Hoofdcategorieën
Device Settings

Release ATi R300 videochip eind vierde kwartaal

Door Bram Kouwenberg, zondag 5 mei 2002 12:58
Bron: Golem, views: 510

De Duitse nieuwssite Golem schrijft over enkele heftige uitspraken van ATi-baas David Orton, gedaan op de Meryll Lynch Hardware Heaven Technology Conference, over de volgende generatie Radeon, de R300. Hoewel eerdere berichten spraken over een release dit voorjaar, zullen de eerste chips pas tegen het eind van het vierde kwartaal verwacht hoeven worden. Op deze manier probeert ATi nog een graantje mee te pikken van de immer goedlopende kerstverkopen.

De R300 zal volgens ATi de GeForce5 van nVidia, die dan ook verkrijgbaar zal zijn, gemakkelijk onder de voet kunnen lopen. Hoeveel daar van waar is zullen we echter beter rond die tijd zelf kunnen bekijken. Verder sprak Orton alweer over de opvolger van de R300, de R400/500; deze staat gepland om uit te komen in de eerste helft van 2003, wat vrij snel achter de R300 aan is. Bovendien werd er nog aangegeven dat ATi ook de verkoop van de eergisteren in Europa uitgebrachte Gamecube van Nintendo (met ATi-GPU in zich) met spanning zal volgen:

ATi logo In Anbetracht der morgigen Markteinführung von Nintendos Spielekonsole Gamecube erwähnte Orton noch die Wichtigkeit des Konsolenmarktes für ATI, man befinde sich in einer großartigen Position. Zudem sei der Konsolenmarkt - unabhängig von der Plattform - eine Triebkraft für die 3D-Grafiktechnik. Orton schätzt, dass der Gamecube erfolgreich sein wird. Ihm zufolge wolle Nintendo bis Ende des Jahres weltweit 10 Millionen Gamecubes verkauft haben.

Archer82862 kwam aansnellen om ons hierover te tippen.

Volgende 14:27 Geruchten over nieuwe generatie PlayStation in 2005
Vorige 11:34 TMF beveiligde persoonsgegevens bezoekers niet
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

[zeurmode]Moet dat niet videochip zijn?[/zeurmode]

Laat maar, tis alweer verandert

Klinkt goed :)
Heeft iemand ook al nieuws over de RV250 gehoord, die 2 maanden geleden al zou uitkomen?

Neu. De Inquirer heeft wel weer vanalles verteld (dat hij de helft sneller dan de R200 zou zijn, dat het juist een langzamere budget-DX8-chip zou worden), maar duidelijke geruchten zijn er niet geweest.

Dat is niet erg slim van ATI denk ik. Wij moeten het dus nog lang doen met de al een klein beetje verouderde radeon 8500. Ik denk zoals al bij meerdere bedrijven (3dfx bijv) is gebeurt, dat mensen het vertrouwen verliezen en dat ze eigenlijk te laat komen met de nieuwe kaart. ;(

Je kunt jezelf ook afvragen hoe bescheten je jezelf zou voelen als je net een radeon 8500 had gekocht en 3 weken later verschijnt de opvolger. Ik vind het juist een teken van betrouwbaarheid dat een fabrikant niet lukraak producten op de markt slingert. De radeon 8500 draait nog niet zo lang mee, en de meeste mensen hebben daar momenteel echt genoeg aan. Ik vind het juist wel een prettige gedachte dat ze ruim de tijd nemen voor het zorgvuldig ontwikkelen van een nieuwe chip, voorkomt negatieve verassingen, drivers zijn meteen van goede kwaliteit, en er is een overduidelijk verschil met de voorganger.

Dus jij zou het ook prettig vinden als AMD eens wacht tot ze een 3000+ Athlon hebben en dan pas weer wat uitbregen?
Ik snap dat nooit: Als je een Athlon 2100+ hebt en de 2200+ komt uit, klaagt niemand. Maar als iemand een GF3 heeft en de GF4 komt uit, beginnen ze weer met dat 'nu alweer, kunnen ze niet even wachten, ik kan niet altijd iets nieuws kopen' etc. verhaal.
Leg me gewoon eens uit: waarom is het erg als er nieuwe producten komen. Je kunt dan niet meer zeggen dat je het beste hebt, dat is waar. En veel mensen hebben het niet nodig. Maar moet daarom maar de vooruitgang tegengehouden worden? Mogen er pas nieuwe videokaarten komen als nieuwe spellen niet meer speelbaar zijn op de oude?
Het lijkt me erg fijn als iemand me dat eens uit wil leggen.

p.s: Je hebt natuurlijk gelijk dat de drivers OK moeten zijn en er geen fouten in het silicium mogen zitten (savage2000 anyone?). Maar dat hoeft ab-so-luut niet het onvermijdelijke gevolg van snel innoveren te zijn.

Volgens mij lopen de verkopen van de 8500 nog steeds prima. Dus ATI heeft nog niet zo'n haast.

Ik hoop dat dan inderdaad eindelijk eens een keer een ATI en Nvidia kaart tegelijk uitkomen.

Dan zijn die mythes over die geweldige Nvidia drivers ook in één klap de deur uit, want dan heeft Nvidia eens niet meer het voordeel dat hun driverteam al 6 maand te tijd heeft gehad om de bugs te verwijderen ;-)

wow de G-Force 5 op de voet kunnen volgen ?
ze zijn wel erg zeker van hun zaak
en ik kan alleen maar hopen dat het ook daadwerkelijk zo is.

over de R400/500 moeten we nog niet praten
dat is nog zo verweg dat heeft niet eens zin

[zeikmode] had dat articeltje wat duits is niet in het NL gekund }> [/zeikmode]

Sterker nog, hij loopt hem gemakkelijk onder de voet. Staat er toch echt/

wow de G-Force 5 op de voet kunnen volgen ?

Dat kan wel zo zijn, maar een belangrijk detail wordt hierbij vergeten: De GF5, die overigens een andere naam krijgt, is wel zo'n 3 maanden eerder op de markt! nVidia heeft dan dus een voorsprong. Bovendien wordt 3 maanden na introductie van de R300, nVidia's nieuwste GPU weer geintroduceerd.

Het gaat niet om verkoopcijfers maar om snelheid en kwaliteit denk ik...

Geloof je zelf dat ze in 6 maanden alweer de GF6 ontwikkelen?

GF2-GF3 = 1 jaar
GF3-GF4 = 1 jaar

Ik heb bewust de GF2U en de GF3Ti weggelaten, omdat daar helemaal niets aan de kaarten veranderd was, ze waren alleen wat geoverklocked.

De R300 zal volgens ATi de GeForce5 van nVidia, die dan ook verkrijgbaar zal zijn, gemakkelijk onder de voet kunnen lopen.

Dat vind ik knap, ten eerste komt er geen GF5, maar is nu nog alleen bekend onder de naam NV30. En nVIDIA gaat niets voor niets een andere naam dan Geforce gebruiken, want volgens dit artikel wordt de NV30 de "belangrijkste bijdrage aan de grafische industrie sinds het oprichten van het bedrijf". Wat dus aangeeft dat de NV30 niet zomaar een snellere versie wordt van de GF4.

Daarnaast komt de NV30 mogelijk al in augustus, dus zo'n 3-4 maanden eerder dan de R300, dus 3-4 maanden meer om de NV30 te kunnen verkopen.

Daarnaast zal de NV30 tegen de release van de R300 al een tijd uit zijn en zal NVIDIA twee maanden na de R300 al weer met een nieuwe videokaart komen (ze brengen immers om het half jaar een nieuwe videokaart uit).

Dus hoe ATi zeker kan weten dat de R300 sneller zal zijn dan de NV30 is mij een raadsel. En als de P10 echt zo snel wordt is de NV30 niet de enige concurent van de R300.
edit:
Natuurlijk begrijp ik dat het allemaal om marketing gaat, maar ik wil alleen maar aangeven dat deze post over de R300 net zo min van realiteit is voorzien als de post over de NV30 van nVidia en de P10 van 3DLabs, meer niet.

Er is idd nog niets bekend over NV30 (behalve dan een paar geruchten), maar er is toch ook bijna niets bekend over ATi, dus hoe kan ATi dan in vredesnaam zeggen dat de R300 de kont van NV30 gaat schoppen?

[quote]

Dit is geen afzeikpost, of iig niet zo bedoeld. Maar mensen moeten zelf ook nog wel een beetje de realiteit in ogen houden, en zich niet zo blind laten leiden door een roddel of een persverslag doorspekt met marketing.

[/quote]
Ik heb zelf ook wel door dat het allemaal marketing is, maar dat heb ik dan niet goed genoeg duidelijk gemaakt in mijn oorspronkelijke post...

Snap het dan eens een keertje! Dit is puur marketing. Een bedrijfskundig "schaakspel", en heeft niks met de technologie die achter de chips zit van doen.

Het artikel over de nv30 waar je naar verwijst, is totale onzin! Er is nog niets over nv30 bekend, behalve wat je kan extrapoleren aan DX9 features. 3dfx technologie zal er in zitten ja, maar wat is dat? Niet de Voodoo, maar de Rampage, waar ook niks over bekend is. Of anders de "deferred rendering tech" van Gigapixel, waar ook nauwelijks wat over bekend is. En dat de nv30 meerdere chips zou hebben geloof ik ook niet, nVidia's grootste kritiekpunt op 3dfx was dat hun kaarten veel hogere productiekosten hadden, juist door die meerdere chips. En dan zouden ze nu dat zelf gaan doen, nu videokaarten al bijna onbetaalbaar zijn geworden?? Nee, geloof me, dat artikel is onzin.

Ik zie veel mensen hier op tweakers, die af en toe eens een berichtje meepakken en dan denken dat ze een journalistiek of technisch correcte artikel hebben gelezen. DAAR IS DEZE SITE NIET VOOR. Dit zijn roddels, sites als tweakers (het nieuws iig), theinquirer.net, the register etc etc, zijn de PRIVE's of PANORAMA's van hardwareland.

Dit feit maakt het nieuws niet minder interessant om te volgen. Want zo'n marketing technisch schaakspel is zowaar leuk om te volgen, en dromen van mooiere videokaarten ook natuurlijk.

Dit is geen afzeikpost, of iig niet zo bedoeld. Maar mensen moeten zelf ook nog wel een beetje de realiteit in ogen houden, en zich niet zo blind laten leiden door een roddel of een persverslag doorspekt met marketing.

Obwohl man bereit für den Kampf im August sei, bezweifelte Orton, dass NVidia bereits zu diesem Zeitpunkt mit einem GeForce4-Nachfolger auf den Markt kommen werde: "I don't think it's going to happen", so Orton. ATI selbst will Ende des vierten Quartals seine "R300" (Codename) High-End- und Mainstream-Produkte fertig haben und damit nicht nur schneller auf dem Markt sein, sondern auch mehr Leistung bieten. "Crush the Force", nannte Orton das aktuelle ATI-Motto.
Ik noem dit concurreren. Het steekspel tussen 2 producenten van grafische chips die proberen elkaar goed in de gaten te houden en elkaar voor te zijn. Door deze concurrentie kunnen wij als consumenten profiteren van lagere prijzen en snelle ontwikkelingen. Bekend is dat de spelmakers het ontwikkelingsniveau van de grafische chipbakkers amper kunnen volgen. Als de nieuwe chipsets uitkomen, kunnen wij weer profiteren van de lagere Geforce 4 en Radeon 8500 prijzen, terwijl de kaartjes snel genoeg zijn voor alle spellen en andere bewerkingen. Gelukkig zijn er journalisten die deze opmerkingen optekenen en verspreiden, ook al zitten ze er soms wel wat naast.
Je moet het als geinteresseerde toch vaak van deze nieuwsberichten hebben, het is tenslotte de hoogste baas van ATI die ermee komt. Gezien de huidige reputatie van ATI neem ik deze man toch wel serieus.

En nVIDIA gaat niets voor niets een andere naam dan Geforce gebruiken, want volgens dit artikel wordt de NV30 de "belangrijkste bijdrage aan de grafische industrie sinds het oprichten van het bedrijf". Wat dus aangeeft dat de NV30 niet zomaar een snellere versie wordt van de GF4.

Nou ja, de NV25 (GF4) zou een 'brug tussen techniek en kunst' slaan. Daar is ook niet al te veel van terecht gekomen.

Eigenlijk wel krankjorum om te zien/lezen hoe snel de chipsets elkaar opvolgen. Vooral ook met in het achterhoofd de gedachte dat een beetje 3D-engine toch ettelijke jaren van ontwikkelingen vergt.

Zitten we straks allemaal met een videokaart bommetjevol nieuwe features die nog door geen enkele game worden ondersteund |:(

Wat wil je dan? Dat de spellen bomvol features zitten war nog geen videokaart voor is? Dat ze niet fatsoenlijk lopen omdat de videokaarten te traag zijn?
De huidige situatie lijkt me toch een stuk beter hoor...

Ik had me voorgenomen om als opvolger van mijn Geforce DDR een R300 te gaan kopen, maar nu het nog zo lang gaat duren en er een aantal goede alternatieven aan gaan komen (Parhelia 512, Omen en P10) kan die R300 het wel schudden. Jammer voor ATI, maar om op deze markt mee te kunnen draaien gaat het er toch echt om wie er het snelste met een nieuwere en betere videochip komt dan de anderen.

Klopt niet helemaal wat je zegt, er zijn integendeel tot wat jij beweerd juist een heleboel mensen die rustig de kat uit de boom kijken voordat ze overgaan tot aanschaf van een nieuwe videokaart.

In mijn omgeving ken ik maar weinig personen die 500,- euro overhebben elk half jaar om de nieuwste videokaart in hun bezit te hebben.

Nadeel voor ATI in deze is, dat ze de introductieprijs moeten aanpassen aan de dan heersende videokaart.

Ja, maar de mensen die de kat uit de boom kijken zullen toch ook niet een GF2 MX gaan kopen als er een GF4 MX te koop is (voor bijna evenveel geld). Iedereen die een nieuwe videokaart koopt gaat voor het snelste/beste wat er beschikbaar is met zijn budget.

Dus iemand die wacht met de aanschaf van zijn videokaart koopt altijd het duurste? |:(

Met andere woorden iemand die een geforce2mx heeft en een beetje aan het wachten is op een nieuwe leuke kaart koopt volgens jouw beredenering alleen maar het duurste?? :?

Ik zeg toch dat het te maken heeft met je budget. Kijk, er zijn 2 ontwikkelingen:
-Met de tijd worden videokaarten beter
-Met de tijd worden vieodaarten goedkoper

Dus als je videokaart het niet meer trekt koop je een kaart die op dat moment de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft en dat is dus niet het nieuwste van het nieuwste maar ook niet het oudste van het oudste. Voor de minder rijkeren onder ons zou dat nu bijv. een Geforce4 MX kunnen zijn, en geef toe dat is een nieuwe kaart. Dus ook voor de mensen met een klein budget is het voor de videochip-makers belangrijk om zo snel mogelijk met nieuwe betere videochips te komen.

Dus iemand die wacht met de aanschaf van zijn videokaart koopt altijd het duurste?

Nee needforspeed, hij koopt het beste wat hij met zijn budget kan krijgen. Eerst even goed lezen in het vervolg.

Dit is wel een beetje stom van ATI. Willen ze dan tot herfst/winter wachten met hun nieuwe chip, en dan? Hebben ze al een nieuwe R400 :? en willen ze die verkopen? Dan kunnen ze of een half jaar wachten (terwijl dat ding al klaar is), of gelijk verkopen, maar dan heeft de R300 helemaal geen zin gehad.

Ik snap het niet.

Ik snap dat niet iedereens duits even goed is, want dan had je als "reden"het volgende kunnen lezen:

Obwohl man bereit für den Kampf im August sei, bezweifelte Orton, dass NVidia bereits zu diesem Zeitpunkt mit einem GeForce4-Nachfolger auf den Markt kommen werde

MAW, ze zouden hem ook eerder kunnen brengen, maar ze denken dat nVidia hem niet released in augustus
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:27 Geruchten over nieuwe generatie PlayStation in 2005
Vorige 11:34 TMF beveiligde persoonsgegevens bezoekers niet
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011