Hoofdcategorieën
Device Settings

Magnetisch hout brengt mobiele telefoons tot zwijgen

Door Bram Kouwenberg, vrijdag 28 juni 2002 02:02
Bron: HCCNet, views: 950

HCCNet vertelt ons dat een team van Japanse ingenieurs een middel heeft gevonden om het ongewenst rinkelen van mobiele telefoons op bepaalde plaatsen tegen te gaan. Door tussen twee lagen hout een laag ferrietdeeltjes te plaatsen, werd een schild gecreëerd dat 97 procent van de microgolven wist tegen te houden. Door gebruik van deze techniek kunnen bioscopen en concertzalen hun ruimtes afschermen voor ongewenst mobiel telefoonverkeer, maar ook kan het oplossing zijn voor interfererende draadloze netwerken:

Straling Volgens Oka zouden de magnetische platen ook een uitkomst bieden voor het steeds nijpender worden probleem van interfererende draadloze netwerken. Vooral in Japanse steden treden steeds vaker storingen op vanwege de grote aantallen dicht op elkaar geïnstalleerde draadloze netwerken. Afscherming door middel van Oka's houten materiaal kan problemen voorkomen. Oka koos voor hout omdat het goedkoop is en naadloos in ieder modern interieur kan worden ingepast. In de toekomst zullen de kosten nog meer omlaag kunnen door de platen van gerecycled materiaal te maken.

joandutch wist de tip nog wel door ons schild heen te krijgen .

Volgende 02:14 Sony Cybershot DSC-U10 geïntroduceerd - Update
Vorige 01:45 Scooby Doo geboren in Athlon MP renderfarm
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

leuk als je in de bios zit en je buurman krijgt een hartaanval
moet je eerst naar buiten rennen en een stuk film missen :P

Tja.. maar wat nou als je mobiele telefoon zijn pacemaker op hol laat slaan :P

Zou ook wel een goeie oplossing zijn voor de gevoelige apperatuur in ziekenhuizen enzo.. Kun je daar tenminste weer gewoon mobiel bellen :*)

het probleem met mobiel bellen in ziekenhuizen in niet alleen de storing, het is simpelweg het storen van de medemens, want 70% van de mensen praat luidruchtig door die mobies. En ziekenhuizen moeten een plek van rust zijn, en de 3de sympfonie van beethoven in 6bit is niet bepaald rustig ....

Moet je nog mee oppassen. Als je je mobiel wel aan hebt staan, en hij heeft geen ontvangst, gaat hij vele malen sterker uitzenden om maar verbinding met de zendmast te kunnen maken.

Da's pas lekker voor die pacemaker van je buurman! :?

Je accu gaat er trouwens ook razendsnel leeg van!

buurman kan zich ook laten "beplakken" met zoeen houtlaagje heh :) of een harnas uit de middeleuwen dragen :) is wel leuk om te zien heh :) ROFL

Da's dan het probleem van die mensen die die telefoon laten aanstaan. Mobiel bellen in bioscopen, ziekenhuizen, concertzalen, etc. is simpelweg ongewenst. Je moet je toestel hier gewoon uitzetten! Figuren die menen dat ze zelfs op die plekken moeten bellen worden zo eindelijk eens aangepakt.

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb bijvoorbeeld in de bios mijn telefoon altijd volkomen stil staan. (dus ook vibra uit)

Zo kan ik na afloop van de film wel zien of ik gebeld ben, (niet iedereen laat een voicemail achter) en niemand heeft er last van :)

Alle toestellen met een goed geaarde metalen kast is stralingsbestendig, kooi van faraday principe.

Waarom geen GSM?

1) In de ziekenhuizen, restaurants,... is het gewoon storend.

2) In vliegtuigen zijn er sateliet-telefoons, die dingen zijn duur en ze moeten geld verdienen met die telefoons. Stel als iedereen GSM gebruikt...

Liever dat dan dat die dingen constant af gaan, verpest ook de hele film...

Inderdaad. Ik werk zelf in de bios. Een ramp die telefoons..... :'(

Hulp nodig met het monteren van die platen? :)

En JIJ hebt die film dan al 40x gezien... kan je nagaan voor mensen die 'm gewoon willen zien :)

Ik zat een keer in de Bios, en daar speelde de film niet goed af omdat er nog mobiele telefoons aan stonden.
Nadat er effe was gevraagd of iedereen zijn telefoon uit kon zetten werd de band gerestart. De film werd toen wel goed afgespeeld.
Weet iemand waar dit door komt? ik dacht altijd dat zo'n film projecter gewoon werkte door ligt door die film heen te blazen en de sluiter open en dicht te laten gaan. Wist niet dat mobieltjes dit konden verstoren.

mzzl

Wauw, da's een goede tip, moeten alle operators doen!!

Ik bedoel, zelfs bezoekers van T.net trappen er in, en ik wed dat tijdens die film er niet 1 mobieltje afging!
}> }> }>

Doet me ff denken aan een verhaal van een dj die een plaat (weejjewel, zwarte plastic schijf) liet overslaan en daarna zei: hey! wie heeft er thuis tegen zijn speakerbox gestoten...?
Hij kreeg daarna daadwerkelijk telefoontjes met verontschuldigingen.... :D

verzoeken jullie de bezoekers dan niet om de telefoon uit te zetten?? (via het scherm bijv.?) ik werk ook in een bioscoop, daar komt altijd een melding op het scherm (telefoon met kruis erdoor) en als mensen dan toch nog gaan zitten bellen als de film begint verzoek ik ze eerst vriendelijk om de telefoon uit te zetten en anders neem ik of de telefoon in beslag of ik zet de persoon in kwestie de zaal uit...

vroeger hadden meer mensen kans op een hartaanval en wist geen mens wat een gsm was dus moest je altijd naar buiten om iemand te redden, nu loopt de hele wereld met z'n ding en gaan ze hout met ferriet gebruiken om er voor te zorgen dat je naar buiten moet lopen om iemand te redden, de wereld is ook zo oneerlijk

nee, vroeger hadden ze nog vaste telefoons, dus hoefde je niet naar buiten te rennen....

ja, vroeger plaatse men speciaal voor die gevallen een telefoon in de zaal.

hij bedoeld natuurlijk uit de zaal rennen slimmert ;)

btw ik vind dat hele naar buiten rennen gezeur nog niet zo slim, aangezien de meeste bioscopen toch wel personeel hebben staan bij de deuren, en misschien zelfs in de zaal. En trouwens, als het ambulance personeel de zaal binnenstormt, dan heb je nog niet veel aan ja film :)

Als je buurman een hartaanval krijgt mis je altijd wel een heel stuk film, ik denk namelijk dat ze dan i.i.g. wel het licht aandoen om deze persoon normaal naar buiten te krijgen. Ik ken trouwens geen bioscopen waar het langer dan zeg 20 seconden duurt voordat je de zaal uit kan zijn als je tenminste de enige wandelaar bent.
Zelf in een groot theater kun je binnen de minuut buiten staan en ook hier zullen ze tijdelijk de voorstelling stoppen.

Sommige mensen hebben geen enkel fatsoen met die lul-ijzers. Recent bezocht ik de Van Gogh-Gauguin tenstoonstelling in Amsterdam, overal liepen mensen met dat ding aan het oor, ziekelijk gewoon.
Het toppunt was wel de lezing van de conservator welke wreed onderbroken werd door het riedeltje van het apparaat van een schaamteloze vrouw.
Voor musea, maar ook andere gebouwen natuurlijk zou dit een fantastische product zijn.

Voor musea, maar ook andere gebouwen natuurlijk zou dit een fantastische product zijn.
Je hebt helemaal gelijk betreffende de asocialiteit van sommige GSM gebruikers. Echter het kompleet afschermen van gebouwen tegen GSM verbindingen is wel het andere uiterste. Sommige mensen (artsen, en andere mensen met standby beroepen) moeten nu eenmaal hun GSM hebben aanstaan, maar gaan er meestal keurig in de "silent mode" mee om.

Ik denk dat als men een gebouw GSM-vrij wil maken dat ze dit bij alle ingangen heel duidelijk moeten maken. Het mag niet kunnen dat je een cruciaal gesprek mist omdat je niet weet dat het gebouw waarin je je bevindt GSM afgeschermd is.

Ehm, Ik moet zelf ook altijd beschikbaar zijn (tenminste 1e week wel, andere week niet) en ik ben ook niet afhankelijk van een mobieltje. Dat zou fraai worden zeg! De meeste ziekenhuizen hebben zelf ook een geen-mobiel beleid ivm storing op apparatuur.
Een semascript (pieper) werkt altijd nog het beste. Deze doet het namelijk ook plekken waar je met je mobiel geen bereik hebt.

Als een gebouw met dit materiaal volledig afgeschermd wordt van straling dan vraag ik me af of die pieper van jou nog wel werkt.

De pieper doet het ook niet hoor. Hij heeft wel een groter bereik dan je mobi, maar het semafoon signaal wordt ook geblokt! B-)

Ja, het uiterste, maar er is geen ander alternatief. Veel mensen zijn asociaal en simpele "mobiel uit" borden werken in lang niet alle gevallen (heb meegemaakt dat idioten hun mobiel aan hadden laten staan gedurende een tentamen of tijdens een -door henzelf aangevraagd- rapportgesprek met de leraar van hun koter, wat niet alleen getuigt van een asociale instelling maar ook een totaal gebrek aan respect).
Dit is een beetje zoals het verbod op vuurwapens :). Er is an sich niet zo veel mis met vuurwapens als wel met het -weliswaar kleine- percentage ongelukken of opzettelijk verkeerd gebruik (zie schietpartijen op scholen en zo), dus zijn ze verboden.

Tja. Wat mij betreft mogen ze best openbare 'stille' plekken bekleden met die houtdinges. Of lijfstraffen invoeren als je mobiel afgaat in een dergelijke locatie :P.

Zeker interessant, dit materiaal zal wel een stuk goedkoper zijn als dikke metalen platen, die in principe hetzelfde effect hebben. Ook in de zorg en in laboratoria is dit waarschijnlijk goed toepasbaar. Veel van de scan en rontgen aperatuur geven ook behoorlijke straling en microgolven af. Nu worden er veel kosten gemaakt om straing tegen te houden. Misschien dat deze techniek kostendrukkend kan werken.

<edit>
Misschien nog voor veel meer dingen toepasbaar, bijvoorbeeld in de wand van een magnetron, stoort dat kreng ook niet meer als je relaxed via je video transmitter een filmpie zit te kijken :9
</edit>

Misschien nog voor veel meer dingen toepasbaar, bijvoorbeeld in de wand van een megnetron,

Ik denk dat voor een magnetron de metalen behuizing nog steeds beter afschermd. Bovendien is een magnetron van hout nu ook niet bepaald handig, ook is het een stuk duurder in productie dan metaal.

die magnetrons zijn idd al goed genoeg afgeschermd, leg je mobieltje maar es in de magnetron (zonder dat ie aanstaat natuurlijk :P) je hebt dat geen berijk in dat ding..
Bovendien is een magnetron van hout nu ook niet bepaald handig
ALS deze techniek ook in magnetrons word toegepast word niet de hele magnetron word dan van hout gemaakt, er word alleen een laag in gezet, de binnenkant van de magnetron word dan nog steeds van een niet geleidend materiaal gemaakt (wat nu dus ook zo is). :z

////leg je mobieltje maar es in de magnetron (zonder dat ie aanstaat natuurlijk ) je hebt dat geen berijk in dat ding..////

Dat is meestal, dat je geen bereik hebt als ie niet aanstaat :Y

Rontgen straling ga je alleen niet tegenhouden met wat koolstof gedoteerd hout hoor.

"een stuk goedkoper dan dikke metalen platen"?

Ik weet niet hoor, maar volgens mij is een extra laagje geperforeerd aluminiumfolie in een multipex plaat ERG goedkoop (en dat werkt net zo goed). In tegenstelling tot ferriet poeder wat ontstellend duur is....

En wat met een doktor die van wacht is? Kan die niet meer nr een bioscoop dan???
Kweet niet hoor...

En wat doet zo'n dokter dan uberhaupt in een bioscoop als hij wachtdienst heeft (dus onder werktijd) :? :?

Bovendien, mocht een arts ergens moeten zijn waar zijn mobiel niet werkt; dan lijkt me dat zo'n arts zijn telefoonnummer doorschakelt naar de interne telefoon v/d betreffende locatie...

Of ouders met jonge kinderen.

Als elke Bios dat had, dan kan ik niet meer met mijn vrouwtje samen naar de flim. ;(

Zijn er zoveel problemen in de bioscopen dan met bellede 'blagen'?

toen nog bijna niemand een mobiele telefoon had, gingen ouders ook wel naar de bios, terwijl een oppas op de kids lette.
waarom kan dat tegenwoordig niet meer?

en ja, mobiele bellers zijn vaak een probleem in publieke gelegendheden. men gedraagd zich vaak alsof het dan net zo prive is als wanneer men thuis zou bellen, en dus met niemand rekening hoeft te houden.

en ja, mobiele bellers zijn vaak een probleem in publieke gelegendheden. men gedraagd zich vaak alsof het dan net zo prive is als wanneer men thuis zou bellen, en dus met niemand rekening hoeft te houden.
Daarom ga ik ook altijd meedoen met het gesprek. :P Gaan ze vanzelf weg. :+

Daar ben ik het nou helemaal mee eens, en als je niet precies weet waar ze het over hebben, omdat je de andere partij niet kunt horen: gewoon vragen!
(Zo van: "Wat zei die ander?")

Het is tenslotte een publieke gelegenheid, en dus een publiek gesprek!! :D

Is volgens onderzoek trouwens de reden dat een mobiel gesprek als irritanter wordt ondervonden dan een gesprek van 2 personen die men beide hoort, omdat men dus 1 partij niet kan horen.

Ook wel aardig als oplossing: in het publiek verplicht handsfree bellen (met speaker)....
Denk dat mensen dan wel meer moeite doen om even een apart hoekje te vinden om te bellen.

Dat heeft hij te danken aan de 'mensen' die zo sociaal zijn niet even naar buiten te gaan om een gesprek te voeren en/of om de trilfunctie te gebruiken.

Zou voor dat soort mensen 50 Euro boete moeten komen bij iedere overtreding in publieke gelegenheden. Dat geld kunnen ze dan mooi aan een nieuwe PC voor mij besteden.

"Discreet mode" ? Als dat ding in je broekzak steekt en dat gaat trillen, voel ik dat altijd met m'n 3310. Ik heb dat ding eingelijk nooit meer op normaal staan, altijd op trillen.

En sommigen vinden het nog lekker ook! :7

en hoe dee die dat tien jaar geleden dan? Doen nu net alsof dat ding onmisbaar is, onzin. Die dokter is nl. nooit alleen in dienst, je ken in noodgevallen toch altijd een ander bellen.
Daarnaast, zoals al hier boven al aangegeven, as je dienst hebt ga je niet naar musea enzo. Daarnaast als je weet dat het afgeschermd wordt (en dat moet dan vermeldt worden), en je bent in dienst of wil bereikbaar zijn, dan ga je daar dus niet naar binnen, simpel.

Voor al die andere die denken altijd bereikbaar te moeten zijn, get real, get a life. 9 van de 10 telefoontjes heeft geen directe noodzaak, ofwel had een paar uur later ook afgehandeld kunnen worden.

'Vroeger, toen er nog geen mobieltjes waren' had men in de bioscoop (en het theater etc) naast het scherm/podium een zuil met lampjes met kleuren zitten. Je kon dan als arts bij de receptie melden dat je 'on call' was en je kreeg dan een kleur toegewezen.

Als je bv. het groene kleurtje had en de groene lamp ging branden dan wist je dat je 'aan de beurt was'.

Effectief, simpel en niemand die er last van heeft.

Het is tegenwoordig een misvatting dat iedereen altijd overal mobiel bereikbaar moet zijn. Dat is een opvatting die er uit moet, en snel.

Het is er nu te laat voor, maar men had het gebruik van een mobiel gewoon aan vergunningen moeten koppelen, net zoals mobilofoons, 27Mc enzovoort. Het is dat er zo verschikkelijk veel geld aan te verdienen valt, ik denk dat men daarvoor gezwicht is. Wat mij betreft komt er een wet welke regelt dat alleen mensen die DAADWERKELIJK mobiel bereikbaar moeten zijn een mobiel mogen bezitten en de rest niet.

Met daadwerkelijk mobiel bereikbaar moet zijn bedoel ik in dit verband niet de netwerkbeheerder oid, die HOEFT namelijk helemaal niet altijd bereikbaar te zijn. Dan ligt het netwerk maar een tijdje plat, dat kost alleen geld, geen mensen/dierenlevens. Wat mij betreft zouden alleen artsen in functie een mobiel mogen dragen.

Tsja.. Dan zouden bijvoorbeeld schoolgaande kinders geen vergunning krijgen in jou wet neem ik aan.
Ik ben een simpele scholier, heb geen mobiele telefoon zelf, maar anderen met wie ik naar school fiets (13 km) wel. Heeft zijn nut toch al een aantal keer bewezen bij lekke banden, knappende kettingen en dat soort gevallen. Ik heb wel eens alleen met een lekke band gestaan... Bij een willekeurig huis aanbellen en vragen of je even mag bellen? Forget it. 3 huizen geweest, 3 keer niet. Dat werd dus 5 km lopen en een proefwerk missen.

Trouwens, als nog maar een handjevol mensen legaal een mobiele telefoon mocht hebben, zou het operationeel houden van zon netwerk met vele zendmasten echt niet rendabel zijn en zou t gevolg zijn dat niemand meer mobiel bellen kan.

En wat met een doktor die van wacht is? Kan die niet meer nr een bioscoop dan???
Kweet niet hoor...
die werken nog altijd met trillende semafoons. Ik heb zelf voor mijn bedrijf, voor de storingsmeldingen ook semafoons. Sterker nog de verzekering eist dit, omdat semafoons betrouwbaarder zijn dan mobiele telefoon/SMS.

Wat een raar "nieuwtje"... Al zo'n 7 tot 8 jaar geleden hoorde ik dat Siemens behang leverde dat ook als scherm voor radiogolven fungeerde... Dit was bedoeld om afluister apparatuur te blokkeren maar voor een mobieltje zal dat ook best werken. Helemaaaal niet zo nieuw als je zou denken dus :P

En wat doet zo'n dokter dan uberhaupt in een bioscoop als hij wachtdienst heeft (dus onder werktijd
Fout. Wachttijd is wat anders dan werktijd en wordt ook anders betaald. Wachttijd betekend dat ie klaar moet staan voor noodgevallen, maar ondertussen mag doen wat ie wil, als ie maar binnen een bepaalde tijd op een oproep kan reageren.

Nu weer on-topic.

Zou natuurlijk mooi zijn als dit inderdaad ook draadloze netwerken binnen een gebouw kunnen houden

kunnen doen wat ze willen ja, maar dat word dus in de toekomst: alles wat ze willen behalve musea en bioscopen bezoeken....

Als ze dit toepassen, moeten ze dat maar wel eens heel voorzichtig doen. Voor bijvoorbeeld brandweerlui die een fikkende bios inlopen, kon communicatie met hun collega's wel eens van levensbelang zijn. Die radiogolven moeten dus wel gewoon doorgelaten worden.

Ik heb nog steeds liever de oplossing dat men gewoon de telefoon of wat dan ook uit zet op momenten dat dat passend is. Ik ben absoluut geen voorstander van blokkering of jammen van radio golven.

Een openbaar gebouw zou beter af zijn met een licentie voor de zendapparatuur die gebruikt word bij het storen van de signalen op de 900 en 1800Mhz.

De radius van deze zender mag niet verder reiken dan het gebouw groot is.
Ook zou de brandweer in noodsituaties nog steeds met elkaar kunnen communiceren, iets wat niet mogenlijk is met ferriet houdende wanden.

Daar komt dan bij dat je een zender kan uitzetten, probeer dit maar eens met een wand. ;)

Nee, deze oplossing zal ideaal zijn voor ruimte's waar echt niemand met een mobieltje mag bellen.
De telefonieruimtes van KPN bijvoorbeeld, of de ruimtes van Trueserver.
Daarvoor is dit een geschikte locatie, voor de andere plekken is een stoorzender (jammer) beter.

Leuk,..baal ik al omdat ik server wacht heb,./...kan al niet echt uitgaan, dus dan maar naar de locale bios.
Kan dat straxs ook niet meer.

Ik zet'm altijd op trillen. Heeft niemand last van. Beschaafd zijn is zoooooo moeilijk.

8)

En als je dan gebeld wordt tijdens een film in de bios, dan zit je dus wel te praten onder de film. Is dat dan niet hinderlijk voor de andere personen in de zaal?

Je hebt toch benen? Je zou best even uit de zaal kunnen lopen.

klopt.. over iemands tenen en door het beeld lopen is NIET hinderlijk...

Als je niet kunt bepalen waar je gaat zitten, zit er niets anders op. Er kan ook iemand naar de plee moeten. Dat is net zo hinderlijk. Zelf kan ik me bijvoorbeeld ook irriteren aan mensen met een zak chips/popcorn, dat wordt toch ook niet verboden. Ze verkopen het zelfs in iedere bioscoop.

Als je absolute stilte om je heen wil hebben, is het niet verstandig om tussen een paar honderd mensen te gaan zitten. Er zijn er altijd wel een paar bij die geluid moeten produceren.

Waarom zou je gaan zitten bellen in de bios, als je zo beschaaft ben om hem op trillen te zetten ben je denk ik ook wel zo beschaaft om niet te gaan bellen in de bios. als het belangrijk is bellen ze wel terug zeg ik altijd maar. en als je een belangrijk telefoontje verwacht ga je niet op een plek zitten waar het verboden is om te bellen (behalve als je in het ziekenhuis beland :r)

Gezien idd de nadelen voor de brandweer en de artsen stel ik voor om dan een schuifdak voor zo'n bioscoop te bouwen. Als er een arts in de zaal is met dienst geeft hij dat bij de bioscoopbaas even op en dan schuif je het dak eraf!!! Zo ook bij evt brand! ;)

Nee, ik zie er absoluut de voordelen van in. Geen gezeur meer met die mobielen die de trillstand niet kunnen vinden.

dan schuif je het dak eraf
natuurlijk, dus als er een arts in de zaal is met dienst moet gedurende de hele film even het dak eraf voor die ene arts, leuk idee voor in de winter of herfst als het regent of sneeuwt, je zal mij dan in ieder geval niet meer in de bioscoop tegen komen.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 02:14 Sony Cybershot DSC-U10 geïntroduceerd - Update
Vorige 01:45 Scooby Doo geboren in Athlon MP renderfarm
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011