Hoofdcategorieën
Device Settings

Meer ATi Radeon 9700 Pro reviews

Door Jonathan Brugge, maandag 19 augustus 2002 19:22
Bron: AnandTech, views: 1.338

Na de eerste testresultaten een maand geleden is nu het tijdstip gekomen dat alle grote sites hun bevindingen over ATi's nieuwe GPU hebben vrijgegeven. Met de R300 wil ATi het terugwinnen dat in de afgelopen jaren is afgestaan aan nVidia. Eerdere pogingen zoals de Radeon 8500 haalden het niet door een combinatie van matige drivers, te lage snelheid en de soms beperkte beschikbaarheid van de kaarten. Al sinds het voorjaar verkondigt ATi dat de R300 de achterstand op nVidia goed zal maken, een belofte die dit keer waar gemaakt lijkt te worden.

De 9700 Pro werkt met een core-frequentie van 325MHz en beschikt over een 325MHz 256-bit DDR-verbinding naar 128MB geheugen. Het geheel wordt op 0,15 micron gebakken, wat in combinatie met de ruim 110 miljoen transistoren zorgt voor een behoorlijk grote core. De kaart is de eerste die DirectX 9 ondersteunt. Dit betekent onder andere dat de interne precisie is opgevoerd ten opzichte van de huidige generatie videokaarten. De R300 beschikt over ondersteuning voor DDR-II geheugen, dat waarschijnlijk in een nieuwe revisie wordt ingeschakeld.

ATi Radeon 9700 Pro (persfoto - klein)

Natuurlijk hebben deze vernieuwingen geen zin zolang het geen snelheid oplevert. Anand Lal Shimpi heeft de Radeon 9700 Pro uitgebreid getest en de resultaten in een artikel verwerkt. De kaart blijkt de Ti4600 op alle punten de loef af te steken. In de beta van Unreal Tournament laat de GPU de GeForce4 vooral in de hogere resoluties achter zich met vijftig procent hogere framerates. In de andere benchmarks is het verschil in de meeste gevallen kleiner, maar nog steeds overtuigend.

De meeste sites concluderen naar aanleiding van de resultaten dat de toekomst van ATi er gunstig uitziet. De drivers lijken tot nog toe goed te werken en de kaart krijgt voorlopig nog weinig concurrenten. De eerstvolgende kaart die mogelijk sneller zal zijn dan de R300 is de NV30 van nVidia, die echter nog enkele maanden op zich laat wachten. Ook in het goedkopere marktsegment - waar meer geld in omgaat - heeft ATi in de vorm van de Radeon 9000 en de Radeon 9500 concurrerende producten. De conclusie in de review van Tom's Hardware is dan ook positief:

ATi logo (klein, mooi met drop)If you're looking for the fastest gaming card around, then you're looking for the Radeon 9700. NVIDIA's counteroffensive in the form of the highly anticipated NV3x won't be more than a rumor for at least a few more months. Currently, we expect cards to be on store shelves for the holiday season. As for the update to the GeForce4 family, code-named NV18 and NV28, these cards are still a few weeks off, and it is doubtful whether a simple update with higher frequencies would be sufficient to come anywhere near the 9700's performance levels. Even if it did (a big "if"), these parts would still lack the Radeon's DirectX 9 support.

Of course, NVIDIA will undoubtedly answer this challenge, and we are more than just a little curious as to the tricks that the Californians have up their sleeves which would help them reclaim the throne that they've occupied for the past years. ATi is also making preparations, though, and the next performance update in the form of DDR-II memory is already on track for the end of this year. The pared-down Radeon 9500 will put additional pressure on NVIDIA in the mid to low range market. On the whole, ATi's chances for success don't look bad at all. And the real winners of this performance revolution are the consumers. After all, the most important factor in deciding which product to buy is still price, not performance. Thanks to the ongoing and bloody feud between the big boys of computer graphics, we can expect prices to continue dropping. Whoever said it was right: "A revolution every now and then is a very healthy thing."

Het was Goodiem4n die ons het eerst over AnandTechs review meldde.

Meer reviews:

Volgende 22:08 Asus A7V8X KT400 moederbord review
Vorige 17:28 Lancering VIA KT400 chipset zonder DDR400 support
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

AL deze feiten bij elkaar opgeteld een zeer zware concurrent dus voor Nvidia ...(die zullen dus nu moeten opschieten met hun NV30 !)
Omdat het compatibel is met DX9 en natuurlijk de enorme rekenkracht zal Ati met deze kaart goede zaken doen , ALS ze tenminste een schappelijke prijs hanteren en de drivers goed blijven optimaliseren ........

Dit is echt cool maar vanwege de kosten hou ik het bij de Radeon 9000pro. :7

Dat interesseert toch niemand ene flikker welke kaart jij koopt ? Bovendien, die 9000 pro is een budget kaart die langzamer is dan de 8500. Koop dan liever een echte 8500

heb hem in de pricewatch zien staan,wat nou het verschilis tussen die 2 R9700's weet ik niet maar de prijs is enorm.

maar als ik die kaart daalijk he weet ik wel dat mn pc zeker noch een tijd meegaat :)

misschien verschil tussen Bulk en Retail?

Het verschil is (naar mijn weten) alleen de snelheid van de core/mem. Net als bij de 8500 en de 8500LE. :)

Dat was jammer genoeg niet het enige verschil bij de 8500 :( (powered by ATI dan)
Want er zat ook nog een verschillentje in 1 of 2 ramdac's de powered by ati LE hebben er dus maar 1 :(

Nee, dat klopt niet. Alle 8500's en 8500's LE kaarten hebben 2 ramdacs behalve die van Hercules.
Waarom Hercules dat als enige heeft gedaan is me overigens een raadsel, ik wou eerst een Hercules kopen maar ik heb daarom dus een Club3D gehaald. :)

De 2 vermelde Radeon9700 kaarten in de pricewatch zijn NIET dezelfde als het hierboven omschreven artikel.
Als je goed leest staat in de pricewatch dat het bij hun om een 64MB versie gaat en niet de 128mb versie zoals omschreven in het artikel.
Ik heb dit gecontroleerd bij de shop en deze hebben mij bevestigd dat het om een speciale 64MB versie gaat.

Persoonlijk vind ik beide piricewatch prijzen absurt hoog zijn daar ATI zelf aankondigd heeft dat de kaart rond de 400 dollar gaat kosten, waarom zouden wij hiervoor dan 120 euro meer voor moeten betalen?

Reeele prijs zou rond de 400-450 euro moeten zijn voor een 128MB pro uitvoering

omdat wij hier in NL BTW moeten betalen. Tel daar nog wat invoerrechten enzo bij op dan ben je nog goedkoop uit.

Bovendien verkoopt Ati in Europa niet meer zelf, maar laat de distributie aan Guillemot en Gigabyte over. Die kosten dan ook +/- 550 euro. De goedkopere merken zoals Sapphire en Enmic zijn maar 400 euro.

Als de kaart eenmaal goed verkrijgbaar is zijn de prijzen ook wel wat gedaald.

:? en denk jij dat Nederland BTW heeft uitgevonden ofzo? Bestaat ook in andere landen hoor!

Maar in veel staten in de VS niet en zeker niet voor online winkels

Alleen is de adviesprijs een in dollars voor de amerikaanse markt en daar rekenen ze altijd in prijzen zonder btw. Ongeveer elke staat heeft daar z'n eigen percentage nl.. IIRC varierend van 0 tot 12% van de verkoopprijs.
Vandaar dat de prijs eerst omgerekend moet worden met een factor 1.1, daarna nog 19% voor de btw en je zit met een adviesprijs van $400 in de buurt van de EUR 520. De prijs waar ie nu ongeveer voor gaat.
edit:
Reactie op The Source

toch wel, maar niet zoveel...
ps: in belgie is het 21%, dus niet zeuren :)

/on-topic:
ik zou deze kaart persoonlijk niet vergelijken met een ti4600 omdat ik deze kaart als een next-gen beschouw, de nv30 zal zich -hopelijk voor nvidia- wel kunnen meten met dit prachtding.

Nou klopt niet helemaal. (reactie op post van Jit)

Die 520 euro in de pricewatch is ook nog voor een 64MB versie, ATI en dit artikel heeft het over de 128MB versie!!

Dus wij betalen 520 euro voor een UITGEKLEDE versie, dat slaat toch nergens op?

Tevens wordt de ATI 9700Pro 128MB al aangeboden in de UK(dat is dus ook Europa) voor 480euro.
http://www.blisware.com/all_products_atigraphics.htm Hier kun je hem bestellen, alleen wordt ie niet buiten de UK geleverd, heb de prijs omgerekend naar de euro en dat kost ie dus incl btw en verzendkosten ca 480 euro, dit is toch een stuk minder als de pricewatch (522 euro) en dat voor een 64MB uitvoering.

Misschien betaal je ook voor localisation dus met NL print en handleidingen etc kost ook wat vooral met in verhouding en kleinere markt dan de UK(geen localisation nodig) en D

[edit reactie op Def]Hij kan dan qua features (directx 9) wel next gen zijn maar hij wordt gewoon vergeleken met DirectX 7 en 8 benchmarks dus ik zie het probleem niet. Daarnaast moet je deze kaart gewoon vergelijken met de snelste kaart die beschikbaar is. Als de NV30 over 5 maanden in de winkels ligt dan zijn we al een half jaar verder en dan ligt de R350 (DDRII, 0.13) ook al lang en breed klaar.

Jullie hieven verder toch geen ruk inkomstenbelasting te betalen? (dus niet zeuren over zeuren ;) :+)

de Ti 4600 was eerst ook zo duur hoor
Nu kun je ze al voor ~€ 300 krijgen

Denk dati k volgende maand maar deze kaart bestel .. die kan voorlopig wel mee en ik wil alleen doom3 goed kunnen spelen en starwars gallexies ook wel .. maar me kyro 2 trekt op moment niks meer ....

Vraag me alleen af hoe lang hij mee gaat ? 1 jaar ? of meer

Zeker wel meer dan 1 jaar!
Ik ga zelf voor deze kaart, want ik verwacht dat ik er 1,5 a 2 jaar mee door kan.
M'n systeem is de bottleneck nu en als ik strax upgrade dan schaled de performance mee van de kaart.

Ik denk dat door de programmeerbare engines de kaart zowiezo een wat langer leven heeft dan een "gewone" 3D kaart.

Sure het is en blijft veel geld, maar ik zie genoeg mensen om me heen die van een GF2 MX naar een 8500 gegaan zijn ofzo, dat zijn dus al 2 kaarten en dan kom je misschien net onder de prijs van 1 dikke
kaart.
Die blijven upgraden, elke keer net een betere kaart, dat kost je uiteindelijk ook flink knake.

Ik doe nog steeds met m'n GF1 32mb DDR, deze is nu echt te oud maar die draait nu al 2 jaar en ik kan nog gamen (op 800x600 dan wel).

Ik ga niet voor deze kaart omdat Linux drivers heel slecht te verkrijgen zijn voor de Radeon series. Ik wacht wel op de NV30. Jammer, anders had ik hem wel gekocht.

Hmmm.... :
Na de eerste testresultaten een maand geleden is nu het tijdstip gekomen dat alle grote sites hun bevindingen over ATi's nieuwe GPU hebben vrijgegeven.
Enneh... waar is de review van tweakers.net? D8 dat deze site onderhand wel groot genoeg is om ook samples te kunnen lospeuteren van grote fabrikanten... (8>

Ik denk dat t.net een te beperkte groep als bezoekers heeft omdat t.net geheel nederlandstalig is. engels talige site halen veel meer delen van de wereld...

Ik denk dat de meeste reviewers van T-net aan hun eind examens bezig waren toen deze kaart beschikbaar kwam...en daarom geen tijd/zin om te reviewen. Of misschien waren ze op vakantie? (Is me wel eens verteld door een bepaalde hardware fabrikant,T-net is semi-professioneel namelijk...en nog niet te vergelijken met een ome Tom of Anand)

We hebben wel de review van de 9000 Pro natuurlijk welke zeer goed is.

ik ben nu nog steeds blij met mijn radeon 8500, en het zal dus nog wel even duren voordat ik overstap op de 9700, er gamen nu toch ook nog genoeg mensen met een geforce 2, dus ik wacht nog ff op een deluxe uitvoering ofzo. :)

Ik had wel een beetje een minderwaardigheidscomplexje met m'n pas gekochte ti4200 t.o.v. de ti4600 maar dat is nu nergens meer voor nodig.
Vergeleken met deze kaart zijn het allebei sukkels.
:'(

Tje en straks komt de NV30 en dan zijn dit weer relatief trage kaarten. Zo kun je blijven wachten met kopen. Je moet gewoon nu kopen wat je budget toelaat. De 9700 is supersnel en zal nog een lange tijd meegaan, maar je moet je afvragen of je de power ook echt nodig hebt.

Wanneer komt Tweakers.net met een review?

Heeft een T.net review nog wel waarde als alle andere sites hardware reviews doen? Ze kunnen enkel de bevindingen bevestigen lijkt mij? Tenminste procentueel zal het niet veel anders zijn.

Ik zie liever dat t.net een bezoek aan een geheugen fabriek brengt of wat tweakwerk verricht. Alles beter dan een dertien in een dozijn review.

Fout, wanneer is ie in de winkel? :D

<edit>sorie dubbelpos t |:( </edit>

me'n radeon 64Mb ddr vivo gaat er zeker uit!!!
en een 9700 pro er in }> :+

Dat interesseert niemand, wat jij gaat kopen. POst liever wat interessants in plaats van die egotripperij.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:08 Asus A7V8X KT400 moederbord review
Vorige 17:28 Lancering VIA KT400 chipset zonder DDR400 support
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011