelijk, alles werkte al bij mij, alhoewel ik op mijn G3/233 last heb van het tikkende HD probleempje)

Met die in de tussentijd geinstalleerde patches heb je mooi wel al die 19 lekken gedicht, terwijl je bij Apple een maand moet wachten voordat je een pakket kan krijgen met de benodigde updates voor de in die maand ontdekte gaten. Bij Microsoft krijg je de critical patches binnen haast op het moment dat ze uitkomen (mits verbonden met het internet, ofcuz). En dat er na 7 maanden een Service Pack uitkomt, is alleen maar een extra service, waar ook niet-bedrijfskritische updates in geintroduceerd worden, zoals uitgebreide functionaliteit. En de patches die Windows AutoUpdate binnenhaald zijn wel degelijk noodzakelijk, maar je kunt dat als gebruiker niet altijd doorhebben.

mmm je begrijpt wat verkeerd denk ik, met apple heb ik SECURITY updates al een dag of 2 voordat ik ze op t.net lees (als voorbeeld de SSL lekken en dat gat in SunRPC). *verder heeft apple met zijn unix grondlaag zowieso weinig lekken

Dit is een fix voor bepalde kerndelen van het OS en uitbreiding van de functionaliteit, maar dan 6 maanden eerder :P

(waarom nemen jullie trouwens in godsnaam microsoft z'n security beleid als pluspunt, op sommige dingen wacht je maanden voordat het gerepareerd is... en dan is het nog maar halfdicht. Goed, als ie dan eindelijk af is, staat ie op internet, maar dat is met apple dus ook)

1) Tweakers.net is traag en vooral Anti-MS, waardoor b.v. *BSD, IRIX en OS/400 patches er niet/nooit doorkomen;

2) Met AutoUpdate voor Windows heb je de patches op tzelfde moment als bij jouw Mac, nml. op t moment dat ze uitkomen. Hier is dus geen verschil;

3) Unices zijn niet onfeilbaar (zie bijvoorbeeld de exploits in *BSD ssh daemons, en de ook in Unix aanwezige buffer overflow errors);

4) Je kan beargumenteren dat Windows bij introductie al zo packed met features is dat er pas zeven maanden later een functionaliteitsupdate nodig is tbv b.v. nieuwe hardwareontwikkelingen.

Unix & klonen zijn zeker niet onfeilbaar, maar zeker een enorm stuk minder feilbaar.... tuurlijk, er is laatst een worm voor apache uitgekomen die SSL exploit (al weken terug gefixt, maargoed), en met SSH stel je ook geen slecht voorbeeld, maar al die dingen zijn instant gerepareerd door open source waar M$ zich laat wachten, en MacOS X heeft er meer dingen ingebouwd dan windows ook maar ooit zou kunnen wensen op een dusdanig prettige manier.

Ik kan vanuit mijn OS X met een base install vrolijk teksten grammaticaal goed laten vertalen... iTunes is de meest goddelijke mp3 speler ooit voor mijn waslijst, iMovie heb ik laatst een film mee gemaakt, door CUPS kan k eindelijk mijn HP printertje op mijn linux machine gebruiken, en het gaat maar door... allemaal dingen die met windows niet of nooit gaan, en als er wat fout is, ze het lekker laten zitten of je erin tegenwerken ipv meehelpen

(das dus mijn beargumentatie m.b.t. OSX)

PS. ik ben niet anti windows, maar wel anti-FreeBSD, goeie kern, echt fantastisch, maar niet te gebruiken voor een normaal mens, en al zeker niet als je daadwerkelijk wat gedaan wilt krijgen. hier bied OSX dus de uitkomst, en met X, heeft apple zeker geen verkeerde stap gezet...

Err...

iTunes <-> Windows Media Player
iMovie <-> Windows Movie Maker

En een windows printer aanspreken vanaf een linux bak? Da's simpel gedaan mbv Samba e.d.

MS fixed hun bugs ook zodra ze bekend zijn, en het is echt niet zo dat ze fouten in hun software laten rotten om je als gebruiker te pesten (zoals jij het verwoord, is het gebruikertje pesten). Het feit dat je soms op een patch moet wachten is de intensieve kwalitatieve controle die Microsoft aan zo'n patch blootstelt (die controle vindt niet alle fouten, maar is wel erg tijdrovend en intensief). In de Open-Source community wordt meestal een patch gepubliceerd, maar er wordt niet gegarandeerd dat ie altijd en overal zal werken - er kunnen problemen ontstaan door platform en/of configuratieverschillen (een patch voor fouten in de Novel NE**** series driver voor OpenBSD zou bijvoorbeeld alleen de bug voor ne0 kunnen fixen, waar mensen die de kaart als ne1 geinstalleerd hebben niets aan de patch hebben).

En trouwens, ben ik dan een abnormaal mens omdat ik FreeBSD wèl kan configureren en gebruiken? Het is een feit dat het configureren ervan lastig is, maar met de juiste informatie bij de hand is ook dat probleem te verhelpen. Verder is FreeBSD natuurlijk niet bedoeld als een Fisher-Price of Opblaas-OS als Windows XP of Mac OS X. Het voorbeeld van *BSD enzo illustreerde alleen maar de eenzijdigheid van informatie hier op tweakers.net, niet eventuele betere dan wel slechtere alternatieven voor Windows/Mac/BeOS etc.

iTunes <-> Windows Media Player
iMovie <-> Windows Movie Maker
Dit is toch echt een grapje zeker denk ik, in dezelfde lijn als:
MS Word <-> Notepad

Verder komt MS net zoals Apple direct uit met patches voor gevaarlijke exploits. Als ze dit niet zouden doen kunnen ze maar beter gelijk nokken met die handel.
En een Nerd-OS als FreeBSD heeft ook zeker zijn voordelen, maar ik denk dat ThaMadman het heeft over de bruikbaarheid in de ruime zin van het woord. Zoals het merendeel van de wereld een computer gebruikt.

Dat het Mac platform meer gericht is op graphical development is algemeen bekend, maar daardoor kan er nog wel een vergelijking worden gemaakt tussen WMM en iMovie... Er zit meer functionaliteit in WMM dan jij denkt, zo blijkt (als je het een vergelijking vindt in de trant van MS Word <-> Notepad). En verder is Cinema 4D XL natuurlijk het superieure videoediting pakket dat op beide platformen draait, dus bijten iMovie en WMM in de vergelijking met C4D allebei diep in het stof, de een minstens zo diep als de ander. En inderdaad, het merendeel van de wereld kan niet omgaan met Unices, hoewel een eenmaal geconfigureerd systeem met grafische interface minstens zo makkelijk werkt als een Windows of Mac-variant. Het is dan alleen de stap van de configuratie, die tegenwoordig (gelukkig?) meer en meer wordt opgevangen door grafische installatietools zoals die je bij de meeste Linux distro's kan vinden, die moeilijk is. Zelfs mijn moeder kan overweg met mijn OpenBSD box, zolang KDE draait.

helemaal mee eens gozert. Mits eenmaal geconfigureerd met een mooie shell erover loopt het als een tierelier. Misschien wel beter dan de rest. Maar ga er maar ff voor zitten om te configureren.


Alleen de vergelijking van applicaties raakt echt kant noch wal. En Cinema 4D is natuurlijk niet het superieure pakket. En als jij vindt dat iMovie en WMM hierbij in het stof bijten gooi je de doelgroepen van de software een beetje door elkaar. Maar dit wordt wel erg offtopic.

Als je dit nog leest, ff 1 persoonlijk vraagje. Waarom heeft bijna iedereen in zijn profile staan bij professionele ervaring 2-D Grafische Vormgeving staan??

Ik heb tot 1 jaar geleden gewerkt als graphics design leader en script programmer bij een professionele Website ontwerpstudio. Vandaar dat ik 't erin heb staan.

Cinema 4D is geen superieur video editing pakket, maar een 3D animation environment.
De Apple gebruikers onder ons zullen Final Cut Pro een superieur pakket vinden dat zelfs Adobe Premiere doet verbleken.

WMM met iTunes vergelijken is apples met peren gelijktrekken.

duh, iTunes is niet iMovie :P

ff mierenneuken hoor :)

<offtopic>

hehe. grappig. graphic design leader, is een mooie baan.
Heb je de kunstacademie op heel vroege leeftijd afgerond, petje af hoor. Dit omdat de 'professionele' webdesign studio's heel veel waarde hechten aan hun designers.
Of staat je geboortedatum fout in je profiel??

</offtopic>

apple is hier met de kippen bij
Ik had het wel handig van ze gevonden, als ze de patches een voor een hadden uitgebracht, zodra ze ontdekt waren, net als Microsoft dat doet. Is misschien wel wat omslachtiger, maar je kunt jezelf i.i.g. meteen beveiligen, zodra de patch af is.

Dat die patches daarna allemaal gebundeld worden in een Service Pack, is heel handig voor als je dus een clean install wil doen, en niet 1 voor 1 al die fixes wilt doorvoeren.

Toch iets anders, dan hierboven geschetst wordt.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:19 Introductie Microsoft Tablet PC op 7 november
Vorige 21:38 ATi bekent AGP8x problemen Radeon 9700 Pro
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011