Hoofdcategorieën

AMD Hammer Athlon ST 3000+ reeds in productie?

Door Jan Laros, dinsdag 6 augustus 2002 18:29
Bron: AMDboard.com, views: 637

Op AMDboard.com is een korte tekst verschenen waarin men wordt gewezen op een bericht dat achter is gelaten op Yahoo! . Daarin wordt beweerd dat AMD reeds bezig is met de productie van een Hammer chip in fab 30 in Dresden. Het zou gaan om het 3000+ model en de marktnaam zou Athlon ST gaan worden. In Dresden zou nu al massaproductie plaatsvinden om de chips met kerst op de markt te kunnen gooien. Een ander bericht dat geplaatst werd op Yahoo!, spreekt van een productiecapaciteit van de Hammer chips van 200 wafers per week. AMDboard waarschuwt dat men deze berichten met uiterste voorzichtigheid moet benaderen, omdat er geen genoemde bronnen zijn en het weleens een hersenspinsel van een Yahoo! gebruiker zou kunnen zijn.

AMD Dresden Fab30 (voorkant)

Goodiem4n wees ons op dit gerucht. Hiervoor onze dank!

Volgende 20:37
Vorige 14:26

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

3000+ én 64bit... dus programma's op 64bit zullen naar vergelijking misschien wel op 5000+ draaien :9~

ST zal wel staan voor SUPER Thunderbird

Hoeveel MHz zal de 3000+ eigenlijk in werkelijkheid zijn?

lijkt me wel :9~ iig jah!

200 waffels? is dat veel of weinig?

Ligt eraan hoeveel CPU's ze uit 1 waffel halen.
Als het er bijvoorbeeld 100 zijn, produceren ze dus 20000 CPU's per week

mwoah.. als we ervan uitgaan dat een waffel 20 cm in doornede is [weet niet of zo al op 300 mm waffels zitten.. ] oppervlak pi*r² = 1257.14 cm²
hoeveel oppervlak heeft zo'n core? zeg hij is wat groot.. 1,5 cm bij 1,5 cm = 2.25 cm ²
1257.14 / 2.25 = 558.72 en dat met een dikke vette core en kleine wafers..
558 * 200 = 111600 Hammertjes per week..

minimaal, want volgens mij is die hammer core veel kleiner..

edit.. hmmz.. yields.. helemaal vergeten.. dit is dus wel met 100 % yield !

Zover ik weet gebruikt AMD nog GEEN 12" wafeltjes.

En je vergeet dat ze rond zijn, dus dat je een aardig deel van het oppervlak niet kun gebruiken. Maar zo'n 90.000 Hammertjes halen ze ongeveer wel (bij 100% yield).

waarom blijft iedereen hier hele techie (en opzich wel interessante) postings met gave berekeningen posten en de term "waFFeltjes" daar tussendoor spekkend? :P

wtf zijn "waffeltjes" ! :)

Clawhammer is 105mm² (dus 1.05cm²)

en idd, 100% end of line yield is maybe toch wat overdreve ;o

[edit]
en dan hebben we nog geen rekening gehouden met de verloren randen waar dus maar halve chips staan :D

Een waffer is een rond stukje silicon, waarop de cpu's worden gedrukt....kort en simpel uitgelegd...
Er worden meerdere CPU's op een wafer gezet, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal goed zijn. Hoe meer goede CPU's op een waffer, des te hoger de yields.... :)

Reactie op Majic!

Reactie op likkie:

LOL! Je hebt geloof ik niet door wat majic bedoelt. Hij wijst op een schrijf/denkfout, namelijk dat in een aantal opeenvolgende posts het woord wafer verwisseld wordt met het woord waffel.

Wafer (zoals het ook in de newspost staat) is uiteraard het goede woord :Y)

wtf zijn "waffeltjes" !
bron: www.vandale.nl

`waf·fel (de ~) [inf.]
1 mond

:Y)

mwoah.. als we ervan uitgaan dat een waffel 20 cm in doornede is [weet niet of zo al op 300 mm waffels zitten.. ] oppervlak pi*r² = 1257.14 cm²
Je hebt een rekenfoutje gemaakt! De doorsnede is 200mm dus is de straal 10cm. PI.r² = 314,16 cm²

Dus dan worden er nog geen 150 Hammers uit gehaald i.p.v. 558...

Wel voor de nieuwe Hammer core. Ze draaien op dit moment de machines al proef in Dresden....

edit:
hier stond niks

Als je de linkjes in het artikeltje gevolgd hebt kom je de volgende tekst tegen
Capacity at Dresden is about 5800/week as we have been hearing since a year or two. A wafer needed about 55 days from start to delivery.
Now I've heard of 75 days, about one third
longer as before. Reason is there are now 8
metal-layers to be processed in the new T-Bred
2600+. My question: If a wafer tooks one third of time to get done, total capacity should shrink to about 4100/week, isn't it?? So the costs are increasing therefore. It is naiv of talking about capacity, because capacity is
not the same all the time. Anybody here has some info about processing duration or metal layers for the Hammer???
Just heard from Dresden there are 200 wafers/week in work for the hammer. Heard nothing about yields and difficulties for Hammer but 0.13 for T-Breds is doing fine, no difficulties there. 2600+ will be released at the beginning of October.
Good luck and a Strong Hold from Germany!

55/75 dagen :? wow dat duurt heel lang vind ik

dus programma's op 64bit zullen naar vergelijking misschien wel op 5000+ draaien
Nee. De 64 bits instructie om bijvoorbeeld een getal met 1 op te hogen is dezelfde als op een 32 bits machine. Per kloktik kan zo'n processor 1 64-bits getal ophogen, of 1 32-bits getal.

Echte snelheidswinst met meer bits boek je alleen bij bewerkingen waarin een 32 bits processor trucjes moet uithalen om 64 bits getallen te kunnen manipuleren. Die komen normaal gesproken maar zeer zelden voor.

Dat een 64 bits processor dubbel zo snel is als een gelijkgeklokte 32 bitter is een fabeltje.

Sterker nog.. 64bit is in de meeste gevallen langzamer dan 32bit processoren op gelijke kloksnelheid. Als ik de gelezen tests en theorie moet geloven.

Dat komt door slechte optimalisaties, omdat een 64-bits processor een speciale emulatie moet doen voor 32-bits, hetzelfde als een GBA-emulator op een P4 2.26 GHz (zoals ik). Een AMD ST 3000+ hoeft dit niet, die snapt ze allebei, omdattie zo slim is :)

Ik weet niet beter of dat wat jij beschrijft is hoe de Intel Itanium met 64 en 32 bits instructies om gaat.

Ik dacht dat AMD de Hammers juist zo heeft geconstueerd, dat ie 1 64 bits instructie of 2 32-bits instructies simultaan kan verwerken.

Hoe strax de performace uitval t.o.v. de huidige generatie CPU's ( XP2200+ en de 2,53 GHz P4 ) moeten we eerst nog even zien in real-world benchmarks. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat AMD in de performance-race weer een poosje het voortouw kan nemen.

De hammer zal 32 bits instructies sneller uitvoeren dan een t-bird. Simpelweg, omdat amd optimalisaties daarvoor ingebakken heeft. Natuurlijk zal de hammer pas echt los komen als je h'm 64 bit instructies voert :)

De Itanium is inderdaad niet vooruit te branden met 32 bits instructie, omdat deze moet gaan emuleren. Het is gewoon nog te vroeg voor een 64 bit only processor waardoor deze totaal onintressant is voor gangbare toepassingen waar x86 systemen voor gebruikt worden. Los daarvan dat je je hypotheek moet ophogen om een Itanium systeem te kunnen aan schaffen :)

Is niet helemaal waar .. door gebruik te maken van de 64bit adresruimte en registerruimte kan je grotere blokken data verplaatsen (64bit ipv 32bit) per instructie (binnen de processor).. Echter dubbele preformance zal het inderdaad nooit gaan leveren, en een programma zal hiervoor herschreven moeten worden.

ST zal wel staan voor SUPER Thunderbird
Ga daar maar niet vanuit. AMD wil juist af van het imago van de Thunderbird, aangezien sommigen de TB nog steeds associëren met een goedkoop (lees: low-budget/low-end) processor. Daar ben ik het overigens niet mee eens, maar goed. Bovendien heeft AMD er geen baat bij om een nieuw product de naam van een ouder product dat minder features heeft.

nee idd, die Hammer zou de toekomstige gaan worden he?! bovendien klinkt Athlon ST ook niet echt... of wel? volgens mij ist een of andere grappenmaker geweest op Yahoo!... net zoals al die FW mailtjes op HoTMaiL

Athlon doet me denken aan Atari ST, en dat doet me weer denken aan bommetjes in de hoek van je beeldscherm. nee dank je.

nee idd, die Hammer zou de toekomstige gaan worden he?!

Het is nooit de bedoeling geweest dat de benaming 'Hammer' zou worden. Hammer sis niets meer dan de benaming van de core, net als Thunderbird, Palomino, Spitfire en Morgen. De CPU gaat zelf Opteron heten voor de SledgeHammer en ClawHammer DP. Voor de single-cpu ClawHammer is de naam nog niet bekend, maar het gerucht is altijd Athlon of Athlon 64 geweest of Mogelijk is het de hier genoemde Athlon ST.

Aantal MHz'en is niet te zeggen. De lijn van de thoroughbred core doortrekken (extrapoleren) gaat ook niet, want de Hammer heeft een totaal andere structuur. Alleen kan je iig zeggen dat ie vergelijkbaar is qua prestaties met een Intel 3GHz, neem ik aan.

Amd zou best weer eens flink aan het strooien geweest kunnen zijn met ratings.
De Barton krijgt ook rating mee die fors hoger is dan de gewone XP, terwijl alleen de cache is vergroot.
In sommige situaties zal de winst richting 0,0% gaan (zoals een koetje) en is de verhoging dus niet terecht.

Als je met deze gedachte in je achterhoofd naar de 3000+ kijkt dan zal het nog lastig worden voor deze processor om de huidige P4 flink te verslaan, zeker een 3Ghz P4 zou in veel benchmarks de vloer aanvegen met de Athlon ST.

Maar zoals altijd: meten is weten. Een echte ramp zal het niet zomaar zijn, en dit is pas de begin frequentie. Netzoals de P4 ook wat "opstart" problemen had, pas nu bij het doorschalen gaat de P4 echt lekker lopen.

Maar zoals altijd: meten is weten
Mijn klas denkt...

meten is Zweten

Ik heb ergens nog gelzen dat enkele optimalistaties uit de Hammer doorgevoerd zijn naar de Barton om een paar kleine probleempjes goedkoop te verhelpen.

Deze zouden een redelijke bijdrage leveren aan de nieuwe rating voor de barton-core, en AMD heeft idd een paar puntjes gesmokkeld voor de cache .. maar das (mijns inziens) ook niet minder dan redelijk .. wat er kon nog wel een klein beetje bij hoor ;) :Y)

YES!!! :9 ik hoop dat ie niet al te duur zal zijn.

Zou ik maar niet te hard van uit gaan. Als de Athlon ST net uit is zou hij waarschijnlijk vrij duur zijn (net als de eerste K7 Athlon's).

Als je een product direct koopt nadat hij op de markt is gebracht, betaal je extra veel voor de R&D kosten. Bovendien zijn de eerste yields altijd slechter, waardoor de productiekosten ook nog eens hoger zijn....
:)

dat wordt een lekkere upgrade vanaf mijn 1600+ iig.

Ik help je hopen dat je moederbord de nieuwe cpu ondersteunt...

Eindelijk weer eens goed nieuws over AMD, ik wacht op de HAMMER voor mijn nuiewe systeem dus hoe sneller hi komt hoe beter :9~

Laat maar komen die HAMMER 3000+, dag Intel

ik weet niet of jij wel wakker bent, Intel komt binnenkort met een P4 3.0 GHz :s

Hmm Athlon ST roept bij mij toch assiosaties op met Atari ST :9

Zou het hint zijn van AMD dat deze processor net zo revolutionair is als de atari ST in 1985?

In elk geval als het waar is ben ik eerder dan verwacht 1000 euro lichter voor nieuwe onderdelen }>

ST stond bij die Atari voor SixTeen bits.
Ik zou die associatie met die nieuwe AMD niet maken :)

Maar als dit waar is zou AMD in 1 klap de P4 overtreffen. Ik kan mij voorstellen dat ze dan in 1x de markt willen voorzien van deze procs, maar hoe zit het dan chipsets en moederborden :?

Als je tweakers.net een beetje gevolgd had dan had je kunnen weten dat chipsets en moederborden van verschillende fabriekanten allang klaar zijn, het wachten is echt alleen nog op de processor. (en natuurlijk voor software die geoptimaliseerd is voor de Hammer met al zijn extra opties.)

Misschien bakken ze wel een hele voorraad van die dingen om leveranciers en journalisten een voorproefje te kunnen geven?

[paranoia mode]
Of de CIA heeft er een batsj besteld om er een supercluster mee te bouwen om zo geinfiltreerde aliens mee op te sporen. :)
[/paranoia mode]

[paranoia]Whaaaaa, neeeeeee, dan willen ze als eerste de RC5-64 key vinden. ehhh, RC5-64 -> hammer - ook 64 :o
[/paranoia]

Sis en VIA zouden hun chipsets voor de hammer al af hebben, dus dan wordt het enkel een kwestie van produceren.

Sorry Memphis, maar dat klopt dus niet. Bij de Atari ST stond ST voor Sixteen-Thirtytwo. Van binnen was de processorbus van de Motorola 68000 processor 32 bits breed en naar buiten toe was de databus 16 bits breed. Later kwam de Atari TT op de markt met een Motorola 68030 processor. TT stond destijds dan ook voor Thirtytwo-Thirtytwo. (En tegenwoordig is het een Audi.)

Overigens dachten sommige mensen in 1987 dat ST voor Sam Tramiel stond, in het verre verleden de directeur van Atari.

De Atari STe was overigens al erg tweakable en er was een heel goede snelheidswinst te behalen door de standaard 120 ns geheugen te vervangen door 70 ns RAM geheugen.

Ik kan me vergissen maar volgens wij was de atari met 68030 een falcon. Je kreeg er ook gelijk een dsp bij.

ST stond bij die Atari voor SixTeen bits
dus nu staat dat misschien voor SixTyfour bits? :7 :Y) B-) :*) :9~

Welcome AMD Back in the race!!

die vraagteken in de titel mag misschien wel wat groter. erg vaag bericht.

Wanneer wordt hier het "Tweakers.net" logo vervangen door het "Register" logo ofzo?

Ik bedoel... nieuws site is wat anders dan een geruchtensite... als ik geruchten wil lezen ga ik wel ergens anders heen :r

* 786562 jp

Mee eens. het is wel onwijs vaag allemaal..
Dit is het bewuste berichtje over de hammer.. Hoe summier en onbetrouwbaar wil je het hebben..
Dit berichtje gaat niet eens over de hammer, maar over dat de nieuwe tbred een 8 lagig proces heeft, en dat de hammer er vast wel ook zoveel heeft en dus dat er evenveel wafer throughput is.. jaja..

en wie the fuck is die brokersjack ?

mooie blauwe lucht op die foto :)

Dat kan je hier in ned niet zeggen

Het regent harder dan ik hebben kan.
Harder dan ik drinken kan.
Het regent harder dan de grond aankan.
Harder dan ik hebben kan.

(c) Blof ;)

oh, wat komt dit bericht op een supergoed moment! ik wil n nieuwe systeempje maken, en wilde in eerste instantie een Hammer, maar aangezien deze eerst verwacht werden volgend jaar, ging ik dan maar een P4 nemen. Maar als dit waar is wordt het zeker weten de Hammer!!!!

Wachten op een processor is nooit een goeie tactiek. Je moet gewoon kopen wat je nu kan/wil betalen en wat voldoet aan je eisen. In computerland kun je altijd wel blijven wachten, is het niet op een revolutionaire processor dan is het wel weer nieuw geheugen of videokaarten.

ik had een upgrade op de planning vor september/oktober, dus dit komt wel heel goed uit. kan ik me weer maanden van te voren verheugen :)

Als je in september of oktober een nieuwe PC gepland hebt, hoef je niet te gaan wachten op de Hammerreeks. De single-cpu hammer wordt nl gelanceerd óf in Q4 2002 maar waarschijnlijker nog in Q1 2003. Voor de multi-cpu Hammers wordt dit Q1-2 2003.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:37
Vorige 14:26
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: