Hoofdcategorieën
Device Settings

Beveiligde cd's voortaan standaard met logo

Door Jeroen P Hira, dinsdag 17 september 2002 12:57
Bron: Webwereld, submitter: Wouter Tinus, views: 757

Op Webwereld komt met het bericht dat er een universeel logo komt voor beveiligde cd's. De NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers) heeft dit vandaag bekend gemaakt en het zou gaan om een speciaal ontwikkelde logo en bijbehorende pictogrammen. Het initiatief voor dit idee is door de moederorganisatie van NVPI genomen, de IFPI.NVPI collage

Dat er een logo wordt geplaatst ziet de Consumentenbond als een stap in de goede richting, maar lost de kern van het probleem niet op. De kopieerbeveiliging maakt het de consument alleen maar moeilijk, de grote jongens van de muziekpiraterij hebben er geen tot nauwelijks last van. Daarom ziet de bond ook liever de kopieerbeveiligingen verdwijnen, dan het toevoegen van een logo en verklarende informatie. Daarnaast voldoet een beveiligde cd niet aan de officiële voorwaarden en zou het officiële logo niet eens geplaatst mogen worden. Vooralsnog zal het kopieerlogo niet daarvan in de plaats komen, maar als toevoeging dienen:

Volgende week komt er zelfs een website waarop de muziekliefhebber exact kan zien welke cd's zijn beveiligd, met welke techniek en wat daarvan de gevolgen zijn. Het gaat om een database met alle in Nederland verkrijgbare cd's.
Volgende 13:22 Windows 98 nog steeds meestgebruikte OS
Vorige 11:53 Garantiebeperking Maxtor, Seagate en WD valt mee
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Da's handig. Weten we in iedergeval welke cd's we NIET moeten kopen...

precies ik wil wel een kopie voor in de auto of in m'n cd-speler kunnen maken.
En dat moet ook kunnen volgens de wet toch.!!!!!!!!!

Voor zover ik weet heb je het recht om een kopie voor eigen gebruik te maken, maar dat recht maakt nog niet dat de producent de plicht heeft om dit mogelijk te maken.

Toen er nog geen cd-writers waren moest de muziekindustrie ook geen cd-writers uitvinden he.

Ik vind het wel goed dat je het op voorhand duidelijk kan zien nu.
Ben al een paar keer thuisgekomen met een cd'tje, en als ik er mp3'tjes van wil maken lukt dat niet. Dan vraag ik me soms echt wel af waarom ik er nog voor betaal.

Deze discussie heeft nu al ZOOO vaak hier plaatsgevonden.

Sorry voor flame, maar het is de waarheid :P

nee,,, dat is marco borsato.

maar ik vind het niet lief van ze dat ze mij het recht ONTNEMEN om een perfect kopie voor mij zelf te maken

Deze discussie komt altijd weer naar boven...
- Je hebt het recht om een kopie te maken,
- de producent is niet verplicht om dat mogelijk te maken, maar
- het is de producent wel verboden om dat tegen te werken. Volgens mij gaan ze op dat laatste hier wel de mist in...

Toen er nog geen cd-writers waren moest de muziekindustrie ook geen cd-writers uitvinden he.
Nee, maar ik kan je vertellen dat Philips cd-r al zo'n 10 jaar klaar had voor ze het op de markt brachten, omdat ze met Polygram, destijds nog deel van Philips, teveel in de clinch lagen....

Deze discussie is mischien wel vaak gevoerd maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar het laatste woord is gevoerd. Maar goed... Inzake consumentenrechten is het zo dat je rekening moet houden met de zwakke positie van de consument en als dusdanig weegt het recht op de thuiskopie zwaarder dan het niet verplicht zijn die mogelijk te maken, in die zin dat de producent het eigenlijk niet in de weg mag staan. Een encryptie plaatsen is niet een kwestie van het niet mogelijk maken maar het onmogelijk maken en daar is een groot verschil tussen.

Mensen die alsnog "legaal" een thuiskopie van een cd willen maken:

http://www.elby.de/CloneCD/english/
http://www.isobuster.com/
http://www.daemon-tools.com/

Helpen je al vast een eindje verder.

Fight the power!

:)


{edit} typo

Dit is net zo als bijvoorbeeld de BSA langs komt op een LAN-party met een geldig huiszoekingsbevel, ze hebben dan het RECHT om mijn pc te doorzoeken maar als ik alles encrypted heb dan is het niet mijn PLICHT om ze te helpen :) das hun probleem. Kortom het is toegestaan maar ze hoeven je er niet bij te helpen. (8>

Je mag het kopieeren, maar er staat niet aangegeven dat het perse op cd moet kunnen.
Waarschijnlijk kan je de cd gewoon nog op een casettebandje zetten.

crap, daar heb je nog een goed punt, zolang het nog te copieren is op 'een' medium kunnen ze natuurlijk altijd als excuus gebruiken dat het nog kan.

ook al kan je geen backup_CD of mindisk copy maken.

FOUT!
Dat mag dus WEL!!!
Er zijn al div. rechterlijke uitspraken geweest....
Je MAG een kopie maken voor EIGEN GEBRUIK, dus ook voor bijv. voor een exemplaar voor in de auto.
Echter mag je de kopie danwel het orgineel niet van elkaar vervreemden.
Betekend dus dat je wel een kopie mag maken zolang die niet bestemd is voor een ander, en dat je zelf in het bezit moet zijn en blijven van het orgineel.
Wanneer je het orgineel zou weggeven / doorverkopen /... wat dan ook, moet de kopie worden vernietigd danwel bij het orgineel worden toegevoegd.

Onzin.
Je mag een kopie maken van welke audio cd dan ook, zolang je het voor jezelf doet.

Origineel en kopie hoeven helemaal niet bij elkaar te blijven, dat geldt alleen voor software.

Zoek maar op 'thuiskopie'.

Je betaalt trouwens een premie/heffing op een blanco cassette of cd-r(w) / audio-cd-r(w). Je hebt ervoor betaald, dus ik zou maar van dat recht gebruik maken.

Je betaalt trouwens een premie/heffing op een blanco cassette of cd-r(w) / audio-cd-r(w). Je hebt ervoor betaald, dus ik zou maar van dat recht gebruik maken.
Das een kleine misvatting!
De premie is bedoeld om de muziekindustrie tegemoet te komen ivm (vermeende) misgelopen inkomsten uit het kopieeren van muziek...
Dat er premie betaald moet worden is nog altijd GEEN VRIJWARING om er maar op los te kopieeren!!
Laat dat wel duidelijk zijn!

Toch zie ik het ook zo. Ik ga niet betalen voor inkomsten die misgelopen worden omdat andere mensen kopieeren. Dan zorg ik wel dat ik betaal voor inkomsten die worden misgelopen omdat ik zelf kopieer.

Reactie op ReinierG [First-Post]
Of welke CDs je wel moet kopen en daarna behandelen met een bepaalde patch.. hmm.. niet slecht.

Da's handig. Weten we in iedergeval welke cd's we NIET moeten kopen...
Alsof we nog CD's kopen... }>

Juist... uit principe download ik beveiligde CD's alleen nog maar...
Zij een stap verder, ik een stap terug! :) Dan maar niet legaal... wij een beetje voor de kosten op draaien, nou ja doordat wijde beveiligingen weer kraken wordt het weer duurder, maar goed...
het gaat om het principe! :)

Deze discussie zal ook altijd terug komen btw als er niet wat aan dit ongein gedaan wordt... :)

alles leuk en aardig, maar ik heb er dus geen fsck aan.

ik heb geen stereo, maar veel geinvesteerd in de audio-rommel die in m'n computer zit. Hele goeie geluidskaart, uitstekende boxen, goeie cd-rom speler.... dankzij de heren van de platenindustrie kan ik dus straks ALSNOG een stereo aanschaffen omdat de CD's die ik wil kopen opeens beveiligd zijn.

doorgestoken kaart anyone?

wees gerust.. ze mogen de cd's niet eens zo maken dat ze alleen op stereo's draaien.
die discussie was vorrig jaar al ergens op tweakers.

oh? en hoe zit het dan met bijvoorbeeld die CD van Celine what's her name? Als je die in een (windows) PC propt crashed het ding gelijk. (leuke DOS attack? ;) )

onder Unix en Linux en wellicht ook Mac OS heb je daar geen last van, maar ala... het is toch weer een geintje wat ze maar geflikt hebben. Dus niet mogen? Leuk, maar ze doen het dus blijkbaar wel :)

Alleen een losse CD-speler zou ook voldoende zijn hoor :+. Die kan je zo op je computer aansluiten (via je line-in, of zelfs digitaal).

Maar verder heb je gelijk hoor, het is allemaal bullshit, die beveiligde CD's...

Precies,
Indien je een beetje een goede geluidskaart heb, is een kopietje snel gemaakt.. en zonder beveiliging. Kun je daar weer een kopie van maken (voor eigen gebruik)
Ze doen maar met die beveiligingen, ik heb ze tot nu toe nog steeds kunnen omzeilen, en zolang er een audio-out op de cdspeler zit kan ik de cd gewoon weer op de pc krijgen.

Als je een digital-out hebt op je cd-speler en een digital in op je geluidskaart wordt het helemaal lachen 8-)

wat ik dus heb, en ik heb dus ook een digital out op m'n SoundCard en een Digital IN op m'n Minidisk (optisch)

;)

Waar wordt dat logo geplaatst dan?
En wat voor zin heeft het, naast dat het leuk staat?
Is het een zoveelste beveiliging, of is het alleen maar om aan te geven dat het van een bepaalde platenmaatschappij is?

Waar wordt dat logo geplaatst dan?
Aan de glimmende kant. Dus aan de andere kant dan waar het logo van de platenmaatschappij staat. Die kant was nog helemaal vrij voor tekst.

Halen ze dan het cd logootje dan ook gelijk weg?

aangezien je ze niet/moeilijk in de pc - cdrom kan afspelen.

Daarnaast voldoet een beveiligde cd niet aan de officiële voorwaarden en zou het officiële logo niet eens geplaatst mogen worden. Vooralsnog zal het kopieerlogo niet daarvan in de plaats komen, maar als toevoeging dienen:

Nee dus.

Dacht het wel.
Dat logo staat voor zover ik weet op de cd om aan te geven dat die cd aan een bepaalde standaard voldoet. Met die beveiliging voldoet de cd niet meer aan die standaard, dus in principe zou het logo wegmoeten lijkt me :)

edit:
waarom zag ik die reply hierboven net niet :?
heb alles op -1 staan

vaag...maar vandaag dus een dubbelpost voor mij :/

Jammer. Dit is alleen maar geld verspilling. Ze kunnen dit geld beter besteden aan het goedkoper maken van CD's

ik zie liever een "low price" logo op me cd's staan!!

Ik vind het echt belachelijk, want volgens de nederlandse wettenzooi ofzow mocht het toch om backupjes te maken??? Dat wordt dan nu gewoon belemmerd :r Echt slecht! Gewoon netpumperen voortaan :)


wedden dat ie nog voor de release op Kazaa en andere P2P netwerken te vinden is? ;)

Wedden dat die dan op mijn pc staat? :D

Wedden dat James Hitlerfield & co bij mij al niet meer aan de bak komen sinds ze napster (en hun eigen eerste-uur fans) aangevallen hebben? Dat Lars zn cocaïneverslaving zelf maar bekostigt!!!

hey people, niet overbodig, alleen lichtelijk 'te'..

ja, sinds Napster wil ik niets meer van Metallica kopen, maar ik download het wel. Puur en alleen als 'tegengas'. (god wat klink ik nu als de SP)

ik raad iedereen dat ook aan trouwens, want alleen zo verander je wat, laat dat kopen van Metallica maar en koop bijvoorbeeld U2 (die sharing wel goed vinden) of Madonna (die het er ook mee eens is). Dan zal Metallica (en dus de platenbaas) ondervinden wat de macht van de consument is.

big changes start small

Ik hoop dat die beveiligingen snel worden afgeschaft. De consumentenbond weet tenminste hoe de vork in de steel zit. Terwijl de platenbonzen op hun terein dus totaal geen kennis van zaken hebben.

Zoals we allemaal weten:
- Kopieerbeveiligingen kosten de consumenten meer in de vorm van duurdere CD's
- Kopieerbeveiligingen kosten de artiesten inkomsten
- Elke beveiliging kan worden gekraakt
- Een hele hoop audio apparatuur kan er niet mee overweg. (Een collega van me heeft een vriendin die de CD van Marco Borsato had gekocht. (21 EURO!!!) en thuis aangekomen bleek dat ding niet afspeelbaar op haar Bang & Olufsen set (ook niet van haar pa of broer) terwijl dat ding perfect in de computer werkt (volgens mij was het de intentie dat het andersom zou zijn?)

Dus gauw afschaffen en die prijzen omlaag!

Wat maakt het uit!

Er verschijnen dan binnen de korste keer, een proggie die dit allemaal omzeilt. :)
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:22 Windows 98 nog steeds meestgebruikte OS
Vorige 11:53 Garantiebeperking Maxtor, Seagate en WD valt mee
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011