Hoofdcategorieën
Device Settings

Platenmaatschappijen klagen internetbackbones aan

Door Arthur Scheffer, maandag 19 augustus 2002 12:11
Bron: Yahoo, views: 1.330

Diverse platenmaatschappijen hebben in hun strijd tegen het downloaden van MP3's een aantal Amerikaanse backbone ISP's aangeklaagd, zo meldt Yahoo. De platenmaatschappijen beschuldigen de providers er min of meer van illegale muziekverspreiding te faciliteren door gebruikers in staat te stellen website Listen4ever.com te bekijken, waarvan muziek gedownload kan worden. De site is van Chinese oorsprong, maar de platenmaatschappijen hebben de mensen erachter niet kunnen achterhalen. Daarnaast zijn ze van mening dat de site gericht is op Amerikanen en zich enkel in China bevindt om copyright-wetgeving te omzeilen. Daarom willen de aanklagers dat de site op backbone-niveau geblokkeerd wordt, hetgeen tot een storm van verontwaardiging heeft geleid. Gevreesd wordt dat dit een precedent schept dat leidt tot censuur van Internet. Het volgende citaat is van Ars Technica:

Copyright Notice that the labels seem to be going after backbones, and not really end-user ISPs. This makes the suit even more outrageous. They want carte blanche to censor the Internet at the backbone level. This is just insane! I've been covering this stuff for over four years now, and it just keeps getting worse. If they win this suit and they're allowed to issue "takedown" notices to backbone service providers, then this'll set a precedent that can be used by almost anyone with enough clout for any reason. The censors will have finally beat the Web.

fberger onderbrak een plaspauze om ons dit nieuws te sturen.

Volgende 12:32 HyperThreading support in Intel's 533MHz FSB chipsets
Vorige 06:40 DPC RC5 hitparade van 18 augustus
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

censuur op internet...
Dat zou echt erg zijn :(

en wie zitten hier achter, idd de grote platen-maatschapijen :r Ik hoop dat het niet tot een veroordeling komt, want dan weet ik niet meer waar we zijn.


edit: typo :P

Als dit doorgang vindt, is er nog maar een uitweg voor de gewone gebruiker: Freenet
http://freenetproject.org/cgi-bin/twiki/view/Main/WebHome

Dit is een project wat eigenlijk bedoeld was om mensen in China en Arabische landen met strenge censuur toch de vrijheid van het internet te geven, maar het lijkt erop dat dit mogelijk voor de hele wereld nodig gaat zijn.

Gezien het peer-to-peer karakter van freenet, is dit een netwerk wat alleen neer te halen is door iedereen uit te schakelen.

Gezien het peer-to-peer karakter van freenet, is dit een netwerk wat alleen neer te halen is door iedereen uit te schakelen.
Gezien alle strapatsen die de platenmaatschappijen tot dusverre hebben uitgehaald zou het me niet verbazen als ze zelfs dat zouden proberen. Het algemeen belang telt voor de mediaconcerns totaal niet, ze zijn er slechts op uit hun eigen bevoorrechte positie ten koste van alles te behouden. Als dat neerkomt op het opheffen van de informatiemaatschappij dan moet dat volgens hen maar. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit bizarre voorstel om het gebruik van analoog-digitaal converters aan banden te leggen: http://www.eff.org/IP/Video/HDTV/20020524_eff_bpdg_pr.html

Er is overigens ook nog een gunstige kant aan deze rechtszaak: ze hebben nu ook de internetproviders tegen zich in het harnas gejaagd. De elektronica industrie was al witheet over het verplichte kopieerslot, en de coalitie tegen de mediaconcerns wordt breder en breder. Daar zullen ze op de duur geen weerstand meer tegen kunnen bieden en ze zullen het kopieren maar moeten accepteren omdat niemand hen meer steunt.

Ja het begint echt op 1984 te lijken.. zeker als je wat leest omtrent M$ Palladium.. Waarom werkt de politiek hier zo gewillig aan mee?? Hrmm.. het is al zo dat wanneer een artiest niet strookt met de industrie komt ie niet aan bod.. dus geen protest songs a la Bob Dylan meer... hrmm.. geen Dead Kennedys meer.. hrmmm only shiny happy pulp.. k'begin het te snappen. Ignorance is strength! War is truth! Big Brother is watching you!


Bolshy bolshy mi droogs!

We zitten nu in de ultrakapitalisme, alles is met geld te regelen. De rijken en grote bedrijven mogen alles doen, zolang ze geld geven aan de politiekers. Vroeger waren de politiekers hard en machtig, tegenwoordig zijn ze schoothondjes van de rijken/bedrijven geworden. De enige harde politiekers zijn de communisten in China, die laten zich niet zomaar de rijken/bedrijven doen.

Kies je maatschapij; hard communistisch ofwel corrupt democratisch :+

Dit komt er ook nooit door. Backbones zijn alleen maar transportlijnen. Je klaagt het ministerie van transport toch ook niet aan voor de hoeveelheid illegale goederen die over de snelwegen vervoerd wordt? Is onbegonnen werk om alles te gaan controleren... (Daar is de apparatuur toch helemaal niet op gebouwd?)

Maar ja, amerikanen denken nu eenmaal dat ze alles kunnen...

Dat zeg je nu wel heel optimistisch, maar we dachten ooit ook dat de DMCA er niet door zou komen, en we dachten ook ooit dat de exploiteurs van een computer-netwerk niet de schuld konden krijgen van illegaal gebruik door users (Napster), en toch kregen ze het voor elkaar..

sensuur op internet...
Dat zou echt erg zijn
spelingscontrole op het internet, dat zou beter zijn

:D

sensuur = censuur

go back to school, met je SPELINGSCONTROLE

censuur is pas erg

Hier is geen beginnen aan, als je eenmaal deze blokkering toelaat willen ze natuurlijk meer geblokkeerd hebben.

Of ik zie het verkeerd, of ik lees het verkeerd.. :) Maar volgens mij gaat het hier gewoon om een internet provider die ook websites host. Kan begrijpen dat die gasten van die record companies de provider aanspreken/ aanklagen als ze de eigenaar van die site niet kunnen vinden, en dat de provider dan maar maatregelen moet gaan nemen. Wil of kan de provider die persoon niet bereiken, dan is de provider aansprakelijk voor de inhoud van de site die gehost word op hun netwerk /servers... very simple.
Meer kan ik er ook niet van maken.. Dit gebeurd overal.. Ook in nederland....

Je ziet het m.i. verkeerd. De aangeklaagde ISP's zijn niet de hosters van de website. Die hoster zit in China en de platenmaatschappijen hebben deze perso(o)n(en) niet kunnen achterhalen of zijn niet bij machte om hen aan te pakken. Daarom gaan ze nu achter de backbone ISP's aan, ofwel de providers die bijvoorbeeld al het verkeer uit China of Europa regelen.

Grofweg (klopt niet helemaal, maar ter illustratie) kun je het zo zien: het is net zoiets als wanneer een bedrijf de AMSIX zou aanklagen omdat deze een site route die op Geocities servers gehost wordt.

Je leest 't inderdaad verkeerd....

De platenmaatschapijen gaan achter de top-level providers aan. bedrijven als worldcom, colt, kpn-qwest, etc. Degenen die de kabels hebben en bandbreedte aan de diverse providers en telco's leveren.
Ze eisen dat die al het verkeer van en naar de site listen4ever.com stoppen.

Als ze dat voor elkaar krijgen, dan is de stortvloed aan trouble niet meer te overzien. Krijg je vervolgens alle groeperingen die ook maar een of andere grudge tov een ander hebben die hetzelfde gaan proberen. Bye, bye vrijheid...
:(

Hopelijk wordt dit plaatje werkelijkheid: http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20020818

Thanx for the link!

Geniale cartoons op die site... en ik hoop ook dat dat plaatje werkelijkheid wordt...

www.listen4ever.com: De pagina kan niet worden weergegeven.

Ik was al zo blij met deze wazez-link :P

dan hebben die platenmaatschappijen zeker gewonnen

gewoon te belachelijk voor woorden!!!!!

sluit meteen de openbare weg ook maar af, daar rijden inmiddels ook gestolen auto's

wanneer gaan ze ffs nou es een keer inzien dat het allemaal geen zin heeft??? Als je het ene wegduwt steekt de andere service de kop weer op

Man platenmaatschapijen pas je beleid g*dverdomme eens aan op internetmarketing en druk die prijzen van cd's eens ipv kartelvorming te stimuleren en ons internet om zeep te helpen op deze manier....

Je hebt helemaal gelijk. Ze hebben jaren en jaren kunnen maken wat ze wilden want niemand kon er iets tegen doen. Maar nu raken ze hun 'oneerlijke' grip op de markt kwijt en gaan ze de raarste dingen bedenken om het recht wat ze denken te hebben te behouden. Ze moeten gewoon eens met de tijd meegaan en doen wat de klanten willen in plaats van de klanten opdwingen wat zij willen.

Mmmm
Het is een vrije markt en iedereen kan toch muziek op de markt brengen voor lagere prijzen?

Wat de platenmaatschappijen zouden moeten doen is een server aan een pijp hangen vergelijkbaar met die van Microsoft qua capaciteit en songs aanbieden voor 60 Eurocent per stuk en hele albums voor 7 Euro ofzo... Als ik een hele CD met 100KB/s zou kunnen downloaden voor 7 euro, waarbij ik een goede verbinding heb, (niet dat die klojo aan de andere kant zijn PC uit zet als ik op 90 procent ben), als ik verzekerd zou zijn van muziek met een goede kwaliteit, als ik de cd-covers en songteksten / boekjes er digitaal bij zou krijgen en als er software bij zat die er voor zou zorgen dat de CD zo gebrand zou worden dat alle liedjes er op staan en in de goede volgorde, dan zou ik daar echt wel geld voor over hebben.

Verder zou je, als je alleen een modem hebt ofzo, voor 5 of 6 Euro meer de CD op kunnen laten sturen, gebrand en al, compleet met profesionele covers en boekjes en dan zou je met 12 a 13 Euro nog steeds goedkoper uit zijn dan nu. Ook zijn er leuke mogelijkheden voor je eigen samengestelde verzamel-CD's en je eigen ontworpen hoesjes. Je zou optioneel kunnen kiezen voor CD's in het mp3 formaat, aangezien steeds meer audio apparatuur hiermee overweg kan. Als je 100 liedjes op je eigen verzamel -CD kunt zetten met je eigen covers, voor 40 euro ofzo, dan weet ik zeker dat er heel veel mensen zijn die dat wel zouden betalen. De muziekindustrie moet zélf het voortouw nemen.

Je kunt mij niet wijsmaken dat de platenmaatschappijen dit niet kunnen doen en tóch meer winst maken. Ze kunnen zo namelijk de hele distributie zelf regelen en sluiten de 'middle man' uit, zoals Free Record Shop.

Maar als het toch geen zin heeft, en er zo weer een andere komt, waar maak je je dan zo druk om?
Waar halen ons muziek toch wel ergens.. :-)

omdat het gewoon zware lamme pogingen zijn die een zeer negatieve invloed zouden kunnen hebben...

Ach, zoals het nu gaat met alles in de wereld zijn we over 10 jaar net zover als de communisten 20 jaar geleden waren wat betreft vrijheid.

Dit is toch tegek voor woorden??? dan hadden ze de radio zendmast grond verleners ook wel kunnen aanklagen voor het illegaal getape van radio muziek.. etc etc.
of de makelaar van de plaatstelijke videotheek, of de overheid die daar weer boven staat..

tjonge jonge. lijkt me sterk als ze winnen maar als dat wel het geval is.. kan 'het internet' de amerikaans maatschappijen niet eens aanklagen?!

en wat denk je van rws/minvenw. doordat er zulke goede wegen liggen, rijden mensen te hard |:(

China is communistisch dus muziek is van de staat en van het volk }> :7

Het is inderdaad grappig dat je dat zegt, maar zo ongeveer zou het gewoon moeten zijn. We voeren een 'mediabelasting' in die de betaler ervan het recht geeft een kopie van alle muziek/films/media te bezitten en gebruiken.

De staat verdeelt dan de inkomsten uit die belasting op basis van 'wie het meest wordt gekopieerd krijgt het meest' onder de artiesten, acteurs en schrijvers.
Je hebt geen CD-fabrieken en tussenhandelaren meer nodig.

Als iedere persoon in de (westerse) wereld een klein bedrag per jaar betaald kom je al gauw aan tientallen miljarden euro's... Ik denk dat de gemiddelde artiest hierdoor meer inkomsten krijgt, want de inkomsten uit CD's vallen vies tegen...

Al die platenmaatschappijen zouden inderdaad niet nodig moeten zijn. Ze zijn er eigenlijk alleen om de muziek te helpen distributeren en de artiesten hun rechtmatige geld te laten toekomen. Maar af en toe denk ik dat het meer andersom is, de artiesten staan allemaal onder contract, en ze zijn ervoor om het geld voor de platenmaatschappijen te verdienen.
Eigenlijk ben ik het met Jorn_Z eens, muziek is van het volk, (en niet alleen in China), want het is toch niet zo dat de artiesten de muziek maken, maar dat ze niet willen dat andere mensen dat horen? Nee, natuurlijk niet, anders zouden ze het niet uitbrengen. Maar ze willen er natuurlijk wel (riant) van leven. Gelijk hebben ze. Zou ik ook willen.
Maar ik maak het liefst een vergelijking met straatmuzikanten. Zij maken muziek, en willen dat je wat klein geld ervoor in h un pet gooit. Waarom ook niet, als je het prettig vind dat je wat muziek op straat hebt, dan moet je dat vooral doen. Dan kunnen ze tenminste door blijven gaan! En iemand die het niet prettig vind, geeft natuurlijk niets...
Blijft er nog een hele grote groep over van mensen die het wel plezierig vinden, maar geen geld geven! Wat nu? Zouden die mensen hun oren maar moeten dichthouden dan? Zou het verboden moeten worden om ernaar te luisteren als ze geen geld geven?
Ik vind van niet, de muzikanten maken de muziek, ze maken het openbaar, en mensen die het opvangen, mogen gewoon vrijwillig zelf bepalen of ze er iets voor over hebben of niet.
Zo zou het moeten zijn, er word hier niets gestolen! Als jij een cd kopieert, pik je imho helemaal niets, zolang je die lege cdees zelf heb betaald. En als je iets download pik je ook niets. Die bandbreedte is niet van die muzikanten of labels. Je vangt het alleen maar op. En sommige mensen vinden het wel iets waard, en kopen die muziek dan vervolgens in de winkel. En andere niet.
Maar dat zijn geen dieven.

Als jij een cd kopieert, pik je imho helemaal niets, zolang je die lege cdees zelf heb betaald.
Hoelang blijf jij jezelf voor de gek houden?

Maar deze vorm van censuur kan gewoon niet. En een rechtbank die dit toe zal staan zou wel een kapitale fout maken.

Maar die chinese site is ook niet koosjer.

Wouter, volgens de wet en zelfs buma-stemra pik je inderdaad niks, het is volledig legaal om cd's te kopieren, zolang je dat doet op in NL gekochte cd-r's (zolang er een x bedrag naar de artiesten gaat, wat het geval is in NL, en vele andere landen).
Dus dan is het geen diefstal.

Misschien downloadde Stalin z'n songs ook al via een 14k lijntje 90 jaar geleden }>

Die CD-R heffing is pas diefstal! Ik sla alleen maar tekstdocumenten op m'n CDtjes }>

Je hebt weinig keus als je op straat loopt en er staat een straatmuzikant. Als je een cd opzet heb je die keus wel!

Als je een algemene betalingsregeling treft voor alle muziek, dan krijgt een slechte muzikant hetzelfde als een hele goeie. Het is niet meer na te gaan wie het meest beluisterd wordt als iedereen cd´tje gaat zitten branden. (Je wou toch niet voorstellen dat we allemaal elke maand aangeven naar wie we hebben zitten luisteren).

Het is niet toegestaan om zomaar cd´tje te branden. Software branden mag in geen enkel geval. Muziek mag alleen wanneer je een cd´tje leent van iemand en die zelf gaat branden op een cd met heffing van de stichting thuiskopie.

Kijk anders hier ff : http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Gewoon 1 internationale download site maken waar alles gedownload kan worden. Dan huidige omzet verdelen over het aantal downloads :7

Twee woorden: fair use.

Als je het nog niet snapt, doe dan maar zelf een googlesearch.

En over het aanklagen van backbones...tja, zielig als je zo je oneerlijke, outdated businesmodel, onnodige middleman busines moet beschermen.

Maarja, de enige manier om dat soort dingen te doen is door er veel geld tegenaan te smijten. Het feit dat je zoveel geld hebt om er uberhaupt tegenaan te smijten wijst al op een smerig busines model. Zou je niet denken dat dat geld naar de artiesten moest?

Dat doen we al. Als je een lege cd of casette-bandje (in the old days) koopt gaat een klein percentage naar buma/stemra.

Dit is geloof ik bijna 3 jaar geleden ook op cd-r(w)'s ingevoerd. Toen was er kritiek omdat als je een back-up van je mijn documenten ofzo op cd-rom zet, buma/stemra geld ontvangt.

Of software en games fabrikanten daar ook geld van krijgen weet ik niet, zou wel moeten.

Natuurlijk mogen software/games fabrikanten daar niks van krijgen, je mag van hun produkt ook alleen maar 1 veiligheidskopie maken, die altijd samen moet blijven met het origineel.
Dus het zou nogal krom zijn als er ook geld naar hun toeging....

[Reactie op RobT]Dat vindt ik niet. Want je betaalt tenslotte ook gewoon die toeslag op de cd's waarop je een kopie maakt van games/software. Ik vindt het een beetje lomp dat ik geld aan de muziek industrie moet betalen als ik er helemaal geen muziek mee kopieer.

Ik vind dat men een online-dienst maken, iedereen mag zoveel downloaden als die wilt voor een vast bedrag (bv 5 euro) per maand. De bestanden zijn zowel in 192+kbps .mp3 en .wav voor superbreedband. Liefst ook videoclips. De artiesten krijgen geld afhankelijk van hun downloadpercentage.

Ach,ze doen maar, binnen de kortste keren komen er toch wel alternatieven.....

Gevolg, na 1 jaar procederen gaat deze site uit de lucht, waarna ze vanuit Irak een nieuwe beginnen...

ja maar het gaat neit om die site het gaat om dat die backbones aangeklaagd worden.
En backbone providers gaan niet in Irak vestigen als ze amerika als doelgroep hebben

Zouden ze beter wel kunnen doen.. Geen geouwehoer met wetgeving op allerlei vlakken. :)

Ja, maar dan kunnen ze geen microsoft software gebruiken, of any amerikaanse software. Herinner je je dat embargo nog? Is nog steeds van kracht, hoor.

Zou kunnen, maar dan valt Amerika Irak gewoon binnen om Sadam en die site op te ruimen }>
(zijn ze volgens mij toch al van plan).

Volgens mij is het beste protest om gewoon geen CDs meer te kopen. Dan krijgen ze weliswaar gelijk in de constatering dat er minder CDs worden verkocht, maar ook minder geld om aan dit soort nutteloze zaken te verspillen.

Geen cd's meer kopen lost nix op, de dalende cd omzetten zijn juist de oorzaak van deze vreemde acties van platenindustrie.
Ooit eens geleerd dat als de vraag afneemt je de prijs kan verlagen om de vraag weer te laten toenemen. Maar dat is voor de industrie misschien wat moeilijk omdat ze dure deals hebben gesloten met de Michael Jacksons van deze wereld en dus moeilijk omlaag kunnen. Dus zoek je een andere zondebok en steekt de hand niet in eigen boezem.

Zo langzamerhand denken ze in Amerika echt dat ze de hele wereld kunnen besturen.

Ik vind dit arrogantie ten top van de betrokken platenmaatschappijen.. pffff...

Zo langzamerhand denken ze in Amerika echt dat ze de hele wereld kunnen besturen
Even nadenken voor je iets doms roept! :+
Dit heeft niets met Amerika als land te maken, maar met een stel gefrustreerde platenboeren die de markt proberen te monopoliseren door de toegangen tot de aangeboden muziek te beperken.

En wie laat het toe dat die gefrustreerde platenboeren hun gang kunnen gaan?? Kom je toch weer uit bij Amerika itself..
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:32 HyperThreading support in Intel's 533MHz FSB chipsets
Vorige 06:40 DPC RC5 hitparade van 18 augustus
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011