Hoofdcategorieën
Device Settings

Xs4all naar Hoge Raad wegens uitspraak spamzaak

Door Mark Timmer, zaterdag 14 september 2002 12:55
Bron: WebWereld, views: 871

Bij WebWereld lezen we dat internetprovider Xs4all in cassatie gaat bij de Hoge Raad over de manier waarop tot nu toe recht is gesproken in de zaak tegen spammer AbFab. Eerder was het gerechtshof van mening dat er op grond van de huidige wetgeving niets tegen spampraktijken gedaan kan worden, maar Xs4all is het niet eens met de manier waarop deze uitspraak tot stand kwam. De provider wil nog duidelijke uitspraken over een drietal punten. Zo is het principe van Opt-in nog niet helemaal goed uitgewerkt, aangezien er geen onderscheid tussen goede doelen en commerciële reclame gemaakt wordt. Daarnaast vindt Xs4all dat het vergaren van e-mailadressen strenger in de gaten gehouden moet worden, aangezien men tegenwoordig - in tegenstelling tot een vorige gerechtelijke uitspraak - niet meer eenvoudig van adres wisselt. Als laatste vindt het bedrijf dat het zeggenschap moet hebben over wat er op haar netwerk gebeurt, waaronder dus ook de netiquette:

XS4All logoTot slot vindt XS4ALL dat providers het recht moeten hebben om hun netiquette aan de gebruikers van hun netwerk op te leggen, in dit geval AbFab. "Het internet is een netwerk van netwerken, en wij zijn eigenaar van een van die netwerken. Wij vinden dus dat wij voor dat deel gebruiksvoorwaarden mogen stellen", zo zegt Nas.

XS4ALL verwacht overigens een lange juridische gang, als de zaak door het Hof wordt aangenomen. Nas denkt aan 'minimaal een half jaar'. Vanaf 31 oktober 2003 mag iedere Nederlander overigens rechtstreeks een beroep doen op de Europese privacyrichtlijn waarbij Opt-in wordt verlangd, mocht deze richtlijn op die datum nog niet in de Nederlandse regelgeving zijn opgenomen.
Volgende 13:11 Athlon XP 2400+ overclocking @ HardOCP
Vorige 12:19 Google nu gecensureerd bereikbaar in China
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Nu maar hopen dat de hoge raad het met Xs4all eens is. Dat spam moet maar eens zijn afgelopen.

Maar XS4ALL is ook geen nette bedrijf, die sluist ook abonnee-gegevens door naar derden (gebeurd sinds overname door KPN). En ik vind dat hier ook een einde aan moet komen, ik wil geen ongevraagde reclame door m'n brievenbus. Dat noem ik ook SPAM!

daar heb ik nog NOOOIt van gehoord en ik ben zelf tevreden gebruiker van XS4ALL en nog nooit iets over gehoord.

heb je niet ergens iets aangevinkt dat je wel reclame WIL ontvangen en gewoon op next gedrukt ofzo? :Z

maar als je zou willen, zou ik wel graag bewijs willen zien want echt netjes is het inderdaad niet.

Mja, ik zie daar niks over ophet Control Panel: https://service.xs4all.nl

Zelf ook nog nooit last van gehad. Maar goed, volgens mij ook loos..

sorry, dat is klinklare onzin, waar baseer je dat op ?

Ze hadden m'n achternaam verkeerd gespeld als abonnee. Toen het overgenomen werd door KPN, kreeg ik opeens geadreseerde reclame op die naam, zodoende

KPN en Xs4all hebben je naam. KPN en Xs4all hebben je naam fout. Xs4all geeft aan dit niet te doen. KPN geeft dit niet aan en laten we eerlijk zijn dat bedrijf zien we dat eerder doen dan Xs4all. Rara, wie is er hier de zwarte piet?

Inderdaad terecht , hoe kunnen ze nou SPAM goedkeuren !
Zeker een rechter geweest die zelf geen computer heeft en laat staan ooit iets te maken heeft gehad met Email !
Dat zal het wel zijn ....

Misschien keuren ze SPAM wel helemaal niet goed. Maar als de rechter via de huidige wet er niks tegen kan doen dan is dat niet zijn fout, maar de fout van de overheid. Want de overheid moet de wetten maken die tegen SPAM werken.

Er valt vrijwel altijd wel iets te vinden. Er is een wet tegen het ongewenst versturen van reclame faxen. Die wet is hoogst waarschijnlijk prima te gebruiken om het spammen strafbaar te maken. IPV "fax" staat er waarschijnlijk iets van een "electronisch communicatie apparaat" en daar valt een computer natuurlijk ook onder.

Zeker een rechter geweest die zelf geen computer heeft en laat staan ooit iets te maken heeft gehad met Email !
Nee joh, een rechter die alleen maar spam krijgt, en daar z'n sociale leven aan afmeet...
}>
Als xs4all spam niet mag filteren, mag je dat als gebruiker dan wel?
Ik vang hier smtp op en serveer dat (via popper) voor een paar andere pc's (hoef ik niet steeds naar zolder voor de post). Het enkele junkmailtje dat erdoor glipt bij xs4all gaat meteen verder naar /dev/null , maar misschien ben ik nu wel crimineel.
(Zou ik wel erg trots op zijn, dat snap je wel :) )

Het gaat ook niet om het feit of ze het mogen filteren. Want dat doen ze ook al. Maar het gaat om het feit of degene die de spam mail verstuurt illigaal bezig is of niet

Gebruiker is end-user en Xs4all is ISP. Crimineel ben je zeker niet. Jij mag een email best ad directum verwijderen zonder 'm te lezen, je bent niet er toe verplicht 'm te lezen. Het ging hier echter erom of Xs4all verplicht was de data door te sturen omdat ze ISP zijn. Is niet zo: staat in hun algemene voorwaarden :)

zo zegt Nas.
moet je wel eerst even uitleggen wie Nas is... (Sjoera Nas is woordvoerder van XS4ALL, maar dat staat er niet in!)

Sjoera Nas is (botweg geformuleerd) de PR-vrouw / spreekbuis / woordvoerder van XS4ALL.

daar dan, xs4all laat tenminste niet met zich sollen als 't om de privacy van de gebruiker gaat, AbFab is voor hun een dure en lastige vlieg die verpletterd moet worden. AbFab gebruikt het netwerk en daarmee de bandbreedte van xs4all om onvraagt reclame te versturen. En bandbreedte kost geld.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik bij planet zit. Daar gebeurt dat (nog) niet...

Planet heeft er net zo goed last van. AbFab heeft een hele hoop mensen gespammed, o.a. namens telegraaf en NRC.

Planet kiest er voor om dat gewoonals "just another spammer" te zien, en het maar z'n beloop te laten. Xs4all ziet dat het om een nederlands bedrijf gaat, wat volgens de nederlandse wet aangepakt kan worden, en heeft een pogingkje gewaagd....

Wel moet xs4all trachten een wetje te vinden dat abfab inderdaad overtreed. Als er geen enkele wet te vinden is die ze overtreden, dan krijg je lastig een "verbod op spam" langs de rechter.

Volgens mij is er een antispam regel in de maak bij de EU. Als er geen wetgeving is dan zou je in principe alle kanten op kunnen en dan ligt het voor de hand om naar de internationale wetgeving te kijken.

Het zal nog wel een tijd duren denk ik.

Dit geintje begint XS4ALL natuurlijk ook bakken met geld te kosten, tis maar goed dat XS4ALL dit probleem zich wel aantrekt!
Maar waarschijnlijk begrijpt iedereen wel dat dit ook een hele positieve reclame voor dit bedrijf is.

Hoe dan ook: Ga zo door!

Dat hangt er maar van af Stefan. Volgens recent onderzoek, zou voor het eind van het jaar de helft van alle meel uit SPAM bestaan. Dat betekent dat de helft van de kosten die XS4ALL moet maken met betrekking tot mail (servers, diskruimte, backbonecapaciteit, backup, contigentie planning etc). eigenlijk voor de kat zn k*t is. En denk eraan, we praten hier niet ovr een paar tientjes...

Precies, bovendien kost het niet alleen XS4ALL geld, maar ook bedrijven etc die die mail ontvangen. Als je kijkt heoveel tijd je bij elkaar nodig hebt om alle spam weg te flikkeren, dan wordt je daar niet vrolijk van. Ik heb laatst gelezen dat bedrijven een flinke kostenpost hebben door spam. Dat zou voor mij al een reden kunnen zijn om de mail af te schaffen als bedrijf zijnde dan...

Goed dat 'mijn' provider dit zich zo aantrekt! Als het nodig zou zijn, ben ik zelfs bereid om een vrijwillige bijdrage te storten om dit soort gedrag te beteugelen. Als je de berichten een beetje gevolgd hebt de afgelopen tijd, is dit slechts een topje van de bekende ijsberg. Dit MOET met vuur en zwaard bestreden worden! Go XS4all GO!

Ja ,helemaal mee eens.
Het zou goed zijn,als andere providers,xs4all hierin steunden.Het is ook in hun belang.
Perfecte Provider trouwens.

Dirk

Van mij mag Chello ook wel eens SPAM gaan filteren, want het wordt alleen maar erger :(

gelukkig kun je zelf ook wel filteren, maar 101 mailtjes binnen trekken om er vervolgens 5 over te houden in je inbox is toch ook een beetje van de zotte... ;(

Spam is vrijheid van meningsuiting volgens sommige mensen :P

Precies en je hebt ook het recht om een ander zijn mening niet te waarderen en je daarvoor af te sluiten. Ik mag in een moskee ook niet gaan lopen brullen over Jezus etc. Beetje kromme vergelijking, maar in dat geval zou XS4ALL mogen zeggen dat spam ongewenst is en dus de desbetreffende gebruiker buiten kunnen sluiten.

"waarbij Opt-in wordt verlangd"

Ik ontvang al ZO ontzettend veel mailtjes, waarbij staat "dat ik me er voor heb opgegeven" ... Niet dus.

Lekkere lulkoek dat ik me opgeef voor advertenties van verzekeringen in nb. de USA...

ik KAN daar niets mee, zelfs al zou ik het willen.

problemen die er zijn:
1: veelal wordt niet vermeld om WELK adres het gaat.
2: de betreffende afmeld web-pagina/mail bot reageert niet
3: er zijn er waar het lijkt alsof mijn adres ipv. afgemeld ineens op 20 extra lijsten wordt aangemeld.

Spijt me zeer, maar dat soort regels WERKEN gewoon niet. Zou fijn zijn als die idioten in brussel dat nou ook eens gingen snappen. - ALGEMEEN VERBOD.

Afmelden is alleen maar een vermelding dat je email adres leeft, dat heeft niet zo'n zin :(

Persoonlijk snap ik het ook niet. Probeer dan maar een hypotheek voor een woning in nederland in Amerika te krijgen, wedden dat ze er niet eens op in willen gaan :?

Duidelijk moeten ze eens aandacht besteden waar de emailadressen gevestigd zijn (*.nl domein ed.) en alleen spammen in het gebied waar ze dekking hebben. Alleen dat zal bij mij (en vele anderen) al een hele hoop schelen !

* 786562 memphis

Ik denk dat het voor de spammers duurder is om bepaalde emailadressen te filteren dan gewoon alle adressen te spammen. Spam sturen is namelijk ontzettend goedkoop

"Daddy where were you when they took freedom away from the internet?"

"out working in the real world to provide for your spoiled ass."
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:11 Athlon XP 2400+ overclocking @ HardOCP
Vorige 12:19 Google nu gecensureerd bereikbaar in China
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011