Hoofdcategorieën
Device Settings

XS4All bezorgd over opslagkosten trafficgegevens

Door Arjan Seesing, vrijdag 23 augustus 2002 10:43
Bron: Emerce, views: 722

Eergisteren berichtten wij al dat de EU de opslag van internetverkeer waarschijnlijk verplicht wil stellen. XS4all laat weten bezorgd te zijn over de "absurd hoge kosten" die met zo'n maatregel gemoeid zullen zijn. Alleen het opslaan van de e-mail logfiles zal 100.000 euro per jaar kosten en dan zijn die gegevens nog niet eens beschikbaar via een database, het daarvoor benodigde bedrag zal nog eens zo'n acht keer hoger zijn. De EU wil dat operators en internetproviders alle verkeersgegevens, niet alleen van internet maar ook van telefoon en fax, één of twee jaar moeten bewaren. Als dit voorstel door het parlement komt zullen er enorme databases moeten worden aangelegd om de gegevens real-time beschikbaar te kunnen maken, zegt Maurice Wessling van de digitale-burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom.

XS4All logoSjoera Nas, woordvoerder van XS4all, stelt een onafhankelijk college voor, dat direct samenwerkt met politie en justitie wanneer die inzicht willen hebben in de logfiles van een specifieke verdachte. Ook vindt zij dat het college die databases moet aanschaffen en beheren. Als het daarbij een openbaar jaarverslag uitbrengt met daarin een weergave van alle opsporingsactiviteiten, dan zorgt dat onder andere voor veel meer transparantie en toezicht.

Eind dit jaar treedt ook al een nieuwe overheidsmaatregel in werking die providers verplicht stelt hun infrastructuur extra te beveiligen. In april moest men de netwerken al aftapbaar maken. Alleen XS4all moest daarvoor al 700.000 euro ofwel twintig procent van het techniek-budget uitgeven, hoewel er bij de introductie beloofd was dat de kosten niet meer dan één procent van dat budget uit zouden maken. De omstreden plannen van de EU zijn donderdag nog ontkend door de huidige EU-voorzitter Denemarken. Wesseling is er echter van overtuigd dat de plannen worden aangenomen: "Nu worden vooral verdachten onderzocht. Straks staan alle burgers van de EU onder toezicht van politie en inlichtingendiensten."

Volgende 10:44 Updates voor Visual Studio.NET onderweg
Vorige 09:53 Sigma Designs schendt GNU voorwaarden
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

1 woord belachelijk!!! Straks leven we nog in een politiestaat die zegt wanneer je een scheet mag laten of niet en als je het toch doet moet een stapel formulieren invullen van-heb-ik-jouw-daar.

Idd, als je iedereen wil volgen op internet en dus tot en met het aantal frags dat diegene maakt en pagina's die diegene bezoekt wil bijhouden moet je ook iedere burger in de EU een geheim agent aan de broek hangen die tot en met de artiekelen die in de winkel gekocht worden en het aantal minuten dat diegene slaapt aan toe bijhoud.

Er komt dus zoals gezegd ook nog bij dat de desbetreffende bedrijven meer dan uitgegeven kan worden moeten uitgeven, en als het al mogelijk is is dit meer dan een rib uit het lijf. Dit is nog extra onaanvaardbaar en ze zullen dus zowiezo een subsidie moeten krijgen.

FYI, er wordt al bijgehouden wat je koopt. Tenminste bij de meesten, die denken dat pinnen en chippen handig is.....Het is niet moeilijk om aan achterliggende gegevens te komen.....

Een paar jaar geleden kocht ik een dvd (lekker boeiend) met mijn pinpas. Het bleek dat de transactie niet was gelukt, maar zowel de verkoper als ik hadden het niet door.

De volgende dag kreeg ik een mooi telefoontje van de winkel met dat het niet betaald was en of ik dat wel wilde doen.... Ik bedoel ze bellen even de bank en weten gelijk wie er gekocht heeft....beetje absurd. Ik pin en chip dus zo min mogelijk....heb niets te verbergen, maar daarentegen gaat het niemand iets aan waar ik mijn geld aan uitgeef..

De bank mag volgens mij in dat geval niet direct de persoonsgegevens geven. Volgens mij moet dat dan via de politie of de bank belt de desbetreffende persoon.
Dus ik denk dat de bank fout gehandeld heeft.
(weet dit niet 100% zeker, maar dacht dat het zo zat)

Het doet me verdacht veel denken aan de Stasi.
|:(

Oh, nee, mijn privacy! Nu gaat de overheid & politie uiteraard niet alleen al mijn (zeer) interessante en uitermate prive emailtjes lezen, maar zelfs ook nog al mijn surfgedrag volgen! :o ;)

edit : hmm ik was niet snel genoeg met deze reactie :)

Emailtjes lezen zal wel meevallen, want als ik het goed heb dan worden alleen de logs bewaard, dus niet de inhoud van de mailtjes. Niet dat dit wel gewenst is ofzo, maar de inhoud zullen ze niet kunnen lezen want die is er niet.

Is het straks nog wel leuk om op deze aardbol te leven? Iedereen weet straks alles van mekaar. Dan ben ik dus misschien wel één van de laatsten die nog met wat ouderwetse spanning verkering heeft gevraagd, want straks weten we toch al alles van mekaar. We maken er met z'n allen echt een fijne sociale maatschappij van... :r

Dit is natuurlijk absurd. Hoewel de EU natuurlijk helemaal gelijk heeft dat het voordeel uit zulke aanpassingen kan behalen hoeft het natuurlijk niet te betekenen dat het nu al haalbaar is. Het gaat gepaard met zulke enorme hoeveelheden dat dat daar de opslagcapaciteit niet toereikend voor is en anders veel te duur. De EU moet gewoon wachten totdat er andere goedkope manieren van data-opslag ontwikkeld worden en daar dan 'zelf!!!' gaat investeren.
Laten we de boel wel een beetje gezellig houden niet? Kabelaars staan tegenwoordig al onder grote druk en elke eikel zonder een greintje verstand hoe het in het echt eraan toe gaat kan zo'n regel verzinnen... Laat ze dan maar eens over de vraag buigen: 'Hoe komen wij als EU aan geld voor zo'n project zonder dat wij ergens extra geld voor vragen? Hmmm... misschien dat wij als ambtenaren hier maar eens wat minder moeten gaan declareren....'

Jezus, wat een onzin allemaal. Wat belachelijk dat providers en burgers de dupe zijn van die script kiddies die maar alles hacken wat ze tegenkomen.

Ik vind het prima op van tpg post te ontvangen, en ik vind het prima dat ze scannen of er niet een bombrief tussen zit. Maar die enveloppe blijft dicht, en zodra hij in mijn brievenbus zit, blijven ze er van af. Ook als ik hem openmaak, verwacht ik geen webcam over mijn schouder die alles registreer. En zo moet het ook gaan met internet. Wat een onzin dit allemaal weer. En wat een domme hoge kosten. Als ze het willen dokt de overheid maar, maar ben bang dat het dan wel onze centjes zijn.

Wanneer zien we de eerste provider opduiken die deze regeltjes omzeilen kan en we gewoon kunnen E-mailen zonder dat er in mijn achterhoofd iemand zegt 'je email is niet prive meer, ze bewaren het voor het geval je wat hackt of crackt.'

Laat ze misbruikers sneller aanpakken door ze op een soort blacklist te gooien bij providers enzo. Zodat bij misbruik en afsluiting ze niet ergens anders (ook niet bij gratis providers) een nieuwe account kunnen aanvragen op dat adres.

Ach laat ook maar, we leven niet meer in een democraties land, dus onze mening telt niet meer.

de (oorspronkelijke) reden van dit gedoe is natuurlijk wel goed: zo snel mogelijk een verdachte kunnen oppakken. Alleen de manier waarop ze dat nu willen doen is een beetje twijfelachtig.

Het is natuurlijk kolder om elk mailtje e.d. op te gaan slaan... willen ze de PTT (TGP inmiddels) soms
ook verplichten om elke brief die ik schrijf op te slaan ??? Onzin. Maar waarom met mail dan wel?

FYI
De mail word niet opgeslagen, alleen de logfiles..

FYI
TPG Post is het
:)
was getekend, webmaster TPG Post

Zie ik daar www.ptt-post.nl in je profiel staan???

(beetje offtopic, sorry) Als jij webmaster bent van TPG, kun je er dan niet eens voor zorgen dat die irritante waarschuwing dat de verhuisservice alleen werkt met IE4 of hoger een keer verdwijnt? Onder Mozilla kan ik hem gelukkig ook wel gebruiken... (zie http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=164015 )

Mijn privacy zou me een worst wezen, die mogen ze hebben van mij. Zolang er maar wel volgens stricte richtlijnen informatie wordt opgevraagd uit die "massa-database" van de EU. Het moet niet zo worden dat ze heel gemakkelijk iedereen kunnen gaan beschouwen als "gevaarlijk" of iets dergelijks. Ze mogen alles van mij opslaan en bekijken, zolang ik maar niet "per ongeluk" gekoppelt wordt aan een incident of zaak waar ik helemaal niks mee te maken zou hebben. Dat zou dan echt te ver gaan.

zolang ik maar niet "per ongeluk" gekoppelt wordt aan een incident of zaak waar ik helemaal niks mee te maken zou hebben
En dat is nu precies wat er zal gaan gebeuren. Heb je wel eens geprobeerd om uit de database van Readers Digest te komen? Of met Wehkamp te discussieren over het feit dat je echt geen wanbetaler bent. Maar dat het fout in hun systeem staat? Wat in de computer staat is WAAR
En nu praat ik over bedrijven die in principe hun klanten niet tegen de haren in willen strijken. Zo meteen gaat het via grote logge overheden. Ook die proberen niet bewust iedereen te pesten, maar ze hebben er minder last van dan bedrijven als ze iets niet goed doen. Je kan moeilijk naar de concurent lopen. En geheime diensten zijn per definitie geheim. En dus ook hun dossiers en methoden.
En de 'bulk' van de mensen vind het niet erg. Die redeneren: Waar rook is is vuur. En als je zo graag privacy wil, dan zal je wel wat te verbergen hebben. Roep iets over Al Quaida of kinderen en alles is plotseling toegestaan. Of het nu waar is of niet.

Ja, dat is inderdaad het grote probleem. Als ik dus bijvoorbeeld een spam mailtje zou krijgen met 'porno' or 'warez' d'r in, wordt dat gelijk aan m'n naam gekoppeld als ze d'r op gaan zoeken. En zie de rest dan maar eens uit te leggen.

Dan wordt het helemaal lachen als er van die virussen komen die dat gaan genereren voor je.. Niet het "melissa" of "I love you" maar het "Bin Laden" en "AL-Quaida" virus... Verzenden mensen dus niet alleen tegen hun wil e-mail+virus naar anderen, maar dankzij de humor van de ontwerper kom je ook nog als terrorist in de Dbase te staan.. ;)
Hee, is dat eigenlijk niet een idee om zo'n Dbase onbruikbaar te maken? Gewoon flooden met dat soort spul.. met alleen headers enzo kom je d'r na een tijdje echt niet meer uit, volgens mij.. :+

Dat maakt dan nog nix uit, want behalve dat jij dan gekoppeld wordt aan die SPAM, worden Ws tienduizenden anderen dat ook.
En uiteindelijk iedereen dus, want iedereen heeft wel eens 1x een spammetje ontvangen.

Bovendien slaan ze alleen de headers op, wat willen ze dáár nu mee bereiken :?
Dan kunnen ze dus zien dat pietje toen en toen, daar en daar vandaan een mailtje met het subject blaat heet verstuurd naar jantje...
De complete inhoud, met daarin een 'atoombom-recept' (ofzo) gooien ze weg, waardoor ze dus alleen maar loze info hebben... :Z

* 786562 brammus

het is werkelijk onvoorstelbaar hoe sinds 11.09.2002 het ' Big Brother is watching you' scenario ten uitvoer wordt gebracht. dat de VS redelijk gek aan het worden is tot daar aan toe, maar dat ons aller (liberalere) EU in een keer uiterst conservatieve ideeen uitspuugd is onvoorstelbaar en onverteerbaar. te meer omdat de eerder goedgekeurde nieuwe privacy richtlijn onder het mom van 'invulling is voorbehouden aan de nationale parlementen' is aangenomen. nu blijkt dat dit gewoon een slinkse manier is geweest. en bij verkiezingen maar weer klagen als de opkomst laag is :?
of nu het tegenvoorstel van XS4ALL uitgevoerd gaat worden, of het oorspronkelijke voorstel, dan nog gaat het over onze rug. aan de ene kant als belastingbetaler en aan de andere kant via je ISP abo.

Op zich wel een mooi argument tegen abfab, aangezien de spammail die zij sturen XS4All op kosten jaagt die niet gewenst zijn. Dus is dat niet te gebruiken???? kan wel leuk argumentje zijn :7

voor de rest zuigt dat loggen natuurlijk enorm en slaat echt helemaal nergens op... een beetje terrorist maakt gewoon een hotmailtje aan en gebruikt die 1 keer en daarna weer een nieuwe... ofzoiets :?

Edit: zpelfautuh!

Als dit voorstel door het parlement komt zullen er enorme databases moeten worden aangelegd om de gegevens real-time beschikbaar te kunnen maken, zegt Maurice Wessling van de digitale-burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom.

Waarom moet dat realtime zijn? Is toch nergens voor nodig?
Als ze het nou niet realtime beschikbaar maken wordt het allemaal meteen een stuk makkelijker en daarmee goedkoper.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:44 Updates voor Visual Studio.NET onderweg
Vorige 09:53 Sigma Designs schendt GNU voorwaarden
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011