Hoofdcategorieën

Technologieleiders: piraterij is niet te stoppen

Door Jeroen P Hira, zaterdag 20 juli 2002 14:39
Bron: The Nando Times, views: 696

Piraterij is een uitwas dat moet worden vernietigd, hebben de meeste producenten als standpunt. Maar hoe kun je een zo'n wijdverbreide vorm van piraterij als die op het internet welig tiert, uitroeien? Zeker als men het er niet over eens kan worden wie voor de beveiliging van al die digitale media moet zorgen, zal internetpiraterij nog volop standhouden.

Begin van de week schreven directeuren van bedrijven zoals Microsoft, Dell en Intel nog, dat zij niet van plan zijn om technieken te creëren die er voor zorgen dat gebruikers beperkt digitale media kunnen kopiëren en afspelen. Dit was in reactie op een schrijven van onder andere de directeuren van Disney, News Corporation en andere entertainmentbedrijven, waarin gevraagd werd of dat juist wel beperkt kon worden. In ieder geval is het debat dat in februari begon in een impasse geraakt, en het is maar de vraag of beide partijen daar snel uit zullen komen.

Piracy p2p "This practice (P-to-P) harms existing theatrical, home video and subscription outlets, and discourages legitimate on-line services which cannot sell access to movies, music and other entertainment content that are available for free," the entertainment executives wrote.

The technology leaders, however, are not ready to rein in P-to-P practices.

"Peer-to-peer technologies constitute a basic functionality of the computing environment today and one that is critical to further advances in productivity in our economy," wrote back the tech titans on Monday.

2tweak1 was degene, die ons wees op dit debat.

Volgende 14:54
Vorige 13:21

Reacties

«  1  2  3  4  »

ze hebben het licht gezien :)

Dit is pas echt grappig ...... :) en geeft aan dat tweakers door een behoorlijk gemelleerd gezelschap wordt bezocht....

Reacties op bovenstaande post:

Beoordelingen: +1, -1: Overbodig, 0: First post, +1: Grappig, -1: Overbodig, +0.67: Inzichtvol, +0.80: Grappig, +0.57: Grappig, -0.50: Overbodig, +0.44: Inzichtvol, +0.40: Inzichtvol, -0.36: Overgewaardeerd, -0.33: First post, +0.31: Inzichtvol, +0.29: Inzichtvol, +0.27: Inzichtvol, -0.25: Overgewaardeerd, +0.24: Inzichtvol, -0.22: Troll, -0.21: Overgewaardeerd, -0.20: Overbodig, -0.19: Overbodig, -0.18: First post, -0.17: First post, -0.17: First post, -0.16: First post, +0.15: Grappig, +0.14: Grappig, Totaal: 1.34 / 28x

en of dat 'Puntensysteem' wel zoveel zin heeft.....

Ze kunnen beter hun geld niet verspillen aan beveiliging tegen piratenrij. Dan hebben ze meer geld om het product beter te maken. Ik ben net zoals de
"technologieleiders" van mening dat piratenrij niet te stoppen is.

Bedrijven kopen toch altijd de orginele software dus het geld krijgen ze wel binnen.

Juist de bedrijven zijn de winstgevers.

Ze doen er expres niks aan. Want doordat een bepaalt programma (of besturingssyteem) veel over internet zwerft, zijn er veel mensen die het hebben cq gebruiken. Dit brengt met zich mee dat die mensen er mee overweg kunnen. DIt brengt op zijn beurd weer met zich mee dat die mensen een voorkeur hebben naar dat programma. Dat betekent meer inkomsten voor de frabrikant, want nu wordt hun product verkozen boven die van de concurrent.

bedrijven kopen geen games,
en die sector heeft het net het hardst te verduren.

maar je hebt gelijk, bedrijven moeten zelf geen moeite doen om het produkt te beveiligen, kunnen ze beter overlaten aan gespecialiseerde softwaremakers,die dingen maken zoals safedisc2 (ok,ok..tis gekraakt, maar de krakers hadden er al heel wat meer moeite mee dan met versie 1)

tis niet dat ik alleen 100% legale soft draai,
maar ik vindt persoonlijk wel dat ze het zo moeilijk mogelijk moeten maken om het te kopieren,
enige reden waarom ik soms eens iets download is omdat het 1) de software soms VEEL te duur is(win XP retail versie) of 2) omdat het in europa soms lang duurt eer iets verkrijgbaar is(games).

bedrijven kopen geen games,
en die sector heeft het net het hardst te verduren.
Producenten van games maken nu juist gebruik van internet om het kopieren tegen te gaan. Namelijk door multiplayer via het net aan te bieden. De servers controleren of je wel een geldige key hebt en die krijg je alleen als je het spel koopt. De meeste mensen kopen het spel dan ook alleen voor de key, en zo trekt de verkoop toch nog weer aan.

Voor mij is dat nou ook een reden om een spel te gaan kopen.
Als ik een spel goed vind en er bestaat een multiplayer maar die is alleen speelbaar met originele key dan koop ik het spel.
Is het spel ruk dan heeft het nog geluk dat het op een cd komt i.p.v direcht shift-Delete :P

[edit]
Dit is dus een reactie op Polaris

De volgende stap zal waarschijnlijk zo zijn dat je 1 vitaal bestandje zal downloaden voordat men een game kan gaan spelen. Mensen zonder een key zullen dan worden uitgesloten... Het bestand hoeft niet eens groot te zijn.

Misschien nog wel iets vreemders. Dat iedereen een persoons gebonden key gaat krijgen een soort digitale paspoort. die direct gelinkt zou kunnen worden met je bankrekening en dat soort praktijken.

Waarschijnlijk zullen die voorbeelden wel worden uitgevoerd in de toekomst alleen zal de veiligheid op internet vooral bij dat laatste punt een heel stuk beter gemaakt moeten worden.... iets in de zin van 2Kbit encrypted keys ofzo. binnen de kostste keren zit zbijna 100% op internet en zijn dat soort praktijken mogelijk.

De volgende stap zal waarschijnlijk zo zijn dat je 1 vitaal bestandje zal downloaden voordat men een game kan gaan spelen. Mensen zonder een key zullen dan worden uitgesloten... Het bestand hoeft niet eens groot te zijn.
Dat helpt niet, want dat bestandje wordt net zo hard via internet gekopieerd als thans het hele spel.

Misschien nog wel iets vreemders. Dat iedereen een persoons gebonden key gaat krijgen een soort digitale paspoort. die direct gelinkt zou kunnen worden met je bankrekening en dat soort praktijken.
nee he, niet nog een gebied waar MS tussen kan komen met z'n Passport diensten ! :(
edit:
niet als flame bedoelt, maar je zal zien dan MS het probeert. mark my words.

Euh...hoelang denk jij dat het duurt voordat er een "rip" van Myth oid beschikbaar is waar dat ene "essentiele" bestandje al in opgenomen is?

Echte tweakers gamen met Kali!
Door gebruik te maken van Kali hoef je niet naar de officiële server van een bepaalde game om te multiplayen!!
Dus geen gedoe met keys. }>

Het is dan ook niet aan die bedrijven om er iets aan te doen: ze zouden alleen klanten verliezen...
't is aan de wetgever om paal en perk te stellen aan piraterij...

maar vn mij hoeven ze niet hoor ;)

En wat denken wij :?
Kartelvorming en abseurd hoge prijzen voor div. voorbespeelde media moet verbannen worden.

Zo lang programmeurs dit ook denken zullen er altijd oplossingen komen tegen beveiligingen. Wanneer worden die mensen eens wijs en zien dit in om dan maar de prijzen te verlagen :?

Gisteren was er gelukkig nieuws dat iemand die stap wilt wagen....

Spellenmakers maken echt _geen_ woekerwinsten. En hfl 80 - 90 voor een nieuw en goed spel is niet overdreven als je ziet hoeveel plezier je ermee hebt.

Ik vind het 'het is te duur' argument maar een beetje slep. Als je vindt dat hfl 40.000 voor een leuke auto te duur is, ga je er ook geen jatten.

Je hebt misschien wel gelijk dat de bedrijven geen woekerwinsten maken, maar uit onderzoek is gebleken dat ieder spel gemiddeld 6 keer gekopieerd wordt (onderzoek stamt uit de tijd voor alle populaire p2p programma's, dus het zal er niet beter op geworden zijn). Nu lijkt het mij sterk dat de gemiddelde speler niet bereidt zal zijn om tussen de 15 en 30 euro te betalen voor een goed spel.
Je zult natuurlijk altijd kopieerders houden, maar de prijsdrempel zal zo voor veel mensen wegvallen.

precies, ze moeten denk ik leren omgaan met een massa-markt. Compu spellen voor 10 euro in de supermarkt i.p.v. voor 40 euro in de compu-spellen-speciaalzaak. Al die chique dozen er eens uit doen en gewoon verpakken als audio-cd.

eindelijk zijn ze niet langer blind...
Jeroen schreef:
Piraterij is een uitwas dat moeten vernietigd
klopt niet helemaal...

Dat piraterij op zo'n grote schaal wordt gedaan is meestal niet ten goede aan de consumenten die er eerlijk voor betalen, maar om nou ons te gaan beperken in onze mogelijkheden is te ver gaand.
Vooral omdat wij altijd de mogelijkheid moeten hebben
om een backup te kunnen maken om bijv. mee op reis te nemen.

Je hebt het RECHT om een backup te maken, maar de fabrikant heeft NIET de PLICHT om het maken van een backup mogelijk te maken.

Bovendien neem je een backup niet mee op reis, het is immers een backup, een veiligheidskopie.
Als je je software op meer dan één pc gaat gebruiken, hoor je voor elke pc een licentie te kopen.

Tot slot wordt ik er een beetje moe van dat degenen die de meeste spindels volbranden, en die de snelste internetverbindingen hebben, het hardst roepen dat ze het recht hebben om backups te maken.

Op hardwarematig niveau is het wel te stoppen, maarja gelukkig is dat onbegonnen werk.

tenzij de media-lobby haar zin krijgt, en er een wet komt die hardware beveiliging verplicht stelt.
zo'n beveiligng houdt oa unieke identificatie van gebruikers in, wat ook de software industrie en de overheid wel goed uitkomt.

De media-lobby zal het gelukkig nog zwaar krijgen. De elektronica-industrie heeft zich namelijk massaal tegen het voorstel gekeerd. En, zoals de directeur van Intel al fijntjes opmerkte, de omzet van de elektronica-industrie is vele malen hoger dan die van de mediaconcerns. Aangezien degene met het meeste geld doorgaans zijn zin krijgt zal die wet wel niet doorgaan.

Polaris: maar komt dat dan weer niet doordat de een moederbordje of DVD-speler nniet van Internet kan downloaden en een besturingssysteem of de nieuwse CD van Jantje Smit wel? Ik zie een vicieuze cirkel :)

Volgens mij klopt het dat piraterij niet te stoppen is; je kunt Napster sluiten, maar je kunt 2P2 niet stoppen, men neemt gewoon de volgende, dat zie je nu aan AudioGalaxy & Morpheus. KaZaA (Lite!) is nu hét P2P programma, maar als KaZaA gesloten zou worden gaat (zo goed als) iedereen direct naar het volgende klaarstaande 2P2 netwerk. :)

Het is gewoon niet echt het probleem van MS, Dell en Intel. Dat het OS van MS vaak gekopieerd wordt draagt bij aan het monopolie dat ze hebben. Office wordt veel gebruikt door bedrijven en die betalen toch wel en anders komt de BSA wel langs... Dell en intel leveren juist de hardware waarmee ge-p 2 p'ed kan worden..
Disney en Sony staan precies aan de andere kant.. Hun content wordt als een idioot gecopieerd, de media beveiligen lukt niet, want clonecd komt er wel omheen.. Jammer voor ze.

Toch werkt MS wel mee hoor. DigitalRightsManagement zit al redelijk diep in winXP en zal met Longhorn helemaal geintegreerd zijn..

Als windows echt gaat tegenwerken met copyeeren dan is er altijd nog Linux......
En dan kan Linux wel eens mean stream gaan worden en dan kan M$ beveiligen wat ze willen maar dat heeft dan nog weinig zin.
:z

Precies; als Windows niet meer makkelijk beveiligingen opzeilt neemt men toch Linux? Net zo goed als met na Napster KaZaA nam en na KaZaA het volgende P2P netwerk...

hmm interessante stelling wel... en ook niet bepaald vrij van controversie - after all heeft onder meer Microsoft zelf ook al redelijk veel R&D gedaan aan beveiligde formaten.. (WMA?) wat ze hier dus eigenlijk zeggen is dat dat more less weggegood geld is.

het belang van veilige formaten is om uitgevers de mogelijkheid te bieden 'beschermde content' te kunnen publiceren.
Voor MS is dit een essentiele markt, uitgevers van illegale data zullen ook weinig te besteden hebben om deze conten te renderen, en zullen weinig problemen hebben hiervoor illegale programma's te gebruiken

waar voor MS echter de grens licht, is hun verantwoordelijkheid voor de mogelijkheid van eventuele copieën.
Een OS te bouwen met ingebouwde kopieer-beveiliging is commerciele zelfmoord, omdat geen enkele consument dit zal kopen.

de Status Quo die onze technology-leiders voorstaan zal het 'moeilijk maken van' kopieren zijn, door dit niet hardware-matig of binnen het OS tegen te gaan, wenetelen ze de verantwoordelijkheid van zich af, en verdienen lekker verder aan fake-beveiligde content, waarvan het hacken mogelijk illegaal is, maar weinig tegen te doen zal blijken te zijn.

waar dit idee op spaak loopt, is dat gebleken is dat de consument in staat is om dit soort illegale praktijken en masse te adopteren, dankzij napster is gebleken dat ook die onhandige buurvrouw best in staat zal blijken te zijn illegale P2P-programma's te vinden en te installeren, en anders doet haar buurjongen dat wel voor haar (het succes van KaZaA is commercieel juist gebaseerd op de 'domme' gebruikers)

wat dor de industrie ondergewaardeer wordt is waarin het legaal aanbieden van content een meerwaarde kan bieden; grotere bitrate, gegarandeerde downloadsnelheid, extra bonussen (als korting op concertkaartjes bij downloaden van muziek), community-vorming.
De huidige entertainment-industrie heeft altijd gedacht met internet een extra publicatie-medium te verkrijgen, maar wil niet realiseren dat internet als medium hun macht als monopolist op verspreiding evenzeer ondermijnt; dat hun winst gebaseerd was op de schaarste van hun aanbod en dat internet juist dat opheft, waar de vraag stijgt zal op P2P-diensten juist direct ook het aanbod stijgen: Zij gaan ten onder aan kapitalistische wetten die juist lange tijd hun winst garandeerden.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:54
Vorige 13:21
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: