Hoofdcategorieën
Device Settings

Tweede generatie DVD branders roundup @ HWI

Door Jack Leenders, woensdag 24 juli 2002 00:02
Bron: HWI, views: 2.609

Op HWI heeft men acht verschillende DVD branders verzameld en met elkaar vergeleken. Het gaat om DVD branders van de zogeheten tweede generatie. Deze vertegenwoordigen drie verschillende standaarden, waarvan DVD+RW en DVD-RW vandaag de dag het meest gebruikt worden. Een belangrijk verschil tussen eerste en tweede generatie DVD branders is het vermogen van de laatste generatie om ook DVD+R schijfjes te maken, die in meer DVD spelers gelezen kunnen worden dan de herschrijfbare discjes. De derde standaard wordt vertegenwoordigd door een DVD-RAM drive van Vivastar. Deze variant gebruikt ondermeer schijfjes in cartridges, die niet zomaar in iedere (stand-alone) DVD speler afspeelbaar zijn.

DVD logoDe geteste apparaten zijn de HP dvd200e, HP dvd200i, Lacie DVD-RW, Philips DVDRW228, Pioneer DVR-A04, Ricoh RW5125A, Sony DRU-120A, en de Vivastar RS-111. In feite zijn daarin maar drie verschillende loopwerken aan te treffen. Daarom heeft HWI ook naar de bijgeleverde software gekeken. Voor iedere standaard valt er het een en ander te zeggen, maar HWI's uitgebreide conclusie eindigt tenslotte als volgt:

Wil je een complete oplossing waarmee je direct aan de slag kunt (bijvoorbeeld de vakantiefilms op DVD zetten), dan zijn zowel de branders van HP als die van Philips, een aanrader. Philips levert bij de DVDRW228 veel goede software, waar zelfs de beginner goed mee overweg zou moeten kunnen. Hetzelfde geldt voor de HP dvd200i (en dvd200e): veel goede software en zelfs in het Nederlands!
Voor deze software betaal je dan ook: de Philips DVDRW228 heeft een advies verkoopprijs van ¤ 649,-. De HP dvd200i kost zelfs ¤ 699,- en de externe versie gaat voor ¤ 749,- over de toonbank.

Welke van de twee merken je nu uiteindelijk kiest, ligt aan jezelf. De drives zijn identiek, alleen de meegeleverde software is anders. Persoonlijk geven wij de voorkeur aan de Philips DVDRW228 vanwege zijn softwarepakket. Er zitten net iets meer mogelijkheden in Pinnacle Studio SE dan in ArcSoft ShowBiz. Tel daarbij op dat de adviesprijs van de DVDRW228 50 euro lager ligt, en de winnaar van deze vergelijkingstest is bekend!
Volgende 01:18 Intel's Banias opvolger heet Dothan
Vorige 22:18 SiS 648 referentie moederbord review @ THG
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Ik ben zelf al een tijdje aan het sparen voor een DVDbrander, ik denk dat het een HP gaat worden. Gelukkig is er nog tweakers waar ik wat meer info kan halen :D

Gemiddeld 475 (by JvS, {tm}) euro, en een nog niet 100% uitgekristalliseerde standaard, zo te zien. De drives zitten nu om en nabij het punt waarop de CDRW drives zaten in 1995-1996. Deze worden sinds ongeveer 2000 standaard in PC's ingebouwd. Het valt dus te verwachten dat DVD branders standaard zijn begin 2006 of zo. Misschien wat eerder (begin 2005?), en met betere techniek, omdat de ontwikkeling nu veel sneller gaat dan in 1995-1996.

Edit:
Damn you, Novah! Kon je niet effe wachten? :P Ik wilde een First Post, met ook nog een wat fatsoenlijke inhoud! Of moet ik gewoon wat sneller typen? :+

Edit 2:
Daarin heb je natuurlijk gelijk, JvS. Was wat te snel met dat gemiddelde. :+ Effe aangepast. Maar 475 euro is nog steeds hoog, in vergelijking met de huidige prijzen van branders. Al vanaf 70 euro voor een 40/12, op sommige plaatsen.

Gemiddeld 700 euro

Kijk eens hier links :P. Ik zie een top van 726 euro's en een gemiddelde van zo'n 475 euro.. :o

Een gemiddelde prijs bepaal je niet uit 3 adviesprijsjes in een quote hoor ;).

Ik denk toch dat de ontwikkelingen met dvd-(re)writers wat sneller zullen gaan dan met die van de cd-(re)writers. De techniek is is namelijk al beproefd, het is namelijk een doorontwikkeling van de (her)beschrijfbare cd. Ook denk ik dat de markt daar behoefte aan heeft. De markt voor cd-writers raakt namelijk een beetje verzadigd, de producenten moeten dus gaan innoveren.

De dvd-branders zijn nog duur :(. Voor 370 euro heb je een retail Pioneer :). Maar dat is 814 GULDEN :X, dat vind ik wel veel voor een brander. En schijfjes voor iets van 150 piek per 10 toch :?

Het lijkt net of we weer helemaal terug zijn :). Zoals bij cd branders 5/6 jaar geleden :). Toen was alles ook zo duur |:(.

DVD-Rs zijn er al vanaf 2,50 en DVD+R zijn er al vanaf 4,50 dus qwa prijs per gigabyte komen ze redelijk in de buurt van CDs.

Op www.cd-recordables.com kan je ze krijgen voor 1,57 per stuk, ¤157 per 100 (DVD-R).

Link naar de Pricewatch link

Leuke site die je ons naar toe verwijst:
NOTICE
Recordable Media Corporation is no longer manufacturing CD-R or DVD-R media. They have discontinued all operations (including sales and order fulfillment). If you have placed any orders with them during the months of June or July that have not yet been delivered, those orders have been automatically cancelled, and no charge made against your credit card.

For more information, contact: RMC@CD-Recordable.com

This site will be deleted at 12:01 AM (ET), Wednesday August 7,2002


CD-Recordable.com was formerly used as the E-commerce portal for Recordable Media Corporation. Recordable Media Corporation had contracted with The Multimedia Group for various internet and related services (including temporary and revocable use of the domain name and service mark CD-RECORDABLE.COM). Due to Recordable Media Corporation's severe (and unresolved) delinquency in payments owed to The Multimedia Group for services rendered, all services provided to Recordable Media Corporation have been permanently suspended, and use of any and all Multimedia Group intellectual properties has been permanently revoked.

The Multimedia Group is a web services provider only. They do not sell media products nor process orders placed on this site. Recordable Media Corporation received and processed the orders placed on CD-Recordable.com and is directly responsible for fulfilling those orders. To contact Recordable Media Corporation, please use the following information:

Recordable Media Corporation
Email: RMC@CD-Recordable.com

Ik vind de dvdschijfjes helemaal niet duur en de branders ook echt niet. We zitten echt al een stuk verder als het begin van de cdwriters...ik weet nog goed dat ik 1100 gulden betaalde voor mijn eerste philips 2x fikkertje en de cdr's waren ook meer als 10 piek per stuk terwijl je nu al een dvdbrander voor 800 piek hebt en de schijfjes (als je goed zoekt) voor 5 piek dus het gaat best hard....toch? :)


Zo te zien staat je post er nog gewoon.... in ieder geval wel op mijn scherm, na een refresh. Maar bij jouw kan dat anders zijn. Je hebt immers een ánder scherm. :P

Ik vind de reactie van Novah voordat ik refreshde beter.

Maar waarom perse Sony of Aopen?? Elk merk heeft zo zijn goede en slechter series wat niet direct uit 1 test blijkt, dus ff afwachten op de langere termijn.

Dit vind ik nou eigenlijk zo klote, Wat nou als ze volgende week een doorbraak maken. Ze ineens met een, net iets andere kleur lazer een hogere capaciteit kunnen branden/lezen. Wat dan, als je sinds 6 dagen zo'n brander thuis hebt staan??

Nee ik koop me DVDbrander wel wanneer er veel spellen op DVD uit gaan komen. En volgens mij kan dat nog wel een jaartje ofzo duren.

Of staat deze standaard nu al muurvast. Ik kan me nog herineren dat er een nieuwsberichtje hier langs kwam over het probleem wat ik hierboven heb vermeld.

Alle console-spellen komen al op DVD uit :)

En als je redelijk wat data moet backuppen is DVD goedkoper. Het is wat duurder in aanschaf maar op de schijfjes past zoveel meer dan op een cd dat het prijsverschil tussen de 2 schijfjes meer dan gerechtvaardigd is :)

Kan een DVD brander nu ook normale CDR's ebn CDRW's frituren ?

De meeste wel hoor.

De Pioneer A03 (voorloper van de A04) fikt CDR iig op 8speed. Heb dat ding op mn werk in de pc zitten..

Als je op
http://www.vcdhelp.com/dvdwriters.php

kijkt zie je een mooi tabelletje... zowel alle DVD fikkers kunnen dus ook CDR fikken...


Overigens is mijn voorkeur persoonlijk DVD-R.
Overal te lezen, voor zover ik tot nu toe gefikt heb.
Twilight DVDtjes.. lezen in alle DVDRoms in pc's
DV files -> MPG2 (DVD) : werkt perfect in alle stand-alone DVDspelers.

En daarnaast is DVD-R kwa prijs het aantrekkelijkst, DVD-R is goedkoper dan een DVD+RW schijfje.

Heeft toch in voldoende bladen gestaan,dat dvd+rw meer uitwisselbaar is -o.a.- met dvd-r en cd-r/rw .En trouwens schijnt ook dat ,stand allone spelers nogwel eens problemen hebben met dvd-r schijfjes.

Houd er ook rekening mee ,dat de standaard ,die alle grote fabrikanten gaan ondersteunen ,eind van het jaar het licht zien.
Veel slagen om de arm dus:licht jezelf goed voor.

Gr,
Dirk

Heeft toch in voldoende bladen gestaan,dat dvd+rw meer uitwisselbaar is -o.a.- met dvd-r en cd-r/rw .En trouwens schijnt ook dat ,stand allone spelers nogwel eens problemen hebben met dvd-r schijfjes
O ja joh??

Welke bladen waren dat; the Bullshit Informer, Digital Nonsense?
Mocht je er nu echt wat van af geweten hebben en de tijd had genomen om zelf eens te zoeken op het internet naar sites waar profesionals zich ophouden; dan had je kunnen weten dat DVD-R de keuze is wanneer het het grootste bereik betreft(settop boxes)!
DVD+RW, probeer die maar eens in spelers van 3+ jaar, een ramp!

DVD-R heeft nu nog de hoogste compatibiliteit, de compatibiliteit van DVD-RW en DVD+RW is stukken lager, zeker m.b.t. stand-alone players. Over de compatibiliteit van DVD+R is nog weinig bekend omdat dit de nieuwste standaards is, en dus nog maar sinds kort door burners wordt ondersteund.

Tegen het eind van het jaar worden burners verwacht die alle vier de standaarden aan kunnen, dus die zijn zeer interessant, qua compatibility.

Een ander nadeel van DVD-R(W) is de brandsnelheid. Deze is 1x, tov. de 2,4x die met DVD+R(W) haalbaar is.

De spelers waar ik echt erop gelet heb welke schijfjes ze af kunnen spelen, konden allemaal + en - lezen. (waren wel van die goedkope spelertjes)
Het enige voordeel wat ik nu zie van die -R, is dat de schijfjes inderdaad zo'n 50% goedkoper zijn dan de +R schijfjes.

Maar goed, MS heeft al voor de +-standaard gekozen, dus ik denk dat het wel al bijna vast ligt dat die het gaat worden. Verder zijn in de meeste winkels wel de +-standaard te krijgen en de - standaard niet. Dat zal ook wel meebepalen welke standaard het wordt.

Die ligt op 2 speed bij 2speed schijfjes, die zijn wel wat duurder dan 1 speed.
dvd-r noname heb je nu voor 2 euro per stuk
de dvd-r pioneer (2x) liggen ongeveer op 8 euro.

Ik snap niet waar het gerucht vandaan komt dat de dvd-r minder compatible zou zijn dan dvd+r, dvd-r komt van de dvdforum af.
Tot nu toe heb ik enkele ps2's meegemaakt die een noname niet wilde lezen, echter iets betere arita's lazen ze dan weer wel, verbatims en pioneer dvd's ook (beide 2 speed schijfjes)

Mis een belangrijke opmerking van de heren onderzoekers. Hoeveel lagen ze kunnen lezen/schrijven. Want de capaciteit van een DVD lijkt me wel interessant. Lijkt me meer boeiender dan of ze wel/niet 90 min CD's lezen.

En, hoe kan een Philips DVD bakker nou een Ricoh binnenwerk hebben!?

En denk wel dat menigeen hier liever voor de OEM versies gaat, maar daar zijn prijzen van genoemd.

Voor zover ik weet allemaal een laag. allemaal 4.2 Gb.


edit:
ja je hebt gelijk ik had ff moeten kijken, 'k heb zo'n pioneer en de schijfjes ook liggen. stom

4.7gb,

ik heb een pioneer 104. heel tevreden over,
alleen het schrijven aan 1x duurt wat lang, dus als je weinig tijd hebt koop je 2x media(ongeveer een 30tal minuten voor een volle dvd-r)
vooral de burnproof functie is onmisbaar wat zowel werkt voor dvd-r/w als cdr/w

Ik ben een beetje aan het afwachten wat de standaard gaat worden aan gezien het waarschijnlijk toch wel DVD+RW gaat worden omdat alle grote bedrijven daar achter staan en DVD-RW word alleen ondersteund door pioneer dus ik ga zker geen dvd-rw kopen want dvd+rw word toch de wel standaard.

Ik weet nog niet zo of dvd+rw wel de standaard zal gaan worden, ook al staan daar erg grote bedrijven achter. Het heeft voornamelijk te maken met de prijs, je betaald ongeveer de helft voor een dvd-r (en het kan zelfs nog goedkoper), dat is toch wel heel belangrijk voor de consument. Er is trouwens genoeg te lezen op het internet dat dvd-r op een heleboel machines wel goed werken, dus dat zou ook geen probleem moeten wezen. Ik ga in iedergeval wel een dvd-r aanschaffen, de media zijn een heel stuk goedkoper en ik weet zeker dat het werkt met de hardware die ik thuis heb staan.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 01:18 Intel's Banias opvolger heet Dothan
Vorige 22:18 SiS 648 referentie moederbord review @ THG
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011