Hoofdcategorieën

HP en Dell verkiezen WordPerfect boven MS Works

Door Martin Sturm, woensdag 28 augustus 2002 10:27
Bron: Financial Times, views: 1.415

De Financial Times bericht dat Dell en Hewlett Packard voortaan Corel office pakketten gaan leveren in combinatie met hun consumenten systemen. Tot op heden leverden allebei de bedrijven Microsoft Works mee met hun consumenten pc's. Deze overstap van de twee grootste computer producenten is een relatief grote klap voor Microsoft. De afzet van hun desktop software, waar onder andere Microsoft Office en Microsoft Works onder vallen, zorgde voor bijna een derde van de omzet het afgelopen jaar. Microsoft beschikt tot nu toe over een marktaandeel van 90 procent op het gebied van office pakketten:

WordPerfect Office logo During the recent anti-trust hearings in Washington, PC makers said that Microsoft had been abusing its monopoly in operating systems and productivity tools, and in particular the way it licensed its products to PC makers. Gateway alleged that Microsoft favoured certain PC manufacturers both in financial and other means.

HP and Microsoft were not immediately available for comment.

Met dank aan ro__[2] voor de tip.

Volgende 10:58
Vorige 10:27

Reacties

«  1  2  3  4  »


Ik denk dat Microsoft de prijzen helemaal niet omlaag gaat doen, waarschijnlijk zegt Bill tegen HP en Dell dat wanneer ze niet onmiddelijk weer MS Works (of een ander MS product) bijleveren ze geen Windows meer op hun PCs mogen zetten. Moet je zien hoe snel er standaard weer MS troep op die PCs staat! :( :( :(

En dat mag dus niet van de rechter...

Enne... Dell heeft toch ook FreeDos als OS optie om onder het juk van MS uit te komen?

je moet wel ff in gedachte houden dat dit natuurlijk gericht is op de gewone thuis gebruiker.. echter bedrijven (vooral secreatresses die toch wel zo'n beetje het meeste met tekstverwerken te maken krijgen zijn sinds een tijdje al overgestapt naar MS en ik betwijfel dat die zin hebben om weer terug te gaan naar WP en dit zijn toch diegene die je eigenlijk moet hebben om een grotere hap in de markt te verkrijgen)

En dat mag dus niet van de rechter...
Kennelijk wel dus: MS verplicht computermakers tot het bijleveren van een OS; Dell levert dan FreeDOS mee, maar dit is wel degelijk iets flauws van MS.

Als je de prijzen vergelijkt van MS works 2002 (121 euro) en Wordperfect office 2002 (493 euro) krijgen de consument toch wel een heel veel betere deal van HP & Dell

Hopenlijk gaan nu meer mensen inzien hoe mooi het Corel Office pakket is :) Ik vind het een stukje fijner werken dan de M$ Office Suite :)

Helemaal mee eens. Neem bijvoorbeeld het onderwaterscherm van WordPerfect. Ideaal.

Het onderwaterscherm kan simpelweg bij ms word niet omdat ms word een object georiënteerde tekstverwerker is. Als je dat eindelijk door hebt, is het veel makkelijker om met word te werken dan je dacht.

Overigens neemt het niet weg dat zo'n onderwaterscherm optie natuurlijk wel geinig is. In de volgende versie van word zal zoiets zeker mogelijk zijn omdat dan de bestanden XML based opgeslagen zullen worden. Daarmee is bewerken op byteniveau ook gelijk weer mogelijk. Je zou eventuele correcties, net als bij frontpage in de html view, kunnen maken in mogelijk de XML view.

Ik ben blij voor corel, en voor mijn portemonai volgend jaar. MS zal dit toch ook wel aangrijpen om licence 6.0 te vervangen door de voorganger?

Het onderwaterscherm kan simpelweg bij ms word niet omdat ms word een object georiënteerde tekstverwerker is.
Word object oriented? Waarom zou een tekstverwerker object oriented willen zijn?

OK, je kunt er via OLE objecten in kwijt, maar daar is OLE dan ook voor: Object Linking and Embedding. 't Object wordt dan opgenomen in je document door 't te embedden tussen (jawel!) tags die prima zichtbaar gemaakt zouden kunnen worden in een "onderwaterscherm".

Ik gebruik Word al vanaf versie 3.0 (textmode, voor DOS en OS/2), en WP vanaf 4.2, maar dat "onderwaterscherm" is voor de 'power users' nog steeds een pre van WP.

Doet de opmaak niet wat jij wilt? (vette tekst terwijl je zeker weet dat je al voorbij de bold-off marker bent bv.)
In WP kun je dat corrigeren via dat "onderwaterscherm". Bij Word blijft 't trial and error, en dan maar hopen dat 't uiteindelijke .doc-je geen berg aan nodeloze tags in zich heeft.

Al was die kans een stuk groter bij Word '95 dan bij Office XP...

onderwaterscherm? Nou wordt ik toch nieuwsgierig... Wat is dat? :*)

onderwaterscherm? Nou wordt ik toch nieuwsgierig...
Dat is dat scherm dat de temperatuur van je proc met 5 graden verlaagd. Als je er dus genoeg van openzet, kun je een kip invriezen op je PC... :+

Pietervs:

Whoehahahaha, geweldig. Je kan me nu echt bij mekaar vegen :D

In het overwaterscherm van WordPerfect zie je de opmaak-codes; vergelijk het met de source van een HTML; met behulp daarvan kun je precies zien wat tot wat bijvoorbeeld vet is en waar de cursor nu eigenlijk precies staat; wordt wat ik nu ga typen vet of niet? In het overwaterscherm kun je het te weten komen (dan zie je of de cursor voor of na [/vet] staat)...

Het onderwaterscherm was/is nu eenmaal nodig omdat het programma zelf geen onnodige dingen eruit haalt. In WP 5.1 bijvoorbeeld wa shet mogelijk om [groot][klein][groot][klein] ect voor elkaar te krijgen, bij Word kan dit niet. Dus na mijn mening is het onderwaterscherm ook iets om een 'zwakheid' van het programma op te vullen, zeg nou zelf...

Ik moet wel zeggen dat Word af en toe iets téveel voor me doet. Bijvoorbeeld die 'autoopmaak', daar word ik af en toe gek van.

Met het onderwaterscherm kun je hetzelfde bij een WPDtje (WordPerfect Document) doen als wat je bij een HTMLletje kan doen in een code-editor; het is misschien iets minder gebruiksvriendelijk, maar het laat je wel toe om veel meer te doen. :P

Ik werk al met WordPerfect vanaf 4.2 en heb dat sinds die tijd altijd prima kunnen doen; WordPerfect is met zijn onderwaterscherm sowiezo altijd al beter geweest dan Bill's rommel... ;)

WIL ER NU IEMAND EINDELIJK UITLEGGEN WTF DAT ONDERWATERSCHERM IS? :Y)

It sounds so cool :D

PS: Pics!

ik geloof dat ze niet zoiets als het HTML editen bedoelen, je kunt dus gewoon XML editen in het "onderwaterscherm", en dan het resultaat bekijken....

Ja dat denk ik ook, op die manier zou je dan 2 views hebben, de "code" view, waar je met tags enzo de opmaak aangeeft en het andere view waar je de tags verwerkt te zien krijgt. Best te vergelijken (zoals je zegt) met een html file geopend in notepad en html geopend in je browser. Kan iemand zeggen of dit klopt ? Daar ik nog nooit wp gebruikt hebt.

Dit lijkt mij ook heel interesant voor editing. ik was overlaatst bezig met labels maken en had in word een mooi templatje gemaakt, nu wou ik een progje maken dat de tekst in de template zou aanpassen met tekst gehaald uit een db en dan afprinten zodat ik die label tekst dus niet manueel zou moeten copy/pasten. maarja, dat ging lekker niet omdat dat doc formaat gesloten is :(

Dit had in word al eeuwen eerder moeten gebeuren, data en opmaak appart houden.

Gij zijt een heiden :? :P

Bij WP kan je het scherm opdelen in 2 delen, het bovenste deel is het opgemaakte deel (WYSIWYG).
Het onderste deel bevat hetzelfde, alleen in platte tekstvorm, maar met alle codes erbij..

Ongeveer zo:

[Lettertype:Arial;12p][A4]Hallo[return]
hoe*[VET]gaat*het[vet]*ermee*?[return]


Een beetje als html eigenlijk.
Als je een beetje doorhebt hoe dat werkt, dan wil je nooit meer zonder.
Het gebeurt mij vaak bij Word, dat ik een tekst opmaak in een bepaald lettertype, maar wanneer ik op [End] druk, ga ik niet alleen naar het einde v/d regel, maar ook ineens naar een andere tekstopmaak (de standaardopmaak).
Moet je een hoop gaan klooien met de pijltjestoetsen om de juiste code te pakken te krijgen, of je moet helemaal naar de menubalk om daar de juiste waarden aan te klikken. ;(
Met WP zet je de cursor gewoon tussen de gewenste code, en je doet wat je wil, perfect en zeer intuïtief... :9~

*gevoel van nostalgie overvalt*

Vroeger was idd alles beter :P

De nieuwste WordPerfect (versie 10; 2002) heeft nog steeds het overwaterscherm :P, probeer maar eens Ctrl + F3 (Codes weergeven)... :9

Hmm, niet zozeer vroeger.. Wordperfect was, en is nog steeds, daar heel handig in.

Ik weet niet of je wel eens met anderen samen aan een tekst werkt. Degene die het samenvoegt is echt de lul als er een paar zijn die zelf al wat aan opmaak hebben gedaan of andere lettertypes gebruiken. Als je dan gaat schuiven in Word ben je helemaal zuur. Dan heb je meerdere opmaakzooi door elkaar staan. Heel leuk, not.. |:(

Wat ook altijd zo leuk is als je thuis Word NL hebt en op het werk Word US; die knuppels van MS hebben de interne tags ook vertaald namelijk. Als je nu verwijzingen gaat maken in de US versie gaat het met 1 keer laden in de NL versie totaal mis. Kan je alles weer opnieuw doen. |:(

Naja, zo weet ik er nog wel een paar maar van zulke grappen had ik in Wordperfect nooit last van eigenlijk. Dat programma is eigenlijk dommer maar Word is me te slim. :'(

Voor het grootste deel mee eens. Word is totaal ongeschikt om te mengen; of het nou twee versies zijn of twee talen van dezelfde versie: alleen maar problemen! :(

Het enige ;(ere is dat sinds WordPerfect Office 2002 (versie 10) er geen Nederlandse versie meer is; WordPerfect Office 2000 (versie 9) is de laatste waar een Nederlandstalige uitgave van is gemaakt. Nu dus geen NL meer... dat komt omdat Corel in geldnood kwam en er niet genoeg exemplaren van de Nederlandse versie werden verkocht (bijna iedereen kocht alleen maar troep van MS)... :'(

In het overwaterscherm van WordPerfect zie je de opmaak-codes; vergelijk het met de source van een HTML; met behulp daarvan kun je precies zien wat tot wat bijvoorbeeld vet is en waar de cursor nu eigenlijk precies staat; wordt wat ik nu ga typen vet of niet? In het overwaterscherm kun je het te weten komen (dan zie je of de cursor voor of na [/vet] staat)...

Hieronder even een voorbeeld:
[Tekengr: 12pts][Uitl]tekst[HRt]volgende regel tekst[kleur]andere kleur
enz...

Works is maar een second rate sub pakket voor Microsoft, en als ze dat om die reden nauwelijks een meerwaarde geven over Correl Office ... dan kan ik dit besluit prima begrijpen.

Kijk, MS is niet gek ... die weten ook wel dat grote Computerbedrijven het veel te duur vinden om MS Office mee te leveren met nieuwe PC's ... dan moet je daar als MS zijnde maar op inspringen met een goed alternatief en goedkoper pakket, en dat pakket is nu eenmaal niet zo sterk als het nagenoeg even dure Correl Office. Eigen schuld ...

Works is dan wel een 'sub' packet, maar in dat pakket is wel MS Word als teksterverwerker. Verder zit er works eigen simpele spreadsheet (exel met skin maybe) ms money en nog wat van die zooi in. Maar word toch wel zeker. En als je het over office hebt, heb je het eigenlijk stiekum niet voornamelijk over word? (met als excel op 2de plaats)

Hoe dan ook is het een klote packett. WP of OpenOffice werkt toch veel fijner. En onderwater kijken ruled!! (Wat ook niet anders te verwachten is voor menig tweaker)

En als je het over office hebt, heb je het eigenlijk stiekum niet voornamelijk over word? (met als excel op 2de plaats)

En waarom dan ? Omdat dat waarschijnlijk de paketten zijn die jij intensief gebruikt ... dat betekent niet dat dat de voornaamste paketten zijn in Office. Wat denk je van Outlook ? Er zijn bedrijven zat die de gehele interne communicatie met Outlook en Exchange doen. Of Access ? Dat is een geweldig pakket ... dan heb ik het echt niet eens over als het dient als simpele backoffice voor een appje. Nee, Access is misschien geen productiedatabase, maar het is wel een erg goede (en veel gebruikte) database tool. Frontpage ? Powerpoint ? Binder ? Photo Editor ?

Nee, Als ik het over Office heb (en ook vele anderen met mij) heb ik het beslist niet alleen over Word.

En onderwater kijken ruled!! (Wat ook niet anders te verwachten is voor menig tweaker)

Ik zou even een paar posting hierboven kijken wat enkele 'Tweakers' van onderwaterschermen weten.



Microsoft heeft een tijdje terug een heleboel Corel aandelen gehad... :(

Ik moet zeggen dat ik het wel een leuk idee vind om een keer iets anders mee te leveren dan het MS works pakket met een computer.

Nadeel is dat de meeste users wel gewend zijn aan MS works en dat het wel handig is dat 'iedereen' wat verstand heeft hoe het werkt met MS works zodat ze ook kunnen werken met Office

Persoonlijk heb ik altijd gewerkt met Wordperfect en Paradox en ben 1 jaar geleden overgestapt op MS office en ik vond het heel erg wennen. Ik kan nog wel beter uit de voeten met Corel office maar het verschil ziet hem in de details... Uiteindelijk kan je met alle twee hetzelfde.

Ik vind het ook geen eerlijke vergelijking Works of het corel office pakket. Als je het wilt vergelijken vergelijk dan de 2 office pakketten. Maar ja qua prijs vergelijking... kwee nie maar ik denk dat je met corel office meer bang for your buck krijgt...

Maar het is gewoon een kwestie van wennen

Nadeel is dat de meeste users wel gewend zijn aan MS works en dat het wel handig is dat 'iedereen' wat verstand heeft hoe het werkt met MS works zodat ze ook kunnen werken met Office
Vroeger was dat dus precies andersom, toen een jaar of 10 geleden op elk bedrijf waar ze een computer hadden WP (WordPerfect) dé tekstverwerker was en iedereen WP gebruikte, zowel thuis als op het werk... zijn echt veel mensen die toen juist niets van MS Word snapten, alleen maar WP; dat kenden ze (moesten ze leren van hun baas... :+)

Hoeveel bedrijven zullen er nu opeens overstappen van Office naar WordPerfect? De kosten die dat voor HR met zich meebrengt zijn vele malen hoger dan de pakket kosten. Voor een (groot) bedrijf zijn de licentie kosten niet de bottelneck het gaat meer om de HR kosten.

Standaard wordt er toch een mirror van een OS op gezet door het bedrijf zelf. Wij werken allemaal met Terminal Server hier.

Het gaat hier om de consumenten systemen van HP en Dell.. niet gericht op bedrijven dus.

Niet gericht op bedrijven nee... Maar als je op je werk met MS office werkt en thuis met Corel office dan vind je Corel zuigen. Je werkt 8 uur per dag dus je raakt eerder gewend aan MS office en mensen gebruiken graag wat ze gewend zijn, vernieuwing/verandering is voor de meeste users niet fijn.

Overstappen kost geld (qua licentie, werk en HR) dus gewoon doorgaan met wat je hebt, als het werkt en aan al je behoeften voldoet, is het makkelijkst

echter als steeds meer mensen thuis toch met corel gaan werken, zullen meer mensen met dit pakket bekend raken. Ze zullen dan eerder dit alternatief in beeld hebben. Zeker met dat nieuwe licentie gekloot van microschoft. Dat kost onze organistie (130 pc's) komende 3 jaar al zeker 95000 euro extra. Kan me voorstellen dat corel indien het goedkoper is een serieus alternatief gaat worden.

En heb je ooit met corel gewerkt. Zo veel verschil met MS office vind ik er niet tussen zitten. (echter ik heb al met zoveel verschillend tekstverwerkers gewerkt, dat ik in elk programma redelijk snel mijn weg vind)

Maar als je op je werk met MS office werkt en thuis met Corel office dan vind je Corel zuigen.
MS Office op m'n werk, en de site licence zou 't zelfs toestaan dat ik dat ook thuis installeer, maar thuis gebruik ik gewoon Describe 5 (ziet er niet meer uit, maar heeft een pracht van een user interface) of WP 9, Lotus Smartsuite (voor de spreadsheet, 1-2-3 blijft gewoon de beste spreadsheet om mee te werken! (op Javelin na)) en OpenOffice voor wanneer er weer 's iets naar MS Office only mensen gestuurd moet worden.

En nee, geen van die pakketten vind ik zuigen.

Als er toch eens een nieuwe versie aan moet worden geschaft door bedijven, dan scheelt het in prijs nauwelijks (en wat het scheelt is in het voordeel van WP) om dan over te stappen op WP.

Daarbij zal WP nu vaker worden aangeschaft, want bedrijven willen niet MS elk jaar betalen; dat is voor hen veel duurder dan één keer WP kopen...

Ik heb jarenlang met WP gewerkt maar op m'n eerste windows bak toch met Word in aanraking gekomen. Ik kreeg laatst een van de laatste WP versies in m'n handen en ik moet zeggen dat er toch een beetje een gevoel van 'nostalgie' naar boven kwam. Het werkt tóch mooier.

Het enige voordeel wat je aan MS Office zou kunnen toerekenen is de onderlinge compatibiliteit met andere MS software maar om eerlijk te zijn heb ik persoonlijk daar nooit m'n voordeel uit gehaald.

compatibiliteit met andere MS software
... en daar houd de compatibiliteit ook meteen op... ;(

Je MOET als je 1 ding van MS gebruikt ook meteen de rest gebruiken, en da's niet echt fijn...

Dat is onzin, zoals iemand al zei is er een functie voor xml en bovendien kan je het ook opslaan als html en openen en het volgende pakket (mits die dat ondersteund).

Tja en dat tekst met opmaak via het klembord wat vaag zal overkomen dat ligt meer eraan hoe de 'ontwikkelaars' de 'regels' van Windows opvolgen.

Heb je wel eens gezien wat voor HTML code Word afleverd?? das gewoon XML. En dan nog zit er een hoop brakke troep in die niet hoeft.

( NIet bedoeld als flame, maar gewoon een observatie )

Ik heb ook jaren met WP gewerkt, de parallel kolommen en het o zo befaamde onderwaterscherm, ideaal. Jammer dat er in een aantal versies echt grote bugs zaten (versie 7 met é's etc). Toen kwam ik op de universiteit, alles M$ en iedereen office. Converteren is niet altijd een optie (en handig).
Ga zo door Corel.

Toen kwam ik op de universiteit, alles M$ en iedereen office.
Waarom jij een troll krijgt is mij niet duidelijk, want je hebt gelijk. Halverwege de jaren '90 kwam Microsoft met het reclame-offensief "Nederland stapt over", waarbij het voorheen peperdure Word voor iets van 20% van de oude prijs werd aangeboden, en zelfs gratis werd meegegeven bij Windows op een nieuwe PC. Op die manier werd marktleider Wordperfect in ca. 2 jaar compleet weggedrukt, terwijl in die tijd WP5.0 nog een (kwalitatief) behoorlijke voorsprong had op Word.

Precies: Microsoft heeft geld en kan zich dat allemaal maar permiteren:
:( Internet Explorer (gratis) in Windows stoppen om van Netscape af te komen
:( De Xbox met verlies verkopen om van Sega, Nintendo en Sony af te komen (Sega done, two to go (nog twee te gaan))
:( Java: eerst wel, dan niet, en compatible met de officiële standaard van Sun al helemaal niet
:( Bundelverkoop: een PC zonder Windows standaard geïnstalleerd bestaat niet (of nauwelijks)
:( en zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden te bedenken.. :'(
Microsoft is gewoon een triest bedrijf wat zijn monopoly aan het uitbuiten is...

Leuk, met al die kwade gezichtjes, echter ben ik het er niet echt mee eens.

Internet Explorer (gratis) in Windows stoppen om van Netscape af te komen

Is al vaak over gediscusieerd, MS ziet IE als een tool binnen Windows, het zit om deze reden ook helemaal geintegreerd met Windows. Als je dus Windows koopt, wil je dan ook nog betalen voor iets dat een fundamenteel deel uitmaakt van het OS ??? :?

De Xbox met verlies verkopen om van Sega, Nintendo en Sony af te komen (Sega done, two to go (nog twee te gaan))

De Snes, PS2, PS1, GameCube en (jawel) ook de Saturn zijn allemaal met verlies verkocht.
lalalageld ....

Java: eerst wel, dan niet, en compatible met de officiële standaard van Sun al helemaal niet

Wat bedoel je hier nu te zeggen ? Wist je dat Java van SUN was ? Of bedoel je soms de Virtual Machine die MS Windows heeft geintegreerd ? Heeft SUN op zijn Solaris OS al een .NET Framework draaien dan ? Niet ? goh ...

Bundelverkoop: een PC zonder Windows standaard geïnstalleerd bestaat niet (of nauwelijks)

Is dat niet de keuze van de koper ? En stel je voor dat de koper dat in de meerderheid van de gevallen niet wil, denk je dat er dan nog Windows op verkocht wordt. Mmmmmm ... je zou bijna denken dat mensen ook daadwerkelijk MS Windows willen gebruiken. Of denk je niet dat dat zo is ?

en zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden te bedenken..

Ik wacht rustig af.

Microsoft is gewoon een triest bedrijf wat zijn monopoly aan het uitbuiten is...

Een triest bedrijf ? Daar komt de Troll uit de mouw. En waarom precies ? Omdat het winst probeert te maken ? Ik denk dat de aandeelhouders van Suse, RedHat, IBM, SUN etc. het niet zo leuk zouden vinden als dit niet de instelling zou zijn van deze bedrijven, die (net als MS) ook hen werknemers moeten betalen.

Waar hebben ze die monopoly positie aan te danken ? Aan het feit misschien dat mensen hun OS niet kochten ... of misschien omdat Windows iets bood wat geen van de andere boden en dat samen met een goede marketing MS daardoor groot is geworden ?

MS ziet IE als een tool binnen Windows, het zit om deze reden ook helemaal geintegreerd met Windows. Als je dus Windows koopt, wil je dan ook nog betalen voor iets dat een fundamenteel deel uitmaakt van het OS ?
Ik zei niet dat ik vóór betalen was; ik was tégen die verplichte integratie (wie heeft nou 98Lite?).
De Snes, PS2, PS1, GameCube en (jawel) ook de Saturn zijn allemaal met verlies verkocht.
Hoe kom je daarbij???
Wat bedoel je hier nu te zeggen (over Java)?
Ik bedoel dat Sun een programmeertaal maakt en MS ermee gaat prutsen zodat het alleen maar onder Windows draait. Sun kopieërt .NET Framework toch ook niet om die vervolgens Solaris-only te maken?
Is dat niet de keuze van de koper ? En stel je voor dat de koper dat in de meerderheid van de gevallen niet wil, denk je dat er dan nog Windows op verkocht wordt. Mmmmmm ... je zou bijna denken dat mensen ook daadwerkelijk MS Windows willen gebruiken. Of denk je niet dat dat zo is?
MS ('Bill') heeft bepaald dat er geen PC zonder OS mag worden verkocht, dus 'de consument' (die kant en klare PC's koopt) heeft zo goed als geen keus, net begint Dell met het meeleveren van FreeDOS ipv. MS Windows; maar echt standaard een alternatief voor MS Windows is er niet.
Een triest bedrijf?
Ja, een triest bedrijf; als je zo doet om je monopoly te kunnen houden en uitbreiden ben ik van mening dat je dan als bedrijf (MS dus) triest bezig bent.

Bundelverkoop: een PC zonder Windows standaard geïnstalleerd bestaat niet (of nauwelijks)

Is dat niet de keuze van de koper ?
Recht door de bocht: Nee. Dat is niet de keuze van de koper.
Ga naar een willekeurige winkel en probeer maar 's een hele (x86) PC te kopen zonder Windows. Dat lukt je alleen bij zaakjes die zelf die PC samenstellen, maar zeker niet bij merken als Compaq, HP, Bull, GateWay, etc.

Dell biedt ons nu als optie op een paar types om ze te kopen met een freeware DOS versie. Alleen kosten die machines dan exact hetzelfde als een versie met een bundled Windows OS.
Dat is misschien een optie voor de diehard MS-haters onder ons (al vermoed ik dat Dell doodgewoon ook voor die machines een license aan MS af moet staan), maar de gewone gebruiker heeft op dit moment geen keus. Koop je nu een mainstream x86 computer, dan wordt je minimaal een XP Home licentie door je strot geduwd, of je 't wilt of niet.

Precies, dat bedoelde ik.
Is dat niet de keuze van de koper? En stel je voor dat de koper dat in de meerderheid van de gevallen niet wil, denk je dat er dan nog Windows op verkocht wordt. Mmmmmm ... je zou bijna denken dat mensen ook daadwerkelijk MS Windows willen gebruiken. Of denk je niet dat dat zo is?
Dit klopt dus echt niet, je komt als je een complete PC koopt (bijna) niet weg zonder Microsoft Windows. :(

En toch heb ik bij Dell inmiddels al 4 pc's gekocht zonder OS...

Gewoon ff aandringen

O. :P
Mooi dat ze het toch doen! }>
Nu weet 'iedereen' het... ;)

Bedrijven zullen niet overstappen op WP, maar we praten hier ook over consumenten systemen.
Weet je, de volgende office versie van Microsoft draait op XML, waar OpenOffice nu al op draait. Als WP dat ook gaat ondersteunen zul je onderling compleet uitwisselbaar zijn, zonder verlies van opmaak. Tenzij Microsoft weer komt met een eigen versie van XML zoals ze ook bij Java gedaan hebben. Zo niet dan staat WP ineens weer in de kijker: Zelfde opmaak, meer functionaliteit voor de helft van het geld.

Een eigen versie van XML zal Microsoft sowieso niet gaan ontwikkelen aangezien XML beheerd wordt door W3C waarin Microsoft een vinger in de pap te brokkelen heeft. Tevens is het moeilijk om XML te veranderen. Je definieert tags naar eigen inzicht en maakt hier schema's voor. Ik zie niet hoe je dit kan veranderen eigenlijk?

Realiseer je ook dat Microsoft niet met een eigen versie van java kwam, maar de SUN versie van Java uitbreidde. Dit deden ze door de 1.1 Java versie van Sun uit te breiden met spullen die alleen voor windows geschikt waren. Hiermee haalden ze wel de platform onafhankelijkheid weg van Java en sleepten dit naar het windows platform ipv het Java platform, maar voegden wel leuke dingen toe, die J++ (zoals het heette) een stukje sneller maakte dan de orginele Java 1.1 (vooral qua GUI's omdat de mapping van MS componenten 1:1 kon)

Verder snap ik eigenlijk niet wat je bedoelt met 'draait op XML' Met XML kun je gegevens uitwisselen. Hierdoor kan ik me hoogstens voorstellen dat de communicatie en opslag in XML valid documents komen, waardoor het inlezen en exporteren een stuk meer standaard wordt. Hierdoor kunnen andere partijen het beter importeren/exporteren omdat logisch vastligt wat bijv de rol van een bepaalde tekst is.

Echter meer dan dit kan en zal XML niet betekenen voor een pakket imho. XML bevat alleen data, geen heel programma. Dat hele XML powerd is imho dan ook wel zo'n fout 'marketing termpje'

(hiermee laat ik andere toepassingen van XML : XSLT ed buiten beschouwing, dat is niet puur XML imho)

De grote vraag is natuurlijk als het ook in landen wordt geleverd waar ze geen Engels spreken. MS Works is verkrijgbaar in alle talen en consumenten vinden het belangrijk dat de programma's in hun eigen taal verkrijgbaar cq geleverd worden.

En zal de consument zomaar accepteren dat ze met een "vreemd" programma moeten werken? Microsoft, monopolie of geen monopolie, is het meest geaccepteerd. WP is bij de meeste mensen bekend als een programma van het dos tijdperk. Een blauwscherm met witte letters.

Het blijft de grote vraag als WP Office het gaat redden.

Kan me herinneren dat WP ook gewoon in het Nederlands te krijgen was.

Ottawa, Canada June 17, 1997 Corel Corporation, award-winning developer and marketer of productivity applications, graphics and Internet software, announced today its plans to localize its latest office productivity suite, Corel® WordPerfect® Suite 8 in a number of different languages. The first set of languages will consist of French (including Canadian), Spanish, Dutch, German, Italian, Danish, Swedish, Finnish, Norwegian and Brazilian Portuguese.

Dus dat valt wel mee en er zullen wel meer volgen. En dit was dus al een tijd geleden, zal nu nog steeds zo zijn.

Dus dat valt wel mee en er zullen wel meer volgen. En dit was dus al een tijd geleden, zal nu nog steeds zo zijn.
Helaas is dat niet zo. Corel is in 2000 gestopt met het leveren van WP in o.a. het Nederlands. We kregen destijds bericht van Corel over deze verandering en zijn toen overgegaan op MS-Office.

Zoals je hier kan lezen.... krijg je er (standaard) een Language Module bij voor Language-specific writing tools... dus ook dat lijkt mij wel goed te zitten...

Vroeger, toen veel mensen ineens semi-gedowngen op word over moesten toen "accepteerde" mensen dat ook, het merendeel van de consumentengebruikt nu eenmaal wat de levernacier hun voorzet, die hebben zelf schijnbaar geen zin om een keuze te maken (waarom denk je dat windows en ms office uiteindelijk zo groot zijn geworden > niet omdat men bewust voor die producten koos maar meer omdat het de consument werd opgedrongen)
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:58
Vorige 10:27
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: